💢مهمترین دلیل تعارض در روایات، تقیه است/ حکم عمل به روایات حاصل از تقیه
✔️حجتالاسلام والمسلمین سیدحسین منافی:
🔹در اصول فقه به طور مفصل از صدور بحث میکنند ولی بحث جهت صدور که عمدتا به تقیه مربوط میشود در اصول مورد بررسی قرار نمیگیرد در حالی که کسی که با روایات آشنا باشد میداند بحث جهت صدور در روایات بسیار کارگشاست و عمده تعارضهایی که در روایات مشاهده میشود، منشأش تقیه بوده است یعنی اهل بیت(ع) تقیه را با اقسام متعددش در روایات اعمال میکردند.
🔸بحث تقیه، بحث شاذ و نادری نیست که بگوییم تقیه در روایات شاذ است و اگر جایی احتمال دادیم، چنین احتمالی موهوم است. حجم بسیار زیادی از روایات ما را روایاتی تشکیل میدهند که جدی صادر نشدند و از روی تقیه صادر شدند. با این مقدمات ضرورت بحث را درک میکنیم. حال باید بررسی کنیم وقتی ائمه اینقدر تقیه میکردند، آیا میشود راحت به روایات استناد کنیم یا باید درنگ کنیم که این روایات جدی صادر شده یا نه؟ آیا همه جا میشود بنا را گذاشت که روایت جدی است یا باید بین موارد تفصیل داد و توقف کرد؟
👈نقد و بررسی ادله اصل عدم تقیه: https://b2n.ir/w85163
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
#نکات_رجالی
#روش_شناسی
💠 در مورد اعتبار روایات، سه #منهج کلی وجود دارد:
1️⃣ منهج اول: روش قدما 👈 #کتاب محور
🔺غالب #قدما، نگاه راوی شناسانه به روایات نداشتهاند، بلکه نگاهشان کلی بوده و حدیث را به صحیح و ضعیف تقسیم میکردند. قدما نسبت به روایات میگفتند: اگر صدور روایت از معصوم #احراز شد، حکم به اعتبار آن خواهد شد؛ لذا نگاه قدما به راوی شناسی، کبروی بوده است.
2️⃣ منهج دوم: روش متأخرین (علامه حلی به بعد) 👈 #راوی محور
🔺مرحوم علامه #حلی در خلاصه الاقوال سبکی جدید را ارائه داده است و این سبک (اعتماد به اسناد) از زمان علامه حلی باب شد و تا دوره شیخ بهایی، حرکت فقها به همین روش بود که #سند_محور بودند.
3️⃣ منهج سوم: روش متأخری المتأخرین 👈 اعتماد به کتاب، سند و #قرائن
🔺 مرحوم شیخ #بهایی منهجی را تأسیس کرد که به #قرائن در توثیق روات اعتماد کند و همزمان مرحوم استر آبادی هم سه کتاب رجالی نوشت که مبسوط آن منهج المقال است. ایشان نیز قرائن را در اعتبار حدیث دخیل میدانست.
📚 برگرفته از فرمایشات استاد محمدحسن #ربانی بیرجندی در نشست «روش شناسی اعتبار سنجی محتوایی حدیث با تاکید بر توقیعات»
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
🔸 #کتاب_شناسی
💠 کتاب جامع احادیث الشیعه
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری_زنجانی
🔻با وجود اینکه جامع الاحادیث کتاب خوبی است و جمع آوری گسترده تری از وسائل دارد، اما خوش سلیقه نیست و همین باعث شده جایگاه خودش را پیدا نکند. به عنوان نمونه...
📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در لینک زیر دنبال کنید.
👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2588
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️صلی الله علیک یا حبیبی یا جوادالائمه
▪️#آجرک_الله_یا_صاحب_الزمان
🔳شهادت باب الحوائج حضرت جواد الائمه علیه السلام را محضر حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة والثناء و همهی شیعیان تسلیت عرض میکنیم.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
🔸 #رجال
💠 واقفی نبودن سماعه
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری_زنجانی
🔻سماعه از واقفه شمرده شده است ولی این مطلب درست نیست. سماعه در اوائل دوران امام کاظم علیه السلام از دنیا رفته و دوره طولانی از دوران آن حضرت را درک نکرده است. روات اصلی سماعه یعنی زرعه و عثمان بن عیسی واقفی بودند به خصوص آنکه زرعه به جای سماعه در مسجد او نماز می خوانده است. همچنین واقفه روایاتی را در تأیید وقف جعل کردند و از سماعه نقل کردند. همچنین افرادی که با نام ابن سماعه ...
📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی را دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2583
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
🔔اولین دوره آموزش کاربردی مهارتهای نوین پژوهشهای حدیثی بر اساس منابع دیجیتال
🔹مزایا و امتیازات:
🔸فراهم سازی ارتباط با برترین اساتید مجرب و نخبگان پژوهشی
🔸حمایت از استعداد های برتر در قالب همکاری در طرح های پژوهشی
🔸 همراه با اعطای گواهینامه معتبر
⏳ #تمدید مهلت ثبت نام تا: ♦️یکشنبه ۱۹ تیر ماه ۱۴۰۱♦️
📌 ویژه طلاب و دانشجویان/ برادران و خواهران
✍️شیوه ثبتنام: مراجعه به سایت حوزه علمیه خراسان، پورتال طلبگی بخش دوره غیر تحصیلی، ثبت نام دوره عمومی تربیت پژوهشگر حدیث شناسی کاربردی
📞شمارههای تماس جهت اطلاعات بیشتر: تماس: ۳۲۰۰۸۶۱۶، ۳۲۰۰۸۶۸۵/ پیامک: ۰۹۳۹۸۱۰۵۷۳۷
🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
دراسة_حول_كتاب_مصباح_الشريعة_إبراهيم_جواد.pdf
7.81M
دراسة حول كتاب «مصباح الشريعة»
يعدّ كتاب «مصباح الشريعة» المنسوب إلى الإمام الصادق (عليه السلام) من المصنّفات المتداولة في التراث الشيعيّ ولا سيّما منذ القرن السابع الهجريّ حيث أشاد به السيّد ابن طاوس (رحمه الله) ناسباً إيّاه إلى الإمام (عليه السلام)، وقد اختلفت كلمات الأعلام في نسبة الكتاب، فمنهم من ذهبَ إلى أنّه للإمام الصادق (عليه السلام)، ومنهم من نفى هذه النسبة.
وقد أفردتُ لهذا البحث دراسةً تتعرض لبيان هذه المسألة من كافة جوانبها، انتهتْ إلى عدم ثبوت نسبة الكتاب إلى الإمام الصادق (عليه السلام)، وأن الكتاب من مؤلفات الصوفية، وأنّ مؤلفه شقيق البلخيّ.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
🔰 #رجال
💠 کذب متعرضین به شیخین نزد عامه
🔻
یکی از تضعیفات عامه که برخی از علمای اهل سنت مثل ذهبی بدان معتقد هستند بدگویی از شیخین است ذهبی در ترجمه ی ابان بن تغلب او را صدوق معرفی می کند و می گوید:« فلنا صدقه وعليه بدعته»[1]بعد سوالی مطرح می کند که چگونه شخصی که اهل بدعت می باشد توثیق شود؟در جواب بدعت را به دو قسم تقسیم می کند بدعت صغری و بدعت کبری و معتقد است ابان بن تغلب اهل بدعت صغری بوده است.....
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در لینک زیر دنبال کنید.👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2594&pid=9200#pid9200
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
#دوره_تربیت_پژوهشگر
#حدیث_شناسی_کاربردی
دومین روز از دوره تربيت پژوهشگر حديث شناسي كاربردي1
موضوعات و اساتید روز دوم
حجت الاسلام والمسلمی ربانی بیرجندی
موضوع: کاربرد تطبیقی حدیث در رشته های حوزه و دانشگاه
حجت الاسلام والمسلمین مهدی غلامعلی
موضوع: حدیث شناسی کاربردی با تاکید بر اعتبارسنجی
آقای مهندس وحید شریفی
موضوع : کاربری حرفه ای نرم افزار پژوهشیار و مهرات های پژوهش فناورانه
زمان برنامه:
روز سه شنبه 21 تیرماه 1401
از ساعت 16:30 الی اذان مغرب
🔔اولین دوره آموزش کاربردی مهارتهای نوین پژوهشهای حدیثی بر اساس منابع دیجیتال
🔹مزایا و امتیازات:
🔸فراهم سازی ارتباط با برترین اساتید مجرب و نخبگان پژوهشی
🔸حمایت از استعداد های برتر در قالب همکاری در طرح های پژوهشی
🔸 همراه با اعطای گواهینامه معتبر
✅ مکان برگزاری دوره: ميدان ده دي بين امام خميني 32و34 ساختمان هيئت هاي انديشه ورز
📌 ویژه طلاب و دانشجویان/ برادران و خواهران
✍️شیوه شرکت مجازی، مراجعه به آدرس lms گروه رجال و حدیث👇 و ثبتنام در سامانه
🆔 آدرس سامانه lms جهت شرکت مجازی: http://rejal.lms2.hozehkh.com/
📞شمارههای تماس جهت اطلاعات بیشتر: تماس: ۳۲۰۰۸۶۱۶، ۳۲۰۰۸۶۸۵/ پیامک: ۰۹۳۹۸۱۰۵۷۳۷
🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
#دوره_تربیت_پژوهشگر
#حدیث_شناسی_کاربردی
#روز_سوم
🔰سومین روز از دوره تربيت پژوهشگر حديث شناسي كاربردي1
🔹موضوعات و اساتید روز سوم
💠حضرت آیت الله اشرفی شاهرودی
موضوع: اهمیت و مهارت های کاربرد حدیث شناسی در دروس خارج
💠حجت الاسلام والمسلمین ربانی بیرجندی
موضوع: سبک شناسی اعتبار محتوایی حدیث
💠آقای مهندس وحید شریفی
موضوع : تحلیل شبکه های اجتماعی و ابزار های آن (کاربرد پژوهشی)
♦️زمان برنامه:
روز چهارشنبه 22 تیرماه 1401
از ساعت 16:30 الی اذان مغرب
🔹مزایا و امتیازات دوره:
🔸فراهم سازی ارتباط با برترین اساتید مجرب و نخبگان پژوهشی
🔸حمایت از استعداد های برتر در قالب همکاری در طرح های پژوهشی
🔸 همراه با اعطای گواهینامه معتبر
📌 ویژه طلاب و دانشجویان/ برادران و خواهران
✅مكان دوره جهت شرکت کنندگان حضوری: ميدان ده دي بين امام خميني 32و34 ساختمان هيئت هاي انديشه ورز
لینک شرکت بصورت مجازی
http://rejal.lms2.hozehkh.com/
📞شمارههای تماس جهت اطلاعات بیشتر: تماس: ۳۲۰۰۸۶۱۶، ۳۲۰۰۸۶۸۵/ پیامک: ۰۹۳۹۸۱۰۵۷۳۷ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 دفاعی از شیخ طوسی در جمع بین اخبار
🔻 یکی از اشکالات رایج بر شیخ طوسی در تهذیبین جمع های تبرعی است.
مرحوم شیخ انصاری در جلد آخر رسائل فرموده:عمده ی تعارضی که در روایات وجود دارد به جهت کثرت اراده ی خلاف ظاهر است.این امر یا به جهت فقدان قرائن متصله است که به جهت تقطیع یا نقل به معنی حاصل شده یا به جهت اختفاء قرائن منفصله حالی یا مقالی است یا بدون قرینه بوده به جهت مصلحتی که خود امام می دانستند مثل تقیه یا غیر آن.
شیخ طوسی در تهذیبین به دنبال این جهت بوده که امکان جمع بین روایات را مطرح کند. چه بسا در روایات محاملی برای جمع وجود دارد که به مراتب ابعد از احتمالات شیخ است و همین جهت احتمالات شیخ را نسبت به مراد معصوم غیر بعید می سازد.....
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی را پیگیری کنید👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2604
#جمع_تبرعی
#استبصار
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
💢حدیث و پژوهش تاریخی
✍️ دکتر حسن انصاری
یکی از وظائفی که یک مؤرخ در عرصه مطالعات تاریخ ادیان و مذاهب باید انجام دهد تشخیص و تمایز اخباری پر تعدادی است که حاصل نوعی شایعات و از جنس آن است با اخباری که گرچه از جنس اخبار به اصطلاح "آحاد" است اما ماهیت واقع نماتری در مراتب مختلف خود دارد. از نقطه نظر فقهی، اصولیان بحث های زیادی درباره اخبار آحاد و متواتر و یا شهرت ها و اجماعات کرده اند و شرایط آنها را بررسیده اند اما این دیدگاه ها لزوماً نمى تواند عیناً مانند دیدگاه های یک مؤرخ باشد.
همچنین است روایاتی تاریخی که ناشی از توهمات راویان و یا دیدگاه های مذهبی آنان است، گرچه لزوماً به قصد دروغپردازی پیشنهاد نشده باشد. گاه یک خبر و یا روایت در گذر زمان، چه از طریق نقل های متوالی در منابع روایی، تاریخی و حدیثی و چه از طریق کاتبان دچار تحریفات و یا حذف و اصلاحاتی شده که لزوماً راهکار تشخیص همه آنها بحث های سنتی در علم رجال حدیث نیست. این است که گاه مؤرخ ناچار است به بخشی از یک روایت تکیه کند و بخشی را از همان روایت فروگذارد.
از همه مهمتر بازسازی متن های تاریخی و روایی و "انتخاب" ها اهمیت دارد. هر سخنی کانتکست خود را دارد. اگر روایتی از جایی دیگر و پیش زمینه ای متفاوت کنده شود و در کانتکست کاملاً جدیدی قرار داده شود انتظار ما چیست؟ آیا می توان آن را در خانه جدید خود همانطور فهمید که در منبع اصلی روایت شده بود؟ انتخاب ها اشکال مختلفی دارد: گاه انتخاب یک تکه از روایت است و حذف تکه ای دیگر. در اين سبک و در بسيارى موارد آن در واقع نوعی پوشاندن و سانسور حقیقتی هدف بوده است و به هرحال فهم ما را از حدیث و روایتی تاریخی معیوب می کند.
گاهی هم انتخاب یک سند و فرو گذاشتن سندی دیگر است که در واقع به انتخاب و گزینش میان مراجع و اتوریته های نقل و انتخاب میان آنها مربوط است. این هم برای یک مؤرخ بار معنایی بسیار مهمی دارد. گاهی نیز باید مؤرخ تشخیص دهد نویسندگان منابع روایات تاریخی و یا مذهبی با بهره گیری از چه الگوهای تبلیغاتی دست به تدوین روایات خود زده اند؟ تشخیص روایاتی تاریخی از روایاتی با محوریت الگوهای تبلیغاتی و هویت طلبی مذهبی طبعاً کار یک مؤرخ است و بایسته پژوهشی تاریخی.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
هدایت شده از گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
#دوره_تربیت_پژوهشگر
#حدیث_شناسی_کاربردی
#روز_هفتم
🔰 هفتمین روز از دوره تربيت پژوهشگر حديث شناسي كاربردي1
🔹موضوعات و اساتید ؛
💠 جلسه #اول:استاد محترم حجت الاسلام حامد مقیسه (استاد سطح عالی حوزه علمیه قم)
♦️موضوع: بررسی نرم افزار های دانشنامه ای
💠 جلسه #دوم: استاد محترم حجت الاسلام و المسلمین محسن مقیمی (مدیر علمی نرم افزار درایة)
♦️موضوع: رجال کاربردی و پرونده احادیث
♦️زمان برنامه:
روز پنج شنبه ۳۰ تیرماه 1401
از ساعت 16:30 الی 19:30
🔹مزایا و امتیازات دوره:
🔸فراهم سازی ارتباط با برترین اساتید مجرب و نخبگان پژوهشی
🔸حمایت از استعداد های برتر در قالب همکاری در طرح های پژوهشی
🔸 همراه با اعطای گواهینامه معتبر
📌 ویژه طلاب و دانشجویان/ برادران و خواهران
✅مكان دوره جهت شرکت کنندگان حضوری: ميدان ده دي بين امام خميني 32و34 ساختمان هيئت هاي انديشه ورز
لینک شرکت بصورت مجازی
http://rejal.lms2.hozehkh.com/
📞شمارههای تماس جهت اطلاعات بیشتر: تماس: ۳۲۰۰۸۶۱۶، ۳۲۰۰۸۶۸۵/ پیامک: ۰۹۳۹۸۱۰۵۷۳۷
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
🔶 تعجب میکنم كه چرا او در زمره اصحاب اجماع نیست!
✍🏻 مجلسی اول رحمه الله:
هر گاه در کتاب من لا یحضره الفقیه "حلبى" تنها اطلاق شود، مراد از آن عبيد الله است، و جمعى ديگر كه ايشان را حلبى گويند برادران و برادر زادههاى اويند و همه ثقهاند، و ليكن اگر از ايشان روايت كند نام ايشان را مىبرَد تا مشتبه به يك ديگر نشوند، و عبيد اللَّه ممتاز است از ايشان بوجوه بسيار؛ يكى آنكه كتاب خود را بر حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه عليه عرضه نمود و حضرت تحسين و تصحيح فرمودند و آن كتاب نزد محدثين به منزله تصنيف آن حضرت شده بود ...
و تعجب دارم كه چرا او داخل نيست در زمره اصحاب اجماع! و آنچه بخاطر مى رسد آن است كه جمعى كه ارباب اجماعند، ايشان را مجتهد مى دانسته اند در جمع بين الروايات و در فتاوى، به خلاف امثال او كه از نهايت ورع فتوى نمى داده اند، بلكه محتاج به آن نبوده اند، چون همه احكام را مشافهة از معصوم شنيده بودند، مانند فرقى كه در ميان كلينى است و صدوق، كه صدوق را از ارباب در آيه و روايت هر دو مى دانسته اند و از او اقوال نقل مى كنند، به خلاف كلينى كه او را ارباب روايت فقط مى دانسته اند، لهذا از او مذهب نقل نمى كنند، با آنكه بر متتبع ظاهر است فرق ميانه هر دو و غافل شده اند كه او از ارباب درايت نيز هست و در ابتداء كتاب كافى اظهار كرده است ترجيح خود را، كه در احاديث متعارضه قايل به "تخيير" است و مع هذا هر حديثى را كه اقوى مى دانسته است نقل كرده است و معارض آن را نقل نكرده است كه محتاج شود در جمع بين الأخبار، به امثال گفته هاى صدوق و شيخ با نهايت رعايت ورع و تقوى...
📚 لوامع صاحبقرانی، ج ٦ ص ٦٨٤
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
💢کتابشناسی کافی
✔️استاد سید احمد مددی:
🔹نمیتوان گفت که کلینی حدیث ضعیف آورده است، بلکه باید گفت: علی المبنای ایشان احادیث صحیح بوده است، إلا در باب النوادر و روضه شاید بگوییم قبول نداشته است. عبارت نجاشی درباره ایشان که درباره کسی دیگر نگفته است: «اوثق الناس فی الحدیث و اضبطهم فیه» این درست است خود ما هم به این نتیجه میرسیم. بعد بگوییم 9 هزار روایت او ساقط است! خیلی مشکل است. کتاب صحیح الکافی و اینکه برویم از کافی، با معیار صحیح بیاوریم مقبول نیست.
🔸مرحوم کلينى، فوارق بين فهرست و رجال، تحليل فهرستى و تحليل رجالى و ضوابط اينها را خوب تجزيه و تحليل ننموده است. از عجايب کار، اين است که کلينى در بخش فهرستى، ضعيف است و ما نمى دانيم چرا!
🔹....کلينى، اضبط است و چون کلينى اضبط است، اکثر فقها به کلينى مراجعه مى کنند. امّا من معتقدم که صدوق چون متأخّر است، ناظر است به تصحيح تُراث کلينى. .... کلینی از کتاب علی بن محبوب نقل نمیکند جز یک مورد درحالیکه جلیل القدر است. دلیل آن را نمیدانیم.
📗درس خارج 92/9/16
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
📆۳۰ ماه ذیالحجه سال ۱۴۸ق
🗓رحلت حکیم متاله متفلسف
🏳شاگردخالص امامین صادقین
🏳فقیه کلامی، زرارة بن أعین
💠رهبرانقلاب
‼️آزاد فکری و عقلانیت شیعه، این دو عنصرِ در کنار هم، مایهی افتخار ماست. تفکرات شیعه، عقلانی است. ما از اول تشیع در تعالیم ائمه به سوی عقل، منطق و استدلال سوق داده شدیم و همینطور هم باید عمل بکنیم؛ حتّی در فقه. شما ببینید شاگردان برجستهی امام صادق و امام باقر در مواردی با حضرت طوری حرف میزدند که حضرت با آنها استدلالی حرف میزدند. «یعرف هذا و اشباهه من کتاب الله، ما جعل علیکم فی الدّین من حرج»؛ یعنی حضرت به «زراره» یاد میداد که اینطوری باید از کتاب خدا استفاده کنی؛ یعنی امام روش اجتهاد و استنباط از قرآن را به او یاد میدهد. ما از اول این طوری رشد کردیم؛ شیعه عقلانی و با آزاد فکری رشد کرده است. این را باید قدر دانست و دنبال کرد. ۸۵/۸/۱۷
#نشربامنبع
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@Jahade_tabein
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
💢باید برای تک تک احادیث شناسنامه نوشت
✔️استاد سیدمحمدکاظم طباطبایی:
🔹این تراث حدیثی در روزگار فعلی با هجومهایی روبرو شده است. این هجومها امر تازهای نیست ولی به سبب ابزار رسانه در گسترده وسیعی منتشر میشود. مثلاً متن کوچکی به صورت وسیع منتشر شده و برخی از مخاطبان ناآگاه را دلزده میکند. البته گاهی ما نیز در انتشار این مطالب مقصریم.
🔸در فضای فعلی هرکسی نظر افراطیتری بدهد به شهرت میرسد. یک نفر ادعا میکند که فقط پنج هزار حدیث معتبر داریم و فرد دیگری در طرف دیگر ادعا میکند که دوازده هزار حدیث داریم. یعنی هرکسی که در طرف افراط یا تفریط نظری بدهد، مطرح میشود.
🔹باید به دنبال شناسنامهدار کردن تک تک روایات باشیم. امروزه هرکدام از افراد شناسنامهای دارند که در آن نام پدر و مادر و تاریخ تولد او ثبت شده است. این کار باید نسبت به میراث گرانقدر حدیثی شیعه هم انجام شود. یعنی لازم است برای هر متن بلند یا کوتاه حدیثی یک شناسنامه داشته باشیم.
👈 متن سخنان: https://b2n.ir/w82319
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
💢درباره مسئله اصالت متون ادعيه در ادبيات حديثی شيعه
✍️دکتر حسن انصاری
🔻گاهی ديده میشود که نسبت به اصالت برخی متون ادعيه و يا زيارات در ادبيات حديثی و مأثور شيعه پرسشها و يا تشکيکهایی صورت میگيرد. معمولا در اين نوع بحثها دو واقعيت مورد غفلت قرار میگيرد:
۱- بسياری از متون ادعيه و يا زيارات در تحريرهایی که در آثار مرتبط با ادعيه و زيارات نقل شده به انحای مختلف شکل تلفيق شده و ترکيب شده متونی است کهنتر که در کتابهای حديثی متقدم به ائمه (ع) نسبت داده میشد اما در تحريرهای بعدی اين متون گاه با ترکيب با يکديگر در هيئت متنهای مفصل تر و پر برگ تر عرضه میشد. در واقع چند متن بعدا با ترکيب با يکديگر در قالب يک متن جديد تحرير میشد. در ادبيات حديثی اين کار شايع بوده است. ممکن است تصور شود که متن نهایی اصالت دارد و نقلهای مختصر کهنتر تنها بخشهایی از متن اصلی را نمايندگی میکنند. نقل ناقص و يا مختصر از يک حديث در متون حديثی امری شايع بود اما بايد توجه داشت که گاهی مسئله را بايد بر عکس ديد؛ يعنی چند متن اصيل اوليه به دليل شباهت موضوعاتشان و به دلائل مختلف ادبی و اعتقادی و تبليغی در تحريرهای متأخر در قالب يک متن ارائه میشد. به هرحال صرف ترکيب چند متن دعایی و يا زيارتی و تحرير آن در يک هيئت جديد و مطول تر را نبايد دليل بر بی اعتباری آن دانست.
۲- بسياری از متون ادعيه و زيارات به در کتابهای مزارات و ادعيه تأليف ابن مشهدي و ابن طاوس و حتی در مصباح شيخ و غيره مستقيما به امامان نسبت داده نشده و در واقع انشای علمای شيعه و در بسياری مواقع انشای "ناحيه مقدسه" يعنی وکلای امام غائب (عج) در عصر غيبت صغراست. اين متون بر اساس متون مأثور قبلی که از ائمه روايت شده بود و با بهره گيری از همان الفاظ و معانی در قالب تحريرهای جديدی تدوين میشد. تشکيک در اعتبار اين متون بی وجه است برای اينکه در اصل ادعا نشده که اين متون مستقيما انشای ائمه (ع) است. در واقع اين متون به فراخور نيازهای معنوی و مذهبی جديد جامعه اماميه و بر اساس متون قبلی و با بهره گيری از همان الفاظ و معانی تدوين و پيشنهاد میشد.
توجه به ماهيت متون دعایی و کارکرد آنها در محيط مؤمنان و نيازمندیهای متحول معنوی و روحی آنها مادام که متنهای جديد حامل معانی بی سابقه در مأثورات دينی نباشد موجب میشد علمای حديث در نقل اين متون ايراد و اشکالی نبينند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
💢کتب حدیثی شیعه نیاز به باببندی مجدد دارد
✔️استاد رضا مختاری:
🔹اکتفا به کار گذشتگان درست نیست و باید در تصحیح کتابهای حدیث و ادعیه و زیارات تلاش کنیم. هرچه ما بیشتر بر کتابهای حدیثی کار کنیم، اعتمادمان به این کتب بیشتر میشود. برخی گمان نکنند توجه و دقت بر روی کتب، سبب کم شدن اعتماد میشود.
🔸گاهی با کتب احادیثی سایر مذاهب میشود ابهامات حدیثی را رفع کرد. سعی قدماء و محدثان ما مشکور و ما وامدار زحمات آنها هستیم اما الان با توجه به امکانات علاوه بر تصحیح کتب حدیثی، باید احادیث را باب بندی مجدد کنیم.
🔹 صاحب وسائل یا علامه مجلسی ابزارها و نسخههای امروزی را نداشتند و بیشتر از این برایشان مقدور نبوده است. ولی ما میتوانیم سه نقل از حدیث را کنار هم بگذاریم و با این کار ابهامات برطرف میشود.
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/w82319
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
💢 در دوران «تراث سوزی» و «حدیث سوزی» مدرن قرار داریم
✔️استاد ابوالقاسم علیدوست:
🔹ممکن است یک سخنرانی گوش کنید که در آن شواهد ناقصی ارائه شود و احادیث صحیح و معتبر را مانند نگینی در تلی از زباله معرفی کند. کسانی که نمیدانند چه بر تراث شیعه گذشته، وقتی با نوشتهها و سخنان برخی «خودی نماها» روبرو میشوند، آن را باور میکنند. ما در دوران «تراث سوزی» و «حدیث سوزی» مدرن قرار داریم.
🔸ائمه(ع) شش کار نظری درباره حفظ تراث شیعه در قالب تقیه انجام دادند. اولین کار این بود که بدون اینکه خود را درگیر کتابت حدیث کنند، میراث جد خود را نقل کردند. دومین کار، بارش حساب شده مطلب است. در کنار فصل بارش، کار سومی به نام رویش داریم. کار چهارم، پالایش احادیث است. کار پنجم «تقیه مداراتی» توسط اهل بیت (ع) و کار ششم جواب بر اساس مذهب و باور طرف مقابل است.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/w82319
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 ۳۰ مرداد؛ روز بزرگداشت علامه محمدباقر مجلسی «ره»
🔸محمدباقر بن محمدتقی مجلسی (۱۰۳۷ - ۱۱۱۰ق) معروف به علامه مجلسی یا مجلسی دوم، از محدثان و فقیهان مشهور شیعه در قرن یازدهم هجری بود. علامه مجلسی از میان شاخههای علوم اسلامی بیش از همه به حدیثنگاری علاقه داشت و به اخباریان نزدیک بود. مشهورترین کتاب او، مجموعه پرحجم حدیثی به نام بحارالانوار است که نقش بارزی در احیای جایگاه حدیث در منظومه معرفت دینی داشت.
🔸او با تربیت شاگردان و آثار پر تعداد خود که بسیاری از آنها را به زبان فارسی و برای استفاده عموم مردم نگاشت، بر فرهنگ شیعی و روشهای علمی علمای پس از خود تاثیر گذاشت. وی به دلیل همکاری با حکومت صفویان و نقش بارز سیاسی و اجتماعیاش در آن دوران از شهرت زیادی برخوردار است. وی منتقد صوفیه بود و با تصوف خانقاهی مخالفت میورزید و در دوران سلطنت شاه سلیمان صفوی به مقام «شیخ الاسلام» رسید و در دوران سلطان حسین صفوی صاحب نفوذ بود.
👈مقاله ی علامه مجلسى در دانشنامه اسلامی
👈مقاله ی علامه مجلسى در ویکی شیعه
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
📚طوسیپژوهی؛ مجموعه مقالاتی در بررسی آراء، احوال و آثار شیخ طوسی
🔻شیخ ابوجعفر محمد بن طوسی مشهور به شیخ طوسی و ملقب به شیخ الطائفه از جمله شخصیتهایی است که نهنگوار اقیانوسهای دانش را موج نوشی کرد و در هر وادیای نشان از پیرِ دانش گرفت.
کمتر نوشتۀ مستقل و جامع به بحث از ابعاد مختلف دانش و اندیشههای او پرداخته است و منهای مجموعه مقالات هزارۀ شیخ طوسی اثر دیگری در این باب نمیبینیم.
کتاب طوسیپژوهی، دربردارندۀ ۳۵ مقاله در باب شرح حال و آثار شیخ طوسی است که توسط جمعی از نویسندگان به کوشش مهدی کمپانی زارع به همت خانه کتاب منتشر شده است.
👈 معرفی اثر + مقالات: https://b2n.ir/p52558
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
💢اندیشههای فقهی و اصولی شیخ طوسی
✍️عبدالله صلواتی
شیخ طوسی یکی از معدود فقهای صاحب روش و سبک فقهی است که سالیان متمادی، فقهای متأخر را به پرورش و تکامل روشهای فقهی خویش واداشت و توانست در این راه به نوآوریها و اصلاحاتی دست زند که از زوایای مختلف قابل بررسی است. در واقع، بدون کم کردن از محتوای عمیق و مبانی فقهی مستحکم وی به صراحت میتوان گفت که تکامل و جاودانگی فقه شیعه در گرو روشهای پایدار و بدیع وی در فقه بوده است.
شیخ طوسی، پس از نگارش آثاری چون النهایه، تهذیب و الاستبصار، حدوداً در مرحله پایانی زندگی، فقه استدلالی، تفریعی و اجتهادی را ارائه میکند، فقه اجتهادی او نه تنها مورد بی مهری قرار نمیگیرد بلکه فقیهان، حدود یک قرن پس از وی، بر پایهی آرای او فتوا میدهند. نخستین کسی که به نقد و ایراد نظرات شیخ پرداخت؛ ابن ادریس حلی بود.
یکی از مسائل محوری و مؤثر در فقاهت شیخ طوسی، موضع گیری ایشان در قبال خبر واحد است که در این بخش به برخی از لوازم و پیامدهای آن اشاره میشود و در مبحث علم اصول، به تفصیل از جهت گیری شیخ سخن خواهیم گفت.
👈 بخوانید: https://b2n.ir/w77028
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
💢نقش کلیدی شیخ طوسی در فرایند عقل گرایی در فقه شیعه
✍️آیتالله ناصر مکارم شیرازی
به نظر میرسد مهم ترین علّت پیدایش تفکّر اخبارى گرى، سخت گیرى جمعى از فقها در امر حدیث و توجّه بیشتر به عقل و استدلالات عقلى بود. به واقع گرایش شدید به اخبار را میتوان عکس العمل شدید در برابر عقل گرایى مرحوم محقّق اردبیلى و شاگردان و پیروانش دانست.
در گذشته جمعى از فقها در استنباطات خویش فقط به کتاب و سنّت توجّه داشتند و از ورود عقل به مباحث فقهى براى دورى جستن از عمل به قیاس و رأى- اجتناب میکردند، ولى برخى دیگر از فقها، مانند عمّانى و اسکافى، از استنباط عقلى در مسائل شرعى و فقهى بهرهها میگرفتند، تا اینکه شیخ مفید و شیخ طوسى با بهره گیرى از هر دو مکتب، تعادلى میان آن دو روش برقرار ساختند و این خط و مسیر، سالها ادامه داشت.
هر چند پیش از شیخ طوسى کتابهایى در فقه مقارن نوشته شده بود، ولى وى با نوشتن کتاب «خلاف » به طور گسترده ترى وارد این عرصه شد و مسائل مورد اختلاف مذهب امامیّه و مذاهب اهل سنّت را مورد توجّه قرار داد و به مسأله فقه مقارن به صورت گسترده ترتوجه نمود.
از سوی دیگر تا زمان سیّد مرتضى، امامیّه در مسائل فقهى به اجماع استدلال نمیکرد و تنها اهل سنّت از آن بهره میگرفت؛ ولى از زمان سیّد مرتضى و مخصوصاً از عصر شیخ طوسى، نزد امامیّه، ورود «اجماع» به ادلّه فقه به عنوان یکى از ادلّه مورد پذیرش قرار گرفت، هر چند حجیّت آن را از راه «لطف» و مانند آن میدانستند.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/t95722
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
✔️ آیت الله سید احمد #مددی(حفظه الله تعالی):
🔹 #ميرداماد در معقول خوب است. در رواشح سماويه در حاشيه اش بر کشی، منقول او هم خوب است.
🔸 #ملاصدرا معقولش خوب است ولی منقولش خيلی خوب نيست، در رجال خيلی قوی نيست، در حديث شناسی خيلی قوی نيست.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri