eitaa logo
⚘️(رازهای علوی)⚘️
250 دنبال‌کننده
514 عکس
88 ویدیو
0 فایل
پله پله میرسیم تانیمه ی ماه ماه ما هم میرسد این نیمه از راه کاش این ابرغیبت را برد باد مناجات تا شویم ما از وجود ماه آگاه ارتباط با مدیر: @Fkiany99 لینک کانال: https://eitaa.com/joinchat/300286031Cd3373c0424
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📙حکمت ۲۸۲ علت بی اثر بودن موعظه   وَ قَالَ (علیه السلام): بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ الْمَوْعِظَةِ حِجَابٌ مِنَ الْغِرَّةِ. 🍂ميان شما و پندپذيرى، پرده اى از غرور و خودخواهى وجود دارد. @Razalavy99 ┄═🌸๑🍃๑🌺๑🍃🌸❁═┄
﷽ 💯شرح حکمت۲۸۲ (بَيْنَکُمْ وَ بَيْنَ آلْمَوْعِظَةِ حِجَابٌ مِنَ آلْغِرَّةِ) «غِرَّة» به معناى غفلت و بى خبرى و کم تجربگى است. 🔸مى دانيم، در جهانى که زندگى مى کنيم هم واعظان بسيارند و هم موعظه ها؛ تاريخ پيشينيان، واعظ بسيار گويايى است، حوادثى که در طول تاريخ رخ مى دهد و دگرگونى قدرت ها، سرنگونى دولت ها و از کار افتادن قهرمانان و فقر گروهى از ثروتمندان، هر کدام واعظى هستند، حتى مردگان که همه روزه مى بينيم بر دوش بستگان و عزيزانشان به سوى ديار خاموشان برده مى شوند ـ به فرموده اميرمؤمنان على (عليه السلام) ـ بهترين واعظان اند. کاخ هاى ويران شده شاهان مقتدر و قصرهاى آباد آن ها همه در حال وعظند؛ دندانه هر قصرى پندى دهدت نونو پند سر دندانه بشنو ز بن دندان ❣در کلام امام موسى بن جعفر (عليه السلام) خطاب به هارون ـ که درخواست موعظه کرده بود ـ آمده است: «هرچيزى که در گرد خود مى بينى همه داراى موعظه است»؛ (مَا مِنْ شَيْءٍ تَرَاهُ عَيْنُکَ إِلاَّ وَ فِيهِ مَوْعِظَةٌ). 🔸 اضافه بر همه اين ها، خيلی از انبيا و اوليا و معصومان (عليهم السلام) همگى واعظان بزرگى بودند که در طول تاريخ به وعظ و اندرز انسان ها پرداختند و امروز بسيارى از مواعظ آن ها در اختيار ماست. ❌با اين حال چرا اين موعظه هاى بسيار قوى در دل هاى گروهى تأثير نمى گذارد؟ قطعاً دليلى دارد؛ ❣امام (عليه السلام) در اين بيان کوتاه به يکى از مهم ترين آن ها اشاره مى کند، مى فرمايد: «حجاب غفلت، جلوى تأثير اندرزها را مى گيرد». اين غفلت ممکن است هنگام شنيدن مواعظ باشد که انسان گوش دل به واعظ نمى سپارد و در فکر مال و منال و شهوت خويش است و يا اين که همچون هارون موقتاً با شنيدن موعظه مردى الهى بيدار مى شود؛ اما به زودى حجاب غفلت بر دل او مى افتد و موعظه را به فراموشى مى سپارد. بسيارند کسانى که در يک مجلس فاتحه که براى دوست و يا يکى از بستگان نزديکشان برپا شده در فکر فرو مى روند و لحظاتى بيدار مى شوند، مخصوصاً اگر واعظ آگاهى در آن جا سخنرانى کند، اما هنگامى که از آن مجلس پا بيرون گذاشتند همه چيز رافراموش مى کنند و به حال اول بازمى گردند. سرچشمه اين غفلت ممکن است هوا و هوس هاى نفسانى و شهوت و زرق و برق دنيا و يا وسوسه هاى شيطانى جن و انس باشد. ❣قرآن مجيد مى فرمايد: (فَلاَ تَغُرَّنَّکُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَ لاَ يَغُرَّنَّکُمْ بِاللهِ الْغَرُورُ)؛ «پس مبادا زندگانى دنيا شما را بفريبد، و مبادا (شيطان) فريبکار شما را به (کرم) خدا مغرور سازد!» @Razalavy99 ┄═🌸๑🍃๑🌺๑🍃🌸❁═┄
با توحالم خوبه.mp3
3.37M
التماس دعا دارم 🙏🌺 @Razalavy99 ┄═🌸๑🍃๑🌺๑🍃🌸❁═┄
﷽ 📙حکمت ۲۸۳ علت بی اثر بودن موعظه   وَ قَالَ عَليهِ السَّلامُ جَاهِلُکُمْ مُزْدَادٌ، وَ عَالِمُکُمْ مُسَوِّفٌ. امام (عليه السلام) فرمود: نادان هاى شما (پيوسته) بر اعمال خلاف خود مى افزايند و دانشمندانتان امروز و فردا مى کنند. @Razalavy99 ┄═🌸๑🍃๑🌺๑🍃🌸❁═┄
﷽ 💯شرح حکمت۲۸۳ عالم و جاهلِ شما، هر دو خطاکارند ❣امام (عليه السلام) در اين جمله گهربار خود که جنبه گله و اظهار ناراحتى از مردم آن زمان و اطرافيانش دارد و در عين حال درباره بسيارى از مردم هر عصر و زمان صادق است مى فرمايد: «(شما چگونه جمعيتى هستيد که) افراد نادانتان پيوسته بر اعمال خلاف خود مى افزايند و دانشمندانتان امروز و فردا مى کنند»؛ (جَاهِلُکُمْ مُزْدَادٌ، وَ عَالِمُکُمْ مُسَوِّفٌ). 🔸آن ها که نادان اند براثر نداشتن بصيرت به راه خلاف افتاده اند و آن هايى که عالم هستند گرفتار ترديد و ضعف تصميم گيرى و اراده هستند و به همين دليل جامعه شما از درون تهى شده است. اين در حالى است که عالمان بايد قدوه و اسوه باشند و راه تهذيب نفس و اصلاح جامعه را به مردم نشان دهند و جاهلان نيز بايد از نور علم عالمان بهره گيرند و در مسير اصلاح خويش و جامعه خود قرار گيرند. ادامه دارد... @Razalavy99 ┄═🌸๑🍃๑🌺๑🍃🌸❁═┄
﷽ 💯شرح حکمت۲۸۳ سرچشمه همه اين مصائب و بدبختى ها انحرافاتى بود که در مسئله خلافت واقع شد، به ويژه در عصر خليفه سوم که بيت المال به شکل کاملاً نادرستى تقسيم مى شد و مقامات مهم جمهورى اسلامى آن زمان، به افراد نالايق و ناصالح سپرده شد. فتوحات، غنائم زيادى را نصيب مسلمانان کرد و گروهى مست مال و ثروت شدند و کارشان به جايى رسيد که جاهلان، غرق گناه گشتند و عالمان، بى اراده و فاقد تحرک، و همان شد که امام (ع) در اين کلام حکيمانه در جمله کوتاهى آن را آورده است. 🌺به يقين، اين وضع، مخصوص مردم آن زمان نبود، بلکه در هر زمان ديگر در شرايط مشابه روى مى دهد؛ جاهلان، غرق گناه مى شوند و عالمان، فاقد احساس مسئوليت. و در عصر و زمان ما نيز اين مسئله کم و بيش نمايان است. 🔴 نکته بلاى «تسويف» يکى از خطرناک ترين وسوسه هاى نفس و شيطان مسئله تسويف است؛ يعنى انسان به اشتباهات و خطاهاى خود واقف مى شود؛ ولى پيوسته امروز و فردا مى کند تا فرصت ها مى گذرند. يا اسباب اطاعت فراهم است؛ ولى استفاده از آن را به تأخير مى اندازد تا فرصت ها از دست مى روند. 🔸امام باقر (عليه السلام) مى فرمايد: «إِيَّاکَ وَ التَّسْوِيفَ فَإِنَّهُ بَحْرٌ يَغْرَقُ فِيهِ الْهَلْکَى؛ از تسويف بپرهيز که دريايى است که گروه زيادى در آن غرق می شوند ». 🔸قرآن مجيد در سوره نساء در مورد وسوسه هاى شيطان در وجود گنهکاران مى گويد: (يَعِدُهُمْ وَ يُمَنِّيهِمْ وَ مَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَانُ إِلاَّ غُرُورآ)؛ «شيطان به آن ها وعده هاى دروغين مى دهد و به آرزوها سرگرم مى سازد در حالى که جز فريب و نيرنگ، به آن ها وعده نمى دهد و همين امر سبب مى شود آن ها توبه و بازگشت به سوى خدا را تاخير بيندازند». 🔸در جاى ديگر از همين سوره مى فرمايد: (وَ لَيْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ حَتَّى إِذَا حَضَرَ أَحَدَهُمْ الْمَوْتُ قَالَ إِنِّى تُبْتُ الاْنَ)؛ «توبه براى کسانى نيست که کارهاى بد را انجام مى دهند، و هنگامى که مرگ يکى از آن ها فرامى رسد مى گويد: الان توبه کردم!». اين همان تسويفى است که از هواى نفس و وسوسه هاى شيطان سرچشمه مى گيرد و پيوسته انسان را وادار به تاخير توبه مى کند تا مرگ او فرارسد و درهاى توبه بسته شود. @Razalavy99 ┄═🌸๑🍃๑🌺๑🍃🌸❁═┄
🌹🏴 انا لله و انا الیه الراجعون وَلَا تَحۡسَبَنَّ ٱلَّذِينَ قُتِلُواْ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ أَمۡوَٰتَۢاۚ بَلۡ أَحۡيَآءٌ عِندَ رَبِّهِمۡ يُرۡزَقُونَ @Razalavy99 ┄═🌸๑🍃๑🌺๑🍃🌸❁═┄
﷽ 📙حکمت ۲۸۴ ❣وَ قَالَ (علیه السلام): قَطَعَ الْعِلْمُ عُذْرَ الْمُتَعَلِّلِينَ. و فرمود (ع): علم راه بهانه جويان را مى بندد. @Razalavy99 ┄═🌸๑🍃๑🌺๑🍃🌸❁═┄
﷽ 💯شرح حکمت۲۸۴ 🟠راه عذر بر شما بسته است: از آنجا كه افرادى آگاهانه از انجام وظايف الهى و وجدانى خود سربازمى زنند، امام عليه السلام به آنها هشدار مى دهد كه علم و آگاهى، راه عذر را بر اين افراد بسته است؛ 🔻 (قَطَعَ الْعِلْمُ عُذْرَ الْمُتَعَلِّلِينَ).🔺 🔹واقعيت آن است كه گروهى از مردم ناآگاهانه گرفتار كارهاى خلاف مى شوند؛ اما گروه ديگرى مى دانند و بهانه جويى مى كنند و پيوسته شانه از زير بار مسئوليت خالى مى نمايند. گاه به گمان اينكه خداوند غفور و رحيم است وگناه آنها را مى بخشد و گاه به اين بهانه كه علم آنها قطعى و يقينى نيست و گاه سعى مى كنند علم خود را به فراموشى بسپارند و خود را به نادانى بزنند. همه اينها در پيشگاه خدا مسئولند و بهانه جويى ها هرگز عذرى براى آنها نزد خدا درست نخواهد كرد و اگر تاريخ اسلام را از اوّل تا كنون با دقت مطالعه كنيم بسيارى را مى بينيم كه مشمول اين كلام امامند و گمان مى كنند عذر دارند، در حالى كه در پيشگاه خدا مسئولند. اين حكم شامل همه كسانى مى شود كه آگاهانه به بهانه هاى واهى با اصول يا فروع دين به مخالفت برخاسته اند. اميرمؤمنان على عليه السلام به خصوص در دوران خلافت خود گرفتار اينگونه افراد بود. @Razalavy99 ┄═🌸๑🍃๑🌺๑🍃🌸❁═┄
﷽ 📙حکمت ۲۸۵ ❣وَ قَالَ (علیه السلام): كُلُّ مُعَاجَلٍ يَسْأَلُ الْإِنْظَارَ، وَ كُلُّ مُؤَجَّلٍ يَتَعَلَّلُ بِالتَّسْوِيف. و فرمود (ع): از همه مى خواهند كه شتاب كنند ولى آنها مهلت مى خواهند و براى هر يك مدتى معين نهاده اند و آنها بهانه آورند و كار به تأخير اندازند. @Razalavy99 ┄═🌸๑🍃๑🌺๑🍃🌸❁═┄
﷽ 💯شرح حکمت۲۸۵ از دست دادن فرصتها: 💐امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه، از يك واقعيت كه دامان غالب مردم را مى گيرد (هرچند گروهى از نيكان و پاكان از آن مستثنا هستند) خبر مى دهد و مردم را به دو گروه تقسيم مى كند: ✅گروهى كه مهلت آنها سرآمده؛ يا پير و ناتوانند، يا بيمار و در آستانه مرگ و يا مستحق مجازاتند. اينها از خداوند متعال و يا از خلق خدا تقاضاى مهلت مى كنند تا خطاهاى خود را جبران نمايند در حالى كه زمانى طولانى فرصت در اختيار داشته و كارى نكرده اند. امام عليه السلام درباره اينها مى فرمايد: «آن كس كه زمانش پايان گرفته، خواهان مهلت است» 🔸اينها همانها هستند كه قرآن مجيد درباره آنها مى گويد: «(حَتَّى إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمْ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ * لَعَلِّى أَعْمَلُ صَالِحا فِيمَا تَرَكْتُ)؛ آنها همچنان به راه غلط خود ادامه مى دهند، تا زمانى كه مرگ يكى از آنها فرا رسد مى گويد: پروردگارا! مرا بازگردان شايد در آنچه ترك و كوتاهى كرده ام عمل صالحى انجام دهم». ادامه دارد... @Razalavy99 ┄═🌸๑🍃๑🌺๑🍃🌸❁═┄
﷽ 💯شرح حکمت۲۸۵ ❣گروه دوم كسانى هستند كه براى هرگونه اعمال نيك يا جبران گناهان گذشته فرصت دارند؛ جوانند، سالمند، در محيطى آرام و امن و امان زندگى مى كنند؛ ولى با اين حال از فرصت خود استفاده نمى كنند و پيوسته امروز و فردا مى نمايند. 💕امام عليه السلام درباره چنين كسانى مى گويد: «آن كس كه مهلت دارد تعلل مى ورزد و كوتاهى مى كند»؛ (وَكُلُّ مُوَجَّلٍ يَتَعَلَّلُ بِالتَّسْوِيفِ). 🌼اينها همان كسانى هستند كه امام سجاد عليه السلام در دعاى ابوحمزه، گويا از زبان آنان سخن مى راند و عرضه مى دارد: «(خداوندا!) فَقَدْ أَفْنَيْتُ بِالتَّسْوِيفِ وَ الآْمَالِ عُمُرِي؛ من به واسطه تعلل وتسويف و آرزوهاى دور و دراز، عمرم را بر باد دادم». اين يك واقعيت است كه آمال و آرزوهاى دور و دراز و جاذبه هاى شهوات به انسان اجازه نمى دهد از فرصتى كه در دست دارد بهره گيرد و خطاها و گناهان گذشته را جبران نمايد و با اعمال صالح آثار شوم آنها را بزدايد. جوانان نبايد بپندارند هميشه مرگ به سراغ پيران مى رود و آنان در امانند. همچنين افراد سالم نبايد تصور كنند كه مردن مخصوص بيماران است و آنها كه ايمن هستند نبايد چنين پندارند كه هميشه در امن و امان خواهند بود. 🌺 امام صادق عليه السلام مى فرمايد: «تَأْخِيرُ التَّوْبَةِ اغْتِرَارٌ وَطُولُ التَّسْوِيفِ حَيْرَةٌ؛ تأخير انداختن توبه نوعى غرور و فريفتگى و امروز و فردا كردن مايه حيرت وسرگردانى است». 🌸اين سخن را با حديث ديگرى از رسول خدا صلي الله عليه و آله پايان مى دهيم. آنجا كه به ابوذر فرمود: «يَا أَبَا ذَرٍّ إِيَّاکَ وَالتَّسْوِيفَ بِأَمَلِکَ فَإِنَّکَ بِيَوْمِکَ وَلَسْتَ بِمَا بَعْدَهُ فَإِنْ يَكُنْ غَدٌ لَکَ فَكُنْ فِي الْغَدِ كَمَا كُنْتَ فِي الْيَوْمِ وَإِنْ لَمْ يَكُنْ غَدٌ لَکَ لَمْ تَنْدَمْ عَلَى مَا فَرَّطْتَ فِي الْيَوْمِ؛ اى ابوذر از امروز و فردا كردن به سبب آرزوها بپرهيز. تو مسئول كار امروزت هستى نه كار فردا. اگر فردايى در كار بود فردا نيز چنان باش كه امروز بودى و اگر فردايى در كار نباشد پشيمان بر كوتاهى هاى امروزت نخواهى شد (زيرا كوتاهى نكرده اى)». @Razalavy99 ┄═🌸๑🍃๑🌺๑🍃🌸❁═┄