eitaa logo
فقه دانشگاه رضوی
761 دنبال‌کننده
323 عکس
98 ویدیو
7 فایل
کانال اطلاع رسانی گروه فقه و مبانی حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضوی ارتباط با مدیر گروه فقه دانشگاه رضوی @HF_RazaviU
مشاهده در ایتا
دانلود
4. فرضیه‌های تحقیق احیای اراضی موقوفه باید مطابق با شرایط وقف و بر اساس احکام فقهی خاص انجام شود تا مغایرتی با نیت واقف ایجاد نکند. ساخت و ساز در موقوفات نیازمند رعایت اصول و ضوابط شرعی است و نمی‌توان بدون توجه به احکام فقهی مرتبط، از این املاک بهره‌برداری کرد. احیای اراضی موقوفه و توسعه ساخت و ساز باید به‌گونه‌ای انجام شود که هم منافع وقف حفظ شود و هم مطابق با اصول شرعی باشد. 5. اهداف تحقیق هدف کلی: بررسی فقهی احکام مرتبط با احیای اراضی و ساخت و ساز در موقوفات. اهداف جزئی: تحلیل شرایط فقهی احیای اراضی موقوفه. بررسی ضوابط شرعی ساخت و ساز در اراضی موقوفه. ارائه راهکارهای فقهی برای توسعه و بهره‌برداری صحیح از اراضی موقوفه. 6. ساختار پیشنهادی تحقیق مقدمه مفهوم‌شناسی احیای اراضی و موقوفات احکام فقهی مربوط به احیای اراضی موقوفه شرایط و ضوابط فقهی ساخت و ساز در موقوفات چالش‌ها و مسائل فقهی مرتبط با احیای اراضی و ساخت و ساز نتیجه‌گیری و ارائه راهکارهای اجرایی برای مدیریت فقهی موقوفات
مقدمه: حضور و عبادت در اماکن مقدس از جمله حرم‌های اهل بیت (ع) همواره جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ دینی مسلمانان به ویژه شیعیان داشته است. اما در فقه اسلامی، به ویژه فقه شیعه، مسائلی مرتبط با حضور زنان در این اماکن مطرح شده که بررسی آنها اهمیت زیادی دارد. این مسائل شامل شرایط حضور، محدودیت‌ها و شرایط خاص زنان از نظر فقهی مانند طهارت، حجاب، محرمیت و دیگر احکام مرتبط با عبادت و زیارت می‌شود. بیان مسأله: موضوع حضور زنان در اماکن مقدس از زوایای مختلف قابل بررسی است. در برخی از موارد، محدودیت‌هایی در فقه اسلامی وجود دارد که زنان باید آنها را رعایت کنند. این محدودیت‌ها شامل شرایط خاص حضور زنان در اماکن مقدس مانند نماز و عبادت در حرم‌ها، ضوابط شرعی مرتبط با طهارت و حجاب، و همچنین شرایط مربوط به دوران‌های خاص مانند عادت ماهانه است. با توجه به اهمیتی که اماکن مقدس در زندگی دینی زنان دارند، نیاز است تا این احکام به طور دقیق و کامل بررسی شود. اهمیت و ضرورت تحقیق: این تحقیق به فهم دقیق‌تر و روشن‌تر از احکام فقهی مرتبط با حضور زنان در اماکن مقدس کمک می‌کند و می‌تواند راهنمای عملی برای زنانی باشد که مایل به حضور و انجام عبادات در این اماکن هستند. همچنین با توجه به افزایش روزافزون زیارت زنان از این اماکن، شناخت این احکام به کاهش تردیدها و شبهات فقهی و فرهنگی کمک خواهد کرد. ادامه دارد ..................
اهداف تحقیق: تحلیل احکام فقهی مرتبط با حضور زنان در اماکن مقدس مانند حرم امام رضا (ع). بررسی محدودیت‌ها و شرایط خاص زنان در این زمینه از دیدگاه فقه شیعه. بررسی تفاوت‌های فقهی بین نظر مراجع مختلف در مورد حضور و عبادت زنان در اماکن مقدس. سؤالات تحقیق: شرایط حضور زنان در اماکن مقدس از دیدگاه فقه اسلامی چیست؟ آیا از منظر فقهی می توان شکل خاصی از حجاب را برای ورود به اماکن مذهبی الزامی نمود ؟ آیا محدودیت‌ها و احکام فقهی خاصی برای عبادات زنان در اماکن مقدس وجود دارد؟ روش تحقیق: این تحقیق بر مبنای مطالعه متون فقهی و بررسی دیدگاه‌های مراجع تقلید و علمای فقهی انجام خواهد شد. روش تحقیق به صورت توصیفی-تحلیلی است و از منابع کتابخانه‌ای و فقهی برای گردآوری داده‌ها استفاده می‌شود. کانال اطلاع رسانی گروه فقه و مبانی حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضوی با ما همراه شوید @razavifiqh
7.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حالم از شرح غمت افسانه ای است .... کانال اطلاع رسانی گروه فقه و مبانی حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضوی با ما همراه شوید @razavifiqh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پول، مقام، موقعیت اجتماعی ؟؟؟ ...... کانال اطلاع رسانی گروه فقه و مبانی حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضوی با ما همراه شوید @razavifiqh
11.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
از قلب ها وارد می شود نه از دیوارها ...... کانال اطلاع رسانی گروه فقه و مبانی حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضوی با ما همراه شوید @razavifiqh www.razavi.ac.ir
1. مقدمه فقه اسلامی به عنوان یک نظام حقوقی و دینی جامع، از منابع متعددی برای استنباط احکام شرعی استفاده می‌کند. در این میان، روایات نبوی (احادیث) به عنوان دومین منبع اصلی پس از قرآن کریم، نقش بسیار مهمی در شکل‌دهی به نظام حقوقی و قضایی اسلام، به‌ویژه در حوزه فقه جزایی دارند. این روایات که از سوی پیامبر اسلام (ص) در مورد مجازات‌ها، حدود، قصاص، دیات و سایر مسائل کیفری صادر شده‌اند، پایه و اساس بسیاری از احکام جزایی در فقه اسلامی را تشکیل می‌دهند. این پژوهش قصد دارد به تحلیل جامع جایگاه و کاربردهای روایات نبوی در فقه جزایی بپردازد و تأثیر این روایات را بر استنباط و اجرای احکام جزایی در اسلام بررسی کند. 2. بیان مسئله احادیث نبوی از مهم‌ترین منابع استنباط احکام در فقه اسلامی محسوب می‌شوند، به‌ویژه در زمینه فقه جزایی که شامل قواعد و احکامی در زمینه مجازات‌ها، حدود، قصاص، دیات و تعزیرات است. با این حال، تفاوت‌هایی در نحوه برداشت، تفسیر و اجرای این احادیث در مذاهب مختلف اسلامی وجود دارد. علاوه بر این، تغییرات تاریخی، اجتماعی و فرهنگی نیز بر نحوه استفاده از این روایات تأثیر گذاشته است. لذا بررسی دقیق و سیستماتیک این روایات و تحلیل کاربرد آنها در فقه جزایی ضرورت دارد تا بتوان به فهم بهتری از جایگاه و نقش این روایات در احکام کیفری اسلام دست یافت.
3. اهمیت و ضرورت تحقیق تبیین و تقویت نظام حقوقی اسلامی: بررسی روایات نبوی در فقه جزایی می‌تواند به تبیین بهتر نظام حقوقی اسلامی کمک کرده و پایه‌های آن را مستحکم‌تر سازد. پاسخگویی به چالش‌های معاصر: در جوامع اسلامی معاصر، استفاده از احادیث نبوی در مسائل جزایی با چالش‌ها و سوالات متعددی روبرو است. این تحقیق می‌تواند به رفع ابهامات و پاسخ به این سوالات کمک کند. رفع اختلافات فقهی: تحلیل تطبیقی روایات جزایی در میان مذاهب مختلف اسلامی می‌تواند به کاهش اختلافات و افزایش همگرایی در اجرای احکام جزایی منجر شود. تدوین منابع آموزشی: نتایج این پژوهش می‌تواند به عنوان منبعی آموزشی و مرجع برای پژوهشگران، اساتید و دانشجویان فقه و حقوق اسلامی مورد استفاده قرار گیرد. 4. اهداف تحقیق 4.1. هدف اصلی تحلیل جامع جایگاه و کاربردهای روایات نبوی در فقه جزایی اسلامی به منظور درک بهتر از نقش این احادیث در استنباط و اجرای احکام کیفری. 4.2. اهداف فرعی شناسایی و دسته‌بندی روایات نبوی مرتبط با مسائل جزایی. بررسی صحت و اعتبار اسناد و متون این روایات با استفاده از علوم حدیث. تحلیل تطبیقی کاربرد این روایات در مذاهب مختلف فقهی. بررسی تأثیر تاریخی، اجتماعی و فرهنگی بر نقل و تفسیر این روایات در حوزه جزایی. ارائه راهکارهایی برای استفاده بهینه و صحیح از این روایات در نظام حقوقی و قضایی اسلام.
5. سوالات تحقیق 5.1. سوالات اصلی چه تعداد و چه نوع روایات نبوی در حوزه فقه جزایی موجود است و چگونه می‌توان آنها را دسته‌بندی کرد؟ صحت و اعتبار اسناد و متون این روایات چگونه قابل ارزیابی است؟ چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی در برداشت و تفسیر این روایات در میان مذاهب مختلف اسلامی وجود دارد؟ عوامل تاریخی، اجتماعی و فرهنگی چه تأثیری بر نقل و تفسیر این روایات در مسائل جزایی داشته‌اند؟ این روایات چگونه بر تدوین و اجرای احکام جزایی در اسلام تأثیر گذاشته‌اند؟ 5.2. سوالات فرعی نقش راویان در انتقال و تفسیر روایات جزایی نبوی چیست؟ چگونه می‌توان با استفاده از روش‌های علمی و انتقادی به صحت و اعتبار این روایات پی برد؟ تفاوت‌های موجود در روایات جزایی چگونه بر اختلافات فقهی در حوزه جزایی تأثیر گذاشته‌اند؟ چه معیارهایی برای تشخیص و تمییز روایات صحیح از ضعیف در حوزه فقه جزایی وجود دارد؟ چگونه می‌توان از این روایات در پاسخگویی به مسائل و چالش‌های حقوقی و قضایی معاصر بهره‌برداری کرد؟
8.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
(ع) قالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : سَتُدْفَنُ بَضْعَةٌ مِنِّي بِأَرْضِ خُرَاسَانَ مَا زَارَهَا مَكْرُوبٌ إِلاَّ نَفَّسَ اَللَّهُ كُرْبَتَهُ وَ لاَ مُذْنِبٌ إِلاَّ غَفَرَ اَللَّهُ ذُنُوبَهُ کانال اطلاع رسانی گروه فقه و مبانی حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضوی با ما همراه شوید @razavifiqh www.razavi.ac.ir
12.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ما را همین امام رضا داشتن، بس است کانال اطلاع رسانی گروه فقه و مبانی حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضوی با ما همراه باشید @razavifiqh www.razavi.ac.ir
تقویم آموزشی دانشگاه علوم اسلامی رضوی سال تحصیلی 1403-1404 کانال اطلاع رسانی گروه فقه و مبانی حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضوی با ما همراه شوید @razavifiqh