✏️ هماکنون؛ #تیتر_یک KHAMENEI.IR
🔹️ ملت ایران به یک رئیس جمهور فعال، پرکار، آگاه و معتقد به مبانی انقلاب احتیاج دارد
🔹️#انتخابات پیش رو اگر باشکوه باشد، مکمل حماسه بدرقه شهیدان و یک پدیده پر دستاورد است
💻 Farsi.Khamenei.ir
💢مبانی نظری زیارت در غرب
🖌سید رضا شیرازی
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
❇️نقطه آغاز مباحث نظریهپردازی در پژوهشهای معاصر غربی در زیارت را باید ویکتور ترنر(1920-1983) دانست.
او در کتاب «تصویر و زیارت در فرهنگ مسیحی» با عاریه گرفتن ایده «آیین گذار» از آرنولد ون گنپ و تلفیق آن با ایدههای نظری خود نسبت به فرآیندهای اجتماعی و نمادهای آیینی نظریه «آستانگی» یا «جماعتوارگی» را نسبت به زیارت مطرح نمود.
از نظر او، زیارتها آیینهای گذاری هستند که با جماعتوارهها عینیت مییابند و آن جماعتها قادر میشوند انسانیت و رهایی از تقسیمبندیهای ساختارهای اجتماعی را تجربه کنند.
توضیح این که، ون گنپ معتقد است که شباهتهایی که اندیشمندان قبل از او در آیینهای مختلف کشف کرده، همه دارای پسزمینه واحد و یکسانی است و آن «آیین گذار» است. در حقیقت انسانها -از هر قوم و قبیلهای و هر دین و مذهبی در هر مکان و زمانی- هنگام گذر از مرحلهای از زندگی به مرحله دیگر، مراسمی را برقرار میکنند. به عنوان مثال، انسانها هنگام ولادت (گذر از نبود به هستی)، هنگام ازدواج( گذر از زندگی مجردی به تأهل) و هنگام مرگ(گذر از هستی به نیستی) مراسمی دارند.
ترنر با قبول این نظریه، کل فرآیند زیارت را نوعی «آیین گذار» میداند. یعنی همانطور که «عروسی» آیین گذاری برای گذر کردن از زندگی مجردی به متأهلی است، زیارت نیز «آیین گذار» است.
❓سؤالی که باید پاسخ داده شود این است، گذر از چه و رسیدن به چه؟
✅ پاسخ آن ساده است: گذر از نامقدس و رسیدن به مقدس. زائر قبل از زیارت فردی نامقدس بوده و پس از زیارت، مقدس است. پیادهسازی این نظریه در فرهنگ اسلامی بدین گونه است که زائر خانه خدا، قبل از زیارت فردی عادی مانند بقیه مردم است. اما پس از زیارت کعبه و گزاردن حج، او حاجی است. او دیگر فرد سابق نیست. او مقدس شده و جامعه انتظارات خاصی از او دارد.
📌نقدهای جدی به این نظریه در مغرب زمین وارد شده و اکنون تقریبا از این نظریه عبور شده است.
🆔@tammolaat
هدایت شده از انجمن حکمت دانشگاه رضوی
📣 به مناسبت رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی، انجمن حکمت دانشگاه رضوی برگزار میکند:
🔰 نشست علمی با محوریت
مبانی فلسفی و عرفانی انقلاب اسلامی
با حضور:
استاد سید محمّد موسوی بایگی
دبیر علمی:
دکتر رسول پاداش پور
🕛 زمان: شنبه ۱۹ خرداد، ساعت ۱۲
📍مکان: دانشگاه علوم اسلامی رضوی ، ساختمان شماره یک ، سالن شهید سلیمانی
پیوند حضور مجازی:
https://www.skyroom.online/ch/razavimaharat1400/enghelab
📚 انجمن حکمت دانشگاه رضوی
@anjomanhekmat
هدایت شده از دوره خوانش( روش شناسی بنیادین تکوین نظریات علمی )
1 خوانش مقاله روش شناسی بنیادین جلسه اول.m4a
45.25M
جلسه اول
۹ خرداد ۱۴۰۳
مقدمات و خوانش تا صفحه ۹ مقاله
هدایت شده از دوره خوانش( روش شناسی بنیادین تکوین نظریات علمی )
2 خوانش روش شناسی بنیادین - ص ۹ و ۱۰ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۳.m4a
33.41M
جلسه دوم
۱۶ خرداد ۱۴۰۳
معنای نفس الامر و خوانش ص ۹ و ۱۰
هدایت شده از شهید سید محمدباقر صدر
📣 برگزاری جلسه «فقه، واقعگرایی و علوم اجتماعی»
ظرفیتهای تفکر شهید صدر برای به کارگیری واقعگرایی اخلاقی در کشف نظامات اسلامی
با حضور:
🔸 حجتالاسلام دکتر علی نعمتی
استادیار اقتصاد اسلامی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی
🔹 دکتر حسن لاهوتیان
دانشآموخته حوزه علمیه قم و دکتری فلسفه از دانشگاه علامه طباطبایی
🏢 مکان: مشهد، پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد
📆 تاریخ: 26 خرداد 1403، ساعت 10
🆔 @shahidsadr
هدایت شده از کانون غربشناسی و اندیشه اسلامی
#نشست_انتخاباتی
💠 انتخابات و تشکیل دولت در ایران پس از انقلاب اسلامی
به همراه بررسی فضای انتخاب در انتخابات ۱۴۰۳
🎙 با حضور علی ایوبی
(کارشناسی ارشد دانش اجتماعی مسلمین)
🗓 زمان: شنبه ۲ تیرماه ۱۴۰۳، بعد از نماز ظهر و عصر
🔰 مکان: حرم مطهر، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، ساختمان شماره ۱، مسجد میرزا جعفر
🌐 کانون غربشناسی و اندیشه اسلامی
@gharbshenasi_razavi
یادداشت دکتر حسین مهربانی فر
دوگانه پزشکی_مهندسی و علوم انسانی در عرصه حکمرانی و مدیریت کلان اجرایی کشور بار دیگر و البته بیش از هر زمان دیگر در مواجهه نامزدهای ریاست جمهوری با مسائل متبلور شده است.
تجربه بیش از ۳ دهه حاکمیت پزشکان و مهندسان بر ساختارهای اجرایی کشور با غلبه رویکردهای پوزیتیویستی(اثباتگرایانه) و تکنوکراتیک(فنسالارانه) در اجزای مختلف سیستم حکمرانی حکایت از شکلگیری چالشهای جدی در حوزه فرهنگ دارد. رویکردهایی که با تقلیل امر اجتماعی و فرهنگی به عینیت و کمیتی قابل مطالعه(مانند مواجهه خود با پدیدههای طبیعی) از آن انسانیتزدایی و آن را از معنا تهی میکند. به همین دلیل قادر نیست فهم دقیق و عمیقی از مسئله فرهنگی و اجتماعی به دست دهد و متعقاباً سیاست فرهنگی و اجتماعی آن بیش از آن که ناظر به حل مسئله باشد، یک مُسَکن و مخدر مقطعی است که جنبه ویترینی و نمایشی گزارش محور کمیّتپذیر در آن غالب است.
جدال بین رویکردهای پاتولوژیک که مسائل اجتماعی را در حد آسیب یا بیماری فرومیکاهند و منفعلانه به دنبال تسکین آن هستند با واقعگرایی اجتماعی انتقادی که در نقد وضعیت موجود متوقف نشده و آگاهانه فرصتها را پی میجوید، جدالی دیرین در حکمرانی سالهای پس از انقلاب اسلامی است.
این بار روزنه امیدی ایجاد شده که رویکرد فرصتمحور با پشتوانه علوم انسانی در حکمرانی نقش آفرینی کند و تکنیک و ابزار را به خدمت انسان و بوم فرهنگی درآورد و نه بالعکس. هر چند که گشودن چنین مسیری در میانه شبکه سرمایهداری و غربگرا که با عقلانیت ابزاری خو گرفته، بسیار دشوار است.
هدایت شده از معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
حتی یک نفر!
سلام.دور دوم انتخابات، وقتی رقابت بین دو نفر هست حتی رای یک نفر هم تاثیر داره، حواسمون باشه از یک نفره های اطرافمون غافل نشیم
دیگه شاید نتونیم جبرانش کنیم، ۴ ساله!
خیلی فرق میکنه کی رئیس جمهور باشه، یکی مثل شهید رئیسی یا حسن روحانی!
به هرکس دسترسی دارید زنگبزنید بگید، همبرای دعوت به مشارکت و تلاش کنیم برای انتخابی درست
(آخرین حلقه این پیامنباش، لطفاًبرای بقیه همبفرست)
پسبسم الله...