هجرت معنوی 11.mp3
7.76M
🌷 «هو العلیم»
📚 سلسله دروس «هجرت معنوی»
🎙فایل صوتی جلسه ۱۱ از ۱۲
⏳۲۰ دقیقه و ۳۶ ثانیه
👤 استاد حجتالاسلام والمسلمین امین شمشیری
🗓 رمضانالمبارک ۱۴۴۳ / بهار ۱۴۰۱
🍃 عناوین جلسه
گام دهــم: عدم غفلت از موانع | طریق سلوک توحیدی مثل راههای دیگر دارای موانعی است که بزرگترین آنها تکیۀ انسان بر خود است. | زمانی فرد ناامید میشود که بر خود تکیه کند؛ اما کسی که بر خداوند تکیه و اعتماد کرده است هیچگاه دچار ناامیدی نمیگردد. | در برونرفت از مشکلات و موانع، مرور مبانی نظری بسیار مهم است. |گام یازدهــم: گسترش ابعاد و عمق توحید | در اثر پیدایش مشکلات جدید، فرد مجبور به افزایش عمق توحید میشود. | کسی که سیر و سلوک میکند لازم است باورهای اعتقادی خود را همگام با سلوک تقویت نماید. | راهکار توحید برای رفع حسادت | آیا انسانها واقعا دارایی و صفتی به نام علم دارند؟ | توحید در علم.
🏷 #هجرت_معنوی
🌱 اداره کل تبلیغات اسلامی مازندران | مؤسسه معنویت تمدنساز
🔅وبسایت تخصصی رِواق معرفت
🆔 @revaghemarefat_i
💠 اجازه خواستن حضرت علی اکبر از حضرت برای رفتن به جهاد
ای پدر هنگام رخصت دیر شد
دل از این ویرانه دیرم سیر شد
تا به کی بینم همالان سینه چاک
آن یکی در خون و آن دیگر به خاک
تا به کی بینم تو را تنها و فرد
اندر این صحرا میان صد نبرد
رخصتی ده تا کشم تیغ از نیام
آتش اندازم در این قوم لئام
شاهزاده پیش آن شاه ایستاد
سر برهنه کرد و در پایش فتاد
با پدر میگفت کای سلطان من
چیست سلطان ای تو جان جان من
جان به لب آمد مرا از انتظار
رخصتی آخر مرا در کارزار
لاابالی گشتهام صبرم نماند
مر مرا این صبر در محنت نشاند
ای پدر دیگر نماندم طاقتی
از برای خاطر حق رخصتی
شاهزاده پیش شه در التماس
هفت گردون در ثنا و در سپاس
مدّتی بُد پیش آن شه زین نَسَق
دل کباب و جان نهاده بر طبق
چون چنین دیدش شهنشاه جهان
دیدهها را کرد سوی آسمان
کای خدا ای پادشاه جسم و جان
ای تو دانا هم به پیدا هم نهان
گرچه جان من علی اکبر است
جان ولی در راه تو اولیتر است
خویش بود جان در ره تو باختن
سوختن پروانه سان و ساختن
پس به رخصت شاه عالم لب گشاد
گفت چون خواهی روی رو خیر باد
هین برو ای نور ظلمت سوز من
ای تو آن خورشید روزافروز من
هین برو ای راحت من جان من
ای گل من سرو من ریحان من
ای تو قربانی و من قربان تو
من به قربان لب خندان تو
من فدای این گل رخسار تو
کُشته گیسوی عنبربار تو
هین بیا تا بوسم آن رخسار را
تا ببویم زلف عنبربار را
گِرد آیید ای مقیمان حرم
پردهداران خیام محترم
توشه بردارید ازین روی چو ماه
دیدهها را سیر سازید از نگاه
بعد از این او را امید دیدنیست
بازگشتن زین سفر امید نیست
پس وداع جمله کرد آن شهریار
بر عقاب باد پیما شد سوار
گفت از من بر شما بدرود باد
وعدهی دیدار بر محشر فتاد
از شما هرکس رسد سوی وطن
اهل یثرب را چنین گوید زمن
کای شماها شاد و خرم در وطن
یاد آرید از من و ایام من
ای جوانان چون نشینید از نشاط
روز و شب با یکدیگر در یک بساط
از من و دوران من یاد آورید
وز لب عطشان من یاد آورید
یاد آرید ای رفیقان وطن
گاه گاهی در گلستانها زمن
نوجوانی چون ببینید ای مهان
یاد آرید از وفا زین نوجوان
از من ای مادر فراموشت مباد
خالی از آواز من گوشت مباد
صبحدم مادر بجای زلف من
زلف سنبل را به حسرت شانه زن
گر نبینی چشم من را شاد و خوش
چشم نرگس را به یادم سرمه کش
گر نظر خواهی به شمشاد قدم
لحظهای نِه سوی سروستان قدم
ای پدر از من هزارانت سلام
بازگو داری به جدّم گر پیام
پس عنان را سوی میدان کرد باز
از قفایش صد هزاران دیده باز
آن یکی گفتا که خورشید سماست
وان دگر گفتا نه این نور خداست
این جهان پر شد ز بانگ آه آه
بر فلک شد نالهی واحَسرَتاه
او روان شد سوی میدان جدال
آفتاب ایستاد محو آن جمال
حوریان سر بر کشیدند از قصور
جمله را بر کف قدحهای بلور
او همی رفت و دویدش در رکاب
گفتی اسماعیل قربان با شتاب
گوییا میگفت و میرفتش ز پی
لَیتَنِی کُنتُ فِداکَ یا بُنَی
من فدای چهر مه سیمای تو
بودمی من کاشکی بر جای تو
او روان و صد هزارش دل ز پی
او به سوز و یک جهان در سوگ وی
تیغ نصرت بر کف و اسپر به دوش
بر لبش صد خنده صد چین بر بَروش
ناگهان از طرف میدان شد عیان
همچو خورشید از کنار آسمان
نور وی آن پهنه را روشن نمود
آن فضا را رشک صد گلشن نمود
ساحت میدان سراسر نور شد
نور حق تابیده کوه طور شد
طور سینا یا رب این یا کربلاست
این بود شهزاده یا نور خداست
پهنه و پهنا همه انوار شد
کربلا یکسر تجلّی بار شد
صبح صادق بر سپاه شام تافت
آفتابی بر همه اَجرام تافت
دیده بگشودند ناگه آن سپاه
عالمی دیدند پر نور اله
دیدههاشان خیره شد از آن جمال
سینههاشان چاک چاک از آن جلال
بانگ تکبیر و تبارک زان گروه
غلغله افکند در صحرا و کوه
آن یکی گفتا که پیغمبر رسید
گفت آن یک شیر حق حیدر رسید
ای امیران بنگرید این شاه کیست؟!
شاه چِبوَد آیتِ الله کیست؟!
📖 مثنوی طاقدیس؛ صص ۴۴۸-۴۵۰.
📚 ملا احمد نراقی؛ مثنوی طاقدیس؛ قم، نهاوندی، ۱۳۸۱ ه. ش.
🔅وبسایت تخصصی رِواق معرفت
🆔 @revaghemarefat_i
🔴 آغاز رواج بىبندوبارى در دورۀ طاغوت
📌 يكى از همين فعّاليّتهاى فاجعهآميز، قضاياى هفدهم دى بود كه در زمان رضاشاه اتّفاق افتاد.
📌 طبق نقشهى دشمنان اسلام و ايران، به كمک روشنفكران آن روزِ متّصل به دربار پهلوى، تصميم گرفتند كه زن ايرانى را از دايرهى عفاف و حجاب خود بيرون كنند و اين نيروى عظيم ايمانى را كه به بركت عفاف زن همواره در جوامع مسلمان وجود داشته است، نابود كنند و بر باد بدهند.
✨ حضرت آیتالله خامنهای حفظهالله؛ ۱۳۸۶/۱۰/۱۹
📖 #مسئله_حجاب
🔆 وبسایت تخصصی رِواق معرفت
🆔 @revaghemarefat_ir
13900907_3756_192k.mp3
4.6M
🎙بُعـد عرفـــانی واقعـۀ عاشــورا
▫️حضرت آیتالله خامنهای سلمهالله
🗓 ۱۳۷۶/۰۹/۱۳
🔆 وبسایت تخصصی رِواق معرفت
🆔 @revaghemarefat_ir
💠 بُعـد عرفـــانی واقعـۀ عاشــورا
✨ مَنْ کَانَ فِینَا بَاذِلًا مُهْجَتَهُ- مُوَطِّناً عَلَی لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ- فَلْیَرْحَلْ مَعَنَا فَإِنِّی رَاحِلٌ مُصْبِحاً إِنْ شَاءَ اللَّه
🔺 کسی که در راه ما می خواهد جانش را ببخشد و خود را آماده دیدار با خدا کند پس باید با من بیاید زیرا که من با خواست خدا فردا صبح روانه خواهم شد.
🔹 شخصیت درخشان و بزرگوار امام حسین علیهالسّلام دو وجهه دارد: یک وجهه، همان وجهه جهاد و شهادت و توفانی است که در تاریخ به راه انداخته و همچنان هم این توفان با همه برکاتی که دارد، برپا خواهد بود؛ که شما با آن آشنا هستید. یک بعد دیگر، بعد معنوی و عرفانی است که بخصوص در دعای عرفه به شکل عجیبی نمایان است.
▪️به قضیه عاشورا و کربلا برمیگردیم. میبینیم اینجا هم با اینکه میدان حماسه و جنگ است، اما از لحظه اوّل تا لحظه آخری که نقل شده است که حضرت صورت مبارکش را روی خاکهای گرم کربلا گذاشت و عرض کرد: «الهی رضاً بقضائک و تسلیماً لأمرک»، با ذکر و تضرع و یاد و توسّل همراه است. از وقت خروج از مکه که فرمود: «من کان فینا باذلاً مهجته موطناً علی لقاءاللَّه نفسه فلیرحل معنا»، با دعا و توسل و وعده لقای الهی و همان روحیه دعای عرفه شروع میشود، تا گودال قتلگاه و «رضاً بقضائکِ» لحظه آخر. یعنی خود ماجرای عاشورا هم یک ماجرای عرفانی است.
▪️جنگ است، کشتن و کشته شدن است، حماسه است - و حماسههای عاشورا، فصل فوقالعاده درخشانی است - اما وقتی شما به بافت اصلی این حادثه حماسی نگاه میکنید، میبینید که عرفان هست، معنویّت هست، تضرّع و روح دعای عرفه هست. پس، آن وجه دیگر شخصیت امام حسین علیهالسّلام هم باید به عظمت این وجه جهاد و شهادت و با همان اوج و عروج، مورد توجه قرار گیرد.
🔹 حال نکتهای که میخواهم عرض کنم، این جاست. شاید بشود قاطعاً گفت که همین معنویّت و عرفان و توسّل و فناء فیاللَّه و محو در معشوق و ندیدن خود در مقابل اراده ذات مقدّس ربوبی است که ماجرای عاشورا را هم این طور باعظمت و پُرشکوه و ماندگار کرده است. به عبارت دیگر، این جانبِ اوّل - یعنی جانب جهاد و شهادت - آفریده و مخلوق آن جانبِ دوم است؛ یعنی همان روح عرفانی و معنوی. خیلیها مؤمنند و میروند مجاهدت میکنند، به شهادت هم میرسند - شهادت است، هیچ چیزی کم ندارد - اما یک شهادت هم هست که بیش از روح ایمان، از یک دل سوزان، از یک روح مشتعل و بیتاب در راه خدا و در محبّت پروردگار و غرقه در ذات و صفات الهی، سرچشمه میگیرد. اینگونه مجاهدتی، طعم دیگری پیدا میکند. این، حال دیگری میبخشد. این، اثر دیگری در تکوین میگذارد.
🔖 حضرت آیتالله خامنهای سلمهالله
🗓 ۱۳۷۶/۰۹/۱۳
🔆 وبسایت تخصصی رِواق معرفت
🆔 @revaghemarefat_ir
یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ.mp3
1.1M
🍃 یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ▫️ ارْجِعِی إِلَى رَبِّکِ رَاضِیَةً مَرْضِیَّةً ▫️ فادْخُلِی فِی عِبَادِی ▫️وادْخُلِی جَنَّتِی
🏴 السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ
🔆 وبسایت تخصصی رِواق معرفت
🆔 @revaghemarefat_ir
💥 منشأ تأثیر عرفان واره حلقه
▫️مکاتب بشری در شکلگیری خود محتاج استفاده از تجارب و دانشهای پیشینیان بوده و اساسا حیات خود را مرهون شرایط اجتماعی و فرهنگی دوران زیست خود هستند؛ بنابراین هیچ اندیشه یا تشکیلاتی در خلأ شکل نگرفته و برای شناخت صحیح ریشههای فکری و فرهنگی هر مکتبی توجه به شرایط زمانی آن مکتب ضرورت مییابد. عرفان واره حلقه بهعنوان یک مکتب التقاطی از این قضیه مستثنا نیست.
▫️با یک بررسی اجمالی و البته جریانشناسانه بهآسانی درمییابیم، در میان گفتمانهای فکری مختلفی که در ایران، در زمان قاجار شکلگرفته است، عرفان حلقه به اندیشههای مهندس مهدی بازرگان و گروهک مجاهدین خلق و تفاسیر آنها از دین نزدیکتر است.
▫️به هر روی راه و روشی که مهندس بازرگان برای تطبیق دین و علوم تجربی در ایران انتخاب و ترویج کرده است، اندکی بعد الگوی اندیشهها و جریانهایی همچون عرفان واره حلقه گشته است.
🔅وبسایت تخصصی رِواق معرفت
🆔 @revaghemarefat_ir
💠 شاه جهان عشق
شاهان همه به خاک فکندند تاجها
تا زیب نیزه شد سر شاه جهان عشق
بر پای دوست سر نتوان سود جز کسی
کو را بلند گشت سر اندر سنان عشق
از لامکان گذشت به یک لحظه بی بُراق
این مصطفی که رفت سوی آسمان عشق
شاه جهان عشق که جانانش از ألست
گفت ای جهان حُسن، فدای تو جان عشق
تو کشته منی و منم خونبهای تو
بادا فدای تو کُوُن و مکان عشق
📖 دمع السجوم؛ ص ۳۱۵
📚 علامه شعرانی؛ دمع السجوم؛ ۱ جلد، چ ۱، قم، هجرت، ۱۳۸۱ ش.
🔅وبسایت تخصصی رِواق معرفت
🆔 @revaghemarefat_i
38.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓پاسخ به شبهات اعتقادی
🎞 پرسش۶: خدایی که قانون جذب معرفی میکند چه تفاوتی با خدای ادیانِ توحیدی دارد؟
✨ استاد امین شمشیری
⏳۱۰ دقیقه و ۲۹ ثانیه
📥 لینک دانلود و مطالعه کتاب واکاوی جریان مثبتاندیشی
🏷 #ویدئوکست
🏷 #واکاوی_جریان_مثبتاندیشی
🏷 #قانون_جذب
⚪️ وبسایت تخصصی رِواق معرفت
🌐 وبگاه | آپارات | ایتا
🆔 @revaghemarefat_ir
✨ استواری مخلصان، هنگامه ظهور
☘️ عَنِ الإِمامِ الصّادِقِ عليهالسلام: وَاللّٰهِ، لَو لَم يَبقَ مِنَ الدُّنيا إلّايَومٌ واحِدٌ، لَطَوَّلَ اللّٰهُ ذٰلِكَ اليَومَ حَتّىٰ يَخرُجَ قائِمُنا أهلَ البَيتِ، ألا وإنَّ شيعَتَنا يَقَعونَ في فِتنَةٍ وحَيرَةٍ في غَيبَتِهِ، هُناكَ يَثبُتُ عَلىٰ هُداهُ الُمخلِصونَ ، اللّٰهُمَّ أعِنهُم عَلىٰ ذٰلِكَ.
💠 امام صادق عليهالسلام: «به خدا سوگند اگر جز يك روز از دنيا نمانده باشد، خداوند، آن روز را چنان طولانى مىكند تا قائم ما اهل بيت خروج كند. هان! شيعيان ما در روزگار غيبتش در فتنه و سرگردانى مىافتند و آن زمان است كه مخلصان، بر راهش استوار مىمانند. خدايا! ايشان را بر آن يارى ده».
📖 بحار الأنوار؛ ج۳۶، ص۴۰۹.
📚 مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى؛ بحارالأنوار؛ ج۷۴، چ۲، بيروت، ۱۴۰۳ ه. ق.
🔆 وبسایت تخصصی رِواق معرفت
🆔 @revaghemarefat_ir
عرفان اسلامی 13.mp3
9.53M
🌷 «هو العلیم»
📚 سلسله دروس «آشنایی با عرفان اسلامی»
🎙فایل صوتی جلسه ۱۳ از ۱۵
⏳۲۶ دقیقه و ۱۰ ثانیه
📖 مبحث: #عرفان_اسلامی
👤 استاد حجتالاسلاموالمسلمین #امین_شمشیری
🗓 زمستان ۱۴۰۰
🍃 عناوین جلسه
ادامه مراحل مقامات اسلامی | ابواب | ۱. حزن | انواع حزن | درجهبندیهای حزن | ۲. خوف | يخَافُونَ رَبَّهُمْ مِنْ فَوْقِهِم | ۳. اشفاق | سه مرحله اشفاق: ۱. اشفاق بر نفس ۲. اشفاق بر وقت ۳. اشفاقی که تلاش بنده را از عجب باز میدارد. | ۴. خشوع | مراتب خشوع: ۱. خشوع در برابر دستورات الهی ۲. خشوع و مراقبت از آفات نفس ۳. حفظ حرمت الهی هنگام مکاشفه | ۵. اخبات | و بَشّرِ المُخبِتِين | این باب آغاز مقام اطمینان به شمار میرود | ۶. زهد | معنای زهد: رغبت و گرایش از غير خدا برکندن | درجات زهد | ۷. ورع | ۸. تبتل | ۹. رجاء | ۱۰. رغبت | معاملات | ۱. رعایت | ۲. مراقبت | ۳. حرمت | ۴. اخلاص | ۵. تهذیب | ۶. استقامت | راه برون رفت از آشفتگی دل | فَاسْتَقِيمُوا إِلَيْهِ | ۷. توکل | وَ عَلَى اللَّهِ فَتَوَكَّلُوا إِنْ كُنتُمْ مُؤْمِنِينَ | ۸. تفویض | وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ | ۹. ثقه | فَإِذَا خِفْتِ عَلَيْهِ فَأَلْقِيهِ فِي الْيَمِّ | ۱۰. تسلیم.
🌱 مؤسسه معنویت تمدنساز | مجموعه روشنگری مازندران
✨وب سایت تخصصی رواق معرفت
🌐 www.revaghemarefat.ir
🆔 @revaghemarefat_ir
🔴 رضاخان و از بين بردن سلامت جامعه
📌 يكى از جنايات بزرگ رژيم طاغوت، همين مسألۀ هفده دى هست. كشف حجاب، از بين بردن آن حائل و فاصلهاى كه در اسلام ميان دو جنس قرار داده شده است - كه اين براى سلامت زن و سلامت مرد است؛ براى سلامت جامعه است - تا همان بلايى كه بر سر زن در جوامع غربى آمد، بر سر زن مسلمان ايرانى بياورند. اين اقدام را با چماق، رضاخان در داخل كشور انجام داد.
✨ حضرت آیتالله خامنهای حفظهالله؛ ۱۳۸۶/۱۰/۱۹
📖 #مسئله_حجاب
🔆 وبسایت تخصصی رِواق معرفت
🆔 @revaghemarefat_ir
💠 حیران کربلا
زان مــاجــرا كــه رفــت بــه مــيــدان كــربــلــا
عـقـل است مات و واله و حيران كربلا
دريــاى عـشـق حـق بـه تـلـاطـم چـو اوفـتـاد
جـوشـيـد مـوج خـون ز بـيـابـان كـربـلا
يـا رب چـه شـد كـه كـشـتـى نوح نجى فتاد
در لجّهى هلاك به طوفان كربلا
از بــــازى ســــپــــهــــر ســـر ســـروان ديـــن
افـتـاد هـمـچـو گـوى بـه مـيـدان كـربلا
زان عشق و آن شهادت و آن صبر و آن يقين
عقل است مَحو و سر به گريبان كربلا
در مــنــزلــت فــزونـتـر و در رتـبـه بـرتـر اسـت
از بــام عــرش، پــايــهى ايـوان كـربـلـا
فــخــر حــســيـن و نـنـگ يـزيـد اسـت تـا ابـد
سـر لـوحـهى جـريـدهى ديـوان كـربـلـا
كارى كه حق به درگه عدلش ظُلامه ساخت
يـــا لـــلـــعـــجــب، يــزيــد از او بــارنــامــه ســاخــت
👤استاد جلالالدین همایی
🔅وبسایت تخصصی رِواق معرفت
🆔 @revaghemarefat_i
هدایت شده از مؤسسه معنویت تمدنساز
🚨 مسخ روحی
📌 انسان اگر فرضاً از نظر جسمى مسخ نشود (تبديل به يک حيوان نشود) بهطور يقين از نظر روحى و معنوى ممکن است مسخ شود، تبديل به يک حيوان شود و بلکه تبديل به نوعى حيوان شود که در عالم، حيوانى به آن بدى و کثافت وجود نداشته باشد.
✨ قرآن از «بَلْ هُمْ أَضَلُ» سخن مىگويد، يعنى از مردمى که از چهارپا هم پستتر هستند. مگر مىشود انسان واقعاً از نظر روحى تبديل به يک حيوان شود؟ بله، چون شخصيت انسان به خصايص اخلاقى و روانى اوست.
📖 شهید مطهری رضواناللهتعالیعلیه؛ انسان کامل؛ ۲۴ و ۲۵.
🔅مؤسسه معنویت تمدنساز
🆔 @mtsaz_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فضیلت گریۀ بر سیدالشهدا علیهالسلام
✨ آیتالله بهجت رضواناللهتعالیعلیه:
📌 بکاء در مصائب اهلبیت علیهمالسلام و بهخصوص سیدالشهدا علیهالسلام، شاید از آن قبیل مستحباتی باشد که افضل از آن نیست؛ یعنی افضل از آن در مستحبات نیست.
📌 «بُکاء مِنْ خَشْیَةِ اللهِ» (گریه از ترس خداوند) هم همینطور است که شاید افضل از آن نباشد. آیا صلات لیل هم از همین قبیل است؟ آیا ممکن است در همین درجه باشد یا اینکه اینها مقدم بر صلات اللیل هستند؟
📌 بکاء من خشیة الله و بکاء برای مصائب سیدالشهدا علیهالسلام معلوم نیست عدیل داشته باشد.
🔅وبسایت تخصصی رِواق معرفت
🆔 @revaghemarefat_i
🔴 عرفان واره حلقه و لحظه وقوع مرگ
📌 باور مؤسس حلقه پیرامون لحظهی جانسپاری انسانها بر این استوار است که سختی و سکراتی برای آدمی در حین مرگ وجود نداشته و همهی انسانها بهراحتی جان میدهند.
▫️با توجه به اینکه مرگ، تجلی رحمت خاص و ویژهای است که شامل حال همه میشود، در لحظهی وقوع، بسیار دلپذیر و خوشایند است. همهی ما در لحظهی جدا شدن از جسم خود، شیرینی و لذت وصفناپذیری را خواهیم چشید که مربوط به همین لطف و رحمت ویژه است.
📌 نقد و بررسی
🍃 یکم: پرهیز از افراط و تفریط: هرچند ممکن است افراد و احیانا گروههایی در پارهای از موارد دینی همچون مسئله مرگ و... زیادهروی نمایند اما وجود چنین اشخاص و تفکراتی مجوزی برای تحریف آنچه دین در مورد حقیقت مرگ و لحظهی جانسپاری انسان معرفی بیان کرده است نمیباشد.
🔺ادامه دارد...
🔅وبسایت تخصصی رِواق معرفت
🆔 @revaghemarefat_ir
☘️ طلب
تا طلب در باطنت ظاهر نشد
در بلاى عشق جان صابر نشد
آن دلى كو هست خالى از طلب
دايما بادا پر از رنج و تعب
آن سرى كورا هواى دوست نيست
زو مجو مغزى كه او جز پوست نيست
📖 أسرار الشهود؛ ص ۲۹.
📚 محمد اسیری لاهیجی، أسرار الشهود فی معرفه الحق المعبود، ۱ جلد، [بی نا] - [بی جا].
🔆 وبسایت تخصصی رِواق معرفت
🆔 @revaghemarefat_ir
✨ سامانیافتن زمین با امام
☘️ قالَ أبو عَبدِ اللّٰهِ عليهالسلام: إنَّ الأَرضَ لا تَصلُحُ إلّا بِالإِمامِ، ومَن ماتَ لا يَعرِفُ إمامَهُ ماتَ ميتَةً جاهِلِيَّةً، وأَحوَجُ ما يَكونُ أحَدُكُم إلىٰ مَعرِفَتِهِ إذا بَلَغَت نَفسُهُ هٰذِهِ - وأَهوىٰ بِيَدِهِ إلىٰ صَدرِهِ - يَقولُ: لَقَد كُنتُ عَلىٰ أمرٍ حَسَنٍ.
💠 امام صادق عليهالسلام فرمود: زمين سامان نمىيابد جز به وجود امام، و هر كس بميرد و امامش را نشناسد، به مرگ جاهلى مرده است، و بيش از هر زمان، هنگامى به شناخت او نياز پيدا مىكند كه جانش به اين جا برسد» و با دست خود به سينهاش اشاره كرد [و سپس فرمود:] «در آن هنگام، مىگويد: عقيدۀ نيكويى داشتم.
📖 المحاسن ؛ ج۱، ص ۱۵۴.
📚 برقى، احمد بن محمد بن خالد؛ المحاسن؛ ج۱، چ۲، قم، ۱۳۷۱ ه. ق.
🔆 وبسایت تخصصی رِواق معرفت
🆔 @revaghemarefat_ir
هدایت شده از مؤسسه معنویت تمدنساز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هجرت معنوی 12.mp3
7.66M
🌷 «هو العلیم»
📚 سلسله دروس «هجرت معنوی»
🎙فایل صوتی جلسه ۱۲ از ۱۲ (پایانی)
⏳۲۰ دقیقه و ۲۰ ثانیه
👤 استاد حجتالاسلام والمسلمین امین شمشیری
🗓 رمضانالمبارک ۱۴۴۳ / بهار ۱۴۰۱
🍃 عناوین جلسه
گام دوازدهم: مراقبۀ توحیدی | در اینگونه از مراقبه فرد مدام تلاش میکند از یاد خداوند غافل نشده و خود یا دیگران را نبیند. | گام سیزدهم: طهارت | بر اثر توبه، مراقبه، تضرع و انس فرد با عبادات بهتدریج رگههایی از طهارت در وجود او آشکار میشود. | کسی که در مسیر توحیدی حرکت میکند باید همیشه خود را در محضر خداوند متعال ببیند و از فکر کردن عامدانه به گناهان پرهیز نماید. | بدون طهارت، سلوک غیر ممکن است. | موانع تا نگردانى ز خود دور درون خانه دل نايدت نور | گام چهاردهم: حرکت بهسوی اخلاص و عشق | پس از طی مراحل گفتهشده فرد نیاز بیشتری در توجه به باطن اعمال پیدا میکند. اینجاست که اخلاص به معنای انجام کارها برای خداوند متعال بیش از پیش معنا مییابد.
🏷 #هجرت_معنوی
🌱 اداره کل تبلیغات اسلامی مازندران | مؤسسه معنویت تمدنساز
🔅وبسایت تخصصی رِواق معرفت
🆔 @revaghemarefat_ir