eitaa logo
رساله امام خامنه‌ای
164.5هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
547 ویدیو
21 فایل
کانال تبلیغات + تعرفه تبلیغات http://eitaa.com/joinchat/1337458700Ca1f381060c فروشگاه کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/2106523787Cbeca0efbe4 سروش https://sapp.ir/resale_ahkam این کانال رسمی نیست
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از استاد محمد شجاعی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| یک « ذکر اعظم » که فهم و مداومت بر آن ما را به نهایت قدرت و آرامش می‌رساند! @ostad_shojae |montazer.ir
‼️ توقیف خانه و اموال ضروری بدهکار 🔷 س ۸۴۳۰: آیا خانه‌ای که بدهکار برای سکونت خود و خانواده‌اش به آن نیاز دارد، از توقیف اموالش، مستثنی است؟ ✅ ج: آن چه را که بدهکار برای ادامه زندگی خود به آن نیاز دارد مانند منزل و اثاثیه آن، ماشین، تلفن و سایر چیزهایی که جزء احتیاجات زندگانی مناسب با شأن او محسوب می‌شوند، از حکم الزام به فروش، مستثنی است. 🆔 @resale_ahkam
‼️ قرض دادن در عوض هزینه سفر 🔷 س ۸۴۳۱: شخصی مبلغی را برای مدتی قرض گرفت، به این شرط که هزینه‌های سفر قرض دهنده مانند سفر حج را بپردازد، آیا این کار برای آنان جایز است؟ ✅ ج: شرط کردن پرداخت هزینه‌های سفر قرض دهنده و امثال آن در ضمن عقد قرض همان شرط دریافت سود و فائده بر قرض است که شرعاً حرام و باطل می‌باشد، ولی اصل قرض صحیح است. 🆔 @resale_ahkam
‼️ تبدیل موقوفه های بلا استفاده 🔷 س ۸۴۳۲: حمام عمومی موقوفه ای در روستای ما بوده که سالهاست مخروبه شده است و با وجود حمام در خانه ها دیگر نیازی به آن نیست؛ آیا می توان از آن جهت غسال خانه بهره برداری کرد؟ ✅ ج: اشکال ندارد. 🆔 @resale_ahkam
‼️ عذر داشتن در هنگام بیان ذکر رکوع در نماز ‌ 🔷 کسی که به خاطر بیماری و مانند آن نمی‌تواند به اندازه گفتن سه «سُبْحانَ اللهِ» در حال رکوع بماند، کافی است که یک مرتبه «سُبْحانَ اللهِ» بگوید و اگر فقط یک لحظه می‌تواند در حال رکوع باشد، احتیاط واجب آن است که ذکر را در همان لحظه شروع کند و در حال سر برداشتن تمام کند. 📕منبع: رساله نماز و روزه، مسأله ۲۳۱ 🆔 @resale_ahkam
‼️ ایستادن بعد از رکوع ‌ 🔷 نمازگزار باید بعد از تمام شدن ذکر رکوع بایستد و پس از آرام گرفتن بدن به سجده برود و اگر عمداً پیش از ایستادن، یا پیش از آرام گرفتن بدن به سجده برود، نمازش باطل است. 📕منبع: رساله نماز و روزه، مسأله ۲۳۲ 🆔 @resale_ahkam
‼️ مس اسمائی که نیاز به وضو دارند 🔷 س ۸۴۳۳: اسامی مبارکی که مس بدون وضوی آنها حرام است، کدامند؟ ✅ ج: بهتر است از مس اسماء جلاله و اسامی انبیاء و معصومین (علیهم السلام) و القاب و کنیه آنها بدون وضو اجتناب شود. 🆔 @resale_ahkam
‼️ روش‌های محو کردن اسماء متبرکه 🔷 س ۸۴۳۴: راه‌های شرعی محو کردن اسماء مبارک و آیات قرآنی هنگام نیاز کدامند؟ سوزندان اوراقی که در آن اسم جلاله و آیات قرآنی نوشته شده است، هنگام ضرورت برای حفظ اسرار چه حکمی دارد؟ ✅ ج: دفن آنها در خاک و یا تبدیل آنها به خمیر به وسیله آب اشکال ندارد. ولی جواز سوزاندن آنها مشکل است و اگر بی‌احترامی محسوب شود، جایز نیست، مگر در صورتی که اضطرار اقتضا کند و جدا کردن آیات قرآنی و نام‌های مبارک امکان نداشته باشد. 🆔 @resale_ahkam
‼️کسب درآمد از کاشت ناخن 🔷 س ۸۴۳۵: آیا کسب درآمد از خدمات ، جایز است؟ ✅ ج: اگر ، قابل برداشتن باشد، کاشتن آن و دریافت دستمزد به خودی خود اشکال ندارد؛ اما اگر برداشتن آن ممکن نباشد یا مشقت غیر قابل تحمل داشته باشد، کاشتن ناخن (بدون ضرورت غیر قابل اجتناب) و دریافت دستمزد، جایز نیست. 🆔 @resale_ahkam
‼️ مس آرم جمهوری اسلامی 🔷 س ۸۴۳۶: آیا مس آرم جمهوری اسلامی ایران بدون وضو، حرام است؟ ✅ ج: خیر، حرام نیست. 🆔 @resale_ahkam
‼️ حکم نوشتن ا... به جای لفظ جلاله الله 🔷 س ۸۴۳۷: نوشتن اسم جلاله «الله» به صورت «ا...» مرسوم شده است. کسانی که بدون وضو این کلمه را مس می‌کنند، چه حکمی دارند؟ ✅ ج: همزه و نقاط، حکم لفظ جلاله را ندارد، و مس آن بدون وضو، جایز است. 🆔 @resale_ahkam
‼️ حکم قرآن خط برجسته ویژه نابینایان 🔷 س ۸۴۳۸: نابینایان برای خواندن و نوشتن از خط برجسته‌ای معروف به خط بریل که با لمس انگشتان خوانده می‌شود، استفاده می‌کنند. آیا بر نابینایان واجب است که هنگام فراگیری قرآن کریم که با خط برجسته بریل نوشته شده است، وضو داشته باشند یا خیر؟ ✅ ج: اگر نقاط برجسته علامت حروف هستند، حکم آن حروف را ندارند ولی اگر در نظر عرف آگاه به عنوان خط محسوب شوند، در مس آن‌ها رعایت احتیاط لازم است. 🆔 @resale_ahkam
‼️وضوی زن در حضور نامحرم 🔷 زن باید در محلی وضو بگیرد که نامحرم ـ مواضعی را که زن باید از او بپوشاند ـ، نبیند و اگر مراقبت نکند و نامحرم او را ببیند گناه کرده است، هر چند وضویش صحیح است.  📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️سجده کسی که نمی تواند پیشانی را به زمین برساند 🔷کسی که نمی‌تواند پیشانی را به زمین برساند باید به قدری که می‌تواند خم شود و مهر یا چیز دیگری را که سجده بر آن صحیح است، روی چیز بلندی گذاشته و طوری پیشانی بر آن بگذارد که بگویند سجده کرده است، ولی باید کف دستها و زانوها و انگشتان پا را اگر ممکن است به طور معمول بر زمین بگذارد و اگر چیزی که مهر را روی آن بگذارد وجود ندارد، باید آن را با دست بلند کند و پیشانی بر آن بگذارد. 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️ تفاوت وجه التزام و جریمه دیر کرد 🔷 س ۸۴۳۹: تفاوت وجه التزام با جریمه دیرکرد چیست؟ آیا وجه التزام همان رباست؟ ✅ ج: مبلغ دیر کرد به معنای گرفتن وجهی در ازای مهلت دادن به مدیون برای ادای دین است که ربا محسوب می شود اما وجه التزام به معنای جریمه در ازای تخلف از تعهدی است که مدیون برای ادای دین در زمان معین داشته است و لذا مانعی ندارد. 🆔 @resale_ahkam
‼️ ساختن طبقه دوم و زیرزمین برای مسجد 🔷 س ۸۴۴۰: مسجدی که از قدیم موقوفه است و از نیت واقف خبر نداریم، آیا می توانیم یک طبقه روی مسجد بسازیم یا برای مسجد زیر زمین بسازیم و اجاره بدهیم تا منبع درآمدی برای مسجد باشد؟ ✅ ج: احداث طبقۀ فوقانی یا تحتانی در مکانی که مسجد است، به عنوان غیرمسجد شرعا ممکن نیست و طبقات احداثی جدید نیز حکم مسجد را داشته و اجاره دادن آن صحیح نمی باشد. 🆔 @resale_ahkam
‼️ معنای ربای قرضی 🔷 س ۸۴۴۱: ربای قرضی چیست؟ آیا درصدی که سپرده‌گذاران به عنوان سود از بانک‌ها دریافت می‌کنند، ربا محسوب میشود؟ ✅ ج: ربای قرضی آن مقدار اضافه بر مبلغ قرض است که قرض گیرنده به خاطر قرضی که میگیرد به قرض دهنده میدهد و امّا سود حاصل از کارکرد پولی که به عنوان سپرده به بانک داده شده تا به وکالت از طرف صاحب آن در یکی از عقود صحیح شرعی به کار گرفته شود، ربا نیست و اشکال ندارد. 🆔 @resale_ahkam
‼️ فرار از ربای قرضی با انجام معامله 🔷 س ۸۴۴۲: من از دوستم درخواست قرض کردم اما او پیشنهاد کرده که خودرو خود را به او بفروشم و او به من پول نقد بدهد و من دوباره فی المجلس خودرو خود را از او به قیمت بیشتری بخرم و چکی به مبلغ خرید برای پنج ماه بعد به او بدهم؛ آیا این عمل مشمول حکم ربا می‌باشد یا خیر؟ ✅ ج: عمل مذکور که برای حیله و فرار از ربا می‌باشد، جایز نیست. 🆔 @resale_ahkam
‼️تبدیل نیت نماز ظهر به نماز قضای صبح 🔷 س ۸۴۴۳: اگر فرد بعد از تکبیر نماز ظهر یادش بیاید که نماز صبحش قضا شده می‌تواند نیت را به نماز صبح برگرداند؟ ✅ ج: اگر وقت برای انجام نماز ظهر تنگ نباشد، تبدیل نیّت در فرض سؤال ممکن بلکه مستحب است. 📕منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️هزینۀ مترتب بر مال پیدا شده یا مجهول المالک 🔷 س ۸۴۴۴: آیا هزینه های احتمالی یافتن مالک و تحویل دادن مال پیدا شده یا مجهول المالک (مانند هزینۀ اعلان، نقل و انتقال برای فروش و تحویل به فقیر) را می توان از قیمت مال برداشت؟ ✅ ج: اگر شرعا مجاز بوده که مال را بردارد (مانند مالی که مالک نزد شخص جا گذاشته است)، می‌تواند هزینه ها را از قیمت آن کسر کند، در غیر این صورت جایز نیست. 🆔 @resale_ahkam
‼️ ایام عزاداری حضرت زهرا سلام الله علیها 🔷 س ۸۴۴۵: چه روزهایی مناسب است به عنوان ایام فاطمیه (سلام الله علیها) رعایت شود؟ ✅ ج: مناسب است علاوه بر روز شهادت (۱۳ جمادی الاول و ۳ جمادی الثانی) چند روز از ایام متصل به آن را به حسب عرف منطقه به عنوان ایام حزن و عزای صدیقه کبری (سلام الله علیها) مراعات کنند. 🆔 @resale_ahkam
‼️ معامله صوری برای فرار از ربا 🔷 س ۸۴۴۶: اگر شخصی نیاز به مبلغی پول داشته باشد، آیا جایز است که کالایی را به صورت نسیه به بیش از نرخ حقیقی بخرد و سپس آن را در همان مجلس به فروشنده، به قیمت کمتری بفروشد، مثلاً تکه‌ای طلا را به مبلغ مشخصی به طور نسیه برای مدّت یک سال بخرد و در همان مجلس آن را به صورت نقد به شخص فروشنده، به دو سوم قیمت خرید بفروشد؟ ✅ ج: چنین معامله‌‏ای که در واقع نوعی حیله برای فرار از ربای قرضی است، شرعاً حرام و باطل است. 🆔 @resale_ahkam
‼️فراموش کردن اذان واقامه 🔷 س ۸۴۴۷: اگر نمازگزار بین نماز یادش بیاید که اذان و اقامه یا تنها اقامه را فراموش کرده، آیا می‌تواند برای گفتن آنها نماز را بشکند؟ ✅ ج: اگر پیش از رکوعِ رکعت اول به یاد بیاورد، چنانچه وقت نماز وسعت دارد، می تواند برای گفتن آنها نماز را بشکند؛ در غیر این صورت، قطع نماز جایز نیست. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️ تفاوت وجه التزام و جریمه دیر کرد 🔷 س ۸۴۴۸: تفاوت وجه التزام با جریمه دیرکرد چیست؟ آیا وجه التزام همان رباست؟ ✅ ج: مبلغ دیر کرد به معنای گرفتن وجهی در ازای مهلت دادن به مدیون برای ادای دین است که ربا محسوب می شود اما وجه التزام به معنای جریمه در ازای تخلف از تعهدی است که مدیون برای ادای دین در زمان معین داشته است و لذا مانعی ندارد. 🆔 @resale_ahkam
‼️ساختن طبقه دوم و زیرزمین برای مسجد 🔷 س ۸۴۴۸: مسجدی که از قدیم موقوفه است و از نیت واقف خبر نداریم، آیا می توانیم یک طبقه روی مسجد بسازیم یا برای مسجد زیر زمین بسازیم و اجاره بدهیم تا منبع درآمدی برای مسجد باشد؟ ✅ ج: احداث طبقۀ فوقانی یا تحتانی در مکانی که مسجد است، به عنوان غیرمسجد شرعا ممکن نیست و طبقات احداثی جدید نیز حکم مسجد را داشته و اجاره دادن آن صحیح نمی باشد. 🆔 @resale_ahkam