eitaa logo
نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا
1.8هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
537 ویدیو
18 فایل
نهضت را در سروش، ایتا، بله، آپارات، اینستاگرام و توییتر با شناسه @reba_ir دنبال کنید. Reba.ir Aparat.com/reba_ir Instagram.com/reba_ir گروه بحث: yon.ir/tlgrmr yon.ir/srush نحوه تماس: @reba_info info@reba.ir 021-77417641
مشاهده در ایتا
دانلود
#ارسالی_مخاطبان ▫️« سلام از سال ۱۳۸۴ مستخدم رسمی یکی از بانک های بزرگ دولتی هستم. ▫️هر روز انگار دستی داشت کارمندان را تحت فشار قرار میداد تا در اثر این فشار کارمند هم عقده اش رو سر مشتری و خانواده اش خالی کنه و بماند نتایج بعدش... ▫️چند بار به رئیس تذکر دادم تسهیلاتی که پرداخت می کنید چون فاکتورش صوری هست و معامله واقعی اتفاق نیفتاده، ربا محسوب میشه. ➖ولی توجه نمی کردن ▫️با تمام توانایی و تجربه و کاربلدی به لطف خدا و یاری اهل بیت علیهم السلام حدود یک ساله اومدم بیرون. شرایط مادی برام سخت میگذره ولی خودش میدونه خیلی خوشحالم و امیدوارم بابت گذشته منو ببخشه و اثرات خوردن اون لقمه ها رو از جسم و روحم پاک کنه. ✨ومن یتق الله یجعل له مخرجا ویرزقه من حیث لایحتسب و من یتوکل علی الله فهو حسبه یا علی» #اثر_نهضتی #با_خدا_نمی‌جنگیم ____ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
#حدیث 🔹 رسول الله (ص): ⭕️ هرگاه زنا و ربا خواری، در سرزمینی رواج یابد، در نابودی اهلش اذن داده شود 📚 مستدرک الوسائل، ج۱۳، ۳۳۲ ____ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
⭕️ در متن 💢 چقدر در برخورد با مسئله ربا و سودگرایی با رفتارمان دست به نهی از منکر زده ایم؟! 🏴 جامعه معطّر ▪️ اگر کسی گرفتار خلافی ‌شود، در کوی و برزن همه با یک چهره نفرت ‌آوری او را نگاه کنند ـ همین ـ لازم نیست به او فرمان بدهند, همین که عبوسانه او را ببینند او کنار می ‌کشد. این حدّ اقلّی است که بر همه ما واجب است. اگر ما هم سر خود را خم کردیم و رد شدیم ما هم معصیت کردیم، او هم معصیت کرده است. غرض آن است که امر به معروف اگر وظیفه عمومی است و انسان عبوسانه و متنفّرانه کسی را نگاه بکند، این زن یا این مردِ تبهکار از آغاز تا انجام خیابان که می‌ گذرد شرمنده می‌ شود, می ‌بیند در این جامعه نمی ‌تواند گناه کند. بنابراین این حداقل است و اگر جامعه ما این حداقل را انجام بدهد مشکل حل است، این بر همه ما واجب است. آن وقت چنین جامعه ای معطّر می‌ شود. ▪️ ما الآن در ایام سوگ سالار شهیدان حسین‌ بن ‌علی (صلوات الله و سلامه علیهما) هستیم. وجود مبارک سید الشهدا روی زمین آرمیده است؛ به برکت سید الشهدا طهارتی نصیب کلّ زمین شد، اما نتیجه آن جریان کربلا این بود که ما در بهترین عزیزان ما به ابی ‌عبدالله لبیک گفتند و به خون آرمیدند. این زیارت «وارث» برای ما مدرسه است، اینکه به ما گفتند مرتّب بخوانید همین است. در بخشی از این زیارت ‌های عرض می ‌‌کنیم: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ»؛[1] شما ایران را طیب و طاهر کردید، شما این سرزمین را پاک کردید، باور ما این است! دین ما این است! عقیده ما این است! آن وقت چگونه حاضر هستیم این سطل‌ های زباله در سرزمین پاک باشد؟! پارک جای طیب و طاهر, کنار چشمه‌ های کوثری، جا برای این آلودگی نیست! «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ». آن گاه این صغرای مسئله که حل شد در خدمت کبرای مسئله که قرآن کریم است می رویم که مشخص می ‌کند ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیبُ یخْرُجُ نَباتُهُ﴾،[2] سرزمین طیب که میوه او به اذن خدا می‌ روید همان میوه طهارت است، میوه علم است، میوه قداست است، میوه استقلال است، میوه آزادی است، میوه است، همین تحقّق شعارهاست. اگر خداست حرفش این است که میوه را کشورهای طیب می ‌دهد، اگر سنّت است حرفشان این است که سرزمین شهدا طیب است; ما هم صغرا را داریم هم کبرا را داریم, هم مقدمه اُولیٰ را داریم, هم مقدمه دوم را داریم، چرا نتیجه نمی‌ گیریم؟! بنابراین اگر همه ما به حدّاقلّ وظیفه‌ خود عمل بکنیم جامعه ما معطّر خواهد شد و ‌چنین نیست که اگر کسی گناه کرد بر اساس حجاب و امثال حجاب یا روی رشوه و ارتشا، ما می ‌دانیم که فلان شخص اهل رشوه است، در مجالس با او برخورد متنفّرانه داشته باشیم این بر ما واجب, واجب یعنی واجب است، در «سلام و علیک»‌ ها این ‌چنین باشیم؛ عبوسانه, متنفّرانه, غضبان او را نگاه کنیم. ▪️ اگر کسی اهل رشوه بود، اهل تخلّف بود، وقتی می ‌بیند در هر کوی و برزنی، در هر جامعه‌ ای، در هر حسینیه و مسجدی او را با چشم نفرت می ‌بینند، او خودش را اصلاح می ‌کند. امر به معروف این نیست که حالا حتماً انسان با زبان بگوید، اگر کسی مقدورش نبود این مقدار که از ما بر می ‌آید. بنابراین بر همه واجب است که راهی راه سالار شهیدان باشیم و از ذات أقدس الهی هم مسئلت می ‌کنیم که خون ‌بهای حسین ‌بن ‌علی را ما بگیریم: «وَ جَعَلَنَا وَ إِیاکمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِه‏».[3] [1]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏2، ص723. [2]. سوره اعراف، آیه58. [3]. كامل الزیارات، ص175. 📚 درس اخلاق آیت الله جوادی آملی تاریخ: 1390/09/24 @a_javadiamoli_esra ______________ ✊ نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا 📡 @reba_ir
#حدیث 🔹 رسول الله (ص): ⭕️ هر گاه امت من ربا خوار شوند گرفتار زلزله و فرو رفتن در زمین می گردند 📚 مستدرک الوسائل، ۱۳، ص ۳۳۳ ____ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ببینید | وقتی میگیم اقتصادِ بدهی دقیقا منظورمون چیه 😐 واکنش مجری تلویزیون به وام 400 میلیونی خرید مسکن اگر همین الان اقدام به دریافت وام کنیم، نوه ما می‎تواند وام را تسویه کند! ___________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
🔴 صرفا جهت اطلاع و درک عمق فاجعه 💰 روزی چند هزار میلیارد تومان نقدینگی به کشور اضافه می‌شود؟ ⭕️ مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران: 🔻 اگر روند تزریق نقدینگی به همین شیوه ادامه پیدا کند تا پایان امسال شاهد رشد ۳۲ درصدی نقدینگی در کشور خواهیم بود و انتظار می رود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بر نقدینگی کشور افزوده شود که این موضوع می‌تواند هر روز به یک بازار از جمله بازار سهام، مسکن، ارز، سکه و خودرو حمله ور شود و این بازارها را تحت تاثیر خود قرار دهد. 🔻روزانه ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان نقدینگی به کشور تزریق می شود به طوری که در ۵ ماه نخست امسال ۳۴۰ هزار میلیارد تومان بر نقدینگی کشور افزوده شده است که این رشد لجام گسیخته عاملی مضر برای تولید و اقتصاد کشور است. ▫️خبرآنلاین __________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا 📡 @reba_ir
🔴 ‏قابل تأمل «در اقتصادی که نبض آن را قماربازانی مستظهر به نقدینگی عمدتا حرام (ناشی از ربا و تحمیل تورم) در اختیار گرفته اند، که در سکوت معنی دار مقامات و در نهایت وقاحت، بقایای زمینه های امید به رونق را شخم می زنند، اتخاذ نوعی سیاست منضبط رسانه ای در نحوه انتشار مصائب سفته بازی ها بنیانی است.» 👤 دکتر حسن سبحانی _________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
💢 درست در زمانی که نسخه‌های تجویزی برآمده از آموزه‌های #اقتصاد_متعارف، اوضاع اقتصادی کشور ما را به این روز انداخته و همین شرایط موجب اقبال جوانان به سمت #اقتصاد_اسلامی شده است؛ هفته‌نامه‌ی «تجارتِ فردا» مصاحبه‌ای را از یک فردِ ملبس به لباس دین، منتشر کرده که در آن به طرز عجیبی از جریان اصلی اقتصاد متعارف دفاع می‌شود! 📌البته این اقدام از سوی مجله #تجارت_فردا - که یکی از رسانه‌های شناخته شده لیبرال می‌باشد - قبلاً سابقه داشته است. به عنوان مثال در بحبوحه جو غالب مخالفت با ربای بانکی، مصاحبه‌ای از یک روحانی در این خصوص منتشر کردند تا در آن اوضاع به گونه‌ای از #سیستم_ربوی_بانکی اعاده حیثیت شود. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
✍ درباره مواضع کسی که از دفاع می‌کند! و ادعا می‌کند که یک شوخی است. • روایتی از پیامبر نقل شده که ایشان می‌فرمایند «حُبُّ الشّئِ یعْمی و یصِمُّ» یعنی علاقه زیاد به یک چیز، آدمی را کور و کر می‌کند. جناب علوی بروجردی نیز چنان شیفته مظاهر تمدنی غرب هستند که کاستی‌هایش را نمی‌خواهد ببیند و همه چیزش در نظر او زیبایی است. بنابراین نباید فکر کنیم ایشان در یک بخش خاصی شبهه‌ای دارند و با آوردن چند استدلال بتوان او را قانع کرد بلکه ریشه مواضع اشتباهش برمی‌گردد به انتخاب یک رویکرد غلط که اتفاقاً طیف سیاسی اصلاح‌طلب هم گرفتار آن است. • مثلاً معتقدند آن چیزی که بانک در مقابل وام، می‌گیرد ربا نیست و بانک را نباید به عنوان مرکز ربایی دید یا جایی گفتند که بانک‌های مسیحی و یهودی خدمات ارزنده‌ای برای مردم خود انجام می‌دهند.(تصور کنید که مدیچی‌ها و روچیلدها، قصد خدمت به مردم را داشتند!) دلیل بروز این نوع موضع عجیب و غیرمنطقی، چیزی نیست جز نتیجه شیفتگی نسبت به غرب وگرنه این اظهار نظر مبنای علمی ندارد. • یا مثلاً بر این باورند که مشکلات اقتصادی کشور هیچ ارتباطی به ضعف ساختارهای متعارف، سوء مدیریت مسئولین دولت فعلی و ایرادات تئوری‌های جریان اصلی اقتصاد ندارد بلکه به خاطر وجود تحریم‌هاست! به طرز خنده‌آوری هم موافق برجام هستند با این توجیه که میان اروپا و آمریکا اختلاف نظر ایجاد می‌کند!! • یا در خصوص علوم انسانی غربی، می‌گویند این‌ها علم محض و عقلایی هستند و ما باید به سیره عقلا تمسک کنیم. ایراد این افراد به همان شیفتگی مفرط به غرب برمی‌گردد وگرنه هر آدم آزاده‌ای با یک مطالعه اندک به سادگی درمی‌یابد که آنچه علم اقتصادش می‌خوانند، ربا را به رسمیت می‌شناسد مسئله‌ای که از نظر ما اصلاً عقلایی نیست. یا اگر بخواهیم کمی تخصصی‌تر تحلیل کنیم، از مفروضات اصلی اقتصاد متعارف انگاره‌ای به نام «مالکیت خصوصی» است در حالی که ما به دلیل اعتقاد به اصل توحید، در درجه اول به مالکیت خداوند و در درجه دوم به مالکیت محدود انسان باور داریم مثلاً ما به وجود روابط مالی_اجتماعی نظیر و صله‌امام اذعان داریم ولی آن‌ها وجود این مناسبات را انکار می‌کنند. • به طور کلی در نگاه امثال علوی بروجردی، ریشه در عشق‌ورزی و دلباختگی نسبت به غرب دارد و چه به حق امام خمینی(ره) فرمودند «التقاطی فکر کردن خیانتی بزرگ به اسلام و مسلمین است.» پیوست: 🔗 منبع برخی از مواضع علوی بروجردی جهت مطالعه بیشتر ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
💢 درست در زمانی که نسخه‌های تجویزی برآمده از آموزه‌های #اقتصاد_متعارف، اوضاع اقتصادی کشور ما را به این روز انداخته و همین شرایط موجب اقبال جوانان به سمت #اقتصاد_اسلامی شده است؛ هفته‌نامه‌ی «تجارتِ فردا» مصاحبه‌ای را از یک فردِ ملبس به لباس دین، منتشر کرده که در آن به طرز عجیبی از جریان اصلی اقتصاد متعارف دفاع می‌شود! 📌البته این اقدام از سوی مجله #تجارت_فردا - که یکی از رسانه‌های شناخته شده لیبرال می‌باشد - قبلاً سابقه داشته است. به عنوان مثال در بحبوحه جو غالب مخالفت با ربای بانکی، مصاحبه‌ای از یک روحانی در این خصوص منتشر کردند تا در آن اوضاع به گونه‌ای از #سیستم_ربوی_بانکی اعاده حیثیت شود. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
✍ درباره مواضع کسی که از دفاع می‌کند! و ادعا می‌کند که یک شوخی است. • روایتی از پیامبر نقل شده که ایشان می‌فرمایند «حُبُّ الشّئِ یعْمی و یصِمُّ» یعنی علاقه زیاد به یک چیز، آدمی را کور و کر می‌کند. جناب علوی بروجردی نیز چنان شیفته مظاهر تمدنی غرب هستند که کاستی‌هایش را نمی‌خواهد ببیند و همه چیزش در نظر او زیبایی است. بنابراین نباید فکر کنیم ایشان در یک بخش خاصی شبهه‌ای دارند و با آوردن چند استدلال بتوان او را قانع کرد بلکه ریشه مواضع اشتباهش برمی‌گردد به انتخاب یک رویکرد غلط که اتفاقاً طیف سیاسی اصلاح‌طلب هم گرفتار آن است. • مثلاً معتقدند آن چیزی که بانک در مقابل وام، می‌گیرد ربا نیست و بانک را نباید به عنوان مرکز ربایی دید یا جایی گفتند که بانک‌های مسیحی و یهودی خدمات ارزنده‌ای برای مردم خود انجام می‌دهند.(تصور کنید که مدیچی‌ها و روچیلدها، قصد خدمت به مردم را داشتند!) دلیل بروز این نوع موضع عجیب و غیرمنطقی، چیزی نیست جز نتیجه شیفتگی نسبت به غرب وگرنه این اظهار نظر مبنای علمی ندارد. • یا مثلاً بر این باورند که مشکلات اقتصادی کشور هیچ ارتباطی به ضعف ساختارهای متعارف، سوء مدیریت مسئولین دولت فعلی و ایرادات تئوری‌های جریان اصلی اقتصاد ندارد بلکه به خاطر وجود تحریم‌هاست! به طرز خنده‌آوری هم موافق برجام هستند با این توجیه که میان اروپا و آمریکا اختلاف نظر ایجاد می‌کند!! • یا در خصوص علوم انسانی غربی، می‌گویند این‌ها علم محض و عقلایی هستند و ما باید به سیره عقلا تمسک کنیم. ایراد این افراد به همان شیفتگی مفرط به غرب برمی‌گردد وگرنه هر آدم آزاده‌ای با یک مطالعه اندک به سادگی درمی‌یابد که آنچه علم اقتصادش می‌خوانند، ربا را به رسمیت می‌شناسد مسئله‌ای که از نظر ما اصلاً عقلایی نیست. یا اگر بخواهیم کمی تخصصی‌تر تحلیل کنیم، از مفروضات اصلی اقتصاد متعارف انگاره‌ای به نام «مالکیت خصوصی» است در حالی که ما به دلیل اعتقاد به اصل توحید، در درجه اول به مالکیت خداوند و در درجه دوم به مالکیت محدود انسان باور داریم مثلاً ما به وجود روابط مالی_اجتماعی نظیر و صله‌امام اذعان داریم ولی آن‌ها وجود این مناسبات را انکار می‌کنند. • به طور کلی در نگاه امثال علوی بروجردی، ریشه در عشق‌ورزی و دلباختگی نسبت به غرب دارد و چه به حق امام خمینی(ره) فرمودند «التقاطی فکر کردن خیانتی بزرگ به اسلام و مسلمین است.» پیوست: 🔗 منبع برخی از مواضع علوی بروجردی جهت مطالعه بیشتر ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
‍ 4⃣2⃣ آیا سود بانکی برای جبران ضرر ناشی از تورم ضروری نیست؟ 💬 ✅ این مهمترین سؤال متداول نخبگان در چندسال اخیر و دست‌آویز برخی حوزویان و فقها بوده است. صورت دقیق‌تر سوال و شبهه این است؛ ▪️اگر ما با هزار تومان امسال بتوانیم یک نان بخریم، سال آینده با این مبلغ نیمی از نان را می‌توان تهیه کرد. پس برای جبران این ضرر ناشی از افزایش قیمت‌ها، بانک‌ها اگر به ما سودی معادل تورم (نرخ تورم در سال ۹۹ به گفته بانک مرکزی ۲۲ درصد است) نه تنها ربا نیست بلکه عین همان پول قبلی را به ما داده، یعنی پول ما را ندزدیده و نخورده است. خدا نیز در قرآن گفته: نه ظلم بکنید نه ظلم ببینید. پس عقلانی است. 🔻این شبهه که به "شبهه مظالم بازار پول" نیز معروف است را با جناب آقای موسوی بروجردی می‌شناسند. او اینگونه استدلال میکند که؛ " من معتقدم اگر فردی امروز به شما یک میلیون تومان قرض بدهد و بگوید سال دیگر، شما ۲۰ درصد به من سود بدهید و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برگردانید؛ عده ای می‌گویند این رباست، این ربای قرضی است. درحالی که به عقیده من اصلا ربا دیگر امروز وجود ندارد. چون در علم اقتصاد از مسلمات است که هر مقدار نرخ تورم بود، به همان مقدار هم، کاهش قدرت خرید پول ملی وجود دارد."(۱) ▫️ گرچه در فقه بحث‌های مفصلی وجود دارد که در پول حکومت، عینیت اصالت دارد یا ارزش یا شئ سومی. اما کوتاه نگری ایشان باعث شده تا دین ملعبه‌ی اقتصاد لیبرالی باشد. اگر بخش اول یعنی ضرر ناشی از تورم در نگاه فقهی ایشان تحلیل شده و ربا از بین می‌رود، چرا تورم و علل پایه‌ی آن بررسی فقهی نمی‌شود. تا قاعده‌ی نفی ظلم در این بخش هم بررسی و تحلیل شود؟ ▪️خلق پول و افزایش نقدینگی در کشور یکی از اصلی‌ترین عوامل تورم بوده و خلق پول و افزایش نقدینگی دیگر کشورها بالخصوص ایالات متحده نیز باعت افزایش تورم جهانی بوده که بطور مضاعفی بر روی اقتصادهای کوچک‌تری چون ایران اثرگذار هستند. ▫️و حلال و حرام های الهی تا ابد پا بر جا هستند.(۲) و صرف آن‌که در حال حاضر چه عملی در دنیا متداول است نمی‌توان قواعد پایه را نادیده گرفت و حکم به حلال بودن یک حرام را داد. ▪️این درحالی است که بخشی از این اتفاق بدیهی انگاشته شده، و قواعد اسلامی در خدمت این رفتار اشتباه اقتصادی قرار گرفته است و آن را توجیه دینی می‌کند 🔗 منبع: http://book.reba.ir/443 ____________________ 1⃣ Tejaratefarda.com/fa/tiny/news-19182 2⃣«حَلاَلٌ أَبَداً إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ أَبَداً إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ لاَ يَكُونُ غَيْرُهُ وَ لاَ يَجِيءُ غَيْرُهُ...» کافی ج۱ ص۵۸ __________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا 📡 @reba_ir
🔹‏قابل تأمل 🔻يك پديده عجيب توي بازار هست به نام اجاره ‎دلار به اينصورت كه دلار اجاره مي كنند و آنرا خريد و فروش مي كنند و روزي ٢٠٠ هزار تومان براي هر ده هزار ‎#اجاره_دلار به صاحب دلار اجاره مي دهند. 👈 ‏وقتی میگیم پول نباید کار کند یعنی دقیقا همین که پول اجاره داده می‌شود پول خرید و فروش می‌شود «پول ....» اینها مصداق بارز کار کردن پول است ______________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا 📡 @reba_ir
🔰یکی از ارکان اقتدار کشور، اقتدار اقتصادی است و در اقتدار اقتصادی، یکی از عناصر تشکیل‌دهنده‌ی عمده عبارت است از قدرت پول ملّی. پول ملّی بایستی قدرت خرید داشته باشد و برای شهروندان، برای دارندگان آن پول، ثروت ایجاد بکند. ❇️ اگر چنانچه ما براساس سیاست‌های اجرائی غلط، تصمیم‌گیری‌های نادرست، بی‌مبالاتی‌های گوناگون، به وضعی رسیدیم که پول ملّی همین‌طور روزبه‌روز تنزّل کرد و پایین رفت، این عقب‌رفت است، این پس‌رفت است. ❇️ باید این را مشخّص کنیم و بر اساس این، مطالبه تنظیم کنیم، مطالبه تعریف کنیم. این مطالبه میتواند مثلاً از دولت باشد، میتواند از مجلس باشد؛ و هَلمّ جرّا. 🔗مشروح بیانات معظم له(۱۳۹۶/۰۶/۳۰): yun.ir/elg #بازخوانی _________________ ✊ نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
🔴 به اقتصاد اسلامی باید بها داد ▫️اسلام با ممنوعیت ربا و قمار، به سمت معرفی الگوی مشارکت در سود و زیان در تامین مالی می‌رود که الگویی مترقی و پایدار است. متاسفانه عملکرد بد نظام بانکی کشور در دهه‌های اخیر و عدم اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا باعث شد که ما از الگوی مشارکت در سود و زیان فاصله بگیریم و از نتوانیم عملکرد مناسبی در این حوزه داشته باشیم. ▪️اما مشکل آنگونه که برخی مانند آقای علوی بروجردی می‌گویند به خاطر استفاده از عقود اسلامی نیست؛ بلکه مشکل این است که ما ساختار بانکی را از اقتصاد متعارف به عاریه گرفتیم و تنها اصلاحات ظاهری در آن ایجاد کردیم. ▫️ما چشممان را به خلق پول بانکی که خلاف عدالت و مولد ناکارآمدی و تورم است، بسته ایم و تنها با استفاده از عقود می‌خواهیم بانکها را کنترل کنیم ▪️یکی از ظلم‌هایی که در دهه‌های اخیر به اقتصاد اسلامی شده این است که برخی ناکارآمدی‌های اقتصاد ایران به پای اقتصاد اسلامی نوشته شده است. ▫️به جرات می‌توان گفت که در چهل سال اخیر هیچگاه مجال برای اجرای اقتصاد اسلامی فراهم نبوده است. اقتصاد ما در عمل بر اساس سیاست‌های نظام بازار آزاد، آن هم به شکلی ناقص و تقطیع شده، مدیریت می‌شود؛ ولی مشکلات به پای اقتصاد اسلامی نوشته می‌شود. ▪️حتی در فضای تولید دانش نیز اقتصاد اسلامی جایگاه چندانی ندارد. ⁉️باید پرسید که چه بخشی از بودجه‌های آموزشی و پژوهشی دانشکده‌های اقتصاد کشور و مراکز پژوهشی اقتصادی به تحقیقات اقتصاد اسلامی اختصاص یافته است؟ ما چه مقدار از محققان اقتصاد اسلامی حمایت کردیم؟ اگر تحلیلی سرانگشتی از بودجه اختصاص یافته به اقتصاد اسلامی داشته باشیم، باید بگوییم تقریبا هیچ! ✍ محمد جواد توکلی/ اقتصاددان ____________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
📣📣 ▫️سخنرانی استاد حسن عباسی 🔺 موضوع: دفاع مقدس و جنگ سرد جدید 📱 : 🔸 از لایو اینستاگرام: ▫️ instagram.com/hasanabbasi.ir1 استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰بخش۱ • «مالکیت خصوصی» که در غرب مطرح شده است اصلاً معادل مالکیت در اسلام نیست که اگر بود آن‌ها زکاتی که صاحبان اموال بسیار می‌بایست بپردازند را به رسمیت می‌شناختند. • در اینجا ما نگاه مکتب توحیدی با دو مکتب مادی و غیرتوحیدیِ «لیبرالیسم و سوسیالیسم» را در موضوع مالکیت، اجمالاً مقایسه کرده‌ایم. • حالا اگر علوی بروجردی، طرفدار دیدگاه سوسیالیسم بود احتمالاً اینگونه اقتصاد اسلامی را زیر سوال می‌برد: «ما در اسلام، مالکیت محدود افراد به رسمیت شناخته شده و عُقلا(سوسیالیست‌ها!) هم معتقدند مالکیت انسان، نامحدود نیست. این موضوع را اسلام پذیرفته چون عقلائی بوده؛ پس ما اسلام را به عنوان یک مکتب اقتصادی مستقل جدای از سوسیالیسم و سرمایه‌داری، قبول نداریم!» ✅ @e_zakat _____________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا 📡 @reba_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰بخش۲ • آیا جهان‌بینی و اعتقاد به توحید یا شرک، در تعیین رفتار اقتصادی_اجتماعی مردم نقشی ندارد؟ چگونه کفار به #رباخواری معتقد بودند و اموال مردم را به ناحق می‌خوردند؟ چگونه مؤمنین متدین به آیین حنیف حضرت ابراهیم(ع) بر خلاف مشرکین، اهل پرداخت #زکات بودند؟ • اقتصاد متعارف که در دانشگاه‌ها تدریس می شود، با توجیهاتی نظیر «ارزش زمانی پول»[۱] ربا را به رسمیت می‌شناسد. از اباحه‌گرایی[۲] (که نامش را آزادی می گذارند) مالکیت اختصاصی[۳] را نتیجه می‌گیرد و اینگونه از «حق خدا و مردم» (زکات) در اموال اغنیا صرف نظر می‌کند. آیا این‌ها غیرقابل خدشه است؟ عُقلائی و علمی است؟؟ [۱]Time Value Of Money [۲]Liberalism [۳]Privet Ownership ✅ @e_zakat _________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا 📡 @reba_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰بخش۳ • عُقلا، «شرک و الحاد»، «مادی‌گرایی»، «انکار آخرت»، «اصالت لذت و فایده»، «خودخواهی»، «رباخواری و کارکردن پول»، «مالکیت استقلالی افراد در نسبت با خدا»، «انکار زکات» ... را نمی‌پذیرند. • مواردی که برشمردیم، همان اصول موضوعه #اقتصاد_بازار_آزاد (اقتصاد متعارف) می‌باشد که سیره‌ی عُقلا آن‌ها را قبول ندارد. • علوی بروجردی با نفی اقتصاد اسلامی، در واقع می‌خواهد عرصه را برای کارشناسان سکولار باز کند. ✅ @e_zakat _________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا 📡 @reba_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰بخش۴ • #آیه ۸ و ۹ سوره الرحمن: «أَلَّا تَطْغَوْا فِي الْمِيزَانِ وَأَقِيمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ وَلَا تُخْسِرُوا الْمِيزَانَ» #تورم چیست؟ هنگامی که یکای اندازه‌گیری(میزان) تقلیل داده می‌شود، آنچه با آن یکا مورد سنجش قرار می‌گیرد، متورم می‌شود. • به لطف امکان خلق پول برای بانک امروز، به کمک این نهاد با هدف دستبرد از ثروت پولی عموم مردم، نقدینگی(پول) را متورم می‌کنند. خداوند در قرآن کریم به رعایت «میزان»، امر کرده است که اگر اقتصاد اسلامی را برای اداره کشور مبنا قرار داده بودیم، هرگز تورم نداشتیم. • #رشد_اقتصادی را چنانچه هم‌معنی «نماء رزق»، درنظر بگیریم طبق #روایت حضرت فاطمه(س) خداوند زکات را برای رشد روزی قرار داده است. لذا از منظر اسلام، از نتایج آوردن زکات توسط اغنیای جامعه، رشد و رونق اقتصادی است. ✅ @e_zakat _________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا 📡 @reba_ir
‍ 5⃣2⃣ آیا سود بانک‌ها رباست؟! 💬 ✅ در تبیین موضوع باید گفت؛ ربا در حال حاضر دو نوع اصلی دارد. ربای بانکی و ربای بازاری. ربای بازاری را همه مراجع حرام اعلام کرده‌اند. اینکه معاملات بانکی، با عقود اسلامی حلال می‌شود. چیزی شبیه دروغ مصلحتی است. ▫️اما ربای بانکی! از لحاظ علمی سازوکار ربوی بودن «نهاد بانک» آشکار شده است. مهم‌ترین و مخرب‌ترین ظلم و ربای بانک چیزی به نام خلق پول است که ریشه در علم اقتصاد دارد. این خلق پول علت اصلی تورم و کاهش مداوم ارز ریال است. ▪️در نتیجه آن بانک‌ها مجبورند سود بدهند و سود بگیرند؛ و وقتی پای سود وسط آمد؛ مجبورند وام‌ها را به شما با سود بدهند که بتوانند یک درصد ناچیزی از این وام با بهره پایین که از شما گرفتند به صاحب حساب به عنوان سود بدهند! مثلا اگر پدری 50 میلیون را در بانک بگذارد که سود %20 را هر ماه خرج خانه کند. بانک آن پول را با سود 120 درصد به پسر آن پدر می‌دهد که برود و خانه بخرد. وام خانه (یعنی %100) برای خود بانک سودآوری دارد. در عمل هم می‌دانیم که این اتفاق به وفور در اطراف ما درحال رخ دادن است. گرچه مراجع گفته‌اند که دیرکرد حرام و عین ربا است؛ اما می‌بینیم که سود بانکی هم ظلم آشکاری به خودمان است. 🔗 منبع: http://book.reba.ir/443 ____________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا 📡 @reba_ir
#ربا_طنز ▪️کاریکاتور 📸 به وقت تأمل در عکس _______ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
📃شکایت : خیانت در امانت جهت شکایت از خلق پول بانکی و کاهش ارزش ریال، یک #طومار تهیه شده که با امضای شما ، در مجلس و قوۀ قضائیه پیگیری خواهد شد. 📝لطفا طومار را امضا بفرمائید https://www.karzar.net/gold-value 🔍طبق ماده یک بند ب از قانون پولی و بانکی کشور (با آخرین تغییرات در ۱۳۹۹/۰۲/۱۰) ارزش هر ریال باید معادل ۰.۰۱ گرم طلای خالص باشد. براساس این قانون، هر کیلوگرم #طلای_خالص باید ده هزار تومان باشد. ما خواستار جبران خسارت و توقف رویۀ مذکور هستیم. 🏅لطفا طومار را امضا بفرمائید https://www.karzar.net/gold-value @MataNevesht _______ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
بروزرسانی جدید تلگرام: مدیران ناشناس گروه • در قسمت اختیارات مدیر، گزینه «ناشناس ماندن» را فعال کنید تا به مدیران اجازه دهید از طرف گروه پیام ارسال کنند و در فهرست اعضا پنهان شوند. نظرات کانال • در کانال‌هایی که دارای گروه بحث هستند، برای پست‌ها نظر بنویسید. • از طریق گفتگوی پاسخ‌های جدید (در صورتی که عضو گروه یکدرصد اگر مدیران ایتا به فکر خلاقیت و افزودن آپدیت کاربردی باشن! از ما حمایت از مسئولین ....
‏مهمانان روز چهارم موکب اشتغال: (سه شنبه ۱۵ مهرماه): استاد حسن عباسی دکتر سید احسان خاندوزی دکتر روح الله ایزدخواه 👈ساعت ۱۷ الی ۱۸ ✅راه کربلا بسته است،اما راه عاشورائیان برای خدمت رسانی به مردم کماکان باز است... ‎#موکب_اشتغال_محرومان @karimi_beyranvand