eitaa logo
🌹 رساله تمام مراجع🌹
5.8هزار دنبال‌کننده
30.8هزار عکس
10.2هزار ویدیو
119 فایل
#تــــــــــــــــوجه👇👇👇 📚 کتاب هایی که قبل ازمرگ باید بخوانیم...👇✅ https://eitaa.com/joinchat/2373517458Cb099503ae7 مدیر @Hossein_Hajivand تبلیغات👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2953183246Ce6d64e22a6
مشاهده در ایتا
دانلود
💬سوال: مویی که از زن جدا شده و روی فرش افتاده اگر نامحرم ببیند و دست بزند چه حکمی دارد⁉️⁉️ 🌸پاسخ اجمالی: در این زمینه بین فقها اختلاف نظر است، برخی از فقها می‌گویند بنا بر احتیاط واجب باید از نگاه و لمس موی جدا شده از نامحرم اجتناب شود و برخی نیز معتقدند اگر به قصد لذت نباشد، اشکال ندارد. ✅پاسخ: 📝 آیت الله العظمی خامنه‌ای: احتیاط واجب آن است که به موى جدا شده نگاه نشود. 📝آیت الله العظمی سیستانی : حرام نیست. 📝آیت الله العظمی نوری همدانی: در فرض سؤال، دست زدن خلاف احتیاط است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سؤال: وجه قابل توجهی را به یکی از دوستان به عنوان قرض الحسنه داده ام، آیا بازپس گیری آن شرایط خاصی دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: اگر براي بازپرداخت زمان معين نشده است، مي توانيد مطالبه کنيد و مديون در صورت توان بايد بپردازد. 📝آیت الله سیستانی: اگر قرض گیرنده دارا باشد و قرض مدت دار نبوده باشد می توانید پس بگیرید. 📝آیت الله شبیری زنجانی: اگر زمان خاصی را برای بازپرداخت معین نکرده اید هر زمان خواستید می توانید وجه تان را مطالبه کنید. البته در صورتی که بیشتر از مستثنیات دین نداشته باشد باید به وی مهلت دهید. 📝آیت الله وحید: به همان مقدار می توانید پس بگیرید و مشکلی ندارد. 📝آیت الله فاضل: اگر شرط خاصی برای باز پس گرفتن نگذاشته اید هر وقت بخواهید می‌توانید پول خود را پس بگیرید. @resule10📚
💬سوال: گریه کردن در نماز برای گناهی که کردیم یا برای کار های دنیوی، چه حکمی دارد⁉️⁉️ ✅ پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: از مبطلات نماز آن است كه براى كار دنيا عملاً با صدا گريه كند، ولى اگر براى كار دنيايى بى صدا گريه كند، اشكال ندارد، ولى اگر از ترس خدا يا براى آخرت گريه كند، آهسته باشد يا بلند، اشكال ندارد. بلكه از بهترين اعمال است. 📝آیت الله مکارم شیرازی: گریه کردن با صدا نماز را باطل مى کند، هر چند بى اختیار شود، بلکه بنابر احتیاط واجب گریه بى صدا نیز نماز را باطل مى کند، اینها در صورتى است که گریه از ترس خدا و براى آخرت نباشد، و الاّ نه تنها نماز را باطل نمى کند، بلکه از بهترین اعمال و از کارهاى اولیاى خداست. 📝آیت الله وحید خراسانی: اگر کسی برای کار دنیا عمدا گریه کند بنابر احتیاط واجب باید نماز را تمام کند و دوباره بخواند، مگر این که مساله را نداند و در یادگیری مساله کوتاهی نکرده باشد یعنی در ندانستن مساله معذور باشد، ولی اگر از ترس خدا یا برای آخرت گریه کند از بهترین اعمال است. 📝آيت الله سيستاني: از مبطلات نماز بنابر احتیاط واجب برای کار دنیا عمدا با صدا یا بی صدا گریه کند، ولی اگر از ترس خدا یا از روی شوق به سوی او یا برای آخرت گریه کند، آهسته باشد یا بلند اشکال ندارد، بلکه از بهترین اعمال است بلکه اگر برای خواستن حاجت دنیوی از خدا روی تذلل در پیشگاه او گریه کند، اشکال ندارد، و همچنین گریه برای مصائب اهل بیت (ع). 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر هنگام كشيدن مسح سر راه برويم، وضو باطل مى شود⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: راه رفتن در حال مسح، اشكال ندارد. .نكته: 1⃣-نبايد به گونه اي راه برود كه فاصله زيادي بين وضو گرفتن بيفتد. 2⃣- در مسح سر و روی پا باید دست را روی آنها بکشد، و اگر دست را نگهدارد و سر یا پا را به آن بکشد باطل است، ولی اگر موقعی که دست را میکشد سر یا پا مختصری حرکت کند اشکال ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: لباس نمازگزار چند شرط دارد تا نماز صحیح باشد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 1⃣: آن که پاک باشد.  2⃣: آن که مباح باشد. 3⃣: آن که از اجزاء مردار نباشد. 4⃣ : آن که از حیوان حرام گوشت نباشد. 5⃣و6⃣: آن که اگر نمازگزار مرد است ، لباس او ابریشم خالص و طلا باف نباشد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: به نظر اكثر مراجع دادن صدقه مستحبی به سید اشكال ندارد در حالیكه اكثر مردم فكر می كنند دادن صدقه مستحبی به سید حرام است نظر مراجع را‌لطف فرمائید⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله امام خمینی: سید نمی تواندازغیرسید زكات بگیرد ولی اگرخمس وسایر وجوهات،كفایت مخارج اورا نكند واز گرفتن زكات ناچار باشد،می توانداز غیر سید زكات بگیرد.ولی احتیاط واجب آن است كه اگر ممكن باشد،فقط به مقداری كه برای مخارج روزانه اش ناچار است بگیرد. 📝آیت الله فاضل:سید می توان از سید زكات بگیرد ولی سید نمی تواندازغیرسید زكات بگیرد ولی اگرخمس وسایر وجوهات،كفایت مخارج اورا نكند واز گرفتن زكات ناچار باشد،می توانداز غیر سید زكات بگیرد.ولی احتیاط واجب آن است كه اگر ممكن باشد،فقط به مقداری كه برای مخارج روزانه اش ناچار است بگیرد. 📝آیت الله بهجت:فقط به مقداری كه برای مخارج سالانه اش ضروری باشد گیرد واگر در اثناء سال بی نیاز شد آن را عودت یابا اذن زكات دهنده به مصرف مستحقین زكات برساند وخودش از خمس استفاده كند. 📝آیت الله مكارم:زكات گیرنده از سادات نباشد مگر اینكه زكات دهنده هم از سادات باشد،ولی اگر خمس وسایر وجوهات كفایت مخارج آن را نكند وناچار به گرفتن زكات باشند،می تواند از غیر سادات زكات بگیرند،اما احتیاط واجب آن است كه فقط به مقدار مخارج روزانه بگیرند. 📝آیت الله زنجانی:سید می تواند از غیر سید زكات مستحبی بگیرد ولی نمی تواند از غیر سید زكات واجب بگیرد،البته اگر خمس وسایر وجوهات كفایت مخارج آن را نكند وناچارباشد كه از زكات واجب غیر سید استفاده كند ،مانعی ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا گوشت حیوان وطی شده حلال گوشت حرام می شود⁉️⁉️⁉️حکم کلی وطی حیوانات حلال گوشت را لطف فرمائید⁉️ ✅پاسخ: 📝آیات عظام بهجت ونوری :اگر نعوذ بالله با گاو و گوسفند و شتر نزدیکی کنند، بول و سرگین آنها نجس می‌شود و آشامیدن شیر وخوردن گوشت آنها هم حرام است آیت الله نوری و باید بدون آن که تأخیر بیفتد آن حیوان را بکشند و بسوزانند و کسی که با آن وطی کرده پول آن را به صاحبش بدهد. نوری :بلکه اگر به بهیمه دیگری هم نزدیکی کند، شیر آن حرام می‌شود. (نوری): بول و سرگین و نسل آنها نجس می‌شود و آشامیدن شیر و خوردن گوشت آنها و نسل آنها نیز حرام است. 📝آیت الله نوری: و در این حکم فرقی میان صغیر و کبیر، عالم به حکم و جاهل نیست. 📝آیت الله اراکی:اگر با حیوان حلال گوشتی مانند گاو و گوسفند و شتر نزدیکی کنند، بول و سرگین آنها نجس می‌شود و آشامیدن شیر آنها هم حرام است و باید فوراً آن حیوان را بکشند و بسوزانند و کسی که با آن وطی کرده، پول آن را به صاحبش بدهد. 📝آیات عظام گلپایگانی،صافی:اگر با حیوان حلال گوشتی که مرسوم است گوشت آن را می‌خورند مانند گاو و گوسفند نزدیکی کند، بول و سرگین خود آنها و نسل متجدّد آنها نجس می‌شود و خوردن گوشت و آشامیدن شیر آنها و همین طور خوردن گوشت و آشامیدن شیر نسل متجدّد آنها حرام است چه وطی در قُبُل باشد و چه در دُبُر و وطی کننده صغیر باشد یا کبیر، عالم باشد یا جاهل، مختار باشد یا مکره و موطوء نر باشد یا مادّه؛ و باید فوری آن حیوان را بکشند و بسوزانند و کسی که با آن وطی کرده، پول آن را به صاحبش بدهد. 📝آیات عظام خوئی، تبریزی: اگر با حیوان حلال گوشتی مانند گاو و گوسفند نزدیکی کنند، بول و سرگین آنها نجس می‌شود و خوردن گوشت و آشامیدن شیر آنها هم حرام است و همچنین است نسل آنها؛ و باید فوری آن حیوان را بکشند و بسوزانند و کسی که با آن وطی کرده، پول آن را به صاحبش بدهد. 📝آیت الله زنجانی:اگر با حیوان حلال گوشتی مانند گاو و گوسفند و شتر نزدیکی کنند، بول و سرگین آنها نجس می‌شود و خوردن گوشت و آشامیدن شیر آنها هم حرام است، همچنین بچه آنها که در هنگام نزدیکی در شکم حیوان بوده یا پس از آن تولید شود؛ و باید آن حیوان را بکشند و سپس آن را بسوزانند و کسی که با آن وطی کرده و مالکش نیست، باید پول آن را به صاحبش بدهد و اگر گوسفند وطی شده در یک گله مشتبه گردد، باید به وسیله قرعه آن را معین کرده کارهایی را که گفته شد درباره آن اجرا کرد. 📝آیت الله سیستانی:اگر با حیوانی که گوشتش معمولًا مورد استفاده است مانند گاو و گوسفند و شتر نزدیکی کند، بول و سرگین آنها نجس می‌شود و خوردن گوشت آنها حرام است و همچنین است بنا بر احتیاط واجب آشامیدن شیر آنها، و نسل بعد از وطی آن‌ها، و باید آن حیوان را بکشند و بسوزانند و کسی که با آن وطی کرده، اگر صاحبش نباشد پول آن را به صاحبش بدهد. 📝آیت الله فاضل: حیوان چهارپایی که انسان با آن نزدیکی کرده اگر معمولًا از گوشت و شیر آن استفاده می‌شود، مانند شتر و گاو و گوسفند باید آن را بدون تأخیر به هر نحو که امکان دارد بکشند و گوشت آن را بسوزانند و کسی که این عمل زشت «وطی» را انجام داده باید پول آن را به صاحبش بدهد و اگر معمولًا از آن استفاده سواری می‌شود و از گوشت آن استفاده نمی‌شود، مانند اسب و قاطر و الاغ، باید آن را به شهر دیگر ببرند و در آنجا به فروش برسانند و کسی که عمل «وطی» را انجام داده، خسارت و قیمت آن را بپردازد و اگر این حیوان بین حیوانات دیگر مخلوط و مشتبه شده باید به وسیله قرعه آن را معیّن کنند و حکم شرعی را روی آن انجام دهند. 📝آیت الله مکارم:اگر با گاو و گوسفند و شتر نزدیکی کنند، علاوه بر این که گوشت آنها حرام است، بول و مدفوع آنها نیز بنا بر احتیاط واجب نجس می‌باشد و آشامیدن شیر آنها نیز حرام است و باید آن حیوان را ذبح کنند و لاشه آن را بسوزانند و کسی که با آن نزدیکی کرده، باید پول آن را به صاحبش بدهد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر سگ شکاری حیوان وحشی حلال گوشتی را شکار کند پاک بودن و حلال بودن آن حیوان شش شرط دارد آن شش شرط کدامند ⁉️⁉⁉️ ✅پاسخ: 1⃣: سگ به طوری تربیت شده باشد که هر وقت آن را برای گرفتن شکار بفرستند برود و هر وقت از رفتن جلوگیری کنند بایستد ولی اگر در وقت نزدیک شدن به شکار، با جلوگیری نایستد مانع ندارد و احتیاط واجب آن است که اگر عادت دارد که پیش از رسیدن صاحبش شکار را می‌خورد از شکار او اجتناب کنند، ولی اگر اتفاقاً شکار را بخورد اشکال ندارد. 2⃣: صاحبش آن را بفرستد و اگر از پیش خود دنبال شکار رود و حیوانی را شکار کند خوردن آن حیوان حرام است. بلکه اگر از پیش خود دنبال شکار رود و بعداً صاحبش بانگ بزند که زودتر آن را به شکار برساند اگر چه بواسطه صدای صاحبش شتاب کند، بنا بر احتیاط واجب باید از خوردن آن شکار خودداری نمایند. 3⃣:کسی که سگ را می‌فرستد باید مسلمان باشد یا بچه مسلمان باشد که خوب و بد را بفهمد و اگر کافر یا کسی که اظهار دشمنی با اهل بیت پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم می‌کند سگ را بفرستد، شکار آن سگ حرام است. 4⃣: وقت فرستادن سگ نام خدا را ببرد و اگر عمداً نام خدا را نبرد، آن شکار حرام است، ولی اگر از روی فراموشی باشد اشکال ندارد و اگر وقت فرستادن سگ نام خدا را عمداً نبرد و پیش از آن که سگ به شکار برسد نام خدا را ببرد بنا بر احتیاط واجب باید از آن شکار اجتناب نماید. 5⃣:شکار بواسطه زخمی که از دندان سگ پیدا کرده بمیرد پس اگر سگ، شکار را خفه کند، یا شکار از دویدن یا ترس بمیرد حلال نیست. 6⃣:کسی که سگ را فرستاده وقتی برسد که حیوان مرده باشد، یا اگر زنده است به اندازه سر بریدن آن وقت نباشد و چنانچه وقتی برسد که به اندازه سر بریدن وقت باشد (مثلًا حیوان چشم یا دم خود را حرکت دهد، یا پای خود را به زمین بزند ، چنانچه سر حیون را نبرد تا بمیرد حلال نیست. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: چه کسانی نمی توانندبافاعل(انجام دهنده) لواط ازدواج کنند⁉️⁉️ ✅پاسخ: 🔊پاسخ اجمالی ودرپایین مطالبی نیزطبق نظر هر مرجع تقلیدی به تنهایی آورده شده مادر و خواهر و دختر پسری که لواط داده (۱) بر لواط کننده حرام است (۲) اگر چه لواط کننده و لواط دهنده بالغ نباشند (۳) ولی اگر گمان کند که دخول شده ، یا شک کند که دخول شده یا نه ، بر او حرام نمی شوند. (۱) 📝آیت الله اراکی : مادر و مادر بزرگ و خواهر و دختر و نوه پسری که لواط داده . (۲) 📝آیت الله مکارم : خواه لواط دهنده بالغ باشد یا نابالغ ، ولی اگر لواط کننده نابالغ باشد حرام نمی شود، همچنین اگر شک داشته باشد که دخول حاصل شده یا نه . (۳)📝آیات عظام: (خوئی )، (تبریزی )، (صافی ): ( (تبریزی ): بنا بر احتیاط) بر لواط کننده در صورتی که بالغ بوده حرام است . 📝آیت الله فاضل:اگر شخص بالغی با پسر نابالغی لواط کند، با احراز تحقّق دخول ؛ مادر، خواهر و دختر پسر بر او حرام می شود ولی اگر فاعل نابالغ باشد یا شک کند که بالغ بوده بر او حرام نمی شود و چنانچه هر دو بالغ باشند، بنا بر احتیاط بر او حرام می شود. 📝آیت الله سیستانی : مادر و خواهر و دختر پسری که لواط داده ، بر لواط کننده در صورتی که بالغ بوده حرام می شود، هر چند کمتر از ختنه گاه داخل شود؛ و همچنین است بنا بر احتیاط لازم اگر لواط دهنده مرد باشد و یا آن که لواط کننده بالغ نباشد، ولی اگر گمان کند که دخول شده یا شک کند که دخول شده یا نه ، بر او حرام نمی شود؛ و همچنین مادر و خواهر و دختر لواط کننده بر لواط دهنده حرام نیست . 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: نظر فقها و مراجع معظم درمورد چهارشنبه آخر سال(چهارشنبه سوری) چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت‌الله العظمی سیستانی: اموری که به جامعه ضرر می‌زند و موجب ایذاء مردم است مانند استعمال ترقه و خرید و فروش آن جایز نیست. 📝آیت‌الله فاضل لنکرانی (ره): در فرض مزبور که دارای خطرات جانی و مالی است و موجب اذیت و آزار دیگران است و مخالف مقررات و قانون و نظم جامعه است جایز نیست. 📝آیت‌الله میرزا جواد تبریزی (ره): هیچ یک از این امور، رجحان شرعی ندارد و تشویق مردم به این مورد تشویق به دنیا و غافل کردن از آخرت است و این که تصور می‌کنند این امور مردم را به حفظ وطن و عزت وا می‌دارد، تصوری باطل است. آنچه مردم را به عزت می‌رساند و به حفظ وطن وا می‌دارد ایمان است و بس. 📝آیت‌الله علوی گرگانی: چهارشنبه سوری یکی از سنت‌های غلط است که از لحاظ عقلی و شرعی هیچگونه جایگاهی ندارد و از رسوم جاهلیت است و لذا لازم است که مؤمنین از برپایی اینگونه برنامه‌ها اجتناب کنند. مخصوصاً اگر مشتمل بر محرمات باشد و در صورتی که موجب وحشت مردم و زیان و ضرر شود، ضمانت هم دارد. 📝آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی: استفتاء جمعی از مردم در خصوص استفاده از مواد محترقه در ایام نوروز: چنانچه این مواد موجب آزار مردم باشد، حرمت آن شدیدتر است و مراسم چهارشنبه سوری از این قبیل است و، چون استفاده از این مواد، از مصادیق لهو و اسراف است، جایز نمی‌باشد. وی همچنین در پاسخ به استفتائی در خصوص شرکت در مجالس صوفیان و مدعیان عرفان، بیان داشته است که افکار آنها انحرافی است و شرکت در مجالس آنان حرام و ترویج باطل است. 📝آیت الله خامنه‌ای؛ نظر جنابعالى درباره چهارشنبه سورى چیست؟ جواب: علاوه بر آنکه هیچ مبناى شرعى ندارد، مستلزم ضرر و فساد زیادى است که مناسب است از آن‌ها اجتناب شود. 📝آیت الله مکارم شیرازی: منفعت حاصل از خرید و فروش مواد محترقه حرام است. آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه چهارشنبه سوری یک مراسم خرافی برگرفته از آیین غلط گذشتگان است و در فرهنگ اسلامی هیچ جایگاهی ندارد، یادآور شد: باید سنت هایی، چون دید و بازدید، صله رحم، کمک به دیگران ترویج شود و نباید تسلیم سنت‌های خرافی گذشتگان شویم. خرید و فروش، حمل و نقل مواد محترقه که به منجر به ایجاد حادثه و مصدوم شدن دیگران می‌شود جایز نبوده و منفعت حاصل از آن نیز حرام است. 📝آیت‌الله بهجت (ره): این کار‌ها مشروعیت ندارد. تعبیر قرآن تبعیت کورکورانه از گذشتگان، از پدران، مادران، آباء و اجداد است این هم از موضوعاتی است که قرآن روی آن زیاد تکیه کرده است و آن را منشأ لغزش‌های بشر می‌داند و سخت انتقاد می‌کند. مثلا می‌گوید: آن‌ها چنین می‌گویند: «انا وجدنا آبائنا و جدنا آبائنا علی امه و انا علی آثارهم مقتدون»؛ اینها می‌گویند: ما پدران خودمان را بر یک طریقه‌ای یافته‌ایم و ما هم همان طریقه پدران خودمان را می‌گیریم و می‌رویم، و به تعبیر امروز سنت گرائی. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: نظر فقها و مراجع معظم درمورد چهارشنبه آخر سال(چهارشنبه سوری) چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت‌الله العظمی سیستانی: اموری که به جامعه ضرر می‌زند و موجب ایذاء مردم است مانند استعمال ترقه و خرید و فروش آن جایز نیست. 📝آیت‌الله فاضل لنکرانی (ره): در فرض مزبور که دارای خطرات جانی و مالی است و موجب اذیت و آزار دیگران است و مخالف مقررات و قانون و نظم جامعه است جایز نیست. 📝آیت‌الله میرزا جواد تبریزی (ره): هیچ یک از این امور، رجحان شرعی ندارد و تشویق مردم به این مورد تشویق به دنیا و غافل کردن از آخرت است و این که تصور می‌کنند این امور مردم را به حفظ وطن و عزت وا می‌دارد، تصوری باطل است. آنچه مردم را به عزت می‌رساند و به حفظ وطن وا می‌دارد ایمان است و بس. 📝آیت‌الله علوی گرگانی: چهارشنبه سوری یکی از سنت‌های غلط است که از لحاظ عقلی و شرعی هیچگونه جایگاهی ندارد و از رسوم جاهلیت است و لذا لازم است که مؤمنین از برپایی اینگونه برنامه‌ها اجتناب کنند. مخصوصاً اگر مشتمل بر محرمات باشد و در صورتی که موجب وحشت مردم و زیان و ضرر شود، ضمانت هم دارد. 📝آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی: استفتاء جمعی از مردم در خصوص استفاده از مواد محترقه در ایام نوروز: چنانچه این مواد موجب آزار مردم باشد، حرمت آن شدیدتر است و مراسم چهارشنبه سوری از این قبیل است و، چون استفاده از این مواد، از مصادیق لهو و اسراف است، جایز نمی‌باشد. وی همچنین در پاسخ به استفتائی در خصوص شرکت در مجالس صوفیان و مدعیان عرفان، بیان داشته است که افکار آنها انحرافی است و شرکت در مجالس آنان حرام و ترویج باطل است. 📝آیت الله خامنه‌ای؛ نظر جنابعالى درباره چهارشنبه سورى چیست؟ جواب: علاوه بر آنکه هیچ مبناى شرعى ندارد، مستلزم ضرر و فساد زیادى است که مناسب است از آن‌ها اجتناب شود. 📝آیت الله مکارم شیرازی: منفعت حاصل از خرید و فروش مواد محترقه حرام است. آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه چهارشنبه سوری یک مراسم خرافی برگرفته از آیین غلط گذشتگان است و در فرهنگ اسلامی هیچ جایگاهی ندارد، یادآور شد: باید سنت هایی، چون دید و بازدید، صله رحم، کمک به دیگران ترویج شود و نباید تسلیم سنت‌های خرافی گذشتگان شویم. خرید و فروش، حمل و نقل مواد محترقه که به منجر به ایجاد حادثه و مصدوم شدن دیگران می‌شود جایز نبوده و منفعت حاصل از آن نیز حرام است. 📝آیت‌الله بهجت (ره): این کار‌ها مشروعیت ندارد. تعبیر قرآن تبعیت کورکورانه از گذشتگان، از پدران، مادران، آباء و اجداد است این هم از موضوعاتی است که قرآن روی آن زیاد تکیه کرده است و آن را منشأ لغزش‌های بشر می‌داند و سخت انتقاد می‌کند. مثلا می‌گوید: آن‌ها چنین می‌گویند: «انا وجدنا آبائنا و جدنا آبائنا علی امه و انا علی آثارهم مقتدون»؛ اینها می‌گویند: ما پدران خودمان را بر یک طریقه‌ای یافته‌ایم و ما هم همان طریقه پدران خودمان را می‌گیریم و می‌رویم، و به تعبیر امروز سنت گرائی. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: چه کسانی نمی توانندبافاعل(انجام دهنده) لواط ازدواج کنند⁉️⁉️ ✅پاسخ: 🔊پاسخ اجمالی ودرپایین مطالبی نیزطبق نظر هر مرجع تقلیدی به تنهایی آورده شده مادر و خواهر و دختر پسری که لواط داده (۱) بر لواط کننده حرام است (۲) اگر چه لواط کننده و لواط دهنده بالغ نباشند (۳) ولی اگر گمان کند که دخول شده ، یا شک کند که دخول شده یا نه ، بر او حرام نمی شوند. (۱) 📝آیت الله اراکی : مادر و مادر بزرگ و خواهر و دختر و نوه پسری که لواط داده . (۲) 📝آیت الله مکارم : خواه لواط دهنده بالغ باشد یا نابالغ ، ولی اگر لواط کننده نابالغ باشد حرام نمی شود، همچنین اگر شک داشته باشد که دخول حاصل شده یا نه . (۳)📝آیات عظام: (خوئی )، (تبریزی )، (صافی ): ( (تبریزی ): بنا بر احتیاط) بر لواط کننده در صورتی که بالغ بوده حرام است . 📝آیت الله فاضل:اگر شخص بالغی با پسر نابالغی لواط کند، با احراز تحقّق دخول ؛ مادر، خواهر و دختر پسر بر او حرام می شود ولی اگر فاعل نابالغ باشد یا شک کند که بالغ بوده بر او حرام نمی شود و چنانچه هر دو بالغ باشند، بنا بر احتیاط بر او حرام می شود. 📝آیت الله سیستانی : مادر و خواهر و دختر پسری که لواط داده ، بر لواط کننده در صورتی که بالغ بوده حرام می شود، هر چند کمتر از ختنه گاه داخل شود؛ و همچنین است بنا بر احتیاط لازم اگر لواط دهنده مرد باشد و یا آن که لواط کننده بالغ نباشد، ولی اگر گمان کند که دخول شده یا شک کند که دخول شده یا نه ، بر او حرام نمی شود؛ و همچنین مادر و خواهر و دختر لواط کننده بر لواط دهنده حرام نیست . 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: حکم حیوان وطی شده ای که گوشتش مکروه است را از نظر مراجع عظام تقلید ذکر فرمائید⁉️⁉️ ✏️پاسخ اجمالی خوردن گوشت اسب و قاطر و الاغ مکروه است و اگر کسی با آنها وطی کند، یعنی نزدیکی نماید حرام می‌شوند (۱) و باید آنها را از شهر بیرون ببرند و در جای دیگر بفروشند. (۱) 📝آیت الله اراکی: و باید قیمت آن را به عنوان غرامت به صاحب آنها بپردازند.. 📝آیات عظام ؛خوئی، گلپایگانی، تبریزی، صافی،نوری: خود و نسلشان حرام می‌شوند و بول و سرگین آنها نجس می‌شود و باید آنها را از شهر بیرون ببرند و در جای دیگر بفروشند و بر وطی کننده لازم است قیمتش را به صاحبش بدهد. 📝آیت الله سیستانی: گوشت آنها حرام می‌شود، و همچنین شیر آنها و نسل بعد از وطی آن‌ها بنا بر احتیاط واجب، و بول و سرگین آنها نجس می‌شود و باید آنها را از شهر بیرون ببرند و در جای دیگر بفروشند و بر واطی اگر صاحبش نباشد، لازم است قیمتش را به صاحبش بدهد و پو لی که از فروشش بدست می‌آید برای واطی است. 📝آیت الله زنجانی: حرام نمی‌شوند، ولی باید آنها را از شهر بیرون ببرند و در جای دیگری که وضعیت این حیوان را نمی‌دانند، بفروشند. با عمل زشت وطی، حیوان از ملک مالکش خارج نمی‌شود، بلکه نزدیکی کننده که مالک حیوان نیست، باید هر مقداری که در اثر بیرون بردن و فروختن این حیوان به مالک ضرر زده است، جبران نماید. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آيا نزديكي در زمان استحاضه جايز است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: در استحاضه قليله اشکال ندارد .در استحاضه متوسطه و كثيره اگرغسل هاي خود را انجام بدهد ،اشکال ندارد. 📝آیت الله مکارم شیرازی نزدیکی در زمان استحاضه قلیله مانعی ندارد اما در زمان استحاضه کثیره تنها در صورتی مجاز است که غسلهای روزانه را انجام داده باشد. 📝آيت الله سيستاني: مستحاضه ای که غسل‌های واجب خود را بجا آورده، رفتن او در مسجد و توقّف در آن، و خواندن آیه‌ای که سجده واجب دارد، و نزدیکی شوهر با او حلال است، اگرچه کارهای دیگری را که برای نماز انجام میداد مثل عوض کردن پنبه و دستمال، انجام نداده باشد. بلکه این کارها بدون غسل نیز جایز است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: چه کار هایی بر زن نفساء حرام است⁉️⁉️ ✅پاسخ: توقّف در مسجد (۱) و رساندن جایی از بدن به خط قرآن و کارهای دیگری که بر حائض حرام است، بر نفساء هم حرام است و آن چه بر حائض واجب و مستحب ّ و مکروه است، بر نفساء هم واجب و مستحب ّ و مکروه می‌باشد. (۱) 📝آیت الله فاضل و رفتن به مسجد الحرام و مسجد پیامبر صلی اللّه علیه و آله و سلم.. 📝آیت الله زنجانی داخل شدن در مسجد الحرام و مسجد پیامبرصلی اللّه علیه و پیامبر صلی و سلم و نیز در سایر مساجد مگر در حال عبور.. 📝آیات عظام خوئی، تبریزی:بنا بر احتیاط توقف در مسجد و کارهای دیگری که بر حائض حرام است، بر نفساء هم حرام است و آن چه بر حائض واجب است بر نفساء هم واجب می‌باشد. 📝آیت الله سیستانی:آن چه بر حائض واجب است بر نفساء هم واجب می‌باشد و بنا بر احتیاط واجب توقف در مسجد و دخول آن بدون عبور و عبور از مسجدین (مسجد الحرام و مسجد پیغمبرصلی اللّه علیه و آله و سلم) و خواندن آیات سجده واجب و تماس با خط قرآن و نام خدا بر نفساء حرام است. 🆔👇👇 @resule10📚‌
💬سوال: نشانه خون استحاضه چيست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: نشانه هاى خون استحاضه به طور غالب عبارت است از: 1⃣رقيق، 2⃣سرد، 3⃣به رنگ زرد (سياهى مايل به سرخ) يا سرخ، 4⃣بدون فشار و سوزش باشد.  🔊تبصره ۱ . خون استحاضه گاهى بر خلاف غالب، ممكن است سياه يا سرخ و گرم و غليظ باشد و با سوزش و فشار خارج شود.[ 🔊 تبصره ۲ . خون استحاضه براى تحقق آن مانند خون حيض هيچ شرطى ندارد. بنابراين لازم نيست از سه روز كمتر و از ده روز بيشتر نباشد و نيز به استمرار آن نياز نيست. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر بداند یکی از دو ظرف که از هر دوی آنها استفاده می‌کند نجس شده وظیفه مکلف در این صورت چیست⁉️⁉️ 💠پاسخ مشترک همه آیات عظام 👇 اگر بداند یکی از دو ظرف یا دو لباسی که از هر دوی آنها استفاده می‌کند نجس شده و نداند کدام است، باید از هر دو اجتناب کند (۱)، بلکه اگر مثلًا نمی‌داند لباس خودش نجس شده یا لباسی که هیچ از آن استفاده نمی‌کند و مال دیگری است، باز هم احتیاط آن است که از لباس خودش اجتناب نماید (۲)، اگر چه لازم نیست. ✅پاسخ: پاسخ اختصاصی هرمرجعی علاوه بر پاسخ کلی که همه مراجع عظام داده اند در زیر آورده می شود (۱) 📝آیت الله بهجت: بقیه مسأله ذکر نشده. 📝آیات عظام :اراکی، گلپایگانی، نوری: ولی اگر مثلًا نمی‌داند لباس خودش نجس شده یا لباسی که هیچ از آن استفاده نمی‌کند و مال دیگری است، از لباس خودش هم لازم نیست اجتناب نماید. 📝آیات عظام خوئی، سیستانی، تبریزی:ولی اگر مثلًا نمی‌داند لباس خودش نجس شده یا لباسی که از تصرّف او خارج بوده و مال دیگری می‌باشد، لازم نیست از لباس خودش اجتناب نماید. 📝آیت الله مکارم:امّا اگر مثلًا نداند لباس خودش نجس شده یا لباس شخص بیگانه‌ای که مورد استفاده او نیست، اجتناب لازم نمی‌باشد. (۲) 📝آیت الله فاضل:بقیه مسأله ذکر نشده. 📝آیت الله زنجانی: اگر بداند یکی از دو یا چند ظرف یا دو یا چند لباسی که از هر دوی آن‌ها می‌تواند استفاده کند نجس شده و نداند کدام است، باید از هر دو یا چند چیز اجتناب کند، ولی اگر مثلًا نداند لباسی که می‌تواند از آن استفاده کند نجس شده یا لباسی که عادتاً نمی‌تواند از آن استفاده کند، لازم نیست از لباسی که می‌تواند از آن استفاده کند اجتناب کند. 📝آیت الله صافی:اگر بداند یکی از دو ظرفی که از هر دو استفاده می‌کند نجس شده و نداند کدام است باید از هر دو اجتناب کند، ولی اگر یکی از دو لباسی که از هر دو استفاده می‌کند نجس شده و نداند کدام است می‌تواند دو نماز بخواند، با هر لباس یک نماز؛ چنانچه می‌تواند از هر یک انتفاعات دیگر ببرد. بلی اگر در یکی از آنها نماز بخواند نمی‌تواند به آن اکتفا کند. و اگر با هر دو لباس رطوبت ملاقات کند محل ملاقات نجس می‌شود چنانکه اگر با هر دو یک نماز بخواند نماز او باطل است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیاخروج خون بسته یا جنین باعث واجب شدن غسل نفاس می شود⁉️⁉️ ✅پاسخ مشترک همه مراجع لازم نیست که خلقت بچه تمام باشد (۱)، بلکه اگر خون بسته‌ای هم از رحم زن خارج شود و خود زن بداند، یا چهار نفر قابله بگویند که اگر در رحم می‌ماند انسان می‌شد، خونی که تا ده روز ببیند خون نفاس است (۲). 💠پاسخ اختصاصی هر مرجع (۱) 📝آیات عظام :(خوئی، تبریزی، زنجانی:) بلکه اگر ناتمام نیز باشد در صورتی که زاییدن صدق کند خونی که تا ده روز ببیند خون نفاس است. 📝آیت الله سیستانی:بلکه اگر ناتمام نیز باشد در صورتی که از حالت عَلَقه که خون بسته است و مُضغه که قطعه گوشت است گذشته باشد و بیفتد، خونی که تا ده روز ببیند خون نفاس است. (۲) 📝آیت الله بهجت:بنا بر احوط. (فاضل:) خونی که تا ده روز همراه آن می‌بیند، خون نفاس است. 📝آیت الله مکارم:در خون نفاس احتیاط واجب این است که خلقت بچه تمام باشد، بنا بر این اگر خون بسته‌ای از رحم خارج شود و بداند که اگر در رحم می‌ماند انسان می‌شد باید میان اعمال زنی که از خون پاک است و کارهایی که حائض ترک می‌کند جمع نماید. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: اگر سکه یا هر چیزی که متبرک به نام یکی از معصومین علیهم السلام باشد در دستشویی بیفتد حکم استفاده از آن دستشویی چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیة الله بهجت: کسانی که مطلع هستند نباید به آن مستراح بروند تا یقین کنند پوسیده شده است. ولی وجوب اعلام، محل تأمل است. 📝آیة الله تبریزی: احتیاطاً خودش از آن دستشویی استفاده نکند و لازم نیست به کسی که نمی داند بگوید. والله العالم. 📝آیة الله خامنه ای: احوط کوشش در بیرون آوردن آن است، و در صورت عدم امکان احوط عدم استفاده از آن دستشویی است مگر آنکه حرجی باشد. 📝آیة الله سیستانی: نباید از آن استفاده کنند مگر این که بدانند نابود شده است یا آن را خارج سازند. 📝آیة الله صافی گلپایگانی: اگر بیرون آوردن آن هر چند هزینه داشته باشد ممکن باشد باید بیرون بیاورند و اگر ممکن نباشد کسانی که اطلاع دارند نباید به آن دستشویی بروند. 📝آیة الله فاضل لنکرانی: باید آن را در آورند و در صورت عدم امکان خارج کردن از آنجا استفاده نکنند. بلی چنانچه بیرون آوردن آن موقوف بر هزینه زیادی باشد که نتوانند آن را تامین کنند و دستشویی دیگری نباشد استفاده از آن مانعی ندارد؛ ضمناً لازم نیست به کسانی که اطلاع ندارند، بگویند و آنان تکلیفی ندارند والله العالم. 🆔👇👇 @resule10📚
🌹اعمال ماه رجب🌹 بخوانيد وارسال كنيد تا درثواب عمل كنندگان شريك شويد. 🍀باسمه تعالی اعمال ماه رجب از معصومین علیهم السلام در کتب دعا و احادیث:اقبال الاعمال سیدبن طاووس،امالی شیخ صدوق،عیون اخبار الرضا شیخ صدوق و …… 👇👇👇👇👇 حداقل احیا یک شب🌹 نجات از آتش جهنم و شفاعت هفتادهزار نفر از گناهکاران(امالی شیخ صدوق) 💥 صدقه🌹 خداوند چنان ثوابی میدهد که نه چشمی دیده و نه گوشی شنیده باشد و ..(امالی شیخ صدوق) 💥 زیارت امام حسین علیه السلام🌹 ثواب صدهزار شهید از شهدای جنگ بدر(مزار کبیر و مستدرک الوسایل) 💥 در یک شب دورکعت نماز هررکعت50🌹 بار توحید ثواب صد سال روزه در راه خدا و..(پیامبراکرم صلی الله علیه و آله؛اقبال الاعمال) 💥 هزار بار"لااله الا الله"در ماه رجب🌹 نوشته شدن هزار حسنه و بنای هزار شهر در بهشت(اقبال الاعمال) 💥 ذکر استغفرالله🌹 آمرزش گناهان(امام صادق علیه السلام؛بحارالانوار) 💥 🌹صدبار در ماه گفتن ذکر زیر👇 و بعد از آن دادن صدقه "استغفرالله الذی لا اله الا هو وحده لاشریک له و اتوب الیه" پایان کارش با رحمت و آمرزش ختم میشود (پیامبراکرم صلی الله علیه و آله؛وسایل الشیعه و اقبال الاعمال) 💥 🌹خواندن سوره های انفال،برائت،نحل انفال و برائت: قرار گرفتن در شیعیان علی علیه السلام(الدروع الواقیه) نحل: دفع هفتاد نوع بلا و .. (حضرت باقر علیه السلام؛ بحارالانوار ج97) 💥 🌹"استغفرالله و اتوب الیه"70بارصبح،70بار شب، بعد بگوید "اللهم اغفرلی و تب علیّ" اگر در ماه رجب از دنیا برود خداوند از او خشنود بوده و به برکت این ماه ،آتش به او نزدیک نمیشود. (امام صادق علیه السلام) 💥 🌹هر شب دورکعت نماز بعداز عشا جلوگیری از عذاب قبر و خواص فراوان دیگر (پیامبراکرم صلی الله علیه و آله ؛ بحارالانوار و کتاب النوادر) 💥 🌹زیارت حضرت رضا علیه السلام در ماه رجب از بهترین اعمال است(عیون اخبار الرضا) 💥 🌹به جای روزه گرفتن یا یک مد طعام یا یک درهم صدقه بدهد یا ذکر زير 👇را ده بار درصورت عدم توانايي (سبحان الاله الجلیل ، سبحان من لا ینبغی التسبیح اِلا لٓه سبحان الاعزّ الاکرم ، سبحان مٓنْ لبس العِزٓ وهو لَه اهل) 📕امالی شیخ صدوق @resule10
(دزدی) 💬سوال: منظور از دزدی چیست وبایددارای چه شرایطی باشد تا حد بر دزدی کننده جاری شود⁉️⁉️ ✅پاسخ: سرقت یا همان دزدی عبارت است از این که انسان مال دیگری را به طور پنهانی برباید. سرقت در صورتی موجب حد می‌شود که سارق دارای شرایط زیر باشد: 1⃣– به حد بلوغ شرعی رسیده باشد. 2⃣– در حال سرقت، عاقل باشد. 3⃣– از روی تهدید وادار به سرقت نشده باشد. 4⃣– از روی اضطرار و ناچاری دست به سرقت نزده باشد. 5⃣– پدرِ صاحب مال نباشد. 6⃣– بداند و ملتفت باشد که مال غیر است. 7⃣– بداند و ملتفت باشد که برداشتنش حرام است. 8⃣– به عنوان دزدی مال را بردارد. 9⃣– صاحب مال، مال را در حرز قرار داده باشد. 🔟–سارق به تنهایی یا به کمک دیگری هتک حرز کند. ⏹تبصره – حرز عبارت است از محلی که مال در آن به منظور دور بودن از انظار و دستبرد نگهداری می‌شود. 1⃣1⃣– خود سارق به تنهایی وبا شرکت دیگری مال را از حرز بیرون آورد: 💠بیرون آوردن مال از حرز توسط دیوانه و یا طفل غیر ممیز در حکم مباشرت است. ‌💠 قبل از بیرون آوردن مال از حرز دستگیر شود حد بر او جاری نمی‌شود. ‌ 💠– هر گاه پس از سرقت مال را تحت ید مالک قرار دهد این سرقت موجب حد نمی‌شود. 2⃣1⃣به اندازه نصاب یعنی4/5نخودطلای مسکوک که بصورت پول معامله میشود یا ارزش آن بی آن مقدار باشد در هربار سرقت شود. 3⃣1⃣سرقت در حال قحطی صورت نگرفته باشد. 4⃣1⃣مال مسروق از اموال دولتی ووقف ومانند آن که مالک شخصی ندارد نباشد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: مقدّمات نمازچند مورداست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 1⃣رعایت وقت، 2⃣رعایت قبله، 3⃣با غسل، وضو یا تیمّم بودن (هرکدام وظیفه فرد می‌باشد)، 4⃣ پاک بودن بدن و لباس 5⃣رعایت شرایط لباس، 6⃣رعایت شرایط مکان. 🔊بنابراین کسی که می‌خواهد نماز بخواند چنانچه هر کدام از این مقدّمات را دارا نباشد باید آنها را قبل از خواندن نماز فراهم سازد. 🆔👇👇 @resule10📚
👇سوال: غنا چیست⁉️⁉️ آیا فقط شامل صدای انسان است یا اینکه شامل صداهای حاصل از آلات موسیقی هم می شود⁉️⁉️ ✏️پاسخ: ✅آیت الله امام خمینی غنا عبارت است از کشیدن صدا در صورتی که با ترجیع و طرب همراه بوده و مناسب با مجالس لهو و لعب و آلات لهوی باش.   ✅آیت الله بهجت غنا کشیدن صدا و گردش آن در حنجره است به گونه ای ویژه که طرب آور بوده و به علت شدت شادمانی به واسطه ی خیال وصول به محبوب و یا حزن و اندوه به واسطه ی خیال فراق و دوری او، موجب سبکی در انسان گردد و علامت آن مناسبت داشتن با مجالس اهل فسوق می باشد. و موسیقی مطرب استماع(گوش دادن به) آن هم حرام است، و تشخیص در مطرب بودن آن با خود مکلّف است. تغنی در شب عروسی چه حکمی دارد⁉️⁉️ غناء منیّات (زنان خواننده) در عروسی ها اشکال ندارد به شرط آن که به کلام باطل تعلّق نگیرد.   ✅آیت الله تبریزی غنا کیفیتی در صوت انسان است. آوازه خوانی مناسب مجالس لهو و خوشگذرانی با مضامین باطله حرام است و بنابر احتیاط واجب از آوازه خوانی مذکور بدون مضامین باطله باید اجتناب شود و آوازه خوانی زنان در مجالس خاص عروسی که اختصاص به زنان دارد بدون نواختن آلات لهو و بدون محرمات دیگر جایز است. استعمال آلات لهو به نحو مناسب مجالس خوشگذرانی حرام است. والله العالم   ✅آیت الله خامنه ای غنا یعین ترجیع صدا به نحوی که مناسب با مجالس لهو باشد که از گناهان بوده و بر خواننده و شنونده حرام است.   ✅آیت الله خویی کلام بیهوده و لهوی که به صورت کیفیّت لهوی واقع شود (صدا را در گلو بگردانند و بکشند).  ✅آیت الله سیستانی غنا و آوازخوانی به طور کلی حرام است و آن بنا بر نظر و رأی برگزیده ما عبارت است از کلام بیهوده و لهوی که با آواز و آهنگ متناسب در نزد اهل لهو و لعب اجراء می شود.   ✅آیت الله صافی گلپایگانی غنا عبارت از آوازی است که مشتمل بر ترجیع و صوت و طرب انگیز و مناسب با مجالس طرب باشد و موسیقی گاه بر غناء و گاه بر آلات مختلف موسیقی مانند تار، سنتور، دف و غیره اطلاق می شود. ✅آیت الله فاضل لنکرانی غنا آوازی است که در آن صدا را در گلو می گردانند که به زبان عرفی چهچهه می گویند و طرب انگیز (تحول غیراختیاری) هم باشد و مناسب مجالس لهو و لعب هم باشد. غنا و موسیقی دو مقوله می باشند ولی علت حرمت در هر دو، یک چیز که همان طرب است، می باشد. ✅آیت الله گلپایگانی الف) ج- غناء، کشیدن صدا و دور دادن به آن به کیفیت خاصه طرب آور است که مناسب با مجالس لهو و محافل انس و طرب و موافق با آلات لهو و لعب است. و خواندن به نحو غنا و گوش دادن به آن و تکسّب به آن حرام است. و فرقی نمی کند که همراه آلات لهو خوانده شود یا نه، و در باطل استعمال شود یا در قرآن، یا دعا، یا مرثیه، یا شعر. غنا که حرام است مشتمل بر ترجیع و تطریب و مناسب لهو و لعب و صداهای دیگر که این خصوصیت را نداشته باشد حرام نیست   ✅آیت الله مکارم شیرازی غنا معمولاً به صورت انسان می گویند ولی آهنگهای موسیقی مناسب لهو و فساد نیز حرام است.   ✅آیت الله نوری همدانی: مخصوص صدای انسان است ولی آلات موسیقی هم از جهت لهو بودن حرام است. ✅آیت الله وحید خراسانی کلام بیهوده  و لهوی که به صورت کیفیت لهوی واقع شود. @Ahkamsaadat
💬سوال: راههای شرعی محو کردن اسماء مبارک و آیات قرآنی هنگام نیاز کدامند⁉️ سوزندان اوراقی که در آن اسم جلاله و آیات قرآنی نوشته شده است، هنگام ضرورت برای حفظ اسرار چه حکمی دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: دفن آنها در خاک و يا تبديل آنها به خمير به وسيله آب اشکال ندارد. ولى جواز سوزاندن آنها مشکل است و اگر بى‌احترامى محسوب شود، جايز نيست، مگر در صورتى که اضطرار اقتضا کند و جدا کردن آيات قرآنى و نامهاى مبارک امکان نداشته باشد. قطعه قطعه کردن اسماء مبارکة و آیات قرآنی به مقدار زیاد به‌طوری که حتی دو حرف آنها به هم متصل نمانده، و غیر قابل خواندن شوند، چه حکمی دارد⁉️ آیا در محو کردن اسماء مبارکه و آیات قرآنی و ساقط شدن حکم آنها، تغییر صورت خطی آنها با حذف و اضافه کردن حروف، کافی است⁉️⁉️ تقطيع به نحو مذکور اگر بى‌احترامى محسوب شود جايز نيست و در غير اين صورت نيز اگر موجب محو نوشته لفظ جلاله و آيات قرآنى نشود، کافى نيست، همچنان که تغيير صورت خطى کلمات با اضافه يا کم کردن بعضى حروف نيز باعث زوال حکم شرعى حروفى که به قصد نوشتن لفظ جلاله به کار رفتهاند، نمىشود. بلى، زوال حکم بر اثر تغيير حروف به نحوى که ملحق به محو حروف گردد، بعيد نيست، هرچند احتياط، اجتناب از مسّ آن بدون وضو است 📝آيت الله مكارم شيرازي طریقه محو قرآن و مفاتیح کهنه پرسش :هنگامی که قرآن، مفاتیح و دیگر کتب از این دست، کهنه می شوند چگونه باید آنها را محو کرد⁉️⁉️ می توانید در نهر آب بیاندازید یا آن را دفن کنید و اخیرا آنها را به کارخانه های کارتن سازی تحویل می دهند و خمیر می کنند و صورت آن عوض می شود.   📝آيت الله سيستاني: احترام اسامی متبركه باید حفظ شود و انداختن آنها در مکان هایی كه عرفاً هتک حرمت و اهانت به حساب می‌آید، جایز نیست، بنابر این بهترین راه این است كه ظرف یا محلّی برای نگهداری این گونه اسماء و كلمات در نظر گرفته شود و بعد از مدّتی محتوای آن را در گوشه‌ای از بیابان یا در مكان پاک، دفن ‌كنند یا اینكه در دریا یا آب روان بریزند. همچنین محوِ نوشته‌ها هرچند با بعضی از مواد شیمیایی پاک، جایز است ولی سوزاندن آیات قرآن یا قرآن‌های ورق ورق شده یا اسامی متبركه خداوند متعال یا معصومین(علیهم‌السلام) به طور کلّی جایز نیست. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: زنا با چند شاهد قابل اجرا است⁉️⁉️ ✅پاسخ: عمل زنا تنها از یکی از راه های زیر قابل اثبات می باشد: 1⃣- شهادت چهار شاهد عادل مرد که شهادت بدهند با چشم خود این عمل را به صورت کاملاً واضح دیده اند. ( با شهادت سه شاهد عادل مرد ثابت نمی شود. همچنین با شهادت به اینکه دیدم این دو نفر در آغوش هم هستند زنا ثابت نمی شود.) 2⃣- شهادت سه شاهد عادل مرد و دو زن 3⃣- با شهادت دو شاهد عادل مرد و چهار زن فقط زنایی ثابت می شود که موجب حد غیر سنگسار است. 4⃣- چهار مرتبه اقرار شخص زانی (با دو و سه مرتبه اقرار به زنا موجب حدّ نمىشود.) لازم به تذکر است که مجازات رجم (سنگسار) درمورد زنا کاری است که در زمان زنا محصن یا محصنه باشد (متأهل بوده و امکان دسترسی به همسر خود را داشته باشد.) و با یک فرد بالغ و عاقل عمل شنیع زنا را انجام داده باشد. اما غیر این مورد مجازات رجم ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚