eitaa logo
اخبار و تحلیل نخبگانی
4.3هزار دنبال‌کننده
290 عکس
57 ویدیو
148 فایل
کانالی برای اخبار منتخب ویژه فضلا و نخبگان
مشاهده در ایتا
دانلود
برگزاری مرحله سوم (مصاحبه علمی) رقابت علمی نخبگانی کشوری ۵ عرصه (مفاهیم قرآن، ادبیات، علوم عقلی منطق و فلسفه، کلام اسلامی، فقه و اصول) با تشریف فرمایی حضرت آیت حاج شیخ مهدی مروارید عضو محترم شورای عالی حوزه علمیه خراسان هم اکنون مدرسه علمیه عالی نواب دبیرخانه‌رقابت‌های‌علمی‌نخبگانی: https://eitaa.com/joinchat/3862560832C9abcc9c837 •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• @reghabat_elmi
برگزاری (مصاحبه علمی) رقابت علمی نخبگانی کشوری با حضور استاد معرز درس خارج حجت الاسلام والمسلمین ربانی بیرجندی (دامت برکاته) در رشته‌های: معارف قرآنی ادبیات علوم عقلی فقه و اصول کلام اسلامی هم اکنون مدرسه علمیه عالی نواب دبیرخانه‌رقابت‌های‌علمی‌نخبگانی: https://eitaa.com/joinchat/3862560832C9abcc9c837 •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• @reghabat_elmi
آیت الله محمدمهدی شب زنده دار در گفت و گو با خبرگزاری حوزه علمیه خراسان به مناسبت برگزاری المپیاد علمی نخبگانی این حوزه ابراز کرد: کاری که به نحو صحیح، بتواند در ترقّی طلاب، علاقه مندی به تحصیل، افزایش تعمیق و نهضت علمی با برپایی اینگونه المپیادها راه بیفتد، در حوزه علمیه مبارک است. وی با اشاره به اینکه برگزاری این رقابت ها می تواند به پررنگ شدن حسّ و حال تحصیل علم کمک کند و از این رو، خیلی کار خوبی است، گفت: البته حضور در این رقابت نباید به نیت رتبه آوردن و بالاتر قرار گرفتن باشد زیرا جهات غیر الهی به برکت کار ضربه می زند. عضو شورای نگهبان با تاکید بر مسئله اخلاص در میان روحانیت، اظهار کرد: اگر کاری با هوای نفس باشد که بخواهد یک فرد خودش را بر دیگر تفوق کند، بر خلاف مقاصد است؛ لذا باید کاری کرد که افراد در عین حال که بر تحصیل و دنبال کردن مسائل علمی و فضیلت تشویق شوند، هدف، رضایت مندی خداوند و حضرت بقیه الله ارواحنافداه باشد. ادامه خبر را در اینجا مطالعه کنید. دبیرخانه‌رقابت‌های‌علمی‌نخبگانی: https://eitaa.com/joinchat/3862560832C9abcc9c837 •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• @reghabat_elmi
برترین های رقابت علمی نخبگانی 1400.pdf
432.3K
بسم الله الرحمن الرحیم اسامی برترین‌های رقابت علمی نخبگانی کشوری ۱۴۰۰ ۱. طبق اساسنامه دبیرخانه رقابت های علمی نخبگانی کشوری حوزه علمیه خراسان، واجدین امتیاز ۹۵ تا ۱۰۰ رتبه اول، ۸۵ تا ۹۵ رتبه دوم و ۷۵ تا ۸۵ رتبه سوم را کسب خواهند نمود. ۲. نمره مرحله اول (کتبی_غیرحضوری) و مرحله سوم (مصاحبه علمی) ضریب یک و نمره مرحله دوم (کتبی _ حضوری) ضریب دو می‌باشد. لله الحمد. معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان دبیرخانه رقابت‌های علمی نخبگانی دبیرخانه‌رقابت‌های‌علمی‌نخبگانی: https://eitaa.com/joinchat/3862560832C9abcc9c837 •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• @reghabat_elmi
حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا در گفت و گو با خبرگزاری حوزه علمیه خراسان به مناسبت برگزاری رقابت های علمی نخبگانی این حوزه، آن را اقدامی نشاط آور و خیلی خوب توصیف کرد و گفت: البته آنچه مهم و ضروری می باشد، طراحی برنامه ای برای طلاب نخبه است. ادامه خبر را در اینجا مطالعه کنید. دبیرخانه‌رقابت‌های‌علمی‌نخبگانی: https://eitaa.com/joinchat/3862560832C9abcc9c837 •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• @reghabat_elmi
رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه با اشاره به رقابت های علمی نخبگانی در حوزه خراسان، رسالت این مرکز را حمایت گری دانست و ابراز کرد: افتخار می کنیم از طلاب نخبه حمایت کنیم. به گزارش خبرگزاری حوزه علمیه خراسان، حجت الاسلام و المسلمین سید جمال الدین میرمحمدی در گفت و گو با دبیر رقابت های علمی نخبگانی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان، ابراز کرد: در راستای هدفمندی برنامه های مرکز خدمات و حوزه های علمیه یک کار اساسی باید صورت بگیرد، و این رقابت های علمی نخبگانی یک بخشی از کار را به فراخور شرایط و امکانات تسهیل می کند. ادامه خبر را در اینجا مطالعه کنید . دبیرخانه‌رقابت‌های‌علمی‌نخبگانی: https://eitaa.com/joinchat/3862560832C9abcc9c837 •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• @reghabat_elmi
انالله و انا الیه راجعون درگذشت نخبه فرهنگی حوزه علمیه خراسان، و دانش آموخته دانشگاه در رشته مهندسی فاضل ارجمند حجت الاسلام و المسلمین علی صفوی شاملو ، باعث تأثر و تألم گردید. خداوند ایشان را با شهدای مدافع حرم محشور فرماید. به بازماندگان ایشان تسلیت می گوییم و از درگاه حضرت حق، رحمت الهی برای آن مرحومان و سکینه و آرامش الهی برای بازماندگان را خواستاریم. شادی ارواحشان صلواتی هدیه می کنیم. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم دبیرخانه رقابت های علمی نخبگانی @reghabat_elmi
پیام تسلیت انتشارات در پی درگذشت ناگهانی حجه السلام شاملو
🏴رهبر انقلاب اسلامی در پیامی رحلت عالم ربانی آیت الله سید محمدعلی علوی‌گرگانی را تسلیت گفتند. متن پیام معظم له به این شرح است: بسم الله الرّحمن الرّحیم رحلت عالم ربّانی آیت الله آقای حاج سید محمدعلی علوی‌گرگانی رضوان‌الله‌علیه را به حوزه‌ی علمیه‌ی قم و به همه‌ی شاگردان و ارادتمندان و مقلدان ایشان بخصوص به مردم مؤمن گلستان که ارادت ویژه به این بزرگوار و والد محترمشان مرحوم آیت الله آقای حاج سیدسجاد علوی داشتند، و بالأخص به خاندان گرامی و فرزندان مکرّمشان تسلیت عرض میکنم. این مرجع معظم در قضایای گوناگون انقلاب و مسائل کشور همواره وفادارانه در کنار مردم و پشتیبان نظام مقدس بودند و خدمات ارزشمندی کرده‌اند که موجب فیض و رحمت الهی است ان‌شاءالله. از خداوند متعال علو درجات ایشان را مسألت میکنم و امیدوارم با اجداد طاهرینشان محشور گردند. سیّدعلی خامنه‌ای ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ دبیرخانه رقابت های علمی نخبگانی @reghabat_elmi
حجت الاسلام صفوی شاملو.mp3
22.94M
🔉فایل صوتی نشست معرفی صد کتابی که هر طلبه باید بخواند... مرحوم مغفور حجت الاسلام علی شاملو (رحمت ٱلله علیه) مدیر موسسه فرهنگی کتابرسان ۲ آذر ماه ۱۴۰۰ دبیرخانه رقابت های علمی نخبگانی @reghabat_elmi
1_1527042358.pdf
109.4K
باسمه تعالی عید ولادت مولا و آقا امام زمان علیه السلام بر همه مومنین به خصوص سربازان حضرتشان تبریک عرض می کنیم هدایای برترین های رقابت علمی نخبگانی کشور در ۵ عرصه به حسابشان واریز شد. ان شاء الله در سال جدید همایش حضوری تقدیر از برترین ها برگزار می شود. هدیه رتبه دوم ۶ میلیون تومان هدیه رتبه سوم ۴ میلیون تومان دبیرخانه رقابت های علمی نخبگانی @reghabat_elmi
🌹🌸🌹🌸🌹🌸🌹🌸🌹 🌸 عَنْ عَبْدِ السَّلَامِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي الْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا علیه السلام فِي آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَعْبَانَ، فَقَالَ لِي: يَا أَبَا الصَّلْتِ، إِنَّ شَعْبَانَ قَدْ مَضَى أَكْثَرُهُ وَهَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْهُ، فَتَدَارَكْ فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ تَقْصِيرَكَ فِيمَا مَضَى مِنْهُ، وَعَلَيْكَ بِالْإِقْبَالِ عَلَى مَا يَعْنِيكَ، وَتَرْكِ مَا لَا يَعْنِيكَ، وَأَكْثِرْ مِنَ الدُّعَاءِ، وَالِاسْتِغْفَارِ، وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ، وَتُبْ إِلَى اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِكَ؛ لِيُقْبِلَ شَهْرُ اللَّهِ عَلَيْكَ وَأَنْتَ مُخْلِصٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ، وَلَا تَدَعَنَّ أَمَانَةً فِي عُنُقِكَ إِلَّا أَدَّيْتَهَا، وَلَا فِي قَلْبِكَ حِقْداً عَلَى مُؤْمِنٍ إِلَّا نَزَعْتَهُ، وَلَا ذَنْباً أَنْتَ مُرْتَكِبُهُ إِلَّا أَقْلَعْتَ عَنْهُ، وَاتَّقِ اللَّهَ، وَتَوَكَّلْ عَلَيْهِ فِي سَرَائِرِكَ وَعَلَانِيَتِكَ، *وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْ ءٍ قَدْراً*، وَ أَكْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ فِيمَا بَقِيَ مِنْ هَذَا الشَّهْرِ: *اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِيمَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ،* فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يُعْتِقُ فِي هَذَا الشَّهْرِ رِقَاباً مِنَ النَّارِ لِحُرْمَةِ شَهْرِ رَمَضَانَ. 🌸در آخرین روز جمعه ی ماه شعبان به محضر مقدّس امام رضا علیه السلام شرفیاب شدم، فرمود: ای ابا صلت! از ماه شعبان بیشتری سپری شده، امروز واپسین روز جمعه از آن می باشد، در این چند روزی که باقی هست، تقصیر و کوتاهی های خود در این ماه را جبران کن، تنها به چیزهایی اقدام کن که به تو سودمند باشد، دعا، استغفار و تلاوت قرآن فراوان به جای آور، از گناهانت توبه کن، تا ماه رمضان را با اخلاص به پروردگار درک کنی. امانتی بر عهده ات نباشد، جز این که ادا کرده باشی؛ کینه و عداوت موءمنی در دلت نباشد، جز این که بیرون ریخته باشی؛ مرتکب گناهی نباشی، جز این که از آن دل کنده باشی؛ از خدا تقواپیشه کن؛ در همه ی امور آشکار و نهان بر خداوند توکّل نما، که: «هرکس بر خدا توکّل کند، خداوند او را کفایت می کند، خداوند فرمان خود را به پایان می رساند، خداوند برای هر چیزی میزانی قرار داده است». در روزهای باقی مانده از ماه، فراوان بگو: *اَللّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضی مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِیَ مِنْهُ؛* «یعنی، خدایا! اگر در روزهای سپری شده از شعبان ما را نیامرزیده ای، در روزهای باقی مانده از آن ما را بیامرز». خداوند جماعتی را در ماه شعبان به احترام ماه رمضان از آتش جهنم آزاد می کند. 📚 وسائل الشیعة: ج١٠ ص٣٠١. 🌹🌸🌹🌸🌹🌸🌹🌸🌹 دبیرخانه رقابت های علمی نخبگانی @reghabat_elmi
صِبۡغَةَ ٱلله وَمَنۡ أَحۡسَنُ مِنَ ٱلله. رنگ خدا را [ انتخاب كنيد] و چه كسى رنگش نيكوتر از رنگ خداست ؟ سوره مبارکه بقره، آیه شریفه ۱۳۸ . ماه مبارک رمضان، ماه رنگ آمیزی روح و جان، به رنگ خدایی است. ماه رمضان، ماه میهمانی خداست، ماهی که بناست، به او نزدیکتر شویم. با توجه به تخلقوا باخلاق الله، رفتار و کردار و گفتارمان را به آنچه خداوند خشنود می شود، مزیّن کنیم. ماه رمضان ، ماهی است که باید به مقام و منزلت میزبان توجه کنیم و از صفات مشترک حیوانی همچون خوردن و آشامیدن و ... در طول ساعات شبانه روز فاصله بگیریم و از قید و بند تعلق به آن، رهایی پیدا کنیم. ماهی است که میزبان از میهمان خود اینگونه پذیرایی می کند که نَفَس کشیدن میهمان را تسبیح و خوابیدن او را عبادت و دعای ایشان را می شنود و مستجاب می کند. ماهی است که طبق روایات، بر اساس رتبه بندی معرفت و درجات اخلاص، قرائت و تلاوت قرآن در این ماه، ثواب های خیره کننده ای دارد، برای برخی هر آیه ثواب یک ختم قرآن، برای عده ای تلاوت هر یک کلمه‌ی قرآن، ثواب یک ختم قرآن و برای برخی از عالی رتبه ها برای هر حرف از تلاوت قرآن، ثواب یک ختم قرآن ثبت می شود . ماهی است که پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله فرمودند: اگر بدانید در این ماه چه خبر است ، آرزو می کنید تمام سال، ماه رمضان باشد. با توجه به این همه عظمت و بزرگی و زیادی امواج رحمت و آنرزش و لطف، این هشدار امام صادق علیه السلام جدّی است، که بدبخت و بیچاره کسی است که در این ماه مشمول این عنایات و الطاف خداوند مهربان نشود . ابوالفضل فروتن ۱۴ فروردین ۱۴۰۱
بسم الله الرحمن الرحیم آیه ۱ سوره مبارکه حمد بسیار سفارش شده است که آغاز کارهایمان با نام خداوند باشد، تا آنجا که فرمودند، بدون بسم الله، کارها ناتمام و ابتر است و نتیجه بخش نخواهد بود. گاهی عُمق مساله آنجا فهمیده می شود که به این مساله شرعیه توجه شود که اگر هنگام ذبح گوسفند که حیوان حلال گوشت است، عمداً نام خداوند برده نشود، خوردن آن گوشت حرام است، چون میته و مردار است. یادِ نام خداوند انقلاب می کند، کار را قیمتی می کند. شروع تمامی سوره های قرآن با بسم الله الرحمن الرحیم است و حتی سوره توبه هم که بسم الله الرحمن الرحیم ندارد، گفته شده که یا ادامه سوره انفال است یا چون مساله‌ی برائت و اعلان انزجار و نفرت الهی از عملکرد مشرکین است با صفت رحمت الهی شروع نشده است. بسم الله الرحمن الرحیم قرنطیه است، یعنی به ما چارچوب می دهد، یعنی توجه می دهد کاری که میخواهی شروع کنی، بدون استمداد و یاد خداوند، ابتر است، پاکیزه نیست، خالص نیست، غلّ و غشّ دارد. بسم الله الرحمن الرحیم، ایست و بازرسی است؛ یعنی گرچه گفتن بسم الله، جلوه‌ی تبرّک جستن به نام خداوند در کارهاست، اما قسمت دیگر مساله این است که نام خداوند متعال این توجه را می دهد، که حواست باشد، چه کاری را می خواهی شروع کنی؟ کار حرام و مکروه و ناپسند که با بسم الله شروع نمی شود! یعنی درنگ کن، اگر شروع کاری، بدون یاد خداوند باشد که غفلت است و اگر خدا را یاد می کنی، بدان چه کاری را شروع می کنی؟ مورد رضایت و خشنوی خداوند هست یا نه؟ حالا انتخاب کن. برشی از سلسه دروس تفسیر آیت الله جوادی آملی (مدّظله العالی) ابوالفضل فروتن ۱۵ فروردین ۱۴۰۱
خداوند کریم، هر کس را بخواهد ، هدایت می کند (یَهدِی مَن یَشاءُ، قصص ۵۶) و در آیه‌ی دیگر (یَهدِی اِلیهِ مَن اَناب، رعد ۲۷) هدایت را برای کسانی که اهل انابه هستند، در نظر گرفته است. خداوند حضرت ابراهیم علیه السلام را با صفت مُنِیب معرفی می کند . (إِنَّ إِبۡراهِيمَ ... مُنِيب، هود ۷۵) ناب ینوب به معنای نوبت به نوبت و ناب یَنیب به معنای انقطاع است. بنده یا برای ارتباط با خداوند کریم، نوبت به نوبت پیوسته پیگیر است و یا از غیر خداوند منقطع است (که همان فراز دعای ابوحمزه ثمالی است که، هب لی کمال الانقطاع الیک) از الطاف روشن خداوند این است که هدایت ابتدائیِ فراگیر را برای همگان روزی کرده و شرایط، اسباب و زمینه آن را با فطرت و وجدان، عقل و ارسال رُسل و معجزه فراهم کرده است (هُدیً لِلنّاسِ، بقره ۱۸۵) خداوند احدی را گمراه نکرده است. هرکس از این هدایت ابتدائی و اولیه بهره برد و تلاش کرد، نوبت به نوبت پیگیر استجابت دعوت الهی و اولیای او بود و ندای عقل سلیم را پاسخ داد و از هوای نفسانی دوری کرد، مشمول هدایت تشویقی می شود (اِن تُطیعوهُ تَهتَدُوا، نور ۵۴) اینجاست که خداوند ظرفیت های متنوع و متعددی همچون توجه، توکل، استغفار، تلاوت قرآن و دعا و مناجات را برای او روزی می کند و از او دستگیری می کند و مشمول هدی للمتقین (بقره ۲) می شود. ولی آنکه از این عنایت الهی استفاده نکرد و بی توجهی کرد و روی برگردان شد، اینجاست که گرفتار اضلال می شود، اضلال امر عدمی است یعنی چنانچه حقیقت را فراموش کردی و واقعیت را انکار کردی و گرفتار جهل علمی و جهالت عملی شدی، آنجاست که از رحمت الهی محروم می شوی، از دستگیری الهی بی بهره می مانی، اینجاست که خداوند او را هدایت نمی کند (و اللهُ لایَهدِی القومَ الفاسقینَ، مائده ۱۰۸) کار را خراب کردی، خداوند را فراموش کردی، پس فراموش می شوی. هدایت ابتدائی به معنای ارایه طریق است، یعنی راه را به او نشان می دهند، ولی هدایت تشویقی، ایصال به مطلوب است، یعنی آسان کردن مشکلات، و رفع موانع دستیابی به مطلوب و فراهم کردن شرایط برای بندگی، استاد خوب، دوست خوب و خانواده خوب و توفیق توبه و استغفار و بهره مندی از فیوضات خاص و نسیم های معنویت در شرایط خاص همچون ماه مبارک رمضان ... برای بهره مندی و دستیابی به بالاترین درجات شناخت و بندگی و کمال، باید لحظه لحظه از او کمک و استعانت و استمداد بطلبیم و از شرّ هوای نفس و شیطان به خداوند پناه ببریم و به دعوت او لبّیک بگوییم (انیبوا الی ربکم، زمر ۵۴) ابوالفضل فروتن ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا