eitaa logo
مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
329 دنبال‌کننده
280 عکس
44 ویدیو
0 فایل
﷽ ◇کانال رسمی مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی وابسته به دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری◇ ●بررسی و جواب به شبهات ولایت فقیه و حکومت اسلامی ●بررسی علمی آیات، روایات و اقوال فقها در موضوع ولایت فقیه ●برگزاری نشست های تخصصی علمی در موضوعات نظام @smmostafa
مشاهده در ایتا
دانلود
🎧🎤📱🎥 با موضوع: 📚ویژگی های دولت اسلامی در گام دوم انقلاب 👈ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین نصرالله سخاوتی (محقق و عضو هیات علمی جامعةالمصطفی العالمیة) 📅🕑تاریخ و زمان: پنجشنبه، ۱۹تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲ الی ۱۳ 📌آدرس: www.b2n.ir/wbnr99 ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
حجت الاسلام والمسلمین عابدی نژاد در 《فلسفه فقه نظام و حکومت اسلامی در عصر انتظار》عنوان کرد: ✍یکی دیگر از مسائل حوزه ساختارهای نظم اجتماعی است. ◀️به  عبارت دیگر نمی‌توان با هر نوع ساختاری اهداف نظام اسلامی را پیاده کرد فقه نظام  برای جامعه سازی مدل مطلوب ساختارهای اسلامی را استخراج و استنباط می­کند. فقه نظام نمی­گوید بانک یا بیمه یا بورس به من مربوط نمی شود. مثلاً در نظام اقتصاد اسلامی تحقیقات متراکمی پیرامون ماهیت و احکام بیمه اسلامی اسلامی صورت گرفته است. در فقه نظام اقتصادی و در ساختار و نهاد بیمه اسلامی پول بیمه گذار از ملکیت اش خارج نمی شود و سود سرمایه گذاری به مردم باز می گردد و البته خسارت از آن سود کسر می گردد در این نگاه اولاً سرمایه در اختیار مردم است و ثانیاً مردم برای به حداقل رساندن خسارت های اجتماعی بسیج می‌شوند. و از این قبیل بسیار است. ✅بنابر این دعوت به فقه نظام به معنای دعوت به اصلاحات عمیق و موثر و عالمانه در ساختارها و نهادهای اجتماعی است. برای مطالعه ادامه مطلب اینجا را کلیک کنید ◇مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی◇ 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
در مصاحبه اختصاصی مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی با حضرت آیت الله با موضوع 《علامه طباطبایی، حکومت اسلامی و ولایت فقیه》ایشان عنوان کردند: ✅پس از فوت آيت‌الله بروجردی و به­ سبب وجود اقتضائات لازم برای حركت انقلابی و نهضت سياسی و دينی، حركت امام‌خمينی(ره) آغاز شد و علامه[طباطبایی] پيش­رو فرهنگ­سازی برای انقلاب بود. برای مطالعه ادامه مطلب اینجا را کلیک کنید ◇مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی◇ 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
شهید مطلوم آیت الله (ره): ✍ ما، نظامى است ايدئولوژيک، نه نظامى فاقد ايدئولوژى؛ متعهد در برابر اسلام؛ و نظامى است مردمى، نه ملّى و ناسيوناليست. انساندوست است نه انسانپرست. و همه اين مفاهيم در نامى كه براى اين نظام انتخاب شد نهفته است. چه نامى انتخاب شد؟ ◇مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی◇ 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
امام خمینی(ره): ما می‌توانيم از آيه شريفه «النّبىّ اوْلى بِالْمُومِنينَ مِنْ انْفُسِهِم» استفاده كنيم كه منصب «ولايت» براى هم ثابت است. به اين بيان كه مراد از «اولويت»، ولايت و امارت است. چنانكه در مجمع البحرين، روايتى از امام باقر (ع) نقل می‌كند كه حضرت فرمودند: «اين آيه درباره امارت ( و ) نازل شده است». بنابراين، نبى ولايت و امارت بر مؤمنين دارد. و همان امارت و ولايتى كه براى نبى اكرم (ص) است براى علما نيز ثابت می‌باشد. چون در آيه حكم روى وصف عنوانى آمده و در روايت هم تنزيل در وصف عنوانى شده است. 📚 ولایت فقیه، ص ۱۰۰ ▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎ 《مرور آثار امام خمینی در کانال تخصصی مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی》 ▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎ ◇مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی◇ 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
حسن نجفی پژوهشگر حوزه دین و برنامه درسی در وبینار تخصصی 《سیمای حکومت اسلامی و ولایت فقیه در کتاب های درسی آموزش و پرورش》عنوان کرد: ✍رویکرد مبنایی و مشخصی در درون دینی و تعلیمات اجتماعی برای پرداختن به حکومت اسلامی و ولایت فقیه وجود ندارد. به طوری که از یک پایه ای به پایه دیگر متفاوت است و این می تواند بر ساخت شناختی(دانش ها و تجارب پیشین) دانش آموزان تأثیرگذار باشد و در نظم ذهنی و پیوند میان مفاهیم جدید با مفاهیم پیشین کارساز نباشد. ♦️حکومت اسلامی معرفی شده اغلب مربوط به عصر ظهور اسلام است و البته با رویکرد مستقیم و سازماندهی خطی کمتر می تواند در دانش آموزان امروزی انگیزه پیگیری و جستجوی عمیق داشته باشد. ◇مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی◇ 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
حجت الاسلام والمسلمین در وبینار تخصصی 《بررسی اندیشه و رفتار سیاسی مرحوم نائینی》 مطرح کرد: در کتاب قائل شده است به یک محدوده وسیع‌تری از اختیارات برای فقیه جامع الشرایط یعنی قائل شده است به ثبوت فقیه. 📚منیةالطالب، ج٢،ص٢٤٠ ▪️مرحوم نایینی می گوید اگر کسی قائل بشود به ثبوت ولایت عامه برای فقیه جامع الشرایط بر طبق این دیدگاه هر امری که جزو امور عامه باشد تحت ولایت فقیه است. 🌐امور عامه یعنی اموری که با مصالح عمومی مردم سر و کار دارد و اداره آن ها نیاز به نظم و تدبیر و مدیریت دارد یعنی نمی توان آنها را به حال خود واگذار کرد و باید با مدیریتی که مصالح عمومی مردم با آن مدیریت تامین می شود آن امور را اداره کرد. ◇مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی◇ 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
﷽ ◇《کانال رسمی مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی وابسته به دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری》◇ ⭕بررسی و جواب به شبهات ولایت فقیه و حکومت اسلامی ⭕بررسی علمی آیات، روایات و اقوال فقها در موضوع ولایت فقیه ⭕برگزاری نشست های تخصصی علمی در موضوعات نظام 🔰 🌐WWW.RCIPT.IR 🆔️Eitaa.com/rciptir
💢 در به مفهوم تبعيت از است، و فقط قانون بر جامعه حكم‌فرمايى دارد. آنجا هم كه اختيارات محدودى به رسول اكرم (ص) و ولات داده شده، از طرف خداوند است. حضرت رسول اكرم (ص) هر وقت مطلبى را بيان يا حكمى را ابلاغ كرده‌اند، به پيروى از قانون الهى بوده است؛ قانونى كه همه بدون استثنا بايستى از آن پيروى و تبعيت كنند. حكم الهى براى رئيس و مرئوس متبع است. يگانه حكم و قانونى كه براى متبع و لازم‌الاجراست، همان حكم و قانون خداست. تبعيت از رسول اكرم (ص) هم به حكم خدا است كه می‌فرمايد: «و اطيعُوا الرَّسول» (از پيامبر پيروى كنيد). پيروى از متصديان حكومت يا «اولوا الامر» نيز به حكم الهى است، آنجا كه می‌فرمايد: «أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسولَ وَ أُولِي الأمْرِ مِنْكُمْ». رأى اشخاص، حتى رأى رسول اكرم (ص)، در حكومت و قانون الهى هيچ‌گونه دخالتى ندارد: همه تابع هستند. 📚 کتاب ولایت فقیه، صفحه ۴۵ ▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎ 《مرور آثار امام خمینی در کانال تخصصی مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی》 ▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎ ◇مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی◇ 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
مقام معظم رهبری(مد ظله العالی): ⭕در نظام جمهورى اسلامى، اساس حرکت بر پایبندى به مبانى است. آن چیزى که به‌عنوان مبدأ مشروعیّت‌ این نظام محسوب میشود، یعنى که به منتقل میشود، مشروط است به پایبندى بر احکام الهى. ⭕آن کسى که در رتبه‌ى نشسته است، اگر نسبت به آرمانهاى اسلامى، نسبت به قوانین اسلامى از لحاظ نظرى یا عملى، بى‌قید شود، از مشروعیّت مى‌افتد و دیگر اطاعت او بر کسى واجب نیست، بلکه جایز نیست. ✅این، در خود قانون اساسى، یعنى در خود سند اصلى انقلاب، ثبت شده است‌. 🗓بیانات در مراسم هفدهمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینى (رحمه‌الله)، ۱۳۸۵/۳/۱۴ ◇مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی◇ 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
✍انسان عصر انتظار؛ انسان حداقل ها و نقصان نیست زیرا اکتفاء به حداقل ها ناسازگار با کمال گرای انسان و غیر منطبق با خواست خدای متعال در اجرای همه احکام است. «و من لم یحکم بما انزل الله فاولئک هم الفاسقون» 📚مائده/٤٧ ◇مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی◇ 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
✍️وبینار تخصصی بررسی اندیشه و رفتار سیاسی مرحوم نائینی(ره) 🗒 وبینار تخصصی با موضوع «بررسی اندیشه و رفتار سیاسی مرحوم نائینی(ره)» با ارائه حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدجواد ارسطا، به همت مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی برگزار شد. 📌برای مشاهده متن گزارش اینجا را کلیک کنید ◇مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی◇ 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
هیچ سازمانی و حکومتی به اندازه اسلام ملاحظه را نکرده است. آزادی و دموکراسی به تمام معنا در حکومت اسلامی است. شخص اول حکومت اسلامی با آخرین فرد مساوی است در امور.  📅 امام خمینی(ره) | آبان ۱۳۵۷ ◇مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی◇ 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
از دیدگاه شهید مظلوم آیت الله بهشتی اداره کنندگان جامعه اسلامی باید دارای چنین ویژگی هایی باشند: ✅معتقد و ملتزم به فقاهت و اجتهاد، اجتهادی که در عین زنده بودن و پویا بودن باید سخت ملتزم به وحی و تعبد در برابر کتاب و سنت باشند. ✅در برابر بیگانگان و هجوم تبلیغاتی و سیاسی و اقتصادی و نظامی آنها سخت به توکل بر خدا و اعتماد به نفس و تکیه بر توان امت اسلامی و پرهیز از گرفتار شدن در دام داوری ها یا دلسوزی های بیگانگان معتقد و ملتزم هستند. ✅به نظام و شیوه ای برای زندگی امت ما معتقد هستند که در عین گشودن راه به سوی همه نوع پیشرفت و ترقی، مانع حل شدن مسلمان ها در دستاوردهای شرق یا غرب باشد و آنان را بر فرهنگ و نظام ارزشی اصیل و مستقل اسلام استوار دارد. ✅روی شرایطی در گزینش مسئولان تکیه می کنند که جامعه را به سوی امامت متقین و گسترش این امامت بر همه سطوح راه می برد. ⭕نظر ما این است که رشد کمی و کیفی دارندگان [چنین بینشی] به لطف الهی به آن درجه رسیده است که نهادهای لشکری و کشوری به وسیله صاحبان این نوع بینش اداره شوند واداره جمهوری اسلامی بر پایه یک بینش استوار گردد. 📚نامه شهید آیت الله بهشتی به امام خمینی(ره) ۲۲ اسفند ۵۹ ◇مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی◇ 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
آیت الله ای در با مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی عنوان کرد: ✍علامه[طباطبایی] هم فقيه بود و هم حكيم و فيلسوف الهی و با اين دو دليل، جز با «» بمعنای «» موافقت نمی توان داشت و به زعم همه اصحاب نظر، يكی از عمده عوامل ـ اگر نگوئيم تنها عامل ـ‌ محرك سياسی امام‌خمينی(ره) فلسفه و بوده كه سالها در كمون مانده بود و در زمان مناسب ابراز شد. ✅عقيده علامه و امام در مبانی و اصول مسئله با هم يكي بوده و از يك چشمه سيراب می­ شده و هر دو تعليم اصول اعتقادی و حكمت اسلامی را در كنار فقه و شريعت واجب شرعی می دانسته‌اند. ⭕اين رويه در قدما و اعاظم فقها هم رواج داشت كه اصول اعتقادی و جهان‌بينی صحيح را مدخل فقه می­ شناختند و از اين­رو اصول كافی را مقدم بر فروع آن مي­نوشتند؛ علامه حلی باب حادی عشر را ضميمه لاينفكّ فقه معرفی می­ كرد و برخی فقهای ديگر هم اگر حتي كتاب در فلسفه و كلام ننوشتند ولی مدتی از عمر خود را صرف تحصيل و تدريس آن نموده بودند. برای مطالعه ادامه مطلب اینجا را کلیک کنید ◇مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی◇ 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
✍همان طور كه قبلًا عرض كردم، موضوع ولايت فقيه چيز تازه‌اى نيست كه ما آورده باشيم؛ بلكه اين مسأله از اول مورد بحث بوده است. حكم مرحوم ميرزاى شيرازى در حرمت تنباكو چون بود، براى ديگر هم واجب الاتباع بود. و همه علماى بزرگ ايران- جز چند نفر- از اين حكم متابعت كردند. مرحوم ميرزا محمد تقى شيرازى كه حكم دادند و همه علما تبعيت كردند، براى اين است كه حكم حكومتى بود. به طورى كه نقل كردند، مرحوم كاشف الغطاء نيز بسيارى از اين مطالب را فرموده‌اند. عرض كردم كه از متأخرين، مرحوم نراقى، همه شئون رسول الله(ص) را براى فقها ثابت می‌دانند. و مرحوم آقاى نايينى نيز می‌فرمايند كه اين مطلب از مقبوله «» استفاده می‌شود. در هر حال طرح اين بحث تازگى ندارد. 📚 امام خمینی(ره)، ، صفحه ۱۲۴ ▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎ 《مرور آثار امام خمینی در کانال تخصصی مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی》 ▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎ ◇مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی◇ 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
بخشی از مصاحبه حضرت امام(ره) با ۵ نفر از خبرنگاران مطبوعات اروپا(۸آذر۵۸): خبرنگار: شما زندگی خیلی منزوی داشتید، شما اقتصاد جدید و حقوق روابط بین المللی را مطالعه نکرده اید.‏‎ ‎‏تحصیل شما مربوط به علوم الهی است، شما در سیاست و گرفتن و دادن یک زندگی اجتماعی درگیر‏‎ ‎‏نبوده اید. آیا این در ذهن شما این شک را به وجود نمی آورد که ممکن است عواملی در این معادله‏‎ ‎‏باشد که شما نمی توانید درک کنید؟‏‏ امام خمینی(ره): ما معادلۀ جهانی و معیارهای اجتماعی و سیاسی ای که تا به حال به واسطۀ آن تمام مسائل‏‎ ‎‏جهان سنجیده می شده است را شکسته ایم. ما خود چارچوب جدیدی ساخته ایم که در‏‎ ‎‏آن را ملاک دفاع و ظلم را ملاک حمله گرفته ایم. از هر عادلی دفاع می کنیم و بر هر‏‎ ‎‏ظالمی می تازیم، حال شما اسمش را هرچه می خواهید بگذارید. ما این سنگ را بنا‏‎ ‎‏خواهیم گذاشت. امید است کسانی پیدا شوند که ساختمان بزرگ سازمان ملل و شورای‏‎ ‎‏امنیت و سایر سازمانها و شوراها را بر این پایه بنا کنند، نه بر پایۀ نفوذ سرمایه داران و‏‎ ‎‏قدرتمندان که هر موقعی که خواستند هرکسی را محکوم کنند، بلافاصله محکوم نمایند.‏‎ ‎‏آری با ضوابط شما من هیچ نمی دانم و بهتر است که ندانم. ‏ 📚صحیفه امام، ج۱۱، ص۱۶۰ ▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎ 《مرور آثار امام خمینی در کانال تخصصی مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی》 ▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎ ◇مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی◇ 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
امام خمینی(ره): مهمترين وظيفه انبيا (ع) برقرار كردن يك نظام عادلانه اجتماعى از طريق اجراى قوانين و احكام است، كه البته با بيان احكام و نشر تعاليم و عقايد الهى ملازمه دارد. چنانكه اين معنا از آيه شريفه به وضوح پيدا است: «لَقَدْ ارْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيّناتِ وَ انْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ» هدف بعثتها به طور كلى اين است كه مردمان بر اساس روابط اجتماعى عادلانه نظم و ترتيب پيدا كرده، قد آدميت راست گردانند. و اين با تشكيل و اجراى احكام امكان‌پذير است. 📚کتاب ولایت فقیه، ص۷۰ ▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎ 《مرور آثار امام خمینی در کانال تخصصی مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی》 ▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎ ◇مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی◇ 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
✍اسحاق بن يعقوب نامه‌اى براى حضرت ولى عصر (عج) می‌نويسد، و از مشكلاتى كه برايش رخ داده سؤال می‌كند. و محمد بن عثمان عمرى، نماينده آن حضرت، نامه را می‌رساند. جواب نامه به خط مبارك صادر می‌شود كه «... در حوادث و پيشامدها به راويان ما رجوع كنيد، زيرا آنان حجت من بر شمايند، و من حجت خدايم ...» ◀️منظور از «حوادث واقعه» مسائل و احكام شرعيه نيست. چون اين موضوع جز واضحات مذهب بوده است و روايات متواتره دارد كه در مسائل بايد به رجوع كنند. منظور از «حوادث واقعه» پيشامدهاى اجتماعى و گرفتاری‌هايى بوده كه براى و روى می‌داده است. 📚 ولایت فقیه، صفحه ۷۹ ▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎ 《مرور آثار امام خمینی در کانال تخصصی مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی》 ▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎ ◇مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی◇ 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
آیت الله جوادی آملی(ولایت فقیه).mp3
936.6K
♦️ منکر ، طعم فقه را نچشیده است! آیت الله العظمی جوادی آملی(در جلسه درس خارج فقه): 🔺مرحوم صاحب جواهر در کتاب جهاد جواهر ، جلد ۲۱ (ص۳۹۷)؛ جریان ولایت فقیه را که نقل می کند، می فرماید: کسی که قائل به ولایت فقیه نیست، (کَاَنَّهُ مَا ذاقَ مِن طَعمِ الفِقه شَیئاً). این گویا اصلاً مزه فقه را نچشیده! 🔺بالاخره این دین و قوانین یک می خواهد یا نمی خواهد؟! این احکام شرعی و دستورهای الهی یک می خواهد یا نمی خواهد؟! 🔺در زمان امام و پیغمبر (علیهم السّلام) که مشخص است، در بالاخره یک مسئول می خواهد یا نمی خواهد؟! 🔴حالا یک وقتی ما اختلاسی و نجومی داریم، این تقصیر خود ماست. مستحضرید رهبر اگر علی بن ابیطالب هم باشد، مادامی که ما اصلاح نشویم، شکست هست؛ این تعارف ندارد! چون حکومت حضرت امیر شکست خورد! ✅ درس خارج فقه، قم ؛ ۱۳۹۸/۱۱/۰۲ ◇مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی◇ 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
آیت الله (حفظه الله): کسی است که هم از نظر علم به قانون اسلام آگاه تر از دیگران است هم از نظر تقوا در بالاترین مراتب است و هم از نظر مدیریت جامعه اصلح از دیگران است. ⭕در حقیقت چون ولی فقیه جای امام معصوم علیه السلام می نشیند، باید نزدیک ترین شخص به وی در و و باشد. ⬅️در مجموع میتوان ولایت فقیه را رهبری و زعامت جامعه اسلامی دانست، فقیه عادل و با کفایت در راستای و در ادامه حاکمیت انبیا و معصومان علیهم السلام به منظور دستیابی به کمال انسانی. 📚آیت الله مصباح یزدی، حکیمانه ترین حکومت؛ کاوشی در نظریه ولایت فقیه، ص۴۸ ◇مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی◇ 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
مسأله حکومت.mp3
1.16M
مقام معظم رهبری(مد ظله العالی): ✅مساله ، اساس قضایای همه پیامبران بوده است. ⭕برخی دوست دارند که حرفهای موهوم و رد شده و غلط را در قالب های علی الظاهر نو بیان کنند. برخی میگویند دین اگر حکومت پیدا کند قداست خود را از دست می دهد. قداست [موهوم] یعنی یک چیز بی خاصیت و بی نام و حیثیت بی حقیقت را به خود ببندد. ◀️[اما] قداست حقیقی این است که یک حقیقتی در میان مردم و بر امور دنیا و آخرت مردم اثر خوب بگذارد و زندگی را اصلاح کند. این دین است. اگر دینی توانست این کار را بکند قداست متعلق به اوست. ◇مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی◇ 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
دکتر عباسعلی در نشست علمی با موضوع 《راهکارهای جلوگیری از استبداد ناشی از تمرکز قدرت》 که به همت مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی برگزار شد، مطرح کرد: ✍وقتی سخن از ولایت فقیه است، یعنی شخصی که دارای شرایط و صلاحیتهایی است و اینکه این صلاحیتها چگونه احراز میشود،بحث دیگری است ولی مهم این است که هر کسی نمی تواند ولی فقیه باشد و با هر مبنایی نمی توان شخص را به عنوان ولی فقیه قلمداد کرد. در چند اصل به شرایط ولی فقیه پرداخته است؛ مثلا اصل پنجم که از ولی فقیه یک ترسیم کلی میکند. اصول دیگری همچون اصل 107 و 109 و حتی 111 که به بحثهای انتخاب ولی فقیه مربوط می باشد. با مشخص شدن ، ولایت مطلقه ⬅یعنی ولایتی که در این چارچوب حرکت می کند و لذا اختیاراتی که به او تفویض می شود، اختیاراتی است که منطبق بر ⏪ احکام شرعی، عقل سلیم و مصالح جامعه است. 🔴اگر این مبنا را در بیان اختیارات ولی فقیه بپذیریم، ولایت فقیه نه تنها تعارضی با حاکمیت قانون ندارد بلکه عین حاکمیت قانون است. برای مطالعه ادامه مطلب اینجا را کلیک کنید. ◇مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی◇ 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
مقام معظم رهبری(مد ظله العالی): ✍ ادامه ، ادامه ولایت و سلطه تکوینی و ربوبیت پروردگار است. یعنی خدای متعال، عالم را آفریده است، انسانها را آفریده است، پیغمبران را مبعوث کرده است، راه هدایت را در مقابل همه موجودات گذاشته. ⭕یک حرکت همگانی عظیم ممتد تمام نشدنی در سراسر عالم به اراده و تدبیر پروردگار، به سوی کمال و تعالی به وجود آمده. یعنی وقتی نگاه می کنید، همه این عالم یک کاروان است، یک قافله است از انسان و بقیه موجودات که دارند یک مسیری را طی می کنند تا به یک هدف و نهایت و سرمنزلی برسند. البته انسان، محور این کاروان است و حرکت اصلی و حرکت منطقی و معقول و آزادی متعلق به انسان هاست. خدای متعال این عالم را، این بشریت را، این موجودات را، این نعمتها را با یک قاعده ای و قانونی و به جهت و سمت خاصی آفریده و پیغمبران را مامور کرده که همه چیز دنیا را در جای واقعی و صحیح خود قرار بدهند و به انسان یاد بدهند که چگونه میشود از موجودات عالم، از امکانات، از قدرتهای گوناگونی که در بطن این طبیعت نهفته است، استفاده کرد. از قوانین چگونه میشود استفاده کرد. خود را و همه محیط پیرامون خود را و همه عالم را به کمال رساند. ✍بعد نوبت به حکومت اسلامی و الهی می رسد. حاکم اسلامی و حاکم الهی، در حقیقت "" در میان مردم و ادامه دهنده همان راهی است که خدای متعال برای انسانها معین و مقرر فرموده است. ⬅️یعنی جانشین اراده پروردگار، یعنی اداره کننده و هدایت کننده انسانها به سرمنزل کمالی که برای آنها مقدر و مقرر شده. 📚بیانات معظم له در تاریخ ۶۳/۶/۹ 🆔️Eitaa.com/rciptir
آیت الله محسن اراکی در نشست علمی با موضوع《فقه سیاسی》که به همت مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: ♦️نمی‎توان تصور کرد که فقیهی ادّعای اجتهاد مطلق بکند ولی فقیهی باشد که فقه سیاست را نداشته باشد [یا فقه را از سیاست جدا بداند]. ⬅️چون ، فعلی از افعال مکلّف است حال چه این سیاست را فعل حاکم در نظر بگیریم و چه فعل محکومان، فلذا السیاسة نوعٌ من الافعال. بنابراین اگر فقیهی ادّعا کند که من در سیاست دخالت نمی‎کنم، خود این ادّعا، معنی‎اش این است که من مجتهد متجزّی هستم و در این بخش از فقه، حرفی برای گفتن ندارم. ◇مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی◇ 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯