eitaa logo
رساله امام خامنه‌ای
171.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
532 ویدیو
21 فایل
کانال تبلیغات + تعرفه تبلیغات http://eitaa.com/joinchat/1337458700Ca1f381060c فروشگاه کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/2106523787Cbeca0efbe4 سروش https://sapp.ir/resale_ahkam این کانال رسمی نیست
مشاهده در ایتا
دانلود
‼️چسبیدن مهر به پیشانی در سجده اول نماز ‌ 🔷 اگر در سجده اول، مُهر به پیشانی بچسبد، باید برای سجده دوم مُهر را از پیشانی جدا کند و اگر مُهر را از پیشانی جدا نکند و به همان حال به سجده دوم برود، اشکال دارد. 📕منبع: رساله نماز و روزه، مسأله ۲۷۷ 🆔 @resale_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ☄️ فحشای رسانه‌ای خواص و بزرگان و آقایان، و عدم تشخیص در واکنش یا سکوتِ بموقع : بزرگترین سرعت‌گیرِ پیروزی جبهه‌ی حق است! @ostad_shojae | montazer.ir | نظرات
‼️بهترین خاک برای سجده ‌ 🔷 نیکوترین سجده، سجده بر خاک و روی زمین است که نشانه خضوع و خشوع در برابر خداوند است و برای سجده هیچ خاکی در فضیلت به تربت مقدس سید الشهداء (علیه السلام) نمی‌رسد. 📕منبع: رساله نماز و روزه، مسأله ۲۷۸ 🆔 @resale_ahkam
‼️ برخورد شیء پاک با نجس احتمالی 🔷 س ۸۵۷۱: اگر بدانیم که مثلا یکی از چند لباسی که داریم، نجس است و ندانیم کدامیک از آنهاست؛ آیا برخورد شیء پاک مرطوب با یکی از این لباس ها موجب نجاست آن می شود؟ ✅ ج: موجب نجس شدن آن شیء نمی شود. 🆔 @resale_ahkam
‼️ گفتن ذکری از نماز به قصد فهماندن مطلبی به دیگران 🔷 س ۸۵۷۲: اگر نمازگزار در بجا آوردن جزئی از نماز، قصد قربت ندارد و از طرف دیگر قصد ریا هم ندارد، نمازش صحیح است؟ مثلا برای اینکه مطلبی را به دیگری بفهماند ذکر رکوع را بلند بگوید. ✅ ج: در صورتی که آن جزء، قابل جبران و تدارک باشد و آن را به قصد قربت و جزء نماز، تکرار کند، نماز صحیح است. 🆔 @resale_ahkam
‼️ تصرف در مشاعات آپارتمانی 🔷 س ۸۵۷۳: در قوانین آپارتمان نشینی و تصرف در مشاعات، قانون در برخی از موارد، هرگونه تصرفی را منوط به رای اکثریت نموده است؛ ولو اقلیت ناراضی باشند. با توجه به قانون نامبرده، در جایی که تصرف در مشاعات موجب رفع خسارت شود مثلا ایزوگام پشت بام خراب شده و برخی به خصوص طبقات پایین حاضر به تعمیر نیستند، آیا رضایت آنها شرط است؟ آیا مبلغ خسارت را هم می شود از اقلیت ناراضی به نسبت دریافت کرد؟ همچنین در جایی که تصرف موجب خسارت نیست؛ ولی ارزش کالای مشاع را بالا می برد مثل نمای ساختمان و گذاشتن راه پله و آسانسور و اکثریت راضی به آن هستند، آیا مخالفت اقلیت تاثیر دارد؟ آیا می شود مبلغ هزینه را به نسبت از اقلیت گرفت؟ ✅ ج: اگر قانونی در این زمینه بوده یا شرطی وجود داشته باشد که این تصرفات مطابق آن مجاز باشد، عدم رضایت دیگران تأثیری ندارد و این تصرفات جایز است؛ در غیر این صورت رضایت همه مالکان شرط است. 🆔 @resale_ahkam
‼️ رعایت نکردن نوبت 🔷 س ۸۵۷۴: آیا رعایت نکردن نوبت و حق تقدم دیگران در صف نانوایی یا معاینه پزشکی و امثال آن، حرام است؟ ✅ ج: اگر ظلم در حق دیگران محسوب شود، حرام است. 🆔 @resale_ahkam
‼️ نگاه به زنان غیر مسلمان 🔷 س ۸۵۷۵: آیا نگاه به زنان غیر مسلمان در کشورهای خارجی با توجه به وضعیت پوشش آنها، اشکال دارد؟ ✅ ج: نگاه به زنان غیر مسلمان (بدون لذت و خوف وقوع در حرام) اشکال ندارد اما بنابر احتیاط واجب نباید به مواضعی نگاه کند که به طور معمول آن را می پوشانند. 🆔 @resale_ahkam
‼️ وضو با وجود درد چشم 🔷 س ۸۵۷۶: به دلیل عمل چشم، رساندن آب به آن ضرر دارد و برداشتن جبیره (پانسمان روی آن) نیز ممکن نیست، چگونه باید وضو گرفت؟ ✅ ج: بقیه صورت را از بالا به پایین بشوئید و روی جبیرۀ چشم را به نیت وضو، دستِ تر بکشید و احتیاطاً تیمم نیز انجام دهید. 🆔 @resale_ahkam
‼️ انجام غسل با دستمال خیس 🔷 س ۸۵۷۷: آیا با دستمال خیس یا اَبر اسفنجی می توان غسل کرد؟ ✅ ج: در غسل، عضو باید شسته شود، اگر آب دستمال یا ابر اسفنجی به مقداری باشد که شستن صدق کند، اشکال ندارد. 🆔 @resale_ahkam
‼️ تصرف در مشاعات ساختمان 🔷 س ۸۵۷۸: برخی ساکنان مجتمع‌های مسکونی، در بخش مشاعات تصرفاتی می‌کنند که برخی دیگر راضی نیستند (مثلا در حیاط آنجا ورزش می‌کنند)، آیا این تصرفات جایز است؟ ✅ ج: اگر قانونی در این زمینه بوده یا شرطی وجود داشته باشد که این تصرفات مطابق آن مجاز باشد، عدم رضایت دیگران تأثیری ندارد و این تصرفات جایز است؛ در غیر این صورت رضایت همه مالکان شرط است. 🆔 @resale_ahkam
‼️روش تطهیر کف خانه و مانند آن 🔷 س ۸۵۷۹: اگر کف خانه با خون، نجس شده و جایی برای خارج شدن آب وجود نداشته باشد، برای تطهیر چگونه عمل کنیم؟ ✅ پس از برطرف کردن عین نجاست، به یکی از دو روش زیر می‌توان آنجا را تطهیر نمود: ۱: آب کر (لوله کشی) به جای نجس وصل شود و همه آن محل را فرا بگیرد. ۲: آب قلیل بر محل نجس شده، ریخته شود سپس با دستمال و مانند آن برداشته شود و بنابر احتیاط واجب یک بار دیگر بر محلی که آب جمع شده بود مجددا آب ریخته شده و با دستمال و مانند آن برداشته شود. (اگر برای دفعه دوم از دستمال قبلی استفاده شود باید ابتدا تطهیر گردد). 🆔 @resale_ahkam
‼️محصول به دست آمده از زمین غصبی 🔷 س ۸۵۸۰: آیا می‌توانیم در زمینی که مالکش آن را رها کرده بدون اجازه او بذری بکاریم و بعدا به مالک اطلاع بدهیم؟ در این صورت محصولات متعلق به کیست؟ ✅ ج: اگر یقین به رضایت مالک ندارید، جایز نیست ولی در فرض کاشت، محصول متعلق به صاحب بذر بوده و مالک، مستحق اجاره‌ی زمین است. 🆔 @resale_ahkam
‼️ وضو با وجود مانع 🔷 س ۸۵۸۱: اگر خانمی از لاکِ ناخن استفاده کند که پاک کردن آن برای وضو و غسل مشکل است؛ آیا می تواند وضو و غسل جبیره ای انجام دهد یا تیمم کند؟ ✅ ج: در اعضای وضو یا غسل نباید عمداً و بدون ضرورت مانعی ایجاد کرد و اگر چنین کند و مانع را برطرف نکند، گناه کرده است و باید علاوه بر وضو یا غسل جبیره‌، تیمّم نیز انجام دهد و بعد از برداشتن مانع بنا بر احتیاط واجب، قضای نمازها را نیز بخواند. در ضمن آنچه عرفاً زینت محسوب می‌شود باید از نامحرم پوشانده شود. 🆔 @resale_ahkam
‼️ اطاعت از والدین 🔷 س ۸۵۸۲: اطاعت از والدین واجب است یا فقط ایذاء حرام است؟ ✅ ج: به طور کلی در اموری که انجام آن موجب ناراحتی والدین است، از حیث شفقت پدر و مادری، اطاعت شود. و اذیت نمودن آنها با کارهایی همچون اظهار انزجار و راندن و طرد کردن آنها جایز نیست. 🆔 @resale_ahkam
‼️ نماز خواندن با لباس عکس دار 🔷 س ۸۵۸۳: آیا نماز خواندن با لباس هایی که روی آن نقش انسان یا حیوان قرار گرفته است ولی در زیرِ لباسی دیگر پوشیده شده، جایز است؟ ✅ ج: جایز است، هرچند کراهت دارد. 🆔 @resale_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| چگونه از شرّ اجنّه و سِحر و جادو در امان بمانیم ؟ آیا اینها حقیقت دارند ؟ (برای دریافت محتوای بیشتر در این زمینه، به صفحه اختصاصی صحیفه جامعه سجادیه در وب سایت «بلاگ منتظر» به آدرس زیر مراجعه فرمایید:) blog.montazer.ir/sahife @ostad_Shojae | montazer.ir
‼️حکم خمس پول قرض داده شده 🔷 س ۸۵۸۴: اگر فردی سر سال خمسی، در خصوص طلبی که از افرادی داشته، قابل وصول بودن آن را بررسی نکرده باشد و یا فراموش کند که چه طلبی دارد و یا اینکه نیت کند که این پول را ببخشد و یا تصور کند که شاید بدهکار بدهی خود را فراموش کرده و مکلف به او یادآوری نکند و مواردی از این دست؛ اما پس از سال خمسی، بدهکار/ بدهکاران این بدهی را به مکلف پرداخت کنند. در حالت کلی اگر مکلف این پولی که پس از سال خمسی دریافت می‌کند را فوراً خمسش را بدهد، تکلیف ادا می‌شود؟ ✅ ج: اگر طلب بابت قرضی است که از درآمد سال داده بوده است، در هر حال باید پس از دریافت خمس آن را پرداخت کند و اگر طلب بابت اجرت عملی است که انجام داده و هنوز دریافت نکرده است، در صورتی که در سررسید سال خمسی قابل وصول بوده است، باید خمس آن را بپردازد وگرنه جزء درآمد سال وصول است. 🆔 @resale_ahkam
‼️ حکم خمس برنج باقی‌مانده در خانه 🔷 س ۸۵۸۵: حدود ۷ میلیون برنج و... برای زندگی و خانه‌ام خریدم، ولی هنوز پولش را نداده‌ام. خود برنج‌ها که می‌دانم خمس ندارد، چون پولش را نداده‌ام. ولی آیا الان که سال خمسی‌ام شده، می‌توانم این مبلغ (۷ میلیون) را از درآمدم کم کنم و هر چه ماند خمسش را بدهم؟ یا کم نمیشود؟ (یک کیسه‌اش را خوردیم و مصرف شده و ۳ کیسه مانده.) ✅ به مقدار برنج باقی‌مانده تا زمانی که پول آن پرداخت نشده، خمس تعلق نمی‌گیرد ولی پول مقدار برنجی را که بعد از حصول اولین درآمد سال مصرف کرده‌اید، می‌توانید از درآمد سال کسر کنید. 🆔 @resale_ahkam
‼️ حکم خمس پول پس‌انداز شده 🔷 س ۸۵۸۶: مقداری پول برای خرید ابزار کسب و کار پس‌انداز کرده‌ام. اگر بخواهم خمس آن را پرداخت نمایم، توانایی خرید ندارم؛ تکلیف بنده چیست؟ ✅ ج: به طور کلی پس‌انداز درآمد ( به هر نیت ) مشمول خمس است؛ اما اگر قبل از سررسید سال خمسی، ابزار کار را بخرید، چنانچه مجموع سرمایه شما به حدی باشد که اگر خمس آن را بپردازید، درآمد حاصل از سرمایه‌ی باقی‌مانده برای مخارج زندگی کافی نیست، سرمایه‌ی شما خمس ندارد. 🆔 @resale_ahkam
‼️ صندوق قرض الحسنه طلا 🔷 س ۸۵۸۷: صندوق قرض الحسنه ای داریم که هر ماه همۀ اعضای صندوق، وجه نقد معادل طلا (به عنوان مثال یک گرم یا نیم گرم طلا) می پردازند و مجموع مبالغ جمع شده، به فردی که از طریق قرعه کشی انتخاب شده است، قرض داده می شود؛ معیار مبلغ قسط هر ماه نیز، ارزش گرم طلا در تاریخ مشخص است (مثلا ارزش یک‌گرم طلا در 15 هر ماه)؛ آیا این نوع کارکرد در صندوق قرض الحسنه از نظر فقه و شرع مشکل دارد؟ ✅ ج: اگر قرض مذکور، در قالب پول محقق شود (هر چند معادل قیمت طلا) برای پس گرفتن آن مبلغ، صرفا می توانند شرط کنند که علاوه بر اصل مبلغ، مقدار تورم (کاهش ارزش پول) را هم باید پس بدهد و شرط بیش از آن جایز نیست. اما اگر قرض، در قالب طلا محقق شود ( هر چند به این صورت که عین طلا قرض داده شود و قرض گیرنده در همان جلسه طلا را به پول نقد تبدیل کند یا به قرض گیرنده وکالت بدهند که طلا از طرف قرض دهندگان بخرد و بعد طلا را به عنوان قرض بردارد)، در وقت پس دادن می توان طلا یا با توافق طرفین، قیمت روز طلا را از قرض گیرنده مطالبه کرد. 🆔 @resale_ahkam
‼️حق فسخ هنگام تأخیر در پرداخت مبلغ معامله 🔷 س ۸۵۸۸: اگر مشتری پس از گذشتن سه روز از معامله و تحقق حق فسخ فروشنده (خیار تأخیر)، قیمت جنس را به حساب او واریز کند، حق فسخ ساقط می‌شود؟ ✅ ج: اگر فروشنده مبلغ واریزی را به عنوان قیمت معامله قبول کند، حق فسخ او ساقط می‌شود. 🆔 @resale_ahkam
به وقت بازی و سرگرمی ... بچه ها! وقتشه که "کوییز مذهبی" رو نصب کنیم و خودمون رو برای یه چالش جدید آماده کنیم... بازی "کوییز مذهبی" بهترین فرصت برای محک زدن اطلاعات دینی و مذهبیه... کلی سوال در موضوعات احکام، تاریخ اسلام، قرآن، اعتقادی و ... که میتونه دانسته های مذهبیتو به چالش بکشه! برای ورود به هر مرحله 25 سکه لازم داری و البته هر سوالی که درست جواب بدی 5 سکه بدست میاری 😉 ✅ به پدر و مادرا توصیه میکنیم این بازی رو برای فرزندانشون نصب کنند تا ضمن سرگرم شدن، اطلاعات دینی بچه ها بالا بره.. ✅ دانلود بازی از کافه بازار: https://cafebazaar.ir/app/com.game.quiz لینک کانال بازی: https://eitaa.com/Quiz_Mazhabi
‼️معامله صوری برای فرار از ربا 🔷 س ۸۵۸۹: اگر شخصی نیاز به مبلغی پول داشته باشد، آیا جایز است که کالایی را به صورت نسیه به بیش از نرخ حقیقی بخرد و سپس آن را در همان مجلس به فروشنده، به قیمت کمتری بفروشد، مثلاً تکه‌ای طلا را به مبلغ مشخصی به طور نسیه برای مدّت یک سال بخرد و در همان مجلس آن را به صورت نقد به شخص فروشنده، به دو سوم قیمت خرید بفروشد؟ ✅ ج: چنین معامله‌ای که در واقع نوعی حیله برای فرار از ربای قرضی است، شرعاً حرام و باطل است. 🆔 @resale_ahkam