eitaa logo
نکات رجالی استاد مددی
281 دنبال‌کننده
1 عکس
0 ویدیو
0 فایل
ارتباط
مشاهده در ایتا
دانلود
با سلام خدمت عزیزان به زودی بررسی سندی روایات باب برائت و احتیاط در کانال تلگرام و در این کانال قرار میگیرد
بسم الله الرحمن الرحیم سلسله بحث های برائت مصدر شناسی متن شناسی مباحث فهرستی و بررسی رجالی هر مبحثی جداگانه خدمت عزیزان ارایه میگردد
(۱) قدیمی ترین مصدر نقل این حدیث نوادر احمد اشعری و محاسن برقی است که هم عصر بوده اند نوادر متن ۶ فقره ای و محاسن متن ۳ فقره ای روایت را اورده اند محاسن از امام کاظم علیه السلام نقل میکند که سندش هم صحیح است اما از شواهد حدیث کاملا معلوم است که حدیث برای مقام تقیه صادر شده است و لسانش لسان تقیه است مصدر بعدی فقه الرضا علیه السلام است که عبارت (و ما جهلوا) دارد در کتاب عیاشی هم امده است که کافی از ایشان نقل میکند مصدر بعدی کافی است باب ایمان و کفر (ما رفع عن هذه الامه) که دو حدیث اورده است متن ۴فقره ای و ۹ فقره ای که سندش بسیار ضعیف است و معلوم است از مصادر معتبر، این حدیث را نداشته است (در بررسی سندی حدیث مطرح میشود) این حدیث هم مرسل است و هم در مرسِل بحث است اما حدیث ۴ فقره ای کافی نکته ی ظریف تاریخی دارد از حدیث و ایاتی که ذکر شده فهمیده میشود که صدور حدیث در شب معراج است سال رسول الله ربنا لا تواخذنا ان نسینا او اخطأنا فأجابه الله ... اگر این مطلب درست باشد بسیار مهم است و ما باید دنبال شواهد قرآنی برای فقرات حدیث رفع باشیم نکته ی بسیار مهم این است که غیر از ( ما لا یعلمون ) فقرات دیگرش شاهد قرانی دارد @rejaleMadadi
(۲) مصدر بعدی کتاب دعائم الاسلام است که چهار فقره دارد و (ما لا یعلمون)هم دارد مصدر بعدی کتب مرحوم صدوق است ایشان در کتاب توحید روایت را مسندا اورده است و ادعا شده است سند صحیح همین است و در فقیه هم مرسلا آورده است شیخ انصاری هم میفرماید روی الصدوق فی الصحیح و همین روایت ۹ فقره ای را نقل میکند و علمای بعد از ایشان هم تبعیت کرده اند غالبا بعد از مرحوم صدوق ،مرحوم شیخ مفید در کتاب اختصاص این حدیث را مرسلا آورده است(در انتساب کتاب اختصاص به ایشان محل بحث است که بعدا اشاره میکنیم) بعد از شیخ مفید کسی این حدیث را نیاورده است از همه أعجب این است که مرحوم شیخ طوسی هم نیاورده است ایشان در کتاب خلاف حدیث ثلاثی را به نقل از اهل سنت اورده است اما ۶ فقره ای و ۹ فقره ای را نیاورده است و شاید یکی از اسراری که این حدیث در قرن های ۵ و ۶ و ۷ خیلی مشهور نبود این است که این حدیث در کتب مرحوم شیخ نیست کاملا واضح است که اصحاب ما در بحث های فقهی و روایی عیال علی الشیخ هستند این مجموعه ی سیر تاریخی حدیث برائت است که اجمالا در مکتب قم بد نیست و در مکتب بغداد چون مرحوم شیخ طوسی نیاورده است زیاد جا نیفتاده است و لکن اوج بحث از حدیث رفع، بعد از اخباری ها و در مقابل انها بود (قرن یازدهم) @rejaleMadadi