✨گروه حدیث پژوهی پژوهشکده مؤسسه معارف اهل بیت علیهم السلام برگزار میکند:
🔰دومین نشست علمی شناسه شیعه در سال 1401
✨بازخوانی انتقادی داده های رجالی ابن الغضائری در کتاب الضعفاء
🎙ارائه دهنده: حجت الاسلاموالمسلمین «امین حسین پوری»
🎙ناقد: حجت الاسلام و المسلمین استاد «مهدی غلامعلی»
🎙دبیر نشست: دکتر محمدعلی موحدی
📅زمان: چهارشنبه 9 آذرماه ۱۴۰۱، ساعت 18 تا 20
حضوری
📍مکان: قم، خیابان صفائیه، کوچه۲۱، چهارراهاول سمتچپ، پژوهشکده معارف اهلبیت (علیهمالسلام)
مقدم برادران طلبه و دانشجو و حدیث پژوه محترم گرامی میداریم.
امکان شرکت مجازی برای خواهران محترم و دیگر علاقه مندان از طریق لینک زیر فراهم است.
لینک مجازی جلسه:
🌐 lms.maaref.org/hadith
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
📍نشست علمی
💢 «نقش حدیث در تاریخ و سیره»
🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر ناصر رفیعی محمدی
🎙حجتالاسلام والمسلمین دکتر عبدالهادی مسعودی
🗓 چهارشنبه ۹ آذرماه ۱۴۰۱
⏰ ساعت ۱۰:۳۰
🏢 قم، میدان جهاد، مجتمع آموش عالی امام خمینی (ره)، سالن علامه شهید عارف الحسینی (ره)
➕حضوری
➕ برخط
➕ نشان
➕افزودن به تقویم
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
💢آیا میتوان کلینی را از جریان مفضل بن عمر دانست؟
🔻یادداشتی انتقادی بر مصاحبهای از استاد محمدهادی گرامی
✍️ حجتالاسلام عباس مفید
جناب دکتر محمدهادی گرامی در گفتگو با شبکه اجتهاد سعی دارد مرحوم کلینی را در جریان احمد برقی و برقی را نیز متأثر از جریان مفضل بن عمر به واسطه محمدبن سنان معرفی کند.
وجود جریانهای فکری مختلف در میان شیعیان متقدم قابل انکار نیست اما انتساب هر یک از محدثان قم به هر یک از این جریانها نیاز به مستندات قابل دفاع دارد. اگر تعداد روایات محمد برقی از محمدبن سنان (و یا رتبه دوم استادی محمدبن سنان برای برقی) میتواند معیار مفضلی دانستن محمد برقی باشد، با همین معیار میبایست احمد اشعری را به طریق اولویت وابسته به جریان مفضل بن عمر دانست؛ چه اینکه وی رابطه روایی به مراتب محکم تری با محمدبن سنان دارد.
گرچه بعدها حلقهای از شاگردان پیرامون احمد برقی (فرزند محمد برقی که طبق نظر آقای گرامی متاثر از جریان مفضل است) گرد آمدهاند اما اثبات اینکه این حلقه بر اساس آموزههای معارفی جریان مفضل شکل گرفته، امری است دشوار؛ زیرا این احتمال وجود دارد که این حلقه، جریان فکری ادب در قم باشند که اخراج احمد برقی از قم را نیز نمیتوان بی ربط با مدل اندیشه ورزی جریان اهل ادب دانست. این بدان معناست که لزوما تساهل در حدیث ریشه در غلوگرایی ندارد.
👈 متن یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=68686
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
✨گروه حدیث پژوهی پژوهشکده مؤسسه معارف اهل بیت علیهم السلام برگزار میکند:
🔰دومین نشست علمی شناسه شیعه در سال 1401
✨بازخوانی انتقادی داده های رجالی ابن الغضائری در کتاب الضعفاء
🎙ارائه دهنده: حجت الاسلاموالمسلمین «امین حسین پوری»
🎙ناقد: حجت الاسلام و المسلمین استاد «مهدی غلامعلی»
🎙دبیر نشست: دکتر محمدعلی موحدی
📅زمان: چهارشنبه 9 آذرماه ۱۴۰۱، ساعت 18 تا 20
حضوری
📍مکان: قم، خیابان صفائیه، کوچه۲۱، چهارراهاول سمتچپ، پژوهشکده معارف اهلبیت (علیهمالسلام)
مقدم برادران طلبه و دانشجو و حدیث پژوه محترم گرامی میداریم.
امکان شرکت مجازی برای خواهران محترم و دیگر علاقه مندان از طریق لینک زیر فراهم است.
لینک مجازی جلسه:
🌐 lms.maaref.org/hadith
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
📚«کلیات علوم حدیث» پنجاه و پنجمین اثر استاد نصیری منتشر شد
✔️کتاب «کلیات علوم حدیث» پنجاه و پنجمین حجتالاسلام والمسلمین علی نصیری، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، در قطع وزیری در 255 صفحه از سوی انتشارات وحی و خرد وابسته به موسسه معارف وحی و خرد انتشار یافت.
📖 معرفی اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=68701
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
Miras_Hadthi_Khorasan.mp3
28.05M
🎧 صوت نشست علمی
✳️ «مدرسه حدیثی خراسان»
🔺نشست اول:
🔸میراث حدیثی خراسان
🎙حجتالاسلام والمسلمین ربانی بیرجندی
🎙حجتالاسلام دکتر حسن نقی زاده
🔺نشست دوم:
🔸گزارش های مشترک صدوق در عیون اخبار الرضا (ع) و حاکم نیشابوری در تاریخ نیشابور
🎙دکتر محمود ملکی تراکمه ای
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
#نشست_علمی
با موضوع:مبانی رجال شیعی
#جلسه_چهارم
🎓استاد : حجت الاسلام و المسلمین سید شبیری
📆 زمان: سه شنبه 8 آذر 1401
⏱ ساعت: 17:30
🕌مکان: خیابان آیت الله بهجت8-فرعی سوم-سمت چپ-زائرسرای امام محمد باقر (ع)-موسسه دارالاعلام
آدرس نشست :
https://www.skyroom.online/ch/darolelam/mashhad
⚠️چند نکته :
1-بزرگواران برای ورود به سامانه از گزینه #مهمان استفاده نمایید.
2-برای اتصال به نشست از #مرورگر_گوگل_کروم استفاده شود.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
🔔 نشست علمی"ظرفیّت ها و دلالت های تاریخی احادیث"
👥 ارائه دهندگان:
1️⃣ آقای علی احمدی، زندگی پیامبران در آینه احادیث
2️⃣ خانم دکتر مرضیه باباخان، دلالتهای تمدنی احادیث تاریخی
3️⃣ آقای محمدجواد پردل، انگاره بداء در احادیث
4️⃣ آقای رسول چگینی، احادیث تاریخی کتاب الکافی
5️⃣ خانم منصوره رضائی، بررسی تاریخی نامههای امام رضا علیه السلام
6️⃣ آقای دکتر علیاکبر روستائی، امامت علوی در احادیث نبوی
7️⃣خانم دکتر راحله ضائفی، کنش ارتباطی زنان در خانواده در گستره احادیث
👤 دبیر علمی:
حجت الاسلام و المسلیمن دکتر محسن الویری
زمان:
🗓 یکشنبه 13 آذر ۱۴۰۱
⏰ ساعت 14 الی 16
🏢 مکان: قم؛ پردیسان، دانشگاه باقرالعلوم(ع) ، طبقه دوم، سالن شهید سلیمانی
💠لینک ورود به جلسه:
http://dte.bz/res1
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
به نظر ما مرحوم کلينى با درايتى خاص، مقدارى از تُراث صحيح خطّ غلوّ را هم داخل کتابش کرد. البته بعداً آهسته آهسته خطّ غلوّ از بين مى رود و اين تقسيم بندى را ديگر نداريم؛ چرا؟ من احتمال مى دهم چون: اوّلاً، مرحوم کلينى، قسمت صحيح را آورده؛ ثانياً، با تشکيل خلافت فاطمى ها در مصر [خط غلو جذب آن شد]، چون خطّ غلوّ سياسى دنبال حکومت بود، حکومت هم اوايلش خوب بود و بعد، آن هم به فساد افتاد؛ يعنى خطّ غلوّ، جذب مصر شد و خطّ غلوّ شيعه، منحل شد؛ دو تا حادثه همزمان.
به نظر من اين، انقصام خطّ غلوّ است. ديگر ما بعد از شيخ (حتّى بعد از کلينى) نمى گوييم اين ميراث است. بعدها خطّ اخباريگرى و اصوليگرى آمد؛ امّا اين دو تا خط، مساوى با خطّ غلوّ و اعتدال نيست و من فکر مى کنم که مرحوم کلينى به دو لحاظ با خطّ غلوّ حساب مى شد: يکى نقد تُراث هاى آن و دومى با لوازمش.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
💢پاسخی به نقدهای جریانشناسی کلینی
✍️ دکتر سیدمحمدهادی گرامی
اخیراً پژوهشگر محترم و جوان جناب آقای شیخ عباس مفید طی یادداشتی تلاش کرده است تا با بیان نکاتی نشان دهد که بنده در انتساب کلینی به طیف مفضل به خطا رفتهام. ضمن تشکر از حسن توجه ایشان به خاطر دنبال کردن و تعلیقه زدن بر مطالب، یادآوری نکات ذیل در خصوص مطلب ایشان ضروری است:
✂️جناب مفید در چند موضع از یادداشتشان از کلیدواژه «قابل اثبات نیست» استفاده کردهاند؛ در حالی که دوستان آشنا با فضای فکری و مکتوبات بنده نیک میدانند که بنده از چنین انگارهای بر میآشوبم. کار مطالعه تاریخی تبیین ارتباط شواهد به شکلی است که بهترین تفسیر را از همه شواهد ارائه کند، اثبات تنها کارویژه علوم عقلی و فلسفی و منطقی و یا اثباتگرایان تجربی است. لذا قطعا بنده «چیزی را که اثباتپذیر نمیدانم، اثبات نخواهم کرد»
طرفه اینکه در انتهای همین مصاحبه ابتر اشاره کردهام که: «این پیشنهاد من است. حتی اگر بگوییم این شواهد کافی نیست، باز از شواهد سایر ادعاهای مطرح شده در جریان شناسی کلینی بیشتر و متقنتر است. به تعبیر دیگر، اگر ما نتوانیم تعلق جریانی کلینی را اینگونه تبیین کنیم، شاید به هیچ شکل دیگری نتوانیم تبیین کنیم».
👈 متن پاسخ + جوابیه حجتالاسلام عباس مفید: http://ijtihadnet.ir/?p=68729
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
💢 در چه صورتی میتوان به روایات عامّه تمسّک کرد؟
✔️علّامه سیّد مهدی بحرالعلوم در «مبلغ النظر» قائل است که از ائمّه علیهم السلام نقل شده که اخذ و تمسّک به روایات عامّه از امیر المؤمنین علیه السلام -که مضمونی مطابق مذهب شیعه و فتاوای فقهای خاصّه داشته باشد و در روایات ما خلاف آن یافت نشود- جایز است.(1)
استاد سیّد محمّدرضا سیستانی در این مطلب مناقشه می کند و معتقد است اصل این مطلب، روایت مرسله ای است که شیخ طوسی در عدّه نقل کرده است: «إذا نزلت بکم حادثة لا تجدون حکمها فیما رووا عنّا، فانظروا إلی ما رووه عن علی علیه السلام، فاعملوا به.»(2)
این روایت علاوه بر اشکال سندی، مورد آن نیز در جایی است که روایت عامّی در جایی وارد شده باشد که روایتی از ائمّه علیهم السلام در آن مورد صادر نشده باشد. همچنین در صورتی می توان به این مطلب ملتزم شد که روات آن روایت عامّی، از ثقات باشند.
——————————————————
1. ر.ک: مبلغ النظر فی حکم قاصد الأربعة من مسائل السفر؛ مفتاح الکرامة: ج۱۰، ص۴۱۱.
2. العدّة فی أصول الفقه، ج۲، ص۱۴۹.
📚بحوثٌ فی أحکام صلاة المسافر (تقریراً لأبحاث السیّد محمّد رضا السیستانی)، ج۱، ص۴۳۶-۴۳۷.
🌐زبدة الفوائد
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
💢معرفت روات با نظر به قدر مرویات
✍️حمیدرضا میررکنی
جناب محمد بن اسماعیل (از روات کثیرالروایه در کتاب شریف کافی) کسی است که هیچ مدح و ذمی دربارهاش از سوی رجالیون و محدثین بهدست ما نرسیده است. در واقع در سنجش و داوری او – به اعتباری- دستمان خالی است؛ اما مرحوم امام(ره) در خصوص او رای و نظری قاطع ابراز میکنند.
در نظر ایشان مرویات درباره کیستی راوی و حالِ راوی گویاتر است تا رای و نظر رجالیون درباره او (قول رجالی). این مطلب ممکن است اولا عجیب بهنظر برسد؛ اما چنانکه میبینیم مرحوم امام(ره) با اطمینان به مطلب اتکا فرمودهاند؛ اما در مجموع آثار امام توضیحی در خصوص دلیل این اطمینان نمیبینیم؛ اما پیدا است که چنین اطمینانی میباید از نقطه توضیحپذیری برآمده باشد؛ چنانکه ایشان در قالب یک اصل کلی و یک قاعده رجالی این مطلب را بیان داشتهاند؛ «الوثوق و الاطمئنان الحاصل من ذلک، أکثر من الوثوق الذی یحصل بتوثیق الشیخ أو النجاشی أو غیرهما.». مبنای این اطمینان چیست؟
👈 متن کامل یادداشت را در لینک زیر مطالعه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=68689
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
✅ وجه تردید در روایات عمار ساباطی از جهت صحیحه یا موثقه بودن(بخش اول)
🔹صاحب جواهر در مسئلۀ «إباق العبد طلاق إمرأته» روایتی را ذکر می کند که اصحاب به آن عمل کردهاند ولی ایشان می فرماید با این وجود در عمل به این روایت تردید هست، ولی این تردید از جهت ضعف سند نیست؛ «إذ هو من الصحيح أو الموثق».
🔸سؤالی که در اینجا به آن پرداخته می شود، وجه تردید صاحب جواهر در تعبیرشان از روایت عمار به صحیحه یا موثقه است، با اینکه بیشک عمار ساباطی، فطحی مذهب است. هفت وجه برای آن می توان ذکر کرد که در همۀ موارد مشابه، همه یا برخی از این وجوه جاری و ساری است.
1️⃣وجه اول: محتمل است که صاحب جواهر در فطحی بودن عمار تردید داشته باشد....
2️⃣ وجه دوم: در باب رجال، مبانی در پذیرفتن شهادات مختلف مطرح است. برخی مانند صاحب معالم آن را مانند باب شهادات در امور دیگر میدانند که بینه معتبر است...
✅ متن کامل این نوشته را اینجا بخوانید:
https://b2n.ir/w24169
#یادداشت_محقق
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
💠 تکذیب جابر جعفی توسط سعید بن جبیر؟!
🔻در برخی از مصادر متاخر عامه، به نقل از عقیلی نقل شده که سعید بن جبیر، جابر بن یزید جعفی را تکذیب کرده است. طبعا با توجه به وفات سعید بن جبیر در سال 95 و وفات جابر در سال 128 یا دیرتر از آن، این امر مقداری غریب به نظر می رسد. به نظر می رسد که تکذیب سعید بن جبیر نه نسبت به جابر بن یزید جعفی، بلکه در مورد جابر بن زید بصری بوده است...
📚تحقیق طلاب
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در لینک زیر دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2472&pid=8907#pid8907
#جابر_بن_یزید
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
#نشست_علمی
با موضوع:مبانی رجال شیعی
#جلسه_پنجم
🎓استاد : حجت الاسلام و المسلمین سید شبیری
📆 زمان: یک شنبه 13 آذر 1401
⏱ ساعت: 17:40
🕌مکان: خیابان آیت الله بهجت8-فرعی سوم-سمت چپ-زائرسرای امام محمد باقر (ع)-موسسه دارالاعلام
آدرس نشست :
https://www.skyroom.online/ch/darolelam/mashhad
⚠️چند نکته :
1-بزرگواران برای ورود به سامانه از گزینه #مهمان استفاده نمایید.
2-برای اتصال به نشست از #مرورگر_گوگل_کروم استفاده شود.
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
💢درنگی دیگر دربارۀ عهدنامۀ مالک اشتر و انتساب آن به امیرالمؤمنین علی(ع)
✔️در یادداشت پیشین محمد عافی خراسانی نکاتی دربارۀ سخنان وداد قاضی دربارۀ عهدنامۀ مالک اشتر و نیز سخنانی از علامه جعفر مرتضی و دکتر حسن انصاری در این باره بیان شد. در یادداشت کنونی، برخی دیگر از نکتههایی که در این راستا شایستۀ توجه است، بیان میشود.
👈 در لینک زیر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=68758
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
💢ظرفیت منطقهای جدید و هوش مصنوعی در فرآیند استنباط
✔️حجتالاسلام علیرضا شهبازی:
🔹اگر ما اگر بخواهیم دانش را مدل کنیم، چارهای جز این نیست که ما منطقهای خیلی قوی داشته باشیم. اگر منطق ما ضعیف باشد نمیتوانیم خروجیهای خوبی داشته باشیم که ماشین بتواند بر اساس آن استنتاج کند. اصلاً با منطقهای ساده، خیلی نمیتوان تمامی حقائق یک دامنه را مدل کرد و در ادامه آن استدلال ورزی انجام داد.
🔸مهم است که در این ساختار میتوان مبانی را عوض کرد و نتایج را گرفت. میتوان صغری و کبری را برداشت و صغری و کبری جدید جایگزین کرد. در این فضا میتوان دانش را از زوایای مختلف و به زبانهای مختلف دید. مثلا فرض کنید ما یک موسوعه از احادیث امام صادق (ع) مینویسیم و یک موسوعه از احادیث ایمان و یک موسوعه از احادیث عددی مینویسیم. در هر سه موسوعه، یک حدیث مشترک آورده میشود. اینجا یک حدیث تکرار میشود. اما در بحث مدل سازی، یک دانش را مدل میکنید و اگر خواستید احادیث عددی را ببینی، دوربین را نگاه عددی قرار میدهید و اگر احادیث موضوعی خواستید ببینید، دوربین را روی نگاه موضوعی قرار میدهید و البته کار ترکیبی هم میتوان انجام داد.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=68761
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
💢روایات ظرفیت زیادی برای بازخوانی تاریخ دارند/ ضرورت نگاه تمدنی به احادیث اهل بیت(ع)
✔️نشست علمی «ظرفیتها و دلالتهای تاریخی احادیث» ۱۳ آذرماه با حضور چند تن از پژوهشگران، نویسندگان و دانشجویان دکتری تاریخ دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد.
👈 گزارش نشست: http://ijtihadnet.ir/?p=68802
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
حضور گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان در نمایشگاه پژوهش و فناوری در محل
نمایشگاه بین المللی مشهد مقدس
آذرماه 1401
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
حضور گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان در نمایشگاه پژوهش و فناوری در محل
نمایشگاه بین المللی مشهد مقدس
آذرماه 1401
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
🔰 نمایشگاه عاملی برای آشتی جامعه با فرهنگ کتابخوانی است
💠 بیشتر بخوانیم 👇
https://www.hozehkh.com/OneEntry?id=45769
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
🔰 معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی ضمن ابراز خرسندی از مطالعات بین رشته ای حوزه علمیه خراسان، خواست تا دوره های تربیت پژوهشگر قضایی با برنامه ریزی گسترش و توسعه پیدا کند.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
💢متفرّدات روائی شيخ صدوق در کتاب من لايحضره الفقيه
✍️محمدباقر ملکیان
کتاب من لايحضره الفقيه يکی از چهار کتاب اصلی شيعه، در حديث است. نام اين کتاب بازگو کننده محتوای آن است، يعنی فقيهِ همراه، اما به نظرم منهج صدوق در اين کتاب را بايد از همين تعبير ساده فهميد. اين که صدوق در اين کتاب ـ بر خلاف ديگر آثارش ـ سند روايات را کوتاه میکند، اين که گاه فتاوای صدوق با روايات چنان درهم آميخته شده که تفکيک بين آنها سخت (و چه بسا ناممکن) میشود، اين که يک سوم روايات کتاب به صورت مرسل نقل میشود و... همه از نام کتاب فهميده میشود.
سوگمندانه ما در مورد اين کتاب ـ و البته بيشتر کتابهای حديثی مان ـ تحقيقی شايسته و بايسته نداريم، کاری که هم به منهج و سلوک صدوق در اين کتاب بپردازد و هم خصائص (افتراقات و اشتراکات) آن را در قياس با ديگر کتب بيان کند. البته نکات سودمند و فراوانی در لابلای کتب حديث و رجالی ـ خصوصاً شرح کرامند روضة المتّقين تأليف محمّد تقی مجلسی ـ پيدا میشود، اما صاحب همّتی میخواهد تا آستين بالا بزند و از ميان انبوه کتابها، اين نکات را بيابد و با دقّت و تأمّل و صبر و حوصله، نکاتی را از دل کتاب من لايحضره الفقيه استخراج کند تا هم اين گنجينه روائی بهتر شناخته شود و هم به سخنان بی پايه و نارروائی که حول کتاب و مؤلّف آن گفته میشود، پاسخ داده شود.
👈 متن یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=68877
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
📚جامع الرواه و رافع الاشتباهات | دوره 8 جلدی
✔️جامع الرواة موسوعه رجالی بزرگی است که اسامی و القاب و کنیه و نام پدران راویان براساس الفبا و یک خاتمه در ده فایده در آن ذکر شده و نیز منتخب کتاب که اسانید تهذیب و استبصار را با توجه به مشیخه و فهرست بررسی میکند در پایان فایده هشتم بیان گردیده است. در واقع، این کتاب شرح گونهای است بر «تلخیص المقال استرآبادی»، زیرا تراجم رجال آن را ذکر و بررسی و مشترکات را از هم تفکیک و با مراجعه به اسناد کتب حدیث، وضعیت کسانی که به عنوان راوی یا مروی عنه در کتب اربعه ذکر شده اند، روشن نموده است.
🖊 محقق اردبیلی
📝 مصحح: محمدباقر ملکیان
💰قیمت با تخفیف: 1.280.000 ت
🚫 قیمت روی جلد 1.600.000 ت
🔗 لینک خرید کتاب: https://taraef.ir/product/jame-al-rovat/
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh