✏️ امام صادق ع، بیماری دو ساله و درمان با برنج
📜 متن حدیث:
المحاسن , جلد۲ , صفحه۵۰۲
عَنْهُ عَنِ اِبْنِ فَضَّالٍ عَنْ يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: مَرِضْتُ سَنَتَيْنِ أَوْ أَكْثَرَ فَأَلْهَمَنِي اَللَّهُ اَلْأَرُزَّ فَأَمَرْتُ بِهِ فعسل [فَغُسِلَ] وَ جُفِّفَ ثُمَّ أُشِمَّ اَلنَّارَ وَ طُحِنَ فَجَعَلْتُ بَعْضَهُ سَفُوفاً وَ بَعْضَهُ حَسْواً .
📖 ترجمه:
بحارالأنوار / ترجمه کمره ای ; ج ۶ ص ۸۵
دو سال و بيشتر بيمار شدم و خدا بمن برنج را الهام كرد و فرمان دادم شسته شد و خشك شد و بو داده شد با آتش و كوبيده شد،و نيمى سفوف و نيمى شربت شد.
🔎 اعتبار حدیث:
مرسل
✅ نکات:
⬅️ حضرت دو سال بیمار بودند و از علم غیب خود استفاده نکرده بودند تا اینکه خداوند استفاده از برنج را به حضرت الهام فرمود. این روایت در روایات مرتبط با علم غیب می تواند یک طرف معارضه باشد.(شاید موید قولی که علم غیب را بالفعل نمی داند بلکه به خواست امام ع می داند)
🔰عضو شوید و روایاتتان را برای ما بفرستید👇
روایات کمتر شنیده شده
✏️ تا مجبور نشده اید نزد اطباء نروید
📜 متن حدیث:
علل الشرایع , جلد۲ , صفحه۴۶۵
أَبِي رَحِمَهُ اَللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ بَكْرِ بْنِ صَالِحٍ اَلْجَعْفَرِيِّ قَالَ سَمِعْتُ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ وَ هُوَ يَقُولُ: اِدْفَعُوا مُعَالَجَةَ اَلْأَطِبَّاءِ مَا اِنْدَفَعَ اَلدَّاءُ عَنْكُمْ فَإِنَّهُ بِمَنْزِلَةِ اَلْبِنَاءِ قَلِيلُهُ يَجُرُّ إِلَى كَثِيرِهِ.
📖 ترجمه:
علل الشرایع / ترجمه ذهنى تهرانى ; ج ۲ ص ۴۹۱
معالجه و طبابت اطباء را در مورد درد جزئى و كم رها كنيد زيرا معالجه به منزله بناء بوده كه اندكش منجر به كثرت مىشود. مترجم گويد:مقصود اين است كه براى دردهاى ناچيز و غير قابل توجّه نزد اطباء نرويد و به آن معالجات خود را مشغول نكنيد زيرا شروع در اين معالجات موجب زيادى مرض و احتياج به داروى زيادتر مىباشد.
🔎 اعتبار حدیث:
صحیح بر مبنای نرم افزار درایه(به خاطر بکر بن صالح)
✅ نکات:
⬅️ در متن حدیث اشاره ای به درد جزئی و کم نشده است ولی ظاهرا به قرینه «مَا اِنْدَفَعَ اَلدَّاءُ عَنْكُمْ» مراد حضرت همین ترجمه مترجم باشد.
⬅️ روایاتی درباره مراجعه به اطباء وجود دارد لکن چند روایت هم داریم که مصرف دارو را فقط در حد ضرورت لازم می دانند و توصیه می کنند تا می شود مصرف نشود.
🔰عضو شوید و روایاتتان را برای ما بفرستید👇
روایات کمتر شنیده شده
✏️ عیال کم باعث توانگری!
📜 متن حدیث:
حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ عِمْرَانَ اَلدَّقَّاقُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ هَارُونَ اَلصُّوفِيُّ قَالَ حَدَّثَنِي أَبُو تُرَابٍ عُبَيْدُ اَللَّهِ بْنُ مُوسَى اَلرُّويَانِيُّ عَنْ عَبْدِ اَلْعَظِيمِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ اَلْحَسَنِيِّ قَالَ:..... قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قِلَّةُ اَلْعِيَالِ أَحَدُ اَلْيَسَارَيْنِ....
📖 ترجمه:
كمى عيال يكى از دو توانگرى است.
🔎 اعتبار حدیث:
مهمل
✅ نکات:
روایاتی در مطلوبیت فرزندآوری وجود دارد و چه بسی وجه جمع آن روایات با این روایت این باشد که کم بودن فرزندان باعث راحتی است ولی فرزند زیاد مطلوب تر است.
🔰عضو شوید و روایاتتان را برای ما بفرستید👇
روایات کمتر شنیده شده
✏️ دعای مال و فرزند برای دشمنان رسول خدا!
📜 متن حدیث:
الکافي , جلد۲ , صفحه۱۴۰
اَلنَّوْفَلِيُّ عَنِ اَلسَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : اَللَّهُمَّ اُرْزُقْ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ مَنْ أَحَبَّ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ اَلْعَفَافَ وَ اَلْكَفَافَ وَ اُرْزُقْ مَنْ أَبْغَضَ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ اَلْمَالَ وَ اَلْوَلَدَ .
📖 ترجمه:
اصول کافی / ترجمه مصطفوی ; ج ۳ ص ۲۱۰
بار خدايا به محمد و آل محمد و دوستان آنها پاكدامنى و بمقدار كفاف روزى كن و بدشمنان محمد و آل محمد، مال و فرزند روزى كن.
🔎 اعتبار حدیث:
موثق(نوفلی و سکونی)
✅ نکات:
1️⃣ علامه مجلسی در شرح این حدیث فرموده اند ما هم روایات طلب مال و فرزند داریم و هم روایات مذمت مال و اولاد، جمعش شاید به این است که اگر کسی می تواند مال و اولاد زیاد را (که قرآن آنها را موجب آزمایش و فتنه می نامد) وسیله آخرت قرار دهد و او را از عبادت و بندگی خدا باز ندارند، مطلوب است ولی اگر مثل اغلب مردم باعث غفلتش می شود مذموم است.
2️⃣ آن روزگاری که سیاست های کنترل جمعیت بر کشور حاکم بود، این روایات زیاد شنیده می شد ولی امروز در بایکوت مطلق هستند😊
🔰عضو شوید و روایاتتان را برای ما بفرستید👇
روایات کمتر شنیده شده
✏️ موقعیتی بی نظیر در شب 23 ماه مبارک رمضان
📜 متن حدیث:
تهذيب الأحکام , جلد۳ , صفحه۱۰۰
عَلِيُّ بْنُ حَاتِمٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرٍ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حَسَّانَ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مِهْرَانَ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: «مَنْ قَرَأَ سُورَتَيِ اَلْعَنْكَبُوتِ وَ اَلرُّومِ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فِي لَيْلَةِ ثَلاَثٍ وَ عِشْرِينَ فَهُوَ وَ اَللَّهِ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ مِنْ أَهْلِ اَلْجَنَّةِ لاَ أَسْتَثْنِي فِيهِ أَبَداً وَ لاَ أَخَافُ أَنْ يَكْتُبَ اَللَّهُ عَلَيَّ فِي يَمِينِي إِثْماً وَ إِنَّ لِهَاتَيْنِ اَلسُّورَتَيْنِ مِنَ اَللَّهِ مَكَاناً» .
📖 ترجمه:
ثواب الأعمال و عقاب الأعمال / ترجمه غفاری ; ج ۱ ص ۲۴۶
از أبى بصير روايت شده است كه امام صادق عليه السّلام فرمود:هر كس در شب بيست و سوّم ماه رمضان سورۀ عنكبوت و روم را تلاوت كند بخدا سوگند او از اهل بهشت خواهد بود و هرگز كسى را از اين حكم استثناء نميكنم و بيم آن ندارم كه در اين سوگند خداوند گناهى بر من نويسد،و براستى كه اين دو سوره را نزد خداوند مقامى بلند است.
🔎 اعتبار حدیث:
ضعیف
✅ نکات:
1️⃣ اینکه حضرت قسم می خورند و می فرمایند هیچ کس را از حکم ورود به بهشت استثناء نمی کنم و از این کار بیمی ندارم، واقعا اوج تاکید و تضمین است. حتما سعی کنیم این فرصت را از دست ندهیم.
2️⃣ اگرچه سند آن صحیح نیست ولی در چند کتاب معتبر شیعه آمده و چند طریق دارد. مضافا اینکه در مستحبات، مشهور فقها بر اساس حدیث شریف «من بلغ»، سند را مهم نمی دانند و بر اساس وعده پیامبر ص، مرتکب آن عمل را مستحق دریافت ثواب مذکور در روایت می دانند.
3️⃣ سایر اعمال شب 23 را از اینجا ببینید.
🔰عضو شوید و روایاتتان را برای ما بفرستید👇
روایات کمتر شنیده شده
روایات کمتر شنیده شده
✏️ موقعیتی بی نظیر در شب 23 ماه مبارک رمضان 📜 متن حدیث: تهذيب الأحکام , جلد۳ , صفحه۱۰۰ عَلِيّ
توضیح:
اینکه گفتیم تعدد طریق دارد نه به این معناست که طریق تا معصوم متعدد است. بلکه همه طرق به بطائنی پسر و پدر و ابوبصیر ختم می شود که بطائنی پسر، به هر حال ضعیف است و در تمام طرق وجود دارد اما همین که چند طریق تا بطائنی وجود دارد، لااقل احتمال صحت سند تا بطائنی را بیشتر می کند و نهایتا هم بر اساس همان حدیث من بلغ، مشهور فقها مشکل را اساسا حل می کنند.
✏️ تعبیری عاشقانه بعد از یک دعوای زن و شوهری!
📜 متن حدیث:
من لا يحضره الفقيه , جلد۳ , صفحه۳۸۹
وَ رَوَى جَمِيلُ بْنُ دَرَّاجٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: «خَيْرُ نِسَائِكُمُ اَلَّتِي إِنْ غَضِبَتْ أَوْ أَغْضَبَتْ قَالَتْ لِزَوْجِهَا يَدِي فِي يَدِكَ لاَ أَكْتَحِلُ بِغُمْضٍ حَتَّى تَرْضَى عَنِّي» .
📖 ترجمه:
من لا یحضره الفقیه / ترجمه بلاغی و غفاری ; ج ۵ ص ۱۸
و جميل بن درّاج گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود: بهترين زنان شما آن زنى است كه چون خشم كند يا به خشمش آورند به شوى خود گويد: دستم در دست تو، ديدهام به خود خواب نبيند مگر اينكه از من راضى شوى.
🔎 اعتبار حدیث:
صحیح
✅ نکات:
افراد در زندگی مشترک بالاخره گاهی عصبانی می شوند، مهم برخورد زیبا و مهربانانه برای جبران آن و استفاده از تعابیر زیبا است. روایت تعبیر عاشقانه ای دارد.
🔰عضو شوید و روایاتتان را برای ما بفرستید👇
روایات کمتر شنیده شده
✏️ اعتراض یک زن پای منبر امیرالمومنین ع
📜 متن حدیث:
الغارات , جلد۱ , صفحه۳۸
جَاءَتِ اِمْرَأَةٌ مِنْ بَنِي عُمَيْسٍ وَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَلَى اَلْمِنْبَرِ فَقَالَتْ: يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ ثَلاَثٌ بَلْبَلْنَ اَلْقُلُوبَ [عَلَيْكَ] قَالَ: وَ مَا هُنَّ؟ قَالَتْ: رِضَاؤُكَ بِالْقَضِيَّةِ، وَ أَخْذُكَ بِالدَّنِيَّةِ، وَ جَزَعُكَ عِنْدَ اَلْبَلِيَّةِ. قَالَ: وَيْحَكِ إِنَّمَا أَنْتِ اِمْرَأَةٌ، اِنْطَلِقِي فَاجْلِسِي عَلَى ذَيْلِكِ. قَالَتْ: لاَ وَ اَللَّهِ مَا مِنْ جُلُوسٍ إِلاَّ فِي ظِلاَلِ اَلسُّيُوفِ .
📖 ترجمه:
الغارات / ترجمه آیتی ; ج ۱ ص ۳۰
محمد بن عبيد اللّه گويد:على عليه السلام بر منبر سخن مىگفت كه زنى از بنى عبس بيامد و گفت:يا امير المؤمنين،سه چيز است كه دلها به وسواس آشفته دارد.
على(عليه السّلام)گفت:آنها كدامند؟
زن گفت:يكى آنكه به حكميت رضا دادى،دو ديگر آنكه به حقارت گراييدى و سوم چون بليّه فراز آمد بىتاب شدى.
على(عليه السّلام)گفت:واى بر تو،تو يك زنى،برو در خانهات بنشين.
زن گفت:نه به خدا،جز در سايۀ شمشير نخواهم نشست.
🔎 اعتبار حدیث:
کتاب الغارات یک کتاب تاریخی است و سلسله اسناد گزارش های آن معمولا متشکل از راویان عامه هست و بنده راهی جهت دسترسی به توثیقشان نمی دانم، اما کتاب تاریخی معتبری هست.
✅ نکات:
یک زن، مقابل حاکم جامعه اسلامی نه تنها انتقاد علنی که حتی اصرار می کند که والله جز در سایه شمشیر نخواهم نشست. از این دست گزارشات در دوران حکومت امیرالمومنین ع چندین مورد وجود دارد. این پست را بخوانید که چند مورد را جمع آوری کرده است.
🔰عضو شوید و روایاتتان را برای ما بفرستید👇
روایات کمتر شنیده شده
✏️ شب عید فطر، روایتی صحیح السند و استفاده از یک واژه مُعَرَّب
📜 متن حدیث:
الکافي , جلد۴ , صفحه۱۶۷
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيىٰ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ يَحْيىٰ، عَنْ جَدِّهِ الْحَسَنِ بْنِ رَاشِدٍ، قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ الله عَلَيْهِ السَّلاَمُ: إِنَّ النَّاسَ يَقُولُونَ: إِنَّ الْمَغْفِرَةَ تَنْزِلُ عَلىٰ مَنْ صَامَ شَهْرَ رَمَضَانَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ . فَقَالَ: «يَا حَسَنُ، إِنَّ الْقَارِيجَارَ إِنَّمَا يُعْطىٰ أُجْرَتَهُ عِنْدَ فَرَاغِهِ؛ ذٰلِكَ لَيْلَةَ الْعِيدِ ». قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ ، فَمَا يَنْبَغِي لَنَا أَنْ نَعْمَلَ فِيهَا؟ فَقَالَ: «إِذَا غَرَبَتِ الشَّمْسُ فَاغْتَسِلْ، وَ إِذَا صَلَّيْتَ الثَّلَاثَ الْمَغْرِبِ فَارْفَعْ يَدَيْكَ ، وَ قُلْ: "يَا ذَا الْمَنِّ ، يَا ذَا الطَّوْلِ ، يَا ذَا الْجُودِ ، يَا مُصْطَفِياً مُحَمَّدا وَ نَاصِرَهُ، صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ اغْفِرْ لِي كُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتُهُ ، أَحْصَيْتَهُ عَلَيَّ وَ نَسِيتُهُ، وَ هُوَ عِنْدَكَ فِي كِتَابِكَ "وَ تَخِرُّ سَاجِداً، وَ تَقُولُ مِائَةَ مَرَّةٍ:" أَتُوبُ إِلَى الله "وَ أَنْتَ سَاجِدٌ، وَ تَسْأَلُ حَوَائِجَكَ ». وَ رُوِيَ: أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَانَ يُصَلِّي فِيهَا رَكْعَتَيْنِ يَقْرَأُ فِي الْأُولى الْحَمْدَ وَ «قل هو الله أحد» أَلْفَ مَرَّةٍ، وَ فِي الثَّانِيَةِ الْحَمْدَ وَ «قل هو الله أحد» مَرَّةً وَاحِدَةً.
📖 ترجمه:
ترجمه فروع کافی ; ج ۳ ص ۳۷۸
حسن بن راشد گويد: به امام صادق عليه السّلام گفتم: مردم (اهل تسنّن) مىگويند: كسى كه ماه رمضان را روزه بگيرد در شب قدر مغفرت بر او نازل مىشود.
فرمود: اى حسن! مزد كارگر را پس از پايان كار مىپردازند و آن در شب عيد مىباشد.
گفتم: فدايت شوم! پس براى ما انجام چه عملى در آن شب شايسته است؟
فرمود: آنگاه كه خورشيد غروب كند، سه ركعت نماز مغرب را به جا آور و دستهايت را بلند كن و بگو:«يا ذا المنّ يا ذا الطّول يا ذا الجود يا مصطفيا محمّدا و ناصره صلّ على محمّد و آله و اغفر لي كلّ ذنب أذنبته أحصيته عليّ و نسيته و هو عندك في كتابك».
سپس سر به سجده مىگذارى و صد بار مىگويى:«أتوب إلى اللّه» و در حال سجده حوائجت را درخواست مىنمايى.
🔎 اعتبار حدیث:
صحیح
✅ نکات:
⬅️ گویی نزد عامه معروف بوده که مغفرت الهی در شب قدر است که بر روزه دار وارد می شود، امام صادق ع این باور را تخطئه می کنند و می فرمایند همانطور که مزد کارگر را انتهای عملش می دهند، مزد روزه دار را هم شب عید فطر می دهند. روایات دیگر هم داریم که وقتی هلال شوال طلوع می کند ملکی ندا می دهند که مومنین بشتابید به سمت جوائزتان که امروز روز جایزه است.
به هر حال شب مهمی است، روایات احیای این شب و قرائت نماز در این شب و غسل عید هم وجود داشت اما خواستم یک روایت صحیح السند را به نمایندگی از سایر روایات باب آورده باشم.
⬅️ قاریجار که در روایت آمده است را گفته اند معرب کاری گر بوده است. یعنی همان کارگر از زبان فارسی به عربی منتقل شده است و تغییر یافته است. چند مثال جالب دیگر از واژه های معرب: طست(تشت)، نرجس(نرگس) سَلجَم (شلغم)، سِراج (چراغ)، طازَج (تازه)، شَوَندَر (چغندر)، خیارشَنبَر (خیارچنبر)، فُستُق (پسته)، بابوج (پاپوش)، باذِنجان (بادنجان)، بِرکار (پرگار)، بَرنامَج (برنامه)، سُنباذَج (سنباده)، نیشان (نشان)
🔰عضو شوید و روایاتتان را برای ما بفرستید👇
روایات کمتر شنیده شده
روایات کمتر شنیده شده
✏️ شب عید فطر، روایتی صحیح السند و استفاده از یک واژه مُعَرَّب 📜 متن حدیث: الکافي , جلد۴ , صفح
عید فطر ان شاالله بر همگی مبارک
پست را ویرایش و بازارسال کردم. مطلبی را در متن روایت اشتباه فهمیده بودم که پس از بازبینی روایت متوجه شدم.
✏️ امامت جماعت امام صادق ع با 33 مرتبه ذکر رکوع!
📜 متن حدیث:
الکافي ج ۳، ص ۳۲۹
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اِبْنِ فَضَّالٍ عَنِ اِبْنِ بُكَيْرٍ عَنْ حَمْزَةَ بْنِ حُمْرَانَ وَ اَلْحَسَنِ بْنِ زِيَادٍ قَالاَ: دَخَلْنَا عَلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ عِنْدَهُ قَوْمٌ فَصَلَّى بِهِمُ اَلْعَصْرَ وَ قَدْ كُنَّا صَلَّيْنَا فَعَدَدْنَا لَهُ فِي رُكُوعِهِ سُبْحَانَ رَبِّيَ اَلْعَظِيمِ أَرْبَعاً وَ ثَلاَثِينَ أَوْ ثَلاَثاً وَ ثَلاَثِينَ مَرَّةً وَ قَالَ أَحَدُهُمَا فِي حَدِيثِهِ وَ بِحَمْدِهِ فِي اَلرُّكُوعِ وَ اَلسُّجُودِ سَوَاءً هَذَا لِأَنَّهُ عَلِمَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ اِحْتِمَالَ اَلْقَوْمِ لِطُولِ رُكُوعِهِ وَ سُجُودِهِ وَ ذَلِكَ أَنَّهُ رُوِيَ أَنَّ اَلْفَضْلَ لِلْإِمَامِ أَنْ يُخَفِّفَ وَ يُصَلِّيَ بِأَضْعَفِ اَلْقَوْمِ.
📖 ترجمه:
ترجمه فروع کافی، جلد ۲، صفحه ۱۵۶
حمزة بن حمران و حسن بن زياد گويند: خدمت امام صادق عليه السّلام شرفياب شديم و گروهى در نزد آن حضرت بودند. حضرت با ايشان نماز عصر را بهجاى آورد، و ما نماز عصر خود را خوانده بوديم. ما شمرديم، حضرتش در ركوع خود سى و چهار - يا سى و سه - مرتبه گفت:«سبحان ربى العظيم». يكى از آن دو راوى در حديث خود گويد: حضرتش «و بحمده»(يعنى «سبحان ربى العظيم و بحمده» و «سبحان ربى الاعلى و بحمده») را در ركوع و سجود به يك تعداد گفت؛ زيرا آن حضرت مىدانست كه اين گروه توانايى طول ركوع و سجود را دارند، وگرنه روايت شده است كه امام جماعت بايد نماز خود را سبك كند و حال افراد ضعيف و ناتوان را مراعات نمايد.
🔎 اعتبار حدیث:
موثق✔️
✅ نکات:
قاعدتا در جمع بین این روایت معتبر و روایاتی که می فرمایند امام جماعت نماز را طولانی نکند و مراعات حال اضعف مامومین را نماید، باید گفت که مامومینِ جماعت در اینجا ضعیف نبوده و توانایی تحمل را داشته اند. ولی اساسا گمان می کنم امروزه از ائمه جماعات زیادی انتظار سریع خواندن نماز را داریم، فرض کنید یک امام جماعت برای افراد توانا، نه 33 مرتبه که 7 مرتبه در هر کدام از رکوع ها، سبحان ربی العظیم و بحمده را تکرار کند، عکس العمل مردم چه خواهد بود؟!!!
🔰عضو شوید و روایاتتان را برای ما بفرستید👇
روایات کمتر شنیده شده
✏️ خوبی و بدی را از قلبت بپرس!
📜 متن حدیث:
قرب الإسناد , جلد۱ , صفحه۳۱۷
اَلْحَسَنُ بْنُ ظَرِيفٍ ، عَنْ مَعْمَرٍ ، عَنِ اَلرِّضَا ، عَنْ أَبِيهِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: ..... وَ مِنْ ذَلِكَ[معجزات النبی ص] : أَنَّ وَابِصَةَ بْنَ مَعْبَدٍ اَلْأَسَدِيَّ أَتَاهُ فَقَالَ: لاَ أَدَعُ مِنَ اَلْبِرِّ وَ اَلْإِثْمِ شَيْئاً إِلاَّ سَأَلْتُهُ عَنْهُ، فَلَمَّا أَتَاهُ قَالَ لَهُ بَعْضُ أَصْحَابِهِ: إِلَيْكَ يَا وَابِصَةُ عَنْ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ، فَقَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : اُدْنُهْ يَا وَابِصَةُ ، فَدَنَوْتُ. فَقَالَ: أَ تَسْاَلُ عَمَّا جِئْتَ لَهُ أَوْ أُخْبِرُكَ؟ قَالَ: أَخْبِرْنِي. قَالَ: جِئْتَ تَسْأَلُ عَنِ اَلْبِرِّ وَ اَلْإِثْمِ. قَالَ: نَعَمْ. فَضَرَبَ بِيَدِهِ عَلَى صَدْرِهِ، ثُمَّ قَالَ: يَا وَابِصَةُ اَلْبِرُّ مَا اِطْمَأَنَّ بِهِ اَلصَّدْرُ، وَ اَلْإِثْمُ مَا تَرَدَّدَ فِي اَلصَّدْرِ و جَالَ فِي اَلْقَلْبِ، وَ إِنْ أَفْتَاكَ اَلنَّاسُ وَ أَفْتَوْكَ .
📖 ترجمه:
جلوه های اعجاز معصومین علیهم السلام ; ج ۱ ص ۸۰
وابصۀ اسدى به حضور پيامبر آمد و با خودش گفت از تمام نيكيها و بديها از او مىپرسم. شخصى به وابصه گفت: برو از پيامبر سؤال كن. رسول خدا-صلّى اللّٰه عليه و آله-فرمود:«بگذاريد وابصه نزديك بيايد». وابصه نزديك آمد. حضرت فرمود:«مىپرسى، يا من از پرسشهايت خبر دهم؟». وابصه گفت: شما خبر دهيد. حضرت فرمود:«آمدهاى كه از نيكى و بدى سؤال كنى». گفت: بلى، همين طور است. حضرت دستش را به سينه او زد و فرمود:«نيكى چيزى است كه روح به آن مطمئن شود و قلب در او شك نكند. و بدى چيزى است كه قلب در او شك كند» .
🔎 اعتبار حدیث:
صحیح ✔️ و با واسطه کم تا معصوم (اساسا مرحوم حمیری در قرب الاسناد، احادیثی را جمع کرده است که واسطه شان تا معصوم ع کم است)
✅ نکات:
1️⃣ مترجم محترم جمله انتهایی حدیث را ترجمه نکرده اند که بنده از ترجمه میزان الحکمه اضاقه می کنم: هرچند مردم [جواز آن را] به تو حكم كنند و فتوا دهند.
2️⃣ روشن است که این حدیث باید با ادله تقلید، برائت و احتیاط دیده شود تا بتوان به نتیجه نهایی رسید ولی در اینجا که به قول آیت الله جوادی یک حجیتی برای قلب مومن قائل می شوند که بر فتوا هم مقدم شده است. در برخی منابع حدیثی این تعبیر آمده است یا وابصه! استفت نفسک. از قلبت سوال کن. البته ممکن است همانطور که اکثریت از حدیث فهمیده اند، روایت فقط ناظر به احتیاط باشد. چرا که با احتیاط است که دل آرام می گیرد. کلا نیاز به تامل و بحث بیشتری دارد...
3️⃣ روایت نه تنها شامل یک اعجاز از پیامبر ص است و حضرت از غیب فرمودند وابصه برای چه سوالی آمده است، بلکه اصل حدیث از امام کاظم ع در پنج سالگی در محضر پدرشان امام صادق ع و در پاسخ به غیرمسلمانان است. ابتدای حدیث، حضرت می فرمایند من در آن زمان 5 سال داشتم و پدرم به آنان گفت سوال هایتان را از این کودک بپرسید.
3️⃣ افراد موجود در سند همگی ثقه و امامی هستند لکن نقل حسن بن ظریف از معمر بن خلاد فقط در همین یک سند وجود دارد. آیا این احتمال سقط را بالا می برد و اعتبار را خراب می کند یا خیر؟ لطفا رفقای اهل فن در خصوصی راهنمایی کنند🙏 البته حسن بن ظریف نقل های بسیاری با یک دو و سه واسطه از امام صادق ع دارد یعنی از لحاظ طبقات روات کاملا محتمل است که با یک واسطه از امام رضا ع نقل داشته باشد، آن چه ایجاد تردید می کند این است که فقط یک نقل از معمر دارد.(نرم افزار درایه اشکالی نگرفته و صحیح دانسته)
🔰عضو شوید و روایاتتان را برای ما بفرستید👇
روایات کمتر شنیده شده
روایات کمتر شنیده شده
✏️ خوبی و بدی را از قلبت بپرس! 📜 متن حدیث: قرب الإسناد , جلد۱ , صفحه۳۱۷ اَلْحَسَنُ بْنُ ظَرِ
درباره نکته 3️⃣ اگر رفقای اهل فن می توانند راهنمایی کنند:
@mohammad_rezaei65
کلا هم اگر کسی از رفقا نکاتی مفید پیرامون احادیث داشت با حقیر در میان بگذارد شاید برای دیگران هم مفید باشد و منتشر کنیم.
✏️ اعتراف زن زناکار در محضر امیرالمؤمنین ع
📜 متن حدیث:
الکافي ج ۷، ص ۱۸۵
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ عِمْرَانَ بْنِ مِيثَمٍ أَوْ صَالِحِ بْنِ مِيثَمٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: أَتَتِ اِمْرَأَةٌ مُجِحٌّ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقَالَتْ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ إِنِّي زَنَيْتُ فَطَهِّرْنِي طَهَّرَكَ اَللَّهُ فَإِنَّ عَذَابَ اَلدُّنْيَا أَيْسَرُ مِنْ عَذَابِ اَلْآخِرَةِ اَلَّذِي لاَ يَنْقَطِعُ فَقَالَ لَهَا مِمَّا أُطَهِّرُكِ فَقَالَتْ إِنِّي زَنَيْتُ فَقَالَ لَهَا أَ وَ ذَاتُ بَعْلٍ أَنْتِ أَمْ غَيْرُ ذَلِكِ فَقَالَتْ بَلْ ذَاتُ بَعْلٍ فَقَالَ لَهَا أَ فَحَاضِراً كَانَ بَعْلُكِ إِذْ فَعَلْتِ مَا فَعَلْتِ أَمْ غَائِباً....
ادامه متن عربی را از اینجا ببینید.
📖 ترجمه:
دانشنامه امام علی ع، ج1 ص1569
در عصر حکومت امام علی علیه السلام زنی که حامله بود و نزدیک زایمانش مرتکب عمل زنا شد، به محضر امیرالمؤمنین علیه السلام آمد عرض کرد:
من زنا کردهام، پس مرا پاکیزه کن که عذاب دنیا آسانتر از عذاب همیشگی آخرت است.
حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: از چه تو را طاهر کنم؟
زن گفت: از زنایی که کردهام.
امام علی علیه السلام فرمود: آیا شوهر داری؟
عرض کرد: بله صاحب شوهر هستم.
حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود:
آیا آن زمانی که مرتکب زنا شدی شوهرت حاضر بود یا از تو دور بود؟
زن گفت: بله او در دسترس بود....
ادامه متن ترجمه را از اینجا ببینید
🔎 اعتبار حدیث:
صحیح
البته در سندی که اینجا آورده ایم علی بن ابی حمزه بطائنی وجود دارد که اختلافی است لکن مرحوم کلینی ذیل حدیث سند دیگری ذکر کرده که صحیح است.
✅ نکات:
حضرت تمام تلاششان را کردند که این حد ثابت نشود، حتی به شدت از فردی که باعث شد شهادت چهارم ثابت شود عصبانی شدند. به نظرم باید در فهممان از غیرت دینی تجدید نظر کنیم!
🔰عضو شوید و روایاتتان را برای ما بفرستید👇
روایات کمتر شنیده شده
✏️ عذرخواهی خداوند از مومن فقیر!
📜 متن حدیث:
الکافي ج۲ ص۲۶۴
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ عَفَّانَ عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ جَلَّ ثَنَاؤُهُ لَيَعْتَذِرُ إِلَى عَبْدِهِ اَلْمُؤْمِنِ اَلْمُحْوِجِ فِي اَلدُّنْيَا كَمَا يَعْتَذِرُ اَلْأَخُ إِلَى أَخِيهِ فَيَقُولُ وَ عِزَّتِي وَ جَلاَلِي مَا أَحْوَجْتُكَ فِي اَلدُّنْيَا مِنْ هَوَانٍ كَانَ بِكَ عَلَيَّ فَارْفَعْ هَذَا اَلسَّجْفَ فَانْظُرْ إِلَى مَا عَوَّضْتُكَ مِنَ اَلدُّنْيَا قَالَ فَيَرْفَعُ فَيَقُولُ مَا ضَرَّنِي مَا مَنَعْتَنِي مَعَ مَا عَوَّضْتَنِي
📖 ترجمه:
اصول کافی / ترجمه مصطفوی ; ج ۳ ص ۳۶۴
امام صادق عليه السّلام فرمود: همانا (روز قيامت) خدا - جل ثناؤه - از بنده مؤمن محتاج در دنيايش پوزش ميخواهد، چنان كه برادرى از برادرش پوزش ميخواهد و ميفرمايد: بعزت و جلالم سوگند كه ترا در دنيا براى خواريت در نظرم محتاج نكردم، اين روپوش را بردار و به بين بجاى دنيا بتو چه دادهام، او بردارد و گويد: با اين عوض كه عطا فرمودى، زيانى بمن ندارد آنچه از دنيا از من باز گرفتى.
🔎 اعتبار حدیث:
ضعیف مهمل به خاطر ناشناس بودن علی بن عفان(بقیه سند خوب است)
✅ نکات:
حضرت فرمودند«كَمَا يَعْتَذِرُ اَلْأَخُ إِلَى أَخِيهِ » تا یک معنای عجیب و غریب از عذرخواهی در نیاروریم و اصل معنا رو منقلب نکنیم! خیر! خداوند خیلی محترمانه از فقیر مومن عذرخواهی میکند تا دل مومن آرام بگیرد و میگوید بیا این عوضش را هم بگیر تا جبران سختی ها باشد. البته پر واضح است که عذرخواهی همیشه برای اشتباه نیست! بلکه یک فرد محترم وقتی به واسطه او سختی ای به دیگری می رسد عذرخواهی می کند حتی اگر آن سختی به نفع فرد سختی کشیده باشد. مثلا فرزندت را برای تزریق آمپول به دکتر می بری و برای سختی ای که متحمل شده از او عذرخواهی می کنی تا تسکین یابد.
🔰عضو شوید و روایاتتان را برای ما بفرستید👇
روایات کمتر شنیده شده
✏️ امام صادق ع و استفاده از واژه فارسی!
📜 متن حدیث:
الکافي , جلد۷ , صفحه۱۶۹
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ دَاوُدَ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مَاتَ رَجُلٌ عَلَى عَهْدِ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَارِثٌ فَدَفَعَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مِيرَاثَهُ إِلَى هَمْشَهْرِيجِهِ
📖 ترجمه:
ترجمه فروع کافی ; ج ۹ ص ۴۱۲
امام صادق عليه السّلام فرمود: در زمان امير مؤمنان على عليه السّلام مردى بىوارث از دنيا رفت. پس آن حضرت ميراث او را به همشهرى او داد.
🔎 اعتبار حدیث:
حدیث ضعیف و مرسل است هم به خاطر ضعف داوود صرمی و هم به خاطر اینکه واسطه او و امام صادق ع حذف شده است.
✅ نکات:
1️⃣ روایت را برای این فرستادم که امام صادق ع از واژه فارسی «همشهری» استفاده کردند😊 جالب بود!
2️⃣ از روایت استفاده فقهی نکنید، نتیجه نهایی در جمع روایات با ظاهر بدوی این روایت متفاوت خواهد شد.
🔰عضو شوید و روایاتتان را برای ما بفرستید👇
روایات کمتر شنیده شده
✏️ إِذَا كُتِبَ اَلْكِتَابُ قُتِلَ اَلْحُسَيْنُ! قاتلان اصلی امام حسین ع!
📜 متن حدیث:
الکافي , جلد۸ , صفحه۱۷۹
عَنْهُ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : فِي قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «مٰا يَكُونُ مِنْ نَجْوىٰ ثَلاٰثَةٍ إِلاّٰ هُوَ رٰابِعُهُمْ وَ لاٰ خَمْسَةٍ إِلاّٰ هُوَ سٰادِسُهُمْ وَ لاٰ أَدْنىٰ مِنْ ذٰلِكَ وَ لاٰ أَكْثَرَ إِلاّٰ هُوَ مَعَهُمْ أَيْنَ مٰا كٰانُوا ثُمَّ يُنَبِّئُهُمْ بِمٰا عَمِلُوا يَوْمَ اَلْقِيٰامَةِ إِنَّ اَللّٰهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ » قَالَ نَزَلَتْ هَذِهِ اَلْآيَةُ فِي فُلاَنٍ وَ فُلاَنٍ وَ أَبِي عُبَيْدَةَ اَلْجَرَّاحِ وَ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ عَوْفٍ وَ سَالِمٍ مَوْلَى أَبِي حُذَيْفَةَ وَ اَلْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ حَيْثُ كَتَبُوا اَلْكِتَابَ بَيْنَهُمْ وَ تَعَاهَدُوا وَ تَوَافَقُوا لَئِنْ مَضَى مُحَمَّدٌ لاَ تَكُونُ اَلْخِلاَفَةُ فِي بَنِي هَاشِمٍ وَ لاَ اَلنُّبُوَّةُ أَبَداً فَأَنْزَلَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهِمْ هَذِهِ اَلْآيَةَ قَالَ قُلْتُ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «أَمْ أَبْرَمُوا أَمْراً فَإِنّٰا مُبْرِمُونَ `أَمْ يَحْسَبُونَ أَنّٰا لاٰ نَسْمَعُ سِرَّهُمْ وَ نَجْوٰاهُمْ بَلىٰ وَ رُسُلُنٰا لَدَيْهِمْ يَكْتُبُونَ » قَالَ وَ هَاتَانِ اَلْآيَتَانِ نَزَلَتَا فِيهِمْ ذَلِكَ اَلْيَوْمَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لَعَلَّكَ تَرَى أَنَّهُ كَانَ يَوْمٌ يُشْبِهُ يَوْمَ كَتْبِ اَلْكِتَابِ إِلاَّ يَوْمَ قَتْلِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ هَكَذَا كَانَ فِي سَابِقِ عِلْمِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ اَلَّذِي أَعْلَمَهُ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنْ إِذَا كُتِبَ اَلْكِتَابُ قُتِلَ اَلْحُسَيْنُ وَ خَرَجَ اَلْمُلْكُ مِنْ بَنِي هَاشِمٍ فَقَدْ كَانَ ذَلِكَ كُلُّهُ
📖 ترجمه:
الروضة من الکافی / ترجمه رسولی محلاتی ; ج ۱ ص
ابو بصير از امام صادق عليه السّلام روايت كند در تفسير گفتار خداى عز و جل:«رازگوئى سه نفرى نباشد جز آنكه خدا چهارمين آنهاست و نه پنج نفرى جز آنكه خدا ششمين آنها است و نه كمتر از اين و نه بيشترى هست جز آنكه هر كجا باشند خدا نزد آنها است، آنگاه روز رستاخيز از كارهائى كه كردهاند آگاهشان سازد كه براستى خدا بهمه چيز دانا است»(سورۀ مجادله آيۀ 7) فرمود: اين آيه در بارۀ فلان و فلان و ابو عبيدۀ جراح و عبد الرحمن بن عوف و سالم مولى ابو حذيفه و مغيرة بن شعبة نازل شد آنگاه كه ميان خود نامۀ نوشتند و هم عهد گشته و توافق كردند كه اگر محمد (صلّى الله عليه و آله) از دنيا رفت هرگز نگذارند خلافت در بنى هاشم قرار گيرد، پس خداى تعالى اين آيه را در شأن آنها نازل فرمود. گويد: عرضكردم: گفتار خداى عز و جل (چيست كه فرمايد): «آيا مگر كارى را استوار كردهاند كه ما هم استواركنان هستيم، يا پندارند كه ما نهان گفتن و راز گفتنشان را نميشنويم، چرا و فرستادگان ما كه همراه آنانند مينويسند»(سورۀ زخرف آيۀ 79-80). فرمود: اين دو آيه نيز در بارۀ آنها در همان روز نازل گشت. امام صادق عليه السّلام فرمود: شايد تو عقيده دارى كه بجز روز كشته شدن حسين عليه السّلام روزى (در شومى) مانند آن روزى كه اين نامه در ميان آنها نوشته شد هست؟(نه چنين روز شومى نبود) و اين چنين در علم خداى عز و جل گذشته بود و خدا هم پيامبر خود را بدان آگاه كرده بود كه اگر اين نامۀ (ننگين) نوشته شود حسين عليه السّلام كشته خواهد شد و زمامدارى و حكومت از دست بنى هاشم بيرون خواهد رفت و همۀ اينها هم شد.
🔎 اعتبار حدیث:
ضعیف. طبق قول محققین در علی بن الحسین ظاهرا تصحیف رخ داده و الا علامه مجلسی سند را علی الاظهر موثق می دانسته.
✅ نکات:
حسین بن علی ع روزی کشته شد که فلانی و فلانی و برخی دیگر عهد بستند که خلافت در بنی هاشم نباشد! از برخی نقل است که همینکه نبوت در بنی هاشم بوده کافیست، دیگر خلافت نباید در بنی هاشم بماند! نگاه قبیله ای در بین عرب یک پدیده عجیب و نیازمند تحقیق و بررسی است. بالاخره روایات ما در آن فضا صادر شده است و چه بسی برای فهم برخی ارتکازات مشافهین روایات بی تاثیر نباشد.
🔰عضو شوید و روایاتتان را برای ما بفرستید👇
روایات کمتر شنیده شده
✏️ تقیه ای که اگر نبود، ابوذر سلمان را می کشت!
📜 متن حدیث:
الکافي , جلد۱ , صفحه۴۰۱
أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ عَنْ عِمْرَانَ بْنِ مُوسَى عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: ذُكِرَتِ اَلتَّقِيَّةُ يَوْماً عِنْدَ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ فَقَالَ وَ اَللَّهِ لَوْ عَلِمَ أَبُو ذَرٍّ مَا فِي قَلْبِ سَلْمَانَ لَقَتَلَهُ وَ لَقَدْ آخَى رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ بَيْنَهُمَا فَمَا ظَنُّكُمْ بِسَائِرِ اَلْخَلْقِ إِنَّ عِلْمَ اَلْعُلَمَاءِ صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ لاَ يَحْتَمِلُهُ إِلاَّ نَبِيٌّ مُرْسَلٌ أَوْ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ أَوْ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ اِمْتَحَنَ اَللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِيمَانِ فَقَالَ وَ إِنَّمَا صَارَ سَلْمَانُ مِنَ اَلْعُلَمَاءِ لِأَنَّهُ اِمْرُؤٌ مِنَّا أَهْلَ اَلْبَيْتِ فَلِذَلِكَ نَسَبْتُهُ إِلَى اَلْعُلَمَاءِ.
📖 ترجمه:
اصول کافی / ترجمه مصطفوی ; ج ۲ ص ۲۵۴
امام صادق عليه السلام فرمود: روزى نزد على بن الحسين عليهما السلام سخن از تقيه پيش آمد آن حضرت فرمود: بخدا اگر ابوذر مىدانست آنچه در دل سلمان بود. او را ميكشت، در صورتى كه پيغمبر صلّى اللّٰه عليه و آله ميان آن دو برادرى برقرار كرد، پس در باره مردم ديگر چه گمان داريد؟ همانا علم علماء صعب و مستصعب است، جز پيغمبر مرسل يا فرشته مقرب يا بنده مؤمنى كه خدا دلش را بايمان آزموده طاقت تحمل آن را ندارد، سپس فرمود: و سلمان از اين رو از جمله علماء شد كه او مرديست از ما خانواده و از اين جهت او را در رديف علماء آوردم.
🔎 اعتبار حدیث:
موثق✔️ مسعدة بن صدقه ثقه است لکن غیر امامی و لذا به جای صحیح، موثق گفتیم.
✅ نکات:
یا باید بگوییم حضرت دارند تعارف می کنند یا از تعجب دهانمان باز بماند! یعنی اگر سلمان تقیه را رعایت نمی کرد و ما فی الضمیرش را برای ابوذر می گفت، ابوذر او را می کشت!!! تا چه رسد به مردم عادی! گاهی ما فکر می کنیم فهمیدن کنه و واقع دین به همین سادگی است که از مشهورات، اطلاق و عموم چند خبر واحد و چند قاعده عقلی ناقص، واقع دین را پس از هزار و اندی سال دست به دست شدن روایات و حذف قرائن روایات و عدم شناخت ارتکازات عصر صدور و تحریفات و تصحیفات و تقیه و محرومیت از حضور امام معصوم ع بفهمیم! ما خیلی هنر کنیم باید به حجتی در اعمال خود برسیم و ان شا الله اهل نجات باشیم و دعا کنیم خداوند حضور فصل الخطاب خود را تعجیل نماید!
🔰عضو شوید و روایاتتان را برای ما بفرستید👇
روایات کمتر شنیده شده
✏️ فقیه شیعه ای که از امیرالمومنین ع بیزاری جست!
📜 متن حدیث:
الکافي , جلد۲ , صفحه۲۲۱
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ زَكَرِيَّا اَلْمُؤْمِنِ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ أَسَدٍ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ عَطَاءٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ رَجُلاَنِ مِنْ أَهْلِ اَلْكُوفَةِ أُخِذَا فَقِيلَ لَهُمَا اِبْرَأَا مِنْ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ فَبَرِئَ وَاحِدٌ مِنْهُمَا وَ أَبَى اَلْآخَرُ فَخُلِّيَ سَبِيلُ اَلَّذِي بَرِئَ وَ قُتِلَ اَلْآخَرُ فَقَالَ أَمَّا اَلَّذِي بَرِئَ فَرَجُلٌ فَقِيهٌ فِي دِينِهِ وَ أَمَّا اَلَّذِي لَمْ يَبْرَأْ فَرَجُلٌ تَعَجَّلَ إِلَى اَلْجَنَّةِ .
📖 ترجمه:
اصول کافی / ترجمه مصطفوی ; ج ۳ ص ۳۱۳
عبد اللّٰه بن عطا گويد: بامام باقر عليه السّلام عرضكردم: دو مرد از اهل كوفه را دستگير كرده بآنها گفتند: از امير المؤمنين بيزارى جوئيد، يكى از آنها بيزارى جست و ديگرى سر پيچى كرد، آن را كه بيزارى جست رها كردند و ديگرى را كشتند، امام فرمود: آنكه بيزارى جسته مرديست دانشمند در دين خود و اما آنكه بيزارى نجست، مرديست كه بسوى بهشت شتافته است.
🔎 اعتبار حدیث:
ضعیف
✅ نکات:
1️⃣ چقدر سخت است! فرض کنید یک داعشی جلوی شما را بگیرد و از شما بخواهد که بگویی «من از علی و خانواده اش بیزار هستم»! حضرت فرمودند انسانی که دینشناس است برائت می جوید!
2️⃣ این تعبیر «تَعَجَّلَ إِلَى اَلْجَنَّةِ» را ترجمه کرده اند «به بهشت شتافته» در حالی که چه بسی معنایش متفاوت باشد؛ یعنی در رسیدن به بهشت عجله کرده است! بار معنایی متفاوت می شود، و الله العالم.
🔰عضو شوید و روایاتتان را برای ما بفرستید👇
روایات کمتر شنیده شده
✏️ هر کس با من بیاید شهید می شود!
📜 متن حدیث:
بصائر الدرجات في فضائل آل محمد علیهم السلام , جلد۱ , صفحه۴۸۱
حَدَّثَنَا أَيُّوبُ بْنُ نُوحٍ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى عَنْ مَرْوَانَ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنْ حَمْزَةَ بْنِ حُمْرَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: ذَكَرْنَا خُرُوجَ اَلْحُسَيْنِ وَ تَخَلُّفَ اِبْنِ اَلْحَنَفِيَّةِ عَنْهُ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ يَا حَمْزَةُ إِنِّي سَأُحَدِّثُكَ فِي هَذَا اَلْحَدِيثِ وَ لاَ تَسْأَلْ عَنْهُ بَعْدَ مَجْلِسِنَا هَذَا إِنَّ اَلْحُسَيْنَ لَمَّا فَصَلَ مُتَوَجِّهاً دَعَا بِقِرْطَاسٍ وَ كَتَبَ« بِسْمِ اَللَّهِ اَلرَّحْمَنِ اَلرَّحِيمِ » مِنَ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ إِلَى بَنِي هَاشِمٍ أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّهُ مَنْ ألحق[لَحِقَ]بِي مِنْكُمْ اُسْتُشْهِدَ مَعِي وَ مَنْ تَخَلَّفَ لَمْ يَبْلُغِ اَلْفَتْحَ وَ اَلسَّلاَمُ. .
📖 ترجمه:
کامل الزیارات / ترجمه ذهنی تهرانی ; ج ۱ ص ۲۳۵
پدرم عليه الرحمه و جماعتى از اساتيدم، از سعد بن عبد اللّٰه، از على بن اسماعيل بن عيسى و محمّد بن حسين بن ابى الخطاب از محمّد بن عمرو بن سعيد زيّات از عبد اللّٰه بن بكير، از زراره از حضرت ابى جعفر عليه السّلام نقل نموده كه آن حضرت فرمودند: حضرت حسين بن على سلام اللّٰه عليهما نامهاى از مكّه به محمّد بن على عليه السّلام به اين شرح مرقوم فرمودند: « بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ » از طرف حسين بن على عليهما السّلام به محمّد بن على عليه السّلام (يعنى محمّد بن حنفيّة) و بنى هاشمى كه او را قبول داشته و با وى مىباشند: امّا بعد: هر كس با من همراه شود شهيد خواهد شد و آنان كه همراهى نكرده و با من نباشند فتح و گشايش به خود نخواهند ديد و السّلام.
🔎 اعتبار حدیث:
ضعیف به خاطر مجهول بودن مروان بن اسماعیل(بقیه سند خوب است)
✅ نکات:
تحلیل حرکت ابی عبدالله ع از کارهای مهم تاریخی و کلامی است. باید روایتی از حرکت حضرت ارائه دهید که این داده های تاریخی و روایی را توجیه نماید:
⬅️ زمانی که صحابه رسول الله ص در مدینه خواستند با یزید بیعت کنند، حضرت برای بیعت نکردن، شبانه از مدینه به سمت مکه حرکت می کنند.
⬅️ حضرت نه تنها به علم غیب شخصی خود می دانسته شهید می شود که حتی علنی هم به بنی هاشم فرموده هر کس با من بیاید شهید می شود.
⬅️ حضرت با رسیدن نامه کوفیان تصمیم به حرکت به سمت کوفه نمی گیرند بلکه حتی بعد از آمدن نمایندگان کوفیان هم تصمیم نمی گیرند و تنها بعد از اینکه مسلم را برای اختبار و اخذ بیعت به کوفه فرستادند و نامه مثبت مسلم را دیدند، حرکت به سمت کوفه نمودند.
⬅️ بعد از خبر شهادت مسلم و مواجهه با سپاه حر که معلوم می شود پیروزی ظاهری منتفی است، حضرت تصمیم به بازگشت می گیرند که با ممانعت سپاه حر مواجه می شوند و حر می خواهد حضرت را دستگیر کند و به کوفه ببرد(روشن است که حضرت ولو در ظاهر نمی خواهد در نبرد نابرابر با نتیجه از پیش معلوم شرکت کند). راهی میانه در پیش می گیرند که از کوفه دور شوند و نهایتا در کربلا با سپاه کوفه مواجه می شوند و اینجا به تعبیر خود حضرت، مخیر بین ذلت و شهادت می شوند و شهادت را بر می گزینند.
🔰عضو شوید و روایاتتان را برای ما بفرستید👇
روایات کمتر شنیده شده
✏️ حدیثی که امیدوارم جعلی باشد!
📜 متن حدیث:
الکافي ج ۱، ص ۵۴
اَلْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جُمْهُورٍ اَلْعَمِّيِّ يَرْفَعُهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : إِذَا ظَهَرَتِ اَلْبِدَعُ فِي أُمَّتِي فَلْيُظْهِرِ اَلْعَالِمُ عِلْمَهُ فَمَنْ لَمْ يَفْعَلْ فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اَللَّهِ
📖 ترجمه:
اصول کافی / ترجمه مصطفوی، جلد ۱، صفحه ۷۰
رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) فرمود: زمانى كه در امتم بدعتها هويدا گشت بر عالم است كه علم خويش را آشكار كند، هر كه نكند لعنت خدا بر او باد.
🔎 اعتبار حدیث:
ضعیف، مرفوع
✅ نکات:
اولین بار است که دعا میکنم حدیثی جعلی باشد! امیدم به ضعف سند حدیث است و الا مسئولیت عجیب و سنگینی است! جامعه پر از بدعت است پر از واژگون جلوه دادن دین است؛ اشتباهاتی که حتی بعضا توسط ما روحانیونی که در تلقی و تبلیغ دین به مشهورات جامعه دینی بسنده می کنیم، ارائه می شود. مسائلی که اگر جهت اصلاح بخواهی به آن ورود کنی اول دردسر و سختی و قضاوت شدن توسط افراد است. چه مباحث اخلاقی، چه کلامی و چه سیاسی و حتی بعضا احکام!
🔰عضو شوید و روایاتتان را برای ما بفرستید👇
روایات کمتر شنیده شده
به همین راحتی👆
🔎 اعتبار سند:
موثق(بر اساس معیار نرم افزار درایه)
📚 توضیحی درباره کتاب و مولف:
ثوابُ الأعمال و عقابُ الأعمال، اثر شیخ صدوق است. شیخ صدوق مولف یکی از کتب اربعه شیعه است. کتب چهارگانه شیعه، توسط سه نفر که همگی نامشان محمد است(معروف به محمدون ثلاث) تالیف شده اند:
1⃣ محمد بن علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی(شیخ صدوق)
مولف کتاب من لایحضره الفقیه، از کتب اربعه.
2⃣ محمد بن یعقوب کلینی
مولف کتاب کافی از کتب اربعه.
3⃣ محمد بن حسن طوسی(شیخ طوسی)
مولف دو کتاب تهذیب و استبصار از کتب اربعه.
🔰عضو شوید و روایاتتان را برای ما بفرستید👇
روایات کمتر شنیده شده
با پدرت مخاصمه کن!
🔎 اعتبار سند:
ضعیف(حکم بن ابی عقیله توثیق ندارد)
1️⃣ هدیه به ذوی الارحام، قابل پس گرفتن نیست.
2️⃣ گرفتن حق عیب نیست. در روایتی داریم که «لاَ يُعَابُ اَلرَّجُلُ بِأَخْذِ حَقِّهِ وَ إِنَّمَا يُعَابُ بِأَخْذِ مَا لَيْسَ لَهُ». اما همانطور که حضرت فرمودند، در روند اخذ این حق، حفظ احترام نسبت به والدین نباید ترک شود.
3️⃣ گذشت و بخشش مورد تاکید روایات است اما شاید در جمع روایات «گرفتن حق شخصی» و روایات «گذشت از حق شخصی»، باید اینگونه گفت که وقتی حق به گونه ای هست که انسان با توجه به شناختی که از خود دارد می تواند بدون ایجاد مشکلات پسینی از آن بگذرد و آن را فراموش کند، چنین کند و الا حق خود را استیفاء کند. شاهد جمع، روایتی است که می فرماید «اَلْعِتَابُ مِفْتَاحُ اَلْثقَالِ وَ اَلْعِتَابُ خَيْرٌ مِنَ اَلْحِقْدِ». یعنی با اینکه سرزنش کردن کلید آزار است ولی اگر نمی توانی به دل نگیری و تبدیل به کینه می شود، همان سرزنش بهتر است. و الله اعلم...
🔰عضو شوید و روایاتتان را برای ما بفرستید👇
روایات کمتر شنیده شده
خدا به عمل اندک هم راضی می شود!
🔍 اعتبار حدیث:
موثق
👈 توضیحات و روایات تکمیلی خواهد آمد، ان شا الله.
🔰عضو شوید و روایاتتان را برای ما بفرستید👇
روایات کمتر شنیده شده
با مستی خواب وارد نماز نشوید!
🔍 اعتبار حدیث: صحیح
⬅️ چند روایت داریم که آیه شریفه «لاتقرب الصلاة و انتم سکاری» را برای مومنین به سکر النوم تفسیر نموده اند، یعنی مستی خواب! ادامه آیه هم میفرماید «حَتَّىٰ تَعلَمُواْ مَا تَقُولُونَ» یعنی علت حکم را این دانسته اند که در این حالت نمیفهمید دارید چه می گویید. به نظر می رسد این تعلیل در مراتب پایین خواب آلودگی وجود ندارد. یعنی شاید به صرف اینکه انسان خوابش بیاید، خوابیدن و تاخیر صلات مطلوب نباشد، بلکه حکم مربوط به مرتبه های بالاتر خواب باشد و الله العالم...
⬅️ قاعدتا بر اساس این دسته روایات، بهتر است انسان قبل از رسیدن وقت نماز طوری خوابش را مدیریت کند که وقت فضیلت نماز، خواب آلود نباشد. مثلا شبها زودتر بخوابد.
🔰عضو شوید و روایاتتان را برای ما بفرستید👇
روایات کمتر شنیده شده