✍باب امر به معروف و نهی از منکر و اقامهٔ حدود و جهاد فی الدین، از کتاب 《#المقنعة نوشته #شیخ_مفید》 باب بسیار مهم و ارزشمند است که در آن، به فلسفه و نظام سیاسی اسلام در عصر غیبت به طور کلی، چه در حالت تقیه و چه در حالت بسط ید، اشاره شده است.
در باب مذکور، به دنبال بیان ولایت انتصابی فقیهان در اقامه حدود و تنفیذ احکام و جهاد و امر به معروف و اقامه نمازهای جمعه و عید و قضاوت، این که این ولایت برای فقیهان تکلیف است و مردم هم باید برای حاکمیت دین الهی، به ایشان کمک کنند، در انتها، به نکته ای بسیار دقیق و شیوا اشاره می کند، نکته ای که از عمق اندیشه این فقیه اهل بیت(ع) حکایت دارد.
این نکته را در قالب سالبه کلیه چنین ابراز میکند که
《هیچ کس غیر از فقیه توانا، ولایت مشروع ندارد》
📚نکات نهفته در عبارت حکیمانه شیخ مفید عبارت است از:
1-صاحب الامر(عج)، محور همه ولایت هاست و جمیع ولایت ها، از جمله ولایت سیاسی به ایشان منتهی می شود.
2-تصدی هر ولایتی، نیاز به اذن آن حضرت دارد؛
زیرا، ولایت، از آن جا سرچشمه می گیرد و به آن جا منتهی می شود.
3- کسی که بدون اذن آن حضرت، متصدی یکی از ولایتهایشرعی شود، معصیت کار است.
4- مأذون از طرف صاحب الامر برای تصدی ولایت، کسی است که صلاحیت لازم را برای این سمت داشته باشد.
5- صلاحیت و شایستگی برای تصرف و تصدی ولایت، نیازمند دو شرط است:
✅الف- جاهل به احکام نباشد.بنابراین ولایت تنها مربوط به عالم به احکام یعنی #فقیه_مطلق است نه مقلدیا متجزی
✅ب-ناتوان نباشد. کسی که توان اجرایی لازم را ندارد حق تعرض برای ولایت ندارد و تصدی او نامشروع است.
ادامه در:
WWW.RCIPT.IR
لزوم عقلی ولایت فقیه با کشف ماهیت حکومت دینی و اهداف آن روشن میشود و به خوبی آشکار میشود که عقل برهانی نه تنها با ولایت فقیه سازگاری دارد، بلکه خود از دلایل آن است و دلایل عقلی متعددی بر اثبات آن اقامه شده است؛
از آن جمله #اصل_تنزل_تدریجی و حاکمیت اصلح است.
این اصل از مقدمات ذیل تشکیل شده است:
🔶1.برای تأمین نیازمندی های اجتماعی و جلوگیری از هرج و مرج، فساد و
اختلال نظام، وجود حکومت درجامعه امرى ضروری است.
🔶2. ولایت بر اموال، اعراض و نفوس مردم، از شئون ربوبیت الهی است و
فقط با نصب و اذن خدای متعال مشروعیت می یابد.
🔶3.خداوند این حق قانونی را به پیامبر اکرم و امامان معصوم داده
است.
🔶4. احکام اسلام جاودان است و باید در همهٔ زمان ها و مکانها اجرا گردد.
🔶5. حکومت مطلوب در اسلام، حکومتی است که معصوم علیه السلام در راس آن باشد.
🔶6. در زمانی که مردم از وجود رهبر معصوم محروم اند،
❌یا باید خدای متعال از اجرای احکام اجتماعی اسلام صرف نظر کرده باشد،
✅یا اجازه اجرای آن را به کسی که اصلح از دیگران است، داده باشد
↩تا ترجیح بلا مرجح و نقض غرض و خلاف حکمت لازم نیاید.
✅با توجه به باطل بودن فرض اول، فرض دوم ثابت می شود؛حتی اگر بیان نقلی روشنی در این خصوص به ما نرسیده باشد.
از این رو اگر فراهم آوردن مصلحت لازم در حد مطلوب میسر نشد، 👈باید نزدیکترین مرتبه به حد مطلوب را تامین کرد.
هنگامی که مردم از مواهب حکومت معصوم علیه السلام محروم باشند، باید به دنبال نزدیک ترین و شبیه ترین حکومت به حکومت امام معصوم باشند.
🆔️@rciptir
✍«ولایت فقیه»، همان «ولایت فقه اسلام»، یعنی قبول حاکمیت قوانین اسلامی، به جای قوانین من درآوردی شرق و غرب و التزام به آن است.
بدیهی است هر نظامی، چه در قانون اساسی خود و چه در سایر قوانین مدنی، حقوقی و کیفریاش، از قوانینی برخوردار میباشد که منطبق با اصول و اهداف آن نظام است و اگر آن نظام احیاناً مردمی (دموکراسی واقعی) نیز باشد، این اصول و قوانین بر اساس خواست و رأی مردم حاکم میگردد و در همه نظامات نیز رهبری و فصل الخطاب وجود دارد.
در نظام جمهوری اسلامی ایران، «#ولایت_فقه_اسلامی» پذیرفته شده است.
لذا رهبری نظام نیز باید برعهده یک «فقیه» واجد شرایط باشد. و ولی فقیه یکی از فقهایی است که از میان سایر فقها برای پذیرش این مسئولیت انتخاب و عهده دار میگردد.
پس ولایت فقیه، مقوله جدیدی نیست و همان ولایتی است که همه فقها و مراجع از آن برخوردار بوده و هستند و تقلید از آنان بر کسی که خودش مجتهد نیست واجب بوده و هست. منتهی اگر نظام اسلامی مستقر شد، ضرورت و امکان اجرای تمامی احکام اسلامی در مسائل متفاوت اجتماعی، از جمله، حکومت، قضا، اقتصاد، صلح، جنگ و ...، میسر و اجتناب ناپذیر میگردد.
✅لذا ولایت آن فقیه نیز از محدوده احکام شخصی (نماز، طهارت، روزه و ...) گستردهتر میشود و اطاعت از احکام حکومتی وی، حتی بر فقها و مراجع نیز واجب میگردد؛ هرچند که نظر شخصیشان موافق آن نباشد.
••>مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی<••
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🌐آپارات:
🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━❀🌸❀━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━❀🌸❀━═━╯
آنچه که در «ولایت فقیه» به عنوان «#ادله_عقلی» استفاده می شود
اساس «#عقلانیت_دینی» است؛ نه «عقلانیت سکولار»
👈بین این دو تفاوتهای بسیار زیادی وجود دارد و مبنا قرار دادن هر کدام، دارای نتایج مختلفی است
#عقلانیت_سکولار، اساسا دخالت خدا و دین در زندگی انسان را نفی می کند و
انسان را خرد بسنده می داند. این نگرش را در اصطلاح #راسیونالیسم(Rationalism) می نامند.
در چنین نگرشی نقش دین در مدیریت اجتماعی نفی می شود و نه تنها ولایت فقیه؛ که ولایت معصومان و پیامبر و خدا نیز منتفی اعلام می شود. از طرف دیگر اساس عقلانیت سکولار، خرد ابزاری (Instrumental Reason) است که قادر به کشف حقیقت و در جست و جوی آن نیست و اعتبار نظری ندارد؛
بلکه در پی ساماندهی عملی امور بر وفق مراد و پسند انسان و رساندن آدمی به خواسته های دنیایی اش می باشد.
✅در برابر این انگاره اندیشه های الهی و فلسفه های توحیدی مدعی وجود مرتبه متعالی تری از عقل هستند که تنها عمل و عنایت آن، شکل دادن به جهان - آن چنان که آدمی خوش می دارد و میپسندد - نیست؛ بلکه می تواند در کشف جنبه هایی از حقیقت نیز به کار آید. از طرفی #عقل_عملی - بنابر تصریح نصوص دینی - علاوه بر تدبیرگری در امر معاش؛ کارکردی عمده تر و ماناتر نیز دارد و آن راه یابی به حوزه ارزشها، اخلاقیات و تدبیر برای سعادت فرجامین و زندگی ابدی (معاد) است.
••>مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی<••
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🌐آپارات:
🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━❀🌸❀━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━❀🌸❀━═━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام خمینی(ره):
🔹 آقای خامنهای- سلمه اللَّه- آمدند و حاضرند، ایشان آخر چه کرده بود؟ خوب بگویید آخر، یک کاری، یک کار خلافی، چه کرده بود ایشان که میخواستید ایشان را بکُشید؟
📅 ۶ تیر سالروز #ترور رهبرانقلاب آیتالله خامنه ای
••>مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی<••
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🌐آپارات:
🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━❀🌸❀━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━❀🌸❀━═━╯
هدایت شده از مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بازنشر
شهید بهشتی(ره):
🔰ما معتقدیم اسلام از روز اول یک انقلاب بود و باید تا ابد به عنوان یک آیین انقلابی بماند.
✅برای درک یک آیین انقلابی، روحیه انقلابی لازم است.
🔘کسی که روحیه انقلابی ندارد و محافظه کار است، حتی اگر تمام شرایط #اجتهاد را دارا باشد، در فهم #بُعد_انقلابیِ_اسلام توانایی کافی ندارد.
برای اینکه یک مجتهد واجد شرایط باشد، باید دارای یک روحیه انقلابی باشد تا مجتهد واقعی باشد!
◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🌐آپارات:
🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
8.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#بازنشر
مقام معظم رهبری(مد ظله العالی):
انصافا این شهید بزرگوار نعمتی برای انقلاب و بالخصوص نیروی قضایی جمهوری اسلامی بود.
مردی صاحب فکر، صاحب اراده قوی، منضبط، اهل کار و پرنشاطی بود.
📅هفتم تیر سالرزو شهادت شهید آیت الله بهشتی
••>مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی<••
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🌐آپارات:
🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━❀🌸❀━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━❀🌸❀━═━╯
#عصر_انتظار مقطعی متکامل از تاریخ دین و دینداری است که در آن بر اساس حکمت و مشیت الهی، امام معصوم از دیده ها پنهان است و دینداران می بایست با اتکاء به خرد متکی به وحی یعنی نصوص و ظواهر دینی و بر اساس نظام امامت و ولایت و هدایت عالمان دین، خود به تنظیم امور معاش و معاد خویش بپردازند.
⬅️انتظاردر اینجا به معنای توقع بدون حرکت، و نگاهی خیال پردازانه به آینده نیست.
⬅️انتظار به معنای رها شدگی انسان و وانهاده شدن به عقل خودبسنده نیست.
⬅️انتظار به معنای ناتوانی از فهم دین و عدم امکان ساماندهی زندگی به واسطه دین نیست.
⬅️انتظار به معنای سکوت و سکون و رضایت به تحکم سلطه گران، مفسدان و فتنه گران و بدعت گزاران نیست. این نوع انتظار از منظر عقل و شرع مذموم است و ناپسند.
⬅️انتظار، چشم دوختن به آینده ای درخشان با ظهور مصلح جهانی و اصلاح امور است
⬅️انتظار حرکت است و تلاش و امید، قانع نشدن به وضع نامطلوب موجود در تمام سطوح،
⬅️انتظار، داشتن عزم و اراده ای محکم برای ساختن گام به گام آینده ای مطلوب در حد توان است.
⬅️انتظار بهره گیری از خرد و دین برای ترسیم سامان زندگی بر مدار وسائط فیض الهی و نظام تعریف شده از سوی آنان است.
⬅️انتظار بکارگیری نیرو برای شکوفا نمودن استعدادهای نهفته آدمیان و زمینه سازی برای انقلابی بزرگ و شگرف در گستره ای جهانی است.
⬅️فلسفه انتظار، پایداری در مسیر حق و استمرار مبارزه با باطل تا ظهور مصلح کل است.
✅این انتظاری است ممدوح و ستودنی که نه مباین عقل است و نه مخالف دین.
👈بخشی از #وبینار_تخصصی《انسان بی قرار سکولار ر قامت انسان عصر انتظار》
🆔️@rciptir
حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی در #وبینار_تخصصی با موضوع 《حکومت اسلامی و اسلامی سازی علوم اسلامی》عنوان کرد:
انقلاب اسلامی در تقابل با ايدههای انسانشناختی و علوم انسانی غربی مطرح شد. يعنی نه تنها هرگز بر پايه علوم انسانی غربی شکل نگرفته است؛ بلکه درست در نقطه مقابل آنها و عليرغم تحليلهای آنها مطرح شده است.
ادامه در 👇
╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗
http://www.rcipt.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=146&newsview=367
╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝
مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🌐آپارات:
🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━❀🌸❀━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━❀🌸❀━═━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بازنشر
شهید سپهبد قاسم سلیمانی(ره):
من متاسفم بعضی که نام پیروی از خط امام را برخود میگذارند به جای نوشتن #نامه_سرگشاده به دشمن صهیونستی و استکبار، نامه سرگشاده به #ولی_ایستاده_در_خط_مقدم در مقابل دشمن می نویسند!
#نامه_سرگشاده
✅مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🌐آپارات:
🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━❀🌸❀━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━❀🌸❀━═━╯
🎧🎤📱🎥#وبینار_تخصصی با موضوع:
📚بررسی اندیشه و رفتار سیاسی محقق نائینی(ره)
👈ارائه دهنده:
حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد جواد ارسطا
(عضو هیأت علمی دانشگاه تهران)
📅🕑تاریخ و زمان:
چهارشنبه، ۱۱تیر ۱۳۹۹
ساعت ۱۲ الی ۱۳
📌آدرس:
www.b2n.ir/wbnr99
╭━═━❀🌸❀━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━❀🌸❀━═━╯
مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
#بازنشر شهید سپهبد قاسم سلیمانی(ره): من متاسفم بعضی که نام پیروی از خط امام را برخود میگذارند به جای
حضرت آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
[#منافقین] گاهی پيشنهاد میدادند كه دفاع بر ما واجب بشود. وقتی كه دفاع بر اينها واجب شد، میگفتند زود است، چرا مهلت ندادی! همين گروه، اگر فتح و پيروزی و عزت و امثالذلک نصيبشان بشود، میگويند اين نعمتهايی است كه از طرف خدا به ما رسيده است و اگر شكست و رنج و بلا و مِحنت و گرانی و قحطی و امثالذلک برسد، براساس تطيّری كه رسم آنها بود، میگفتند اين بدقدمی تویِ پيامبر است ـ معاذ الله ـ؛ تطيّر میزدند.
⬅️در سوره مباركه اعراف از وضع پيروان موسای كليم اينچنين ياد ميكند كه: «فَإِذَا جَاءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قَالُوا لَنَا هذِهِ وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُوا بِمُوسَي وَمَنْ مَعَهُ؛ هنگامی كه نيكی(و نعمت) به آنها میرسيد میگفتند به خاطر خود ماست! ولی موقعی كه بدی(و بلا) به آنها میرسيد میگفتند از شومی موسی و كسان او است!»
#تطيّر؛ بدقدمی، فالِ بدزدن، تشئّم كه از طَيران طير معمولا اينها اين شئومت را به ياد داشتند، اخذ شده است. اينها به موسی(ع) میگفتند در اثر بدقدمی تو و همراهان توست كه ما الآن به زحمت افتاديم.
مشابه اين معنا را هم #مسلمين_ناآگاه صدر اسلام به رسول خدا(ص) میگفتند. ريشهاش هم در سوره مباركه بقره است كه: 《تَشَابَهَتْ قُلُوبُهُمْ》 دلهای اينها و طرز تفكر اين كافران و منافقان يكی است. اينها اگر خيری ببينند، میگويند از طرف خداست و شری ببينند براساس بدقدمی رسول خداـ معاذ الله ـ يا براساس ضعف رهبری و مديريت او تكيه میكنند و اسناد میدهند.
#نامه_سرگشاده
🆔️Eitaa.com/rciptir