eitaa logo
پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
1.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
162 ویدیو
0 فایل
پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری تلفن: ۰۲۱-۹۱۰۸۸۰۰۰ ثبت‌نام دوره‌های آموزشی: ۰۹۹۱۴۵۴۰۲۴۲
مشاهده در ایتا
دانلود
📚نشست آنلاین رونمایی کتاب 💡پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار می‌کند 📘سرمایه‌داری پلتفرمی نویسنده: نیک سِرِنچیک مترجم: مجید سلیمانی ساسانی 🎙با حضور: - دکتر محمد لسانی پژوهشگر و کارشناس حوزه رسانه - دکتر مجید سلیمانی ساسانی، عضو هیئت علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران - دکتر میثم مهدیار معاون پژوهشی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی ⏳زمان: چهارشنبه ۳ دی‌ماه ۱۳۹۹، ساعت ۱۵ 📲پخش زنده نشست از صفحه اینستاگرام پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی @rcica_ir 🌍 rcica.ir ♨️ @rcica
📸گزارش تصویری 📗آیین رونمایی از کتاب «سرمایه‌داری پلتفرمی»، چهارشنبه ۳ دی‌ماه ۱۳۹۹در سرای شهید مرتضی آوینیِ پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی به صورت آنلاین برگزار شد. این کتاب‌ها اخیراً توسط پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی ترجمه و در انتشارات امیرکبیر منتشر شده‌است. 🎙با حضور: - محمد لسانی پژوهشگر و کارشناس حوزه رسانه - مجید سلیمانی ساسانی، عضو هیئت علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران - میثم مهدیار معاون پژوهشی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی 🌍 rcica.ir ♨️ @rcica
📚نشست آنلاین رونمایی کتاب 💡پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار می‌کند 📘فتوژورنالیسم جنگ تحمیلی نویسنده: محمدرضا شریف‌زاده نازلی عباسی اهوازی 🎙با حضور: - دکتر محمدرضا شریف‌زاده: پژوهشگر، عکاس و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی - دکتر پژمان دادخواه: پژوهشگر، عکاس و مدرس دانشگاه - نازلی عباسی اهوازی: پژوهشگر، عکاس و مدرس دانشگاه ⏳زمان: چهارشنبه ۱۰ دی‌ماه ۱۳۹۹، ساعت ۱۶ 📲پخش زنده نشست از صفحه اینستاگرام پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی @rcica_ir 🌍 rcica.ir ♨️ @rcica
📸گزارش تصویری 📗آیین رونمایی از کتاب «نگاهی به فتوژورنالیسم جنگ تحمیلی»، چهارشنبه ۱۰ دی‌ماه ۱۳۹۹در سرای شهید مرتضی آوینیِ پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با حضور: - دکتر محمدرضا شریف‌زاده عکاس و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی - دکتر پژمان دادخواه عکاس و مدرس دانشگاه - نازلی عباسی اهوازی: عکاس و نویسنده کتاب - میثم مهدیار معاون پژوهشی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار شد. خرید اینترنتی کتاب: https://sooremehr.ir/book/3256 🌍 rcica.ir ♨️ @rcica
38.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸جهان پهلوان هم ملی است و هم جهانی، او هم پاسدار مرز است و هم‌از حقیقتی فرامرزی دفاع می‌کند. خطرجویی و شهادت‌طلبی پهلوان صرفا از سر بی‌پروایی نیست، بلکه به خاطر عمق حکمت و خرد اوست. حکمتی که نجات را در خطر، حیات را در مرگ و فرصت را در بحران می‌یابد. 🎙ارائه: سید حسین شهرستانی در همایش "جهان پهلوان" ۲۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ 🔻گزارش مشروح همایش: https://bit.ly/2ZJKvC4 🌏 rcica.ir ♨️@RCICA
📌نشست جهان پهلوان (۲) "دیدار با شهید قاسم سلیمانی" در آیینه حکمت و علوم انسانی 🔷--------محورهای گفتگو: 🔻ارائه اول: 🔸روایت شناسی اجتماعی شهید و کارنامه ما در سالی که گذشت 🎙 جمال یزدانی (پژوهشگر سیاست گذاری فرهنگی) --- 🔻ارائه دوم: 🔸طرح امت سازی اسلامی و نقش شهید سلیمانی 🎙سیناکلهر (پژوهشگر جامعه شناسی) --- 🔻ارائه سوم 🔸سلیمانی؛ تقویم ملتها و تکوین اتحاد جماهیر اسلامی 🎙علیرضا بلیغ( پژوهشگر فلسفه علوم اجتماعی) --- 🔻ارائه چهارم 🔸ذکر ایام الله؛ دستور کاری برای هنر و علوم انسانی 🎙محمد سجاد صفار هرندی (پژوهشگر تاریخ فرهنگی و جامعه شناسی) --- 🔻ارائه پنجم: 🔸سلیمانی؛ عصاره فرهنگ ایرانی سیدحسین شهرستانی( پژوهشگر ادبیات و جامعه شناسی) --- 🔻ارائه ششم: 🔸شهید سلیمانی: ابَر مَرد یا جهان پهلوان؟ میثم مهدیار( پژوهشگر تاریخ اجتماعی و جامعه شناسی) 🕧یکشنبه ۱۴ دی‌ماه، از ساعت ۱۸- ۲۰ 📲(پخش به صورت زنده از صفحه پژوهشکده rcicia_ir@) 🌏 rcica.ir ♨️@RCICA
🖊 📗نشست رونمایی از کتاب "نگاهی به فتوژورنالیسم جنگ تحمیلی" آیین رونمایی از کتابِ « نگاهی به فتوژورنالیسم جنگ تحمیلی»، چهارشنبه سوم دی‌ماه ۱۳۹9 توسط پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در سرای شهید مرتضی آوینیِ پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی به صورت آن‌لاین برگزار گردید. به گزارش روابط عمومی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در این نشست، دکتر محمدرضا شریف زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران، دکتر پژمان دادخواه عکاس و پژوهشگر به همراه نازلی عباسی اهوازی عکاس، پژوهشگر و مؤلف کتاب "نگاهی به فتوژورنالیسم جنگ تحمیلی" به گفتگو پیرامون "عکاسی و عکاسان جنگ تحمیلی" پرداختند. 🔸نازلی عباسی اهوازی عکاس، پژوهشگر و مؤلف کتاب "نگاهی به فتوژورنالیسم جنگ تحمیلی" در ابتدای نشست در پاسخ به چرایی انتخاب این موضوع برای نگارش کتاب پاسخ داد: من متولد خوزستان هستم. فضای جنگ را از سنین کودکی و از نزدیک لمس کرده‌ام، همیشه جنگ یکی از دغدغه‌های ذهنی‌ام بوده است تا اینکه در جوانی با مدیای عکاسی آشنا شدم و در ذهنم پیوندی بین عکاسی و جنگ شکل گرفت و علاقمندی‌ام به عکاسی جنگ از اینجا شروع شد. از آن جهت که تا حدودی با فاکتور‌های یک عکس خوب آشنا بودم برایم جذاب بود که یک عکاس جنگ چگونه در میدان نبرد و در مواجهه با مرگ، بحث زیبایی‌شناسی و عناصر مهم در ثبت یک عکس خوب را رعایت کرده است، طرح این سؤال انگیزه‌ای شد تا پایان‌نامه مقطع ارشد خود را با این موضوع آغاز کنم و در نهایت با نظارت دکتر محمدرضا شریف زاده این طرح پژوهشی را تبدیل به کتاب کنم. 🔸عباسی در ادامه با اشاره به کمبود منابع پژوهشی در حوزۀ عکاسی جنگ افزود: برای جمع‌آوری داده با توجه به اینکه به جز کتاب شهید جان‌بزرگی، اثر تألیفی دیگری در رابطه با عکاسی جنگ تحمیلی وجود نداشت، تصمیم گرفته شد تا در این پژوهش در کنار منابع کتابخانه ای و اسنادی، از مطالعات میدانی و تجربۀ زیستۀ عکاسان جنگ نیز بهره ببریم، بخش عمده‌ای از این کتاب اختصاص دارد به بازتاب تصویری چند عملیات شاخص دفاع مقدس در روزنامه های کثیرالانتشار کیهان و اطلاعات. 🔸دکتر پژمان دادخواه عکاس و پژوهشگر در ادامۀ نشست بیان کرد: دورۀ دفاع مقدس مقطع مهمی از تاریخ کشور ماست و اگر نگاهی به تاریخ عکاسی در ایران داشته باشیم، می‌بینیم که عکاسی جنگ جزء مهمی از تاریخ عکس و عکاسی است. دادخواه در ادامه افزود: بخش اعظمی از آثار هنری در تمدن ایرانی اسلامی با مقولۀ معنویت و امر قدسی گره خورده است و آثار هنر انقلاب و دفاع مقدس در مقوله‌های مختلف از این امر مستثنی نیست و این بینش و مفاهیم معنوی و تعهد هنرمندانه در عکاسی جنگ نیز تجلی یافته است. 🔸دکتر محمدرضا شریف زاده عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران در ادامه نشست گفت: در سال 2019 دانشگاه آکسفورد یک تئوری زیباشناسی در آثار عکاسی معاصر را مطرح کرد بر مبنای سه اصل: ایدئولوژی، سنت و دین. بر این اساس در کشور ما در حدود چندین دهه بر اساس همین سه گام اثر هنری تولید شده است و یکی از مهمترین ویژگی‌های عکاسی دفاع مقدس ایدئولوژی، دین و فرهنگ است، همانطور که در کتاب فتوژورنالیسم جنگ تحمیلی آمده است یک عده با عنوان عکاس به شکل خودآموخته به میدان جنگ رفته اند برای دفاع از وطن، در هیچ کجای دنیا عکاس جنگ با یک لنز نرمال 50mm که مستلزم حضور او در چند قدمی سوژه است عکاسی نمی‌کند و این یعنی رشادت و از خودگذشتگی و در هنر، یک تفکر معتبر است. خرید اینترنتی کتاب: https://sooremehr.ir/book/3256 🌍 rcica.ir ♨️ @rcica
🔻ادامه [صفحه۲] 🔸دکتر شریف‌زاده در ادامه افزود: طی سال‌های اخیر تعدادی از این بزرگان مغفول مانده‌اند. دنیا باید بفهمد که در مفهوم عکاسی جنگ، عکاسان ایران آثاری را خلق کرده‌اند که در هیچ کجای دنیا همانند ندارد، تصاویری که ما هیجان لحظه را احساس می‌کنیم. وی در ادامه گفت: جای تأسف دارد زمانی که به آرشیو دفاع مقدس رجوع می‌کنیم شاهد از بین رفتن این آثار هستیم نسلی که در سال های جنگ حضور نداشته است چگونه باید با مفهوم دفاع مقدس، جنگ تحمیلی و رشادت آشنا شود؟ نسلی که جستجوگر نیست و آنچه را که فضای سیاسی، فرهنگیِ بستر شبکه های اجتماعی به او القا می‌شود را می‌پذیرد. 🔸دکتر شریف‌زاده در پاسخ به این سؤال که عکاسی جنگ تا چه اندازه در ارتقاء فتوژورنالیسم مؤثر بوده است گفت: برخی از عکاسان جنگ بعد از دورۀ دفاع مقدس به تحصیلات آکادمیک روی آوردند و چندین سال بعد تعدادی از اساتید دانشگاه در حوزۀ عکاسی از همین افراد بودند و نسل بعدی که علاقمند به هنر عکاسی بود، تکنیک و مفاهیم نظری را در مکتب عکاسان جنگ آموخت. 🔸وی در ادامه صحبت خود گفت: در مجموعۀ داستان‌های رمز عرفانی شیخ اشراق داستانی هست با عنوان "عقل سرخ" جمله‌ای در این داستان هست که دربارۀ تولد صحبت می‌کند با این مضمون: " چون مدتی بر این برآمد قدری چشم من باز گشوند، بدان قدر چشم می نگریستم، چیزها می‌دیدم که دیگر ندیده بودم و آن عجب می‌داشتم تا هر روز بتدریج قدری چشم من زیادت باز می‌کردند و من چیزها می‌دیدم که در آن شگفت می‌ماندم." راوی داستان از تولد تا مسیر آگاهی‌بخشی و دانایی را نقل می‌کند، عکاسان ما بسیار شبیه به این مدخل ورودی داستان عقل سرخ اشراق هستند. نه تنها در جنگ عکاسی، فیلمبرداری و کارگردانی را آموختند بلکه نگاهشان به جهان هستی نیز تغییر کرد، آنچه که این نسل را غیر تکرار می‌کند. به نظر می‌رسد هنری که با محوریت دین و اعتقاد معنوی پدید آمده است، بخش آگاهی آن قابل آموزش نیست. 🔸نازلی عباسی در پایان نشست و در جمع‌بندی صحبت خود گفت: عکاس جنگ بودن بسیار سخت است و اثرات روحی و جسمی آن تا همیشه هست و در ذهن آنها ماندگار است. تنها انتظاری که می‌شود داشت، این است که قدردان این مردان بزرگ باشیم. این کتاب بازتاب کوچکی از عکاسی جنگ است. امیدواریم در آینده پژوهش های بیشتری در این حوزه انجام شود. 📌لينك آپارات جهت تماشای نشست: https://www.aparat.com/v/nwf5N
📗پخش کامل فیلم نشست رونمایی از دو کتابِ حوزه جامعه‌شناسی شهرت «سلبریتی اینترنتی» و «خدایان بدکردار»، که چهارشنبه ۲۶ آذر‌ماه ۱۳۹۹در سرای شهید مرتضی آوینیِ پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی به صورت آنلاین برگزار شد. این کتاب‌ها اخیراً توسط پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی ترجمه و در انتشارات سوره مهر منتشر شده‌اند. 🎙در این نشست دکتر احسان شاه‌قاسمی، مترجم کتابها و عضو هیئت علمیِ گروه ارتباطات دانشگاه تهران، دکتر مجید سلیمانی ساسانی ناظر ترجمه و عضو هیئت علمی ارتباطات دانشگاه تهران و دکتر حسین حسنی مترجم حوزه ارتباطات و عضو هیئت علمیِ گروه فضای مجازی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، به گفتگو پیرامون مسئله سلبریتی‌ها در جامعه ایران پرداختند. 🌐 https://www.aparat.com/v/h0Ukr-
تصویری 🎬پخش کامل فیلم نشست رونمایی از کتاب « سرمایه‌داری پلتفرمی» که سوم دی‌ماه در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با حضور مترجم کتاب مجید سلیمانی ساسانی، محمد لسانی و میثم مهدیار برگزار شد. https://www.aparat.com/v/atMIU
📸 🔻نشست جهان‌پهلوان (2) «دیدار با شهید قاسم سلیمانی در آیینه حکمت و علوم انسانی» یکشنبه ۱۴ دی‌ماه در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی. 🌏 rcica.ir ♨️@RCICA
📌 🔻نشست جهان‌پهلوان (2) با عنوان «دیدار با شهید قاسم سلیمانی در آیینه حکمت و علوم انسانی» یکشنبه ۱۴ دی‌ماه در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار شد. 🖊به نقل از روابط عمومی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی نشست «جهان پهلوان 2» با محوریت جستارهایی در دیدار با حاج قاسم سلیمانی در آینه حکمت و علوم انسانی یکشنبه 14 دی‌ماه توسط پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در سالن شهید آوینی برگزار گردید. 🔷جمال یزدانی، با عنوان «روایت‌شناسی اجتماعی شهید و کارنامه ما در سالی که گذشت» در ابتدای نشست گفت: در خاطرات مردمی پیرامون شهادت حاج قاسم سلیمانی که در کتاب‌های مختلف جمع‌آوری‌شده، تبدیل ادبیات تغزلی و منتقد اجتماعی به ادبیات حماسی و رجزخوانی را می‌بینیم. یعنی به جای گله و شکایت، ادبیات مردم حماسی است که به نظرم خیلی مهم است. از بین رفتن دوگانه‌های کاذب، بیان الگوی جدید از سیاست‌مداری، تقویت شعارهای اسلامی و ایرانی و ... در این خاطرات مردمی مشهود است. 🔸پژوهشگر سیاست‌گذاری فرهنگی افزود: نیاز به کار علمی بر روی تجربه زیسته حاج قاسم داریم. این کار هنوز صورت نگرفته است. بحث بر روی آرزوهای تحقق‌نیافته حاج قاسم و تکمیل پروژه‌های ایشان مسئله دیگری است که باید به آن بپردازیم. نهاد علم و نهاد رسانه باید بر روی این مؤلفه‌ها تمرکز کند. 🔷سینا کلهر در ادامه نشست و در ارائه خود با عنوان «طرح امت‌سازی اسلامی و نقش شهید سلیمانی» گفت: قصد دارم از چشم‌انداز جامعه‌شناختی به میراث شهید سلیمانی بپردازم. انسجام اجتماعی یکی از نکاتی بود که رفتار و قول او در زمان حیاتشان ایجاد می‌کرد و همچنین بعد از شهادت، جامعه‌ای که دچار یأس و افسردگی بود را حیات بخشید. بازسازی و بازتوان‌بخشی طرح امت اسلامی از میراث بزرگ شهید سلیمانی است. جوامع اسلامی دچار چنددستگی و نزاع هستند و نظام رسانه‌ای غرب تلاش می‌کند این چنددستگی را به دین نسبت دهد. گویی جهان غرب است که به عنوان ناجی آمده و بین این‌ها صلح ایجاد کرده است. 🔸این پژوهشگر جامعه‌شناسی ادامه داد: طرح اول آن‌ها این است که کشوهای اسلامی تجزیه شوند و اختلافات آن‌ها نیز تشدید شود. اگر این طرح نتیجه ندهد طرح تخریب به میان می‌آید. شهید سلیمانی بازسازی امت اسلامی را از طریق ایجاد گروه‌های مردمی پی گیری می‌کرد. واقعیت آن است که مردم عراق، سوریه و ... نیرو گرفته‌اند و قوی شده‌اند. این پروپاگاندای غرب است که می‌گوید هواداران ایران قدرتمند شده‌اند در حالی که این‌طور نیست و نتیجه طرح‌های شهید سلیمانی قدرتمند شدن مردم است. وی سپس گفت: قدرتمند کردن مردم در برابر تجزیه و تخریب، مهم‌ترین میراث شهید سلیمانی است. نباید این میراث نیمه‌کاره رها شود و هر کدام از ما باید در حد توان خود این مسیر را ادامه دهد. باید مدام از خود بپرسیم که در مقابل طرحی که جهان غرب برای ما دارد طرح ما چیست؟ 🔷در ادامه علیرضا بلیغ با عنوان «سلیمانی؛ تقویم ملت‌ها و تکوین اتحاد جماهیر اسلامی» به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت. وی عنوان کرد: شهید آوینی معتقد بود انقلاب اسلامی نیاز جوامع اسلامی است و لاجرم در کشورهای اسلامی پیش می‌آید و اتحاد جماهیر اسلامی شکل می‌گیرد. شهید سلیمانی در جهت تحقق همین هدف عمل می‌کرد. آزادی ما با استقلالمان گره خورده است و پیام انقلاب اسلامی ایران برای سایر ملت‌های اسلامی این بوده که روی پای خود بایستید. تشخص، هویت و ارضای میل به رسمیت شناخته شدن یا همان کرامت ملت‌ها به وسیله استقلال محقق می‌شود. این همان ایده‌ای است که انقلاب اسلامی صادر کرده است و سردار سلیمانی دقیقاً در پیشانی این ایده قرار داشت. 🔸پژوهشگر فلسفه علوم اجتماعی اضافه کرد: شخصیت شهید سلیمانی دقیقاً مفهوم فتوت و ویژگی‌های فرهنگ ایرانی و اسلامی را نمایندگی می‌کرد اهل فتوت از زور بازو برای کمک کردن به ضعیفان استفاده می‌کنند. محور مقاومت باید اقتصاد و بازار مقاومی هم داشته باشد. حاج قاسم به دنبال این هدف نیز بود. نهاد علم اگر بخواهد یک نهاد ملی باشد باید به این مسائل بپردازد. 🌏 rcica.ir ♨️@RCICA
🔻ادامه [صفحه ۲] 🔷سجاد صفار هرندی در ارائه خود با عنوان «ذکر ایام‌الله؛ دستور کاری برای هنر و علوم انسانی» در ادامه گفت: سال گذشته حضرت آقا درباره مسئله شهادت شهید سلمیانی و ایام پس از آن از تعبیر ایام‌الله استفاده کردند. مفهوم ایام‌الله توسط امام وارد فرهنگ سیاسی ما شد. ایام‌الله روزهای ظهور و غلبه امر الهی و به تعلیق در آمدن امر روزمره و عادت شده است. همان افرادی که به دنبال امور شخصی و رقابت و ... هستند در ایام‌الله به گونه دیگری مشاهده می‌شوند و همین انسان‌ها، فداکارتر، مهربان‌تر و شجاع‌تر می‌شوند. در ایام‌الله پس از شهادت شهید سلیمانی این را مشاهده کردیم. مثلاً در مشهد هتل‌هایی که تا روز قبل با انواع و اقسام روش‌ها به دنبال سود بیشتر بودند و در ایام شلوغی به فکر بالا بردن قیمت‌های خود بودند، در آن ایام نقش موکب را ایفا می‌کردند و حتی خدمات رایگان ارائه می‌دادند. 🔸پژوهشگر تاریخ فرهنگی و جامعه‌شناسی افزود: ویژگی دیگر ایام‌الله، طبق گفته قرآن ایاماً معدودات است؛ یعنی روزهای کوتاهی است که تا مدت‌ها تکرار نمی‌شوند. بعد از این اتفاق و پس از آن ماجرای سقوط هواپیما، این حال و هوا از بین می‌رود و به نوعی به یک آتش زیر خاکستر تبدیل می‌شود. ذکر ایام‌الله و به یادآوردن و تذکر دادن ایام‌الله مهم است. با این یادآوری در روزهای جاری می‌توان هدایت را رقم زد و به رفتارها در نسبت با این تذکر شکل داد. ما در زندگی روزمره همواره به یک نظام معانی و دلالت‌ها به عنوان راهنمای عمل نیازمندیم. هنر می‌تواند این مفاهیم را بازآفرینی و تکرار کند و در سامان‌دهی به امر روزمره ما نقش‌آفرینی کند. 🔷سیدحسین شهرستانی از دیگر سخنرانان این نشست در ارائه مطلب خود با عنوان « سلیمانی؛ عصاره فرهنگ ایرانی» بیان کرد: شهید سلیمانی عصاره فضیلت‌های ملت ایران و عصاره فرهنگ ایرانی است. فضیلت بنیادین در فرهنگ ملی ما فتوت و مردانگی است. عرفان و تصوف وجه دیگر فرهنگ ایرانی است که شهید سلیمانی نماد این وجه نیز هست. شاعرانگی یکی دیگر از وجوهی است که درباره آن می‌خواهم صحبت کنم. شهید سلیمانی اهل شعر بود اما کل کردار و زیست او برای من قابل‌توجه است. کل زیست او حرکت در جهت خلاف آمد عادت و نجات از روزمرگی است. تلاش برای سکونت در بی‌قراری و شکستن قرار زندگی شهری و عبور از روزمرگی در طول زندگی او دیده می‌شود. در نوشته‌های او این نکات بسیار دیده می‌شود. مثلاً در نوشته‌ای توصیه می‌کند که اجازه ندهید روزمرگی یاد رفیقان شهیدتان را از بین ببرد. 🔸پژوهشگر ادبیات و جامعه‌شناسی سپس گفت: طراوت و تازگی، بلاکش بودن، خلوت و غربت و ... از دیگر مفاهیمی است که در شعر ما وجود دارد و در زیست و کلام شهید سلیمانی دیده می‌شود. شهادت، مرگ شاعرانه و شاعرانه مردن است. می‌توان به رنج با تلخی و سیاهی نگاه کرد و می‌توان آن را شیرین و زیبا دانست. به تعبیر حافظ زیر شمشیر بلا رقص‌کنان باید رفت. شهید سلیمانی در نامه‌ای که برای دخترش، فاطمه می‌نویسد می‌گوید: " فاطمه عزیزم این چند صفحه را برای تو می‌نویسم چون می‌دانم مقدسانه مرا دوست داری. آه مرگ خونین من عزیز من زیبای من کجایی؟ مشتاق دیدارت هستم. وقتی بوسه انفجار تو مرا در خود محو می‌کند و می‌سوزاند چقدر این لحظه را دوست دارم. در راه عشق جان دادن زیباست. خدایا 30 سال برای این لحظه تلاش کردم. برای این لحظه با تمام رقبای عشق در افتادم. زخم‌ها برداشتم و واسطه‌ها فرستادم. " 🔸وی اظهار داشت: این نوشته در نهایت یک تغزل شاعرانه است. فرهنگ ایرانی یک بعد تغزلی و یک بعد حماسی دارد. این‌ها ابعادی از فرهنگ ماست که از آن غفلت کرده‌ایم اما در زندگی شهید سلیمانی نمود دارد. گویا تمام زندگی شهید سلیمانی حل‌وفصل مسئله فراق است. 🌏 rcica.ir ♨️@RCICA
🔻ادامه [صفحه۳] 🔷میثم مهدیار با عنوان «شهید سلیمانی: ابرمرد یا جهان پهلوان» آخرین ارائه کننده در این نشست گفت: دو نگاه در اندیشه معاصر به مسئله جنگ داریم: نگاه مبتنی بر شر که در مقاله " به سوی صلح پایدار " کانت شاهد هستیم و نگاه دوم که مثبت و تقدیس‌گرایانه است و جنگ را جوهره اساسی جامعه می‌داند. این نگاه از هراکلیتوس به بعد وجود دارد. کانت در مقاله‌اش اگرچه به دنبال یک جمهوری جهانی برای ایجاد صلح جهانی است، خودِ فلسفه استعلایی کانت زمینه‌ساز یک ستیز جدید است. در مقابل اندیشه رمانتیک وجود دارد که 3 نوع وحدت دنبال می‌شود: وحدت انسان با خود، با جامعه و با طبیعت. روحیه حماسی در رمانتیک‌ها نمود پیدا می‌کند. 🔸پژوهشگر تاریخ اجتماعی و جامعه‌شناسی ادامه داد: هگل به نوعی این‌ها را ترکیب می‌کند. او نگاه تقدیس گرایانه ای به جنگ دارد که وحدت داخلی بین دولت‌ها و ملت‌ها ایجاد می‌کند. بعد از هگل نیچه تلاش می‌کند ترکیبی میان هگل و رومانتیکرها ایجاد کند. اراده معطوف به قدرتی که نیچه دنبال می‌کند به نوعی بازگشت به آن وحدت‌گرایی‌ای است که رومانتیک‌ها به دنبال آن هستند و این وحدت‌گرایی را از مسیر جنگ و ستیزه دنبال می‌کند. ابرمرد را نیرویی می‌داند که از 3 وحدت عبور کرده است: وحدت با خود، با جامعه و با جهان و طبیعت. جنگ با خود را برای ایجاد وحدت درونی و مقدمه وحدت با جامعه ضروری می‌داند. 🔸وی در پایان گفت: لفظ ابرمرد که برای شهید سلیمانی استفاده می‌شود به نظر صحیح نمی‌آید و لفظ جهان‌پهلوان می‌تواند تبیین‌کننده‌تر باشد. او از طرفی عارف‌مسلک است و از طرفی با سلحشوری توانسته میان ملت‌های مسلمان همگرایی ایجاد کند و همچنین مراحلی که نیچه می‌گوید برای رسیدن به مرحله ابرمرد شدن را نیز گذرانده است. نگاه نیچه ناسیونالیستی بود اما شهید سلیمانی به ملت‌های دیگر نیز توجه دارد. می‌توان مفهوم جهان‌پهلوان را تبیین نظری کرد. 🌏 rcica.ir ♨️@RCICA
38.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 🔺️ ویژه برنامه جهان پهلوان ◾بررسی ابعاد مدیریتی و جامعه شناختی حاج قاسم سلیمانی باحضور: 🔸️دکتر سید حسین شهرستانی (مدیر گروه حکمت و هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی ) ➕ بسیج دانشجویی استان زنجان👇 📲 @znbso
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 طرح امت سازی اسلامی و نقش شهید سلیمانی 🎙 دکتر سیناکلهر (پژوهشگر جامعه شناسی) 🔻نشست جهان پهلوان (۲) "دیدار با شهید قاسم سلیمانی" در آیینه حکمت و علوم انسانی 🌏 rcica.ir ♨️@RCICA
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬ذکر ایام‌الله؛ دستور کاری برای هنر و علوم انسانی 🎙دکتر سجاد صفار هرندی( پژوهشگر تاریخ فرهنگی و جامعه‌شناسی) 📌نشست جهان پهلوان (۲) "دیدار با شهید قاسم سلیمانی" در آیینه حکمت و علوم انسانی 🌏 rcica.ir ♨️@RCICA
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬سلیمانی؛ تقویم ملتها و تکوین اتحاد جماهیر اسلامی 🎙علیرضا بلیغ( پژوهشگر فلسفه علوم اجتماعی) 📌نشست جهان پهلوان (۲) "دیدار با شهید قاسم سلیمانی" در آیینه حکمت و علوم انسانی 🌏 rcica.ir ♨️@RCICA
«بازی آغازشده» عقب نمانیم ! گفت‌وگوی قدس آنلاین با دکتر محمدحسن یادگاری (نویسنده کتاب " بازی تمام شده" )درباره بازی‌های رایانه‌ای به مثابه یک رسانه نوین 🔷این شاید بهترین مدخلی بود که دکتر محمدحسن یادگاری، دانش‌آموخته دکترای ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران می‌توانست با آن به انگیزه پژوهشش در خصوص بازی‌های کامپیوتری ورود کند.یادگاری در این کتاب سعی کرده است تا نگاهی نو به مقوله بازی های رایانه ای فارغ از نگاهی صرفاً آسیب شناسانه به مثابه یک رسانه نوین انجام دهد . با او در خصوص کتاب تألیفی‌اش «بازی آغاز شده: روش شناخت و تحلیل بازی‌های کامپیوتری» و پدیده بازی‌های رایانه‌ای به مثابه یک رسانه نوین گفت‌وگو کرده‌ایم. 🔹جناب یادگاری! به عنوان کسی که ارتباطات خوانده است، چه شد که سراغ موضوع بازی‌های رایانه‌ای رفتید؟انگیزه شما از ورود به این بحث چه بوده است؟ 🔸از یک طرف می‌خواستم به حوزه‌ای ورود کنم که اصطلاحاً دست، کم باشد. از طرف دیگر نسبت به رقبای خودم در حوزه پژوهشی باید به سمت موضوعاتی حرکت کنم که مالِ خودم باشد و بَلَدش باشم و آن را تجربه کرده و مثلاً ۱۰ سال کاری‌ام را در این حوزه گذرانده باشم. من این کار را سال ۹۷ جمع کردم و بالای ۱۰۰ رفرنس انگلیسی دارد. به نظر من کامل‌ترین کتاب در حوزه بازی‌های رایانه‌ای است. الان نیز در حال نگارش جلد دوم این کتاب به صورت تخصصی روی حوزه «سوادِ بازی» هستم. 🔹اینکه سواد بازی چه مقوله‌هایی را شکل می‌دهد و بعد نسبت مفاهیم بومی به مفاهیم جهانی سوادِ بازی چیست؟ کجاها داریم درست می‌رویم و کجاها کم می‌گذاریم و دنیا تا این لحظه به کدام سمت رفته است؟فهرست موضوعات کتاب شما عناوین بسیاری از کتاب‌های خارجی را در حوزه بازی‌های رایانه‌ای دربرمی‌گیرد. از بحث «روایت» گرفته تا بحث‌هایی چون «مشارکت‌پذیری مخاطب» و مانند آن؛ روند طراحی مطالب به چه صورت بوده است؟ 🔸دنیس مک کوئیل نظریه‌ای دارد که می‌گوید اگر بخواهیم نظام رسانه‌ای را بشناسیم سه جزء دارد: محتوا، مخاطب و سازمان رسانه‌ای. محتوا که معلوم است و به معنای متن بازی است. ما به مخاطب نیز بازیکن می‌گوییم و سازمان رسانه‌ای را من در کتاب با عنوان صنعت گیم آورده‌ام تا نشان دهم اصلاً این چرخه چطور می‌چرخد؛ چرا که سازمان متناسب با شرایط مدرن و شرایط قبل از اینترنت است ولی وقتی بدل به فضای مجازی می‌شود دیگر سازمان‌پذیر نیست و کمپانی و برند و این‌ها مطرح می‌شوند. ما به صنعت گیم رسیدیم و شما اگر این سه جزء را در کنار هم تحلیل کنید به یک جامعیت در مورد بازی‌های رایانه‌ای می‌رسید، نسبت به آگاهی جامعه، مصرف جامعه، صنعت در حوزه گیم و چرخه‌ای که باید این‌ها را بچرخاند. به همین دلیل ادعای من این است که این اثر جامع‌ترین کتاب در خصوص بازی‌های رایانه‌ای در ایران است که پشتش یک نظریه وجود دارد. در فصل آخر روی بحث بومی‌سازی کار کردیم و اینکه این نظام جهانی چه نسبتی با نظام ایران دارد. اینکه صنعت گیم را در ایران چطور باید طراحی کرد و با همان نکته‌ای که گفتم ما به دنبال مدل‌های بومی و داخلی در بازار هستیم که در حوزه ویدئو گیم غلط است؛ حتی به نظر من راه‌هایی وجود دارد که حتی در شرایط تحریم می‌توانیم به حوزه خارج ورود کنیم و اتفاقاً میلیون دلاری هم از این صنعت پول در بیاوریم. 🔹روش‌های شناخت و تحلیل بازی‌های کامپیوتری که به آن اشاره کرده‌اید مشخصاً هدفش چیست؟ من این کتاب را نوشتم تا شیوه تحلیلگری را به پژوهشگران و خودِ گیمرها ارائه دهم تا نخست بفهمند و دوم اینکه لذت بیشتر ببرند. مگر می‌شود از بازی لذت نبرد؟ 🔸اصلاً بازی می‌کنیم تا لذت ببریم. با سینما فرق دارد که در آنجا می‌خواهید به فکر فرو بروید. در بازی می‌خواهید سفر کنید. مگر ما سفر می‌کنیم تا چیزی یاد بگیریم؟ سفر می‌رویم تا تفریح کنیم و در خلال آن چیز یاد بگیریم. قطعاً یاد می‌گیریم. در همه خوشگذرانی‌ها و سختی‌هایی که در یک سفر دارد قطعاً چیز یاد می‌گیریم. گیم دقیقاً قابلیت برای سفر دارد و شما را از یک جهان و از یک تاریخ و جغرافیا می‌کند و به یک تاریخ و جغرافیای دیگری ارسال می‌کند. شما در این سفر شروع به تجربه کردن و آموختن‌های ناخودآگاه می‌کنید. در این حین حالا، بازیکن اگر بیشتر بفهمد، بیشتر لذت می‌برد یعنی غیر از بازی، از آگاهی‌اش می‌تواند لذت ببرد و مثلاً بداند این بازی چه هدف‌هایی برای ساخت داشته است. 🔹فارغ از نگاه آسیب‌شناسانه و سویه‌های منفی که به گیم وجود دارد، اصلاً چطور باید به مقوله بازی نگاه کرد؟ 🔸اسم کتاب «بازی آغاز شده» است؛ در واقع خیلی وقت است که شروع شده و ما عقب هستیم. این نام را به همین علت روی آن گذاشته‌ام.
«بازی آغاز شده» هم بحث سوادرسانه‌ای بازی را پوشش می‌دهد و هم صنعت گیم را که ۳۰ سال دارد پول پارو می‌کند،به‌طوری که درآمد چین و آمریکا از حوزه گیم در سال ۲۰۱۷ به اندازه درآمد نفتی ایران بود. من اول هر چه بود و نبود و دوست داشتم را خواندم و فیش‌برداری کردم. به نظرم آمد نظریه مک کوئیل نظریه خوبی برای استفاده است و بعد شروع کردم به دسته‌بندی کردن این‌ها و چیدن و اضافه کردن منابع ثانویه؛ بعد دست به قلم شدن خودم برای تحلیل‌ها و ارجاعات داخل کشوری که نیاز بود به آن‌ها چیزی را اضافه کنید. 🔹به عنوان سؤال پایانی به نظر شما دیدگاه موجود نسبت به بازی‌های رایانه‌ای چه تغییری باید بکند؟ 🔸ما باید نگاهمان را به بازی‌های کامپیوتری به مثابه یک رسانه نوین بنا کنیم نه اینکه صرفاً به دید سرگرمی یا سویه‌های آسیب‌شناسانه نگاه کنیم. http://www.qudsonline.ir/print/735826/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬سلیمانی؛ عصاره فرهنگ ایرانی 🎙دکتر سیدحسین شهرستانی( پژوهشگر ادبیات و جامعه‌شناسی) 📌نشست جهان پهلوان (۲) "دیدار با شهید قاسم سلیمانی" در آیینه حکمت و علوم انسانی 🌏 rcica.ir ♨️@RCICA
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬روایت شناسی اجتماعی شهید و کارنامه ما در سالی که گذشت 🎙 جمال یزدانی (پژوهشگر سیاست گذاری فرهنگی) 📌نشست جهان پهلوان (۲) "دیدار با شهید قاسم سلیمانی" در آیینه حکمت و علوم انسانی 🌏 rcica.ir ♨️@RCICA
📕 "بازی آغاز شده" ( روش‌های شناخت و تحلیل بازی‌های کامپیوتری) 🔸️معرفی کتاب جدید از 🖌نویسنده: محمدحسن یادگاری 📖امروزه، بازی‌های کامپیوتری نه تنها ابزاری برای گذراندن اوقات فراغت و تفریح‌اند، بلکه به یکی از صنایع بزرگ فناوری ارتباطات و اطلاعات نیز مبدل شده‌اند؛ صنعتی که در دو دهۀ اخیر تأثیرات شگرفی بر نظام سخت¬افزاری و نرم‌افزاری در سرتاسر جهان به جای گذاشته است و به سبب گسترش دامنۀ تأثیر رسانه‌های جمعی و رسانه‌های نوین، امروزه بّعد جهانی پیدا کرده و به کشور و کشورهای خاصی منحصر نیست. 🔸این بازی‌ها به منزلۀ محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین سرگرمی عصر ما لقب گرفته‌اند. در ایران هم بازی‌های کامپیوتری یکی از رسانه‌های پرمصرف در میان جوانان و نوجوانان ایرانی به شمار می‌رود که به صورت جدی مورد بی‌توجهی پژوهشی در ایران قرار گرفته است. 🔻خرید اینترنتی کتاب: https://sooremehr.ir/book/4035 ♨️ @rcica 🌎 rcica.ir
📕 "روان‌شناسی شهرت" 🔸️معرفی کتاب جدید از 🖌نویسنده: گیل استیور مترجم: احسان شاه‌قاسمی 📖قطع به یقین می‌توان گفت که ظهور رسانه‌های اجتماعی در فراگیری مفهوم «سلبریتی» نقش اصلی را داشته است. بدین معنا که تجربۀ پیشین ما از مسئلۀ «شهرت» و «افراد مشهور» یا «چهره» کاملاً متفاوت از وضعیت کنونی ماست و اساساً مفهوم سلبریتی با فرد مشهور در عالم سیاست یا حتی یک «ستاره» در یک فیلم یا یک ورزش خاص متفاوت تلقی می‌شود. به گونه‌ای که این مفهوم با کسب درآمد برای شخص یا یک شرکت یا حتی یک جریان سیاسی همراه است. 🔻خرید اینترنتی کتاب: https://sooremehr.ir/category/?term=%D8%B4%D9%87%D8%B1%D8%AA ♨️ @rcica 🌎 rcica.ir