eitaa logo
🌹 رساله تمام مراجع🌹
5.8هزار دنبال‌کننده
31.3هزار عکس
10.6هزار ویدیو
119 فایل
#تــــــــــــــــوجه👇👇👇 📚 کتاب هایی که قبل ازمرگ باید بخوانیم...👇✅ https://eitaa.com/joinchat/2373517458Cb099503ae7 مدیر @Hossein_Hajivand تبلیغات👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2953183246Ce6d64e22a6
مشاهده در ایتا
دانلود
💬سوال: کتاب هایی که بر اساس نیاز فعلی خریداری می کنیم و به دلایلی فرصت مطالعه را پیدا نمی کنیم آیا به آن ها خمس تعلّق می گیرد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیة الله امام خمینی: اگر کتاب های مورد نیاز به مقدار شوون باشد خمس ندارد. 📝آیة الله بهجت: اگر در معرض استفاده باشد، خمس ندارد. 📝آیة الله خامنه ای: خیر 📝آیة الله خوئی: بله خمس به آن تعلق می گیرد. 📝آیة الله سیستانی: کتاب هایی که چند جلدی است و جداگانه فروخته نمی شود اگر بعضی از جلدها استفاده نشود، خمس ندارد ولی اگر کتاب ها جداگانه قابل فروش است فقط جلدهایی که استفاده نشده خمس دارد. 📝آیة الله شبیری زنجانی: در صورتی که کتب مذکور در معرض استفاده باشد، به آن ها خمس تعلق نمی گیرد. 📝آیة الله صافی گلپایگانی: اگر کتاب ها معرض حاجت فعلیه اوست خمس ندارد هر چند اتفاقاً یک سال از آن ها استفاده نکرده باشد. والا خمس آنها واجب است در موارد مشکوک الاستفاده خمس واجب است. 📝آیة الله فاضل لنکرانی: اگر در حد شان آن ها باشد که این کتاب ها را داشته باشند خمس ندارد. و لو به هر علّتی آن را مطالعه نکنند. 📝آیة الله گلپایگانی: اگر در معرض استفاده و مراجعه باشد که بحسب حال آن اهل علم، مورد حاجت او شمرده شود خمس ندارد هر چند اتفاقاً چند سال هم مورد مراجعه قرار نگیرد. 📝آیة الله مکارم شیرازی: چنان چه مورد نیازشان باشد خمس ندارد ولی اگر فعلاً نیازی به آن ندارند و مقصودشان استفاده در آینده است خمس به آن تعلّق می گیرد. (اگر در تمام طول سال نیز از آن استفاده نکند ولی وجود آن کتاب برای مواقع ضروری برای کتابخانه لازم است نیاز محسوب می شود.) 📝آیة الله نوری همدانی: در صورتی که کتاب ها مورد نیاز باشد خمس به آن ها تعلق نمی گیرد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر روزه دار در روز چند مرتبه جماع (آمیزش جنسی- نزدیکی) کند]⁉️⁉️ ✅پاسخ: اگر روزه دار در یک روز ماه رمضان چند مرتبه جماع کند، یک کفاره بر او واجب است (۱). ولی اگر جماع او حرام باشد یک کفاره جمع واجب می شود (۲). (۱) 📝آیت الله اراکی: برای هر کدام یک کفاره بر او واجب است و اگر جماع او حرام باشد برای هر مرتبه یک کفاره جمع واجب می شود. 📝آیت الله گلپایگانی، صافی: بنا بر احتیاط برای هر دفعه یک کفاره بر او واجب است، ولی اگر جماع او حرام باشد، برای هر دفعه یک کفاره جمع واجب می شود. 📝آیت الله خوئی، زنجانی: برای هر دفعه یک کفاره بر او واجب است. (زنجانی: و اگر جماع او حرام باشد برای هر دفعه یک کفاره جمع واجب می شود) و ظاهر این است که استمنا نیز حکم جماع را دارد. 📝آیت الله فاضل: بنا بر احتیاط واجب به همان اندازه کفاره بر او واجب است، و نیز اگر جماع او حرام باشد بنا بر احتیاط واجب به همان اندازه کفاره جمع واجب می شود. 📝آیت الله نوری: بنا بر احتیاط واجب برای هر دفعه یک کفاره بر او واجب است و اگر جماع حرام باشد مثل نزدیکی با زن خود در حال حیض یا زنا و تعدد پیدا کند برای هر دفعه یک کفاره جمع واجب می شود. 📝آیت الله تبریزی: بنا بر احتیاط، کفّاره جمع بر او واجب است و استمناء نیز حکم جماع را دارد. (۲) 📝آیت الله مکارم: و هم چنین اگر در یک روز چند مرتبه کارهای دیگری که روزه را باطل می کند، انجام دهد. 📝آیت الله سیستانی: اگر در یک روز ماه رمضان، چند مرتبه بخورد یا بیاشامد یا جماع یا استمناء کند، برای همه آنها یک کفّاره کافی است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر مرد هنگام اجراى عقد ازدواج، مهريه اى را قرار دهد كه مى داند قدرت پرداخت آن را ندارد؛ آيا اين عقد باطل است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: خير، عقد صحيح است و بايد مهريه اى را كه تعيين كرده، به زن بپردازد 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا اگر مهمانی یکی از اثاثیه‌های میزبانش را نجس کند، مطلع کردن میزبان واجب است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: اطلاع دادن در غیر از خوردنی و آشامیدنی و ظرفهای غذا، لازم نیست. 📝آیت الله مکارم شیرازی: اگر مهمان یا مستاجر وسایل خانه را نجس کند یا متوجه نجاست آن شود آیا لازم است به صاحبخانه اطلاع دهند⁉️⁉️ در وسایلی مانند لباس نمازگزار، حوله دست و صورت و ظروف غذا اگر نجس شود بنابراحتیاط واجب باید خبر دهد. اگر مهمان، خانه صاحب خانه را نجس کند آیا باید به او بگوید⁉️ کلاً تکلیف چیست⁉️⁉️ اگر مستأجر، خانه صاحب خانه را نجس کند چطور⁉️در صورتیکه دیگر مستأجر آن خانه نباشد باید چگونه عمل کند⁉️⁉️ در صورتیکه چیزی باشد که از آن به عنوان پاک استفاده می کنند احتیاط واجب آن است که بگوید. پاک بودن جاهایی که انسان شک در نجاست آن دارد. 📝آيت الله شبیری زنجانی اعلام نجاست اشیا به دیگران آیا نسبت به اعلام نجاست فرش، لباس و وسایل دیگر به اشخاص وظیفه ای داریم⁉️⁉️ اعلام لازم نیست مگر اینکه نجاست در معرض آن باشد که به چیزهای خوردنی و آشامیدنی سرایت کند و شما آن را در اختیار دیگری قرار داده باشید. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: نظر مراجع در مورد لطمه زنی چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: هر کاری که برای انسان ضرر مهمی داشته باشد و یا موجب وهن دین و مذهب گردد حرام است، و مومنین باید از آن اجتناب کنند، درغیر این صورت اشکال ندارد. و تشخیص موضوع به عهده عرف مردم است. 📝آيت الله خامنه اي لطمه زدن بدون اختیار در مجلس روضه اگر شخصی در روضه ابا عبد الله(علیه السلام) از خود بی خود شده و به سر و صورت خود لطمه وارد کند و ضرر قابل توجهی به بدن خود وارد سازد، آیا این کار اشکال دارد⁉️⁉️ اگر در موقع لطمه زدن حقیقتاً بی‌اختیار بوده، اشکال ندارد. اگر شخصی در روضه‌ها به صورتش دست بزند تا جایی که صورتش زخم شود، حتی کبود شود، آیا این عمل مشکلی دارد⁉️⁉️ در پاسخ باید عرض کنیم در حد کبود شدن که حالا ممکن است با زنجیر زدن با سینه زدن بدن کبود شود، اگر ضرر معتنابهی برای بدن نداشته باشد به نظر حضرت آقا اشکالی ندارد. اما کارهایی فراتر از اینها که ممکن است دشمنان سوء استفاده کنند، مثل مجروح کردن خود یا بدن را زخم کردن و قمه زدن یا مثل عبور از روی آتش و امثال اینها که در بعضی جاها برخی از افراد انجام می‌دهند، چون به هر حال اینها اعمال مستندی نیست، در عزاداری‌ها نه وارد شده است، نه سیره بر این بوده است و امروزه هم دشمنان از اینگونه اعمال علیه مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام و پیروان اهل‌بیت علیهم‌السلام سوءاستفاده می‌کنند، اگر در آن حد باشد بله اشکال دارد. اما اگر در همین حد که متعارف است سینه میزنند زنجیر می‌زنند بدنشان ممکن است سرخ شود کبود شود، در حد متعارفش که ضرر معتنابهی برای بدن نداشته باشد، اشکالی ندارد. 📝آیت الله مکارم شیرازی لطمه زدن به صورت، در عزاى امام حسین(علیه السلام)چه حکمى دارد⁉️⁉️ عزادارى خامس آل عبا(علیه السلام) از مهم ترین شعائر دینى، و رمز بقاء تشیّع است، و باید هر چه باشکوه تر برگزار گردد; امّا لازم است از تمام کارهایى که آسیب به بدن مى رساند، یا موجب وهن مذهب مى گردد، جدّاً اجتناب شود. آیا جایز است به گونه اى بر سر و سینه بزنند که موجب جراحت و خونریزى شود و باعث نجس شدن خود و اطرافیان و زمین مسجد و یا حسینیّه گردد⁉️⁉️ لازم است به گونه اى باشد که منجر به جراحت و خونریزى نشود و مسجد نجس نگردد. 📝آيت الله سيستاني: آیا در مجالس عزاداری حضرت امام حسین (علیه السلام)، ناله وشیون بلند سردادن و به سر و صورت زدن جایز است⁉️⁉️ اشکال ندارد. 📝آيت الله صافي گلپايگاني: حکم چاك‌زدن گريبان و بر سر‌و‌صورتزدن در مصيبت امام حسين(علیه السلام) چيست⁉️⁉️ بر سر‌و‌صورت زدن و گريبان چاك‌زدن در مصيبت آن بزرگوار مانعي ندارد. در مراسم عزاداري ائمه معصومين^ سينه‌زدن يا چنگ‌زدن به صورت به طريقي كه خون بيايد چه حكمي دارد⁉️⁉️ عزاداري بر آن بزرگواران به هر نحوي كه موجب ضرر معتدّبه به بدن نباشد و مشتمل بر خلاف شرع از هر جهت نباشد مطلوب است. 📝آيت الله شبيري زنجاني: برهنه شدن برای سینه زنی و لطمه زدن به سر و صورت درمجالس عزای اهل بیت (علیهم السلام) چه حکمی دارد⁉️⁉️ برگزاری مراسم عزای اهل بیت و حضرت سیدالشهدا علیهم السلام از افضل قربات الی الله، و تعظیم شعائر الله است. مصادیق عزا نیز به خودی خود جایز است. البته چنانچه در اثر عناوين ثانوي با درنظرگرفتن شرایط زمان مکان و عرفاعناؤینی همچون هتک به نوعئ از عزاداری ها صادق باشد آن امور جایز نخواهدبود. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آيا در دوران آبستني و بارداري، نزديكي با زن جايز است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: آري؛ مگر آنكه براي زن يا بچه، ضرر و خطر داشته باشد. 📝آیت الله مکارم شیرازی: آیا نزدیکی در زمان حاملگی زن مکروه هست، آیا آداب خاصی در روایات مطرح شده است⁉️⁉️ در صورتي که براي زن و بچه اش ضرري نداشته باشد، مانعي ندارد. براي اطمينان از نداشتن ضرر، به پزشک متخصص مراجعه نماييد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: خرید و فروش سگ و نگه داری آن در خانه چه حکمی دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای خرید و فروش سگ نگهبان و سگ گله و سگ شکاری و نگه داری آن در محل مخصوص این حیوانات اشکال ندارد، و سزاوار است از نگه داری سگ به گونه ای که در فرهنگ منحط غرب رایج است جدا خودداری شود. 📝آیت الله مکارم: آیا نگهداری سگ های زینتی یا سگهای نگهبان جایز است⁉️⁉️ اگر به قصد استفاده مشروع و عقلایی مثل نگهبانی باشد اشکالی ندارد ولی خرید و فروش و نگهداری سگهای زینتی و امثال آن جایز نیست. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: خرید وفروش امتیاز وام های بانکی چه حکمی دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله مکارم شیرازی: اگر اين كار با مقرّرات بانكى كه وام مى‌دهد مخالفت نداشته باشد اشكالى ندارد. 📝 آيت الله سيستاني: اگر بنده بخواهم حق وامم را به دیگری در ازای مبلغی پول واگذار کنم باید تحت چه عنوانی باشد ظاهرا بیع نمی شود ⁉️⁉️ اشکال ندارد مصرف کردن وام در غير جهت آن حکم سپرده گزاری در بانک به نیت گرفتن وام حکم گرفتن وام از بانک خصوصی آیا خرید و فروش وام مسکن حلال است⁉️⁉️ تابع شرایط بانک . 📝آيت الله بهجت : برخى با استفاده از امتيازات ديگران ـ كه مى توانند از بانك ها و مؤسسات مالى و اعتبارى وام دريافت كنند ـ در قبال خريد حق آنان يا بدون خريد اين حق، وام آن ها را گرفته و اقساط آن را خود تقبّل مى كنند، آيا اين عمل شرعا جايز است⁉️⁉️ اگر وام ربوى است، شخص ديگر هم نمى تواند آن را بگيرد، وگرنه (در صورتى كه با قرارداد وام دهنده منافات نداشته باشد) مانعى ندارد؛ هر چند با مصالحه بر اين حق در برابر مبلغى پول باشد. 📝آیت الله وحید خراسانی: پرسش: اگر بنده بخواهم حق وامم را به دیگری در ازای مبلغی پول واگذار کنم باید تحت چه عنوانی باشد ظاهرا بیع نمی شود ⁉️⁉️ اگر قرضِ ربوی نباشد و وام دهنده إجازه ی واگذاری دهد می توانید این امتیاز را به عقدِ صلح به دیگری واگذار نمایید. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا جواب دادن سلام در هنگام اقامه نماز واجب است یا خیر⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای : اگر شخصی به گروهی سلام کند و بگوید: «السلام علیکم جمیعاً»، و یکی از آنان مشغول نماز باشد، آیا بر او هم جواب سلام واجب است، حتی اگر دیگران جواب سلام را داده باشند⁉️⁉️⁉️ اگر کس دیگرى جواب آن را بدهد، نماز گزار اقدام به جواب گفتن نکند. 📝آیات عظام گلپایگانی، اراکی، صافی: باید همان طور که او سلام کرده جواب دهد مثلًا اگر گفته «سلام ٌ. علیکم» در جواب بگوید «سلام ٌ. علیکُم»، ولی در جواب «علیکم السّلام» (آیت الله اراکی: بنا بر احتیاط واجب) باید بگوید «سلام ٌ. علیکم». 📝آیت الله سیستانی: باید جواب دهد، ولی جواب باید مثل سلام باشد یعنی نباید بر اصل سلام اضافه داشته باشد مثلًا نباید در جواب بگوید «سلام ٌ. علیکم و رحمه اللّه و برکاته» بلکه بنا بر احتیاط لازم نباید لفظ «علیکم» یا «علیک» را بر لفظ سلام در جواب مقدّم بدارد اگر آن کسی که سلام کرده این چنین نکرده باشد؛ بلکه احتیاط مستحب ّ. آن است که جواب کاملًا همان طور که او سلام کرده، باشد مثلًا اگر گفته «سلام ٌ. علیکم» در جواب بگوید «سلام ٌ. علیکم» و اگر گفته «السّلام علیکم» بگوید «السّلام علیکم» و اگر گفته «سلام ٌ. علیک» بگوید «سلام ٌ. علیک»، ولی در جواب «علیکم السّلام» می‌تواند «علیکم السّلام» یا «السّلام علیکم» یا «سلام علیکم» بگوید. 📝آیت الله مکارم شیرازی: جواب او واجب است، امّا جواب باید مانند سلام باشد مثلًا اگر گفت: «السّلام علیک» در جواب بگوید «السّلام علیک» و اگر بگوید «سلام علیکم» در جواب بگوید «سلام ٌ. علیکم» حتّی اگر بگوید «سلام» در جواب باید بگوید «سلام». 📝آیت الله بهجت: باید مثل سلام او جواب بدهد؛ بنا بر این اگر گفت: «سلام ٌ. علیکم»، جواب بگوید: «سلام ٌ. علیکم» و اگر گفت: «السّلام علیک»، باید در جواب بگوید: «السّلام علیک». 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا عرق از جنب حرام نجس است⁉️⁉️ ✅پاسخ: عرق جنب از حرام، نجس نیست، ولی احتیاط واجب آن است که با بدن یا لباسی که به آن آلوده شده، نماز نخوانند. 📝آیت الله اراکی: عرق جنب از حرام گر چه نجس بودن آن، محل ّ اشکال است ولی با بدن یا لباسی که به آن، آلوده شده نمی‌توان نماز خواند. 📝آیت الله خوئی:عرق جنب از حرام پاک است و بنا بر احتیاط مستحب ّ نماز با آن نخوانند و نزدیکی با زن در حال حیض، حکم جنابت از حرام را دارد. 📝آیت الله گلپایگانی وصافی: عرق جنب از حرام پاک است چه در حال جماع بیرون آید یا بعد از آن، از مرد باشد یا از زن، از زنا باشد یا از لواط یا از وطی و نزدیکی کردن با حیوانات یا استمناء؛ (و استمناء آن است که انسان با خود کاری کند که منی از او بیرون آید) لکن بنا بر احتیاط واجب با بدن یا لباسی که آلوده به آن است، نمی‌شود نماز خواند. 📝آیت الله بهجت:عرق جنب از حرام نجس نیست ولی بنا بر أظهر و أحوط، با بدن یا لباسی که به آن آلوده شده تا خشک نشده است نماز نخوانند. 📝آیت الله تبریزی:عرق جنب از حرام پاک است و بنا بر احتیاط نماز با آن جائز نیست و بعید نیست احتیاط در این مسأله و مسأله [۱۱۹] واجب نباشد و نزدیکی با زن در حال حیض حکم جنابت از حرام را دارد. 📝آیت الله سیستانی:عرق جنب از حرام پاک است و نماز با آن صحیح است. 📝آیت الله زنجانی:عرق جنب از حرام پاک است، ولی بنا بر احتیاط مستحب از آن اجتناب کنند، چه عرق در حال نزدیکی بیرون آید یا بعد از آن، از مرد باشد یا از زن، از زنا باشد، یا از لواط، یا از نزدیکی کردن با حیوانات، یا استمناء. 📝آیت الله مکارم:کسی که از طریق حرام جنب شود، خواه به واسطه زنا باشد یا لواط و یا استمناء، عرق او نجس نیست، ولی ما دام که بدن یا لباس او عرق دارد، با آن نماز نخواند بنا بر احتیاط واجب. احتیاط مستحب ّ آن است که از عرق جنب از حرام پرهیز شود و برای رعایت این احتیاط، بهتر است با آب ملایم غسل کند که به هنگام غسل بدن او عرق نکند، این در صورتی است که با آب قلیل غسل نماید و اگر با آب کر و مانند آن باشد اشکال ندارد، امّا بعد از پایان غسل یک بار همه بدن را آب بکشد (بنا بر احتیاط مستحب ّ). 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: افضا چیست⁉️⁉️و حکم آن را از نظر مراجع تقلید بفرمائید⁉️⁉️ ✅پاسخ: افضا شدن یعنی راه بول وحیض یا راه حیض وغایط یکی شده باشد. 💠پاسخ اجمالی: اگر کسی دختر نابالغی را برای خود عقد کند و پیش از آن که نُه سال دختر تمام شود (۱) با او نزدیکی و دخول کند (۲) چنانچه او را افضا نماید هیچ وقت نباید با او نزدیکی کند. 📝آیت الله تبریزی : با او نزدیکی کند، أظهر آن است که بعد از بلوغ دختر، نزدیکی با او حرام نیست ولی أحوط آن است که او را طلاق دهد. 📝آیت الله گلپایگانی و اراکی: احتیاط واجب آن است که تا آخر عمر از دخول به او خودداری نماید. 📝آیت الله بهجت: بنا بر احتیاط واجب ، دیگر هیچ وقت نباید با او نزدیکی کند. ولی از زوجیّت او بدون طلاق بیرون نمی رود، در هر صورت تا وقتی هر دو زنده هستند نفقه زن بر مرد است و غیر از مهر، دیه هم بر مرد واجب می شود، و چنانچه افضا نکرده باشد، هر چند مرتکب حرام شده ، ولی بنا بر أظهر آن زن بر او حرام نمی شود. 📝آیت الله خوئی : نزدیکی با دختری که بالغ نشده حرام است ولی اگر کسی دختر نابالغی را برای خود عقد کند و پیش از آن که نُه سال دختر تمام شود، با او نزدیکی کند، أظهر آن است که بعد از بلوغ دختر نزدیکی با او حرام نیست اگر چه افضاء نموده باشد (معنای افضا در مسأله [۲۳۸۰] گذشت ) ولی أحوط این است که او را طلاق دهد. 📝آیت الله مکارم : هرگاه کسی دختر نابالغی را با اجازه ولی ّ او برای خود عقد کند پیش از آنکه نه سال دختر تمام شود نزدیکی کردن با او حرام است و بعد از نُه سال نیز اگر استعداد جسمانی ندارد اشکال دارد ولی در هر حال اگر نزدیکی کند و او را افضا نماید آن زن بر او حرام نمی شود مخصوصاً اگر از طریق جراحی یا درمان خوب شود و به حال اصلی باز گردد، بنا بر این در مسأله نزدیکی با زن علاوه بر تمام شدن سن نُه سال لازم است رُشد جسمانی برای نزدیکی نیز داشته باشد و اگر بیم افضا و ناقص شدن زن باشد نزدیکی با او اشکال دارد هر چند به سن بلوغ رسیده باشد. 📝آیت الله سیستانی : اگر کسی دختر نابالغی را برای خود عقد کند؛ حرام است پیش از آن که نُه سال دختر تمام شود، با او نزدیکی کند، ولی اگر نزدیکی بکند، بعد از بلوغ دختر نزدیکی با او حرام نیست اگر چه افضاء نموده باشد (معنای افضاء در مسأله [۲۳۸۰] گذشت ) ولی در صورت افضاء باید دیه او را بدهد که دیه کشتن یک انسان است ، و همیشه باید مخارج زندگی او را بدهد حتی پس از طلاق بلکه بنا بر احتیاط واجب حتی اگر آن دختر پس از طلاق با دیگری ازدواج نماید. 📝آیت الله صافی: اگر کسی دختر نا بالغی را برای خود عقد کند، نباید پیش از آنکه نُه سال دختر تمام شود، با او نزدیکی و دخول کند، و اگر پیش از آنکه نُه سالش تمام شود با او نزدیکی کرد ظاهر این است که موجب حرمت نزدیکی با او بعد از نُه سال نمی شود اگر چه احتیاط این است که تا آخر عمر خصوصاً اگر افضا نموده باشد از دخول به او با رضایت او خودداری نماید و الّا او را طلاق دهد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: شخصی بین صاحب کار و کارگران واسطه است، به این صورت که صاحب کار پولی را به عنوان دستمزد آنان به او میدهد و او هم مبلغی کمتر از آن را به کارگران میپردازد، این عمل او چه حکمی دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: واسطه اگر از جانب صاحب کار وکيل باشد واجب است، مقدار اضافه بر آن مبلغ را به مالک بپردازد و جايز نيست در آن تصرّف کند مگر آنکه علم به رضايت مالک داشته باشد. همراه دلاّلی برای دیدن منزلی رفتیم که پس از بازدید، از خرید آن منصرف شدیم، سپس با شخص دیگری به دیدن همان منزل رفتیم و بدون اینکه دلاّل توسط فروشنده یا خریدار مطلع شود خانه را معامله کردیم، آیا دلاّل در این رابطه حقّی دارد یا خیر⁉️⁉️ دلاّل حق دارد در برابر راهنمايی و همراهی کردن مشتری برای نشان دادن منزلی که در معرض فروش گذاشته شده، مطالبه اجرت کند، ولی در صورتی که واسطه در انجام معامله نباشد و در اين ارتباط نقشی نداشته باشد، حق مطالبه اجرت در برابر تحقّق معامله بين فروشنده و خريدار را ندارد و اگر در اين زمينه قانون ومقرّراتی وجود داشته باشد بايد مراعات گردد. 📝آیت الله مکارم : حق دلالی حلال است⁉️⁉️ در صورتیکه کاری بر خلاف مقررات و قوانین شرع و قوانین جاری مملکت و مصالح کشور نکند اشکالی ندارد. شخصی پول را که همان اجرت کار است و بیشتر نیست را در قبال انجام کاری مانند نقاشی ماشین از صاحب کار دریافت می کند ولی به صاحب کار اعلام می کند که من این کار را انجام نمی دهم و انجام آن را به دیگری محول می کنم و صاحب کار نیز این را قبول کند حال سوال این است که اگر از کل مبلغ دریافتی مقداری را برای خود برداشته و مقدار باقی مانده را به عامل پرداخت کند و عامل نیز راضی شود و با همان کیفیت کار را انجام دهد حکم مبلغی که واسطه برای خود برداشته چیست⁉️⁉️در صورتی که عامل به واسطه بگویدکه بخاطرشمابا مبلغ کمتر یابدون دریافت دستمزد حاضرم کارتان را انجام دهم باز هم اشکال دارد⁉️⁉️ درصورتی که خودش هیچ کاری روی آن انجام نداده باشد گرفتن این پول اشکال دارد مگر این که کسی که عامل بوده به واسطه بگوید حق من بیشتر از این مبلغ می باشد که به من پرداخت کرده اید ومن آن مقدار را به شما هدیه کردم در این صورت دریافت ما به التفاوت توسط واسطه مانعی ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚