#لباس_هاى_حائض
💬سوال:
آيا زن حائض پس از پاك شدن، بايد تمام لباس هاى زمان قاعدگى را بشويد يا اينكه مى تواند با همان لباس ها نماز بخواند⁉️⁉️
✅پاسخ؛
📝همه مراجع: اگر لباس هايش با خون حيض يا نجاست ديگر نجس نشده، مى تواند با آنها نماز بخواند.
🆔👇👇
@resule10📚
#خمس_جهیزیه_1
💬سوال:
آیا به جهیزیه یا پولی که برای آن کنار می گذ ارند، خمس تعلّق می گیرد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝امام خمینی(ره):
جهیزیه: اگر انسان نتواند یک جا جهیزیه دختر را تهیه کند و مجبور باشد که هر سال مقداری از آن را تهیه نماید یا در شهری باشد که معمولاً هر سال مقداری از جهیزیه دختر را تهیه می کنند به طوری که تهیه نکردن آن عیب است؛ چنانچه در بین سال از منافع آن سال جهیزیه بخرد، خمس ندارد. ولی اگر پول کنار بگذارد خمس دارد.
📝آیة الله بهجت(ره):
جهیزیه: تهیه جهیزیه در سال هایی که دختر در معرض شوهر نمودن است، خمس ندارد.
پول آن: اگر پولی را برای تهیه جهیزیه پس انداز نماید در صورتی که با آن پول در یک مرتبه نمی شود تمام آن را خرید و در مدت کمی مثلاً دو یا سه سال می تواند آن چیز را بخرد و عرفاً می گویند محتاج به آن چیز است، خمس ندارد.
📝آیة الله تبریزی(ره):
جهیزیه: اگر انسان در شهری باشد که معمولاً هر سال مقداری از جهیزیه دختر را تهیه می کنند. چنانچه در بین سال از منافع آن سال جهیزیه ای بخرد و از شأنش هم زیاد نباشد، بنابر احتیاط لازم خمس آن را بدهد و اگر از شأنش زیاد باشد یا از منافع آن سال در سال بعد جهیزیه تهیه نماید، باید خمس آن را بدهد و آنچه را قبل از سال بلوغ دختر به او تملیک کرده اند تخمیس آن بر دختر حتی بعد از بلوغ واجب نیست.
پول آن: چنانچه پول جهیزیه نگهداری شود و از آن سال بگذرد، خمس آن باید داده شود.
📝آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):
جهیزیه: اگر به علت عدم توانایی از تهیه یکباره آن هنگام نیاز، ناگزیر از تهیه تدریجی و نگهداری آن برای زمان احتیاج باشید و مقدار آن هم به اندازه شان عرفی شما باشد، که در این صورت جز موونه محسوب می شود و خمس ندارد.
پول آن: اگر پول جهیزیه را کنار می گذارند باید سر سال، خمس آن پرداخت شود، مگر آن که بخواهند در آینده نزدیک صرف خرید لوازم ضروری ازدواج نمایند و با پرداخت خمس آن نتوانند باقیمانده لوازم مورد حاجت را تهیه کنند.
📝آیة الله خوئی(ره):
جهیزیه: اگر انسان در شهری باشد که معمولاً هر سال مقداری از جهیزیه دختر را تهیه می کنند چنانچه در بین سال از منافع آن سال جهیزیه ای بخرد و از شأنش زیاد نباشد، خمس آن را لازم نیست بدهد و اگر از شانش زیاد باشد یا از منافع آن سال در سال بعد جهیزیه تهیه نماید، باید خمس آن را بدهد.
پول آن: اگر پول را کنار بگذارد و از آن سال بگذرد خمس دارد.
📝آیة الله سیستانی(دام ظلّه):
جهیزیه: اگر متعارف چنین باشد که انسان جهیزیه دخترش را در سال های متعدد، تدریجاً تهیه کند و تهیه نکردن جهیزیه منافی شانش باشد هر چند از جهت این که نتواند در وقتش تهیه کند، اگر در بین سال از منافع آن سال مقداری جهیزیه بخرد که از شأنس زیاد نباشد و عرفاً تهیه آن مقدار در یک سال جزء مصارف سالیانه متعارف او شمرده شود، خمس آن را لازم نیست بدهد.
سوال: در صورتی که انسان نتواند یک دفعه جهیزیه را تهیه کند، آیا به پولی که برای خرید آن کنار می گذارد، خمس تعلّق می گیرد⁉️⁉️
خمس دارد.
📝آیة الله شبیری زنجانی(دام ظلّه):
کسی که برای تأمین مخارج زندگی در سال های آینده همچون جهیزیه دختر یا خرید منزل، لازم است پولی یا جنسی را کنار بگذارد و بدون این کار نتواند در سال های آینده مخارج خود را تأمین کند؛ پول یا جنسی را که کنار می گذارد خمس ندارد.
📝آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):
جهیزیه: اگر جهیزیه در وقتی تهیه شود که دختر در معرض ازدواج است و اتفاقاً چند سال بگذارد و شوهر نکرده باشد خمس ندارد ولی اگر مثلاً دختر در سن پنج سالگی باشد و تدریجاً برای او جهیزیه بخرند خمس دارد.
پول آن: اگر تهیه بعض اقلام جهیزیه بدون کنار گذاشتن پول که قهراً سال هم بر آن می گذرد و برای شخص یک جا خریدن ممکن نباشد در این صورت به پولی که جهت تهیه آن کنار گذاشته خمس تعلّق نمی گیرد.
📝آیة الله فاضل لنکرانی(ره):
جهیزیه: اگر انسان نتواند یک جا تهیه کند و مجبور باشد که هر سال مقداری از آن را تهیه نماید و یا در شهری باشد که معمولاً هر سال مقداری ازجهیزیه دخترراتهیه کنندوتهیه آن مورد حاجت باشد خمس ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#ترمیم_پرده_بکارت
💬سوال:
کمک کردن به زن زناکار به جهت ترمیم پرده بکارت وی که بتواند باکره بودنش را به خاطر ازدواج بدست آورد، چه حکمی دارد⁉️⁉️
💠تذکر:
1⃣. زنا عملی حرام و از گناهان کبیره است و زناکار مستحق دوزخ است، مگر آن که توبه کند.
2⃣. اعتراف گناهکار به گناه خود در برابر دیگران، از جمله اعتراف به زنا هنگام ازدواج، حرام است و باید از آن اجتناب شود.
3⃣. در صورتی که بکارت در عقد نکاح شرط شده یا شرط ارتکازی (شرطی که عموم مردم آن را در عقدها لحاظ می کنند، حتی اگر بر آن تصریح نشود.) در نظر عرف باشد و بعد از عقد خلاف آن آشکار شود شوهر حق فسخ نکاح را خواهد داشت.
4⃣. انجام جراحی ترمیم بکارت که مستلزم نگاه به عورت و احیاناً لمس آن است، جایز نیست و دریافت اجرت برای آن حرام است. البته برخی از فقها (آیة الله هادوی تهرانی) در این باره می گویند، اگر این عمل برای غرض عقلایی مشروع، مانند حفظ آبروی مۆمن یا حفظ جان کسی بوده و مفسده ای مانند ترویج و تشویق به زنا در آن نباشد، اشکالی ندارد؛ هر چند مستلزم نگاه به عورت یا لمس آن باشد و دریافت اجرت در این فرض اشکالی ندارد.
✅پاسخ:
📝حضرت آیة الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
در صورتی که مستلزم لمس و نظر حرام باشد، جایز نیست.
📝حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
این عمل جراحی حرام است چون مستلزم نگاه به عورت و احیاناً لمس آن است. و همچنین فریب دادن و معرفی خود به خواستگار به عنوان باکره جایز نیست.
📝حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
چنانچه مستلزم لمس و یا نظر به عورت او باشد جایز نیست.
🆔👇👇
@rsule10📚
#خوردن_ملخ_و_حشرات
💬سوال:
با توجه به اینکه گفته می شود در مواردی خوردن حشرات برای درمان بیماری ها مفید است (مثل ساس و جیرجیرک)، آیا این کار از لحاظ شرعی جایز است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
به طور کلی خوردن حشرات حرام است؛ ولی معالجه با چيزهاى حرام در صورتى كه يقين داشته باشد بيمارى قابل علاج بوده و علاج هم منحصر در استعمال آن است، به مقدار رفع ضرورت جايز است.
📝آیتالله مکارم شیرازی
با توجه به اینکه مدتهاست خوردن انواع حشرات در کشورهای جنوب شرق آسیا متداول شده است و همچنین با توجه به اینکه در احکام اسلامی نیز در خصوص خوردن برخی از حشرات - به عنوان نمونه ملخ - احکامی وارد شده است؛ لطفا حکم خوردن سایر انواع حشرات را بیان فرمایید⁉️⁉️
غیر از ملخ خوردن سایر حشرات جایز نیست.
خوردن ملخ چه حکمی دارد⁉️⁉️
از بین حشرات، تنها خوردن ملخ جایز است. البته اگر آن را زنده بگیرد یا در دست او بمیرد؛ اما اگر به مرده آن برسد، احتیاط در ترک خوردن آن است.
📝آیتالله سیستانی
آیا گوشت ملخ حلال است⁉️⁉️
💠 اگر ملخ را با دست یا به وسیله دیگری زنده بگیرند، بعد از جان دادن، خوردن آن حلال است لازم نیست کسی که آن را میگیرد مسلمان باشد و در موقع گرفتن، نام خدا را ببرد؛ ولی اگر ملخ مردهای در دست کافر باشد و معلوم نباشد که آن را زنده گرفته یا نه، اگر چه بگوید زنده گرفتهام حلال نیست.
📝آیات عظام گلپایگانی و نوری همدانی در باب آن گفته اند: مگر آن که یقین یا اطمینان حاصل شود یا دو شاهد عادل شهادت دهند که راست میگوید.
📝آیت الله بهجت درباره آن فرموده اند: مگر این که انسان بداند یا اطمینان داشته باشد که آن را زنده گرفته است.
📝آیت الله خوئی و تبریزی هم می فرمایند: اگرچه بگوید زنده گرفتهام، حرام است.
💠 خوردن ملخی که بال در نیاورده و نمیتواند پرواز کند، حرام است.
🆔👇👇
@resule10📚
👈 تعلق #خمس به #زمین_خریداری_شده
👈 از #پول_دیه
⁉️ سوال: از بابت دریافت دیه فوت فرزندم یک قطعه زمین خریدم؛ خمس آن چگونه است؟
✅ پاسخ: 👇👇
📝 امام خامنه ای: خمس دیه واجب نیست ولی اگر زمین را به قصد تجارت خریده باشید، ارزش افزوده پس از کسر تورم، سر سال خمسی مشمول خمس است. [1]
📝 آیت الله مکارم: مقدار دیه خمس ندارد اما آنچه که به مقدار قیمت زمین اضافه شود و سال بر آن بگذرد، مشمول خمس می باشد. [2]
📝 آیت الله شبیری زنجانی: وجهی که بابت دیه شرعی دریافت نموده اید، خمس ندارد. البته اگر آن زمین را بفروشید، افزایش قیمت -منهای تورّم- جزء سود سال فروش و متعلق خمس است. [3]
📝 آیت الله سیستانی: خمس ندارد. [4]
-----------------------
پی نوشت: 👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 9kpp96g.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9803010168.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 65989.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی؛ شماره سوال: 862457.
#خوردن_ملخ_و_حشرات
💬سوال:
با توجه به اینکه گفته می شود در مواردی خوردن حشرات برای درمان بیماری ها مفید است (مثل ساس و جیرجیرک)، آیا این کار از لحاظ شرعی جایز است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
به طور کلی خوردن حشرات حرام است؛ ولی معالجه با چيزهاى حرام در صورتى كه يقين داشته باشد بيمارى قابل علاج بوده و علاج هم منحصر در استعمال آن است، به مقدار رفع ضرورت جايز است.
📝آیتالله مکارم شیرازی
با توجه به اینکه مدتهاست خوردن انواع حشرات در کشورهای جنوب شرق آسیا متداول شده است و همچنین با توجه به اینکه در احکام اسلامی نیز در خصوص خوردن برخی از حشرات - به عنوان نمونه ملخ - احکامی وارد شده است؛ لطفا حکم خوردن سایر انواع حشرات را بیان فرمایید⁉️⁉️
غیر از ملخ خوردن سایر حشرات جایز نیست.
خوردن ملخ چه حکمی دارد⁉️⁉️
از بین حشرات، تنها خوردن ملخ جایز است. البته اگر آن را زنده بگیرد یا در دست او بمیرد؛ اما اگر به مرده آن برسد، احتیاط در ترک خوردن آن است.
📝آیتالله سیستانی
آیا گوشت ملخ حلال است⁉️⁉️
💠 اگر ملخ را با دست یا به وسیله دیگری زنده بگیرند، بعد از جان دادن، خوردن آن حلال است لازم نیست کسی که آن را میگیرد مسلمان باشد و در موقع گرفتن، نام خدا را ببرد؛ ولی اگر ملخ مردهای در دست کافر باشد و معلوم نباشد که آن را زنده گرفته یا نه، اگر چه بگوید زنده گرفتهام حلال نیست.
📝آیات عظام گلپایگانی و نوری همدانی در باب آن گفته اند: مگر آن که یقین یا اطمینان حاصل شود یا دو شاهد عادل شهادت دهند که راست میگوید.
📝آیت الله بهجت درباره آن فرموده اند: مگر این که انسان بداند یا اطمینان داشته باشد که آن را زنده گرفته است.
📝آیت الله خوئی و تبریزی هم می فرمایند: اگرچه بگوید زنده گرفتهام، حرام است.
💠 خوردن ملخی که بال در نیاورده و نمیتواند پرواز کند، حرام است.
🆔👇👇
@resule10📚
#احکام_روزه_جماع
💬سوال:
اگر روزه دار در ماه رمضان با زن خود که روزه دار هست جماع کند چه حکمی دارد ❓❓❓
✅پاسخ:
📝همه مراجع به جزء فاضل:
اگر مرد روزه دار زن روزه دار خود را ❗️مجبور❗️به جماع کند کفاره هر دو شخص بر عهده مرد هست وکارشان گناه وحرام هست.
❗️ولی اگر هردو راضی باشند به جماع هر کدام باید کفاره خودش را بپردازد.
📝آیت الله فاضل:
چه مجبور باشد چه در حال اختیار
هر کس باید کفاره خودش را بدهد.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#خواندن_قنوت_در_رکعت_اول_نماز
💬سوال:
اگر در رکعت اول اشتباها قنوت را انجام بدهیم؛ آیا سجده سهو واجب میشود ⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
مورد مذکور از مواردی نیست که باعث وجوب سجده سهو گردد، هرچند احتیاط مستحب در انجام سجده سهو است در هر زیادی یا کمبود در نماز.
📝حضرت آیت الله مکارم شیرازی
خواندن قنوت در رکعت اول نماز [قنوت] اگر در رکعت اول نماز واجب علاوه بر رکعت دوم، قنوت خوانده شود، قنوت رکعت اول چه حکمی دارد⁉️⁉️آیا سجده ی سهو بر نمازگزار واجب می شود⁉️⁉️
احتیاط سجده سهو است.
اگر در رکعت اول نماز قنوت خوانده شود، سجده ی سهو لازم می باشد⁉️⁉️
احتیاط مستحب سجده سهو است.
🆔👇👇
@resule10📚
#منصرف_شدن_از_قصد_اقامت
💬سوال:
کسـی که به مسافرت رفتـه و قصـد دارد
ده روز بماند و روزه هم میگیرد، ولی قبل از خواندن
یک نماز چهار رکعتی از قصد ده روز مانـدن در مسـافـرت پشیـمـان شود؛تکلیف نمازها و روزه او چیست⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیات عظام امام خمیـنی و خامنـهای: نمـاز در این
صورت شکـسـته اسـت، ولی روزه آن
روزش صحیــــــح اســــت. و بقـیـــــه
روزهــــا روزه صحـیــــــح نیـــــســت.
📝آیـت الله مكـــارم: روزهاش در آن روز و روزهـای بعــد صحيــح نيـــســت، و
نمازها را نيز بايد شكــستــه بخــواند.
📝آیات عظام سيــستانی، صـافی، وحیـــد:
بايد احتيـاطاً روزه آن روزش را تمـام
و آن را نيز قضا نمايد، وبايد نمـازهای
خـود را شكـســته بخـوانـد و روزهـای بعـــد هم نمــیتــوانــد روزه بگيــــرد.
📝تبصره آیت الله وحیــد: (اگــر بعــد از
غـــروب و قبــل از خـواندن یک نمــاز
چهـــار رکعــتـــی منـــصـــرف شـــــود
روزه آن روزش صحیــــح اســـــــت.)
⏹تبصره:
به نظـر همـه مراجـع، بعـد از خوانـدن
یک نماز چهار رکعتی ادائی،اگر انسان از قصد ده روز ماندن پشیـمـان شـود
نمازها تا هر وقت آنجاباشد و روزهها
تـا هـر وقــت باشــد، صـحیـح اســت.
🆔👇👇
@resule10📚
#تصرف_در_مبالغ_اهدایی_به_خیریه
💬سوال:
ما یک گروه خیـریه تأسیــس کردیم که مبالـغ اهــدایی به حســاب بنــده واریـز میشــود. سـه بـار از پـولهـا استــفــــاده تجـــاری کــرده و بعــدا جایگزین میکـردم؛ بــا تــوجــه بــه اینکه از جایـز نبـودن این کار مطـلع نبودم آیا مرتکب حرام شـده و پول حرامی وارد زندگی من شده است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنـهای: در فـرض سـؤال
گرچه تصــرفتــان در آن مبــالغ (اگر
یقیــن به رضــایت اهــدا کننـــدگـان نداشــتهاید) مرتـکــب کــار خــلاف شــرع شـــدهاید ولـکـن با تـوجه بهاینـکه مبــلغـی کــه بــرداشتــیــد را
برگـــرداندهایــد تکلیــفی نــداریــد.
📝 آیت الله مکارم: در صـورتی که این
کار برخلاف مقرراتی که داشتـهایدنبوده و معـادل آنها را نیز جایگزین
کـردهاید، در حـال حـاضــر چیـــزی بـــر عــهــــده شمــــــا نیــــــــســت.
📝آیت الله سیــستانی: اگـــر بـــــدون اجــازه آنهــا باشـد جایــز نیــست
و ســود بـــرای شمــــا میبـاشـــــد.
🆔👇👇
@resule10📚
#مدت_عده_ازدواج_موقت
💬سوال:
مـدت عــده ازدواج موقت چقـدر اسـت و آیـا ایـن مســأله فتــوااســــت یــا احتیـــاط واجـــب⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝 آیت الله خامنهای: عده عقـد موقـت
دو حیـــض کـامــل پـــس از اتمـــام
محرمیت است و اگر در سن حیـض دیدن است و حیض نمیبیند باتمام
شــدن ۴۵ روز عــده تمــام میشـود.
📝آیت الله مکـارم: در عقـد مـوقـت در
صورتیکه دخول انجام نشده يا زن
يائسه باشد عده ندارد و در صـورتدخـول بعـد از تمـام شـدن مـدت يـا بخشـش باقيمانده مدت توسط مرد
عده آغازمیشود،عده زنی که عادتمـاهانه میبيند، به مقدار دو حيـض
کامل است واگر عادت نمیبيندچهل
و پنج روزتمام. حکم فوق فتواست.
📝آیت الله شبیری: فتوای معظم له درمورد عده ازدواج موقت یک حیض کامل یا ۴۵ روز از زمان پایان مدت یـا بخشیــدن مــدت ازدواج اســت.
📝آیت الله سیــستـــانــی: دو حيـــضكــامـل بنــا بــر احتــيــــاط واجـب.
🆔👇👇
@resule10📚
امام رضا علیه السلام فرمودند:
مَـن فـرّج عن مـومـن فـرّج الله عَن قَلبه یـَوم القیمة ؛
هر کس اندوه و مشکلى را از مومنى بر طرف نماید خداوند در روز قیامت انـدوه را از قلبش بر طرف سازد.
(اصول کافى، ج 3، ص 268)
🍃🌷↶【 #رساله_تمام_مراجه】↷🌷🍃
❣ 💠 @Resule10 ❣
┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
#اجرت_طلبیدن_زن_از_شوهر_در_مقابل_کار_در_خانه
💬سوال:
آيا زن مى تواند بعد از گذشت چند سال از ازدواج، اجرت كار در منزل را از شوهر مطالبه كند⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع: اگر زن، كار در منزل را به قصد گرفتن اجرت انجام داده و به امر و درخواست شوهر بوده است؛ حق مطالبه اجرت را بر طبق ارزش آن در زمان كار دارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#پوشاندن_چانه_برای_زنان
💬سوال:
آیا پوشاندن کامل چانه هنگام حجاب و در نماز واجب است، یا این که فقط قسمت پائین آن باید پوشانده شود، و آیا وجوبِ پوشش چانه مقدمه پوشاندن صورت است که شرعاً واجب است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
پوشاندن قسمت پائين چانه واجب است نه خود آن، زيرا چانه جزئى از صورت است.
📝آيت الله مكارم شيرازي
آیا پوشاندن مقداری از چانه که پس از پوشیدن مقنعه های معمولی باز هم پیداست لازم است⁉️⁉️
پاسخ :آنچه از خط چانه به پایین باشد پوشاندن آن لازم است.
آیا در نماز برای زنان پوشاندن چانه واجب است⁉️ و اگر تا حال نپوشانده باید نمازهای خوانده را قضا کند⁉️
پاسخ :اگر جاهل قاصر بوده قضا ندارد و اگر مقصر بوده قضا دارد.
📝 آيت الله سيستاني
گردی صورت تا چه حد جایز است ⁉️ اگر ابروها برداشته شده باشد حکم چیست ⁉️ایا با مقنعه مشکی که زیر چانه را بپوشاند و کنار صورت وتا بالای ابروان بیاید و مانتو کاملا گشاد مشکی بلند وشلوار، حجاب رعایت شده یا نه ⁉️اگر مقنعه یا مانتو رنگی باشد اشکال دارد⁉️
حجاب کافی ان است که موها و بدن را بپوشانده و خود زینت شمرده نشود و برجستگیهای زن را نمایان نسازد و صورت و دستها تا مچ لازم نیست پوشانده شود و چانه و مقداری از زیر چانه که معمولا مقنعه ان را نمیپوشاند لازم نیست پوشانده شود و چهره پیرایش کرده از قبیل ابرو برداشتن لازم نیست پوشانده شود ولی باید که با ارایش زینت نشده باشد .
ـ عده ای از زنان با حجاب مسلمان، عادت کرده اند که جانه و قسمتی از زیر چانه را باز می گذارند امّا گردن را می پوشانند. آیا چنین کاری جایز است⁉️⁉️ و چه اندازه ای از صورت را می توان باز گذاشت و آیا گوشها را هم می توان بیرون گذاشت⁉️⁉️
صورت شامل دو گوش نمی شود، پس پوشاندن آنها واجب است امّا چانه و مقدار اندکی از زیر چانه، در حکم صورت می باشد.
📝آيت الله شبيري زنجاني
آیا در نماز، پوشاندن زیر چانه برای خانمها واجب است⁉️ اگر در بین نماز بفهمد پوشیده نبوده، نمازش چه حکمی دارد⁉️⁉️
واجب است. اگر بعد از التفات، بدون اینکه کاری از نماز را انجام دهد آن مقدار را بپوشاند، نمازش صحیح است.
🆔👇👇
@resule10📚
✨﷽✨
❓سوال: در برخی موارد مداحی و مرثیه خوانی زنان در مجلس زنان، به گونه ای می باشد که صدای آنان با بلندگو به گوش مردان رهگذر می رسد، آیا این عمل جایز است؟
📝پاسخ مراجع عظام: اگر صدای آنان در معرض ریبه، لذت بردن و برانگیخته شدن شهوت باشد، جایز نیست.
📝پاسخ آیت الله مکارم شیرازی: جایز نیست.
#مداحی_زنان
🌷↶【 #رساله_تمام_مراجع】↷🌷
❣ 💠 @Resule10 ❣
┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈
#نماز_خواندن_با_لباس_غصبی1
💬سوال:
همانگونه در رساله های عملی مراجع عظام هستذ یکی از شرایط لباس نماز گزار غصبی نبودن آن است اگرکسی مدتی بالباس غصبی نماز بخواندقضا کردن واجب است⁉️⁉️
⏹پاسخ اجمالی:
مسأله ۸۱۵ لباس نمازگزار باید (۱) مباح باشد (۲) و کسی که می داند پوشیدن لباس غصبی حرام است (۳)، اگر عمداً در لباس غصبی یا در لباسی که نخ یا دگمه یا چیز دیگر آن غصبی است نماز بخواند (۴)، باید آن نماز را با لباس غیر غصبی اعاده نماید (۵).
✅پاسخ:
(۱) 📝آیت الله فاضل: بنا بر احتیاط واجب باید.. (زنجانی:) به احتیاط مستحب باید..
(۲) 📝آیت الله سیستانی: لباس نمازگزار که با آن عورتین خود را می پوشاند باید بنا بر احتیاط واجب مباح باشد..
(۳) 📝آیات عظام :خوئی، تبریزی، سیستانی:) یا این که از روی تقصیر حکم مسأله را نداند اگر عمداً در آن لباس نماز بخواند (سیستانی، تبریزی: بنا بر احتیاط) باطل است ولی در چیزهایی که به تنهایی عورت را نمی پوشاند و هم چنین چیزهایی که فعلًا نمازگزار آنها را نپوشیده، مانند دستمال بزرگ یا لنگی که در جیب گذاشته شود، اگر چه بشود عورت را با آنها پوشانید، و هم چنین چیزهایی که نمازگزار آنها را پوشیده ولی ساتر مباح دیگری دارد، در تمام این صُوَر غصبی بودن آنها به نماز ضرری ندارد، هر چند احتیاط در ترک است.
📝آیت الله بهجت:اگر عمداً در لباس غصبی نماز بخواند بنا بر احتیاط باید آن نماز را دوباره با لباس غیر غصبی بخواند گر چه با تحقّق قصد قربت، أظهر صحّت نماز است. و در صورت غصبی بودن چیزهایی که به تنهایی عورت را نمی پوشاند مثل عرقچین و هم چنین چیزهایی که نمازگزار آنها را پوشیده ولی ساتر مباح دیگر دارد نیز همین حکم جاری است.
📝آیت الله نوری: اگر عمداً در لباس غصبی نماز بخواند باطل است و هم چنین در لباسی که نخ یا تکمه یا چیز دیگر آن غصبی است نماز بخواند بنا بر احتیاط واجب باید آن نماز را دوباره با لباس غیر غصبی بخواند.
(۴) 📝آیت الله گلپایگانی، صافی: باطل است. (فاضل:) بنا بر احتیاط واجب نمازش باطل است..
📝آیت الله زنجانی:در صورتی که لباس به حرکت نمازگزار حرکت کند نمازش بنا بر احتیاط مستحب باطل است.
(۵) 📝آیت الله فاضل: و همین طور است اگر کسی از روی تقصیر نداند که پوشیدن لباس غصبی حرام است.
📝آیت الله مکارم: لباس نمازگزار بنا بر احتیاط واجب باید مباح باشد و اگر عمداً در لباس غصبی نماز بخواند حتّی اگر نخ یا دکمه آن غصبی باشد، نماز را اعاده کند ولی اگر نمی دانست غصبی است و با آن نماز خواند نمازش صحیح است، هم چنین اگر قبلًا می دانسته غصبی است و بعد فراموش کرده مگر این که غاصب خود نمازگزار باشد به این معنی که چیزی را غصب کرده و بعد فراموش نموده و با آن نماز خوانده است در اینجا احتیاط واجب آن است که اعاده نماید.
🆔👇👇
@resule10📚