بسم الله الرحمن الرحیم
غیرت هشام بن حکم در جهاد تبیین
به توصیه استادمان روایتی از کتاب الاحتجاج کافی شریف را خواندم در روایت سوم از غیرت هشام بن حکم تعجب کردم و از غیرت دینی خود تاسف خوردم؛
داستان از این قرار است که در بصره شخصی به جایگاه امامت خرده گرفته و برای خود دکان و دستگاهی راه انداخته است.
هشام شنیده است و گُر گرفته ؛ مثل سربازان آتش به اختیار دل به دل راه زده و خودش را به مسجد این شیخ در بصره رسانده ؛فکرش را بکن تا بصره رفته تا برای آن شخص و اطرافیانش تبیین کند؛ این جوان مجاهد وارد بر مجلس شیخ می شود ؛بلند و رسا می گوید:ای عالم سوالی دارم.
شیخ :بفرمایید.
هشام:آیا چشم دارید؟
شیخ:این چه سوالی است وقتی می بینی دارم؟
هشام:سوال من این چنین است.
شیخ : بپرس فرزندم گر چه سوالت احمقانه است؟
هشام:داری؟
شیخ: بله
هشام:با آن چه می کنی؟
شیخ:با آن رنگ ها و اشخاص و ... را می بینم.
هشام:آیا بینی داری؟
شیخ : بله دارم.
هشام: با آن چه می کنی؟
شیخ:بو می کشم.
هشام:دهان داری؟
شیخ:بله.
هشام:با آن چه می کنی؟
شیخ: طعم غذا را می چشم.
هشام:گوش داری؟
شیخ:بله.
هشام: با آن چه می کنی؟
شیخ:با آن می شنوم.
هشام:آیا قلب داری؟
شیخ: بله.
هشام:با آن چه می کنی؟
شیخ:با آن آنچه بر اعضا و جوارح وارد می شود را تشخیص می دهم.
هشام:آیا با بودن این جوارح از قلب بی نیازی؟
شیخ:نه.
هشام:چه طور با اینکه آن جوارح همه سالم هستند؟
شیخ:پسرم هرگاه جوارح شک کنند در آنچه دیده ام یا خورده ام یا بوییده ام یا شنیده ام آن را بر قلب عرضه می کنندو هرچه قلب گفت بدان یقین پیدا می کنند.
هشام:پس خدا قلب را برای برطرف کردن شک از جوارح اقامه کرده است؟
شیخ:بله.
هشام:ای ابا مروان چه طور خدا برای حل اختلاف و برطرف کردن شک اعضا و جوارح تو امامی را فرستاده است تا در هنگامه شک به جوارح تو کمک کنند اما خلق خودش و مردمش رادر حیرت و گمراهی رها کرده تا اینکه در اختلاف ها و شک ها و در گیری ها سرگردان باشند؟و برای آنها امامی قرار نداده است تا شک و اختلاف و حیرت آنها را بر طرف کند؟
شیخ دیگر چیزی نگفت و ساکت شد.بعد گفت:آیا تو هشام بن حکم هستی؟
هشام:نه.
شیخ:آیا پای مجلس او نشسته ای؟
هشام:نه.
شیخ:پس اینها را از کجا گفته ای؟
هشام: از اهل کوفه.
شیخ: تو خود هشامی.هشام را بر جای خود نشاند و حرفی نزد تاینکه هشام بلند شد و رفت.
تا هشام این قصه را برای امام صادق علیه السلام گفت امام خندیدند و گفتند از کجا این را یاد گرفته ای؟ هشام گفت چیزی بود که از شما گرفته بودم.امام صادق علیه السلام فرمودند: بخدا این در صحف ابراهیم و موسی نوشته شده است.
هشام بن حکم در راه تبیین مجاهده کرد و لبخند رضایت بخش امامش را برای خود خرید.
رزقناالله و ایاکم.
eitaa.com/revaayatgar
📌 جزئیات برنامه تشییع و خاکسپاری راوی "کوچه نقاشها"
🔹️ سیدابوالفضل کاظمی از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و فرمانده گردان میثم لشگر ۲۷ محمد رسول الله پس از تحمل دورهای بیماری به یاران شهیدش پیوست.
◇ فرزند وی ضمن تأیید این خبر گفت: پدرم همزمان با اذان ظهر امروز در بیمارستان به دیار باقی شتافت.
◇ وی با اشاره زمان تشییع پیکر سیدابوالفضل کاظمی گفت: پیکر وی روز چهارشنبه ۳۰ آذرماه از ساعت ۸:۳۰، از درب منزل ایشان و تکیه سادات تشییع شده و در قطعه ۲۰ بهشت زهرا به خاک سپرده میشود.
◇ سیدابوالفضل کاظمی یکی از چهرههای متفاوت در هشت سال دفاع مقدس است. چهرهای که پیش از رزمنده بودن در میدان دفاع مقدس، یکی از لوطیهای مشهور تهران به شمار میرود.
◇ او متولد کوچه نقاشها در خیابان خراسان است و یک ویژگی مهم و بارز دارد که او را از همه فرماندهان جنگ مجزا میکند.
◇ او در گردانی خدمت کرده و پایهگذارش بوده که معروف به گردان لوطیهاست.
◇ کتاب "کوچه نقاشها" اثر راحله صبوری مجموعه خاطرات سیدابوالفضل کاظمی است. این کتاب حاصل ۳ ماه مصاحبه با این رزمنده هشت سال دفاع مقدس است.
eitaa.com/hdavodabadi
eitaa.com/revaayatgar
✅قطر و تداعیگری عبای عربی!
تداعیگرایی ( Associationism) ایدهای است که میگوید حضور یک رویداد یا تجربه در ذهن موجب میشود رویداد یا تجربه دیگری که به آن شباهت دارد، در ذهن تداعی شود.
فرض کنید فردی یک میوه ترش را که باعث ترشح زیاد بزاق دهان میشود، بخورد. این تجربه در ذهن او باقی میماند. حال پس از مدتی اگر همان شخص یک فرد دیگر را در حال خوردن یک میوه ترش ببیند یا به یاد آن میوه ترش بیفتد، ممکن است باز هم در دهانش بزاق ترشح شود. محتوای ذهن از همخوانی اندیشهها و تصورات تشکیل شده است.
درست در زمانی که ایران من در «چالش پوشش» به سر می برد، امیر هوشمند قطر بر مرد فوتبال جهان، «پوششی مضاعف» تعارف می کند و «عبای عربی» که «نماد هویت عربی» است را با «لبخند لیونل مسی» مجاور می کند تا سالها جهانیان یک تصویر متفاوت از رفعت جام جهانی نظاره کنند. آنچه جهانیان دیدند بالا و پایین شدن چند متر عبای سیاه در قامت قهرمان نبود، «صعود نمادها» بود!
قطر خنثی کرد سیاه نمایی سالیان متمادی هالیود از پوشش عربی و مسلمانی را.
مرحبا به اتاق فکری که در بزنگاه های تاریخی، هویت فرهنگی درو می کند! حالا دیگر پوشش عربی، تداعی گر احساس خرسندی در آوردگاه جام جهانی است!
✍دکترروحاللهکریمیخویگانی
eitaa.com/revaayatgar
حالا بهتر میشه فهمید که در مجموعه های تلویزیون وقتی یه زن چادری رو مدام بدبخت نشون میدن یا محکومین دادگاههارو چادر سرش میکنن چه تداعیگری از نوع خیلی منفی در ذهن ایجاد میکنه که باید برای نوع مثبتش، اقدامات متعددی انجام بدیم.
نكتهها:
در آيهى قبل خوانديم كه خداوند، همهى مواهب زمين را براى انسان آفريده است.
۱. در اين آيه و آيات بعد، مسألهى خلافت انسان در زمين مطرح مىشود
۲. فرشتگان، يا از طريق اخبار الهى و يا مشاهدهى انسانهاى قبل از حضرت آدم عليه السلام در عوالم ديگر يا در همين عالم و يا به خاطر پيشبينى صحيحى كه از انسان خاكى و مادّى و تزاحمهاى طبيعى آنها داشتند، خونريزى و فساد انسان را پيشبينى مىكردند.
گرچه همهى انسانها، بالقوّه استعداد خليفه خدا شدن را دارند، امّا همه خليفهى خدا نيستند.
۳. قرارگاه اين خليفه، زمين است، ولى لياقت او تا «قٰابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنىٰ» مىباشد.
۴. به ديگران اجازه دهيد سؤال كنند. خداوند به فرشتگان اذن داد تا سؤال كنند وگرنه ملائك، بدون اجازه حرف نمىزنند.
۵.معنای دقیق جانشینی خداوند چیست؟
۶.فلسفه خلقت انسان، به اینکه انسانها در جهان خونریزی میکنند، ترجیح دارد.
#ارسالیکاربران
eitaa.com/revaayatgar
نایبالزیاره همه شما در جوار امامزاده بلافصل، حضرت سیدجعفر بن موسیالکاظم و شهدای مطهر صحن حرم، در شهر پیشوای شهرستان ورامین هستم.
eitaa.com/revaayatgar