🎯#جنگ_تصاویر
🎯تصاویر؛ میدانهای جدید جنگ
❇️کشورهایی که سودای جنگ در سر دارند، به جای آن که به دنبال جنگ در میدانهایی واقعی باشند، به دنبال آنند تا از طریق انتشار تصاویر ملموس یا تصاویر ذهنی، فاتحان میدان جنگ باشند.
❇️در جریان جنگ ویتنام، سیاستمداران به این نکته پی بردند که باید حضور رسانهها را در جریان جنگ کمتر کرد؛ زیرا گزارشها از جنگِ درجریان موجب شد تا حمایتهای ملی و بینالمللی از آمریکا در طول جنگ کاهش پیدا کند. بیتردید، جنگ ویتنام شکستی مفتضحانه و باتلاقی برای آمریکا بود و تبعات آن، حتی تا امروز، دامنگیر این کشور بوده است. با این حال، تصویری که از این جنگ در رسانهها به نمایش درآمد، تصویری پیروزمندانه بود که حضور نیروهای آمریکا، هزاران کیلومتر آن طرفتر از مرزهایش، برای مقابله با گسترش کمونیسم در ویتنام جنوبی را توجیه میکرد. هرچند، بعدها فیلمهایی سینمایی، مانند غلاف تمام فلزی (1987)، آشکارا، به نقد جنگ ویتنام پرداختند، تصاویری که در آن زمان از این جنگ به نمایش درآمد، آنقدر قانعکننده بود که نیروهای داوطلب را برای حضور در جبهه جنگ مجاب کند.
❇️همچنین، از جنگ فالکلند که بعدها، بهعنوان نماد ناسیونالیسم حکومت مارگارت تاچر مطرح شد، کمترین گزارش تصویری موجود است. علت آن این است که دولت بریتانیا حضور رسانههای آزاد و مستقل را در میدان جنگ محدود کرد تا از این طریق، تصویر دلبهخواه خود را از جنگ به نمایش درآورد. این شواهد، گزارشهایی است که میرزوئف در کتاب «مقدمهای بر فرهنگ بصری»، برای بیان این نکته که امروز تصاویر، تبدیل به میدانهای جنگ شدهاند، بیان میکند.
❇️#واقعیت، همواره قربانی گزارشهای سوگیرانه بوده است؛ تاآنجاییکه این پرسش به وجود آمده است که آیا واقعیت، جدای از روایتهای افراد، وجود دارد؟ تعریفی ساده از واقعیت آن است که بگوییم هر آنچه در زمانی مشخص و در مکانی معین در جهان واقعی رخ میدهد، واقعیت است. اما، این داستانها و #روایتها هستند که واقعیتها را برای ما بیان میکنند و تجربهها و آگاهیهای ما را شکل میدهند؛ چیزی که از آن، تعبیر به «ساختارهای دانش» میشود.
❇️امروزه، این تصاویر هستند که عهدهدار بیان واقعیتها و حتی #تحریف آن، برای مردم هستند و در چنین شرایطی، بدیهی است که قدرت، جریان انتشار تصاویر را، شخصاً، به دست گیرد. بد نیست، برای فهم بهتر این موضوع، مثالی ملموس بزنیم. شعاری که جریان تکفیری داعش از آن استفاده میکرد تا بهواسطه آن شهرها را فتح کند، این بود: النَّصرُ بِالرُّعبِ؛ #پیروزی_از_دل_ترس. هرچند، استفاده از این تکنیک ریشهای تاریخی دارد، موید آن است که تصویر ذهنی و ملموسی که از داعشِ ترسناک و وحشی در رسانهها وجود داشت، نقش بهسزایی در فتوحات این گروه تکفیری داشت.
❇️به این ترتیب، دیگر، کشورهایی که سودای جنگ در سر دارند، به جای آن که به دنبال جنگ در میدانهایی واقعی باشند، به دنبال آنند تا از طریق انتشار تصاویر ملموس یا تصاویر ذهنی، فاتحان میدان جنگ باشند؛ زیرا، #مردم_چیزیرا_باورمیکنند_که_میبینند. به این ترتیب، تصاویر ارزش مبادله پیدا میکنند و به کالاهایی تبدیل میشوند که خشونت و ترس را برای مردم به همراه دارد. به عبارتی، آنچه خونینتر است، جریان را به دست میگیرد و به لید خبری تبدیل میشود
❇️مثالی که بودریار به آن اشاره میکند، جنگ اول خلیج است. او معتقد است این جنگ پیش از آن که در واقعیت رخ داده باشد، در رسانهها رخ داده است؛ یعنی، درواقع، جنگی رخ نداده است. برای مثال، «فيلمهاي گرفتهشده توسط دوربين هواپيماهاي ارتش آمريكا در جنگ براي بيرونراندن نيروهاي عراقي از كويت ايماژهايي فوقواقعي هستند؛ زيرا اين تصاوير چنين القا ميكنند كه استفاده از بمبهاي هوشمند يا موشكهايي كه با پرتو ليزر هدايت ميشوند و با دقت بسيار زياد به هدفِ ازپيشتعيينشده اصابت ميكنند، مانع از تلفات غيرنظاميان ميشود. حال آنكه در واقعيت، بسياري از كساني كه در جريان اين جنگ جان باختند، غيرنظامياني بودند كه قرباني اشتباههاي مكررِ نظاميان آمريكايي و همپيمانانشان شدند. حتي تعداد درخور توجهي از خود اين نظاميان بهسبب آتش خودي كشته شدند و اين نشان ميدهد كه واقعيت جنگ غرب عليه عراق چيزي جز آن بوده است كه رسانهها با انتشار فيلم و تصاوير القا ميكردند.»
🌀متن کامل یادداشت خواندنی مهدی کاشفیفرد ـ دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه تهران را در لینک زیر بخوانید:👇
http://bashgah.net/%d8%aa%d8%b5%d8%a7%d9%88%db%8c%d8%b1%d8%9b-%d9%85%db%8c%d8%af%d8%a7%d9%86%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%ac%d8%af%db%8c%d8%af-%d8%ac%d9%86%da%af/
هدایت شده از سواد رسانهای
9.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚦جعل عمیق یا همان Deep Fake
🔸 #نگاه_انتقادی_به_رسانهها
📲 @savaderesanei
هدایت شده از سواد رسانهای
30.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚦چند وقتی میشود که سریال #بوی_باران به پایان رسیده اما هنوز حواشی آن تمام نشده است.
🔺#وحید_جلیلی از فعالان فرهنگی این #سریال را به دلیل پخش صحنههای خشن و قتلهای خشونت آمیز، نماد فعالیت جریان نفوذ در صدا وسیما دانست.
او اگرچه نقد خود را به طور کلی به ساختار صداوسیما وارد کرده اما جلیلی مشخصا در خصوص «بوی باران» یک عامل را علت مخالفت خود با این سریال میداند؛ نمایش خشونت و افزایش فشار روانی بر مردم آن هم در شرایط نامناسب اقتصادی.
🔺آیا واقعا سریالهایی مثل بوی باران بر روان ما موثر هستند؟
روانشناسان و اساتید ارتباطات پاسخ میدهند.
📲 @savaderesanei
سواد رسانه و روانشناسی
⭕️گراف ارتباطی کاربران شرکتکننده در موج دختر آبی:
🔻این گراف دارای ۳۰ هزار نود و ۱۲۰ هزار یال است. نودها (هر گره) نشان دهنده کاربران بوده و براساس میزان انتشار محتوای آنها وزندهی شدهاند. یالها هم ارتباط میان کاربران (ریتوییت، منشن و ریپلای) را نشان میدهند.
💢کاربرانی که نقش پررنگی در جریانسازی موضوع دختر آبی داشتهاند در گراف ارتباطات این موج به چهار دسته تقسیم میشوند. این دستهبندی از یالهای موجود کاربران، تأثیر گرفته و بر اساس کاربران قرار گرفته در مجاورت هم ایجاد شده است.
1️⃣ دسته اول: کاربران سلطنتطلب و مخالف نظام، منابع و فعالان رسانهای خارج از کشور
👥 کاربران شاخص: نایت واچ، RezaPahlavi، حشاشین، محمدمظفری، تناسلی، مسیح علینژاد، امیراعتمادی، سینا ولی اله و ...
🔻 کاربران این دسته که به رنگ قرمز مشخص شدهاند، بیشترین فعالیت را در این موج داشته و محتوای بیشتری در مقایسه با سایر دستهها منتشر کردهاند. برخی از کاربران واقع در لبه سمت چپ گراف، که یال یکسویهی زیادی را دارند، جزو کاربرانی محسوب میشوند که فعالیت رباتگونه داشته و به بازنشر محتوای دیگر کاربران پرداختهاند.
🔻 فعالان رسانهای خارج از کشور غالباً در سمت راست خوشهی کاربران معارض و نزدیک به کاربران رسانهای داخل کشور قرار دارند. این کاربران که عمدتاً رسانهها یا فعالان این حوزه و جزو مخالفین جمهوری اسلامی محسوب میشوند، در بخش میانی گراف قرار دارند.
2️⃣ دسته دوم: فعالان رسانهای داخلی و سلبریتیها
👥 کاربران شاخص: محمد مساعد، صبا آذرپیک، محمدرضا زائری، سهند ایرانمهر، مهناز افشار، باران کوثری و ...
🔻 این دسته در مرکز گراف و نزدیک به فعالان رسانهای خارج از کشور قرار است.
3️⃣ دسته سوم: مسئولان و فعالان سیاسی کشور
👥 کاربران شاخص: پروانه سلحشوری، علی مطهری، مصطفی تاجزاده، معصومه ابتکار، شهیندخت مولاوردی و ...
🔻 گراف به خوبی نشان میدهد که فعالان رسانهای نزدیک به مسئولان و فعالان سیاسی قرار گرفتهاند و مجاورت این دو گروه با هم، مشخص است.
4️⃣ دسته چهارم: کاربران ارزشی و انقلابی
👥 کاربران شاخص: علیاکبر رائفیپور، علی قلهکی، علی سیستانی، امیرحسین ثابتی، فرشته عسکری، شوق پرواز، سیدعلیرضا عابدی و ...
🔻 در بین اعضای این دسته نیز شاهد کاربرانی هستیم که فعالیت رباتگونهی آنها، تعداد یالهای یکسویهشان را افزایش داده و در لبه سمت راست گراف، دورتر از اعضای اصلی دسته قرار گرفتهاند.
💢در بخش دیگری از تصویر، هشتگ مربوط به هر دسته بررسی شده اند. هشتگهای سمت چپ تصویر غالبا جزو هشتگهای بکاربرده شده توسط مخالفین جمهوری اسلامی بوده و هشتگهای سمت راست نیز بیشتر در محتوای مربوط به کاربران ارزشی و انقلابی دیده میشود.
📚رسانه ویدیوچک-پایشگر
#مکث
*رسانه ها بیطرف نیستند.
*ما آنچه را رسانه می خواهد، می بینیم.
*واقعیت بیان شده از سوی رسانه، لزوما همان حقیقت نیست.
💢نکته: حتی در دوران اشباع رسانهای هم می توان فاجعه انسانی عظیمی را ندید و موضوعاتی برایمان اهمیت پیدا کنند که توسط رسانه ها #برجسته_سازی و #بزرگنمایی شده اند.
ما همان چیزی را می بینیم که رسانهها می خواهند. سانسور رسانه ای در عصر رسانه با #بمباران_خبری رخ می دهد و نه با محدودیت.
در بزرگراه اطلاعاتی برخی حقایق قربانی می شوند. مخاطبان با اتکاء به سواد رسانه ای ضمن مواجهه نقادانه با محتوای رسانهای، سرخط خبرها را لزوما مهمترین خبرها نمی دانند.
#معصومه_نصیری
🚦در دنیای مطبوعات، خبر فوری ارزشمندترین چیز است. خبرگزاریها به هم فخر میفروشند که قبل از بقیه اخبار را انعکاس دادهاند و هیچکس سرعتش به پای آنها نمیرسد. اما این میل به گزارش سریع اخبار، این روزها وضعیت عجیبی به بار آورده است. به محض آنکه اتفاقی میافتد، صدها سایت خبری پر میشود از مطالبی مشابه. همگی نصفهنیمه، عجولانه و سرهمبندیشده. آیا واقعاً سرعت اینقدر ارزش دارد که به پای آن، همۀ استانداردها و اهداف دیگر خبررسانی را فدا کنیم؟ بعضی معتقدند که «نه».
▫️ترجمان علوم انسانی
🔻تشبیه جالبی درباره #کودکان وجود دارد. جان کودک مثل " #اسفنج " است.
هرچه پیرامونش باشد، جذب می کند.
مراقب چیزهایی که کودکتان #می_بیند و #می_شنود باشید.
🔺فیلم، کتاب، موسیقی، اسباب بازی و هر رسانه دیگری که در اختیار کودک است را با دقت زیر نظر داشته باشید.
🔔 هرگز فراموش نكنيد پدر، مادر شدن راحت است، ولی پدر و مادر خوب ماندن، سخت است.
✳ رِسانه یا رَسانه، واژه ای که هنوز اشتباه می گویند و می نویسند
📝 منصور ساعی،استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
✅ حدود 14 ماه پیش(24 تیرماه 97)، استاد سید فرید قاسمی، استاد خوشنام و پرتلاش تاریخ روزنامه نگاری ایران در یک یادداشتی در روزنامه هفت صبح به اشتباه عجیب تلفظ مفهوم«رِسانه» به صورت«رَسانه» با فتح «ر» در «رِسانه ملی» پرداخت.
معنای رسانه با فتح«ر» به معنای حسرت و اندوه است و در حالی که «رِسانه» با کسر«ر» به معنای وسیله انتقال و تبادل پیام است. استاد اشاره کرده بودند که رسانه ملی با فتح «ر» به معنای «حسرت ملی» است.
✅ شاید بسیاری از جمله نهادها متولی امر نظیر فرهنگستان زبان و ادب فارسی و حتی وزارتخانه فرهنگ و ارشاداسلامی نیز این یادداشت کوتاه جذاب و انتقادی استاد فرید قاسمی درمورد غلط رایج و استفاده نادرست واژه«رَسانه» با فتح«ر» در بیان شفاهی و عناوین درج شده در نشریه ها و وب سایت ها را ندیدند.
✅ اما مسئله من تکرار سخنان استاد و انتقادهای درست ایشان نیست، بلکه این است که نه برنامه سازان، مجریان و گویندگان صداوسیما، گامی در راه تلفظ درست آن برداشتند و نه حتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و زیر مجموعه های آن نسبت به اصلاح آن کلمه در متون و نام وب سایت ها و نشریات خود اقدام کردند.
✅ جالب است که وقتی وارد سایت «سامانه جامع رسانه های کشور می شوید» می بینید که در آدرس سایت(URL) آن چنین آمده است: http://www.e-rasaneh.ir/. یعنی رسانه یا فتح«ر» نوشته شده است که معنای واژه e-rasaneh همان «حسرت و اندوه الکترونیک» است.
✅ همچنین در نشانی اینترنتی دفترمطالعات و برنامه ریزی رسانه ها و همچنین نام انگلیسی فصلنامه رِسانه به صورت https://rasaneh.farhang.gov.ir/ با فتح «ر» آمده است.
✅ ضروری است که حداقل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که خود را متولی اموررِسانه ای در کشور می داند، از تلفظ و نوشتن صحیح آن در متون، پورتال ها و وب سایت ها ونشریات چاپی و الکترونیکی خود استفاده کند و حتی با همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی به عنوان یک دستور العمل برای همه رسانه ها و سازمان های مرتبط ابلاغ کند.
#رِسانه
#resaneh
#رَسانه
#rasaneh
#وسیلهتبادلپیام
#حسرتافسوس
#فرهنگستانزبانوادبفارسی
#وزارتفرهنگوارشاداسلامی
#دفترمطالعاتوبرنامهریزیرسانه
#انجمنسوادرسانهایایران