کرونا ویروس و «اپیدمی اطلاعات» در رسانههای اجتماعی: روز ۱۹ ژانویه، یک هفته پیش از شروع سال نو چینی، تامی تانگ به همراه نامزدش، برای دیدار خانواده و گذراندن تعطیلات وارد شهر ووهان شدند. آنها از ویروس جدید کرونا (با نام رسمی COVID-19) اطلاع داشتند ولی گمان میکردند که این ویروس در ناحیه کوچکی از شهر متمرکز است. دولت محلی به مردم اطمینان داده بود که تنها افرادی که به بازار مواد غذایی خاصی مراجعه نموده یا با حیوانات وحشی، تماس مستقیم داشتهاند، بیمار شدهاند.
اما در شب ۲۰ام ژانویه، دکتر ژانگ نانشان، فردی که برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ ابعاد شیوع SARS را آشکار کرد، در تلویزیون ملی، آشکار نمود که این ویروس قادر است از فردی به فرد دیگر منتقل شود. این اظهارات مردم را به شدت ترساند و در همان شب مردم شهر شروع به استفاده از ماسک کردند. تانگ و نامزدش پی بردند که شهر دیگر امن نیست، پس برنامههای خود را کنسل کرده و روز بعد با قطار شهر را ترک کردند. کمتر از ۴۸ ساعت، ووهان قرنطینه شد.
تانگ و نامزدش ۱۴ روز خود را در خانه حبس کردند و هر روز فقط یکبار برای بیرون بردن زبالهها و با پوشیدن ماسک از آپارتمان خارج میشدند. آنها تمام اقلام مورد نیاز خود را از غذا گرفته تا دستمال کاغذی از طریق اپهای موبایل سفارش میدادند، اما در روز سوم قرنطینه، هنگامی که اپها را باز کردند، به شدت جا خوردند، چرا که همه چیز تمام شده بود. تانگ درباره آن روز میگوید:”چیزی باقی نمانده بود. حتی سبزیجات نیز وجود نداشت. با این حال نسبت به ووهان وضعمان خیلی بهتر بود.”
بیش از هر چیز، بزرگترین منشا اضطراب، روند عذابآور مشاهده اخبار و بحثهای مختلف در رسانههای اجتماعی است. همین موضوع باعث افزایش و تشدید ترس تامی تانگ شده و او را دچار بیخوابی میکرد. او از مبتلا شدن خود یا خانوادهاش به ویروس به شدت هراسان شده بود. وی می گوید:”راستش، توصیف آنچه در این ۱۴ روز اتفاق افتاده است واقعاً دشوار است. جز خواندن اخبار کاری نمیتوان کرد و اخبار هر روز بدتر می شوند و این سخت ترین چیز برای افراد خارج از ووهان است.”
در دوم فوریه سازمان بهداشت جهانی (WHO)، ویروس جدید کرونا را یک “اپیدمی اطلاعات” عظیم نامید که به معنی انبوه اطلاعات دقیق یا غیردقیق است. ایپدمی اطلاعات پیدا کردن منابع و راهنماییهای قابل اعتماد مردم را سخت میکند و این عاملی است که ویروس کرونا را از بیماریهای مسری قبلی متمایز میسازد. با اینکه ویروس SARS ، MERS و Zika در زمان خود نگرانی جهانی را به دنبال داشتند، اما امروزه رسانههای اجتماعی نگرانی و وحشت جهانی در مورد کرونا ویروس جدید را به شدت تقویت کردهاند. رسانههای اجتماعی موجب رشد و گسترش اطلاعات نادرست با سرعت بی سابقهای شدهاند که در نتیجه آن فضایی از بیاعتمادی، استرس و نژادپرستی در دنیای واقعی و مجازی ایجاد گشته است.
رسانههای مجازی، جولانگاه خشونت یا همدلی
سازمان بهداشت جهانی به سهم خود برای جلوگیری از گسترش اطلاعات نادرست با Twitter، Facebook، Tencent و TikTok شروع به همکاری کرده است. برای مثال، به تازگی سرویس Google SOS راهاندازی شده تا آخرین نتایج پیدا شده در رابطه با کرونا ویروس را به هنگام جستجو در اختیار کاربران دهد. همچنین، با فیسبوک توافق شده تا آگهیها و اطلاعات مهم بهداشتی را تنها برای گروه خاصی از جمعیت و سنین نشان دهد. حتی سعی شده با برقراری ارتباط با افراد و سازمانهای با نفوذ آسیایی، مانع از نشر اطلاعات نادرست شود.
@resane_ravanshenasi
کرونا ویروس و «اپیدمی اطلاعات» در رسانههای اجتماعی / بخش دوم: رسانههای اجتماعی و سازمانهای بهداشتی نیز اقداماتی را انجام دادهاند. TikTok بیانیهای مبنی بر “اجازه نخواهیم داد اطلاعات نادرست موجب آسیبرسانی به جامعه تیک تاک یا عموم مردم شود”، انتشار داده است. این رسانه سعی میکند ویدیوهای گمراه کننده را حذف کند. فیسبوک نیز در تلاش است پستهایی با توصیههای مشکوک در زمینه بهداشت را پاک کند. تِنسنت، صاحب WeChat از پلتفرم بررسی واقعیات خود جهت بررسی شایعات کروناویروس که در فضای آنلاین گردش می کنند استفاده میکند.
اما سیل بزرگ محتوا، تلاشهایی که برای پاک کردن اطلاعات به درد نخور میشود را بیاثر و حتی باعث تولید محتوای بیگانههراسانه (Xenophobic) را میشود. میمها و توهینهای نژاد پرستانه در TikTok و فیسبوک گسترش یافتهاند. برخی از نوجوانان حتی برای جلب توجه بیشتر در رسانههای اجتماعی وانمود میکنند که به کرونا ویروس مبتلا شدهاند. این رفتار نامناسب آنلاین، بحثها و جدالها را به زندگی روزمره نیز منتقل کرده است. آسیاییها با نژادپرستی و آزار مواجه شده و محلهها و رستورانهای چینی دچار مشکل در کسب و کارشان شدهاند. سطوح مشابهی از رفتار تبعیضگرایانه در چین علیه اهالی ووهان و استان هوبی نیز گزارش شدهاست.
اما به همان اندازه که رسانههای اجتماعی باعث انتشار اطلاعات نادرست شدهاند، به همان اندازه منبع مهمی از اطلاعات صحیح نیز هستند. روزنامهنگاران در سراسر جهان از رسانههای اجتماعی چینی برای به دست آوردن تصویری دقیق از اوضاع و همچنین جمعآوری و آرشیو گزارشهای تایید شده برای آیندگان استفاده میکنند. حجم بسیار زیاد گزارشهای شخصی مربوط به وقایع چین که روزانه رد و بدل می شوند، موجب تحت فشار قرار گرفتن دولت جهت ارائه اطلاعات دقیقتر این بحران می شوند.
برای مثال؛ در روزهای ابتدایی، چندین پزشک برای افزایش هشدارها درباره شدت اوضاع از رسانههای اجتماعی استفاده کردند. اگرچه دولت به سرعت آنها را توبیخ کرد و میخواست جریان اطلاعات را کنترل کند، هشدار پزشکان در فضای مجازی همهگیر شد و مردم دولت را تحت فشار دادند تا شواهد و واقعیات را سریعتر ارائه دهد. هنگامی که یکی از همین پزشکان، لی ونلیانگ، در اثر همین بیماری درگذشت، شبکههای اجتماعی چینی پر از خشم و نارضایتی شد و مردم تصمیمهای دولت را زیر سؤال بردند. حجم نارضایتی چنان گسترده بود که سانسورها را بینتیجه نمود.
اینگونه فعالیتها در رسانههای اجتماعی می توانند در آینده برای بهتر فهمیدن و پیگیری مکان شیوع بیماریها مورد استفاده قرار گیردند. در حال حاضر چندین سرویس از این تکنیکها برای کمک به مقامات بهداشت عمومی جهت رصد کردن پیشرفت کرونا ویروس استفاده می کنند. راینا مکینتایر، یک متخصص زیست ایمنی در دانشگاه نیو ساوت ولز، مقاله ای را در ماه ژانویه در ژورنال اپیدمیولوژی منتشر کرد که نشان داد کانونهای تجمع توییتها می توانند شاخصهای خوبی در مورد شیوع یک بیماری باشند، “به ویژه در مواردی که سانسور یا کمبود منابع برای گزارش بیماری وجود دارد”. این می تواند به سازمانها کمک کند تا به هنگام شیوع یک ویروس، سریعتر واکنش نشان دهند و آن را قبل از تبدیل شدن به شرایط اضطراری جهانی متوقف کنند.
رسانههای اجتماعی به طرز عجیبی به فضایی برای اندوه جمعی تبدیل شدهاند. در Weibo و WeChat ، روایات بسیاری از ناامیدی و مهربانی به چشم میخورد. علی رغم وجود ترس و هراس در افراد گرفتار در قرنطینه و بیماران غیر قابل علاج، افرادی نیز هستند که داوطلبانه و سخاوتمندانه به یکدیگر کمک میکنند.
شن لو ، روزنامه نگار مستقر در بوستون که فعالیت رسانههای اجتماعی چینی مربوط به کرونا ویروس را از نزدیک دنبال کرده است، می گوید: روایتهای شخصی که در اخبار بین المللی بیماری پوشش داده نمیشود به یک روش مهم برای مردم به منظور پیگیری بحران در داخل و خارج از چین تبدیل شده است، به عبارت دیگر روشی برای رهایی از هراس و روزنهای از امید، در میان تمام نگرانی ها و ترس است.
@resane_ravanshenasi
هدایت شده از عصر هوشمندی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امیرالمؤمنین علیه السلام:
انديشيدن مانند با چشم ديدن نيست؛ زيرا گاه چشمها به صاحبانش دروغ مى گويند، ولى خرد به آنكه از وى اندرز خواسته، نيرنگ نمى زند.
لَيسَتِ الرَّوِيَّةُ كَالمُعايَنَةِ مَعَ الأَبصارِ؛ فَقَد تَكذِبُ العُيونُ أهلَها ، ولا يَغُشُّ العَقلُ مَنِ استَنصَحَهُ
نهج البلاغه، حکمت281
@asrehooshmandi
🔸️هشدار گوترش در باره ارسال اطلاعات اشتباه در مورد کووید-19
تهران 27 فروردین 1399
(مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد)
دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی ویدیویی ضمن هشدار درباره ارسال اطلاعات اشتباه در مورد ویروس کووید-19و گسترش نفرت، انگ و بدگویی از افراد و گروه ها، گفت با انگیزه مشترک برای عقل سلیم و واقعیت ها، می توانیم با کووید-19 مبارزه کنیم و دنیایی سالم تر، با برابری،عدالت و تاب آوری بیشتر بسازیم.
🔸️متن کامل پیام ویدیویی آنتونیو گوترش به شرح زیر است:
در حالی که جهان با همه گیری ویروس مرگبار کووید-19 مبارزه می کند، یعنی پیچیده ترین بحرانی که از جنگ جهانی دوم تا به امروز با آن درگیر بوده ایم، با همه گیری خطرناک دیگری یعنی گسترش #اطلاعات_غلط، روبه رو هستیم.
مردم در سراسر جهان وحشت زده هستند. آنان می خواهند بدانند چه باید کنند و توصیه ها را از کجا دریافت کنند.
اکنون، زمان علم و همبستگی است.
در عین حال "همه گیری اطلاعات غلط" درحال گسترش است.
توصیه های زیان آور برای سلامتی مثل استفاده از روغن مار تکثیر می شوند.
امواج رسانه ایی از مطالب اشتباه پر شده است.
تئوری های توطئه ای بی اساس فضای اینترنت را آلوده کرده است.
نفرت، انگ و بدگویی از افراد و گروه ها مثل ویروس در حال گسترش است.
دنیا باید در برابر این بیماری هم، متحد شود.
واکسن این بیماری اعتماد است.
نخست، اعتماد به علم.
درود می فرستم به همه #روزنامه_نگاران و سایر افرادی که در حال بررسی صحت این حجم عظیم از داستان ها و پست های شبکه های اجتماعی هستند.
شرکت های رسانه های اجتماعی باید برای ریشه کن کردن این نفرت و ادعاهای #دروغ و زیان آور درباره کووید-19، بیشتر تلاش کنند.
دوم، اعتماد به نهادهایی است که بر پایه مدیریت و هدایت پاسخگو، مسئول و مبتنی بر شواهد بنا شده اند.
و اعتماد به یکدیگر. احترام متقابل و حمایت از حقوق بشر باید قطب نمای ما در عبور از این بحران باشد.
بیایید در کنار هم از دروغ ها و مطالب بی محتوا، دوری کنیم.
اینجانب امروز "پاسخ ارتباطات سازمان ملل متحد" را به عنوان ابتکاری جدید معرفی می کنم تا در مقابل مصیبت رشد اطلاعات غلط که مثل سم زندگی های بسیاری را به خطر انداخته است، مطالب علمی و واقعیت ها را در اینترنت به جریان بیندازد.
با انگیزه مشترک برای عقل سلیم و واقعیت ها، می توانیم با کووید-19 مبارزه کنیم و دنیایی سالم تر، با برابری،عدالت و تاب آوری بیشتر بسازیم.
سپاسگزارم
🔸فلسفه سواد رسانه ای اعاده عدالت است
🔸️جنگ واقعی در فضای مجازی امروز تلاش برای تغییر واقعیت ها است
#یونس_شکرخواه
🔹️برخی فکر می کنند سواد رسانه ای یعنی فرق خبر و مصاحبه .یا فرق فرمت های مختلف یک عکس
🔹️سواد رسانهای یعنی بدانیم محتوایی که میآید از چه سکویی پرتاب شده و کجا فرود میآید؛ یعنی ناعدالتی را در متن روشن کنیم؛ رمزگشایی و واکاوی کنیم..من انرا اعاده عدالت می نامم
بین سواد رسانه ای و سواد دیجیتالی تفاوت بسیار است
🔹️سواد رسانه ای الزاما دانش بکار گیری ابزارهانیست. وبلاگ باز کردن و نوشتن آکنون راحت است..سواد رسانه ایدسترسی به پدیده های نوین نیست.
همچنان که بین سوشال مدیا و سوشال نتورک تفاوت است سوشال مدیا میتواند رسمی باشد ولی سوشال نتورک، هرگز.
🔹️متأسفانه کلمات در عرصه فضای مجازی به سهو یا به سبب بیاطلاعی، به جای یکدیگر به کار برده میشوند. شبکه اجتماعی سوشال نتورک است و رسانه اجتماعی سوشال میدیا
جنگ واقعی در فضای مجازی برای تغییر واقعیت است
🔹️الان کشورها دو چهره دارند؛ یکی روی زمین و یکی تصویر فضای سایبریشان. شما کشوری مثل کره شمالی را ندیدید اما به واسطه تصویری که رسانهها از کره شمالی ساختهاند از آن میترسید.
از لیبی می نرسید .الان مرکز خبر قم نیست نیویورک است ....
👈بخش هایی از گپ دکتر یونس شکرخواه، در لایو #اینستاگرام صفحه #یونسکو ایران
پستی به زبان انگلیسی در شبکه های اجتماعی پخش میشود که برنده ژاپنی جایزه نوبل پروفسور #تاسوکو _هونجو Tasuku Honjo گفته است که چهار سال در آزمایشگاه ویروسشناسی ووهان کار میکرده و کروناویروس یک ویروس دستساز است.
این خبر نادرست است و پرفسور #تاسوکو_هونجو این مطلب را نگفته و ضمنا پروفسور هونجو در آزمایشگاه ویروسشناسی ووهان هم کار نکرده است.
متاسفانه پخش نقل قول دروغ از افراد شناخته شده و معتبر علمی یکی از شیوههای رایج پخش اخبار نادرست است.
https://youtu.be/qts_-mF5s0U
@resane_ravanshenasi
🔹نگاهی به ویژگیهای ویروسهای خبری و راه مقابله با آن
🔸ویروسهای خبری مانند بسیاری از ویروسهای دیگر عمل میکنند با این تفاوت که بستر آنها میتواند ارزشها، باورها، نگرشها و حتی روح و جسم آدمی باشد. خبرهای ویروسی یعنی خبرهایی که بزرگنمایی یا کوچک نمایی میکنند، خبرهای ناقص یا گزینشی هستند و اساساً بناست به شکل ویروس با سرعت و وسیع پخش شوند تا شناخت انسان را مختل کنند.
🔸معمولاً این اخبار از ابعاد مختلف شباهتهایی به ویروسها دارند:
1️⃣معمولاً این اخبار به دلیل گسترش فناوری و وسایل ارتباط اجتماعی از سرعت انتشار بالایی برخوردارند.
2️⃣درجه تخریب این اخبار زمانی که جنگ تبلیغاتی و رسانهایی وجود داشته باشد، بالاست.
تخریب این اخبار عمقی و چندبعدی است.
3️⃣این اخبار توانایی اثرگذاری بر روی عقاید، ارزشها و باورهای ما را دارند.
4️⃣این ویروسها بر روی عواطف و احساسات (یاس، ناامیدی، اعتمادبهنفس کاذب، ترس و..) اثر دارند.
5️⃣آگاهی کاذب ایجاد میکنند. آگاهی کاذب زمانی به وجود میآید که فرد با این اخبار مواجه شده و با توجه به محتوای این خبر به تجربه و کنش اجتماعی میپردازد.
6️⃣این اخبار بیشتر گریبان گیر افرادی میشوند که سیستم دفاعی ضعیفی دارند.
🔻راههای مقابله با ویروسهای خبری:
💠اصالت یک خبر میتواند با اصالت منبع پیام ارتباط مستقیم داشته باشد پس منبع مهم است.
💠یکی از راه عدم بازنشر اخبار ویروسی است که باعث شکست زنجیره خبر معیوب میشود.
💠از صاحبنظران کمک بگیریم. صاحبنظران مانند پزشک هم توانایی پیشگیری به ابتلا و هم درمان آن را دارند.
💠ارتقای سواد رسانهای راه مقابله با اخبار ویروسی است.
✍️حسین کریمی
این حرفا رو از ویکی پدیا در آوردی؟
علم ویکی پدیایی همینه دیگه !
#مثال_زنده
#رددلیل بجای ردمدعا
#شاهددروغگو
شرح این #مغالطه
درست است که مقاله های ویکی پدیا بدست کاربرانی عموما ناشناس و چه بسا غیر متخصص نگاشته و دستکاری میشود و ازین جهت احتمال ورود مطالب غلط در آن بالاست.
اما طوری مدیریت می شود که مطالب غلط و خلاف اصول ویکی نویسی (مثلا عدم درج منبع یا غلط بودن آدرس و ...) پس از مدت کوتاهی اصلاح میشود ،
همچنین مقالاتی که به میزان کافی به منابع معتبر ارجاع داده باشند (مقالات حفاظت شده)براحتی قابل ویرایش ( ودستکاری وخرابکاری احتمالی) نیستند.
با این همه ، باید در پذیرش مطالب ویکی پدیا تامل کرد (این اصل کم وبیش در باره ی هر مرجع معتبر و غیر معتبر دیگر برقرار است)
والبته برای رد مطالب درج شده در ویکی پدیا نیز ، نیاز به دلیلی با اعتباری در همان سطح یا بالاتر است.
(هرچه در #ویکی_پدیا نوشته غلط نیست ، برعکس مطالعه ی مقاله های این #دانشنامه که بصورت رایگان در دسترس است برای بالا بردن اطلاعات عمومی بسیار مفید است.)
#توسل_به #استهزا
#انکارگرایی
#شک
@resane_ravanshenasi
هدایت شده از کانال خبری ، تحلیلی گردباد نیوز
23.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سوالات چالشی سید علیرضا آل داود از وزیر ارتباطات
آقای وزیر حمایت واقعی از پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی داخلی و جوانان نخبه ایرانی در حوزه ICT چه شد؟
چرا مدیر پیام رسان داخلی بدلیل عدم حمایت های شما باید شرمنده مخاطبانش شود؟
روبیکا و تیوا دو سرویس موفق داخلی هستند و استقبال از آنان نشان داد، مردم به سرویس های داخلی در حوزه فضای مجازی اعتماد دارند
هدایت شده از محمد عبدالهی
#بی_بی_سی مدتیست درتلاش است وانمود کند شرایط در #عراق برای کسب و کار ایرانی ها سخت شده. امروز علت این موش دواندن رسانه روباه پیر معلوم شد؛ براساس اعلام سازمان توسعه بازرگانی ایران، صادرات ایران به عراق، با ۲۹درصد افزایش، به حدود ۹میلیارد دلار رسیده است!
#محمد_عبداللهی در توییتر
https://twitter.com/Abdollahy_moh3?s=09
☑️ @abdollahy_moh
🔴 شگردهای جذب لایک و کامنت در فضای مجازی
برخی پست ها که اتفاقاً درجذب لایک وکامنتهای زیاد، موفق هم هستند، از بعضی ویژگی های مشترک برخوردار بوده و از شگردهایی معمولا مشترک برای جذب لایک و کامنت استفاده می کنند که در #سواد_رسانه_ای از آن ها بهعنوان #تکنیک_های_اقناعی نام برده میشود.
⭕️ تکنیک اقناعی استفاده از عواطف و احساسات یکی از مهمترین و پرکاربردترین این تکنیک هاست که ازطریق تحریک عواطف واحساسات کاربران موجب برانگیختن واکنش آن ها درقالب لایکوکامنت میشود.
🔺معمولا برای تحریک عواطف واحساسات کاربران ازبعضی شگردهای مشخص استفاده میشود که به بعضی ازاین شگردها اشاره میشود :
💢تحریک احساسات وبرانگیختن واکنش ازطریق استفاده از اختلاف عقاید و سلایق
💢تعارضات سیاسی عقیدتی قومیتی ملیتی جنسیتی ورزشی فرهنگی طبقاتی طرز پوشش مدل مو ولباس رنگ مو و لباس نمایش جواهرات خانه و ماشین لاکچری و هر چیزی که موجب برانگیختن احساساتی مانند حسرت یا حسادت شود و مانند اینها، در قالب های مختلف مانند تصویر، فیلم و کلیپ، #مسابقه،۱یا۲، نظرسنجی، خبر داستان طنز و... و به خصوص همراه با
🔵 جملات جانبدارانیه برای تایید یا رد یکی از این عقاید که به واکنش سریع مخاطبان منجر شود...
💢حتی نمایش بعضی از پست هایی که در جای دیگر با هدفی دیگر در فضای مجازی منتشر شده اند اما اینجا، از جنبه ایجاد تعارض آن ها برای جمع آوری لایک و کامنت استفاده می شود.
🔺مثل اظهار نظر بعضی هنرپیشه ها درباره بعضی مسائل یا نمایش بخشی از زندگی شخصی خود و یا حتی نمایش غذاخوردن چینی ها که برای خود آن ها جنبه تبلیغاتی دارد اما مخاطب ایرانی را به لحاظ تعارض فرهنگی به واکنش و کامنت گذاری وامیدارد.
⭕️تحریک احساسات با استفاده از نوستالژی
💢تصاویر،موسیقی،فیلم وسریال،هنرپیشه ها،خوانندگان،مشاهیر علمی وسیاسی وادبی وهرچیزی که برای مخاطبان خاطره انگیز باشدوعواطف آنها راتحریک کرده یاجریحهدارنماید.
🔺تحریک عواطف انسانی ازطریق نمایش قشر آسیبپذیر، معلولان، کودکان، پدرومادر، افراد زحمتکشو...
💢تحریک عواطفی مثل خشم شدید ازطریق نمایش تصویرداستان یاحتی وانمودی ازنمایش ظلم و ستم مانند توهین به یک فرد، توهین به اشخاص محبوب، کتک خوردن یک فردبیدفاع یا کارسخت یک فردضعیف و... برای دریافت لایک وکامنت
⭕️تحریک عواطف با استفاده از تکنیک اقناعی مقایسه
💢از این تکنیک نیز غالبا در راستای تحریک عواطف افراد استفاده می شود و به فراخور آن،موجب برانگیختن حس حسادت، خشم، یأس و حسرت، تمسخر و تأسف، انزجار ومانند اینها می شود.
🔺مانند مقایسه دو سیاستمدار از دو کشور، دو هنرپیشه از دو کشور، دو مدل مو یا آرایش، دو مدل ماشین از دو شرکت، دو وسیله مصرفی از دو برند،دو ماده غذایی و مانند اینها
🔴 تحریک عواطف با استفاده از تکنیک اقناعی تعمیم
💢استفاده از تصاویر، فیلم ها یا داستان هایی که تعداد زیادی از افراد آن را به خود تعمیم داده و خود را در آن موقعیت تصور می کنند و تأثيرپذیری بیش تری از آن دارند.
💢مثلا وقتی تصویر سربازی که دور از خانواده است گذاشته می شود، سایر سربازان و حتی اعضای خانواده ای که سرباز دارند آن را به خود تعمیم داده و باآن همزادپنداری می کنند.
⭕️تحریک عواطف و احساسات با نمایش موارد عجیب و استثناء
💢این شگرد که از ارزش های خبری هم محسوب میشود، در فضای مجازی معمولا در سطحیترین شکل آن به اشکالی مبتذل و مانند نشریات زرد مورد استفاده قرار می گیرد مثل استفاده از خرافات پیش پا افتادهای چون نقش بستن کلمات مقدس روی بدن کودکان.
💢نمایش فیلم و تصویر افرادی با عمل های زیبایی عجیب و غریب، زنده خواری چینی ها و مانند آن نیز از اشکال دیگر جذب لایک و کامنت هستند که جنبه استثناء آنها، گاه با شگردهای دیگری همچون پرسش هایی با پاسخ مشخص و تعارضات فرهنگی نیز همپوشانی دارد.
💢تکنیک اقناعی استفاده از نماد ها
🔺استفاده ازتصاویر ونمادهای ملی یامذهبی که به تحریک عواطف ملی،میهنی،مذهبی بیانجامند مانند نمایش تصویر اماکن مقدس،زیارتگاه ها،مرقد امامان یاقهرمانان ملی، پرچم و... واستفاده ازشعارهای ملی،مذهبی وتحریک عرق ملیومذهبی
#سواد_رسانه_ای
🔹واقعا انتظار داریم بی بی سی حتما
این گزارش رو پخش کنه
عدالتم آرزوست😂
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma