🔘«نمایش سریال های خشن خانگی» پلن جدید شبکه نمایش خانگی برای جذب مخاطب
▪️امروز چاقو چاقو کردنِ تازه عروس و داماد در «گردنزنی»، زنده زنده در آتش سوزاندن سریال «داریوش» و مثله کردن یک برادر توسط خواهر در سریال «بازنده» تنها مصادیقیاند که جریان ساخت سریال در پلتفرمها به سمت نمایشِ قتلهای خونین و خشونتهای عریان رفته است.
▪️ باید به این نکته اشاره کرد بسیاری از سریالهای مطرح دنیا در کنار نمایش خشونت، به ایجاد تعادل در محتوای خود و پرداختن به مسائلی چون خانواده و دوستی نیز توجه دارند. با وجود خشونتهای عریان، به روابط انسانی و ابعاد احساسی نیز پرداختهاند. این در حالی است که فضای نمایش خانگی ما بیشتر به سمت نمایش خشونت و درام رفته است.
▪️بایستی پُر کردن خلأ ساخت آثار طنز و کمدی و پرداختن به کارهای خانوادگی در نمایشخانگی یک رویکردی باشد که تهیهکنندگان و سریالسازان در دستور کارشان قرار دهند و از طرفی برای ساخت آثار اجتماعی و جنایی هم به این اصل توجه داشته باشند نمایشِ خشونتِ عریان به شکل و شمایلِ امروز بیشتر میتواند تأثیرات منفی در پی داشته باشد تا جذابیت ایجاد کند.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘عوامل موثر در #جنگ_ترکیبی
▫️«میخواهند ملت را از راههای اطلاعرسانی جدا کنند...»
▪️به روایت رهبر معظم انقلاب(۱۴٠۲/۱/۱)
▫️دقیقا اصلیترین حربه در جنگ ترکیبی با محوریت شناختی، همین جداسازی مردم از رسانههای رسمی نظام و سوق دادن آنها بسمت رسانههای معاند است؛ آنگاه به راحتی میتوانند جای «جلاد و شهید»، «ظالم و مظلوم»، «خیانت و خدمت» را عوض کنند!
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
هدایت شده از فرزند انقلاب | میلاد حسنزاده
✍ قسمتی از نامه شهید آوینی خطاب به محمد هاشمی رئیس سازمان صدا و سیما(برادر رئیس جمهور) در سال ۱۳۷۱
🔻خدايمان شاهد است که اگر ماجرای انزوای بچههای مسلمان و جبهه رفته و دردمند در صداوسیما به همينجا ختم میشد و مشکل صداوسيما تنها این بود که نيروهای خودی را تحویل نمیگیرد و میراند و مثلاً بعد از گذشت ۱۳ سال از پیروزی انقلاب در کشور ارزشهای الهی، به تازگی به یک خانم چادری اجازه داده است که هفتهای یک شب گوینده خبر باشد، مسالهای نبود و شايد میشد به راحتی از کنار آن گذشت اما به هيچ وجه موضوع به همين جا ختم نمی شود.
🔻حضرات اداره کننده صداوسيما که تحت مديريت شما هستند، با يک دست بچههای مسلمان و روح انقلاب و جهاد و ايثار را، منزوی می کنند و با دست ديگر به جذب و جلب عناصر مسالهدار و معاند با انقلاب می پردازند و به ترويج دگرانديشان همت می گمارند.
🔻ولی امروز احساس میکنیم که باید مهر سکوت را بر لبانمان بشکنیم و مظلومیتمان، که نه مظلومیت ما تهیهکنندگان و سازندگان سریال “خنجر و شقایق” بلکه مظلومیت همه بچههای حزباللهی سالهای پرفراز و فرود انقلاب اسلامیمان را فریاد کنیم...
🔻با همه این اوضاع و احوال به همکاران محترمتان بگویید که اگر به امید مأیوس کردن نیروهای حزباللهی و جبهه رفته دست به اتخاذ چنین شیوههایی میزنند، سخت به بیراهه میروند. این نیروها تنها با رسیدن آجالشان و تقدیم ارواحشان به حضرت ملکالموت، به آخر خط میرسند و عرصه را خالی میکنند و به قول شهید همت، حاشا که بچه مسلمان میدان را خالی کند.
#برنامه_ثریا #شهید_آوینی
#فرزند_انقلاب | لینک کانال 👇
@revolutionson
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘به جای ده فیلم، دو فیلم بسازید
▪️به جای ده فیلم، دو فیلم بسازید.منتها دو فیلمی که وقتی پخش شد، همه بگویند که باز هم پخش کن ...
▪️بروید سراغ بهترین کارگردان، بهترین سناریونویس، فیلمنامهنویس، بهترین پشتیبان و تهیهکننده؛ بروید سراغ اینها!
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘استحاله فرهنگی با شبکه نمایش خانگی
▫️ترویج نوع خاصی از سبک زندگی غیرهمخوان با فرهنگ ایرانی
▪️ترویج خشونت، لاابالی گری و بی دینی به بهانه نمایش فیلم
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘نظرسنجی منتشر شده مرکز پژوهشهای مجلس درباره فرهنگ سلبریتی در ایران
▪️این نظرسنجی حکایت از کاهش محبوبیت و اثرگذاری سلبریتیها روی مردم دارد.
▪️با این حال هستند نوجوانان و جوانانی که بشدت تحت تأثیر سلبریتیهای محبوبشان هستند و نمیتوان اثرگذاری سلبریتیها در جامعه را نادیده گرفت.
✍️مهدیار
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#پارا_کتاب
🔘«نظریه های رسانه ای»
▫️نظریه های زیادی در خصوص رسانه ها وجود دارد. بعضی مانند نظریه تزریقی، بسیار تند و یک طرفه است و بعضی دیگر مانند نظریه استحکام کمی میانه رو و معتقد به رابطه ای دوسویه است. البته این دو نظریه از نظریاتی است که در پژوهش های ابتدایی مطرح شد. و به مرور با گسترش وسایل ارتباط جمعی و تنوعی که در رسانه ها ایجاد شد، دیدگاه های مختلفی مطرح شده است.
▪️در مطالب بعدی هر کدام از آنها را با ذکر نمونه های امروزی دنبال خواهیم کرد. نظریه های ارتباطات به مرور زمان با تغییراتی که در رسانه ها اتفاق افتاد تغییر کرد. در حال حاضر شدنی که در نظریات اولیه با در نظر داشتن مخاطبی کاملاً منفعل وجود داشت دیگر وجود ندارد.
▫️اکنون به برخی از دیدگاه های کلان اشاره میکنیم:
1️⃣نظریه ابزاری با ابزارانگاری رسانه
2️⃣نظریه ذات گرایانه
3️⃣نظریه اقتضا گرایانه
📚مجموعه گفتارهای فقه رسانه و ارتباطات ،علینهاوندی، صفحه ۱۹
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘تهاجم فرهنگی یهودیان به غرب!
▫️سینمای یهودیبنیان هالیوود با پر رنگ کردن و بازنمایی مکرر سبکزندگی اشراف و اقلیت، تاریخ رو تحریف میکنه تا ما فکر کنیم غرب یعنی #برهنگی؛ در حالیکه خود غرب هم کمتر از چند دههست که به این وضعیت فاجعه دچار شده.
▪️یکی از افشاگریهای هنری فورد (مؤسس کمپانی مشهور خودروسازی فورد) علیه یهودیان همین بود که اینا دارن فرهنگ سنتی و اخلاقی مسیحی رو با سینمای #هالیوود نابود میکنن.
📚پژوههٔ صهیونیت، ج۱،ص۵۸
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
⚫️ بلک فرایدی؛ کلانپروژهٔ فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی
🖊سجاد انجمشعاع
▪️در جهانی که ایدئولوژی «سرمایهداری» بهعنوان نیروی مسلط بر ساختارهای اجتماعی و اقتصادی، «مصرفگرایی» را بهعنوان اصولی ثابت و بنیادین در کانون گفتمان خود قرار داده است، «بلک فرایدی» بهعنوان نمادی برجسته و تأثیرگذار از این طرز تفکر ظهور میکند.
این روز که در ظاهر تنها یک رویداد اقتصادی بهشمار میرود، در حقیقت محملی است برای:
۱. تحمیلِ سبک زندگی غربی
۲. تقویت هژمونی نظام سرمایهداری
۳. تضعیف ارزشهای فرهنگی، معنوی و اجتماعی جوامع دیگر.
بلک فرایدی فراتر از یک فستیوال خرید و تخفیف، در ماهیت خود ابزاری پیچیده و ماهرانه است که بهطور مستقیم به پروژهای فرهنگی و سیاسی تبدیل شده است.
این رویداد، بهنوعی در راستای تغییر ذائقهها و گرایشهای فردی و جمعی در جوامع غیرغربی عمل میکند و با ترویج مصرفگرایی بیحد و مرز، بهدنبال تحمیل فرهنگ و ارزشهای مبتنی بر سرمایهداری به دیگر نقاط جهان است.
به این ترتیب، بلک فرایدی بیش از آنکه یک اتفاق اقتصادی باشد، بهعنوان بخشی از پروژهای فرهنگی-اقتصادی عمل میکند که هدف آن استحاله و تبدیل جوامع به مصرفکنندگان بیچون و چرا و در نهایت حذف تمایزات فرهنگی و تاریخی آنها از هویتهای اصیل خود است.
▪️مصرفگرایی افسارگسیخته و انحراف از میانهروی اسلامی:
یکی از ویژگیهای بارز «بلک فرایدی»، ترویج مصرفگرایی بیحساب و کتاب و رقابت بیامان بر سر کالاهای غیرضروری و تجملی است. این پدیده که در درون خود نوعی اشتیاق به مصرف را به وجود میآورد، بهطور شگفتانگیزی با آموزههای اسلامی(مصداقی پرواضح: وَكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ) در تضاد است؛ در این فضا، بلک فرایدی با تمرکز بر نیازهای کاذب و القای تصورات غلط درباره ضرورت «کالاهای لوکس»، از انسان مسلمان جامعهای میسازد که بهجای توجه به ارزشهای معنوی، اخلاقی و ضروریات واقعی زندگی، خود را در دام تبلیغات اغواگرانه برندهای «چندملیتی» و کالاهای فاقد ارزش اساسی میاندازد.
این روز، نهتنها نمادی از اسراف و تبذیر است، بلکه بهطور ضمنی پیامآور رفتاری است که در آموزههای اسلامی، مصداقی از عمل به دست طاغوت قلمداد میشود.
▪️تحمیل فرهنگ مصرفگرای غربی:
بلک فرایدی، فراتر از یک رویداد اقتصادی، ابزاری است برای نفوذ فرهنگی و استحاله ارزشهای اسلامی. «سبک زندگی غربی»، با محوریت «مصرف و لذتگرایی»، از طریق چنین رویدادهایی تلاش میکند تا هویت فرهنگی دیگر جوامع را مستحیل کند. این همان چیزی است که رهبر معظم انقلاب از آن با عنوان «تهاجم فرهنگی» یاد میکنند؛ پروژهای که هدف اصلی آن تغییر باورها و رفتارهای جامعهی اسلامی است.
▪️تشدید بیعدالتی اقتصادی:
بلک فرایدی، بیش از هر چیز، به تقویت ساختارهای «سرمایهداری کلان» و «تعمیق شکافهای طبقاتی» میانجامد. این روز، بهعنوان یک ابزار تبلیغاتی قدرتمند، در دستان شرکتهای چندملیتی بهوسیله کمپینهای گسترده و فریبنده، سود کلانی را به جیب میزند و در مقابل، قشرهای کمدرآمد و محروم که حتی از عهده خریدهای تخفیفی و اغواگر این روز برنمیآیند، بهطور فزایندهای به حاشیه رانده میشوند. این روند، نوعی بازتولید نابرابریهای اجتماعی و اقتصادی است که در آن، تنها معدودی از قدرتمندان اقتصادی از این چرخه سودآور بهرهبرداری میکنند، در حالی که اکثریت مردم در دایره فقر و محرومیت به دام میافتند.
▪️فروپاشی ارزشهای اخلاقی و انسانی:
رفتارهای خشونتآمیز و رقابتهای بیرحمانهای که در خلال بلک فرایدی میان مشتریان رخ میدهد، بهوضوح نمایانگر عمق بحران اخلاقی در این رویداد است.
از یکسو، کشمکشهای فیزیکی و برخوردهای تهاجمی برای دستیابی به کالاهای تخفیفی، همچون انعکاسی از دیوانهوار شدن انسانها در جستجوی کالای مصرفی، هرگونه مفهوم انسانیت و کرامت را به چالش میکشد. این در حالی است که رقابت ناسالم خریداران برای جلب توجه دیگران و ایجاد اغواهای تبلیغاتی، در واقع بهنوعی سوق دادن افراد بهسوی رفتارهای فردگرایانه و خودخواهانه است که حقوق و احترام به دیگران را بهکلی نادیده میگیرد.
این پدیده، در پسزمینه خود، بازتابدهنده یک تحریف جدی در اصول اخلاقی است که در آموزههای اسلامی، همچون رعایت «انصاف»، «احترام به حقوق دیگران» و «روح تعاون اجتماعی» تأکید شده است.
@HOWZAVIAN_kerman
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#هوش_مصنوعی
🔘هوش مصنوعی"انجیل"،کارخانهی کشتار رژیم صهیونیستی
▪️اسرائیل چگونه از هوش مصنوعی برای کشتن فلسطینیها استفاده میکند؟
▫️تعداد وحشتناک غیرنظامیان فلسطینی که از طریق حملات هوایی اسرائیل از زمان آغاز تجاوزات اخیر به غزه، کشته شدهاند، استفادهی روزافزون اسرائیل از هوش مصنوعی (AI) برای انتخاب اهداف خود را روشن ساخته است.
▪️به گزارش نشریهی گاردین بر اساس تحقیقاتی که به طور مشترک توسط مجلهی فلسطینی_اسرائیلی 972+ و نشریهی عبری Local Call انجام شده، رژیم صهیونیستی از یک پلتفرم هوش مصنوعی به نام «انجیل» برای افزایش عمدی تعداد کشتهها استفاده میکند. این تحقیقات که مبتنی بر «مکالمه با اعضای فعلی و سابق جامعهی اطلاعاتی اسرائیل علاوه بر شهادتها، دادهها و اسناد منابع فلسطینی از نوار غزه و اظهارات رسمی سخنگوی ارتش اسرائیل و سایر نهادهای دولتی اسرائیل است، نشان میدهد بمباران بیرویه با کمک هوش مصنوعی«عمدتاً با هدف آسیب رساندن به جامعهی مدنی فلسطین صورت گرفته است».
▫️به گفتهی یک افسر اطلاعاتی سابق اسرائیل، این سیستم «ارتش (اسرائیل) را قادر میسازد تا یک "کارخانهی ترور دستهجمعی" را اداره کند، که در آن "تاکید بر کمیت است نه بر کیفیت".
▪️یکی از منابع توضیح داده که «انجیل» «مقدار عظیمی از دادهها را پردازش میکند که "دهها هزار افسر اطلاعاتی قادر به پردازش آنها نیستند"».
به گفتهی منابع مطلع، هدف از این اقدام "ایجاد شوکی" است که "غیر نظامیان را به فشار بر حماس سوق دهد".
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘بازیهای آنلاین در سالهای اخیر به یکی از محبوبترین سرگرمیها برای کودکان تبدیل شدهاند.
▪️اما با افزایش زمان صرف شده در این بازیها، نگرانیها در مورد مضر بودن آنها و احتمال اعتیاد به این نوع سرگرمی افزایش یافته است. در این مقاله، به بررسی علل اعتیاد به بازی های رایانه ای میپردازیم.
▪️ اعتیاد به بازیهای آنلاین و رایانه ای
▫️علل اعتیاد
▪️طراحی جذاب بازیها، پاداشهای مکرر و امکان رقابت با دیگران میتواند کودکان را به سمت اعتیاد سوق دهد.
▫️نشانههای اعتیاد
▪️ناراحتی در صورت عدم توانایی بازی کردن، صرف زمان بیش از حد، و نادیده گرفتن مسئولیتهای روزمره از جمله نشانههای اعتیاد به بازیهای آنلاین هستند.
▫️ نقش والدین
▪️والدین باید با نظارت بر زمان بازی، انتخاب بازیهای مناسب و تشویق به فعالیتهای غیر دیجیتال به پیشگیری از اعتیاد کمک کنند.
▫️نتیجهگیری
▪️بازیهای آنلاین میتوانند تجارب مثبت و جذابی را برای کودکان فراهم کنند، اما باید به مضر بودن و احتمال اعتیاد به آنها نیز توجه کرد. با نظارت و مدیریت صحیح میتوان از اثرات منفی آنها جلوگیری کرد و توازن مناسب را برقرار نمود.
▫️توصیهها
▪️زمان بازی را محدود کنید.
▪️فعالیتهای خلاقانه و فیزیکی را تشویق کنید.
▪️درباره مضار بازیهای آنلاین با فرزندان صحبت کنید.
▫️به یاد داشته باشید، هدف استفاده از بازیهای آنلاین باید سرگرمی مثبت و یادگیری باشد، نه اعتیاد و مشکلات ناشی از آن.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#یادداشت |#اختصاصی
🔘دوگانه خیر و شر هالیوودی
▫️بخش اول
🔳بررسی فلسفی جدالهای اخلاقی در سینما
▪️در سینمای قهرمانی، جدال میان خیر و شر همواره یکی از اساسیترین محورهای داستانسرایی بوده است.
▪️قهرمانان به عنوان نمادهای خیر و ضدقهرمانان به عنوان تجلی شر در برابر هم قرار میگیرند. این تضاد در بسیاری از فیلمهای هالیوودی به شکلی ساده و کلیشهای نمایش داده میشود؛ یک قهرمان که همیشه در سمت خیر است و دشمن یا ضدقهرمانی که تجسم محض شر بهنظر میرسد.
▪️اما آیا این سادهسازیِ دوگانگی خیر و شر، بازتابی واقعی از پیچیدگیهای اخلاقی انسانها و جوامع است؟ با توجه به نگرشهای فلسفی مانند افلاطون و مانویسم، و با تأمل در سنتهای اخلاقی فلسفه اسلامی، میتوان به درک عمیقتری از این جدالهای اخلاقی رسید.
▪️همچنین، این نوع روایتهای دوگانه بهطور غیرمستقیم در خدمت نوعی تهاجم فرهنگی و استکبار جهانی قرار میگیرند، چرا که در فیلمهای قهرمانی غرب، اغلب ارزشهای خیر و شر بر اساس معیارهای فرهنگی غربی تعریف میشود و به دیگر فرهنگها تحمیل میگردد.
✍️یوسف پورجم
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘آمریکا از فیلم های هالیوودی تا واقعیت
▪️تاثیر فیلم های آمریکایی بر روی جوانان آلمانی
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘یووال نوح هراری: ما در تله ایران افتادیم!
▪️یووال نوح هراری نظریه پرداز معروف رژیم اسرائیل در یادداشتی نوشت:
▪️مراقب باشید! مرد متفکر ۸۵ ساله ایرانی هرگز تن به شکست نمی دهد، ما در یک حلقه آتش و تله ایرانی ها گرفتار شدیم.
▪️[آیت الله]خامنهای دستور اعزام مستشاران نظامی کشور خودش را به لبنان نداد، عراقی ها، افغان ها، تاجیک ها، آذری ها و پاکستانی ها به کمک لبنان نرفتند! اما دارند ده ها هزار نیرو به سوریه با کمک نیروهای ویژه روسیه اعزام می کنند؟ نه! این تله است!
▪️ما در تله ایران افتادیم؛ من دو پیام به بنیامین نوشتم و گفتم آتش بس نکنید، حالا دارم خواهش می کنم جلوی دخالت مستقیم ترک ها به سوریه بگیرید.
▪️اگر ترک ها وارد عمل شوند، ایران با تمام قوای نظامی خود از طریق هوا و زمین در سوریه جهنم به پا خواهد کرد، سپس نبرد زمینی ما با ایران در بلندی جولان شروع میشود.
▪️آتش بس از سوی ما نباید نقض شود، اگر این اتفاق افتاد، ایران دومین تله خودش را با موفقیت به ثمر می رساند و اروپا و آمریکا ما را طرد خواهند کرد، صدام حسین تکریتی را فراموش کردی بنیامین؟
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
سلسله جلسات
«#به_روایت_سینما»
با موضوع: «نگرش راهبردی و جریان شناسانه به سینمای غرب»
📌موضوع این هفته:
جنگهای آینده و آینده جنگها
BLADE RUNNER
#جلسه_دوم
📌با حضور استاد:
دکتر محمد حسنی
📌زمان برگزاری:
#سه_شنبه ۱۳ آذر ماه
۱۴:۳۰ تا ۱۷:۳۰
📌مکان برگزاری:
پردیسان، بلوار شهیدان تقوی، تقاطع خیابان آقامحمدی،جنب پوشاک فرخنده، موسسه شناخت، طبقه اول، واحد۲، سالن آموزش
✍️ جهت حضور در این برنامه تا ساعت ۱۱ روز سه شنبه به آیدی @Kargaranebrahim اطلاع داده شود.
#موسسه_استاد_فرج_نژاد
#موسسه_شناخت
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
#فکرت
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#پاراکتاب
🔘«آغاز سینمای ایران»
▫️در واقع شاید «سینما» را بتوان تنها هنری دانست که در اواخر قرن سیزدهم هجری از آن سوی مرزها وارد ایران شد و بعضاً در نزد عامه به لحاظ محبوبیت از سایر هنرها پیشی گرفت؛
▪️اما در آن سال ها هیچ گاه در خدمت فرهنگ و هویت ایرانی و بسط ارزشهای اسلامی قرار نگرفت اما چگونگی ورود این هنر و تکنیک به ایران و پاگیری و توسعه آن و همچنین مسائل متن و حاشیهای پیرامونش و سیری که در این کشور طی کرد حکایات و روایات و مستندات عجیب و غریب و بعضاً تکان دهنده ای دارد که تقریباً میتوان گفت تاکنون در هیچ تاریخ و تاریخچه و سرگذشت و نوشته و حکایتی گفته و ثبت نشده است.
▫️روایات و اسنادی که مانند خود پدیده «سینما»، اسباب حیرت و شگفتی به نظر می آید؛ اما حکایت ورود سینما به این آب و خاک نیز ماجرایی شبیه به دیگر پدیده های مدرن وارداتی دارد و مقاصد و اهدافی در ورای آن پنهان مانده که میتوان با مرور اجمالی این ماجراها بر اساس مدارک و اسناد تاریخی به بخشی از آن دست یافت.
📚کتاب جریان شناسی سینمای ایران،رفیع الدین اسماعیلی، صفحه101.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#عکس_نوشته|#اختصاصی
🔘قطع پاهای هشت پا
▪️در پاییز 1403 از شبکه یک سیما سریالی در ژانری جنایی، درام و اجتماعی به نام سریال "هشت پا" به نمایش در آمد.
▫️کارگردانی این سریال را احمد معظمی و نویسندگی علی طالب آبادی به عهده داشته اند.
▪️این سریال نمایشی از قدرت و اشراف اطلاعاتی پلیس جنایی، سازمان اطلاعات و همچنین تلاش های پلیس مبارزه با مواد مخدر در جریان دستگیری یک باند عظیم و مخوف تولید ماده مخدر متانفتامین در ایران است.
✍️محسن بنی احمدی
👇ادامه مطلب در پست بعد👇
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
انجمن سواد رسانه طلاب
#عکس_نوشته|#اختصاصی 🔘قطع پاهای هشت پا ▪️در پاییز 1403 از شبکه یک سیما سریالی در ژانری جنایی، درام
#نقد_فیلم|#اختصاصی
🔘قطع پاهای هشت پا
▪️در پاییز 1403 از شبکه یک سیما سریالی در ژانری جنایی، درام و اجتماعی به نام سریال "هشت پا" به نمایش در آمد.
▫️کارگردانی این سریال را احمد معظمی و نویسندگی علی طالب آبادی به عهده داشته اند.
▪️این سریال نمایشی از قدرت و اشراف اطلاعاتی پلیس جنایی، سازمان اطلاعات و همچنین تلاش های پلیس مبارزه با مواد مخدر در جریان دستگیری یک باند عظیم و مخوف تولید ماده مخدر متانفتامین در ایران است.
▫️این سریال با توجه به موضوع و ژانری که دارد دارای صحنه های خشن و پر زد و خورد، شلیک گلوله و قتل عمد و درگیری های زیاد است و همچنین پرداختن به موضوع فساد و مواد مخدر و خرید و فروش آن، سرقت، پولشویی و غیره جزء جدایی نا پذیری از این ژانر است.
▪️نشان دادن این ناهنجاری ها در جایی که به بد بودن آن اشاره داشته باشد و به نوعی ترویج شغل ها را نکرده و به اصطلاح این ناهنجاری ها را سفید نکند مشکلی ندارد اما بهتر است والدین درباره ی بد بودن و معایب و مضرات این نا هنجاری ها با فرزندان خود صحبتی داشته و بار منفی دیدن این ناهنجاری ها را کمتر کنند.
▫️ساختن این دست از سریال ها جدای از ایجاد حس امنیت و امید به آینده کشور، هم یک دوره ی آموزشی برای خانواده هاست و هم زنگ هشداری برای کسانی که احتمال دارد مورد سوء استفاده قرار بگیرند.
✍️محسن بنی احمدی
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
انجمن سواد رسانه طلاب
🔘این تحلیل بدون لحاظ رویکرد رسانه شناختی نتیجه کاملی را بدست نمی دهد
قیاس مع الفارق است !❌❌
▪️مکلوهان در نظریه خود از *رسانههای گرم* و *رسانههای سرد* صحبت میکند، که مبنای آنها سطح مشارکت و درگیری مخاطب با رسانه است. رسانههای گرم مانند تلویزیون و رادیو، محتوای تکمیلشده و با جزئیات زیادی را به مخاطب ارائه میدهند، بهطوری که تعامل مخاطب در آنها به حداقل میرسد. در مقابل، رسانههای سرد مانند کتاب و گرافیکهای ساده، اطلاعات ناقصی را منتقل میکنند که نیازمند تکمیل و درک فعالانه از سوی مخاطب است.
▫️از این منظر، هیئتهای عزاداری بزرگسالان را میتوان به عنوان *رسانههای گرم* تلقی کرد. این فضاها به گونهای طراحی شدهاند که پیامهای مذهبی و تربیتی را به صورت کامل و آماده به مخاطب منتقل میکنند. حضور کودکان در چنین محیطهایی به معنای در معرض قرار گرفتن با محتوای عاطفی و الگوبرداری رفتاری است، اما این تجربه به دلیل تعامل محدود، نقش انفعالی برای آنان ایجاد میکند. در نتیجه، این نوع مشارکت بیشتر به مشاهده و دریافت غیر فعالانه منجر میشود و تأثیر عمیقتری بر ابعاد عاطفی و درونیسازی ارزشها دارد.
▪️در مقابل، هیئتهای مخصوص کودکان و نوجوانان میتوانند به عنوان نمونههای *رسانههای سرد* ملاحظه شوند. این فضاها به گونهای طراحی شدهاند که مشارکت فعال و تعامل مستقیم کودکان را در فرآیند یادگیری مفاهیم دینی و اجتماعی تشویق میکنند. فعالیتهای گروهی، بازیهای آموزشی، و مکالمات گروهی در این محیطها، زمینهای را فراهم میآورند که کودکان بتوانند نقش فعالی در فرآیند تفسیر و درک پیامها داشته باشند. این نوع رویکرد با توجه به اصول *نظریه مشارکتی یادگیری* ویگوتسکی، میتواند به توسعه مهارتهای شناختی و اجتماعی کودکان و تقویت تفکر انتقادی و خلاقیت آنها کمک کند.
▫️از منظر علوم ارتباطات، اهمیت هر دو نوع هیئت را میتوان در چارچوب *تئوری تکمیل رسانهها* (Media Complementarity Theory) توضیح داد. بر اساس این نظریه، رسانهها میتوانند به جای #رقابت، در "جهت تکمیل و تقویت یکدیگر" عمل کنند.
▪️بنابراین، تجربه کودکان در هیئتهای بزرگسال به عنوان رسانهای انفعالمحور و تأثیرگذار بر الگوهای عاطفی و رفتاری، میتواند با مشارکت در هیئتهای کودک به عنوان رسانههای تعاملمحور که به توسعه شناختی و مهارتهای اجتماعی کمک میکند، تکمیل شود.
▫️در نهایت، ترکیبی از این دو نوع رسانه میتواند #تجربه_کاملتری را برای شخص محقق سازد و به رویکردی جامع برای تربیت دینی کودکان منجر شود. این رویکرد، با بهرهگیری از تأثیرات رسانههای گرم برای انتقال ارزشها و رسانههای سرد برای تشویق مشارکت و تفکر خلاق، میتواند به بهترین وجه ممکن زمینهساز تربیت متوازن و همهجانبه باشد.
▪️حذف رسانه های سرد آسیب هایی دارد از جمله : کاهش کیفیت یادگیری و امکان عدم برداشت صحیح از حقیقت بخاطر وجود مانع در مسیر انتقال پیام ، که این مساله با وجود "تعامل" مخاطب با رسانه حل می شود که در گرو استفاده از رسانه های سرد است.
▫️یک تیتر و تمام: رسانه های مختلف را به جان هم نیندازیم!
رسانه های مختلف جنس متفاوت و کارکرد مختلفی دارند و باید از #همه_رسانه ها استفاده کرد.
✍️حمید رضا خیاط نژاد
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام