🔻ادامه [صفحه۲]
🔸دکتر شریفزاده در ادامه افزود: طی سالهای اخیر تعدادی از این بزرگان مغفول ماندهاند. دنیا باید بفهمد که در مفهوم عکاسی جنگ، عکاسان ایران آثاری را خلق کردهاند که در هیچ کجای دنیا همانند ندارد، تصاویری که ما هیجان لحظه را احساس میکنیم. وی در ادامه گفت: جای تأسف دارد زمانی که به آرشیو دفاع مقدس رجوع میکنیم شاهد از بین رفتن این آثار هستیم نسلی که در سال های جنگ حضور نداشته است چگونه باید با مفهوم دفاع مقدس، جنگ تحمیلی و رشادت آشنا شود؟ نسلی که جستجوگر نیست و آنچه را که فضای سیاسی، فرهنگیِ بستر شبکه های اجتماعی به او القا میشود را میپذیرد.
🔸دکتر شریفزاده در پاسخ به این سؤال که عکاسی جنگ تا چه اندازه در ارتقاء فتوژورنالیسم مؤثر بوده است گفت: برخی از عکاسان جنگ بعد از دورۀ دفاع مقدس به تحصیلات آکادمیک روی آوردند و چندین سال بعد تعدادی از اساتید دانشگاه در حوزۀ عکاسی از همین افراد بودند و نسل بعدی که علاقمند به هنر عکاسی بود، تکنیک و مفاهیم نظری را در مکتب عکاسان جنگ آموخت.
🔸وی در ادامه صحبت خود گفت: در مجموعۀ داستانهای رمز عرفانی شیخ اشراق داستانی هست با عنوان "عقل سرخ" جملهای در این داستان هست که دربارۀ تولد صحبت میکند با این مضمون: " چون مدتی بر این برآمد قدری چشم من باز گشوند، بدان قدر چشم می نگریستم، چیزها میدیدم که دیگر ندیده بودم و آن عجب میداشتم تا هر روز بتدریج قدری چشم من زیادت باز میکردند و من چیزها میدیدم که در آن شگفت میماندم." راوی داستان از تولد تا مسیر آگاهیبخشی و دانایی را نقل میکند، عکاسان ما بسیار شبیه به این مدخل ورودی داستان عقل سرخ اشراق هستند. نه تنها در جنگ عکاسی، فیلمبرداری و کارگردانی را آموختند بلکه نگاهشان به جهان هستی نیز تغییر کرد، آنچه که این نسل را غیر تکرار میکند. به نظر میرسد هنری که با محوریت دین و اعتقاد معنوی پدید آمده است، بخش آگاهی آن قابل آموزش نیست.
🔸نازلی عباسی در پایان نشست و در جمعبندی صحبت خود گفت: عکاس جنگ بودن بسیار سخت است و اثرات روحی و جسمی آن تا همیشه هست و در ذهن آنها ماندگار است. تنها انتظاری که میشود داشت، این است که قدردان این مردان بزرگ باشیم. این کتاب بازتاب کوچکی از عکاسی جنگ است. امیدواریم در آینده پژوهش های بیشتری در این حوزه انجام شود.
📌لينك آپارات جهت تماشای نشست:
https://www.aparat.com/v/nwf5N
📗پخش کامل فیلم نشست رونمایی از دو کتابِ حوزه جامعهشناسی شهرت «سلبریتی اینترنتی» و «خدایان بدکردار»، که چهارشنبه ۲۶ آذرماه ۱۳۹۹در سرای شهید مرتضی آوینیِ پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی به صورت آنلاین برگزار شد. این کتابها اخیراً توسط پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی ترجمه و در انتشارات سوره مهر منتشر شدهاند.
🎙در این نشست دکتر احسان شاهقاسمی، مترجم کتابها و عضو هیئت علمیِ گروه ارتباطات دانشگاه تهران، دکتر مجید سلیمانی ساسانی ناظر ترجمه و عضو هیئت علمی ارتباطات دانشگاه تهران و دکتر حسین حسنی مترجم حوزه ارتباطات و عضو هیئت علمیِ گروه فضای مجازی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، به گفتگو پیرامون مسئله سلبریتیها در جامعه ایران پرداختند.
🌐 https://www.aparat.com/v/h0Ukr-
#گزارش تصویری
🎬پخش کامل فیلم نشست رونمایی از کتاب « سرمایهداری پلتفرمی» که سوم دیماه در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با حضور مترجم کتاب مجید سلیمانی ساسانی، محمد لسانی و میثم مهدیار برگزار شد.
https://www.aparat.com/v/atMIU
📸#گزارش_تصویری
🔻نشست جهانپهلوان (2) «دیدار با شهید قاسم سلیمانی در آیینه حکمت و علوم انسانی» یکشنبه ۱۴ دیماه در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی.
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_اندیشه
🌏 rcica.ir
♨️@RCICA
📌#گزارش
🔻نشست جهانپهلوان (2) با عنوان «دیدار با شهید قاسم سلیمانی در آیینه حکمت و علوم انسانی» یکشنبه ۱۴ دیماه در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار شد.
🖊به نقل از روابط عمومی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی نشست «جهان پهلوان 2» با محوریت جستارهایی در دیدار با حاج قاسم سلیمانی در آینه حکمت و علوم انسانی یکشنبه 14 دیماه توسط پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در سالن شهید آوینی برگزار گردید.
🔷جمال یزدانی، با عنوان «روایتشناسی اجتماعی شهید و کارنامه ما در سالی که گذشت» در ابتدای نشست گفت: در خاطرات مردمی پیرامون شهادت حاج قاسم سلیمانی که در کتابهای مختلف جمعآوریشده، تبدیل ادبیات تغزلی و منتقد اجتماعی به ادبیات حماسی و رجزخوانی را میبینیم. یعنی به جای گله و شکایت، ادبیات مردم حماسی است که به نظرم خیلی مهم است. از بین رفتن دوگانههای کاذب، بیان الگوی جدید از سیاستمداری، تقویت شعارهای اسلامی و ایرانی و ... در این خاطرات مردمی مشهود است.
🔸پژوهشگر سیاستگذاری فرهنگی افزود: نیاز به کار علمی بر روی تجربه زیسته حاج قاسم داریم. این کار هنوز صورت نگرفته است. بحث بر روی آرزوهای تحققنیافته حاج قاسم و تکمیل پروژههای ایشان مسئله دیگری است که باید به آن بپردازیم. نهاد علم و نهاد رسانه باید بر روی این مؤلفهها تمرکز کند.
🔷سینا کلهر در ادامه نشست و در ارائه خود با عنوان «طرح امتسازی اسلامی و نقش شهید سلیمانی» گفت: قصد دارم از چشمانداز جامعهشناختی به میراث شهید سلیمانی بپردازم. انسجام اجتماعی یکی از نکاتی بود که رفتار و قول او در زمان حیاتشان ایجاد میکرد و همچنین بعد از شهادت، جامعهای که دچار یأس و افسردگی بود را حیات بخشید. بازسازی و بازتوانبخشی طرح امت اسلامی از میراث بزرگ شهید سلیمانی است. جوامع اسلامی دچار چنددستگی و نزاع هستند و نظام رسانهای غرب تلاش میکند این چنددستگی را به دین نسبت دهد. گویی جهان غرب است که به عنوان ناجی آمده و بین اینها صلح ایجاد کرده است.
🔸این پژوهشگر جامعهشناسی ادامه داد: طرح اول آنها این است که کشوهای اسلامی تجزیه شوند و اختلافات آنها نیز تشدید شود. اگر این طرح نتیجه ندهد طرح تخریب به میان میآید. شهید سلیمانی بازسازی امت اسلامی را از طریق ایجاد گروههای مردمی پی گیری میکرد. واقعیت آن است که مردم عراق، سوریه و ... نیرو گرفتهاند و قوی شدهاند. این پروپاگاندای غرب است که میگوید هواداران ایران قدرتمند شدهاند در حالی که اینطور نیست و نتیجه طرحهای شهید سلیمانی قدرتمند شدن مردم است.
وی سپس گفت: قدرتمند کردن مردم در برابر تجزیه و تخریب، مهمترین میراث شهید سلیمانی است. نباید این میراث نیمهکاره رها شود و هر کدام از ما باید در حد توان خود این مسیر را ادامه دهد. باید مدام از خود بپرسیم که در مقابل طرحی که جهان غرب برای ما دارد طرح ما چیست؟
🔷در ادامه علیرضا بلیغ با عنوان «سلیمانی؛ تقویم ملتها و تکوین اتحاد جماهیر اسلامی» به بیان دیدگاههای خود پرداخت. وی عنوان کرد: شهید آوینی معتقد بود انقلاب اسلامی نیاز جوامع اسلامی است و لاجرم در کشورهای اسلامی پیش میآید و اتحاد جماهیر اسلامی شکل میگیرد. شهید سلیمانی در جهت تحقق همین هدف عمل میکرد. آزادی ما با استقلالمان گره خورده است و پیام انقلاب اسلامی ایران برای سایر ملتهای اسلامی این بوده که روی پای خود بایستید. تشخص، هویت و ارضای میل به رسمیت شناخته شدن یا همان کرامت ملتها به وسیله استقلال محقق میشود. این همان ایدهای است که انقلاب اسلامی صادر کرده است و سردار سلیمانی دقیقاً در پیشانی این ایده قرار داشت.
🔸پژوهشگر فلسفه علوم اجتماعی اضافه کرد: شخصیت شهید سلیمانی دقیقاً مفهوم فتوت و ویژگیهای فرهنگ ایرانی و اسلامی را نمایندگی میکرد اهل فتوت از زور بازو برای کمک کردن به ضعیفان استفاده میکنند. محور مقاومت باید اقتصاد و بازار مقاومی هم داشته باشد. حاج قاسم به دنبال این هدف نیز بود. نهاد علم اگر بخواهد یک نهاد ملی باشد باید به این مسائل بپردازد.
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_اندیشه
🌏 rcica.ir
♨️@RCICA
🔻ادامه [صفحه ۲]
🔷سجاد صفار هرندی در ارائه خود با عنوان «ذکر ایامالله؛ دستور کاری برای هنر و علوم انسانی» در ادامه گفت: سال گذشته حضرت آقا درباره مسئله شهادت شهید سلمیانی و ایام پس از آن از تعبیر ایامالله استفاده کردند. مفهوم ایامالله توسط امام وارد فرهنگ سیاسی ما شد. ایامالله روزهای ظهور و غلبه امر الهی و به تعلیق در آمدن امر روزمره و عادت شده است. همان افرادی که به دنبال امور شخصی و رقابت و ... هستند در ایامالله به گونه دیگری مشاهده میشوند و همین انسانها، فداکارتر، مهربانتر و شجاعتر میشوند. در ایامالله پس از شهادت شهید سلیمانی این را مشاهده کردیم. مثلاً در مشهد هتلهایی که تا روز قبل با انواع و اقسام روشها به دنبال سود بیشتر بودند و در ایام شلوغی به فکر بالا بردن قیمتهای خود بودند، در آن ایام نقش موکب را ایفا میکردند و حتی خدمات رایگان ارائه میدادند.
🔸پژوهشگر تاریخ فرهنگی و جامعهشناسی افزود: ویژگی دیگر ایامالله، طبق گفته قرآن ایاماً معدودات است؛ یعنی روزهای کوتاهی است که تا مدتها تکرار نمیشوند. بعد از این اتفاق و پس از آن ماجرای سقوط هواپیما، این حال و هوا از بین میرود و به نوعی به یک آتش زیر خاکستر تبدیل میشود. ذکر ایامالله و به یادآوردن و تذکر دادن ایامالله مهم است. با این یادآوری در روزهای جاری میتوان هدایت را رقم زد و به رفتارها در نسبت با این تذکر شکل داد. ما در زندگی روزمره همواره به یک نظام معانی و دلالتها به عنوان راهنمای عمل نیازمندیم. هنر میتواند این مفاهیم را بازآفرینی و تکرار کند و در ساماندهی به امر روزمره ما نقشآفرینی کند.
🔷سیدحسین شهرستانی از دیگر سخنرانان این نشست در ارائه مطلب خود با عنوان « سلیمانی؛ عصاره فرهنگ ایرانی» بیان کرد: شهید سلیمانی عصاره فضیلتهای ملت ایران و عصاره فرهنگ ایرانی است. فضیلت بنیادین در فرهنگ ملی ما فتوت و مردانگی است. عرفان و تصوف وجه دیگر فرهنگ ایرانی است که شهید سلیمانی نماد این وجه نیز هست. شاعرانگی یکی دیگر از وجوهی است که درباره آن میخواهم صحبت کنم. شهید سلیمانی اهل شعر بود اما کل کردار و زیست او برای من قابلتوجه است. کل زیست او حرکت در جهت خلاف آمد عادت و نجات از روزمرگی است. تلاش برای سکونت در بیقراری و شکستن قرار زندگی شهری و عبور از روزمرگی در طول زندگی او دیده میشود. در نوشتههای او این نکات بسیار دیده میشود. مثلاً در نوشتهای توصیه میکند که اجازه ندهید روزمرگی یاد رفیقان شهیدتان را از بین ببرد.
🔸پژوهشگر ادبیات و جامعهشناسی سپس گفت: طراوت و تازگی، بلاکش بودن، خلوت و غربت و ... از دیگر مفاهیمی است که در شعر ما وجود دارد و در زیست و کلام شهید سلیمانی دیده میشود. شهادت، مرگ شاعرانه و شاعرانه مردن است. میتوان به رنج با تلخی و سیاهی نگاه کرد و میتوان آن را شیرین و زیبا دانست. به تعبیر حافظ زیر شمشیر بلا رقصکنان باید رفت. شهید سلیمانی در نامهای که برای دخترش، فاطمه مینویسد میگوید: " فاطمه عزیزم این چند صفحه را برای تو مینویسم چون میدانم مقدسانه مرا دوست داری. آه مرگ خونین من عزیز من زیبای من کجایی؟ مشتاق دیدارت هستم. وقتی بوسه انفجار تو مرا در خود محو میکند و میسوزاند چقدر این لحظه را دوست دارم. در راه عشق جان دادن زیباست. خدایا 30 سال برای این لحظه تلاش کردم. برای این لحظه با تمام رقبای عشق در افتادم. زخمها برداشتم و واسطهها فرستادم. "
🔸وی اظهار داشت: این نوشته در نهایت یک تغزل شاعرانه است. فرهنگ ایرانی یک بعد تغزلی و یک بعد حماسی دارد. اینها ابعادی از فرهنگ ماست که از آن غفلت کردهایم اما در زندگی شهید سلیمانی نمود دارد. گویا تمام زندگی شهید سلیمانی حلوفصل مسئله فراق است.
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_اندیشه
🌏 rcica.ir
♨️@RCICA
🔻ادامه [صفحه۳]
🔷میثم مهدیار با عنوان «شهید سلیمانی: ابرمرد یا جهان پهلوان» آخرین ارائه کننده در این نشست گفت: دو نگاه در اندیشه معاصر به مسئله جنگ داریم: نگاه مبتنی بر شر که در مقاله " به سوی صلح پایدار " کانت شاهد هستیم و نگاه دوم که مثبت و تقدیسگرایانه است و جنگ را جوهره اساسی جامعه میداند. این نگاه از هراکلیتوس به بعد وجود دارد. کانت در مقالهاش اگرچه به دنبال یک جمهوری جهانی برای ایجاد صلح جهانی است، خودِ فلسفه استعلایی کانت زمینهساز یک ستیز جدید است. در مقابل اندیشه رمانتیک وجود دارد که 3 نوع وحدت دنبال میشود: وحدت انسان با خود، با جامعه و با طبیعت. روحیه حماسی در رمانتیکها نمود پیدا میکند.
🔸پژوهشگر تاریخ اجتماعی و جامعهشناسی ادامه داد: هگل به نوعی اینها را ترکیب میکند. او نگاه تقدیس گرایانه ای به جنگ دارد که وحدت داخلی بین دولتها و ملتها ایجاد میکند. بعد از هگل نیچه تلاش میکند ترکیبی میان هگل و رومانتیکرها ایجاد کند. اراده معطوف به قدرتی که نیچه دنبال میکند به نوعی بازگشت به آن وحدتگراییای است که رومانتیکها به دنبال آن هستند و این وحدتگرایی را از مسیر جنگ و ستیزه دنبال میکند. ابرمرد را نیرویی میداند که از 3 وحدت عبور کرده است: وحدت با خود، با جامعه و با جهان و طبیعت. جنگ با خود را برای ایجاد وحدت درونی و مقدمه وحدت با جامعه ضروری میداند.
🔸وی در پایان گفت: لفظ ابرمرد که برای شهید سلیمانی استفاده میشود به نظر صحیح نمیآید و لفظ جهانپهلوان میتواند تبیینکنندهتر باشد. او از طرفی عارفمسلک است و از طرفی با سلحشوری توانسته میان ملتهای مسلمان همگرایی ایجاد کند و همچنین مراحلی که نیچه میگوید برای رسیدن به مرحله ابرمرد شدن را نیز گذرانده است. نگاه نیچه ناسیونالیستی بود اما شهید سلیمانی به ملتهای دیگر نیز توجه دارد. میتوان مفهوم جهانپهلوان را تبیین نظری کرد.
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_اندیشه
🌏 rcica.ir
♨️@RCICA
38.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 طرح امت سازی اسلامی و نقش شهید سلیمانی
🎙 دکتر سیناکلهر (پژوهشگر جامعه شناسی)
🔻نشست جهان پهلوان (۲)
"دیدار با شهید قاسم سلیمانی" در آیینه حکمت و علوم انسانی
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_اندیشه
🌏 rcica.ir
♨️@RCICA
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬ذکر ایامالله؛ دستور کاری برای هنر و علوم انسانی
🎙دکتر سجاد صفار هرندی( پژوهشگر تاریخ فرهنگی و جامعهشناسی)
📌نشست جهان پهلوان (۲)
"دیدار با شهید قاسم سلیمانی" در آیینه حکمت و علوم انسانی
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_اندیشه
🌏 rcica.ir
♨️@RCICA
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬سلیمانی؛ تقویم ملتها و تکوین اتحاد جماهیر اسلامی
🎙علیرضا بلیغ( پژوهشگر فلسفه علوم اجتماعی)
📌نشست جهان پهلوان (۲)
"دیدار با شهید قاسم سلیمانی" در آیینه حکمت و علوم انسانی
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_اندیشه
🌏 rcica.ir
♨️@RCICA
«بازی آغازشده» عقب نمانیم !
گفتوگوی قدس آنلاین با دکتر محمدحسن یادگاری (نویسنده کتاب " بازی تمام شده" )درباره بازیهای رایانهای به مثابه یک رسانه نوین
🔷این شاید بهترین مدخلی بود که دکتر محمدحسن یادگاری، دانشآموخته دکترای ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران میتوانست با آن به انگیزه پژوهشش در خصوص بازیهای کامپیوتری ورود کند.یادگاری در این کتاب سعی کرده است تا نگاهی نو به مقوله بازی های رایانه ای فارغ از نگاهی صرفاً آسیب شناسانه به مثابه یک رسانه نوین انجام دهد . با او در خصوص کتاب تألیفیاش «بازی آغاز شده: روش شناخت و تحلیل بازیهای کامپیوتری» و پدیده بازیهای رایانهای به مثابه یک رسانه نوین گفتوگو کردهایم.
🔹جناب یادگاری! به عنوان کسی که ارتباطات خوانده است، چه شد که سراغ موضوع بازیهای رایانهای رفتید؟انگیزه شما از ورود به این بحث چه بوده است؟
🔸از یک طرف میخواستم به حوزهای ورود کنم که اصطلاحاً دست، کم باشد. از طرف دیگر نسبت به رقبای خودم در حوزه پژوهشی باید به سمت موضوعاتی حرکت کنم که مالِ خودم باشد و بَلَدش باشم و آن را تجربه کرده و مثلاً ۱۰ سال کاریام را در این حوزه گذرانده باشم. من این کار را سال ۹۷ جمع کردم و بالای ۱۰۰ رفرنس انگلیسی دارد. به نظر من کاملترین کتاب در حوزه بازیهای رایانهای است. الان نیز در حال نگارش جلد دوم این کتاب به صورت تخصصی روی حوزه «سوادِ بازی» هستم.
🔹اینکه سواد بازی چه مقولههایی را شکل میدهد و بعد نسبت مفاهیم بومی به مفاهیم جهانی سوادِ بازی چیست؟ کجاها داریم درست میرویم و کجاها کم میگذاریم و دنیا تا این لحظه به کدام سمت رفته است؟فهرست موضوعات کتاب شما عناوین بسیاری از کتابهای خارجی را در حوزه بازیهای رایانهای دربرمیگیرد. از بحث «روایت» گرفته تا بحثهایی چون «مشارکتپذیری مخاطب» و مانند آن؛ روند طراحی مطالب به چه صورت بوده است؟
🔸دنیس مک کوئیل نظریهای دارد که میگوید اگر بخواهیم نظام رسانهای را بشناسیم سه جزء دارد: محتوا، مخاطب و سازمان رسانهای. محتوا که معلوم است و به معنای متن بازی است. ما به مخاطب نیز بازیکن میگوییم و سازمان رسانهای را من در کتاب با عنوان صنعت گیم آوردهام تا نشان دهم اصلاً این چرخه چطور میچرخد؛ چرا که سازمان متناسب با شرایط مدرن و شرایط قبل از اینترنت است ولی وقتی بدل به فضای مجازی میشود دیگر سازمانپذیر نیست و کمپانی و برند و اینها مطرح میشوند. ما به صنعت گیم رسیدیم و شما اگر این سه جزء را در کنار هم تحلیل کنید به یک جامعیت در مورد بازیهای رایانهای میرسید، نسبت به آگاهی جامعه، مصرف جامعه، صنعت در حوزه گیم و چرخهای که باید اینها را بچرخاند.
به همین دلیل ادعای من این است که این اثر جامعترین کتاب در خصوص بازیهای رایانهای در ایران است که پشتش یک نظریه وجود دارد.
در فصل آخر روی بحث بومیسازی کار کردیم و اینکه این نظام جهانی چه نسبتی با نظام ایران دارد. اینکه صنعت گیم را در ایران چطور باید طراحی کرد و با همان نکتهای که گفتم ما به دنبال مدلهای بومی و داخلی در بازار هستیم که در حوزه ویدئو گیم غلط است؛ حتی به نظر من راههایی وجود دارد که حتی در شرایط تحریم میتوانیم به حوزه خارج ورود کنیم و اتفاقاً میلیون دلاری هم از این صنعت پول در بیاوریم.
🔹روشهای شناخت و تحلیل بازیهای کامپیوتری که به آن اشاره کردهاید مشخصاً هدفش چیست؟
من این کتاب را نوشتم تا شیوه تحلیلگری را به پژوهشگران و خودِ گیمرها ارائه دهم تا نخست بفهمند و دوم اینکه لذت بیشتر ببرند. مگر میشود از بازی لذت نبرد؟
🔸اصلاً بازی میکنیم تا لذت ببریم. با سینما فرق دارد که در آنجا میخواهید به فکر فرو بروید. در بازی میخواهید سفر کنید. مگر ما سفر میکنیم تا چیزی یاد بگیریم؟ سفر میرویم تا تفریح کنیم و در خلال آن چیز یاد بگیریم. قطعاً یاد میگیریم. در همه خوشگذرانیها و سختیهایی که در یک سفر دارد قطعاً چیز یاد میگیریم. گیم دقیقاً قابلیت برای سفر دارد و شما را از یک جهان و از یک تاریخ و جغرافیا میکند و به یک تاریخ و جغرافیای دیگری ارسال میکند. شما در این سفر شروع به تجربه کردن و آموختنهای ناخودآگاه میکنید. در این حین حالا، بازیکن اگر بیشتر بفهمد، بیشتر لذت میبرد یعنی غیر از بازی، از آگاهیاش میتواند لذت ببرد و مثلاً بداند این بازی چه هدفهایی برای ساخت داشته است.
🔹فارغ از نگاه آسیبشناسانه و سویههای منفی که به گیم وجود دارد، اصلاً چطور باید به مقوله بازی نگاه کرد؟
🔸اسم کتاب «بازی آغاز شده» است؛ در واقع خیلی وقت است که شروع شده و ما عقب هستیم. این نام را به همین علت روی آن گذاشتهام.
«بازی آغاز شده» هم بحث سوادرسانهای بازی را پوشش میدهد و هم صنعت گیم را که ۳۰ سال دارد پول پارو میکند،بهطوری که درآمد چین و آمریکا از حوزه گیم در سال ۲۰۱۷ به اندازه درآمد نفتی ایران بود. من اول هر چه بود و نبود و دوست داشتم را خواندم و فیشبرداری کردم. به نظرم آمد نظریه مک کوئیل نظریه خوبی برای استفاده است و بعد شروع کردم به دستهبندی کردن اینها و چیدن و اضافه کردن منابع ثانویه؛ بعد دست به قلم شدن خودم برای تحلیلها و ارجاعات داخل کشوری که نیاز بود به آنها چیزی را اضافه کنید.
🔹به عنوان سؤال پایانی به نظر شما دیدگاه موجود نسبت به بازیهای رایانهای چه تغییری باید بکند؟
🔸ما باید نگاهمان را به بازیهای کامپیوتری به مثابه یک رسانه نوین بنا کنیم نه اینکه صرفاً به دید سرگرمی یا سویههای آسیبشناسانه نگاه کنیم.
http://www.qudsonline.ir/print/735826/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬سلیمانی؛ عصاره فرهنگ ایرانی
🎙دکتر سیدحسین شهرستانی( پژوهشگر ادبیات و جامعهشناسی)
📌نشست جهان پهلوان (۲)
"دیدار با شهید قاسم سلیمانی" در آیینه حکمت و علوم انسانی
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_اندیشه
🌏 rcica.ir
♨️@RCICA
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬روایت شناسی اجتماعی شهید و کارنامه ما در سالی که گذشت
🎙 جمال یزدانی (پژوهشگر سیاست گذاری فرهنگی)
📌نشست جهان پهلوان (۲)
"دیدار با شهید قاسم سلیمانی" در آیینه حکمت و علوم انسانی
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_اندیشه
🌏 rcica.ir
♨️@RCICA
📕 "بازی آغاز شده"
( روشهای شناخت و تحلیل بازیهای کامپیوتری)
🔸️معرفی کتاب جدید از #پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
🖌نویسنده: محمدحسن یادگاری
📖امروزه، بازیهای کامپیوتری نه تنها ابزاری برای گذراندن اوقات فراغت و تفریحاند، بلکه به یکی از صنایع بزرگ فناوری ارتباطات و اطلاعات نیز مبدل شدهاند؛ صنعتی که در دو دهۀ اخیر تأثیرات شگرفی بر نظام سخت¬افزاری و نرمافزاری در سرتاسر جهان به جای گذاشته است و به سبب گسترش دامنۀ تأثیر رسانههای جمعی و رسانههای نوین، امروزه بّعد جهانی پیدا کرده و به کشور و کشورهای خاصی منحصر نیست.
🔸این بازیها به منزلۀ محبوبترین و پرفروشترین سرگرمی عصر ما لقب گرفتهاند.
در ایران هم بازیهای کامپیوتری یکی از رسانههای پرمصرف در میان جوانان و نوجوانان ایرانی به شمار میرود که به صورت جدی مورد بیتوجهی پژوهشی در ایران قرار گرفته است.
🔻خرید اینترنتی کتاب:
https://sooremehr.ir/book/4035
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
♨️ @rcica
🌎 rcica.ir
📕 "روانشناسی شهرت"
🔸️معرفی کتاب جدید از #پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
🖌نویسنده: گیل استیور
مترجم: احسان شاهقاسمی
📖قطع به یقین میتوان گفت که ظهور رسانههای اجتماعی در فراگیری مفهوم «سلبریتی» نقش اصلی را داشته است. بدین معنا که تجربۀ پیشین ما از مسئلۀ «شهرت» و «افراد مشهور» یا «چهره» کاملاً متفاوت از وضعیت کنونی ماست و اساساً مفهوم سلبریتی با فرد مشهور در عالم سیاست یا حتی یک «ستاره» در یک فیلم یا یک ورزش خاص متفاوت تلقی میشود. به گونهای که این مفهوم با کسب درآمد برای شخص یا یک شرکت یا حتی یک جریان سیاسی همراه است.
🔻خرید اینترنتی کتاب:
https://sooremehr.ir/category/?term=%D8%B4%D9%87%D8%B1%D8%AA
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
♨️ @rcica
🌎 rcica.ir
📚نشست آنلاین رونمایی کتاب
💡پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار میکند
📘بازی آغاز شده
نویسنده: محمدحسن یادگاری
🎙با حضور:
-حامد نصیری:
معاون پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانهای
- سید محمدعلی سیدحسینی: معاون حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای
-محمدحسن یادگاری:
پژوهشگر حوزه مطالعات رسانه
- مجید سلیمانی :
پژوهشگر حوزه مطالعات رسانه
⏳زمان: چهارشنبه ۱ بهمنماه ۱۳۹۹، ساعت ۱۵:۳۰
📲پخش زنده نشست از صفحه اینستاگرام پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
@live_rcica.ir
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_اندیشه
🌍 rcica.ir
♨️ @rcica
🔸️ارائه آثار پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با ۲۰درصد تخفیف در
#نمایشگاه_مجازی_کتاب_تهران
✏آثار دکتر مجید سلیمانی:
📘 سرمایهداری پلتفرمی
📙ارتباطات اجتماعی جدید در عکاسی
📗شرقشناسی هالیوود
علاقمندان میتوانند از ۱ تا ۶ بهمنماه کتابها را با ۲۰٪ درصد تخفیف از سایت book.icfi.ir تهیه کنند.
ارسال به سراسر کشور رایگان است.
🔸️ارائه آثار پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با ۲۰درصد تخفیف در
#نمایشگاه_مجازی_کتاب_تهران
✏آثار دکتر احسان شاه قاسمی در حوزه مطالعات شهرت:
📘 سلبریتی های اینترنتی
📙خدایان بدکردار
📗روانشناسی شهرت
📘 فعالیت های انسان دوستانه سلبریتی ها
علاقمندان میتوانند از ۱ تا ۶ بهمنماه کتابها را با ۲۰٪ درصد تخفیف از سایت book.icfi.ir تهیه کنند.
ارسال به سراسر کشور رایگان است.
🔸️ارائه آثار پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با ۲۰درصد تخفیف در
#نمایشگاه_مجازی_کتاب_تهران
✏آثار دکتر سید ابراهیم رئوف موسوی در حوزه مطالعات سبک زندگی:
📘 مساله سبک زندگی
📙سبک زندگی کارمندی
علاقمندان میتوانند از ۱ تا ۶ بهمنماه کتابها را با ۲۰٪ درصد تخفیف از سایت book.icfi.ir تهیه کنند.
ارسال به سراسر کشور رایگان است.
🔸️ارائه آثار پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با ۲۰درصد تخفیف در
#نمایشگاه_مجازی_کتاب_تهران
✏اثر دکتر اسماعیل فراهانی در حوزه مطالعات جنگ:
📘 میراث مقدس و جنگ ناتمام
علاقمندان میتوانند از ۱ تا ۶ بهمنماه کتابها را با ۲۰٪ درصد تخفیف از سایت book.icfi.ir تهیه کنند.
ارسال به سراسر کشور رایگان است.
🔸️ارائه آثار پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با ۲۰درصد تخفیف در
#نمایشگاه_مجازی_کتاب_تهران
✏اثر دکتر سید جواد طاهایی در حوزه مطالعات جنگ:
📘 پدیدارشناسی بسیجی شهید
علاقمندان میتوانند از ۱ تا ۶ بهمنماه کتابها را با ۲۰٪ درصد تخفیف از سایت book.icfi.ir تهیه کنند.
ارسال به سراسر کشور رایگان است.
🔸️ارائه آثار پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با ۲۰درصد تخفیف در
#نمایشگاه_مجازی_کتاب_تهران
✏اثر دکتر شهریار زرشناس
📚 اندیشه در بحران
📙دفتر اول: فروید و فرویدیسم
📗دفتر دوم:آیزایا برلین، میلتون فریدمن و جان راوالز
📕دفتر سوم: فردریش فون هایک و ریچارد رورتی
📘دفتر چهارم: ریمون آرون و رولان بارت
📙دفتر پنجم: ژان پل سارتر و ارنست کاسیر
📗دفتر ششم: لکان، آرنت، هابرماس، و یونگ
علاقمندان میتوانند از ۱ تا ۶ بهمنماه کتابها را با ۲۰٪ درصد تخفیف از سایت book.icfi.ir تهیه کنند.
ارسال به سراسر کشور رایگان است.