eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
191 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
💢آنچه باید به کودکان آموزش دهیم... این را به کودکان آموزش دهیم که بسیاری از کاربران شبکه‌ها امکان پیدا کرده‌اند با پنهان کردن جنبه‌های ناخوشایند زندگی واقعی، از خود واقعی‌شان دور شوند و به کسی تبدیل شوند که همیشه آرزو داشته‌اند. پس باید بفهمد که هر چه دید و هرچه شنید واقعیت نیست. او باید متوجه باشد اینترنت و شبکه‌های اجتماعی جزء جدایی‌ناپذیر زندگی اش هستند و هیچ ضرری متوجه عقلانیتش نیست اگر اندکی در این فضا سرگرم شود. مهم آن است که در دام سرگرمی‌های احمقانه گرفتار نشود. او باید بیاموزد که می‌تواند انتخاب کند با چه کسانی در ارتباط باشد، دنبال چه کسانی راه بیفتدو تصمیم بگیرد می‌خواهد برای چه محتوایی، مجوز ورود به ذهنش را صادر کند. او کم کم با آموزش و ارتقای سواد رسانه ای این مهم را فرامی گیرد که «قدرت واقعی کاربران در انتخاب است» و مي تواند انتخاب کند که کدام فضا بر دانش او می‌افزاید و کدام‌یک او را به بلاهت مبتلا می‌کند. مهتاب سرخیل _ عضو انجمن سواد رسانه ای ایران کارگروه Toluenou_ML https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
‍ ‍ 📵 برای زندگی بهتر کیا رو فالو نکنیم؟! 📝 منصوره مصطفی زاده 🔻کودکان کار اینستاگرامی: هر صفحه ای که والدین به نام کودک تشکیل داده اند و با گذاشتن عکس های او به هدفشان میرسند آنفالو کنید. فرقی نمی کند این هدف کسب درآمد از طریق تبلیغات باشد یا نمایش خوشبختی. بخشی از تباهی شخصیت آن کودک به دست والدینش نباشیم. 🔻دانای کل ها: آنهایی که هر چند وقت یکبار درباره یک موضوع به صورت کاملا تخصصی نظر می دهند فالو نکنید. بجایش کتاب بخوانید و به متخصص واقعی مراجعه کنید و اجازه بدهید بیماری توهم دانایی او هم درمان شود. 🔻سوییت هوم ها و رویایی ها: عکس های خیلی خوشگل از خانه با سرویس های اینگیلیش هوم و زندگی های تمیز و بی نقص با روابط رویایی و پرفکت؛ چه چیزی برای دنبال کردن دارد؟ تصویرهای خوشگل میخواهید؟ عکاسان بزرگ را دنبال کنید! 🔻بیوتی بلاگرها: کم است توهم زشتی ای که عرف و جامعه به ما زنها میدهد؟ همین مانده که روزی سه بار هم تذکر بگیریم که چطوری باید این قیافه را تغییر دهیم تا شاید قابل تحمل شویم! 🔻تبلیغاتچی ها: آنهایی که راه به راه تبلیغ می کنند. با فالوور و بازدید بیشتر اضافه کننده ی رقم قرار داد تبلیغش نباشیم. 🔻باز نشری ها: آنهایی که فقط مطالب دیگران را بازنشر می کنند و از خودشان هیچ محتوایی ندارند. 🔻خز و خیلها: حتی برای دیدن و تاسف خوردن. حتی برای اینکه فقط حس کنجکاوی تان را ارضا کرده باشید. نگذارید در توهم فالوور بالای آنها شریک باشیم. 🔻فروشنده ها: منظورم تولیدکننده ها نیست. فروشنده هایی که جنس می خرند و در اینستا می فروشند. مگر سالی چند دست لباس، چند تا سرویس طلا، چقدر کیف یا مبل لازم داریم که هر روز عکسشان را ببینیم؟ از آن طرف هی مصرفگراتر شویم و از این طرف هی حسرت نداشته ها را بخوریم! 🔻آدمهایی که بیرون اینستا هیچی نیستند، فالو نکنید! خیال کنید همین امروز اینستاگرام تعطیل بشود؛ چه کسانی موقعیت اجتماعی خود را از دست خواهند داد؟ آیا این فرد ،بدون اینستاگرام هم مهارت و استعدادی دارد که با آن کار کند؟ حالا میخواهد تستر غذا باشد یا مدل لباس یا معلم زبان؛ ببینید این آدم اگر در دنیای واقعی بود هم حاضر بودید پای حرفش بنشینید؟ اصلا بدون این سر و شکل و قاب بندی ها بازهم لایک داشت؟ Toluenou_ML https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
هدایت شده از سواد رسانه‌ای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦روند ظهور، رشد و افول شبکه‌های اجتماعی مختلف از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ ! 📍در یک دقیقه، روند فعالیت میلیاردها انسان در طول ۱۵ سال در شبکه های اجتماعی را مرور کنید!! 📲 @savaderesanei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺ببینید هالیوود چگونه چشمان شما را سحر می‌کند ... ♨️پنج مفهوم بنیادی 1️⃣همه پیام های رسانه‌ای طراحی شده‌اند. 2️⃣همه پیام های رسانه‌ای با استفاده از زبان خلاقانه‌ای که قوانین خاصی دارد طراحی شده‌اند. 3️⃣افراد مختلف از یک پیام واحد، درک متفاوتی دارند. 4️⃣رسانه، در دل خود حامل ارزش ها و عقاید خاصی است. 5️⃣بیشتر پیام های رسانه‌ای برای کسب قدرت یا سود تنظیم شده‌اند. asrehooshmandi https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌گونه‌ی جدید را جدی‌ بگیرید 🚫هشدار درخصوص فیلم‌های دستکاری شده و ساختگی (Deep Fakes Videos) که با بهره‌گیری از هوش مصنوعی ایجاد می‌شوند... 🔆فناوری دیپ فیک Deepfake ، شکل و حالات نقاط مختلف چهره انسان را از طریق دوربین‌ها کشف کرده و به طرز کاملا باورپذیری چهره همان انسان را جعل کرده و می‌تواند او را در حال حرکت، سخنرانی و هر حالتی که فکر کنید قرار دهد. ✳️تشخیص فیک‌ها با پیشرفت تکنولوژی روز به روز سخت‌تر می‌شود. زمانی می‌گفتیم تا با چشم خودم نبینم و تا با گوش خودم نشنوم باور نمی‌کنم. در حال حاضر حتی اگر با چشمان خود دیدید و با گوش خود شنیدید هم باید درصدی را برای فیک و ساختگی بودن محتوا لحاظ کنید. قائم مقام انجمن سواد رسانه‌ای ایران asrehooshmandi https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
نکاتی درباره تاثیرات مخرب اینستاگرام به بهانه ترک آن توسط «سلنا گومز» با 152 میلیون فالوئر دشمن سلامت روان! سلبریتی آمریکایی با ۱۵۲ میلیون دنبال کننده به تازگی اعلام کرده که اینستاگرام را به دلیل این‌که به ‌سلامتی روانش آسیب می‌رساند از تلفن همراه خود حذف کرده است. «سلنا گومز» چند وقت پیش و در جشنواره فیلم کن هم گفته بود که شبکه‌های اجتماعی برای نسل من مخرب هستند اما فردی، حواسش به این موضوع نیست. حالا او در مصاحبه‌ای گفته که اینستاگرام را از روی گوشی‌اش پاک کرده چون این برنامه به سلامت روحی‌اش آسیب می‌زند و باعث افسردگی‌اش شده است.  در ادامه این مطلب و به همین بهانه، نکاتی درباره تاثیرات اینستاگرام بر سلامت روان خواهید خواند و چند توصیه به معتادان این شبکه اجتماعی خواهیم داشت
سواد رسانه و روانشناسی
نکاتی درباره تاثیرات مخرب اینستاگرام به بهانه ترک آن توسط «سلنا گومز» با 152 میلیون فالوئر دشمن سلا
نتایج یک پژوهش درباره اینستا بر اساس مطالعاتی که به تازگی روی پنج هزار کاربر اینترنتی انجام شده، اینستاگرام به عنوان بدترین شبکه اجتماعی برای سلامت و شادابی روان در فضای ‌مجازی شناخته شده است. خصوصیات منفی از جمله به هم زدن کیفیت خواب، احساس منفی‌گرایی و افسردگی و افزایش عصبانیت از جمله مواردی است که درباره عوارض استفاده از اینستاگرام گفته شده است. طبق نظرات متخصصان این تحقیق، افراد جوانی که بیش از دو ساعت از شبانه‌روز را در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنند، استرس و ناراحتی‌های روانی بیشتری دارند. زمانی که افراد مدام دوستان خود را در حال سفر، گردش، مهمانی و تفریحات مختلف و جذاب می‌بینند، احساس سرشکستگی می کنند  و  گمان می کنند زندگی‌شان از دست رفته است و فراموش شده‌اند، در حالی که اطرافیان آن‌ها در حال لذت بردن از زندگی خود هستند. این احساسات باعث می‌شود خود را با دیگران مقایسه کنند و از زندگی خود ناامید شوند.    باطن زندگی‌تان را با ظاهر زندگی‌شان مقایسه نکنید یک جمله محبوب می‌گوید باطن زندگی خود را با ظاهر زندگی دیگران مقایسه نکنید! هیچ فردی از اطرافیان و همین دوستان و آشنایانی که در اینستاگرام دنبال می‌کنید درون زندگی شما وجود ندارند و شما هم درون زندگی آن‌ها نیستید. مطمئناً افراد دوست ندارند غم ها و لحظه‌های ناراحت‌کننده خود را به اشتراک بگذارند. در زندگی هر فردی لحظه‌های شیرین و تلخ بسیاری وجود دارد که آن‌ها را از هم متفاوت می‌کند. پس اگر افرادی را می‌بینید که هر روز تصاویری از گردش، خوراکی‌های خوشمزه، مهمانی‌های رنگارنگ و عاشقانه‌های شیرین خود را به اشتراک می‌گذارند، بدانید که برای شما هم این لحظه‌ها کم نیست و تنها کافی است بیشتر زندگی خود را ببینید و به آن توجه کنید. به قول معروف سرک کشیدن در زندگی دیگران و البته غبطه خوردن به لحظه‌های شاد و خوشبختی‌شان، جز خراب کردن زندگی خودتان و احساس یأس و ناامیدی تأثیری ندارد.     6 توصیه به معتادان اینستا با توجه به نکات مطرح شده، اگر احساس می‌کنید که شما هم کم و بیش با این عوارض دست و پنجه نرم می‌کنید و دوست دارید که استفاده از این شبکه اجتماعی را مدیریت کنید، شش توصیه به شما می کنیم.  از تلفن  همراه تان در قسمت هایی از خانه اصلا استفاده نکنید. اتاق خواب می‌تواند یکی از این قسمت‌ها باشد. در ضمن بعد از این‌که از خواب بیدار شدید تا ۳۰ دقیقه به گوشی خود دست نزنید.  بهتر است نوتیفیکیشن شبکه‌های اجتماعی را خاموش کنید. در این صورت تنها پیام‌های ضروری افراد و تماس‌ها برایتان مهم خواهند بود. گروه‌های مختلف  یا کانال‌های گوناگون در شبکه‌های اجتماعی همیشه ضروری نیستند و معمولاً به موضوعاتی می‌پردازند که نیازی نیست هر لحظه آن ها را دنبال کنید. مطمئن باشید اگر پیغام مهمی باشد، به گوشتان می‌رسد.  در دقایقی که منتظر آمدن مترو، اتوبوس، رسیدن به مقصد در وسایل نقلیه عمومی، سبز شدن چراغ راهنما یا رسیدن فردی سر قرار ملاقات هستید، به سراغ تلفن همراه خود نروید. مثلا می‌توانید، کتاب بخوانید.  یک ساعت در روز را به خصوص در زمان‌هایی که اغلب از گوشی خود استفاده می کنید، به سرگرمی‌های مختلف اختصاص دهید. با دوستان‌تان بازی کنید یا به نرمش در خانه بپردازید.  اپلیکیشنی روی گوشی خود نصب کنید که میزان استفاده شما از تلفن همراه را بررسی کند. برخی اپلیکیشن‌ها توانایی این را دارند که برای هر برنامه‌ای در تلفن همراه، تعداد دفعاتی را تعریف کنید که می‌توانید در زمان مشخص آن‌ها را باز و از آن‌ها استفاده کنید.  از تلفن همراه استفاده مفید کنید. برای مثال می‌توانید هنگام آشپزی کردن، شستن ظروف، اتو کردن لباس و مانند آن‌ها به کتاب صوتی گوش کنید. در هنگام پیاده‌روی از برنامه‌های مختلف سلامتی و قدم شمار استفاده کنید و... . منابع: برترین ها، طرفداری، فردا، ایسنا
📌 : ما و مسائل مؤلف: ناشر: انتشارات 🔹زیستن در فضای مجازی، تجربه انسانِ عصر جدید است، تجربه‌ای دوراز ذهن‌تر از آنچه از رواج به تصور می‌آمد. فناوریِ مستقل‌شده، کار را به جایی رسانده که زندگی بدون آن، تقریباً در همۀ ساحت‌های کلی و جزئی امکان‌ناپذیر است و این بی‌امکانی، از روی ناچاری و ناتوانی است، نه الزاماً انتخاب. 🔹«ما» جدای از این جامعه مجازی‌شده زندگی نمی‌کنیم و دراصل چنین انتخابی نیز وجود ندارد و از آنجا که خیلی معلوم نیست که هر که «مطلع»تر است، گرفتاری‌ها و مشکلات کمتری دارد، به‌ناگزیر باید درباب نسبتِ فضای مجازی با ، و اقتصادِ ایران نیز اندیشید. 🔹کتاب مورد نظر مسئله شناسی روابط در فضای مجازی را با تکیه بر آنچه کاربر ایرانی معمولاً با آن سروکار دارد در دستور کار قرار دارد. در این زمینه نویسنده تلاش کرده راه حل یابی و شناخت مسیرهای طی شده و ناشده را در نظر داشته باشد. به این ترتیب در این کتاب تا جایی که سعی شده تا جایی که ممکن بوده از مرزهای واقعیات فاصله گرفته نشود اما این میان، نوعی ناخرسندی و بدبینی از مجازی‌گرایی به چشم می آید که گویی نمی‌توان از آن دوری کرد. 🔹«ما و مسائل فضای مجازی» در ۳ فصل تدوین شده که عبارت اند از: «فرهنگ»، «جامعه» و «سیاست – اقتصاد». نویسنده در این فصل ها توصیفِ نسبتاً دقیقی از ۴ خرده‌نظام زیستی، اقتصادی، شخصیتی، و فرهنگی ارائه کرده است. خرید بصورت دیجیتالی در: http://yon.ir/d3civ @savad_rasaneh
سواد رسانه‌ای و عدالت اجتماعی دکتر یونس شکرخواه 🔹در گام اول باید گفت سواد رسانه‌ای آمیزه‌ای از تکنیک‌های بهره‌وری مؤثر از رسانه‌ها و کسب بینش و درک برای تشخیص رسانه‌ها از یکدیگر است. من بر این باورم که هدف اصلی به‌خصوص وقتی درباره‌ی رسانه‌های جمعی حرف می‌زنیم، می‌تواند سنجش نسبت هر محتوا با "" باشد. 🔹بنابراین هدف اصلی سواد رسانه‌ای می‌تواند این باشد که بر اساس آن بتوان دید آیا بین محتوای یک رسانه- به مثابه محصول نهایی- با عدالت اجتماعی رابطه‌ای وجود دارد یا خیر. به عبارت بهتر، خواننده یا بیننده یا شنونده‌ی یک مضمون رسانه‌ای بهتر است رابطه و نسبت محتوای یک رسانه با عدالت را در نظر گرفته و نزدیکی یا دوری محتوای یک رسانه‌ از عدالت را مورد توجه قرار دهد تا همیشه در ارتباط با رسانه‌ به جای تسلیم بودن و یا تسلیم شدن به رابطه‌ی یک‌سویه و انفعالی، رابطه‌‌ای فعال‌تر و تعاملی‌تر داشته باشد. 🔹باید به این گفته افزود که هر نظام رسانه‌ای دارای یک سلسله مراتب است که اجزای آن قابل تجزیه و تحلیل و شناسایی است؛ همچنین همین سلسله مراتب است که محصول نهایی رسانه یا همان محتوای رسانه را می‌سازد. رفتار و بافت این سلسله‌مراتب، شبیه یک کارخانه است. در کارخانه هم تمام اجزا- اعم از زیرساخت‌ها، نرم‌افزارها، نیروی انسانی و...- دست به دست هم می‌دهند تا محصول نهایی خود را با توجه به اهداف از پیش تعریف شده، تحویل مصرف‌کننده بدهند. 🔹شاید یک تفاوت مهم در مقایسه‌ی رسانه‌ها و کارخانه‌ها این باشد که در رسانه‌ها کار به‌گونه‌ای صورت می‌گیرد که مصرف‌کننده گمان کند یک حقیقت محض را دریافت کرده که عاری از پیش‌داوری یا القاء‌گری است. البته شاید بعضی از کارخانه‌ها هم مُهر استاندارد را به همین منظور بر کالای نامرغوب بزنند تا مصرف‌کننده گمان کند یک جنس مرغوب دریافت کرده است. 🔹به این ترتیب می‌توان گفت محصول نهایی یک الزاماً آینه‌ی دنیایی که آن را پوشش می‌دهد نیست؛ محصول نهایی یک رسانه ممکن است بخشی از جهان یا شکل تحریف شده‌ای از آن باشد و یا حداقل در بازتاب دادن جهان ناموفق مانده باشد. محتوای رسانه می‌تواند در خدمت تثبیت یک جریان، گروه یا طبقه و یا در خدمت قدرت حاکمه باشد و آن طبقه و قدرت الزاماً عدالت‌جو، رهایی‌بخش و آزادی‌گرا نباشد. 🔹چنین محصول رسانه‌ایی نمی‌تواند در خدمت عدالت اجتماعی عمل کند، بلکه در خدمت نیروهایی است که درصدد عدم تأمین عدالت و یا سلب عدالت اجتماعی هستند. بنابراین می‌توان این نکته را در نظر داشت که آگاهی و اطلاعاتی که از رسانه‌ها به دست می‌آید، ممکن است لزوماً به صلاح اجتماع و یا عامه‌ی مردم نباشد. به عنوا مثال در نظر بگیرید بازتاب تهاجم اسرائیل به را در رسانه‌های گوناگون جهان که هر کدام از زاویه‌ای به بازتاب آن پرداختند... @savad_rasaneh
سواد رسانه و روانشناسی ادمین: Vavgh01@ برای پیشنهاد انتقاد و نقد با شناسه ادمین تماس بگیرید. کانال حداقل سه روز در هفته به روز رسانی می شود. https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
سواد رسانه ای، درک متکی بر مهارت : دکتر یونس شکرخواه 🔹سواد رسانه‌ای یک نوع درک متکی بر است و اگر قرار است از سفره‌ی رسانه‌ها انتخاب‌های دقیق و درستی داشته باشیم، آنگاه می‌توانیم بر نقش و جایگاه چنین مهارت‌هایی به‌طور خاص تأکید کنیم. 🔹سینما و هواپیما؛ دو مثال تبیین نقش مهارت‌ها مثال اول: اگر در یک فیلم پسرکی ده‌ساله در حال دویدن باشد و در همان هنگام دویدن تبدیل به یک مرد چهل‌ساله ‌شود، برای کسی که زیاد دیده است، اتفاق عجیبی نیست. تماشاگر حرفه‌ای سینما می‌داند که رجوع به آینده- در این مثال 40 ساله شدن فرد مورد بحث- یا بازگشت به گذشته یک فرد یا یک موضوع، احتیاج به چهل سال انتظار ندارد. این امری بدیهی در سینماست که می‌تواند در یک پلان رخ دهد (فلاش فوروارد و فلاش‌بک). 🔹اما دیدن چنین صحنه‌ای برای کسی که برای اولین‌بار است که فیلم می‌بیند، ممکن است ایجاد سردرگمی کند و لذا از خودش بپرسد آن پسرک چه شد؟ و این مرد چهل‌ساله کیست؟ اما تماشاگر حرفه‌ای سینما به‌تدریج به دانش و مهارت‌هایی مسلط شده که لازمه‌ی درک فیلم است و بر اثر آن، نمادهای و نشانه‌‌های دیداری در را به‌خوبی می‌شناسد. 🔹مثال دوم: اگر بخواهیم در کابین خلبان یک هواپیما بنشینیم و آن‌ را به پرواز درآوریم نیاز به مجموعه‌ای از مهارت‌ها داریم تا بتوانیم هواپیما را به‌ حرکت درآورده، به پرواز کشانده، کنترل کرده و به مقصد برسانیم. مگر غیر از این است؟ مسلط شدن به هم مستلزم کسب آمیزه‌ای از مهارت‌هاست. با این تفاوت که در دو مثال‌ مربوط به سینما و هواپیما، زودتر به نقش مهارت‌های خاص پی می‌بریم. نداشتن مهارت‌های مربوط به زبان سینما به عدم درک فیلم می‌انجامد و نداشتن مهارت‌های مربوط به پرواز، به سقوط و مرگ منجر خواهد شد. 🔹ممکن است بر این گمان باشیم که در استفاده از رسانه‌ها از مهارت‌های کافی برخوردار هستیم، در حالی‌که این‌جا، موضوع سواد رسانه‌ای می‌تواند به مهارت‌های یک ملوان تازه‌کار و یا یک ملوان ماهر شبیه باشد. ملوان تازه‌کار هم به دریا می‌رود اما ممکن است دیگر رنگ ساحل را نبیند. برخلاف ملوان تازه‌کار، ملوان ماهر ممکن است حتی در شرایطی که دریا توفانی است اصلاً عزم آب نکند و اگر هم برود، به‌خوبی می‌داند تا چه عمقی باید پیش رفت و چگونه با امواج مقابله و از آن‌ها عبور کرد و به ساحل بازگشت. @savad_rasaneh
ضرورت سواد رسانه‌ای دکتر یونس شکرخواه 🔹تا این‌جا باید تا حدودی مشخص شده باشد که چرا به سواد رسانه‌ای نیاز داریم. امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که خواه ناخواه در شرایط اشباع رسانه‌ای قرار دارد. فضای پیرامون ما سرشار از است. به عنوان مثال وقتی یک‌نفر به صدا درمی‌آید، این اطلاعات موجود در فضا است که پل ارتباط او با تماس‌گیرنده شده؛ یا زمانی‌که یک می‌تواند افراد را به جهان بی‌انتهای اینترنت بکشاند، نشانه‌ای دیگر است از همین شرایط حاکمیت اشباع رسانه‌ای بر جهان؛ و یا حالا که میلیون‌ها و و و و شبکه‌‌ی تلویزیونی بر زمین و زمان می‌بارد، همه نیاز دارند به این‌که در برابر چنین فضایی، چتری بر سر بگیرند و یک رژیم مصرف اتخاذ کنند. 🔹 همه نیاز دارند به این‌که در انتخاب‌هایشان بیشتر دقت کنند، درست مانند آنچه مردم در مورد تغذیه‌ی خودشان عمل می‌کنند. چون مردم اکنون باسوادتر شده‌اند، مراقب هستند که در غذایی که مصرف ‌می‌کنند چقدر ، و یا مواد دیگر باید باشد؛ در فضای رسانه‌ای هم باید دانست چه مقدار باید در معرض های مختلف اعم از دیداری، شنیداری و نوشتاری بود و چه چیزهایی را از آن‌ها برداشت. 🔹 زمانی که در بزرگراه‌های اطلاعاتی حرکت می‌کنید، می‌تواند به شما بگوید چه مقدار از وقتتان را در چه ‌هایی- اعم از شناخته شده و ناشناخته- و چه مقدار از آن را فرضاً در ‌ها بگذرانید. بنابراین می‌توان گفت که هدف سواد رسانه‌ای در نخستین گام‌های خود، تنظیم یک رابطه‌ی منطقی و مبتنی بر هزینه- فایده با رسانه‌ها است. 🔹 به این معنا که در برابر رسانه‌ها چه چیزهایی را از دست می‌دهیم و چه چیزهایی را به دست می‌آوریم؟ و باز به عبارت بهتر، در مقابل زمان و هزینه‌ای که صرف می‌کنیم، در نهایت چه منافعی به دست می‌آوریم؟ بنابراین یکی از اهداف اصلی سواد رسانه‌ای این است که استفاده مبتنی بر و با فایده از سپهر اطلاعات را تأمین کند. @savad_rasaneh