eitaa logo
آرشیو کانال سیاست و دیانت
14 دنبال‌کننده
0 عکس
0 ویدیو
0 فایل
با سلام .. مطالب درحال تکمیل شدن است... این کانال صرفاً جهت بایگانی و دسترسی به مطالب کانال تلگرامی ایجاد شده و پست جدیدی در آن ارسال نخواهد شد. لطفا کانال اصلی را هم دنبال کنید 👇 https://eitaa.com/aboutalebi57
مشاهده در ایتا
دانلود
💠پیشینه تاریخی ولایت فقیه💠 🔶شاه طهماسب صفوی بنابر نقلی که مرحوم سید نعمت الله جزایری در مقدمه کتاب شرح عوالی اللئالی دارد، خطاب به محقق کرکی گفت: تو شایسته‌تری برای حکومت چون تو نائب امام زمان (عج) هستی و من کارگزار تو هستم و دستورات تو را اجرا می‌کنم. (جزایری، شرح عوالی الئالی) 🔶وی همچنین در حکمي که براي محقق کرکي صادر کرد، ضمن اشاره به محتواي روايت مقبوله عمر بن حنظله مي‌نويسد: واضح است که مخالفت حکم مجتهدين که حافظان شرع سيد المرسلين‌اند با شرک در يک درجه است ؛ پس هرکه مخالفت با حکم خاتم المجتهدين، وارث علوم سيد المرسلين، نايب الائمه المعصومين ... کند و در مقام متابعت نباشد، بي‌شائبه ملعون و مطرود در اين آستان ملک آشيان است و به سياسات عظيمه و تأديبات بليغه، مؤاخذه خواهد شد. (جعفریان, صفویه در عرصه دین فرهنگ و سیاست ج 1 ص 99) __________________________________ سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌@aboutalebi57 __________________________________
⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️ در برخی کتابهای تاریخ مشروطه (که به تعبیر استاد محیط طباطبایی انباشته از دروغ است) مطلبی به آخوند خراسانی نسبت داده شده است که ایشان شیخ فضل الله نوری را مفسد خوانده و حکم‌ به تکفیر و اعدامش داده است. 💠💠💠💠💠💠💠💠 در حالی که بر اساس اسناد مکتوب و شفاهی معتبر، مرحوم آخوند و علمای نجف به اعتبار شیخ فضل الله نوری در نهضت دخالت کردند و نه تنها چنین مطلبی نگفته اند بلکه برعکس حکم و تلگراف به حفظ جان شیخ داده‌اند و با شنیدن خبر شهادت شیخ از حال رفتند و زمین خوردند و عمامه از سر برداشتند و به قدری ناراحت شدند که بیمار شدند و همچنین مجلس عزا برای شیخ برگزار کردند. 💠💠💠💠💠💠💠💠 بزرگانی که به اعتماد ویژه آخوند به شیخ اشاره کردند و یا به نوعی تفسیق و تکفیر یا حکم اعدام شیخ توسط آخوند را تکذیب کردند عبارتنداز: آیات عظام شیخ عبدالکریم حائری یزدی، بروجردی،سید محسن حکیم، سید محمود شاهرودی؛ حاج میرزا یوسف مجتهد اردبیلی، شیخ‌الشریعه (عضو اصحاب استفتای آخوند)، سید رضی شیرازی، سید حسن موسوی بجنوردی، شیخ احمد کفایی و میرزا محمد آقازاده (فرزندان آخوند)، حجت الاسلام شیخ عبدالرضا کفایی و عبدالحسین مجید کفایی، دکتر حمید کفایی(نوه های آخوند خراسانی)، برادر مرحوم نایینی از قول ایشان که مقرر و عضو شورای استفتاء آخوند بودند. 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 منابع مجلة محیط به انضمام خاطرات مطبوعاتی استاد سید محیط طباطبایی، به کوشش قاسم فرید، ص 241. عین السلطنه سالور: روزنامه خاطرات عين‏السلطنه،‌ ج‏4 ، ص 2728. حیات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آخوند خراسانی؛ مجموعة گفتار، به کوشش محسن دریابیگی،ص 137 و 232.، ص 340 – 346 و صفحات مختلف. تشيع‌ و مشروطيت‌ در ايران و نقش ایرانیان مقیم عراق، دكتر عبدالهادي‌ حائري‌، ص200‌. «آخوند‌ هرگز راضي‌ به‌ اعدام‌ «شيخ»‌ نبود»( مصاحبه با حاج‌ شيخ عبدالرضا كفايي، ضميمه ايام (ويژه تاريخ معاصر) - پنجشنبه 17 مرداد 1387 - شماره 39. مرگي‌ در نور؛ زندگاني‌ آخوند خراساني‌ صاحب‌ كفايه، عبدالحسين‌ مجيد كفايي، ص‌ 396. علي ابوالحسني ( منذر): سيري در روابط و مناسبات آخوند خراساني و شيخ فضل الله نوري؛ وحدت در اصول، تفاوت در روش» علي، ابوالحسني: خانه بر دامنه آتشفشان، شهادتنامه شيخ فضل الله نوري، ص 200. @aboutalebi57
✳️نفی حکم آخوند خراسانی علیه شیخ فضل الله (1)✳️ 🔶حجت الاسلام شیخ عبدالرضا کفائی از قول پدرش آیت‌الله شیخ احمد کفائی(فرزند آخوند)، می‌گوید: «وقتی که دولت مشروطه، تلگراف خبر فتح تهران توسط مجاهدان را به آخوند مخابره کرد و از تأسیس دولت موقت مشروطه سخن گفت، اولین اقدامی که ایشان کرد، این بود که به دولت موقت مشروطه برای حفظ جان، حرمت و شخصیت شیخ فضل‌الله نوری تلگراف زد و اعلام کرد: باید شیخ را از تمام جهات، رعایت و احترام کنید...[اما] نهایتاً دولت موقت مشروطه، رأی دادند که تلگراف آخوند را پنهان کنند و شیخ را سریعاً‌ محاکمه و اعدام کنند و از مرحوم آخوند عذر خواهی کنند که تلگراف دیر به دستمان رسید. همان کار را هم کردند» . (منبع: گفتگو با حاج‌ شيخ عبدالرضا كفايي،نوه‌ مرحوم‌ آيت‌ الله‌ آخوند خراساني، مندرج در شناخت‌نامة آخوند خراسانی، به کوشش مهدی مهرریزی و هادی ربانی، ج2، ص 311 - 310) @aboutalebi57
🔶تکذیب شایعه حکم آخوند به فساد یااعدام شیخ (2)🔶 ✅استاد عبدالحسین حائری با یک واسطه از قول آیت الله شیخ الشریعه (از اصحاب استفتای آخوند) می‌گوید: مرحوم آخوند خراسانی از شنیدن جریان فوت مرحوم شیخ‌فضل‌الله نوری بیمار شده بود» . ✅استاد محسن اردبیلی از قول پدربزرگش مرحوم آیت الله میرزا یوسف مجتهد اردبیلی (از شاگردان آخوند) می‌گوید: اگر در جامعه‌ای اشخاصی چون شیخ‌ فضل‌الله نوری و دهها مرتبه پایین‌تر از وی، مفسد فی‌الأرض شمرده شوند، در ارض آن جامعه چه کسانی مصلح خواهند بود؟! در آن چنان جامعه‌ای مردم چه نیازی به مشروطیت دارند؟!» (حیات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آخوند خراسانی؛ محسن دریابیگی،ص 232 و 410) @aboutalebi57
🔶تکذیب شایعه حکم آخوند به فساد یا اعدام شیخ (3)🔶 ✅دكتر عبدالهادي‌ حائري،‌ از برادر مرحوم‌ ميرزاي‌ نائيني، دغدغة مرحوم نائینی و آخوند خراسانی نسبت به شیخ فضل الله را این گونه نقل مي‌کند: بعد از دریافت خبر فتح تهران با تذکر مرحوم نایینی به آخوند مبنی بر خطر جان شیخ در فتح تهران، مرحوم آخوند تلگرافی به تهران فرستاد تا جان نوری را از مرگ برهاند» .( دكتر عبدالهادي‌ حائري‌: تشيع‌ و مشروطيت‌ در ايران و نقش ایرانیان مقیم عراق، ص200‌.) @aboutalebi57
🔶تکذیب شایعه حکم آخوند به فساد یااعدام شیخ (4)🔶 ✅ آيت الله سيد محمد موسوي بجنوردي از قول سه عالم و مرجع تقلید شیعه یعنی پدرش آیت‌الله العظمی سید حسن موسوی بجنوردی و آیت‌الله‌العظمی سید محسن حکیم و آیت‌الله العظمی سید محمود شاهرودی می‌گوید: بنا بر نقل استادان خود و پدرم، ‌آن بهتان عظیم به آخوند مبنی بر مفسد خواندن شیخ، دروغ است و تهمت . (حیات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آخوند خراسانی؛ محسن دریابیگی،ص 334 و 335) @aboutalebi57
♦️پیشینه تاریخی ولایت فقیه (2)♦️ 💠بداهت ولایت فقیه در افکار عمومی💠 🔶 شاه اسماعيل دوم صفوی هنگام رسيدن به سلطنت به فرزند محقق کرکي گفت: اين سلطنت حقيقتا تعلق به حضرت امام صاحب الزمان عليه السلام مي‌دارد و شما نايب مناب آن حضرت و از جانب او مأذونيد به رواج احکام اسلام و شريعت؛ قاليچه مرا شما بياندازيد مرا شما بر اين مسند بنشانيد تا من به رأي و اراده شما بر سرير حکومت و فرماندهي نشسته باشم. (محمود نظنزي، نقاوه الاثار، ص 41) __________________________________ سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌@aboutalebi57 __________________________________
🔶مطالب منسوب به آخوند خراسانی علیه ولایت فقیه🔶 🔴مدتهاست در شبکه های مجازی متنی منسوب به آخوند خراسانی علیه ولایت فقیه منتشر شده و دست به دست می شود. ✅ وجود چنین نامه ای در اسناد تاریخی ثبت نشده است. و هیچ مستندی ندارد. خود آقای ثبوت منتشر کننده این نامه نیز معتقدند مطالب فوق بصورت شفاهی بین آخوند و نایینی رد و بدل شده است. آقای ثبوت مدعی است این مطالب را در دهه چهل شفاها از آقابزرگ شنیده آقا بزرگ هم حدود پنجاه سال قبل از آن شنیده بوده است. لذا مستند مکتوبی در دست نیست. ✅ ضمن این که محتوای این مکتوب اعم از ادبیات آن که کاملا ادبیات جدید است و به ادبیات دوره مشروطه نمیخورد. همچنین استدلالات آن که در خور شأن فقیه بزرگی چون آخوند خراسانی نیست عدم صحت آن را تایید می کند. ✅ نقد سندی و محتوایی این مکتوب و پاسخ ادعاهای فوق و همچنین مستندات اعتقاد آخوندخراسانی به ولایت فقیه به قلم جناب آقای علیرضا جوادزاده در کتاب "ولایت سیاسی فقیهان از نگاه آخوند خراسانی" توسط انتشارات موسسه امام خمینی منتشر شده است. @aboutalebi57
🔶مطالب منسوب به آخوند خراسانی علیه ولایت فقیه🔶 سال 1388 به همراه جمعی از دوستان خدمت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی رسیدیم در محضر ایشان بحث از مشروطه و نقش علمای شیعه در مشروطه و تاریخ معاصر بود. بعد از اتمام جلسه ایشان متنی را به یکی از دوستان دادند که دقیقا همین متن منسوب به آخوند خراسانی بود. فرمودند این متن اخیرا در اصفهان به صورت کپی منتشر شده است. توصیه کردند که حتما جواب این شبهات و اتهامات نسبت به آخوند خراسانی را بدهید.ایشان فرمودند اینها میخواهند با این نوشته ها رهبری و ولایت فقیه را تضعیف کنند و شما باید جواب اینها را بدهید. @aboutalebi57
☘️ (1)☘️ 🌹جامعیت اسلام🌹 در باب قلمرو دین سه نوع نگاه به دین قابل تصور است: ✅1. نگاه حداقلی به دین: یعنی از چهار نوع رابطه انسان (رابطه با خود، طبیعت، انسان‌ها و خداوند) دین فقط پاسخگوی رابطه انسان با خداست و امور اجتماعی و دنیایی انسان خارج از محدوده دخالت و وظیفه دین است. ✅2. نگاه حداکثری به دین: یعنی انسان باید پاسخ همه نیازهای خود را از دین بگیرد. حتی در اموری جزیی مثل شیوه تهیه غذا، ساخت وسایل نقلیه و ... . لذا بشر دیگر نباید به دنبال تحقیقات علمی برود. ✅3. نگاه جامع به دین: یعنی حوزه‌‌هاي مختلف زندگي انسان (خانواده, حقوق، سياست, اقتصاد، فرهنگ و ...) مورد توجه دین قرار گرفته است. اما توجه اسلام به همه حوزه‌هابه معنای بیان همه جزییات و نیازهای بشر نیست. بلکه با توجه به پيوستگي دنيا و آخرت و تأثير رفتار دنيايي ما در سعادت نهايي و اخروي، دین متکفل بیان اموری است که در سعادت و يا شقاوت ابدي ما تأثير دارد. خواه این امور در حالیت اولیه دنیوی باشد یا اخروی، فردی باشد یا اجتماعی. 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 نگاه صحیح به قلمرو دین نگاه سوم است. وقتی جامعیت دین اسلام پذیرفته شد. طبیعتا مسائل سیاسی هم در دین مورد توجه قرار میگیرد و سیاست باید دینی باشد. @aboutalebi57
☘️ (2)☘️ 🌹مبنای اول: جامعیت اسلام(2)🌹 ✅ پذیرش نگاه جامع به دین به این معناست که دین هر آنچه به سعادت و شقاوت ابدی انسان مربوط است را بیان کرده است. چنانکه پیامبر (ص) در حجه الوداع فرمودند: هرآنچه موجب نزدیکی به بهشت و دوری از جهنم بود را برای شما گفتم.(کافی ج2 ص 74) ✅ با توجه به این اصل، بطلان نظریاتی مثل نظریه "مدیریت علمی به جای مدیریت فقهی" (سروش، مدارا و مدیریت، ص 253) روشن میشود. زیرا تعارضی بین مدیریت فقهی و مدیریت علمی نیست. ✅ در حکومت دینی فقهی بسياري از مسائل جزيي و برنامه‌ريزي‌هاي فني بر اساس تدبير عقلاني و يافته‌هاي جديد علمي انجام مي‌شود اما در چارچوب مبانی ارزشی و فقهی. به عنوان مثال براي حل مشکل تورم، اقتصاددانان و نظريه‌هاي اقتصادي به ميدان مي‌آيند و راه حل ارائه مي‌دهند در عين حال بايد راه‌حل‌هاي ارائه شده با موازين فقهي و ارزش‌هاي اسلامي تناسب داشته باشد. @aboutalebi57