eitaa logo
🌹 رساله تمام مراجع🌹
5.8هزار دنبال‌کننده
30.9هزار عکس
10.2هزار ویدیو
119 فایل
#تــــــــــــــــوجه👇👇👇 📚 کتاب هایی که قبل ازمرگ باید بخوانیم...👇✅ https://eitaa.com/joinchat/2373517458Cb099503ae7 مدیر @Hossein_Hajivand تبلیغات👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2953183246Ce6d64e22a6
مشاهده در ایتا
دانلود
* روش صحیح تیمم سؤال: آیا در تیمم حتما باید بوسیلۀ گِردی کف دست روی پیشانی کشیده شود یا بوسیلۀ انگشتان هم صحیح است؟ در صورت اول، حکم نمازهای خوانده شده با تیممی که با انگشتان کشیده شده است، چیست؟ جواب: در تیمم باید کف هر دو دست (کف انگشتان جزء کف دست است) را به پیشانی و دو طرف آن، از جایی که موی سر می‌روید تا زیر ابروها بکشید، سپس کف دست چپ را بر تمام پشت دست راست و کف دست راست را بر تمام پشت دست چپ‌ بکشید و احتیاط واجب آن است که پس از آن، بار دیگر دستهای ‌خود را بر زمین بزنید و کف دست چپ را بر پشت دست راست و کف دست راست را بر پشت دست چپ بکشید، در غیر این صورت تیمم صحیح نیست و نمازهایی را که یقین دارید با تیمم باطل خوانده اید، لازم است اعاده کنید.
دعا میڪنم در فراسوے این شب تاریک و سیاہ خـداونـد نـور عشق بے حدش را بتاباند بر خوشه‌ے آرزوهاے شما تا صدها ستارہ بروید بـراے اجابت آنها ⭐️شبتون پرازنگاه مهربون خدا⭐️ ​​​​👇 💟🇯‌🇴‌🇮‌🇳👇 cнαɴεℓ☞ @Ajaieb_Jahan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. زندگی شاید... عبور گیج رهگذری باشد که کلاه از سر بر می‌دارد و به یک رهگذر دیگر با لبخندی بی معنی می‌گوید: صبح بخیر صبح تون بخیر و نیکی رفقا 🙏🌹 ​​​​👇 💟🇯‌🇴‌🇮‌🇳👇 cнαɴεℓ☞ @Ajaieb_Jahan
سؤال: اگر تشهد در نماز فراموش شود آیا حتماً باید بعد از سلام نماز، اول تشهد را قضا کرد بعد سجده سهو؟ اگر برعکس خوانده شود یعنی اول سجده سهو بعد تشهد را قضا کنیم تکلیف چیست؟ پاسخ آیت‌الله خامنه‌ای بنا بر احتیاط واجب ابتدا تشهد قضا شود و اگر برعکس عمل کرد؛ بنا بر احتیاط واجب پس از تشهد دوباره سجده سهو انجام شود. آیت‌الله مکارم چنانچه تشهد فراموش شود احتیاط مستحب این است که بعد از نماز قضای آن را به جا آورند و بعد از آن بنابر احتیاط واجب سجده سهو به جا آورند، البته تشهد سجده سهو کفایت از سجده فراموش شده می‌کند.
سؤال: آیا برای تطهیر لباس، فشار دادن لازم است؟ پاسخ آیت‌الله خامنه‌ای: چنانچه تطهیر با آب کر باشد بنابر احتیاط (واجب) باید آن را پس از فرو بردن در آب، فشار و یا تکان بدهند. بلی فشار یا تکان دادن، لازم نیست خارج آب باشد بلکه داخل آب کافی است. در تطهیر با آب قلیل باید آن را فشار دهند تا آب از آن جدا شود. پاسخ آیت‌الله مکارم: براى شستن لباس نجس با آب قلیل، باید آن را مقدارى فشار دهند تا آب از آن خارج شود ولی چنانچه آب، خود به خود بیرون آید فشار لازم نیست. همچنین اگر لباس نجسی را با آب کر یا جاری یا آب لوله کشی بشویند تا عین نجاست برطرف شود، یا بعد از برطرف کردن عین نجس یک بار در آب کر یا جاری فرو برند پاک می شود، ولی باید لباس را فشار یا حرکت داد تا آب آن خارج شود. البته اگر هنگام شستشو، آب در آن جریان پیدا کند فشار لازم ندارد. پاسخ آیت‌الله شبیری: در غیر آب قلیل فشار دادن لازم نیست، ولی در آب قلیل بنابر احتیاط لازم است. پاسخ آیت‌الله سیستانی: مسئله ۱۵۳ - اگر چیز نجس را یک مرتبه در آب کر یا جاری فرو برند که آب به تمام جاهای نجس آن برسد، پاک می‌شود. و در فرش و لباس و مانند اینها فشار یا مانند آن از مالیدن یا لگد کردن لازم نیست. و در صورتی که بدن یا لباس متنجّس به بول باشد، بنا بر احتیاط واجب در کر و مانند آن نیز دو مرتبه شستن لازم است، ولی در آب جاری با یک‌بار شستن پاک می‌شود. مسئله ۱۵۴ - اگر بخواهند چیزی را که به بول نجس شده با آب قلیل آب بکشند، چنانچه یک مرتبه آب روی آن بریزند و از آن جدا شود، در صورتی که بول در آن چیز نمانده پاک می‌شود، مگر در لباس و بدن که باید دو مرتبه روی آنها آب بریزند تا پاک شوند و در هر حال در شستن لباس و فرش و مانند اینها با آب قلیل باید فشار دهند تا غساله آن بیرون آید (و غساله آبی است که معمولاً در وقت شستن و بعد از آن چیزی که شسته می‌شود، خود به خود یا به‌وسیله فشار می‏‌ریزد).
آیه الکرسی ❇️ آیت الکرسی چند آیه است؟ 🔺 سوال: در نماز وحشت که آیت الکرسی خوانده میشود باید تا «وهو العلی العظیم» بخوانیم یا تا «هم فیها خالدون» ؟ 📝 پاسخ 🔹آیات عظام خامنه ای و سیستانی وحید: بنابر احتیاط واجب تا «هم فیها خالدون» خوانده شود. 🔸آیت الله مکارم: تا «وهو العلی العظیم» کفایت می کند، هر چند بهتر است که تا «هم فیها خالدون» بخواند.
سوال:خواستگاری از زنی که در عده طلاق است چه حکمی دارد؟ ✍🏻 پاسخ: ❇️ به طورکلی خواستگاری از زنی که در عده طلاق است تصریحا حرام است، فرقی ندارد برای عقد دائم باشد یا عقد موقت. ❇️ خواستگاری از زنی که در عده طلاق رجعی باشد چه به صورت تصریح و یا به صورت کنایه و اشاره حرام است ولی خواستگاری از زنی که در عده غیر رجعیه (مانند وفات یا طلاق بائن) ‌باشد به نحو کنایه ای حرام نیست؛ و [...]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استوار باش هر روز چالش هایی تو را به مبارزه با زندگی می طلبند در دشـوارترین چالش ها استواری تو محک زده می‌شود و درعبور از هر چالش یک نشان قدرت بر وجودت حک می شود... ‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌ ​​​​👇 💟🇯‌🇴‌🇮‌🇳👇 cнαɴεℓ☞ @Ajaieb_Jahan
🏴 سالروز رحلت جانگداز معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی رحمه الله تسلیت باد.
حکم نماز در خانه خمس داده نشده چیست یکی از شروط نماز مباح بودن محل نماز است. حال ممکن است برای کسی این سؤال پیش بیاید که خواندن نماز در خانه‌ای که با پول خمس داده نشده خریده‌ایم، چیست؟  به گزارش ایکنا،‌ مکان نمازگزار هفت شرط دارد؛ اول آنکه مباح باشد. دوم مکان در نماز واجب حرکتى نداشته باشد. سوم احتمال بدهد می‌تواند نماز را تمام کند. چهارم جاى نمازگزار کوچک و سقف آن کوتاه نباشد. پنجم نجاست ساری نباشد و جاى پیشانى پاک باشد. ششم بین زن و مرد حداقل مقدار یک وجب فاصله باشد. هفتم جاى پیشانى از جاى سر انگشتان و جاى زانو‌ها بیش از چهار انگشت بسته، پست‌تر یا بلندتر نباشد. حال ممکن است برای کسی این سؤال پیش بیاید که خواندن نماز در خانه‌ای که با پول خمس داده نشده (غیر مخمس) خریده‌ایم، چه حکمی دارد؟ پاسخ آیت‌الله خامنه‌ای نماز در آن خانه اشکال ندارد، و لکن بدهی خمسی باید پرداخت گردد. پاسخ آیت‌الله مکارم شیرازی چنانچه منزل مسکونی دیگری ندارید و از آن خانه برای سکونت استفاده می‌کنید همچنین در شأن شما می‌باشد، خمس آن را با شما مصالحه نمودیم؛ لذا نماز خواندن در آنجا اشکال ندارد همچنین نماز‌های سابق صحیح است. پاسخ آیت‌الله سیستانی نماز صحیح است و خانه ملک شماست، ولى آنچه از پول سال بر آن گذشته و براى آن بدهکار نبودید خمس دارد و آن خمس به ذمه شما است.
فرزند خواندگی   سؤال: پذیرش کودک بی سرپرست به عنوان فرزند خوانده، چه حکمی دارد؟ و آیا فرزند خوانده، از جهت محرمیت و سایر احکام، مانند فرزند خود انسان محسوب می شود؟ جواب: 1) این کار با مراعات احکام شرعی و مقررات قانونی، بسیار خوب و پسندیده است. 2) فرزند خوانده احکام فرزند حقیقی را ندارد، اما برای ایجاد محرمیت، غالباً راه های شرعی وجود دارد.  
اگر فرزند خوانده، دختر باشد  اگر فرزندی که به سرپرستی گرفته می شود دختر باشد ، با مادر خوانده به لحاظ محرمیت مشکلی ندارد . اما با ورود به سن تکلیف، به پدرخوانده خود نامحرم می شود که باید برای محرمیت، یکی از راه های زیر انجام شود :  1. همسرش یا همان مادر خوانده به کودک شیر دهد که در این شرایط، پدر سرپرست، پدر رضاعی آن دختر خواهد شد و به او محرم می شود.  2. مادر مرد سرپرست به کودک شیر بدهد. که در این صورت مرد سرپررست، برادر رضاعی آن دختر خواهد شد.  3. خواهر یا خواهرزاده مرد سرپرست به او شیر دهد تا در این صورت، او، دایی رضاعی دختر شود.  4. همسر برادر یا یکی از برادرزاده های پدر خوانده به نوزاد شییر دهد تا مرد، عموی رضاعی دختر شود.  البته تمام این موارد در صورتی امکان پذیر است که کودک در دوران شیرخوارگی باشد . مثلا اگر دو سال کودک تمام شده باشد و روش رضاعی امکان پذیر نباشد.  اگر فرزند خوانده، پسر باشد  اگر زوجی فرزند پسر را به سرپرستی قبول کنند از نظر محرمیت با مرد خانواده مشکلی وجود ندارد، اما برای ایجاد محرمیت با مادرخوانده، می توان یکی از راه های زیر را انجام داد :  1. اگر مادر سرپرست خود شیر داشته باشد ؛ مثلا نوزاد او پس از تولد فوت کرده باشد و تمایل به داشتن فرزندی برای جایگزین کردن با نوزاد فوت شده خود است می تواند با رعایت شرایط شیردهی به آن پسر شیر دهد. در این صورت ، مادر رضاعی آن پسر خواهد شده و به یکدیگر محرم می شوند.  2. اگر مادر این خانم، توانایی شیر دادن به نوزاد را دارد ، با رعایت شرایط به این کودک شیر دهد تا مادرخوانده، خواهر رضاعی آن پسر شود.  3. اگر همسر یکی از برادرهای مادر سرپرست، یا دختر یکی از برادرها یا حتی نوه یکی از برادرها به نوزاد با رعایت شرایطی شیر دهد، مادر خوانده، عمه رضاعی پسر خواهد شد.  4. اگر خواهر یا خواهرزاده یا نوه خواهر این مادر سرپرست ، با رعایت شرایط به نوزاد پسر شیر دهند ، در این صورت، این خانم، خاله رضاعی آن پسر می شود.  مانند فرزند خونده دختر، شیر دادن به فرزند پسر نیز باید قبل از دوران اتمام شیرخوارگی باشد. اگر کودک بیش از دو سال داشته باشد و یا هیچ یک از خانم های فامیل، شیری برای تغذیه کودک نداشته باشند ، راه حل قابل ملاحظه دیگری برای محرمیت وجود ندارد
شرایط شیر دادن   1. کودک شیر را از پستان بمکد.  2. شیر آن زن از زائیدن شرعی بوجود آمده باشد.  3. پانزده مرتبه، یا یک شبانه روز، شیر، سیر بخورد یا مقداری شیر به او بدهند که بگویند از آن شیر استخوانش محکم شده و گوشت در بدنش روییده است به شرط آنکه در فواصل شیر خوردن، شیر دیگری نخورد.  4. بچه شیر را قی نکند.  5. شیر با چیز دیگر مخلوط نباشد.  6. شیر از یک شوهر باشد.  7. دو سال بچه تمام نشده باشد.(رساله احکام، مساله 2474)
🌸عصر زیبایی را 💖با لحظه‌هایی پر از دلخوشی 🌸براتون آرزو میڪنم 🌸مهـر، شادی، عشق 💖و لبخند شیـرین 🌸همنشین دائمی‌تون باشه 💖عصربخیر 💖 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌​​​​👇 💟🇯‌🇴‌🇮‌🇳👇 cнαɴεℓ☞ @Ajaieb_Jahan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیا بلند بودن ناخن مانع رسیدن آب به زیر ناخن و در نتیجه باعث باطل شدن وضو می شود؟ صرف بلند بودن ناخن، مانعی برای وضو محسوب نمی شود و موجب بطلان آن نیست؛ اما اگر زیر آن مقدار از ناخن که از حدّ معمول بلندتر است، مانعی باشد باید برطرف شود.
بلعیدن باقیمانده غذا در حال نماز با توجه به اینکه خوردن و آشامیدن در نماز، مبطل نماز است، بلعیدن غذای لای دندان یا مکیدن شیرینی باقی مانده در دهان جایز است؟ جواب: فرو دادن خرده‌های غذا که در گوشه و کنار دهان باقی مانده یا مکیدن خرده های قند یا شکر ری که اندکی از آن در دهان هست، موجب بطلان نماز نمی شود.
📚شک در افعال و اذکار نماز فتوای آیات عظام( ، و ): اگر کسی در افعال و اذکار نماز مستحبّی شک کند، چنانچه از محل آن نگذشته باشد، باید آن را به‌جا آورد و اگر محل آن گذشته باشد، به شک خود اعتنا نکند. 🏷 پی‌نوشت: رساله نماز و روزه رهبر معظم انقلاب، مسئله ۳۸۶، توضیح المسائل جامع آیت الله سیستانی، جلد۱، مسئله ۲۱۱۲، توضیح المسائل آیت الله مکارم، مسئله ۱۰۷۳
📚 روش محاسبۀ خمس مواد مصرفیسؤال: خمس مواد مصرفی که سر سال خمسی در منزل باقی مانده مثل برنج، روغن، چای، قند، مواد شوینده و... چگونه محاسبه می شود؟جواب: اگر از موادی است که تهیۀ آن به صورت فله و غیربسته بندی ممکن است (مانند حبوبات، گوشت)، بايد خمس مقدار باقی مانده محاسبه شود و اگر تهیۀ آن به صورت بسته بندی است و به مقدار نیاز خريداری شده، بسته ای که مقداری از آن مصرف شده است، خمس ندارد. 🏷 پی‌نوشت: کانال فقه و احکام مقام معظم رهبری
احکام قنوت * مستحب است در رکعت دوم همه نمازهای واجب و مستحب، پس از پایان حمد و سوره و پیش از رکوع، دست ها را به دعا برداشته و دعا بخواند؛این عمل را «قنوت» می نامند. * دعا کردن و استغفار و طلب حاجت به زبان فارسی یا هر زبان دیگری در قنوت جایز است. * بلند خواندن قنوت مستحب است ولی در نماز جماعت اگر امام جماعت صدای ماموم را بشنود؛ این استحباب وجود ندارد.  رساله نماز و روزه آیت الله خامنه ای/ مسأله ۳۰۶ ، ۳۱۰ و ۳۱۱