✳️ تعبیر «فاسد المذهب»
این تعبیر از نظر لغوی، بر هر گونه انحراف در مذهب دلالت دارد؛ امّا از آنجا که انواع انحرافات مذهبی و نیز برخی از انواع غلوّ، عنوانی خاصّ داشته اند، تعبیر «فاسد المذهب» بیشتر برای راویانی به کار می رفته که دربارۀ مقامات امامان علیهم السلام، به ویژه ولایت تکوینی و علم غیب ایشان، غلوّ می کرده اند.
🔰بنابراین، مراد از این تعبیر در منابع رجالی، عامّی شمردن راوی یا بیان مذاهبی مانند واقفه یا فطحیّه برای وی نیست؛ بلکه تنها غالی بودن راوی از آن برداشت می شود. تعبیرهای «فاسد الاعتقاد» و «فی مذهبه ضعف» و «ضعیف فی مذهبه» نیز، به همین معناست.
🔸 کتاب استناد، ص۴۸۶
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
پرسش از ولادت امام علی ع در کعبه.mp3
3.69M
💥پرسشی درباره ولادت حضرت علی (علیه السلام) در کعبه
✂️بخشی از جلسه #گعده_علمی آیت الله سید احمد #مددی
💎 اطلاعات بیشتر 👉
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
ا ﷽ ا
☘ ۸۰ شغل قدیمی که برخی راویان حدیث داشتند :
صبّاغ: رنگرز، رنگفروش
سکّاک: چاقوساز
بزّاز: پارچه فروش
دقّاق: آرد فروش
خرّاط: چوب تراش
نجّار: درودگر، چوبساز
بقّال: ترهفروش، غلهفروش
حدّاد: آهنگر، زندانبان
صیّاد: شکارچی
قنّاد: شیرینیپز
دبّاغ: پوستفروش
علّاف: علوفه فروش
سرّاج: سازندهٔ زین اسب
قصّاب (جزّاز): گوشت فروش
طبّاخ: آشپز
خبّاز: نانوا
دلّال: واسطه معامله
خرّاز: فروشنده لوازم خیاطی
کفاش: دوزندهٔ کفش
دلّاک: کیسهکِش حمام، سلمانی
غسّال: مرده شوی
غوّاص: مرواریدیاب، فرورونده در آب
سمّاک: ماهیفروش
طراح: طرحریز، نقشهکش
سیّاح: گردشگر
بنّاء: خانه ساز
جلّاد: مجری فرمان قتل
جرّاح: شکافنده بدن بیمار برای علاج
رقّاص: رقصنده در مجالس
حجّار: سنگ تراش
حلّاج: پنبه زن
ندّاف: لحاف دوز
صفّار: رویگر، مسگر
عطّار: عطرفروش، داروفروش
جبّار: شکسته بند
سقّاء: آب فروش
هزّال: دلقک، لطیفهپرداز
ختّان: ختنهکننده
خمّار: باده فروش
طنّاز: خنداننده
تمّار: خرمافرش
عصّار: روغن ساز
رمّال: فالگیر
خطّاط: خوشنویس، خوشنگار
سبّاک: لولهکش (البته معنای صحیح تر این کلمه برای دوران ائمه علیهم السلام نیاز به دقت بیشتری دارد)
حمّال: باربر
شجّار: دانشمند گیاه شناس
ضرّاب: سکه زن
مدّاح: ستایشگر، خواننده شعر آیینی
نسّاج: بافنده پارچه
کنّاس: رفتگر، تخلیهگر آب چاه
مشّاط: آرایشگر
سنّان: دندانساز
فرّاش: خدمتکار
نقّاش (رسّام): تصویرگر
سلّاخ: آنکه پوست حیوان را میکـَنـَد.
ملّاح (بحّار): ناخدا، کشتیبان
فلّاح: کشاورز، برزگر
نقّال: قصهگو
جمّال: شتربان
صرّاف(فلّاس): داد و ستدکنندهٔ پول
صیّاغ: زرگر، جواهرساز
لبّاد: نمد مال، نمدفروش
طبّال: طبل زن، دهل زن
خیّاط: دوزنده
عکّاس: آنکه عکس برمیدارد
(البته معنای صحیح تر این کلمه برای دوران ائمه علیهم السلام نیاز به دقت بیشتری دارد)
صحّاف: دوزندهٔ کتاب
فخّار: سفالگر، سفالپز
حکّاک: نگینساز، مُهرساز
حفّار: چاهکن، گورکن، کاوشگر
طرّار: راهزن، دزد، جیببر
نقّار: آنکه بر سنگ یا چوب کندهکاری کند.
خطّاب: سخنران، مسلط به خطبه
لحّام: جوشکار، لحیم کار
طحّان: آسیابان
سیّاف: شمشیر ساز
خیام: چادر دوز
نصّاب: نصبکننده
لبّاف: جوالباف، پلاس باف
در مطالعات متون قدیم، فهرستی و رجالی به کار می آید.
🔸کاری از استاد طالعی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
ا ﷽ ا
☘مشایخ ثقات چه کسانی هستند؟
🔹منظور از مشایخ ثقات ،
اساتید روایی بی واسطه یا با واسطه (بسته به اختلاف مبنای) عده ای از ثقات
🔸محمد بن ابی عمیر
🔸صفوان بن یحیی
🔸احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی
هستند که چنین ادّعا شده است که آنها فقط از ثقه نقل می کنند . بنابراین ، اگر روایتی را مرسل نقل کردند ، می توانیم مطمئن باشیم که در سلسله ی سندآنها غیر ثقه وجود نداشته است .
🔹اصل در این ضابطه ، عبارت شیخ طوسی در (( عدة الاصول )) است که این چنین آن را نقل شده :
▪️"إذا کان احدالراویین مسندا و الآخر مرسلا ، نظر فی حال المرسل ؛ فإن کان ممّن یعلم انّه لا یرسل الّا عن ثقة موثوق به ، فلا ترجیح لخبر غیره علی خبره ، و لاجل ذلک سوت الطائفة بین ماوراء محمد ابن ابی عمیر و صفوان بن یحیی و احمد بن محمد ابن ابی نصر و غیر هم من الثقات الذین عرضوا بانّهم لا یروون و لا یرسلون إلّا من یواثق به وبین ما یسنده غیرهم ، و لذلک عملوا بمراسیلهم اذا انفره عن روایة غیرهم"
▫️"اگر در سندی یکی از راویان مسند و دیگری مرسل باشد ، به حال راوی مرسل توجه کرده ، اگر از جمله راویانی بود که می دانیم جز از ثقه نقل نمی کند و روایتش مرسل نیست خبر او را به خبر دیگران ترجیح می دهیم . به خاطر اینکه بین کسانیکه روایت می کنند آن را محمد بن ابی عمیر ، صفوان بن یحیی ، احمد بن محمد بن ابی نصر و غیر ایشان از ثقه ، کسانی هستند که ایشان روایت نمی کنند و ارسال سند نداردالّا از کسی که بوسیله ی آنها توثیق شئه وبین آن چیزی که اسناد می دهند آن را غیر از ایشان برای همین عمل می کنیم به مراسیل آنها هنگامیکه نسبت به روایت غیر از ایشان انفراد داشته باشد ."
👌در واقع ، طبق نظر کسانی که همه ی مشایخ روایی اصحاب اجماع را به واسطه ی نقل اصحاب اجماع از آنها توثیق شده می پندارند ، این قاعده ، بخشی از آن قاعده به حساب می آید و ضابطه ی جدا گانه ا ی نیست و آنها حتّی می توانند از عبارت ((غیرهم )) ، استفاده نموده و آن را اشاره به دیگراصحاب اجماع و بدین ترتیب ، آن را منطبق بر اصحاب اجماع به حساب آورند .
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 اشتباهی در معنای صله رحم
❖ استاد شبیری زنجانی:
● روایتی داریم از عُمَر بن یزید از امام صادق علیه السلام، که این عمر بن یزید، بَیّاع سابری است که در وثاقتش بحثی نیست. روایت از جهت سندی معتبر است.
... عَنْ عَمْرَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: سُئِلَ عَنِ الصَّدَقَةِ عَلَى مَنْ يَسْأَلُ عَلَى الْأَبْوَابِ أَوْ يُمْسِكُ ذَلِكَ عَنْهُمْ وَ يُعْطِيهِ ذَوِي قَرَابَتِهِ
سوال این است که افرادی هستند که به درب خانه می آیند و گدایی می کنند، (حالا علی الباب خصوصیتی ندارد، ممکن است در خیابان هم گدایی کند را شامل شود) آیا این مال را به این سائل بدهم یا نگه دارم و به فامیل فقیر بدهم؟
امام صادق علیه السلام میفرمایند: لَا بَلْ يَبْعَثُ بِهَا إِلَى مَنْ بَيْنَهُ وَ بَيْنَهُ قَرَابَةٌ فَهَذَا أَعْظَمُ لِلْأَجْرِ.
(ثواب الأعمال و عقاب الأعمال؛ ص142)
● روایتهای زیادی داریم که در جایی که انسان خویشاوند محتاج دارد مناسب نیست به دیگران بدهد و فامیل محتاج مقدم است.
به عنوان نمونه روایت مسعدة بن صدقة از امام صادق علیه السلام؛
عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنِ الصَّادِقِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: الصَّدَقَةُ عَلَى مِسْكِينٍ صَدَقَةٌ وَ هِيَ عَلَى ذِي رَحِمٍ صَدَقَةٌ وَ صِلَةٌ. (بحار الأنوار ؛ ج93؛ ص137)
و مرحوم شیخ ابوالفتوح در تفسیرش از پیامبر نقل کرده؛
صَدَقَتُكَ عَلَى الْفَقِيرِ صَدَقَةٌ وَ عَلَى الْأَقْرِبَاءِ صَدَقَتَانِ لِأَنَّهَا صَدَقَةٌ وَ صِلَةُ الرَّحِمِ. (تفسير الشيخ أبي الفتوح الرازيّ؛ ج 1؛ ص 354)
● در اینکه یکی از مصادیق روشن صله رحم کمک مالی به خویشاوند محتاج است تردیدی نیست، ولی صله رحم فقط اختصاص به کمک مالی ندارد.
صله رحم یعنی رسیدگی به خویشاوند. در ترجمه صله رحم نزدیکترین واژه فارسی به آن رسیدگی به خویشاوند است.
مراجعه کنید به کتاب نهایه ابن اثیر، در واژه صله رحم میگوید: کنایه است از برّ و محبت و امثال آن.
در معنای صله رحم اشتباهی شده است، معنای آن: وَصَلَ الرحمَ است نه وَصَلَ الی الرحمِ، رحم مفعول بنفسه وَصَلَ است، یعنی خویشاوند را رسید، یعنی همان رسیدگی کرد.
● محبت و رسیدگی به خویشاوند گاهی محبت مالی است و گاهی رفتن به منزل ایشان. رفتن به خانه فامیل در جایی که محبت به صاحب خانه تلقی شود و نیاز معنوی او را برآورده کردن باشد، صله رحم است. هر گونه رفتن به منزل فامیل صله رحم نیست.
صله رحم یعنی رسیدگی به خویشاوند و برطرف کردن نیاز مادی یا معنوی ایشان و در جایی هست که این ارتباط باعث خوشحال شدن او شود و در جایی که با رفتن او به زحمت می افتد، صله رحم نیست.
🔺درس خارج فقه؛ ۲۷ دی ۱۴۰۲
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
🔻 پيرامون عبارت معروف ( اطلبوا العلم من المهد الي اللحد )
🔸 عبارت معروف ( اطلُبوا العِلمَ مِنَ المَهدِ إلَى اللَّحْدِ ) كه نوعا در بين مردم به عنوان روايتي از پيامبر(ص) شهرت يافته است ، در هيچ يك از منابع روايي دسته اول شیعه و سني وجود ندارد اما با كمال تعجب در بسياري از كتب تفسیری و اخلاقی متاخر آن را به پيامبر(ص) نسبت داده اند.
شهرت انتساب عبارت فوق به پيامبر(ص) تا حدي است كه در ادبيات فارسي اين بيت شعر شهره آفاق است كه :
چنين گفت پيغمبر راستگوي
ز گهواره تا گور دانش بجوي
و اگرچه نسبت به سراينده اين شعر نيز اختلاف نظر جدي وجود دارد بطوري كه برخي آن را به فردوسي و برخي ديگر به سعدي نسبت داده اند ولي بر اساس برخي پژوهشهاي صورت گرفته بعضي نيز آن را از اشعار میرزا ابوالقاسم فخرالاشراف شیرازی مي دانند.
با اين همه اما جمله ( اطلبوا العلم من المهد الي اللحد ) علي رغم شهرت و معروفيتي كه دارد اما حديث بودنش ثابت نبوده و انتساب آن به پيامبر (ص) نيز محرز نمي باشد.
📌 مرحوم محمدي ري شهري تصريح كرده است كه: .…انا لم نعثر علی هذا التعبیر فی الجوامع الروائیة، رغم الجهود المبذولة.
يعني علي رغم تلاشهاي صورت گرفته اما ما اين عبارت را در جوامع روايي نيافتيم.
⭕️ نكته جالب توجه آن است كه در بين اهل سنت نيز فقط ( بن باز ) اين جمله را بعنوان روايت از پيامبر(ص) نقل كرده! و سپس تصريح مي كند كه :
حديث اطلبوا العلم من المهد… ليس صحيحا ، موضوع عند اهل العلم ، الذي في المهد لا يطلب العلم و لا يعرف العلم و لكن المعني يزيد في طلب العلم و الحث علي طلب العلم...
يعني روايت فوق صحيح نيست بلكه نزد اهل علم از جعليات است زيرا در گهواره كه علم شناخته و طلب نمي شود. ولي معناي آن بنوعي تشويق و ترغيب طلب علم مي باشد...
📚 رجوع كنيد به :
١- مقاله آگاهي هاي تازه درباره ( ز گهواره تا گور دانش بجوي ) و سراينده آن - نوشته حميدرضا فهندژ سعدي -منتشر شده در نشريه شعر پژوهي ( دانشگاه شيراز ) سال سيزدهم تابستان ١٤٠٠ شماره ٤٨.
ضمنا جهت دسترسي به مقاله فوق مي توانيد از طريق لينك https://ensani.ir/file/download/article/1636527952-9779-48-6.pdf
اقدام فرماييد.
٢- موسوعة العقائد الاسلامية - محمدي ريشهري - ج ٢ ص ٢٢٠ و ٢٢١.
٣- الفوائد العلمية من الدروس البازية - بن باز - ج٦ ص١١٣.
٤- دروس للشيخ عبدالعزيز بن باز ج ١٠ ص ٣٥.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 نظارت و سلطنت روایات امامیه نسبت به عامه
از شاگردان مرحوم بروجردى نقل کرده اند که ایشان فرموده فقه شیعه و روایات شیعه مثل حاشیه است و لذا روایات اهل سنت مثلاً متن مى شود. حالا نمى دانیم چرا تعبیر به حاشیه کرده اند!
استاد ما آقاى سیستانى نیز به (مهیمن) بودن قرآن اشاره مى کند و مى فرماید همان طور که قرآن بر تورات و انجیل ناظر است, روایات ما هم بر روایات عامه مهیمن هستند. البته من تعبیر سلطان را بیشتر مى پسندم; زیرا روایات ما بر روایات سنیها سلطنت دارند. این دو تعبیر از قرآن استفاده مى شود.
📚جایگاه قرآن در فقاهت تقریرى از درس آیت اللّه مددى(حفظه اللّه)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
جلسه ۶۶ - ۱۹ دی ۱۴۰۲_برش.mp3
3.18M
💠اختلال ارتکاب صغیره به عدالت
👤#استاد_قائینی
📚درس خارج فقه، نوزدهم دی ۱۴۰۲
✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در لینک زیر دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3268
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 بررسی وثاقت طلحه بن زید النهدی
👤 #استاد_شهیدی
در مورد طلحه بن زید گفته اند: "کتابه معتمد".
آیت الله خوئی میفرمایند: این دلیل بر توثیق است.
آیت الله زنجانی فرمودند: بعضیها کتاب که مینویسند خوب و منضبط است، اما حرفهای معمولی که میزنند نامنضبط است. و شاید طلحه بن زید هم همینطور بود، کتابه معتمد، عامی هم بود، ممکن است وقتی صحبتهای عادی میکرد خیلی منضبط نبوده باشد.
ما هم تردید کردیم، شاید واقعا در وصفش اینجور گفتند. و لکن وثاقت طلحه ثابت است چون....
📚 درس خارج فقه، ۵ دی ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در لینک زیر دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3253
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
3.06M
🎧 دریافت صوت | احادیث و فقه شیعه حاشیهای بر فقه عامه
🎙استاد محمدتقی شهیدی
🔺دو ثمره مهم مترتب بر کلام آیتالله بروجردی
🗓درس خارج اصول فقه/ ۱۹ دیماه ۱۴۰۲
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
240115_1017.mp3
26.75M
صوت جلسه نقد کتاب «جشنهاي اسلامي-شيعي در ايران»
برپايهي گزارشهاي سفرنامهنويسان، مستشرقان و ايرانشناسان(از دوره صفوي تا پهلوي اول)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
🔰الصحیح من التعقیبات
▪️فهرست تفصیلی مطالب
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri