eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
191 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️ما کارگران اگر نخواهیم صدایمان را BBC منتشر کند، چه کسی را باید ببینیم؟ 💬Ahmad Khanifar @Fars_plus
▪️مایک پمپئو گفته که ایالات متحده آمریکا قصد داره شبکه ها و نرم افزارهای اجتماعی چینی مثل تیک تاک رو فیلتر و ممنوع کنه. منطق غرب اینه نرم افزارهایی که در راستای اهدافشون باشه و براشون اطلاعات کشورها رو جمع کنه خوبه بقیه بد و باید فیلتر بشن. 💬 استیونی که هاون میکوبید ▪️‏وزیر خارجه آمریکا! گفته که میخوان اپلیکیشنهای چینی رو فیلتر کنن. اخیرا تیک تاک رشد خیلی بالایی در بین نوجوانان و جوانان آمریکایی داشته و طبعا آمریکا جایی که اشراف اطلاعات نداشته باشه، براش خط قرمز هست. وقتشه که به برادران و خواهران آمریکایی مون وی پی ان برسونیم😇 💬 zahrahb @Fars_Plus
🔴پشت پرده انتقام خیالی در «تهران» این روزها در فضای مجازی مینی سریال اسرائیلی با نام «تهران» دست به دست میشود، سریالی که تولید شبکه کان ۱۱ رژیم صهیونیستی است و پخش آن چند روزی است آغاز شده است. 🔻سازندگان این مینی‌سریال تلویزیونی که به موضوع نبرد اطلاعاتی موساد اسرائیل و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌پردازد برای ارتقای کیفی سریال خود با هزینه های نجومی، گروهی حرفه ای را در کنار هم جمع کرده است بطوری که یکی از دو نویسنده این مینی‌سریال، موشه زوندر است. کسی که «فائودا»، سریال پرمخاطب سال ۲۰۱۵ شبکه نتفلیکس را هم نویسندگی کرده است و در کنار وی از چهره های برجسته ای از سینمای هالیوود همچون "نوید نگهبان" و "شان توب" نیز به ایفای نقش پرداخته اند. 🔻اما یکی از نکات جالب این سریال بازسازی طبیعی فضای شهری تهران در این سریال ضدایرانی است که در بخش هایی از این سریال و فیلم پشت صحنه آن خودنمایی میکند، بازسازی بخش هایی از تهران به حدی باور پذیر درآمده که چندی پیش برخی ها در فضای مجازی اعلام کرده اند که برخی سکانس های سریال در تهران و مخفیانه تصویربرداری شده اما انتشار تصاویری از پشت صحنه این سریال نشان داد عوامل آن با ساختن شهرک سینمایی کوچک در جنوب آتن یونان با یک برنامه ریزی مدون به فکر بازسازی دقیقی از نماهای شهر تهران بوده اند که آنطور که شواهد پیداست در این امر موفق بوده اند و حتی در این مسیر از چندین نابازیگر ایرانی هم بهره برده اند. 🔻در معرفی این سریال آمده است: موساد بدنبال از کار انداختن برنامه اتمی ایران از طریق هک کامپیوتری است و برای این کار یک مأمور زن جوان را که «ریشه ایرانی» دارد، به تهران اعزام می‌کند این زن جوان در قامت افسر تازه کار موصاد ظاهر میشود و از آنجا که در شش سالگی به اتفاق خانواده اش به اسرائیل مهاجرت کرده  نخستین ماموریت خود برای موصاد می بایست به تهران سفر کند. 🔻اما در این میان دو نکته باید بیشتر از موارد دیگر مورد توجه مسئولان فرهنگی کشور قرار گیرد، یک مورد آن است وقتی یکی از یک شبکه متعلق به یک رژِیم اشغالگر با هزینه های نجومی برای این سریال دست به ساخت شهرک سینمایی در کشور یونان می زنند و در کنار آن  عوامل خود را از حرفه ای ترین های سینمای دنیا تشکیل میدهد ، ساده لوحانه است که تصور کنیم صهیونیست ها این مینی سریال را صرفا برای مخاطبان داخلی خود ساخته اند بلکه همانطور که اشاره شد مسئولین این شبکه اسرائیلی در پی پخش جهانی این اثر ضدایرانی خود هستند. 🔻نکته دوم بحث محتوایی سریال باید مورد توجه قرار گیرد ، همانطور که در چند قسمت منتشر شده از سریال "تهران" مشخص است، این سریال به یک نبرد خیالی میان موساد و سازمان اطلاعاتی کشورمان می پردازد و بدون شک در این نبر خیالی عوامل موساد برنده خواهند بود اما واقعیت چیز دیگری است و طی سال های اخیر بارها عوامل اطلاعاتی موساد و سیاه در دنیای واقعی طعم تحقیر و شکست را در مقابل افسران امنیتی ایران چشیده اند و حال رژیم صهیونیستی با دروغ پراکنی و سیاه نمایی به فکر  انتقام این شکست ها در دنیای غیرواقعی و مجازی است و در این راستا از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد. 🔻اینکه این سریال تا چه اندازه در اهداف از پیش تعیین شده خود موفق عمل خواهد کرد، باید منتظر واکنش مخاطبان در فضای مجازی بود اما نکته ای که اینجا مورد اهمیت است، بحث خواب خرگوشی مسئولین فرهنگی کشور است که شاید با مطالعه این گزارش به اهمیت ساخت سریال ها و فیلم های سینمایی امنیتی در دنیا پی ببرند و با یک برنامه ریزی نسبت به تولید آثاری که قابلیت پخش جهانی به لحاظ کیفی را داشته باشد اقدام کنند. 📸 b2n.ir/550886 CINEMAENGHELA
▪️تا حدود ۱۰ سال پیش تصور می‌شد که اعتیاد فقط شامل الکل و مواد مخدر است. ولی روانشناسان کم‌کم از نوع دیگری از اعتیاد به نام «اعتیاد رفتاری» نام بردند. اعتیاد به مصرف اینترنت و شبکه‌های اجتماعی نیز از همین نوع است. ▪️هر بار که شخصی مطلبی را در یکی از صفحات شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند، به نوعی در حال قمار کردن است. آیا لایک یا ریتوییت خواهد گرفت یا بدون بازخورد رها می‌شود؟ ▪️در حالت اول شخص دچار حس شادی و سرخوشی کاذب می‌شود و در حالت دوم، احساس ناخوشایندی را تجربه خواهد کرد. این تأثیر، تمام عملِ پست‌گذاشتن را به فعالیتی به‌شدت خوشایند تبدیل می‌کند. 🔸بخشی از وقتی که ما در فضای دیجیتال می‌گذرانیم، مفید و مولد نیستند و می‌توان آن را هدررفت دانست. ناراحتیِ ما در رابطه با فناوری‌های جدید، اصلاً به مفید یا غیرمفید بودن آن‌ها ربطی ندارد، بلکه مشکلِ ما از دست دادنِ حسِ استقلال در زندگی روزمره‌مان است. ▪️ظرفیت ذهن ما، هر چقدر هم که باشد، در هر لحظه صرفاً برای تعداد محدودی رابطه و حجم محدودی اطلاعات و اخبار کافی است. اما اتصال دائمی به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی باعث شده که حتی وقتی از اخبار رو برمی‌گردانیم، خبرها به سراغ‌مان بیایند. ♦️دیجیتال دیتاکس، تأکیدی بر این است که استفاده از ابزارهای دیجیتال آنلاین در حدی با وجود ما آمیخته شده که برای حفظ فاصله مطلوب از آن‌ها لازم است برنامه‌ریزی آگاهانه و جدی داشته باشیم. لایف وب asre hooshmandi
جنگ روایت‌ها؛ از حادّواقعیت شدن تا ربایش افکارعمومی ▫️ردپای «حادواقعیت» را شاید بتوان در نظریات فلسفی ژان بودریار به عنوان یکی از نظریه پردازان پسامدرنیته یافت که سعی در بیان جابه‎جایی جایگاه حقیقت و مجاز یا واقعیت و غیرواقعیت داشته است. اساساً این مفهوم که از آن به عنوان فراواقعیت نیز یاد می‌شود به تشریح و توصیف مولفه‌ها و نشان‌هایی می‌پردازد که واقعی‌تر از واقعیت به نظر می‌رسند و این یعنی تصاویر و روایت‌های رسانه‌ای ارائه شده به مردم، گونه‌ای از واقعیت‌های حادّ شده هستند که سبب می‌شوند مباحث به‌گونه‌ای دیگر و با ضریبی متفاوت در ذهن مخاطب رمزگشایی و فهم شوند. ▫️در عصر اینفودمی‌ها و همه‌گیری اطلاعات، در میانه‌ی نبرد رسانه‌ای تمام عیار تلاش‌های فراوانی برای ساخت کلان روایت ایران ناتوان و دارای مشکل با به خدمت گرفتن خرده‌روایت‌های گوناگون رسانه‌ای مورد اشاره، در راستای حرکت برای ساخت «حاد واقعیت» صورت گرفته است. مبنای اصلی نیز در ساخت روایت‌های رسانه‌ای در جنگ روایت‌ها توسل به شایعات، اخبار جعلی، اطلاعات گمراه‌کننده و تعمیم جز به کل است تا جایی که یک خبر یا تصویر مبنای تفسیر و ترسیم کلیتی در کشور می‌شود. ▫️کرونا البته برخی نداشته‌های ما مثل سیاست‌گذاری رسانه‌ای برای مواقع بحران و هم‌افزا نبودن رسانه‌ها برای مقابله با جنگ رسانه‌ای، جنگ روایت‌ها و جنگ شناختی یادآوری کرد. یادآوری کرد که در جنگ‌های پیش روی جهان، برنده کسی است که بهترین روایت‌ها را می‌سازد و می‌تواند معناسازی کند. ما دریافتیم برای موفقیت در جنگ روایت‌ها باید بتوانیم روایت‌هایی بسازیم که مبتنی بر تجربه زیسته افراد بیشتری در جامعه هدف باشد؛ این رویکرد باعث غلبه و پیروزی روایت ما می‌شود. همچنین یادآوری کرد در ساختن یک روایت رسانه‌ای موفق دو عنصر زمان و جذابیت دارای جایگاهی تعیین کننده هستند. نظام‌های رسانه‌ای موفق‌تر هستند که بتوانند به سرعت و بدون از دست دادن زمان، نخستین روایت‌ها را برای افکار عمومی خود و جهان ساخته و آن را هنرمندانه و جذاب پردازش کرده و بازنشر دهند. ✍️ یادداشت مذکور به قلم معصومه نصیری در همایش بین المللی آوردگاه کرونا به عنوان یادداشت ممتاز تقدیر شد. 👉 mehrnews.com/xSdS5
؛ انقلابی در سرریز یا انفجار اطلاعات، عصر حاضر را نه‌فقط به دوران فراوانی داده که به یا حتی ضداطلاعات تبدیل کرده است؛ چنانکه بر خلاف تصورات قبلی، فراوانی آن لزوما به آگاهی بیشتر منجر نمی‌شود؛ بلکه ناآگاهی نسبت به چگونگی شکل‌گیری اطلاعات همچنین اخبار جعلی و ربات‌های خبرساز می‌توانند مخاطب را گمراه کنند. http://www.shara.ir/view/43696/
💢آتش سوزی ها؛ جنگ شناختی _هیبریدی ✍معصومه نصیری_کارشناس رسانه 🔻جریان رسانه‌ای این روزها درباره ایران حول سه محور ، ، در حال پیگیری است. این یعنی ما در میانه جنگ شناختی_هیبریدی جدی قرار داریم که کلان روایت نظام ناکارآمد را پیگیری می‌کند. اخباری که البته درصدد القای این نگاه هستند که ایران برای رهایی از این ناکارآمدی باید به میز مذاکره بازگردد و اذعان دارند آتش سوزی ها ایران را تحت فشار قرار داده است. 🔻اخباری که با بزرگنمایی، پاره حقیقت گویی، تکرار و ابهام آفرینی با طرح سوالات جهت دار سعی در القای ناکارآمدی دارند. خبرهایی که در انتهای هر یک عنوان «ادامه دارد...» درج میشود. اخباری که با کلیدواژه های فقر، نارضایتی، ناتوانی در کنترل و مدیریت رخدادها به علاوه برخی شیطنت های داخلی، سعی در القای بحران دارند. ✅نکته: 🔻دقت کنیم شایعات و اخبار مربوط به آتش سوزی ها ابتدا در کدام رسانه‌ها منتشر میشود. کدام رسانه ها بیشتر سعی دارند شرایط را بحرانی ترسیم کنند. 🔻هیجان زده نشده و بدون بررسی از شایعات را برای سایرین ارسال نکنید. 🔻وقتی رسانه‌های خارج از کشور همه تولید رسانه ایشان را متوقف و فقط درباره آتش سوزی ها حرف میزنند یعنی بازی رسانه‌ای طراحی شده است، نسبت خودمان را با این زمین بازی تنظیم کنیم. asre hooshmandi
🔹سونامی ویرانگر آگاهی‌های کاذب/ فرآیند «کودن‌سازی» در رسانه‌ها 🔻نیل پستمن رئیس دایره فرهنگ و ارتباطات در دانشگاه نیویورک و نویسنده ده‌ها مقاله و کتاب در موضوع رسانه‌ها، جامعه شناسی و ارتباطات معتقد است: «غول‌های رسانه‌ای، دارای مکانیسمی چون شرکت‌ها هستند که استبدادی و سلسله مراتبی‌اند و از بالا کنترل می‌شوند. اگر آنچه را که آن‌ها انجام می‌دهند، دوست نداشته باشید، باید آنجا را ترک کنید.» اما این استبداد رسانه‌ای چنان نرم و هوشمند است که قربانی را گاه بدون مقاومت به سمت تغییر رفتار یا نهایتاً بایکوت رسانه‌ای هدایت می‌کند. 🔻اجازه بدهید بحث را با دیدگاه مکتب فرانکفورت در خصوص پی بگیریم، مکتبی انتقادی که در نقد نظام سرمایه داری سازمان گرفت و هربرت مارکوزه فیلسوف نام آشنای سیاسی از شاخص ترین نظریه پردازان آن محسوب می‌شود. مهمترین ابزار مدیریت افکار عمومی در نظام‌های سرمایه دار با پوسته‌ای لیبرال _ دموکرات و مغز توتالیتر، است، اما آگاهی کاذب چیست؟! اگاهی کاذب بخش اساسی سیستمی است که به کمک صنعت تبلیغات، رسانه‌های همگانی، علوم اجتماعی و روان شناختیِ در بسترعلوم حیلت ساز به صنایع سرگرم ساز و پر کننده اوقات فراغت جان می‌دهد تا نظام مستقر سرمایه دار_توتالیتر را تثبیت کند. 🔻اما شاید از خود بپرسید چگونه رسانه‌های عمومی و امروز شبکه‌های اجتماعی به عنوان نسل جدید رسانه‌های دو سویه موجب تثبیت هژمونی سرمایه سالار خواهند شد؟! کلید حل این معما در رضایت خاطر ارزان، بی مایه و دست دوم و کاذب برای توده‌ها با پر کردن اوقات فراغت آنها است. جامعه‌ای مصرف‌گرا، بی تفاوت نسبت به جامعه خود که آماده ذبح عدالت و آزادی‌های اساسی در سایه رشد بی بندوباری به اسم آزادی است، به تعبیر مارکوزه چنین نظامی فرایند «» مردم را به عنوان برده پی می‌گیرد. حالا با جامعه‌ای مواجه خواهیم بود که به جای رشد عقلانی خود و تفکر و تلاش برای تغییر به فکر پیگیری ستاره‌های بی هویت و یا تبدیل شدن به چنین افراد فرومایه ای با تقلید از سبک زندگی آنها هست. 🔻سونامی ویرانگر آگاهی‌های کاذب که مدام ذهن و زمان مخاطب بی نوا را بمباران می‌کند و انواع اخبار زرد، سطحی ولی در ظاهر جذاب را بر اساس اصل لذت در حلق او می‌ریزد، هیچ فرصتی را باقی نمی‌گذارد. غول‌های رسانه‌ای برای جذابیت هر چه بیشتر و بزک کردن این آگاهی‌های کاذب نیازبه قهرمان و سوپر استار و بلاگر و اینفلوئنسرهای بی سواد دارند. قهرمانانِ بی مایه که هر کسی را امیدوار می‌کند بدون تلاش، دانش و صلاحیت به آن جایگاه دست یابد. حتی اگر هزینه آن قبح شکنی باشد. بدیهی است «اصل واقعیت» در مقابل «اصل لذت» شانس چندانی ندارد! asre hooshmandi
📌استفاده کلیشه ای از واژه «سواد رسانه ای» 🔺کارشناس رسانه گفت: امروز در رسانه‌های مختلف شاهد جنگ روایت‌ها هستیم و اگر بتوانیم کاربران را با شیوه تولید روایت در رسانه آشنا کنیم، بخش زیادی از فرهنگ مصرف و سواد رسانه‌ای را انجام داده‌ایم. 🔺علیرضا پورجعفری کارشناس رسانه و مدرس دانشگاه می گوید: "چیزی که از آن به عنوان فرهنگ مصرف رسانه تعبیر می کنیم؛ فرهنگ مصرف یعنی کی، کجا، چگونه و چه زمانی ما مصرف رسانه ای را انجام می دهیم. منظور از فرهنگ مصرف، شناخت رسانه است. 🔺ما اگر رسانه، فضای مجازی و هرچیزی که در این فضا تعبیر می کنیم را کامل به آن مسلط باشیم و بشناسیم، ناخودآگاه به عنوان کاربر خود را نزدیک به فرهنگ استفاده از آن کرده ایم." 🔺او بر این باور است که منظور از فرهنگ مصرف به جای رژیم مصرف یعنی آموزش کاربران شبکه های اجتماعی به تولید محتوا در حوزه هایی است که علاقمند به آن هستند. یعنی به خانم خانه دار یاد دهیم که از نوآوری های خانه داری، آشپزی، نکات بچه داری را با دیگران به اشتراک بگذارد. یا به دانشجو یاد دهیم در خصوص علمی که فرا می گیرد، به دیگران هم آموزش دهد.اینها می توانند در این رسانه ها به تولید محتوا بپردازند. 🔹منبع خبرگزاري فارس http://s13.picofile.com/file/8402536276/EB6E9039_A35C_4195_AE8D_1E9DFFF554A3.jpeg
‍ 📌شبکه‌های اجتماعی‌‌ نمایانگر جامعه هستند؟ 🔺فضای مجازی و آنچه درون شبکه‌های اجتماعی مجازی می‌گذرد چه نسبتی دارد با آنچه در دنیای واقعی رخ می‌دهد؟ آیا می‌توان آنچه را در دنیای فضای مجازی می‌گذرد به‌عنوان یک واقعیت اجتماعی به آنچه درون جامعه می‌گذرد تعمیم دا‌د؟ برخی معتقدند اساسا رابطه‌ای میان دنیای واقعی و شبکه‌های اجتماعی مجازی برقرار نیست و برخی عقیده دارند با تحلیل داده‌های شبکه‌های اجتماعی به‌زودی حتی از نظرسنجی نیز بی‌نیاز می‌شویم.‌‌ با وجود آنکه در برخی از دانشگاه‌های برجسته دنیا روی این مسئله کار می‌شود که چگونه می‌توان با استفاده از داده‌های شبکه‌های اجتماعی، جامعه را تحلیل کرد، در کشورمان این موضوع تاکنون چندان مورد توجه قرار نگرفته است. 🔺واقعیت آن است که ما نمی‌توانیم مشاهدات محدود خودمان از فضای مجازی را به کلیت جامعه تعمیم دهیم؛ اما اگر بتوانیم رفتار صدها هزار کاربر را رصد و بررسی کنیم، شاید وضعیت تغییر کند. بااین‌حال تحلیل رفتار صدها هزار کاربر شبکه‌های اجتماعی مجازی، ما را با حجم بزرگی از داده مواجه می‌کند که استخراج آن دشوار و تحلیل آن دشوارتر است؛ اما برخی یافته‌ها نشان می‌دهد که در صورت «داده‌کاوی» و تحلیل این «کلان‌داده‌ها»، تعمیم نتایج آنها به جامعه امکان‌پذیر است. 🔺در همین راستا، می‌توان نمونه‌های مشخصی از هم‌روندی داده‌های شبکه‌های اجتماعی با نظرسنجی‌ها را ارائه کرد. اولین‌بار، نگارنده با مقایسه میزان استفاده از تلگرام در تیرماه سال 98 در مقایسه با اسفندماه، این هم‌روندی را مشاهده کرد؛ جایی که میزان کاربران تلگرام در تیرماه، به همان اندازه کاهش یافته بود که میزان بازدید کانال‌های تلگرامی؛ یعنی همان‌قدر که کلان‌داده‌ها نشان می‌داد بازدید کانال‌های تلگرامی از اسفند تا تیر افت کرده است، به همان میزان نیز نظرسنجی ایسپا نشان می‌داد. کاربران تلگرام در این بازه زمانی کاهش یافته است؛ اما در ماه‌های اخیر نیز با تحلیل داده‌های توییتر و تلگرام، موارد دیگری از هم‌روندی داده‌های شبکه‌های اجتماعی با نظرسنجی‌ها مشاهده شده است. 🔹منبع: يادداشت منتشر شده از محمد رهبری پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی در روزنامه شرق.
▪️‏اگر من یه شهروند آمریکایی باشم و مسلح برم تو خیابون و چندتا بانکم آتیش بزنم دزدی و آشوب کنم بعدش دستگیر شم و حکم اعدامم بیاد همه دنیا میگن بَه‌بَه بِه این اجرای درست قانون همون اتفاق تو ایران بیوفته هشتگ "اعدام نکنید" برام ترند میکنن. این است قدرت جنگ رسانه‌ای😊 💬 حاج خانم حاج آقا Fars_Plus