🌐 ضرورت تأسیس مؤسسات دانش بنیان با محوریت علوم انسانی در حوزه های علمیه
💠 شرکت دانشبنیان یا شرکت متمرکز بر دانش، (Knowledge enterprise) به شرکتهایی گفته میشود که دانش و فناوری، جزئی جداییناپذیر از دارایی آنها است.
❇️ اساس تشکیل #دانش_بنیان ها تولید محصولی نو بنیاد است، محصولی که حاصل سرمایه گذاری در حوزه پژوهش است، حوزه ای که همواره در علوم انسانی ما از آن غافل بوده ایم چرا که تمرکز مسئولین عمدتا در بخش صنایع بوده است. این را آمار به ما می گوید که اکثر قریب به اتفاق این نوع مؤسسات در حوزه مهندسی بوده است نه در علوم انسانی!
🌀 حوزه علوم انسانی پیچیدگیهای مخصوص خود را دارد ولی آنچه دردناک است عدم اهتمام مسئولین علمی کشور نسبت به این حوزه ها می باشد و حال آنکه نگرش به رشته های تحصیلی در کشورهای غربی کاملل متفاوت است تا به حدی که مهمترین عامل برتری کشورهای غربی قطعا علوم تجربی یا ریاضی نبوده بلکه از ابتدا تا کنون خود و جهان را توسط #علوم_انسانی کنترل و اداره کرده اند هر چند در ظاهر چیزی که از آنها می بینیم آثار و نتایج علوم فنی بوده است. ولی باید توجه داشت کارکرد، جهت گیری و حتی روش استفاده همین علوم را نیز با بهره گیری از علوم انسانی تعیین می کنند و این مهمترین دلیل موفقیت آنها در مباحثی مانند اقتصاد و سایر حوزه هاست. آنها کیفیت بالای آموزش و استاندارهای کیفی برای رشد جوامع خود را با تاکید بر علوم انسانی تضمین می کنند که در نهایت به ارتقاء کیفیت اقتصادی و اجتماعی منتج می شود.
📣 ادامه دارد...
ابراهیم شریفی
استاد حوزه و پژوهشگر
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
🌎 @Resanesharif
🌐 ضرورت تأسیس مؤسسات دانش بنیان با محوریت علوم انسانی در حوزه های علمیه(۲)
🔷 سالهای متمادی این تفکر اشتباه در خانوادهها وجود داشت که تحصیل در علوم انسانی آیندهای ندارد و نمیتواند به درآمدزایی منجر شود. نتیجه تصمیم و انتخاب خانوادهها، این بود که دانشگاه از حضور افراد توانمند در این حوزه محروم بود، اتفاقی که تاثیر خود را در صنعت نیز بهجا گذاشته است.
🔵به عنوان مثال زمانی برای بخش حمل و نقل درونشهری کلانشهر تهران ضرورت راهاندازی مترو احساس شد. بعد از سالها خطوط مترو راهاندازی شد و توسعه پیدا کرد، اما همین مترو که توانسته بار اعظم مشکلات جابهجایی شهروندان را بهدوش بکشد محملی برای بروز و ظهور فقر، کودکان کار، سرقت و... هم هست. حال اگر این مسائل اجتماعی بهجای خودش حل نشود، ممکن است روزگاری برسد که با وجود سرویس گسترده متروی تهران علاقمندی به استفاده از آن کم و کمتر شود.
✳️ حوزه های علمیه به عنوان نهاد اصلی تئوری ساز انقلاب اسلامی و رکن نظریه پردازی دینی که رسالت اصلی اش تدوین علوم انسانی اسلامی است موظف است در عرصه تأسیس مؤسسات دانش بنیان فعالیت جدی کند. شاید برخی از عزیزان بفرمایند در دانش های مختلف، مؤسسات زیادی در قم و شهرستان ها فعالیت می کنند ولی آنچه رخ می دهد تحصیل دانش است نه تولید دانش(البته برخی کارهای خوب در برخی مؤسسات را منکر نیستم مثل کتب تولیدی فقه معاصر)
🔻 تقویت علوم انسانی و توجه به بسیاری از ایده های کاربردی فارغ التحصیلان آن موجب میشود حتی مسائل و آسیبهای اجتماعی درک شوند و برای رفع آنها راهحل پیدا شود.
🔽 برای تقویت علوم انسانی، هر چند هدایت پایاننامههای طلاب در سطوح ۳ و ۴ و نیز راه اندازی فضای آکادمیک ضروری است ولی راه اندازی موسسات دانش بنیان در حوزه علوم انسانی است که در آن فارغالتحصیلان نخبه حوزوی کار کنند و برای مراکز مختلف دولتی وحاکمیتی و... متناسب با نیازشان مسائل را حل کنند و تولید علمی را با ماهیت پویا دنبال کنند که انشالله این امر مهم توسط مسئولین دغدغه مند حوزه رخ خواهد داد.
✍ ابراهیم شریفی
استاد حوزه و پژوهشگر
🔰با ما همراه باشید ...
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
🌎کانال رسانه شریف 🔻
🆔 @resanesharif
💠ما انتخاب میخواهیم اما انتخاب نمیکنیم!
✍ ابراهیم شریفی
🔔 به نظر می رسد همگان معتقد باشند در عصر اطلاعات با وجود این همه داده، انتخاب کردن کار دشواری نباشد چرا که عدم انتخاب به جهت جهالت است و حال آنکه امروزه خیلی زیاد هم می دانیم و دیگر جهلی در کار نیست.
🔻 ولی جالب است که ما مردمان عصر اطلاعات، در لحظه تصمیمگیری از میان انبوهی از گزینهها تجربهای را از سر میگذرانیم چنانکه این امر باعث خاموش شدن دستگاه تصمیمگیری ما میشود و بجای اطمینان، #عدم_اطمینان حاصل شده است.
⁉️ مثلا وقتی وارد دیجی کالا یا سایت فیلیمو و غیره شده اید و قصد انتخاب موردی برای خرید و یا تماشای فیلم هستید که مثلا در فیلیمو بیش از ۲۰هزار محتوا روی آن قرار دارد و یا سایت معروف نت فلیکس با منویی با حدود ۶۰۰۰ عنوان رو به رو هستید.
‼️و یا با یک اکانت در شبکه های اجتماعی، شانس مواجهه و ارتباط با بیش از حدود ۵ میلیون کاربر فعال در پیدا میکند و یا موتورهای جستجو که برای یک سرچ ساده بیش از هزاران را صفحه را برای شما به صف میکند و...
✴️ با این همه اطلاعات و دیتا، آنچه رخ می دهد تردید بیشتر است نه انتخاب یعنی قدرت انتخابمان را از دست می دهیم
🔵 به ظاهر آزادی در انتخاب و قدرت بر اختیار داریم اما مشکلی وجود دارد با عنوان “انتخابهای خیلی زیاد”. #شینا_آینگار و #بری_شوارتز به عنوان محققان پیشرو این حوزه مطالعاتی، یافتهاند که غرق شدن در گزینهها میتواند باعث ایجاد تجربهای ناخوشایند با عنوان «#پارادوکس_انتخاب» شود.
💯 مردم معمولا به این امر گرایش دارند تا به بیشترین گزینهها دسترسی داشته باشند. چه خرید خودرو مد نظر باشد چه غذا، به سمت شرکتهایی جذب میشوند که گزینههای بیشتری را ارائه میدهند؛ چرا که باور دارند که انتخابهای زیاد شانس یافتن بهترین مورد را افزایش میدهد اما وقتی واقعا به تصمیمگیری از میان تمام آن گزینهها میرسیم مردم ممکن است واقعا فلج شوند و از تصمیمگیری اجتناب کنند. حتی بدتر، ممکن است نهایتا وقتی تصمیم گرفتند دچار استرس و افسوس بیشتری درباره انتخابشان شوند.
📣 برداشتی آزاد از مقاله دکتر توماس سالتزمن(متخصص روان-فیزیولوژی اجتماعی و مدیر آزمایشگاه در دانشگاه بوفالو نیویورک) در سایت https://theconversation.com
#انتخاب
#تبلیغات
#رسانه
🔰با ما همراه باشید ...
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
🌎کانال رسانه شریف 🔻
🆔 @resanesharif
⚫️ روضه و تعزیه، تبلور رسانه ای عاشورا
🌀 دیباچه؛ حضرت امام روح الله فرمودند: محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است؛ بخشی از این ماندگاری مرهون برخی از سنت و آئین هایی است که از عاشورا تا به امروز در ملل مختلف به سبکهایی متفاوت ظهور داشته است از همین روست که شاهدیم بعد از انقلاب که برخی از نواندیشان، صحبت از روش های جدید مراسمات محرم را می دادندحضرت امام می فرماید: عزاداری ها به همان سبک سنتی برگزار گردد. بزرگترین دلیل این اهتمام را در خود این آئین ها و ضریب نفوذ رسانه ای آنها در ایجاد شور و حماسه از یک سو و نیز بصیرت آفرینی و شعور افزایی از سویی دیگر دانست.
🔵 و اما تعزیه؛ تعزيه را چنین توصیف می کنند؛ گونه اي از ادبيات دراماتيک ايراني است که مي توان آن را با نمايشهاي مصيبت آميز غربي مقايسه کرد. نکته قابل تامل در مورد تعزيه این است که تعزیه تنها نمايش بومي جهان اسلام است. اين سنت نمايشي، عميقا در شعاير ديني ريشه دارد، آميزه اي از باورهاي اسلامي شيعه و سنن ايراني است.
🔰روضه و ما ادراک روضه؛ روضه و روضه خوانى به معناى ذکر مصیبت سید الشهدا (ع) است که امامان بر آن تاکید داشته و آن را یکى از عوامل زنده نگه داشتن نهضت حسینى و پیوند روحى و عاطفى شیعه با اولیاء دین دانسته اند. روضه خوانی، شکلی از موسیقی مذهبی است که با وفاداری به دستاوردهای موسیقی دستگاهی ایران و با توجه به مضامین عاشورایی شکل گرفت. وظیفه روضه خوان تنها این نبود که مخاطبان را محزون و گریان کند بلکه روضه خوان سعی می کرد با بیان پندهای واقعه عاشورا، راه سعادت در زندگی را به عزاداران بشناساند
✳️ نقطه عطف؛ آنچه در این دو عنصر اساسی رسانه ای، مشترک است بهره مندی از صنعت #تداعی در آنهاست. تداعی از تکنیک هایی است که در دانش بلاغت از آن سخن به میان می آید، دانشی که به ما می گوید که چگونه معنا شکل می گیرد و ما چگونه باید معنا سازی کنیم و مردم چطور به سمت یک معنا جذب می شوند و این در واقع نقطه پیوند رسانه و مهارت های تبلیغی با علم بلاغت است که تبلور این پیوند را در تعزیه و روضه می بینیم.
💠 توصیه تبلیغی؛ این دو ابزار رسانه ای مهم یعنی روضه و تعزیه به شدت برای تبلیغ معارف دینی و معارف عاشورایی ضروری است لذا مبلغین عزیز و سازمان ها, نهادها و تشکل های تبلیغ محور باید بیش از پیش بر این مساله تمرکز کرده و به دنبال آموزش ، نشر و بروزرسانی محتوایی و دیالوگی این رسانه ها باشند.
✍ ابراهیم شریفی
استاد حوزه، پژوهشگر اخلاق و رسانه
🔰با ما همراه باشید ...
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
🌎کانال رسانه شریف 🔻
🆔 @resanesharif
44.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
•🌹 ببینید و لذت ببرید از ابتکار جدید و ساده در روایتگری از شبکه #نسیم
🌀دختر دهه نودی کار هزاران منبر و کتاب را یک جا پر می کند.🌀
چشمان بارانی تان شاهد کلامم است.
🔰🔰🔰
تصویر واقعی از مردم ایران💯
#کار_رسانه_ای_تمییز👌
🔰با ما همراه باشید ...
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
🌎کانال رسانه شریف 🔻
🆔 @resanesharif
🔷 مسئولیت اخلاقی کاربران فعال در شبکه های اجتماعی
✍ ابراهیم شریفی
🔵 انتشار در روزنامه سراج
🔰با ما همراه باشید ...
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
🌎کانال رسانه شریف 🔻
🆔 @resanesharif
47.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹چرا در عصر انفجار اطلاعات هستیم؟
🌀 کاری از دوست عزیزم آقای احمدی🌸
🔻با کافه رسانه، #سواد_رسانه_ای رو آسون یادبگیر...
@coffeerasaneh
🔰با ما همراه باشید ...
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
🌎کانال رسانه شریف 🔻
🆔 @resanesharif
#حرف_حق
🌀 تحقق پیش بینی تلخ رهبری در مورد حوزه علمیه!
🔷 اگر حوزه بخواهد از تحول بگریزد، منزوی خواهد شد اگر نمیرد(امام خامنه ای ۱۳۸۶/۹/۸). شاید مهمترین رکن تحول حوزه: تعیین تکلیف موضوع #جامعیت_اسلام است. چندی پیش آیه الله جوادی آملی هم فرمودند: حوزه یعنی حوزه! هیچ یعنی هیچ! حوزه هیچ کاری با قرآن ندارد. (۱۱ اسفند ۱۴۰۰). امروز رئیس سازمان نظام روانشناسی، در اعتراض به طرح نمایندگان مجلس در خصوص استقلال مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، برای صدور مجوز مشاوره #حتی با رویکرد دینی گفته است:روحانیت وظیفه ای بس مهمتر و در سطح بالاتر دارد و نباید او را درگیر اختلالات روانی کرد! و فعلا به صلاح نیست چنین اختیاراتی به حوزه داده شود!! و چرا که نه؟ وقتی خودت بگویی اسلام ربطی و کاری به سلامت جسم ندارد و علم سلامت یعنی پزشکی مدرن، پس باید بپذیری که در امور روحانی هم بیسوادی. شاگرد امام صادق علیهالسلام حتی اگر دهها سال غور در آیات و روایات کرده باشد و «شفاء لِما في الصدور»(٥٧ يونس) خوانده باشد، باز هم باید #مجوز فعالیتش را شاگردان فروید بدهند. ازین درد بگذریم که کلمات نورانی آن پیر سفر کرده راهنمای همیشگی ماست: من قبلاً نیز گفتهام #همه توطئههای جهانخواران علیه ما از جنگ تحمیلی گرفته تا حصر اقتصادی و غیره، برای این بوده است که ما نگوییم اسلام جوابگوی جامعه است و حتماً در مسائل و اقدامات خود از آنان #مجوز بگیریم. ما نباید غفلت بکنیم، واقعاً باید به سمتی حرکت نماییم که تمام رگههای وابستگی کشورمان از چنین #دنیای_متوحشی قطع شود.(صحیفه امام ج۲۱ ص۲۹۰).
@besalamen_amenin
🔰با ما همراه باشید ...
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
🌎کانال رسانه شریف 🔻
🆔 @resanesharif
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 چه می خواستیم، چه شد؟!
کلیپی جنجالی از خانم معتمدآریا منتشر شد که پرده از واقعیت هایی در سینمای ایران برداشت که حیرتانگیز است؛ میگوید سینمای ایران که راهِ درستِ خود را پس از انقلاب و در دههی ۶۰ پیدا کرده بود، به دلیلِ اینکه مدیرانِ دولتی رهایش کردند، به بیراهه رفت و سقوط کرد: «مدیران سینمایی که ما رو مثل بچه نگهداری کرده بودند و ما رسیده بودیم به سنِ نوجوانی، در اوجِ شکوفایی ما رو ترک کردند و ما زیرِ پاهامون خالی شد».
🔷 اوج این مطلب آنجاست که او میگوید: «دستِ ما را که رها کردند، ما فهمیدیم دیگه هر کسی به اندازهی توانِ خودش میتونه راه بره و از دلسوزی خبری نیست»!
💯 او شکوفایی سینما بعد از انقلاب را به وضوح در حذف #مسائل_جنسی، #نوشیدنیهای_نامتعارف و #خشونت می داند و آنها را سه پارامتر موفقیت سینمای ایران در دوره پساانقلاب معرفی می کند که سایر هنرها هم به وضوح مشاهده میشود
👌 بله، درست است. مسیر سینما بعد از انقلاب به سمت پاکسازی و تطهیر از عناصر نامطلوب میرفت؛ به یاد دارم از استاد طالب زاده که سینمای ایران شهرت جهانی اش را به سبب سینمای پاک در بین مخاطبین جهانی اش پیدا کرده بود تا این که در دهه ۷۰ رویکرد غرب_گرایانه بر سینما نیز سایه افکند و ما نیز به دنبال جهانی شدن رفتیم و آنچه نباید، رخ داد وسینمای ما هم رنگ غربی گرفت و همان مولفه های غربی یعنی ترویج هرزگی و استفاده ابزاری از زنان و...شدند معیارهای موفقیت و البته جهانی شدن!
هر چند در این میان، آثار قابل تمجیدی هم داریم ولی خیلی کم...😔
✍ ابراهیم شریفی
پژوهشگر رسانه
🔰با ما همراه باشید
@resanesharif