eitaa logo
رساله امام خامنه‌ای
172.3هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
532 ویدیو
21 فایل
کانال تبلیغات + تعرفه تبلیغات http://eitaa.com/joinchat/1337458700Ca1f381060c فروشگاه کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/2106523787Cbeca0efbe4 سروش https://sapp.ir/resale_ahkam این کانال رسمی نیست
مشاهده در ایتا
دانلود
‼️شرایط مرجع تقلید 🔷از کسی باید تقلید کرد که شرایط آن را داشته باشد: ✅مرد باشد. ✅بالغ باشد. ✅عاقل باشد. ✅شیعه‌ی ۱۲ امامی باشد. ✅حلال زاده باشد. ✅بنابر احتیاط (واجب) زنده باشد. ✅عادل باشد. ✅با توجه به حساسیت و اهمیت منصب مرجعیت در فتوا، بنابر احتیاط واجب، قدرت تسلط بر نفس سرکش را داشته و حرص به دنیا نداشته باشد. ✅مجتهد باشد. ✅بنابر احتیاط واجب اعلم باشد. 🆔 @resale_ahkam
🌺💐آئينه توحيد به قم مي آيد 💐🌺يا خواهر خورشيد به قم مي آيد 🌺💐نذر نفحات فاطمي اش صلوات 💐🌺با آمدنش عيد به قم مي آيد #ورود_حضرت_معصومه_به_قم 🆔 @resale_ahkam
‼️مسافرت به قم 🔷س 975: من هر هفته برای زیارت حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) و انجام اعمال مسجد جمکران به شهر قم مسافرت می‌کنم، آیا در این سفر نمازم را تمام بخوانم یا شکسته؟ ✅ج: در اين سفر حکم ساير مسافرين را داريد و نماز شما قصر است. 📕منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️معنای وضوی جبیره‌یی 🔷اگر روی زخم بسته است، باید جاهایی را که می‌شود شست بشوید و روی زخم بند (جبیره) به جای شستن، دست تر بکشد. به این وضو، «وضوی جبیره‌یی» می‌گویند. 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️احکام وضوی جبیره‌یی 🔷اگر در اعضای وضو (صورت و دستها) زخم یا شکستگی است و روی آن باز است و آب برای آن ضرر ندارد، باید آن را بشوید، و اگر شستن آن مضر است باید اطراف آن را بشوید و احتیاط (واجب) آن است که اگر کشیدن دست تر بر آن ضرر ندارد دست تر بر آن بکشد 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️احکام وضوی جبیره‌یی 🔷اگر محل مسح، زخم است و نمی‌تواند روی آن، دست تر بکشد، باید به جای وضو، تیمم کند، ولی در صورتی که می‌تواند پارچه‌یی روی زخم قرار دهد و بر آن دست بکشد احتیاط (واجب) آن است که علاوه بر تیمم، وضو نیز با چنین مسحی بگیرد. 🔷کسی که در یکی از اعضای وضویش زخمی وجود دارد که دایماً از آن خون می‌آید، واجب است جبیره‌یی را بر روی زخم بگذارد که خون از آن بیرون نمی‌آید، مثل نایلون. 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️ مبطلات وضو ✅ خارج شدن ادرار ✅ خارج شدن مدفوع ✅ خارج شدن باد شکم ✅ به خواب رفتن ✅ چیزهایی که عقل را از بین می‌برد، مانند دیوانگی و مستی و بیهوشی ✅ استحاضه‌ی زنان ✅ هر چیزی که موجب غسل می‌شود، مانند جنابت و خون حیض.(و مس میت) 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
❤️امام صادق عَلَیْهِ السلام: 🔺وَلايَتُنَا وَلايَةُ اللَّهِ الَّتِي لَمْ يُبْعَثْ نَبِيٌّ قَطُّ إِلَّا بِهَا. 🔺ولايت ما همان ولايت خدا است که هيچ پيغمبري جز با ولايت ما برانگيخته نشده است. 📕 بحار الأنوار ج 27 ص 136 🆔 @resale_ahkam
‼️احکام وضو 🔷 کسی که جاهل به بطلان وضویش است و بعد از وضو متوجه آن می‌شود، واجب است برای اعمال مشروط به طهارت، وضو را اعاده کند و اگر با وضوی باطل نماز خوانده باشد اعاده‌ی آن نیز واجب می‌باشد. 🔷 کسی که در کارهای وضو و شرایط آن، مثل پاک بودن آب و غصبی نبودن آن خیلی شک می‌کند، باید به شک خود اعتنا نکند 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️کیفیت اتصال صفوف زنان و مردان در نماز 🔷س 976: کیفیت اتصال و عدم اتصال صفوف زنان و مردان در نماز در صورت نبودن پرده و حائل چگونه است؟ ✅ج: زنان می توانند پشت سر مردان بدون فاصله بایستند. 🆔 @resale_ahkam
‼️ مس قرآن 🔷دست زدن به خط قرآن بدون وضو حرام است و این امر، اختصاص به قرآن کریم ندارد، بلکه شامل همه‌ی کلمات و آیات قرآنی می‌شود، هر چند در کتاب دیگری یا در روزنامه، مجله، تابلو و غیر آنها باشد. 🔷همه جای بدن، مانند لب و صورت و غیره هم حکم دست را دارد 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️حد ترخص 🔷 برای تعیین حد ترخص، شنیده نشدن اذان شهر کافی است، هر چند احتیاط (مستحب) رعایت هر دو علامت (نشنیدن اذان شهر و ندیدن دیوارهای شهر) است. 🔷 معیار حد ترخص، شنیدن اذان آخر شهر از طرفی است که مسافر از آن خارج و یا داخل می‌شود (نه شنیدن اذان وسط شهر) 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️اقسام وطن                                           🔺اقسام وطن: وطن از یک نظر بر دو قسم است: 🔷الف: وطن اصلی: جایی که انسان در آن متولد شده و مدتی در آن بوده و رشد و نمو پیدا کرده است. 🔷ب: وطن اتخاذی (وطن جدید، وطن دوم): جایی که مکلف آن را برای سکونت و زندگی لااقل هفت یا هشت سال، برگزیده است 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️احکام وطن 🔷س 977: فردی که بنادارد برای همیشه یا سالیان متمادی سالی سه چهار ماه در محلی زندگی کند آیا آنجا وطن او محسوب می شود؟ ✅ج: اگر نیت توطن می کند در آن محل و وسائل زندگی در وطن مانند خانه و امثال آن را فراهم می نماید آنجا وطن دوم اوست. 📕منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️چند مسأله درباره غنا 🔷در حرمت غنا فرقی بین مجلس عروسی و غیر عروسی نیست؛ یعنی اگر در مجلس عروسی هم غنایی بخواند که لهو مضلّ عن سبیل الله باشد، این محرّم است. امّا اگر غنایی می‌خواند که لهو مضلّ عن سبیل الله نیست، حرام نیست. 🔷 استمتاع مرد از همسرش باعث حلّیت غنای محرم نمی‌شود.  چنانچه مرد بخواهد از زوجة خود متمتّع شود، به اینکه او برایش غنای حرام بخواند، جایز نیست. 🔷غنا از گناهان کبیره است 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️ احکام غنا 🔷 حضور در مجلس غنا حرام است. 🔷 استماع غنا حرام است. حتّی اگر در آن مجلس هم حضور نداشته باشند. 🔷 تعلیم و تعلم غنا، به معنای فراگیری قواعد آن، حرام نیست. مگر اینکه آنچه اجرا می‌کند، مضلّ عن سبیل الله باشد که این مطلب مربوط به فراگیری دستگاه‌ها نیست. بلکه مربوط به ایجاد آهنگهاست 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️خوانندگی زن 🔷س 977: اگر زنی بدون عشوه‌گری در جمع مردان غناء بخواند و از نظر عرف مفسده‌ای در پی نداشته باشد، حکمش چیست؟ ✅ج: چنانچه خوانندگی زن در جمع مردان که طبعاً مراد، مردان بیگانه و نامحرم است، موجب تحریک شهوت، ریبه و افتادن در گناه شود، غنای لهوی محرم است که هم برای خواننده حرام است و هم برای شنونده. ⚠️ دو نکته نسبت به سؤال: 1⃣شرط عدم تحریک شهوت که در سؤال فرض شده، تقریباً تحقّق‌ناپذیر است؛ چگونه ممکن است زنی خوش صدا، آوازی بخواند و مردها دلهایشان متوجّه پروردگار باشد و ذکر بگویند و مفسده‌ای برایشان ایجاد نشود. این خیلی بعید است و عادتاً چنین چیزی تحقّق نمی‌یابد. بله اگر شرط سؤال کننده تحقّق یافت، حرام نیست. امّا چرا انسان حکم به عدم حرمت چیزی بدهد که به طور طبیعی و عادی اتفاق نمی‌افتد. 2⃣ضمناً در سؤال تعبیر عشوه‌گری به کار رفته است؛ به این معنا که اگر عشوه‌گری نکند، شهوت‌انگیزی نخواهد شد. درحالی که چنین نیست؛ گاهی ممکن است آن زن عشوه‌گری هم نکند، امّا در عین حال تحریک شهوت کند. پس ملاک، عشوه‌گری نیست، تحریک شهوت است 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
❤️ رسول الله صلى الله عليه و آله: 🔺أولَی النّاسِ بِی یَومَ القِیامَۀِ أکْثَرُهُمْ عَلَیَّ صَلاةً فِی دارِ الدُّنیا 🔺نزدیک‌ترین شما به من در روز قیامت، کسانی هستند که در دنیا بیشتر از دیگران بر من صلوات فرستند. 📕 بحارالأنوار ج 91 ص 63 🆔 @resale_ahkam
‼️فروش ملک به شرط خرید 🔷س 978:: بعضی از افراد اقدام به فروش بعضی از املاک خود می کنند به این شرط که دوباره آن را از همان مشتری به قیمتی بیشتر از قیمتی که خریده است خریداری کنند، آیا این بیع صحیح است؟ ✅ج: این نوع بیع صوری و وسیله ای برای دستیابی به قرض ربوی می باشد و لذا حرام و باطل است، بله اگر ملک خود را به‌طور جدّی و به نحو صحیح شرعی بفروشند و سپس اقدام به خرید نقدی یا نسیه آن به همان قیمت یا بیشتر از مشتری نمایند، اشکال ندارد. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️بیان عیوب کالا هنگام معامله 🔷س 979: آیا هنگام فروش ماشین باید تمام عیب و نقص های آن به خریدار گفته شود ودرصورتی که نگوییم معامله صحیح است؟ ✅ج: گفتن عیب واجب نیست، اما نباید عیب آن را مخفی کند یا دروغ بگوید و معامله صحیح است، ولی اگر مشتری عیب را نداند و بعد از معامله بفهمد، حق فسخ معامله یا دریافت ارش را دارد.  📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️دریافت دیرکرد در معامله نسیه 🔷س 980: 🔺الف: اگر پس از معامله به مشتری بگوییم، می‌توانی ثمن را دیرتر تحویل دهی به شرط آن که مقدار بیشتری بپردازی، اشکال دارد؟ 🔺ب: اگر پس از معامله به مشتری بگوییم می توانید ثمن را زودتر از زمان تعیین شده بدهید، و مقدار کمتری بپردازید، اشکال دارد؟ ✅ج: الف: ربا و حرام است. ب: اشکال ندارد. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️خمس مال قرضی 🔷مالی که قرض گرفته می‌شود خمس ندارد، مگر آن مقدار که اقساط آن تا سر سال خمسی از منفعت کسب پرداخت شده است، بنابراین اگر شخصی مبلغی را قرض بگیرد و نتواند آن را قبل از آن سال ادا کند لازم نیست خمس آن را بدهد، ولی اگر از درآمد سال خود قسطهای آن را بپردازد و عین مالی که قرض گرفته هنگام رسیدن سال خمسی نزد او باقی باشد واجب است که خمس آن را به میزان اقساطی که پرداخت نموده بپردازد 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️مؤونه‌یی که از نیاز خارج شده 🔷مؤونه‌یی که از نیاز خارج شده، مثل خانه‌ ای که شخص آن را برای سکونت ساخته یا خریده و بعد به علت سکونت در ساختمان‌های دولتی به آن نیاز ندارد: 1⃣ از درآمد سال یا درآمدی که خمس ندارد یا خمس آن پرداخت شده تهیه گردیده: خمس ندارد. 2⃣ از محل درآمدی که خمس به آن تعلق گرفته و پرداخت نشده تهیه گردیده: باید خمس پولی که در تهیه‌ی آن هزینه شده را بدهد 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam .
‼️خمس وسیله نقلیه 🔷فردی که وسیله‌ی نقلیه‌ی خود را می‌فروشد: 🔺الف: اگر وسیله‌ی نقلیه او جزو مؤونه بوده (یعنی برای استفاده‌ی شخصی و رفع نیازهای زندگی و جزو احتیاجات مناسب با شأن عرفی شخص بوده): پول فروش آن حکم پول فروش مؤونه را دارد که قبلاً گفته شد. 🔺ب: و اگر برای کار کردن بوده، در صورتی که آن را با عین درآمدی که خمس به آن تعلق گرفته ولی پرداخت نشده خریده: باید خمس تمام پول فروش را بپردازد 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای  🆔 @resale_ahkam
‼️احکام خمس 🔷فردی که خانه‌ی چند طبقه ساخته یا تهیه کرده تا بعضی از طبقات آن را اجاره دهد و اجاره‌ی آن را صرف هزینه‌های زندگی کند، باید خمس درآمدی که در طبقات اضافی صرف نموده، بپردازد 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam