‼️بلند و آهسته خواندن حمد و سوره
1⃣ نماز صبح و مغرب و عشا:
🔸نمازگزار مرد است: باید بلند بخواند.
🔸نمازگزار زن است: میتواند بلند یا آهسته بخواند، ولی اگر نامحرم صدایش را میشنود بهتر است آهسته بخواند.
2⃣ نماز ظهر و عصر: باید آهسته بخواند غیر از «بسم الله»، چه نمازگزار مرد باشد و چه زن.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @resale_ahkam
‼️استحاله نجس
🔷اگر چیزی که نجس است به طوری تغییر کند که تبدیل به جنس دیگری شود ـ مثل چوبی که با سوختن خاکستر شود یا شراب تبدیل به سرکه شود، یا سگ در نمکزار تبدیل به نمک شود ـ پاک می شود، اما اگر جنس آن عوض نشود، بلکه فقط حالت آن عوض شود ـ مثل گندم نجس آرد شود، یا شکر نجس در آب حل شود ـ پاک نمی شود.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️نشسته خواندن نماز
🔷کسی که احتمال میدهد در آخر وقت بتواند نماز خود را ایستاده بخواند، بنابر احتیاط (واجب) باید تا آن هنگام صبر کند، ولی اگر در اول وقت به خاطر عذری نماز خود را نشسته خواند و سپس تا آخر وقت عذر او بر طرف نشد نمازی که خوانده صحیح است و اعاده لازم نیست.
🔷 اگر در اول وقت، قادر بر نماز ایستاده نبود و یقین داشت که ناتوانی او از نماز ایستاده، تا آخر وقت ادامه خواهد یافت، ولی قبل از آخر وقت توانست ایستاده نماز بخواند باید نماز را به طور ایستاده اعاده کند.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @resale_ahkam
‼️آهسته خواندن تسبیحات اربعه
🔷تسبیحات اربعه یا حمد تنها در رکعت سوم و چهارم: باید آهسته بخواند، چه نمازگزار مرد باشد و چه زن، ولی در صورتی که حمد بخواند میتواند در نماز فرادی «بسم الله الرحمن الرحیم» را بلند بگوید، اگر چه احتیاط در آن است که «بسم الله» را هم آهسته بگوید و در نماز جماعت این احتیاط، واجب است.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @resale_ahkam
‼️احکام قرائت نماز
🔷وجوب بلند خواندن در نمازهای مغرب و عشا و صبح، و وجوب آهسته خواندن در نماز ظهر و عصر، مختص به قرائت حمد و سوره است، همانگونه که وجوب آهسته خواندن در غیر از دو رکعت اول نماز مغرب و عشا، فقط مخصوص قرائت حمد یا تسبیحات در رکعت سوم یا چهارم است، ولی در ذکر رکوع و سجده و تشهد و سلام و دیگر ذکرهای واجب در نمازهای پنجگانه، مکلف بین آهسته یا بلند خواندن مخیّر است.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @resale_ahkam
‼️رعایت نکردن بلند یا آهسته خواندن قرائت
🔷اگر درجایی که باید نماز را بلند بخواند، عمداً آهسته بخواند یا در جایی که باید آهسته بخواند عمداً بلند بخواند نمازش باطل است، ولی اگر از روی فراموشی یا ندانستن مسأله باشد نماز صحیح است، و اگر در اثنای خواندن حمد و سوره ملتفت شود که اشتباه کرده، لازم نیست مقداری را که بر خلاف دستور، بلند یا آهسته خوانده دوباره بخواند.
🔷 اگر کسی در خواندن حمد و سوره، بیشتر از معمول صدا را بلند کند، مثل آن که آنها را با فریاد بخواند، نمازش باطل است.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @resale_ahkam
‼️ مسجد سیّار
🔷س 1470: اگر اتاقک متحرک (کانکس) یا یکی از کوپه های واگن قطار یا اتاقکی در هواپیما را به عنوان #مسجد_وقف کنند، آیا وقف صحیح است و احکام خاص سایر مساجد را دارد؟
✅ج: صحت وقف به عنوان مسجد، ثابت نیست و احکام مسجد بر این گونه اتاقک ها مترتب نمی شود.
#احکام_مسجد #احکام_وقف #وقف_اماکن_متحرک_به_عنوان_مسجد
🆔 @resale_ahkam
‼️نحوه ادای قرائت نماز
🔷در قرائت ، واجب است که کلمات، تلفظ شوند به طوری که قرائت بر آن صدق کند، از این رو قرائت قلبی یعنی گذراندن کلمات در قلب بدون تلفظ آنها که عنوان قرائت بر آن صدق نمیکند کافی نیست. نشانهی صدق قرائت این است که خودش بتواند آنچه رامیخواند و بر زبان جاری میکند – اگر دچار سنگینی گوش یا سر و صدای محیط نیست- بشنود.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @resale_ahkam
‼️قرائت نماز برای افراد لال
🔷کسی که بر اثر ابتلا به بیماری لالی قادر به تکلم نیست، ولی حواس سالمی دارد، اگر نمازش را با اشاره بخواند صحیح و مجزی است.
🔷واجب است که قرائت، صحیح و بدون غلط باشد و کسی که به هیچ قسم نمیتواند صحیح آن را یاد بگیرد، باید هر طور که میتواند بخواند، و احتیاط مستحب آن است که نماز را به جماعت به جا آورد.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @resale_ahkam
‼️عدم قدرت بر قرائت نماز
🔷کسی که حمد و سوره و چیزهای دیگر نماز را به خوبی نمیداند و میتواند یاد بگیرد، چنانچه وقت نماز وسعت دارد باید یاد بگیرد، و اگر وقت تنگ است بنابر احتیاط واجب در صورتی که ممکن باشد باید نمازش را به جماعت بخواند.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @resale_ahkam
‼️ملاک صحت قرائت نماز
🔷ملاک صحت قرائت ، عبارت است از رعایت قواعد زبان عربی و ادای حرف از مخارج آن به طوری که اهل لسان (عرب زبانان) آن را ادای آن حرف بدانند نه حرف دیگر.
🔷 در قرائت ، رعایت محسنات تجوید لازم نیست.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @resale_ahkam
‼️رعایت نکردن قرائت نماز
🔷اگر یکی از کلمات حمد و سوره را نداند، یا عمداً آن را نگوید، یا عمداً به جای حرفی حرف دیگر بگوید، مثلاً به جای «ض» «ز» بگوید، یا زیر و زبر کلمات را تغییر دهد یا تشدید را نگوید، نماز او باطل است.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @resale_ahkam
❤️أمير المؤمنين علي عليه السلام:
🔺أبخَلُ النّاسِ مَن بَخِلَ على نفسِهِ بمالِهِ و خلّفَهُ لِوُرّاثِهِ
🔺بخيلترين مردم كسى است كه مال خويش را از خود دريغ دارد و براى وارثانش بگذارد.
📕 غرر الحكم ح۳۲۵۳
🆔 @resale_ahkam
‼️اشتباه در قرائت نماز
🔷کسی که در قرائت حمد و سوره و یا در اعراب و حرکات کلمات نماز اشتباه میکرده است، مثلاً کلمهی «یُولَدْ» را به جای فتح لام به کسر لام میخوانده، اگر عامد یا جاهل مقصر (قادر بر یادگیری) بوده بنابر احتیاط واجب، نماز باطل است، و الا نماز صحیح است. البته اگر نمازهای گذشته را با اعتقاد به صحت، به صورت مذکور خوانده باشد محکوم به صحت است و اعاده و قضا ندارد.
🔷«مَالِکِ» در آیهی شریفهی «مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ» «مَلِکِ» هم قرائت شده، و قرائت به هر دو صورت در نماز از باب احتیاط اشکال ندارد.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @resale_ahkam
‼️وصل به سکون در قرائت نماز
🔷در قرائت نماز لازم نیست که اگر آیهیی را به آیهی بعدی وصل کرد، حرکت آخر آیه را ظاهر کند، مثلاً اگر بگوید: «مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ» و نون آخر آیه را ساکن کند و بلافاصله بگوید: «ایّاکَ نَعْبُدُ وَ ایّاکَ نَسْتَعینُ» اشکال ندارد. این کار را «وصل به سکون» مینامند، و همینطور است در مورد کلماتی که آیه از آنها تشکیل شده است، اگر چه در مورد اخیر احتیاط (مستحب) آن است که وصل به سکون نکند.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @resale_ahkam
‼️شک در صحتِ قرائت
🔷اگر پس از آن که آیهیی را تمام کرد شک کند که آن را درست خوانده یا نه، باید به شک خود اعتنا نکند،و همینطور است اگر جملهیی از آیه را تمام کرد و پس از آن شک در درست خواندن آن کرد، مثل این که پس از «اِیَّاکَ نَعْبُدُ» شک کرد که آیا آن را درست ادا کرده است یا نه. البته در همهی این صورتها اگر آنچه را که در صحیح ادا کردن آن شک دارد، احتیاطاً دوباره بخواند اشکال ندارد.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @resale_ahkam
‼️سکون هنگام قرائت
🔷هنگام قرائت حمد و سوره یا تسبیحات، بدن باید آرام و مستقر باشد، و در صورتی که بخواهد کمی جلو یا عقب برود یا بدن را کمی به طرف راست و چپ حرکت دهد، باید ذکری را که به خواندن آن مشغول است در حال این حرکت، قطع کند.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @resale_ahkam
‼️فراموش کردن رکوع
🔷س 1471: اگر کسی در سجده اول و یا پيش از آن که وارد سجدهی دوم نماز شود، متوجه شود رکوع را انجام نداده است، چه وظیفه ای دارد؟
✅ج: بايد برخيزد و از حالت ایستاده به رکوع برود و پس از آن دو سجده را بجا آورد و نماز را تمام کند و بعد از نماز، بنابر احتياط مستحب، دو سجدهی سهو به خاطر سجدهی زيادی، انجام دهد.
🆔 @resale_ahkam
‼️برخی از مستحبات قرائت نماز
1⃣ در رکعت اول پیش از حمد بگوید: «اَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ».
2⃣ در رکعت اول و دوم نماز ظهر و عصر «بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرِّحِیمِ» را بلند بگوید.
3⃣ حمد و سوره را شمرده بخواند.
4⃣ در آخر هر آیه وقف کند یعنی آن را به آیهی بعد متصل نکند.
5⃣ در حال خواندن حمد و سوره به معانی آیات توجه داشته باشد.
6⃣ پس از قرائت سورهی حمد، چه در جماعت و چه در فرادی، و چه امام باشد یا ماموم بگوید: «اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ».
7⃣ پس از سورهی «قُلْ هُوَ اللهُ اَحَدٌ» یک یا دو یا سه مرتبه بگوید: «کَذلِکَ اللهُ رَبِّی».
8⃣ پس از قرائت حمد و نیز بعد از سوره، لحظهیی مکث کند و سپس به ادامهی نماز بپردازد.
9⃣ در رکعت سوم و چهارم بعد از تسبیحات، استغفار کند، مثلاً بگوید: «اَسْتَغْفِرُ اللهَ رَبِّی وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ» یا بگوید: «اَللّهُمَّ اغْفِرْلِی».
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @resale_ahkam
‼️مخاطب قرار دادن غیر خدا در قنوت
🔷س 1472: میگویند در نماز به غیر خدا نباید توجه شود. سؤال من این است که اگر در قنوت نماز، دعای فرج (الهی عظم البلاء ..) خوانده شود که در آخر آن توسل به حضرت صاحبالزمان(عج) وجود دارد و نیز خوانده میشود «یا محمدُ یا علی، یا علیُ یا محمد اکفیانی ...»، حکم خواندن چنین دعایی در نماز چیست؟
✅ج: خواندن دعای مذکور تا جایی که مخاطب خداست اشکال ندارد ولی مابقی که مخاطب غیر خدا می باشد جایز نیست و باعث بطلان نماز می شود.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
🔷 امام صادق عليه السلام:
🔺لا تَكسَلوا في طَلَبِ مَعايِشِكُم؛ فَإِنَّ آباءَنا كانوا يَركُضونَ فيها و يَطلُبونَها
🔺در طلب معاش خود كاهلى نكنيد كه پدران ما براى آن مىدويدند و آن را جستجو مىكردند.
📕من لا يحضره الفقيه ج ۳ ص ۱۵۷
🆔 @resale_ahkam
‼️معنای رکوع و حکم آن
🔷در هر رکعت، بعد از قرائت یک رکوع واجب است، و رکوع یعنی خم شدن به اندازهیی که بتواند دستها را به زانو بگذارد.
🔷اگر بعد از رسیدن به حد رکوع و آرام گرفتن بدن، سر بر دارد و بار دیگر به قصد رکوع خم شود، نمازش باطل است؛ (چون رکوع، رکن است و زیاد شدن آن نماز را باطل میکند).
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @resale_ahkam
‼️واجبات رکوع:
1⃣ خم شدن به اندازهیی که بتواند دستها را به زانو بگذارد
2⃣ ذکر
3⃣ آرامش بدن در حال گفتن ذکر رکوع
4⃣ ایستادن بعد از رکوع
5⃣ آرامش بدن بعد از رکوع
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @resale_ahkam
🔴 #اولین کتاب پیرامون بیانیه
رهبر انقلاب در گام دوم انقلاب
✅ شامل:👇
💠متنبیانیه #رهبری درصفحات زوج
💠 #نمودار مطالب در صفحات فرد
💠 فهرست بزرگ #الفبایی
💠 شامل ۲۰۰۰ موضوع الفبایی
♻️ ۱۷۰ صفحه قطع #رقعی
💯 با این کتاب به بیانیه گام دوم، #تسلط آسان و #سریع پیدا کنید!
🔰 قیمت ۲۷ هزار تومان
☎️ تلفن تماس
۰۹۱۹۶۶۶۳۶۷۸
‼️خم شدن در رکوع
1⃣ در هر رکعت بعد از قرائت باید به اندازهیی خم شود که بتواند دست را بر زانو بگذارد، و اگر سر انگشتها هم به زانو برسد کافی است.
2⃣ احتیاط (واجب) آن است که در حال رکوع دستها را بر زانو بگذارد.
3⃣ خم شدن باید به قصد رکوع باشد، پس اگر به قصد کاری دیگر مثلاً برای کشتن جانوری یا برداشتن چیزی خم شود نمیتواند آن را رکوع حساب کند، بلکه بایستد و دوباره برای رکوع خم شود، و به واسطهی این عمل، رکن زیاد نشده و نماز باطل نمیشود.
4⃣ کسی که در حال نشسته رکوع میکند، کافی است به قدری خم شود که صورتش محاذی زانوها برسد.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @resale_ahkam