eitaa logo
رساله امام خامنه‌ای
172.3هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
532 ویدیو
21 فایل
کانال تبلیغات + تعرفه تبلیغات http://eitaa.com/joinchat/1337458700Ca1f381060c فروشگاه کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/2106523787Cbeca0efbe4 سروش https://sapp.ir/resale_ahkam این کانال رسمی نیست
مشاهده در ایتا
دانلود
❤️ امام صادق عَلَیْهِ السلام: 🔺إذا کانَتْ عَشِیَّةُ الخَمیِسِ وَلیَلةُ الجُمُعَةِ نَزَلَتْ مَلائِکَةٌ مِن السَّماءِ مَعها أقلامُ الذَّهَبِ وَصُحُفُ الفِضِّةِ، لایَکتُبونَ إلاّ الصَّلاةََ عَلی النَّبِیِّ وَآلِهِ. 🔺از شامگاه پنجشنبه و شب جمعه، فرشتگانی با قلمهایی از طلا و لوحهایی از نقره، از آسمان به سوی زمین میآیند و تا غروبِ روز جمعهِ ثواب هیچ عملی را نمینویسند به جز صلوات بر محمّد و آل محمّد علیهم السلام. 📕 مستدرک وسائل الشیعة ج ۶ ص ۷۰ 🆔 @resale_ahkam
‼️ارث بردن زن بیوه از شوهرش در زمان عده طلاق رجعی 🔷س 972: زنی که در عدّه ی طلاق رجعی است و در زمان عدّه، شوهرش بمیرد، آیا از همسر، ارث می برد؟ ✅ج: ارث می برد.  📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
❤️رسول الله صلى الله عليه و آله: 🔺کُلُّ دُعاءٍ یُدْعی اللهَ عَزَّوَجَلَّ بهِ مَحجُوبٌ عَن السَّماءِ حَتیّ یُصَلِّی علی مُحمَّدٍ وَآلِ مُحمَّدٍ. 🔺هر دعایی که خدای متعال با آن خوانده شود، بالا نمیرود مگر آنکه بر محمّد و آل محمّد صلوات فرستاده شود. 📕اصول کافی ج 2 ص 493 🆔 @resale_ahkam
‼️اعتبار دعای دعانویس 🔷س 973: دعاهایی که نویسندگان آن‌ها ادعا می کنند که در کتاب‌های قدیمی دعا نقل شده اند، چه حکمی دارند؟ و آیا این ادعیه از نظر شرعی معتبر هستند؟ مراجعه به آن‌ها چه حکمی دارد؟ ✅ج: اگر دعاها از ائمه اطهار(علیهم‌السلام) نقل و روایت شده باشند و یا مضامین آن‌ها حق باشد، تبرّک جستن به آن‌ها اشکال ندارد. همان‌گونه که تبرّک جستن به دعاهای مشکوک به این امید که از معصوم(علیه السلام) باشند، اشکال ندارد. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️وظیفه مردم نسبت به اقدامات غیر قانونی دیگران 🔷س 974: کسی که پدرش اجناس را غیر قانونی وارد کشور می کند و این کار به اقتصاد کشور آسیب می زند؛ آیا وظیفه ی او اطلاع رسانی به نهادهای مربوطه هست؟ ✅ج: در هر صورت وظیفه ی فرزند - با وجود شرایط امر به معروف و نهی از منکر - امر و نهی زبانی است و در صورت نیاز به مراتب بالاتر، موضوع را به مسئولان مربوطه در نیروی انتظامی و قوه قضائیه ارجاع دهد. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️ احکام نجاسات 🔷 خوردن و آشامیدن چیز نجس حرام است. همچنین خورانیدن آن بر کسی که از نجاست آن خبر ندارد، نیز جایز نیست، ولی اگر انسان ببیند کـسی غــذای نجسی را می‌خورد یا با لباس نجس نماز می‌خواند، لازم نیست نجس بودن آن را به او بگوید. 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️احکام نجاسات 🔷 آگاه کردن کسی که لباس را می‌شوید از نجاست لباس، لازم نیست، ولی صاحب لباس تا یقین به طهارت آن حاصل نکند نمی‌تواند آثار طهارت بر آن مترتب سازد. 🔷 هرگاه مهمان یکی از اثاثیه‌های میزبانش را نجس کند اطلاع دادن به میزبان در غیر از خوردنی و آشامیدنی و ظرفهای غذا، لازم نیست. 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️اعمال بدون تقلید 🔷اعمال افرادی که تقلید نمی‌کنند یا تقلید صحیح ندارند در صورتی محکوم به صحت است که: 1⃣موافق احتیاط باشد. 2⃣یا مطابق واقع باشد. 3⃣یا مطابق با نظر مجتهدی باشد که وظیفه دارند از او تقلید کنند. 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️شرایط مرجع تقلید 🔷از کسی باید تقلید کرد که شرایط آن را داشته باشد: ✅مرد باشد. ✅بالغ باشد. ✅عاقل باشد. ✅شیعه‌ی ۱۲ امامی باشد. ✅حلال زاده باشد. ✅بنابر احتیاط (واجب) زنده باشد. ✅عادل باشد. ✅با توجه به حساسیت و اهمیت منصب مرجعیت در فتوا، بنابر احتیاط واجب، قدرت تسلط بر نفس سرکش را داشته و حرص به دنیا نداشته باشد. ✅مجتهد باشد. ✅بنابر احتیاط واجب اعلم باشد. 🆔 @resale_ahkam
🌺💐آئينه توحيد به قم مي آيد 💐🌺يا خواهر خورشيد به قم مي آيد 🌺💐نذر نفحات فاطمي اش صلوات 💐🌺با آمدنش عيد به قم مي آيد #ورود_حضرت_معصومه_به_قم 🆔 @resale_ahkam
‼️مسافرت به قم 🔷س 975: من هر هفته برای زیارت حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) و انجام اعمال مسجد جمکران به شهر قم مسافرت می‌کنم، آیا در این سفر نمازم را تمام بخوانم یا شکسته؟ ✅ج: در اين سفر حکم ساير مسافرين را داريد و نماز شما قصر است. 📕منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️معنای وضوی جبیره‌یی 🔷اگر روی زخم بسته است، باید جاهایی را که می‌شود شست بشوید و روی زخم بند (جبیره) به جای شستن، دست تر بکشد. به این وضو، «وضوی جبیره‌یی» می‌گویند. 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️احکام وضوی جبیره‌یی 🔷اگر در اعضای وضو (صورت و دستها) زخم یا شکستگی است و روی آن باز است و آب برای آن ضرر ندارد، باید آن را بشوید، و اگر شستن آن مضر است باید اطراف آن را بشوید و احتیاط (واجب) آن است که اگر کشیدن دست تر بر آن ضرر ندارد دست تر بر آن بکشد 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️احکام وضوی جبیره‌یی 🔷اگر محل مسح، زخم است و نمی‌تواند روی آن، دست تر بکشد، باید به جای وضو، تیمم کند، ولی در صورتی که می‌تواند پارچه‌یی روی زخم قرار دهد و بر آن دست بکشد احتیاط (واجب) آن است که علاوه بر تیمم، وضو نیز با چنین مسحی بگیرد. 🔷کسی که در یکی از اعضای وضویش زخمی وجود دارد که دایماً از آن خون می‌آید، واجب است جبیره‌یی را بر روی زخم بگذارد که خون از آن بیرون نمی‌آید، مثل نایلون. 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️ مبطلات وضو ✅ خارج شدن ادرار ✅ خارج شدن مدفوع ✅ خارج شدن باد شکم ✅ به خواب رفتن ✅ چیزهایی که عقل را از بین می‌برد، مانند دیوانگی و مستی و بیهوشی ✅ استحاضه‌ی زنان ✅ هر چیزی که موجب غسل می‌شود، مانند جنابت و خون حیض.(و مس میت) 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
❤️امام صادق عَلَیْهِ السلام: 🔺وَلايَتُنَا وَلايَةُ اللَّهِ الَّتِي لَمْ يُبْعَثْ نَبِيٌّ قَطُّ إِلَّا بِهَا. 🔺ولايت ما همان ولايت خدا است که هيچ پيغمبري جز با ولايت ما برانگيخته نشده است. 📕 بحار الأنوار ج 27 ص 136 🆔 @resale_ahkam
‼️احکام وضو 🔷 کسی که جاهل به بطلان وضویش است و بعد از وضو متوجه آن می‌شود، واجب است برای اعمال مشروط به طهارت، وضو را اعاده کند و اگر با وضوی باطل نماز خوانده باشد اعاده‌ی آن نیز واجب می‌باشد. 🔷 کسی که در کارهای وضو و شرایط آن، مثل پاک بودن آب و غصبی نبودن آن خیلی شک می‌کند، باید به شک خود اعتنا نکند 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️کیفیت اتصال صفوف زنان و مردان در نماز 🔷س 976: کیفیت اتصال و عدم اتصال صفوف زنان و مردان در نماز در صورت نبودن پرده و حائل چگونه است؟ ✅ج: زنان می توانند پشت سر مردان بدون فاصله بایستند. 🆔 @resale_ahkam
‼️ مس قرآن 🔷دست زدن به خط قرآن بدون وضو حرام است و این امر، اختصاص به قرآن کریم ندارد، بلکه شامل همه‌ی کلمات و آیات قرآنی می‌شود، هر چند در کتاب دیگری یا در روزنامه، مجله، تابلو و غیر آنها باشد. 🔷همه جای بدن، مانند لب و صورت و غیره هم حکم دست را دارد 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️حد ترخص 🔷 برای تعیین حد ترخص، شنیده نشدن اذان شهر کافی است، هر چند احتیاط (مستحب) رعایت هر دو علامت (نشنیدن اذان شهر و ندیدن دیوارهای شهر) است. 🔷 معیار حد ترخص، شنیدن اذان آخر شهر از طرفی است که مسافر از آن خارج و یا داخل می‌شود (نه شنیدن اذان وسط شهر) 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️اقسام وطن                                           🔺اقسام وطن: وطن از یک نظر بر دو قسم است: 🔷الف: وطن اصلی: جایی که انسان در آن متولد شده و مدتی در آن بوده و رشد و نمو پیدا کرده است. 🔷ب: وطن اتخاذی (وطن جدید، وطن دوم): جایی که مکلف آن را برای سکونت و زندگی لااقل هفت یا هشت سال، برگزیده است 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️احکام وطن 🔷س 977: فردی که بنادارد برای همیشه یا سالیان متمادی سالی سه چهار ماه در محلی زندگی کند آیا آنجا وطن او محسوب می شود؟ ✅ج: اگر نیت توطن می کند در آن محل و وسائل زندگی در وطن مانند خانه و امثال آن را فراهم می نماید آنجا وطن دوم اوست. 📕منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️چند مسأله درباره غنا 🔷در حرمت غنا فرقی بین مجلس عروسی و غیر عروسی نیست؛ یعنی اگر در مجلس عروسی هم غنایی بخواند که لهو مضلّ عن سبیل الله باشد، این محرّم است. امّا اگر غنایی می‌خواند که لهو مضلّ عن سبیل الله نیست، حرام نیست. 🔷 استمتاع مرد از همسرش باعث حلّیت غنای محرم نمی‌شود.  چنانچه مرد بخواهد از زوجة خود متمتّع شود، به اینکه او برایش غنای حرام بخواند، جایز نیست. 🔷غنا از گناهان کبیره است 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️ احکام غنا 🔷 حضور در مجلس غنا حرام است. 🔷 استماع غنا حرام است. حتّی اگر در آن مجلس هم حضور نداشته باشند. 🔷 تعلیم و تعلم غنا، به معنای فراگیری قواعد آن، حرام نیست. مگر اینکه آنچه اجرا می‌کند، مضلّ عن سبیل الله باشد که این مطلب مربوط به فراگیری دستگاه‌ها نیست. بلکه مربوط به ایجاد آهنگهاست 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️خوانندگی زن 🔷س 977: اگر زنی بدون عشوه‌گری در جمع مردان غناء بخواند و از نظر عرف مفسده‌ای در پی نداشته باشد، حکمش چیست؟ ✅ج: چنانچه خوانندگی زن در جمع مردان که طبعاً مراد، مردان بیگانه و نامحرم است، موجب تحریک شهوت، ریبه و افتادن در گناه شود، غنای لهوی محرم است که هم برای خواننده حرام است و هم برای شنونده. ⚠️ دو نکته نسبت به سؤال: 1⃣شرط عدم تحریک شهوت که در سؤال فرض شده، تقریباً تحقّق‌ناپذیر است؛ چگونه ممکن است زنی خوش صدا، آوازی بخواند و مردها دلهایشان متوجّه پروردگار باشد و ذکر بگویند و مفسده‌ای برایشان ایجاد نشود. این خیلی بعید است و عادتاً چنین چیزی تحقّق نمی‌یابد. بله اگر شرط سؤال کننده تحقّق یافت، حرام نیست. امّا چرا انسان حکم به عدم حرمت چیزی بدهد که به طور طبیعی و عادی اتفاق نمی‌افتد. 2⃣ضمناً در سؤال تعبیر عشوه‌گری به کار رفته است؛ به این معنا که اگر عشوه‌گری نکند، شهوت‌انگیزی نخواهد شد. درحالی که چنین نیست؛ گاهی ممکن است آن زن عشوه‌گری هم نکند، امّا در عین حال تحریک شهوت کند. پس ملاک، عشوه‌گری نیست، تحریک شهوت است 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam