الإمامُ عليٌّ عليه السلام ـ في وَصِيَّتِهِ قَبلَ شَهادَتِهِ ـ : اللّهَ اللّهَ في الأيتامِ، فلا تُغِبُّوا أفواهَهُم، و لا يَضِيعوا بحَضرَتِكُم ، فقد سَمِعتُ رسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله يَقولُ: مَن عالَ يَتيما حتّى يَستَغنِيَ أوجَبَ اللّهُ عَزَّوجلَّ لَهُ بذلكَ الجَنَّةَ كما أوجَبَ لآكِلِ مالِ اليَتيمِ النّارَ
امام على عليه السلام ـ در وصيت خود پيش از شهادت ـ فرمود: درباره يتيمان از خدا بترسيد و مبادا يك روز سيرشان كنيد و يك روز گرسنه بمانند و مبادا كه با حضور شما آنان از بين بروند؛ زيرا از رسول خدا صلى الله عليه و آله شنيدم كه مى فرمود: هر كس يتيمى را سرپرستى كند تا آنكه بى نياز شود، خداوند عزّوجلّ با اين كار بهشت را بر او واجب گرداند، همچنان كه آتش دوزخ را بر خورنده مال يتيم واجب ساخته است
الكافی جلد7 صفحه51
#کلام_نور
💎 امیرالمومنین علیهالسلام:
🔹 المِراءُ بَذرُ الشَّرِّ.
🔸 مجادله، بذرِ شرّ است.
📎 غررالحکم، ح۳۹۳
نیاز داریم به یک نفر که بپرسد "بهتری؟"
و بیتعارف بگوییم "نه! راستش اصلا خوب نیستم..."
نیاز داریم به کسی که از بد بودن حال ما، به نبودن پناه نبرد، که بشود بگویی خوب نیستم و او بماند و بسازد و با حرفهایش، امید و انگیزه و لبخند بیاورد. که برایش خودت باشی و برای نگه داشتن و ماندنش نقابِ "من خوبم و همه چیز رو به راه است" نزنی.
نیاز داریم به یک نفر که رفیق باشد، نه دوست! که "دوست" یار شادی و آسانیست و "رفیق" شریک غمها و بانیِ لبخندها...
که فرق است میان رفیق و دوست و ما اینروزها دلمان رفیق میخواهد، نه دوست!
#نرگس_صرافیان
امام على عليه السلام:
ما سَألتُ ربِّي أولادا نُضْرَ الوَجهِ، و لا سَألتُهُ وَلَدا حسَنَ القامَةِ، و لكنْ سَألتُ ربِّي أولادا مُطِيعِينَ للّه ِ وَجِلِينَ مِنهُ؛ حتّى إذا نَظَرتُ إلَيهِ و هُو مُطيعٌ للّه ِ قَرَّت عَيني
من از پروردگار خود، نه فرزندانى زيبا رو خواستم و نه فرزندى خوش قد و قامت، بلكه از پروردگارم فرزندانى خواستم كه فرمانبردار خدا باشند و از او بترسند تا وقتى به او نگاه كردم و ديدم از خداوند فرمان مى برد شاد شوم
ميزان الحكمه ج13 ص482
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برات آرزو میکنم :
خدا سرنوشتت رو انقدر قشنگ بنویسه
که مادرت از ته دِل بخنده 🌺🌹
حال خوب ❤️
@halekhobbbbb 👈💯
┅────────┅
💬 سوال:
غیبت را تعریف کنید.؟
✅ پاسخ:
🔹 امام خمینی:
اگر صفتی ناروا در شخص مؤمن باشد و یا کار خلافی انجام داده باشد که دیگران از آن بیاطلاعند و دوست ندارد کسی آن را برای دیگران بازگو کند، بازگو کردن آن در غیاب او پیش دیگران، به قصد تنقیص و عیبجویی غیبت است و چنین کاری برای گوینده و شنونده حرام است.
🔹 آیت الله خامنه ای:
غيبت آن است كه پشت سر مسلمان و مؤمن عيب مستور او (امرى که مستور عرفى است) گفته شود که حقیقت دارد، لکن اگر او مطلع شود ناراحت میشود، مشروط به اينكه به قصد تنقيص باشد، يا در نزد عرف تنقيص بهحساب آيد.
🔹 آیت الله بهجت:
هر چه از عیوب مخفی مؤمن باشد و او را ناراحت کند از موارد غیبت است.
🔹آیت الله مکارم:
غیبت آن است که عیب پنهان کسی را پشت سر او بگویند.
🔹 آیت الله سیستانی:
غیبت حرام است و منظور از غیبت این است که انسان عیب پنهانی شیعهی دوازده امامی را در غیاب و پشت سرش نزد دیگری یاد کند، چه به قصد اهانت و پایین آوردن شخصیت او باشد و چه بدون این قصد باشد و اگر به قصد اهانت و توهین عیب وی را اظهار نماید، دو گناه مرتکب شده است. فرقی ندارد در این که آن عیب در اندام فرد باشد یا در نسب و خاندانش یا در عملکرد و رفتار یا اخلاقش باشد یا در سخنان و گفتارش یا در امور دینی یا دنیوی باشد. همچنین فرقی ندارد آن عیب را به کنایه یا صراحت بگوید؛ نیز فرقی نمیکند یاد کردن عیب با گفتار باشد یا نوشتار یا با عملی باشد که آن عیب را بفهماند (مثل اشاره با سر، حرکات دست یا چشم یا ارائهی آن به دیگری از طریق پخش از نوار، سیدی، فیلم ویدیویی، پیامک، بلوتوث و مانند آن ...). بنابراین غیبت تنها یک گناه زبانی نیست و دامنهی وسیعی دارد.
📚 منابع:
استفتائات، امام، ج 2، سال 1380، ص 618-619، س 9 و 13. سایت leader . ir ، قسمت مسائل فرهنگی و اجتماعی، م 429، بخش استفتائات جدید، قسمت غیبت. استفتائات، مکارم، ج 1، سال 1390، ص 137، م 552. استفتائات، بهجت، ج 4، ص 560، س 6467.
💠استخدام شدن با رابطه
💬سوال :
کسی که با پارتی و رابطه استخدام می شود، آیا حقوق دریافتی او حرام است؟
✅جواب:
اگر تخصص و مهارت لازم را برای کاری که استخدام شده است، دارد و مقررات استخدام رعایت شده و مطابق مقررات و براساس توانایی در انجام وظایف محوله، به او حقوق می دهند، حقوق دریافتی حرام نیست.
📕منبع: leader.ir