eitaa logo
درس رجال سید محمد جواد سید شبیری
1.8هزار دنبال‌کننده
294 عکس
22 ویدیو
80 فایل
درس رجال استاد سیدشبیری از اساتید حوزه علمیه #مشهد برای ارسال #اشکالات علمی، #انتقادات، #پیشنهادات، #مطالب مفید و ارسال #جزوات درسی با ما در ارتباط باشید👇 @rejal_admin تبلیغ و تبادل👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze ارتباط با استاد👇 @smjssh
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️صلی الله علیک یا حبیبی یا جوادالائمه ▪️ 🔳شهادت باب الحوائج حضرت جواد الائمه علیه السلام را محضر حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة والثناء و همه‌ی شیعیان تسلیت عرض می‌کنیم. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🔸 💠 واقفی نبودن سماعه 👤 🔻سماعه از واقفه شمرده شده است ولی این مطلب درست نیست. سماعه در اوائل دوران امام کاظم علیه السلام از دنیا رفته و دوره طولانی از دوران آن حضرت را درک نکرده است. روات اصلی سماعه یعنی زرعه و عثمان بن عیسی واقفی بودند به خصوص آنکه زرعه به جای سماعه در مسجد او نماز می خوانده است. همچنین واقفه روایاتی را در تأیید وقف جعل کردند و از سماعه نقل کردند. همچنین افرادی که با نام ابن سماعه ... 📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۰۹/۲۴ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی را دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2583 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
🔔اولین دوره آموزش کاربردی مهارت‌های نوین پژوهش‌های حدیثی بر اساس منابع دیجیتال 🔹مزایا و امتیازات: 🔸فراهم سازی ارتباط با برترین اساتید مجرب و نخبگان پژوهشی 🔸حمایت از استعداد های برتر در قالب همکاری در طرح های پژوهشی 🔸 همراه با اعطای گواهینامه معتبر ⏳ مهلت ثبت نام تا: ♦️یکشنبه ۱۹ تیر ماه ۱۴۰۱♦️ 📌 ویژه طلاب و دانشجویان/ برادران و خواهران ✍️شیوه ثبت‌نام: مراجعه به سایت حوزه علمیه خراسان، پورتال طلبگی بخش دوره غیر تحصیلی، ثبت نام دوره عمومی تربیت پژوهشگر حدیث شناسی کاربردی 📞شماره‌های تماس جهت اطلاعات بیشتر: تماس: ۳۲۰۰۸۶۱۶، ۳۲۰۰۸۶۸۵/ پیامک: ۰۹۳۹۸۱۰۵۷۳۷ 🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
دراسة_حول_كتاب_مصباح_الشريعة_إبراهيم_جواد.pdf
7.81M
دراسة حول كتاب «مصباح الشريعة» يعدّ كتاب «مصباح الشريعة» المنسوب إلى الإمام الصادق (عليه السلام) من المصنّفات المتداولة في التراث الشيعيّ ولا سيّما منذ القرن السابع الهجريّ حيث أشاد به السيّد ابن طاوس (رحمه الله) ناسباً إيّاه إلى الإمام (عليه السلام)، وقد اختلفت كلمات الأعلام في نسبة الكتاب، فمنهم من ذهبَ إلى أنّه للإمام الصادق (عليه السلام)، ومنهم من نفى هذه النسبة. وقد أفردتُ لهذا البحث دراسةً تتعرض لبيان هذه المسألة من كافة جوانبها، انتهتْ إلى عدم ثبوت نسبة الكتاب إلى الإمام الصادق (عليه السلام)، وأن الكتاب من مؤلفات الصوفية، وأنّ مؤلفه شقيق البلخيّ. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
🔰 💠 کذب متعرضین به شیخین نزد عامه 🔻 یکی از تضعیفات عامه که برخی از علمای اهل سنت مثل ذهبی بدان معتقد هستند بدگویی از شیخین است ذهبی در ترجمه ی ابان بن تغلب او را صدوق معرفی می کند و می گوید:« فلنا صدقه وعليه بدعته»[1]بعد سوالی مطرح می کند که چگونه شخصی که اهل بدعت می باشد توثیق شود؟در جواب بدعت را به دو قسم تقسیم می کند بدعت صغری و بدعت کبری و معتقد است ابان بن تغلب اهل بدعت صغری بوده است..... ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در لینک زیر دنبال کنید.👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2594&pid=9200#pid9200 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
دومین روز از دوره تربيت پژوهشگر حديث شناسي كاربردي1 موضوعات و اساتید روز دوم حجت الاسلام والمسلمی ربانی بیرجندی موضوع: کاربرد تطبیقی حدیث در رشته های حوزه و دانشگاه حجت الاسلام والمسلمین مهدی غلامعلی موضوع: حدیث شناسی کاربردی با تاکید بر اعتبارسنجی آقای مهندس وحید شریفی موضوع : کاربری حرفه ای نرم افزار پژوهشیار و مهرات های پژوهش فناورانه زمان برنامه: روز سه شنبه 21 تیرماه 1401 از ساعت 16:30 الی اذان مغرب 🔔اولین دوره آموزش کاربردی مهارت‌های نوین پژوهش‌های حدیثی بر اساس منابع دیجیتال 🔹مزایا و امتیازات: 🔸فراهم سازی ارتباط با برترین اساتید مجرب و نخبگان پژوهشی 🔸حمایت از استعداد های برتر در قالب همکاری در طرح های پژوهشی 🔸 همراه با اعطای گواهینامه معتبر ✅ مکان برگزاری دوره: ميدان ده دي بين امام خميني 32و34 ساختمان هيئت هاي انديشه ورز 📌 ویژه طلاب و دانشجویان/ برادران و خواهران ✍️شیوه شرکت مجازی، مراجعه به آدرس lms گروه رجال و حدیث👇 و ثبت‌نام در سامانه 🆔 آدرس سامانه lms جهت شرکت مجازی: http://rejal.lms2.hozehkh.com/ 📞شماره‌های تماس جهت اطلاعات بیشتر: تماس: ۳۲۰۰۸۶۱۶، ۳۲۰۰۸۶۸۵/ پیامک: ۰۹۳۹۸۱۰۵۷۳۷ 🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
🔰سومین روز از دوره تربيت پژوهشگر حديث شناسي كاربردي1 🔹موضوعات و اساتید روز سوم 💠حضرت آیت الله اشرفی شاهرودی موضوع: اهمیت و مهارت های کاربرد حدیث شناسی در دروس خارج 💠حجت الاسلام والمسلمین ربانی بیرجندی موضوع: سبک شناسی اعتبار محتوایی حدیث 💠آقای مهندس وحید شریفی موضوع : تحلیل شبکه های اجتماعی و ابزار های آن (کاربرد پژوهشی) ♦️زمان برنامه: روز چهارشنبه 22 تیرماه 1401 از ساعت 16:30 الی اذان مغرب 🔹مزایا و امتیازات دوره: 🔸فراهم سازی ارتباط با برترین اساتید مجرب و نخبگان پژوهشی 🔸حمایت از استعداد های برتر در قالب همکاری در طرح های پژوهشی 🔸 همراه با اعطای گواهینامه معتبر 📌 ویژه طلاب و دانشجویان/ برادران و خواهران ✅مكان دوره جهت شرکت کنندگان حضوری: ميدان ده دي بين امام خميني 32و34 ساختمان هيئت هاي انديشه ورز لینک شرکت بصورت مجازی http://rejal.lms2.hozehkh.com/ 📞شماره‌های تماس جهت اطلاعات بیشتر: تماس: ۳۲۰۰۸۶۱۶، ۳۲۰۰۸۶۸۵/ پیامک: ۰۹۳۹۸۱۰۵۷۳۷ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
💠 دفاعی از شیخ طوسی در جمع بین اخبار 🔻 یکی از اشکالات رایج بر شیخ طوسی در تهذیبین جمع های تبرعی است. مرحوم شیخ انصاری در جلد آخر رسائل فرموده:عمده ی تعارضی که در روایات وجود دارد به جهت کثرت اراده ی خلاف ظاهر است.این امر یا به جهت فقدان قرائن متصله است که به جهت تقطیع یا نقل به معنی حاصل شده یا به جهت اختفاء قرائن منفصله حالی یا مقالی است یا بدون قرینه بوده به جهت مصلحتی که خود امام می دانستند مثل تقیه یا غیر آن. شیخ طوسی در تهذیبین به دنبال این جهت بوده که امکان جمع بین روایات را مطرح کند. چه بسا در روایات محاملی برای جمع وجود دارد که به مراتب ابعد از احتمالات شیخ است و همین جهت احتمالات شیخ را نسبت به مراد معصوم غیر بعید می سازد..... ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی را پیگیری کنید👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2604 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
💢حدیث و پژوهش تاریخی ✍️ دکتر حسن انصاری یکی از وظائفی که یک مؤرخ در عرصه مطالعات تاریخ ادیان و مذاهب باید انجام دهد تشخیص و تمایز اخباری پر تعدادی است که حاصل نوعی شایعات و از جنس آن است با اخباری که گرچه از جنس اخبار به اصطلاح "آحاد" است اما ماهیت واقع نماتری در مراتب مختلف خود دارد. از نقطه نظر فقهی، اصولیان بحث های زیادی درباره اخبار آحاد و متواتر و یا شهرت ها و اجماعات کرده اند و شرایط آنها را بررسیده اند اما این دیدگاه ها لزوماً نمى تواند عیناً مانند دیدگاه های یک مؤرخ باشد. همچنین است روایاتی تاریخی که ناشی از توهمات راویان و یا دیدگاه های مذهبی آنان است، گرچه لزوماً به قصد دروغپردازی پیشنهاد نشده باشد. گاه یک خبر و یا روایت در گذر زمان، چه از طریق نقل های متوالی در منابع روایی، تاریخی و حدیثی و چه از طریق کاتبان دچار تحریفات و یا حذف و اصلاحاتی شده که لزوماً راهکار تشخیص همه آنها بحث های سنتی در علم رجال حدیث نیست. این است که گاه مؤرخ ناچار است به بخشی از یک روایت تکیه کند و بخشی را از همان روایت فروگذارد. از همه مهمتر بازسازی متن های تاریخی و روایی و "انتخاب" ها اهمیت دارد. هر سخنی کانتکست خود را دارد. اگر روایتی از جایی دیگر و پیش زمینه ای متفاوت کنده شود و در کانتکست کاملاً جدیدی قرار داده شود انتظار ما چیست؟ آیا می توان آن را در خانه جدید خود همانطور فهمید که در منبع اصلی روایت شده بود؟ انتخاب ها اشکال مختلفی دارد: گاه انتخاب یک تکه از روایت است و حذف تکه ای دیگر. در اين سبک و در بسيارى موارد آن در واقع نوعی پوشاندن و سانسور حقیقتی هدف بوده است و به هرحال فهم ما را از حدیث و روایتی تاریخی معیوب می کند. گاهی هم انتخاب یک سند و فرو گذاشتن سندی دیگر است که در واقع به انتخاب و گزینش میان مراجع و اتوریته های نقل و انتخاب میان آنها مربوط است. این هم برای یک مؤرخ بار معنایی بسیار مهمی دارد. گاهی نیز باید مؤرخ تشخیص دهد نویسندگان منابع روایات تاریخی و یا مذهبی با بهره گیری از چه الگوهای تبلیغاتی دست به تدوین روایات خود زده اند؟ تشخیص روایاتی تاریخی از روایاتی با محوریت الگوهای تبلیغاتی و هویت طلبی مذهبی طبعاً کار یک مؤرخ است و بایسته پژوهشی تاریخی. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
🔰 هفتمین روز از دوره تربيت پژوهشگر حديث شناسي كاربردي1 🔹موضوعات و اساتید ؛ 💠 جلسه :استاد محترم حجت الاسلام حامد مقیسه (استاد سطح عالی حوزه علمیه قم) ♦️موضوع: بررسی نرم افزار های دانشنامه ای 💠 جلسه : استاد محترم حجت الاسلام و المسلمین محسن مقیمی (مدیر علمی نرم افزار درایة) ♦️موضوع: رجال کاربردی و پرونده احادیث ♦️زمان برنامه: روز پنج شنبه ۳۰ تیرماه 1401 از ساعت 16:30 الی 19:30 🔹مزایا و امتیازات دوره: 🔸فراهم سازی ارتباط با برترین اساتید مجرب و نخبگان پژوهشی 🔸حمایت از استعداد های برتر در قالب همکاری در طرح های پژوهشی 🔸 همراه با اعطای گواهینامه معتبر 📌 ویژه طلاب و دانشجویان/ برادران و خواهران ✅مكان دوره جهت شرکت کنندگان حضوری: ميدان ده دي بين امام خميني 32و34 ساختمان هيئت هاي انديشه ورز لینک شرکت بصورت مجازی http://rejal.lms2.hozehkh.com/ 📞شماره‌های تماس جهت اطلاعات بیشتر: تماس: ۳۲۰۰۸۶۱۶، ۳۲۰۰۸۶۸۵/ پیامک: ۰۹۳۹۸۱۰۵۷۳۷ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh
🔶 تعجب می‌کنم كه چرا او در زمره اصحاب اجماع نیست! ✍🏻 مجلسی اول رحمه الله: هر گاه در کتاب من لا یحضره الفقیه "حلبى" تنها اطلاق شود، مراد از آن عبيد الله است، و جمعى ديگر كه ايشان را حلبى گويند برادران و برادر زاده‌هاى اويند و همه ثقه‌اند، و ليكن اگر از ايشان روايت كند نام ايشان را مى‌برَد تا مشتبه به يك ديگر نشوند، و عبيد اللَّه ممتاز است از ايشان بوجوه بسيار؛ يكى آنكه كتاب خود را بر حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه عليه عرضه نمود و حضرت تحسين و تصحيح فرمودند و آن كتاب نزد محدثين به منزله تصنيف آن حضرت شده بود ... و تعجب دارم كه چرا او داخل نيست در زمره اصحاب اجماع! و آنچه بخاطر مى رسد آن است كه جمعى كه ارباب اجماعند، ايشان را مجتهد مى دانسته اند در جمع بين الروايات و در فتاوى، به خلاف امثال او كه از نهايت ورع فتوى نمى داده اند، بلكه محتاج به آن نبوده اند، چون همه احكام را مشافهة از معصوم شنيده بودند، مانند فرقى كه در ميان كلينى است و صدوق، كه صدوق را از ارباب در آيه و روايت هر دو مى دانسته اند و از او اقوال نقل مى كنند، به خلاف كلينى كه او را ارباب روايت فقط مى دانسته اند، لهذا از او مذهب نقل نمى كنند، با آنكه بر متتبع ظاهر است فرق ميانه هر دو و غافل شده اند كه او از ارباب درايت نيز هست و در ابتداء كتاب كافى اظهار كرده است ترجيح خود را، كه در احاديث متعارضه قايل به "تخيير" است و مع هذا هر حديثى را كه اقوى مى دانسته است نقل كرده است و معارض آن را نقل نكرده است كه محتاج شود در جمع بين الأخبار، به امثال گفته هاى صدوق و شيخ با نهايت رعايت ورع و تقوى... 📚 لوامع صاحبقرانی، ج ٦ ص ٦٨٤ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
💢کتاب‌شناسی کافی ✔️استاد سید احمد مددی: 🔹نمی‌توان گفت که کلینی حدیث ضعیف آورده است، بلکه باید گفت: علی المبنای ایشان احادیث صحیح بوده است، إلا در باب النوادر و روضه شاید بگوییم قبول نداشته است. عبارت نجاشی درباره ایشان که درباره کسی دیگر نگفته است: «اوثق الناس فی الحدیث و اضبطهم فیه» این درست است خود ما هم به این نتیجه می‌رسیم. بعد بگوییم 9 هزار روایت او ساقط است! خیلی مشکل است. کتاب صحیح الکافی و اینکه برویم از کافی، با معیار صحیح بیاوریم مقبول نیست. 🔸مرحوم کلينى، فوارق بين فهرست و رجال، تحليل فهرستى و تحليل رجالى و ضوابط اينها را خوب تجزيه و تحليل ننموده است. از عجايب کار، اين است که کلينى در بخش فهرستى، ضعيف است و ما نمى ‏دانيم چرا! 🔹....کلينى، اضبط است و چون کلينى اضبط است، اکثر فقها به کلينى مراجعه مى ‏کنند. امّا من معتقدم که صدوق چون متأخّر است، ناظر است به تصحيح تُراث کلينى. .... کلینی از کتاب علی بن محبوب نقل نمی‌کند جز یک مورد درحالیکه جلیل القدر است. دلیل آن را نمی‌دانیم. 📗درس خارج 92/9/16 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
📆۳۰ ماه ذی‌الحجه سال ۱۴۸ق 🗓رحلت حکیم متاله متفلسف 🏳شاگردخالص امامین صادقین 🏳فقیه کلامی، زرارة بن أعین 💠رهبرانقلاب ‼️آزاد فکری و عقلانیت شیعه، این دو عنصرِ در کنار هم، مایه‌ی افتخار ماست. تفکرات شیعه، عقلانی است. ما از اول تشیع در تعالیم ائمه به سوی عقل، منطق و استدلال سوق داده شدیم و همین‌طور هم باید عمل بکنیم؛ حتّی در فقه. شما ببینید شاگردان برجسته‌ی امام صادق و امام باقر در مواردی با حضرت طوری حرف میزدند که حضرت با آنها استدلالی حرف میزدند. «یعرف هذا و اشباهه من کتاب الله، ما جعل علیکم فی الدّین من حرج»؛ یعنی حضرت به «زراره» یاد میداد که اینطوری باید از کتاب خدا استفاده کنی؛ یعنی امام روش اجتهاد و استنباط از قرآن را به او یاد میدهد. ما از اول این طوری رشد کردیم؛ شیعه عقلانی و با آزاد فکری رشد کرده است. این را باید قدر دانست و دنبال کرد. ۸۵/۸/۱۷ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• @Jahade_tabein https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
💢باید برای تک تک احادیث شناسنامه نوشت ✔️استاد سیدمحمدکاظم طباطبایی‌: 🔹این تراث حدیثی در روزگار فعلی با هجوم‌هایی روبرو شده است. این هجوم‌ها امر تازه‌ای نیست ولی به سبب ابزار رسانه در گسترده وسیعی منتشر می‌شود. مثلاً متن کوچکی به صورت وسیع منتشر شده و برخی از مخاطبان ناآگاه را دلزده ‌می‌کند. البته گاهی ما نیز در انتشار این مطالب مقصریم. 🔸در فضای فعلی هرکسی نظر افراطی‌تری بدهد به شهرت می‌رسد. یک نفر ادعا ‌می‌کند که فقط پنج هزار حدیث معتبر داریم و فرد دیگری در طرف دیگر ادعا ‌می‌کند که دوازده هزار حدیث داریم. یعنی هرکسی که در طرف افراط یا تفریط نظری بدهد، مطرح می‌شود. 🔹باید به دنبال شناسنامه‌دار کردن تک تک روایات باشیم. امروزه هرکدام از افراد شناسنامه‌ای دارند که در آن نام پدر و مادر و تاریخ تولد او ثبت شده است. این کار باید نسبت به میراث گرانقدر حدیثی شیعه هم انجام شود. یعنی لازم است برای هر متن بلند یا کوتاه حدیثی یک شناسنامه داشته باشیم. 👈 متن سخنان: https://b2n.ir/w82319 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
💢درباره مسئله اصالت متون ادعيه در ادبيات حديثی شيعه ✍️دکتر حسن انصاری 🔻گاهی ديده می‌شود که نسبت به اصالت برخی متون ادعيه و يا زيارات در ادبيات حديثی و مأثور شيعه پرسش‌ها و يا تشکيک‌هایی صورت می‌‌گيرد. معمولا در اين نوع بحث‌ها دو واقعيت مورد غفلت قرار می‌‌گيرد: ۱- بسياری از متون ادعيه و يا زيارات در تحريرهایی که در آثار مرتبط با ادعيه و زيارات نقل شده به انحای مختلف شکل تلفيق شده و ترکيب شده متونی است کهنتر که در کتاب‌های حديثی متقدم به ائمه (ع) نسبت داده می‌‌شد اما در تحريرهای بعدی اين متون گاه با ترکيب با يکديگر در هيئت متن‌های مفصل تر و پر برگ تر عرضه می‌‌شد. در واقع چند متن بعدا با ترکيب با يکديگر در قالب يک متن جديد تحرير می‌‌شد. در ادبيات حديثی اين کار شايع بوده است. ممکن است تصور شود که متن نهایی اصالت دارد و نقل‌های مختصر کهنتر تنها بخش‌هایی از متن اصلی را نمايندگی می‌‌کنند. نقل ناقص و يا مختصر از يک حديث در متون حديثی امری شايع بود اما بايد توجه داشت که گاهی مسئله را بايد بر عکس ديد؛ يعنی چند متن اصيل اوليه به دليل شباهت موضوعاتشان و به دلائل مختلف ادبی و اعتقادی و تبليغی در تحريرهای متأخر در قالب يک متن ارائه می‌‌شد. به هرحال صرف ترکيب چند متن دعایی و يا زيارتی و تحرير آن در يک هيئت جديد و مطول تر را نبايد دليل بر بی اعتباری آن دانست. ۲- بسياری از متون ادعيه و زيارات به در کتاب‌های مزارات و ادعيه تأليف ابن مشهدي و ابن طاوس و حتی در مصباح شيخ و غيره مستقيما به امامان نسبت داده نشده و در واقع انشای علمای شيعه و در بسياری مواقع انشای "ناحيه مقدسه" يعنی وکلای امام غائب (عج) در عصر غيبت صغراست. اين متون بر اساس متون مأثور قبلی که از ائمه روايت شده بود و با بهره گيری از همان الفاظ و معانی در قالب تحريرهای جديدی تدوين می‌‌شد. تشکيک در اعتبار اين متون بی وجه است برای اينکه در اصل ادعا نشده که اين متون مستقيما انشای ائمه (ع) است. در واقع اين متون به فراخور نيازهای معنوی و مذهبی جديد جامعه اماميه و بر اساس متون قبلی و با بهره گيری از همان الفاظ و معانی تدوين و پيشنهاد می‌‌شد. توجه به ماهيت متون دعایی و کارکرد آنها در محيط مؤمنان و نيازمندی‌های متحول معنوی و روحی آن‌ها مادام که متن‌های جديد حامل معانی بی سابقه در مأثورات دينی نباشد موجب می‌‌شد علمای حديث در نقل اين متون ايراد و اشکالی نبينند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
💢کتب حدیثی شیعه نیاز به باب‌بندی مجدد دارد ✔️استاد رضا مختاری: 🔹اکتفا به کار گذشتگان درست نیست و باید در تصحیح کتاب‌های حدیث و ادعیه و زیارات تلاش کنیم. هرچه ما بیشتر بر کتاب‌های حدیثی کار کنیم، اعتمادمان به این کتب بیشتر می‌شود. برخی گمان نکنند توجه و دقت بر روی کتب، سبب کم شدن اعتماد می‌شود. 🔸گاهی با کتب احادیثی سایر مذاهب می‌شود ابهامات حدیثی را رفع کرد. سعی قدماء و محدثان ما مشکور و ما وامدار زحمات آنها هستیم اما الان با توجه به امکانات علاوه بر تصحیح کتب حدیثی، باید احادیث را باب بندی مجدد کنیم. 🔹 صاحب وسائل یا علامه مجلسی ابزارها و نسخه‌های امروزی را نداشتند و بیشتر از این برایشان مقدور نبوده است. ولی ما می‌‌توانیم سه نقل از حدیث را کنار هم بگذاریم و با این کار ابهامات برطرف می‌شود. 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/w82319 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
💢 در دوران «تراث سوزی» و «حدیث سوزی» مدرن قرار داریم ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔹ممکن است یک سخنرانی گوش کنید که در آن شواهد ناقصی ارائه شود و احادیث صحیح و معتبر را مانند نگینی در تلی از زباله معرفی کند. کسانی که نمی‌دانند چه بر تراث شیعه گذشته، وقتی با نوشته‌ها و سخنان برخی «خودی نماها» روبرو می‌‌شوند، آن را باور می‌کنند. ما در دوران «تراث سوزی» و «حدیث سوزی» مدرن قرار داریم. 🔸ائمه(ع) شش کار نظری درباره حفظ تراث شیعه در قالب تقیه انجام دادند. اولین کار این بود که بدون اینکه خود را درگیر کتابت حدیث کنند، میراث جد خود را نقل کردند. دومین کار، بارش حساب شده مطلب است. در کنار فصل بارش، کار سومی به نام رویش داریم. کار چهارم، پالایش احادیث است. کار پنجم «تقیه مداراتی» توسط اهل بیت (ع) و کار ششم جواب بر اساس مذهب و باور طرف مقابل است. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/w82319 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
💠 ۳۰ مرداد؛ روز بزرگداشت علامه محمدباقر مجلسی «ره» 🔸محمدباقر بن محمدتقی مجلسی (۱۰۳۷ - ۱۱۱۰ق) معروف به علامه مجلسی یا مجلسی دوم، از محدثان و فقیهان مشهور شیعه در قرن یازدهم هجری بود. علامه مجلسی از میان شاخه‌های علوم اسلامی بیش از همه به حدیث‌نگاری علاقه داشت و به اخباریان نزدیک بود. مشهورترین کتاب او، مجموعه پرحجم حدیثی به نام بحارالانوار است که نقش بارزی در احیای جایگاه حدیث در منظومه معرفت دینی داشت. 🔸او با تربیت شاگردان و آثار پر تعداد خود که بسیاری از آنها را به زبان فارسی و برای استفاده عموم مردم نگاشت، بر فرهنگ شیعی و روش‌های علمی علمای پس از خود تاثیر گذاشت. وی به دلیل همکاری با حکومت صفویان و نقش بارز سیاسی و اجتماعی‌اش در آن دوران از شهرت زیادی برخوردار است. وی منتقد صوفیه بود و با تصوف خانقاهی مخالفت می‌ورزید و در دوران سلطنت شاه سلیمان صفوی به مقام «شیخ الاسلام» رسید و در دوران سلطان حسین صفوی صاحب نفوذ بود. 👈مقاله ی علامه مجلسى در دانشنامه اسلامی 👈مقاله ی علامه مجلسى در ویکی شیعه •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
📚طوسی‌پژوهی؛ مجموعه مقالاتی در بررسی آراء، احوال و آثار شیخ طوسی 🔻شیخ ابوجعفر محمد بن طوسی مشهور به شیخ طوسی و ملقب به شیخ الطائفه از جمله شخصیت‌هایی است که نهنگ‌وار اقیانوس‌های دانش را موج نوشی کرد و در هر وادی‌ای نشان از پیرِ دانش گرفت. کمتر نوشتۀ مستقل و جامع به بحث از ابعاد مختلف دانش و اندیشه‌های او پرداخته است و منهای مجموعه مقالات هزارۀ شیخ طوسی اثر دیگری در این باب نمی‌بینیم. کتاب طوسی‌پژوهی، دربردارندۀ ۳۵ مقاله در باب شرح حال و آثار شیخ طوسی است که توسط جمعی از نویسندگان به کوشش مهدی کمپانی زارع به همت خانه کتاب منتشر شده است. 👈 معرفی اثر + مقالات: https://b2n.ir/p52558 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
💢اندیشه‌های فقهی و اصولی شیخ طوسی ✍️عبدالله صلواتی شیخ طوسی یکی از معدود فقهای صاحب روش و سبک فقهی است که سالیان متمادی، فقهای متأخر را به پرورش و تکامل روش‌های فقهی خویش واداشت و توانست در این راه به نوآوری‌ها و اصلاحاتی دست زند که از زوایای مختلف قابل بررسی است. در واقع، بدون کم کردن از محتوای عمیق و مبانی فقهی مستحکم وی به صراحت‌ می‌توان گفت که تکامل و جاودانگی فقه شیعه در گرو روش‌های پایدار و بدیع وی در فقه بوده است. شیخ طوسی، پس از نگارش آثاری چون النهایه، تهذیب و الاستبصار، حدوداً در مرحله پایانی زندگی، فقه استدلالی، تفریعی و اجتهادی را ارائه‌ می‌کند، فقه اجتهادی او نه تنها مورد بی مهری قرار‌ نمی‌گیرد بلکه فقیهان، ‌حدود یک قرن پس از وی، بر پایه‌‌ی آرای او فتوا‌ می‌دهند. نخستین کسی که به نقد و ایراد نظرات شیخ پرداخت؛ ابن ادریس حلی بود. یکی از مسائل محوری و مؤثر در فقاهت شیخ طوسی، موضع گیری ایشان در قبال خبر واحد است که در این بخش به برخی از لوازم و پیامدهای آن اشاره‌ می‌شود و در مبحث علم اصول، به تفصیل از جهت گیری شیخ سخن خواهیم گفت. 👈 بخوانید: https://b2n.ir/w77028 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
💢نقش کلیدی شیخ طوسی در فرایند عقل گرایی در فقه شیعه ✍️آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی به نظر می‌رسد مهم ترین علّت پیدایش تفکّر اخبارى گرى، سخت گیرى جمعى از فقها در امر حدیث و توجّه بیشتر به عقل و استدلالات عقلى بود. به واقع گرایش شدید به اخبار را می‌توان عکس العمل شدید در برابر عقل گرایى مرحوم محقّق اردبیلى و شاگردان و پیروانش دانست. در گذشته جمعى از فقها در استنباطات خویش فقط به کتاب و سنّت توجّه داشتند و از ورود عقل به مباحث فقهى براى دورى جستن از عمل به قیاس و رأى- اجتناب می‌کردند، ولى برخى دیگر از فقها، مانند عمّانى و اسکافى، از استنباط عقلى در مسائل شرعى و فقهى بهره‌ها می‌گرفتند، تا اینکه شیخ مفید و شیخ طوسى با بهره گیرى از هر دو مکتب، تعادلى میان آن دو روش برقرار ساختند و این خط و مسیر، سالها ادامه داشت. هر چند پیش از شیخ طوسى کتابهایى در فقه مقارن نوشته شده بود، ولى وى با نوشتن کتاب «خلاف » به طور گسترده ترى وارد این عرصه شد و مسائل مورد اختلاف مذهب امامیّه و مذاهب اهل سنّت را مورد توجّه قرار داد و به مسأله فقه مقارن به صورت گسترده ترتوجه نمود. از سوی دیگر تا زمان سیّد مرتضى، امامیّه در مسائل فقهى به اجماع استدلال نمی‌کرد و تنها اهل سنّت از آن بهره می‌گرفت؛ ولى از زمان سیّد مرتضى و مخصوصاً از عصر شیخ طوسى، نزد امامیّه، ورود «اجماع» به ادلّه فقه به عنوان یکى از ادلّه مورد پذیرش قرار گرفت، هر چند حجیّت آن را از راه «لطف» و مانند آن می‌دانستند. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/t95722 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
✔️ آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی): 🔹 در معقول خوب است. در رواشح سماويه در حاشيه اش بر کشی، منقول او هم خوب است. 🔸 معقولش خوب است ولی منقولش خيلی خوب نيست، در رجال خيلی قوی نيست، در حديث شناسی خيلی قوی نيست. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
🔰تحلیل یک سند از تهذیب ✅ کتاب تهذیب مشتمل بر برخی سندهای پیچیده است که تحلیل آنها نیازمند دقت و تأمل اهل خبره است. یکی از این سندها عبارت است از: 👈 «الْحُسَيْنُ بْنُ سَعِيدٍ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنِ الْحَلَبِيِّ وَ هِشَامٍ وَ النَّضْرِ وَ عَلِيِّ بْنِ النُّعْمَانِ عَنِ ابْنِ مُسْكَانَ جَمِيعاً عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام». 🔆 در نگاه اول و با قطع نظر از اشکال طبقات، چهار احتمال در این سند داده می شود که به لحاظ نکات طبقاتی باید دید کدام یک از این احتمالات صحیح و کدام ناصحیح است و چه بسا همۀ احتمالات ناصحیح دانسته شود و قائل به تصحیف سند روایت شویم. چهار احتمال عبارتند از: 1️⃣ الْحُسَيْنُ بْنُ سَعِيدٍ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنِ الْحَلَبِيِّ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ خَالِدٍ و الْحُسَيْنُ بْنُ سَعِيدٍ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنِ هِشَامٍ وَ النَّضْرِ وَ عَلِيِّ بْنِ النُّعْمَانِ عَنِ ابْنِ مُسْكَانَ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام. 2️⃣ الْحُسَيْنُ بْنُ سَعِيدٍ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنِ الْحَلَبِيِّ وَ هِشَامٍ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ خَالِدٍ و الْحُسَيْنُ بْنُ سَعِيدٍ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادٍ عن النَّضْرِ وَ عَلِيِّ بْنِ النُّعْمَانِ عَنِ ابْنِ مُسْكَانَ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام. 3️⃣ الْحُسَيْنُ بْنُ سَعِيدٍ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنِ الْحَلَبِيِّ وَ هِشَامٍ وَ النَّضْرِ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ خَالِدٍ و الْحُسَيْنُ بْنُ سَعِيدٍ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادٍ عن عَلِيِّ بْنِ النُّعْمَانِ عَنِ ابْنِ مُسْكَانَ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام. 4️⃣ الْحُسَيْنُ بْنُ سَعِيدٍ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنِ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام و الْحُسَيْنُ بْنُ سَعِيدٍ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنِ هِشَامٍ وَ النَّضْرِ وَ عَلِيِّ بْنِ النُّعْمَانِ عَنِ ابْنِ مُسْكَانَ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام. 🔆 تحلیل این چهار سند و بحث تفصیلی را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/t15126 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
💠 بررسی چیستی دیدگاه قدما و متأخّران در پذیرش خبر 🔸در طول تاریخ، سنجش اعتبار گزارشهای حدیثی، همواره از دغدغه های محدّثان و حدیث پژوهان بوده است. در فرآیند اعتبارسنجی احادیث نیز، معمولاً دو مقوله صحّت انتساب حدیث به امام علیه السلام و درستی محتوای حدیث را بررسی می کنند. از این دو بعد می شود به «جنبه إسنادی» و «جنبه محتوایی» یاد کرد. 🔹تغییراتی که در شیوه های اعتبارسنجی احادیث صورت پذیرفته، از رویکرد متفاوت صاحب نظران این حوزه پیروی کرده است. بررسی عملکرد این بزرگان، دو شیوه کاملا متمایز در ارزیابی احادیث را نشان می دهد. این دو شیوه به دو بازه زمانی متفاوت تعلّق دارد که از آن به عصر قدما و عصر متأخّران تعبیر می شود. ▫️اواخر سده هفتم هجری، یعنی عصر سیّد احمد بن طاووس و اوایل سده هشتم، یعنی عصر علّامه حلّی و ابن داود، مرز میان دوران متقدّمان و متأخّران در حوزه اعتبارسنجی احادیث است. ▪️تفاوت اساسی میان دو شیوه متقدّمان و متأخّران، بیشتر به جنبه إسنادی سنجش اعتبار احادیث برمی گردد. با توجّه به اهمّیّت «منابع» در کشف اعتبار احادیث در عصر قدما و جایگاه «رجال» در عصر متأخّران، می شود این دو شیوه را اعتبارسنجی «کتاب محور» و «رجال محور» نامید. 🔺 اقتباس از کتاب «حدیث و اعتبار کتاب محور»، ص۷۷-۷۸ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
💠 اسباب اشتراک راویان: 🔸 يكى از امور و اسبابى كه موجب به وجود آمدن اشتباه و ميان رُوات براى متأخرين شده، اين است كه گاهى افراد، سندى را از كتابى نقل مى‌كنند بدون اين كه به قرائن و شواهدى كه در آن كتاب براى تشخيص و روات آن سند ذكر شده، توجّه كنند. 🔹 مثلاً فرض كنيد كه كلينى در كافى، ۵ روايت كه در سند آن‌ها «محمد بن يحيى» وجود دارد، به ترتيب و پشت سر هم ذكر كرده است. وليكن او در سند روايت اول، مشخصه‌اى هم براى «محمد بن يحيى» ذكر كرده است. مثلاً محمد بن يحيى العطار. و بعد با اتكا و اعتماد به اين مشخصه، در چهار روايت بعدى، تنها نام «محمد بن يحيى» را آورده و طبعاً مراد او همان محمد بن يحيى العطار است. حال ممكن است كسى بدون توجه به اين قرينه در كلام كلينى، چون فقط به حديث سوم نياز دارد، آن را نقل كند و از اينكه مراد از محمد بن يحيى در سند حديث سوم - به طور مطلق نيست، بلكه مراد محمد بن يحيى العطار است، غفلت شود. 📚 ر.ک: مقالات (پرسش هایی از آیة الله زنجاني ـ حفظه الله) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri