✨شبکه جهانی حضرت ولی عصر (عج) با همکاری موسسه معارف اهلبیت علیهمالسلام برگزار میکند.
📺برنامه تلویزیونی (کتابخانه)
📝معرفی کتاب «نقد کتاب حدیث های خیالی» از منشورات موسسه معارف اهل بیت
🎙کارشناس این هفته: پژوهشگر حجت الاسلام والمسلمین «حسینیان قمی»
📆زمان: پنجشنبه ۵آبان ۱۴۰۱ ساعت۱۹:۳۰
🌐پخش زنده: شبکه ماهوارهای حضرت ولی عصر و سایت
www.valiasr-aj.tv/
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
💢 اولین دوره سلسله نشست های علی بن بابویه قمی(ره)
💠 "بازشناخت نقش و جایگاه حوزه حدیثی قم در گذر زمان"
♦️ با ارائه: استاد سید علیرضا حسینی شیرازی
⏳ زمان: دوشنبه ها، ساعت ۱۰ صبح
🕌 مکان: ابتدای خیابان انقلاب، کوی۲، بقعه مطهر علی بن بابویه قمی(ره)
♻️ ثبت نام: از ۱۰ آبان الی ۲۰ آبان از طریق ورود به آدرس لینک ذیل:
https://b2n.ir/hadith1401
📲 و تماس با: 09301457558
❇️ شروع دوره: بعد از اتمام ثبت نام، متعاقبا اطلاع رسانی می گردد.
✅ همراه با اعطای گواهی پایان دوره از طرف مرکز تخصصی حدیث حوزه
🕌 مزار مقدس شیخان
🕌 بقعه علی بن بابویه قمی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
🔰 عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، مسئله مهم را این دانست که احساس عجز و ناتوانی در مردم پیدا نشود و گفت: چنین فتنههایی در تاریخ اسلام و تاریخ ایران سابقه داشته است.
💠بیشتر بخوانیم 👇
https://www.hozehkh.com/OneEntry?id=46063
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
🍃🌸پذیرش تکمیل ظرفیت رشته تخصصی فقه خانواده
🍃🌸سطح چهار
🍃🌸ویژه خواهران
از طریق آزمون ورودی و مصاحبه علمی
امتیازات دوره:
📚اعطای مدرک رسمی مقطع عالی حوزه علمیه خراسان
📚برنامه درسی معطوف به افق های نوین
📚پرورش تفکر و تجربه تحقیق
📚انتشارمقالات در نشریات دفتر تبلیغات اسلامی
📚عضویت در حلقه های علمی و تبلیغی
📚بهرمندی همزمان از کتابخانه تخصصی شیخ طوسی(40000جلدی) و کتابخانه تخصصی و مرکز دیجیتالی شیخ بهایی(50000) جلدی
شرایط پذیرش:
📌اتمام سطح سه حوزه علمیه
📌عدم اشتغال به تحصیل همزمان
📌موفقیت در آزمون کتبی و مصاحبه حضوری
🗓 مهلت ثبت نام: 25 آبان ۱۴۰۱
🗓زمان آزمون کتبی و مصاحبه، بزودی اعلام می گردد.
❤️ثبت نام از طریق:
👉 paziresh.dte.ir
#️⃣نحوه ثبت نام:
تماس با شماره ۰۵۱۳۲۲۴۲۱۲۷ داخلی ۳۰۲
🆔 @maalem_ir | معالم
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
🔆 امام جعفر صادق علیهالسلام:
🔹 «مَن ماتَ مِنكُم وَ هُوَ مُنتظِرٌ لِهذا الأََمرِ كان كَمَن هوُ مَعَ القائِمِ فی فُسطاطِه».
🔸 هر کس از شما که در حال انتظار ظهور حضرت مهدی علیهالسلام از دنیا برود همچون کسی است که در خیمه و معیت آن حضرت در حال جهاد به سر میبرد.
(بحار الأنوار، ج ٥٢، ص ١٢٦)
#نیمه_شعبان
⚫️انا لله و انا الیه راجعون⚫️
💠 ضایعه ارتحال ملکوتی عالم ربانی و استاد اخلاق آیت الله سید جعفر طباطبایی شیرازی را به آستان مقدس حضرت بقیة الله الأعظم (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) و حوزه های علمیه و خاندان محترم ایشان، تسلیت و تعزیت عرض می کنم و از خداوند متعال برای آن فقید سعید علو درجات و برای بازماندگان صبر و أجر مسألت دارم.
فقدان معظم له که از حامیان برجسته علم، ترویج دهندگان مکتب اهل البیت (علیهم السلام) و شعائر الهی بودند، خسارتی بزرگ است.
⚫️اللهم اغفر له و لجمیع المومنین و المومنات بحرمة الفاتحة مع الصلوات⚫️
http://eitaa.com/shobeiri
💢حواشیِ انتقادیِ شیخ حر عاملی بر روایات الکافی
✍️مصطفی قناعتگر
شیخ حر عاملی در یک تقسیمبندی ابتدایی، در حلقهی اخباریان قرار میگیرد. اما بیتوجهی به طیف بودن و یکنواخت نبودن جریان اخباریگری، تصاویر غیر واقعی از وی برساخته است. توجه نکردن به منهج وی در شرح و فهم و اعتبارسنجی برخی روایات نیز به پررنگ شدن آن تصویر غیر واقعی کمک کرده است.
در این مجال به نگاشتهای از ایشان اشاره خواهد شد. شیخ در این نگاشته به ضعف روایتی از کافی کلینی اشاره، آن را مستدل و بر آن پافشاری میکند.
👈 مروری بر «رسالة فی الغناء»؛ تالیف شیخ حر عاملی لینک زیر دنبال کنید http://ijtihadnet.ir/?p=68372
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
#کارگاه_پژوهشی
#تقریر_نویسی
✅نقش مؤثر پژوهشهای دینی طلاب در رشد دینخواهی
حجت الاسلام والمسلمین #ربانی_بیرجندی، عضو هیئت علمی #گروه_رجال_و_حدیث حوزه خراسان و استاد درس خارج این حوزه در کارگاه تقریرنویسی درس خارج ویژه طلاب سال اول خارج حوزه علمیه خراسان با بیان این مطلب که علم و دانش همراه با نقد و پژوهش پیشرفت می کند، گفت: با بررسی تاریخ متوجه می شویم هرگاه بیشترین هجمه ها علیه مکتب اهل البیت(ع) وجود داشته است، شیعیان پیشرفت بهتر و بیشتری در علوم دینی داشته اند.
استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان سیره علمی علمای گذشته و اهمیت تلاش های آن ها در رشد و توسعه فقه اهل بیت(ع)، اظهار کرد: شخصی چون شیخ طوسی آن قدر دستاوردهای علمی در فقه، اصول، رجال و کلام داشت و آن قدر در فقه جعفری فعالیت کرد که توانست آن را به استقلال کامل برساند و ما باید چنین اشخاصی را الگوی خود در تحصیل قرار دهیم.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
💢اعتبارسنجی منابع روایی و حدیثی اهل سنت
✔️حجتالاسلام حسن ضیاءتوحیدی بیان کرد: هنگامی که با اهل سنت و یا وهابیت مواجه میشویم و یا در آثار مکتوب برای اثبات مطلبی از باب جدل به روایات اهل سنت استدلال میکنیم باید منابع مورد استناد را مورد بررسی قرار دهیم که چقدر در نزد آنان مورد قبول میباشد.
👈 برای شناخت منابع اهل سنت باید به تاثیرگذاری مذهب در منابع به این تقسیمبندی توجه کنیم:
http://ijtihadnet.ir/?p=68520
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
💢نقدی گذرا بر وداد قاضی و مقالۀ او دربارۀ عهدنامه مالک اشتر
✍️محمد عافی خراسانی
خانم وَداد القاضي (زادۀ 1943م) از پژوهشگران معاصر لبنانی-آمریکایی است که به طور تخصصی در رشتۀ ادبیات عربی تحصیل نموده و نگاشتههای مطرحی را به رشتۀ تحریر درآورده است؛ از جمله: تصحیح انتقادی برخی از آثار ابوحیان توحیدی و قاضی نعمان، و نیز پژوهشهایی دربارۀ تاریخ و ادبیات کیسانیه و... . در میان مقالههای وی باید از مقالهای شایانتوجه با عنوانِ “An Early Fāṭimid Political Document” یاد نمود.
وی در بخش نخستِ این مقاله، ادعا میکند که انتساب عهدنامۀ مالک اشتر (نامۀ 53 نهج البلاغه به تحقیق صبحی صالح) به امام علی (ع) نادرست بوده و سپس، بیان میکند که نگارش این نامه در واقع، به دست افلح بن هارون مَلّوسی که یکی از منشیانِ عبدالله/عبیدالله مهدی (نخستین خلیفۀ فاطمیان، د. 322ق) بوده، نگاشته شده است.
وداد قاضی در آغاز مقالۀ خویش موشکافانه به مقایسۀ دو تحریر از این عهدنامه، یعنی تحریر نهج البلاغه و دیگری، تحریر موجود در دعائمِ قاضی نعمان که این عهدنامه در آن به طور مردّد، به امام علی (ع) یا پیامبر (ص) نسبت داده شده، میپردازد و برای ادعای خود، دلایلی ذکر میکند و نتیجه میگیرد که این عهدنامه به گونهای که در نهج البلاغه آمده، در واقع، تحریر پیشرفتهتری از همانی است که در دعائمِ قاضی نعمان دیده میشود. بلکه در برخی عبارتهایش حتی این احتمال را میدهد که ....
👈 متن کامل یادداشت را در لینک زیر مطالعه نمایید:
http://ijtihadnet.ir/?p=68564
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
💢دیدگاه خاورشناسان، شیعیان و اهل سنت درباره کتابت حدیث در صدر اسلام
✔️دکتر مجید معارف:
🔹در دوران معاصر سه دسته دیدگاه در این زمینه داریم که یکی از ناحیه خاورشناسان، یک دسته از ناحیه اهل سنت و سوم از ناحیه علمای شیعه است. در بین خاورشناسان دو نظریه افراطی و اعتدالی یا بدبینانه و خوشبینانه وجود دارد. در میان خاورشناسان عدهای به گونهای افراطی در این زمینه صحبت و با بدبینی شدید مسائل را نگاه میکنند. گلدزیهر و یوزف شاخت هستند که معتقدند نقل و نگارش حدیث در قرن اولیه متداول نبوده است.
🔸اهل سنت در دوران معاصر پنج گروه هستند که قابلیت دستهبندی به دو طیف رو در رو دارند که یکی جریانی به نام قرآنیون هستند که تلاش میکنند حدیث را از حجیت و اعتبار ساقط کنند؛ از جمله آنها محمد توفیق صدقی یا احمد صبحی منصور هستند. جریان دیگر نومعتزلیان جدید همانند ابراهیم فوزی هستند. جریان دیگر روشنفکران اهل سنت همانند رشید رضا و احمد امین مصری هستند که معتقدند سنت پیامبر(ص) حجیت شرعی دارد اما به شرط اینکه به ما رسیده باشد اما آنچه به ما رسیده فرسنگها با سنت واقعی پیامبر(ص) فاصله دارد.
👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=68574
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
💢درباره عهد مالک اشتر و رد نظريه وداد قاضی در موضوع اصالت آن
✔️دکتر حسن انصاری: اخيراً يکی از فضلای محترم مطلبی درباره موضوع بالا منتشر کردهاند و چون اشارهای به مباحث اين کمترين هم داشتهاند لازم ديدم اينجا اين توضيح را همراه با نشانی يادداشتها تقديم کنم:
درباره اصالت متن عهد مالک اشتر و رد نظريه وداد قاضی، استاد سابق دانشگاه شيکاگو تاکنون پنج يادداشت در سايت کاتبان با تاريخهای متفاوت منتشر کردهام که ليست آن در پايين میآيد.
اين يادداشتها را از متن غير نهایی مفصلتری که درباره اين عهدنامه نوشتهام هر بار که فرصت دست میداد تحرير مجدد میکردم و در سایت قرار میدادم. با اين وصف چون بنا شد مقالهای به زبان انگليسی درباره اين موضوع و نقد نظريه خانم وداد قاضی با همکاری يکی از محققان معتبر منتشر کنيم بنابراين از انتشار مابقی بحثها تا قبل از انتشار آن مقاله انگليسی صرف نظر کردم.
به هرحال اين بحث رها نشده و سبب عدم انتشار مابقی مباحث توضيحی است که عرض کردم. بناست اين مقاله در طی سال 2023 منتشر شود. ان شاء الله.
📋ليست مقالات در زمينه عهد مالک اشتر:
https://ansari.kateban.com/post/3149
https://ansari.kateban.com/post/5102
https://ansari.kateban.com/post/5103
https://ansari.kateban.com/post/5104
https://ansari.kateban.com/post/5105
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
#ابزار_پژوهش
📲 نسخه جدید نرمافزار اندرویدی #جامع_الاحادیث عرضه شد!
✅امکانات و قابلیت ها :
• جستجوی حدیث در منابع روایی شیعه
• مشاهده احادیث موجود در منابع روایی شیعه
• دسترسی به شروح و سند روایات
• مشاهده دیگر احادیث هم موضوع با حدیث مورد نظر (احادیث مرتبط)
• مشاهده ترجمه روایات
• امکان نمایهزنی بر احادیث
• امکان تعین دامنه احادیث
• امکان ایجاد قفسه دلخواه از روایات
• اتصال روایات به کتاب در پایگاه کتابخانه دیجیتال نور
📤 دریافت رایگان نرمافزار موبایلی جامع الأحادیث:
www.noorsoft.org/fa/software/View/73958
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
💢جریانشناسیِ علمیِ کلینی؛
🔺کلینی از بزرگان جریان مفضّل بن عمر است
✔️جریانشناسیِ محدثان و راویان کُهَن، امری با ثمرات علمی فراوان است؛ بخصوص اگر آن محدث «کلینی» باشد و آن راویان، روات مورد علاقهی کلینی. «اجتهاد» برای تحقق این امر با دکتر سید محمدهادی گرامی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به گفتگو نشسته است.
او که متخصص قرآن و حدیث وشرقشناسی است و تلاقیهای فکری در جهان اسلام را پژوهیده، بیان میکند: «نجاشی، کلینی را بزرگ امامیه ری در زمان خودش توصیف کرده. گویا بعد از برقی برجستهترین شخصیت حدیثی ری را باید کلینی بدانیم. واقعیت این است که ما اطلاعات صریح و گستردهای حول تعلق جریانی کلینی نداریم. اما به نظر میرسد کلینی از حلقه برقی و نزدیک به مفضل است. او سعی کرد مسائل حاشیهای را کنار بگذارد و به همین دلیل مورد مدح بوده؛ اما این سبب نمیشود تبار جریانیاش را فراموش کنیم.»
👈 متن گفتگو با مدیرگروه پژوهشی «مطالعات حدیثی شیعه»: http://ijtihadnet.ir/?p=68644
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
✨گروه حدیث پژوهی پژوهشکده مؤسسه معارف اهل بیت علیهم السلام برگزار میکند:
🔰دومین نشست علمی شناسه شیعه در سال 1401
✨بازخوانی انتقادی داده های رجالی ابن الغضائری در کتاب الضعفاء
🎙ارائه دهنده: حجت الاسلاموالمسلمین «امین حسین پوری»
🎙ناقد: حجت الاسلام و المسلمین استاد «مهدی غلامعلی»
🎙دبیر نشست: دکتر محمدعلی موحدی
📅زمان: چهارشنبه 9 آذرماه ۱۴۰۱، ساعت 18 تا 20
حضوری
📍مکان: قم، خیابان صفائیه، کوچه۲۱، چهارراهاول سمتچپ، پژوهشکده معارف اهلبیت (علیهمالسلام)
مقدم برادران طلبه و دانشجو و حدیث پژوه محترم گرامی میداریم.
امکان شرکت مجازی برای خواهران محترم و دیگر علاقه مندان از طریق لینک زیر فراهم است.
لینک مجازی جلسه:
🌐 lms.maaref.org/hadith
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
📍نشست علمی
💢 «نقش حدیث در تاریخ و سیره»
🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر ناصر رفیعی محمدی
🎙حجتالاسلام والمسلمین دکتر عبدالهادی مسعودی
🗓 چهارشنبه ۹ آذرماه ۱۴۰۱
⏰ ساعت ۱۰:۳۰
🏢 قم، میدان جهاد، مجتمع آموش عالی امام خمینی (ره)، سالن علامه شهید عارف الحسینی (ره)
➕حضوری
➕ برخط
➕ نشان
➕افزودن به تقویم
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
💢آیا میتوان کلینی را از جریان مفضل بن عمر دانست؟
🔻یادداشتی انتقادی بر مصاحبهای از استاد محمدهادی گرامی
✍️ حجتالاسلام عباس مفید
جناب دکتر محمدهادی گرامی در گفتگو با شبکه اجتهاد سعی دارد مرحوم کلینی را در جریان احمد برقی و برقی را نیز متأثر از جریان مفضل بن عمر به واسطه محمدبن سنان معرفی کند.
وجود جریانهای فکری مختلف در میان شیعیان متقدم قابل انکار نیست اما انتساب هر یک از محدثان قم به هر یک از این جریانها نیاز به مستندات قابل دفاع دارد. اگر تعداد روایات محمد برقی از محمدبن سنان (و یا رتبه دوم استادی محمدبن سنان برای برقی) میتواند معیار مفضلی دانستن محمد برقی باشد، با همین معیار میبایست احمد اشعری را به طریق اولویت وابسته به جریان مفضل بن عمر دانست؛ چه اینکه وی رابطه روایی به مراتب محکم تری با محمدبن سنان دارد.
گرچه بعدها حلقهای از شاگردان پیرامون احمد برقی (فرزند محمد برقی که طبق نظر آقای گرامی متاثر از جریان مفضل است) گرد آمدهاند اما اثبات اینکه این حلقه بر اساس آموزههای معارفی جریان مفضل شکل گرفته، امری است دشوار؛ زیرا این احتمال وجود دارد که این حلقه، جریان فکری ادب در قم باشند که اخراج احمد برقی از قم را نیز نمیتوان بی ربط با مدل اندیشه ورزی جریان اهل ادب دانست. این بدان معناست که لزوما تساهل در حدیث ریشه در غلوگرایی ندارد.
👈 متن یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=68686
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
✨گروه حدیث پژوهی پژوهشکده مؤسسه معارف اهل بیت علیهم السلام برگزار میکند:
🔰دومین نشست علمی شناسه شیعه در سال 1401
✨بازخوانی انتقادی داده های رجالی ابن الغضائری در کتاب الضعفاء
🎙ارائه دهنده: حجت الاسلاموالمسلمین «امین حسین پوری»
🎙ناقد: حجت الاسلام و المسلمین استاد «مهدی غلامعلی»
🎙دبیر نشست: دکتر محمدعلی موحدی
📅زمان: چهارشنبه 9 آذرماه ۱۴۰۱، ساعت 18 تا 20
حضوری
📍مکان: قم، خیابان صفائیه، کوچه۲۱، چهارراهاول سمتچپ، پژوهشکده معارف اهلبیت (علیهمالسلام)
مقدم برادران طلبه و دانشجو و حدیث پژوه محترم گرامی میداریم.
امکان شرکت مجازی برای خواهران محترم و دیگر علاقه مندان از طریق لینک زیر فراهم است.
لینک مجازی جلسه:
🌐 lms.maaref.org/hadith
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
📚«کلیات علوم حدیث» پنجاه و پنجمین اثر استاد نصیری منتشر شد
✔️کتاب «کلیات علوم حدیث» پنجاه و پنجمین حجتالاسلام والمسلمین علی نصیری، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، در قطع وزیری در 255 صفحه از سوی انتشارات وحی و خرد وابسته به موسسه معارف وحی و خرد انتشار یافت.
📖 معرفی اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=68701
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
Miras_Hadthi_Khorasan.mp3
28.05M
🎧 صوت نشست علمی
✳️ «مدرسه حدیثی خراسان»
🔺نشست اول:
🔸میراث حدیثی خراسان
🎙حجتالاسلام والمسلمین ربانی بیرجندی
🎙حجتالاسلام دکتر حسن نقی زاده
🔺نشست دوم:
🔸گزارش های مشترک صدوق در عیون اخبار الرضا (ع) و حاکم نیشابوری در تاریخ نیشابور
🎙دکتر محمود ملکی تراکمه ای
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
#نشست_علمی
با موضوع:مبانی رجال شیعی
#جلسه_چهارم
🎓استاد : حجت الاسلام و المسلمین سید شبیری
📆 زمان: سه شنبه 8 آذر 1401
⏱ ساعت: 17:30
🕌مکان: خیابان آیت الله بهجت8-فرعی سوم-سمت چپ-زائرسرای امام محمد باقر (ع)-موسسه دارالاعلام
آدرس نشست :
https://www.skyroom.online/ch/darolelam/mashhad
⚠️چند نکته :
1-بزرگواران برای ورود به سامانه از گزینه #مهمان استفاده نمایید.
2-برای اتصال به نشست از #مرورگر_گوگل_کروم استفاده شود.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
🔔 نشست علمی"ظرفیّت ها و دلالت های تاریخی احادیث"
👥 ارائه دهندگان:
1️⃣ آقای علی احمدی، زندگی پیامبران در آینه احادیث
2️⃣ خانم دکتر مرضیه باباخان، دلالتهای تمدنی احادیث تاریخی
3️⃣ آقای محمدجواد پردل، انگاره بداء در احادیث
4️⃣ آقای رسول چگینی، احادیث تاریخی کتاب الکافی
5️⃣ خانم منصوره رضائی، بررسی تاریخی نامههای امام رضا علیه السلام
6️⃣ آقای دکتر علیاکبر روستائی، امامت علوی در احادیث نبوی
7️⃣خانم دکتر راحله ضائفی، کنش ارتباطی زنان در خانواده در گستره احادیث
👤 دبیر علمی:
حجت الاسلام و المسلیمن دکتر محسن الویری
زمان:
🗓 یکشنبه 13 آذر ۱۴۰۱
⏰ ساعت 14 الی 16
🏢 مکان: قم؛ پردیسان، دانشگاه باقرالعلوم(ع) ، طبقه دوم، سالن شهید سلیمانی
💠لینک ورود به جلسه:
http://dte.bz/res1
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
به نظر ما مرحوم کلينى با درايتى خاص، مقدارى از تُراث صحيح خطّ غلوّ را هم داخل کتابش کرد. البته بعداً آهسته آهسته خطّ غلوّ از بين مى رود و اين تقسيم بندى را ديگر نداريم؛ چرا؟ من احتمال مى دهم چون: اوّلاً، مرحوم کلينى، قسمت صحيح را آورده؛ ثانياً، با تشکيل خلافت فاطمى ها در مصر [خط غلو جذب آن شد]، چون خطّ غلوّ سياسى دنبال حکومت بود، حکومت هم اوايلش خوب بود و بعد، آن هم به فساد افتاد؛ يعنى خطّ غلوّ، جذب مصر شد و خطّ غلوّ شيعه، منحل شد؛ دو تا حادثه همزمان.
به نظر من اين، انقصام خطّ غلوّ است. ديگر ما بعد از شيخ (حتّى بعد از کلينى) نمى گوييم اين ميراث است. بعدها خطّ اخباريگرى و اصوليگرى آمد؛ امّا اين دو تا خط، مساوى با خطّ غلوّ و اعتدال نيست و من فکر مى کنم که مرحوم کلينى به دو لحاظ با خطّ غلوّ حساب مى شد: يکى نقد تُراث هاى آن و دومى با لوازمش.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
💢پاسخی به نقدهای جریانشناسی کلینی
✍️ دکتر سیدمحمدهادی گرامی
اخیراً پژوهشگر محترم و جوان جناب آقای شیخ عباس مفید طی یادداشتی تلاش کرده است تا با بیان نکاتی نشان دهد که بنده در انتساب کلینی به طیف مفضل به خطا رفتهام. ضمن تشکر از حسن توجه ایشان به خاطر دنبال کردن و تعلیقه زدن بر مطالب، یادآوری نکات ذیل در خصوص مطلب ایشان ضروری است:
✂️جناب مفید در چند موضع از یادداشتشان از کلیدواژه «قابل اثبات نیست» استفاده کردهاند؛ در حالی که دوستان آشنا با فضای فکری و مکتوبات بنده نیک میدانند که بنده از چنین انگارهای بر میآشوبم. کار مطالعه تاریخی تبیین ارتباط شواهد به شکلی است که بهترین تفسیر را از همه شواهد ارائه کند، اثبات تنها کارویژه علوم عقلی و فلسفی و منطقی و یا اثباتگرایان تجربی است. لذا قطعا بنده «چیزی را که اثباتپذیر نمیدانم، اثبات نخواهم کرد»
طرفه اینکه در انتهای همین مصاحبه ابتر اشاره کردهام که: «این پیشنهاد من است. حتی اگر بگوییم این شواهد کافی نیست، باز از شواهد سایر ادعاهای مطرح شده در جریان شناسی کلینی بیشتر و متقنتر است. به تعبیر دیگر، اگر ما نتوانیم تعلق جریانی کلینی را اینگونه تبیین کنیم، شاید به هیچ شکل دیگری نتوانیم تبیین کنیم».
👈 متن پاسخ + جوابیه حجتالاسلام عباس مفید: http://ijtihadnet.ir/?p=68729
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
💢 در چه صورتی میتوان به روایات عامّه تمسّک کرد؟
✔️علّامه سیّد مهدی بحرالعلوم در «مبلغ النظر» قائل است که از ائمّه علیهم السلام نقل شده که اخذ و تمسّک به روایات عامّه از امیر المؤمنین علیه السلام -که مضمونی مطابق مذهب شیعه و فتاوای فقهای خاصّه داشته باشد و در روایات ما خلاف آن یافت نشود- جایز است.(1)
استاد سیّد محمّدرضا سیستانی در این مطلب مناقشه می کند و معتقد است اصل این مطلب، روایت مرسله ای است که شیخ طوسی در عدّه نقل کرده است: «إذا نزلت بکم حادثة لا تجدون حکمها فیما رووا عنّا، فانظروا إلی ما رووه عن علی علیه السلام، فاعملوا به.»(2)
این روایت علاوه بر اشکال سندی، مورد آن نیز در جایی است که روایت عامّی در جایی وارد شده باشد که روایتی از ائمّه علیهم السلام در آن مورد صادر نشده باشد. همچنین در صورتی می توان به این مطلب ملتزم شد که روات آن روایت عامّی، از ثقات باشند.
——————————————————
1. ر.ک: مبلغ النظر فی حکم قاصد الأربعة من مسائل السفر؛ مفتاح الکرامة: ج۱۰، ص۴۱۱.
2. العدّة فی أصول الفقه، ج۲، ص۱۴۹.
📚بحوثٌ فی أحکام صلاة المسافر (تقریراً لأبحاث السیّد محمّد رضا السیستانی)، ج۱، ص۴۳۶-۴۳۷.
🌐زبدة الفوائد
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
💢معرفت روات با نظر به قدر مرویات
✍️حمیدرضا میررکنی
جناب محمد بن اسماعیل (از روات کثیرالروایه در کتاب شریف کافی) کسی است که هیچ مدح و ذمی دربارهاش از سوی رجالیون و محدثین بهدست ما نرسیده است. در واقع در سنجش و داوری او – به اعتباری- دستمان خالی است؛ اما مرحوم امام(ره) در خصوص او رای و نظری قاطع ابراز میکنند.
در نظر ایشان مرویات درباره کیستی راوی و حالِ راوی گویاتر است تا رای و نظر رجالیون درباره او (قول رجالی). این مطلب ممکن است اولا عجیب بهنظر برسد؛ اما چنانکه میبینیم مرحوم امام(ره) با اطمینان به مطلب اتکا فرمودهاند؛ اما در مجموع آثار امام توضیحی در خصوص دلیل این اطمینان نمیبینیم؛ اما پیدا است که چنین اطمینانی میباید از نقطه توضیحپذیری برآمده باشد؛ چنانکه ایشان در قالب یک اصل کلی و یک قاعده رجالی این مطلب را بیان داشتهاند؛ «الوثوق و الاطمئنان الحاصل من ذلک، أکثر من الوثوق الذی یحصل بتوثیق الشیخ أو النجاشی أو غیرهما.». مبنای این اطمینان چیست؟
👈 متن کامل یادداشت را در لینک زیر مطالعه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=68689
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
✅ وجه تردید در روایات عمار ساباطی از جهت صحیحه یا موثقه بودن(بخش اول)
🔹صاحب جواهر در مسئلۀ «إباق العبد طلاق إمرأته» روایتی را ذکر می کند که اصحاب به آن عمل کردهاند ولی ایشان می فرماید با این وجود در عمل به این روایت تردید هست، ولی این تردید از جهت ضعف سند نیست؛ «إذ هو من الصحيح أو الموثق».
🔸سؤالی که در اینجا به آن پرداخته می شود، وجه تردید صاحب جواهر در تعبیرشان از روایت عمار به صحیحه یا موثقه است، با اینکه بیشک عمار ساباطی، فطحی مذهب است. هفت وجه برای آن می توان ذکر کرد که در همۀ موارد مشابه، همه یا برخی از این وجوه جاری و ساری است.
1️⃣وجه اول: محتمل است که صاحب جواهر در فطحی بودن عمار تردید داشته باشد....
2️⃣ وجه دوم: در باب رجال، مبانی در پذیرفتن شهادات مختلف مطرح است. برخی مانند صاحب معالم آن را مانند باب شهادات در امور دیگر میدانند که بینه معتبر است...
✅ متن کامل این نوشته را اینجا بخوانید:
https://b2n.ir/w24169
#یادداشت_محقق
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
💠 تکذیب جابر جعفی توسط سعید بن جبیر؟!
🔻در برخی از مصادر متاخر عامه، به نقل از عقیلی نقل شده که سعید بن جبیر، جابر بن یزید جعفی را تکذیب کرده است. طبعا با توجه به وفات سعید بن جبیر در سال 95 و وفات جابر در سال 128 یا دیرتر از آن، این امر مقداری غریب به نظر می رسد. به نظر می رسد که تکذیب سعید بن جبیر نه نسبت به جابر بن یزید جعفی، بلکه در مورد جابر بن زید بصری بوده است...
📚تحقیق طلاب
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در لینک زیر دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2472&pid=8907#pid8907
#جابر_بن_یزید
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
#نشست_علمی
با موضوع:مبانی رجال شیعی
#جلسه_پنجم
🎓استاد : حجت الاسلام و المسلمین سید شبیری
📆 زمان: یک شنبه 13 آذر 1401
⏱ ساعت: 17:40
🕌مکان: خیابان آیت الله بهجت8-فرعی سوم-سمت چپ-زائرسرای امام محمد باقر (ع)-موسسه دارالاعلام
آدرس نشست :
https://www.skyroom.online/ch/darolelam/mashhad
⚠️چند نکته :
1-بزرگواران برای ورود به سامانه از گزینه #مهمان استفاده نمایید.
2-برای اتصال به نشست از #مرورگر_گوگل_کروم استفاده شود.
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh