eitaa logo
پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
1.3هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
146 ویدیو
0 فایل
پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری تلفن: ۰۲۱-۹۱۰۸۸۰۰۰ ثبت‌نام دوره‌های آموزشی: ۰۹۹۱۴۵۴۰۲۴۲
مشاهده در ایتا
دانلود
💡دوشنبه ۱۸ آذرماه ۱۳۹۸، چهاردهمین محفل "عصرنشینی هنر و اندیشه دیدار" به تماشا و تحلیل فیلم سینمایی "جوکر ۲۰۱۹" گذشت. 🔸️با حضور -سید حسین شهرستانی؛ مدیر گروه حکمتِ هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی -محمدصادق باطنی؛ مستندساز و منتقد سینما -کمیل سوهانی؛ پژوهشگر، تهیه‌کننده و کارگردان سینمای مستند 🎬 "جوکر ۲۰۱۹" به عنوان پرفروش‌ترین فیلم بزرگسال جهان پیدایش و شکل‌گیری شخصیت جوکر را روایت می‌کند. ♨️@RCICA
🏷 درسگفتار: ♦️فرهنگ در زندان صورت ها 🔸چگونه ميتوان سيطره بوروكراسي فرهنگي راشكست؟ 🔸آيا مهندسان و مديران ما را به سعادت مي رسانند؟ 🔸چرا سياست هاي فرهنگي روح ندارند؟ 🎙مدرس: دكتر محمدپوركياني دكتراي سياستگذاري فرهنگي 💡شروع دوره: ٣٠ آذرماه/۴جلسه 🕕 شنبه ها ساعت ١٦الي ١٧:٣٠ انتهاي خيابان سميه، نرسيده به حافظ، حوزه هنري، جنب مسجد، پژوهشكده فرهنگ و هنر اسلامي، سراي شهيد آويني ثبت نام و كسب اطلاعات بيشتر: 📞 ٠٩٩١٤٥٤٠٢٤٢ 🌐 @RCICA_Bashgah پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی باشگاه هنر و انديشه @RCICA WWW.RCICA.ir
📚۳۰ درصد تخفیف برای خرید کتاب‌های برگزیده پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی ⏰۲۰ الی ۲۹ آذرماه ✏همزمان با هفته پژوهش 📱خرید نسخه الکترونیک از درگاه: ebook.sooremehr.ir 📖خرید نسخه چاپی از انتشارات سوره مهر: 🔸️میدان انقلاب جنب سینما بهمن 🔸️خیابان سمیه نرسیده به حافظ ♨️@RCICA
💡نشست "گفتگو میان فقه و موسیقی" 📌با حضور _مجتبی فلاحتی؛ مدرس حوزه و فقه‌پژوه _تقی ضرابی؛ مدیر خانه موسیقی ایران _سید محسن میرمهدی؛ استاد فلسفه دانشگاه برلین و آهنگساز _مهدی همازاده ابیانه؛ معاون پژوهش مدرسه اسلامی هنر _هومان اسعدی؛ مدیر گروه موسیقی دانشگاه تهران _علیرضا بلیغ؛ پژوهشگر جامعه‌شناسی و موسیقی ⏰سه‌شنبه ۲۶ آذرماه ۱۳۹۸، ساعت ۱۶ 🌐خیابان سمیه نرسیده به حافظ، حوزه هنری، پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی طبقه دوم، سرای شهید آوینی #پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی #باشگاه_هنر_و_اندیشه ♨️@RCICA
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡پژوهش از نگاه پژوهشگران ✏به روایتِ دکتر وحید یامین‌پور رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی ⏳به مناسبت هفته پژوهش #پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی #باشگاه_هنر_و_اندیشه ♨️@RCICA
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡پژوهش از نگاه پژوهشگران ✏به روایتِ میثم مهدیار معاون پژوهشی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی ⏳به مناسبت هفته پژوهش لینک یادداشت تفصیلی با عنوان؛ "پروژه بازی دولت و دانشگاه، قدرت یابی بروکراتها" 👇 https://bit.ly/35tQpb7 ♨️ @RCICA
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡پژوهش از نگاه پژوهشگران ✏به روایتِ سیدحسین شهرستانی مدیر گروه حکمتِ هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی ⏳به مناسبت هفته پژوهش #پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی #باشگاه_هنر_و_اندیشه ♨️@RCICA
📷 💡«سلسله نشست‌های عصر فضای مجازی و جهان آینده» 🏷هوش مصنوعی و آینده جهان ⏳۲۳ آذرماه ۱۳۹۸ 📌با حضور _مصطفی تقوی؛ عضو هیئت علمی گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف _سهراب ثامنی؛ پژوهشگر هوش مصنوعی مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت _مجید سلیمانی ساسانی؛ پژوهشگر مطالعات فرهنگ و رسانه ♨️@RCICA
نشست هوش مصنوعی و آینده جهان-23-9-98.mp3
18.05M
سلسله نشست‌های عصر فضای مجازی و جهان آینده "هوش مصنوعی و آینده جهان" ♨️@RCICA
📷 💡نشست "گفتگو میان فقه و موسیقی" ⏳سه‌شنبه ۲۶ آذرماه ۱۳۹۸ 📌با حضور _مجتبی فلاحتی؛ مدرس حوزه و فقه‌پژوه _تقی ضرابی؛ مدیر خانه موسیقی ایران _سید محسن میرمهدی؛ استاد فلسفه دانشگاه برلین و آهنگساز _هومان اسعدی؛ مدیر گروه موسیقی دانشگاه تهران _علیرضا بلیغ؛ پژوهشگر جامعه‌شناسی و موسیقی ♨️@RCICA
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡چهاردهمین محفل عصرنشینی هنر و اندیشه دیدار 🎬تماشا و تحلیل فیلم جوکر #پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی #باشگاه_هنر_و_اندیشه ♨️RCICA
در آغاز بخش اول نشست، محمدصادق باطنی با اشاره به دیگر آثار «تاد فیلیپس» کارگردان این اثر، و فروش بسیارِ فیلم جوکر با وجود هزینه پایین تولید، گفت: در سال‌های اخیر، به طرز محسوسی در نظام چیدمان قهرمان‌ها، ابر قهرمان‌ها و ضد قهرمان‌های سینمای آمریکا، تغییراتی به وجود آمده است. اخیرا شاهد آن هستیم که داستان‌ها از زبان ضدقهرمان‌ها و افراد شرور، بازنویسی می‌شود، گویی پذیرفته‌ایم که منجی ها از جنس «شیطان» هستند و فرمول نجات در آخر الزمان عوض شده. در واقع آمریکا به این نتیجه رسیده است که برای مبارزه با سیاهی‌های دنیا باید هیولاهایی از جنس خودشان خلق کند. وی ضمن اشاره به کتاب «زندگی در عیش، مردن در خوشی» نوشته «نیل پستمن» و دو پیش‌بینی از آینده و دنیای بعد از ظهور قدرت‌های غرب و شرق می‌گوید: نظام سرمایه‌داری می‌داند که همین جوکرها و ترامپ‌های بدون هیچ ارزش و آرزویی که مخلوق او هستند، روزی برای این نظام مشکل‌ساز خواهند شد. و این ترس از جوکرها به خوبی در فیلم دیده می‌شود و در دنیای امروز نیز ماجرای استیضاح ترامپ، کشتن ابوبکر بغدادی و... را کلید می‌زند. البته نظام سرمایه‌داری همچون کاری که در بحران دلار انجام داد، برای دور کردن بحران جوکر و تکثیر جوکرها، آن‌ها را به ایران، عراق و لبنان و... منتقل می‌کند. سیدحسین شهرستانی نیز در ابتدا با اشاره به پیوند سینما و رویکرد روان‌کاوانه فروید، گفت: در تمام فیلم این مطلب بیان می‌شود که زندگی یک شوخی خشن و تلخ است و جامعه از مسیر رسانه، یک واقعیت را به مثابه یک امر به هنجار، به نام زندگی به ما عرضه می‌کند. که این دروغی بیش نیست! و در لحظه افشای این دروغ، هیچ گریزی جز «جنایت» وجود ندارد. در واقع، مسئله بودن در دوران تلویزیون است. دورانی که در آن بودن چیزی نیست جز دیده شدن. در این دوران امکان اندیشدن از دست رفته و تنها امکان بودن به مفهوم دکارتی که برای سوژه باقی می‌ماند، در لحظه تخطی و نفی نظم یا همان جنایت است. در این روایت، جوکر در آرزوی دیده‌شدن است اما آنچه می‌یابد این است که به محض تحقق آرزوی دیده شدن، تبدیل به ابژه می‌شود و از آن پس راه دیگری برای دیده‌شدن می‌جوید که همان جنایت و شورش است. اما طرفه آنکه دقیقا خود فیلم با همین روند، «شورش علیه سرمایه‌داری» را به ابژه بدل کرده، به دقت ترسیم و تصویر نموده و آن را روان‌کاوی می‌کند. همچنین وی تصریح کرد: در این فیلم با یک جنبش کورِ بدون آینده، بدون معنا و حتی بدون هیچ گذشته‌ای روبرو هستیم که بدون توضیح از یک کنش فردی تبدیل به یک انقلاب و جنبش شده است. بنابراین فیلم در لحظه‌ای که جنایت را سیاسی می‌کند، سیاست را بی‌معنا و عقیم می‌سازد. جوکر گرچه از اعتراض معنازدایی می‌کند اما قدرت اصلی‌اش این است که به این شورش کور، چهره و صورت می‌بخشد. شهرستانی در پایان خاطرنشان کرد؛ این خطر بزرگی‌است که نقاب جوکر در حال حاضر جایگزین نقاب جنبش وال‌استریت می‌شود، در واقع بدون اینکه هیچ خطری جریان اصلی سرمایه‌داری را تهدید کند، صرفا بحران به کشورهای دیگر منتقل می‌شود. در منطقه و به خصوص در عراق هم نمودی از همین شکل از شورش فراگیر شده است ولی این شورش کور بی‌چهره است که جوکر می‌تواند به آن‌ها صورت و چهره ببخشد و امکان تدوام‌یابی آن را محقق کند. چنانچه در عراق شاهد چنین روندی هستیم. سوهانی نیز در پایان این نشست گفت: از نظر من جوکر یک اثر فرهنگی است، چون محصول شناخت عمیق یک جامعه از خودش است و بر مبنای این شناخت عمیق، از ابزار هنر و رسانه برای شکل دادن به رفتارها استفاده می‌کند. سوالی که ما باید از خودمان بپرسیم این است که؛ ما چقدر خودمان را می‌شناسیم و چقدر فیلم وجود دارد که با شناخت واقعی و عمیق جامعه ما را روایت می‌کند تا با ابزار هنر و رسانه بتواند به رفتارها شکل دهد. در بخش دوم این نشست به پرسش حاضران و پاسخ تحلیل‌گران پرداخته‌شد. 👇 https://bit.ly/36NVf3h ♨️@RCICA