eitaa logo
روایت ها و حکایت ها
1.8هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
311 ویدیو
29 فایل
فیش های منبر و یادداشت های روایی و تفسیری و نکات تربیتی و اخلاقی،آمیخته با مطالب روز و اشعار ناب و تاریخ ... ارتباط با ما https://eitaa.com/MA1371 طلبه حقیر محمد جواد جنگی لینک کانال @revayathavahekayatha1
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از اَحْمَدْیاسرِ وافی
خلاصه اش اینه که جوانان قمی پیراهنی را که امام رضا به دعبل هدیه کرده بودند از او ربودند!
روایت داستانی پنج فرمان ابو الصّلت هروىّ گويد: از امام رضا عليه السّلام شنيدم كه فرمود: خداوند- عزّ و جلّ- به يكى از انبيايش وحى فرمود كه: فردا صبح، اوّلين چيزى را كه ديدى، بخور، و دومى را پنهان كن، و سوّمى را قبول كن، و چهارمى را نااميد نكن و از پنجمى فرار كن. فردا صبح، حركت كرد و در راه به كوهى سياه و بزرگ برخورد كرد، ايستاد و گفت: پروردگارم- عزّ و جلّ- مرا امر فرموده كه اين را بخورم و (از اين فرمان) متحيّر ماند، سپس با خود گفت: پروردگارم جلّ جلاله مرا به چيزى امر ميكند كه توان آن را داشته باشم. آنگاه بطرف آن حركت كرد كه آن را بخورد، و هر قدر كه به آن نزديك مى‌شد، كوه كوچكتر ميگرديد تا به آن رسيد و آن را به اندازه يك لقمه يافت، آن را خورد و از هر غذايى لذيذتر يافت. سپس حركت كرد و تشتى از طلا يافت و گفت: پروردگارم مرا امر فرموده كه اين را پنهان كنم، حفره‌اى حفر كرد و تشت را درون آن قرار داد و خاك بر آن ريخت و حركت كرد، پشت سر خود را نگاه كرد و متوجّه شد كه تشت نمايان شده است، با خود گفت: من، كارى را كه پروردگارم دستور داده بود، انجام دادم، آنگاه براه خود ادامه داد و پرنده‌اى ديد كه عقابى در پى اوست، پرنده اطراف آن پيامبر مى‌چرخيد، پيامبر با خود گفت: پروردگارم- عزّ و جلّ- مرا امر فرموده كه اين را بپذيرم، پس آستين خود را باز كرد و پرنده داخل آن شد، عقاب گفت: صيدم را كه چند روز است در پى آن هستم گرفتى؟! گفت: پروردگارم- عزّ و جلّ- مرا امر كرده است كه اين را نااميد نكنم، پس قطعه‌اى از ران خود را كند و سوى او انداخت و براه خود ادامه داد، در بين راه به گوشت مردارى بدبو كه كرم گذاشته بود برخورد، گفت: پروردگارم- عزّ و جلّ- مرا امر كرده كه از آن بگريزم و فرار كرد و بازگشت . آنگاه در خواب چنين ديد كه گويا به او مى‌گويند: تو كارى كه بدان مأمور بودى انجام دادى، آيا ميدانى آنها چه بودند؟ گفت: نه، گفته شد، و امّا كوه، سمبل غضب بود، انسان وقتى غضبناك شود، خود را نمى‌بيند و از شدّت و بزرگى غضب، قدر و ارزش خود را فراموش مى‌كند، و وقتى كه خود را حفظ نمايد و ارزش خود را بشناسد و غضبش آرام گيرد، عاقبتش همچون يك لقمه گوارائى است كه آن را بخورد، و امّا تشت طلا، سمبل عمل صالح باشد كه وقتى انسان آن را پنهان كند، خداوند مى‌خواهد آن را آشكار كند تا علاوه بر ثواب آخرتى كه خدا برايش ذخيره مى‌كند، او را با آن عمل زينت دهد، و امّا پرنده سمبل كسى بود كه تو را نصيحت مى‌كند، او و نصيحتش را بپذير، و امّا عقاب سمبل حاجتمندى بود كه نزد تو مى‌آيد، هيچ وقت چنين كسى را نااميد نكن، و امّا گوشت بدبو سمبل غيبت بود، هميشه از آن فرار كن. تکه ای از متن عربی برای پیدا کردن 👇 ..فَأَوَّلُ شَیْ ءٍ یَسْتَقْبِلُکَ فَکُلْهُ وَ الثَّانِی فَاکْتُمْهُ وَ الثَّالِثُ فَاقْبَلْهُ... خصال باب پنج گانه. روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
یاخدا😔 امام صادق عليه السّلام فرمود: هر مؤمنى كه ميان او و مؤمن ديگر حجاب و پرده باشد( يعنى خود را از مومن پنهان كند،)خداوند ميان او و بهشت هفتاد هزار ديوار قرار دهد كه فاصلۀ هر كدام با ديگرى هزار سال راه مسافت باشد. أَيُّمَا مُؤْمِنٍ كَانَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ مُؤْمِنٍ حِجَابٌ ضَرَبَ اَللَّهُ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَلْجَنَّةِ سَبْعِينَ أَلْفَ سُورٍ مَسِيرَةُ أَلْفِ عَامٍ مَا بَيْنَ اَلسُّورِ إِلَى اَلسُّورِ. کافی ج ۲ باب من حجب اخاه المومن.
سلام خدا بر شما خوبان دوستان کثرت مطالب بخاطر ایام مناسبتی است از تحمل شما ممنونم. در روزهای عادی مزاحمت را کمتر میکنیم روزی ۳ الی ۴ مطلب تقدیم میکنیم.
دردا که ما ز مقصد خود دورتر شدیم نزدیک‌تر هر آنچه نهادیم گام را ------ دیگری گوید: آنچه ما کردیم با خود هیچ بیگانه نکرد در میان خانه گم کردیم صاحب خانه را...
ابو الصلت هَرَوی» نقل می کند که گفت: به امام رضا (علیه السلام) عرض کردم: برایم درباره درختی که آدم و حوّاء (علیهما السلام) از آن خوردند، بفرمایید؛ که چه درختی بود. مردم در مورد آن اختلاف دارند؛ برخی روایت می کنند که «درخت گندم» بوده است، برخی روایت می کنند که «درخت انگور» بوده است و برخی نیز روایت می کنند «درخت حسد» بوده است. حضرت فرمودند: «همه این روایات درست است.» عرض کردم: پس معنای این چند وجه چیست، با این اختلافاتی که دارند؟! حضرت فرمودند: «ای ابا صلت! درخت های بهشتی چند نوع (میوه) بار می آورند. پس آن درخت، درخت گندم بود و انگور نیز داشت و مانند درخت های دنیا نبود. «قُلْتُ لِلرِّضَا ع يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَخْبِرْنِي عَنِ الشَّجَرَةِ الَّتِي أَكَلَ مِنْهَا آدَمُ وَ حَوَّاءُ مَا كَانَتْ فَقَدِ اخْتَلَفَ النَّاسُ فِيهَا فَمِنْهُمْ مَنْ يَرْوِي أَنَّهَا الْحِنْطَةُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَرْوِي أَنَّهَا الْعِنَبُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَرْوِي أَنَّهَا شَجَرَةُ الْحَسَدِ فَقَالَ ع كُلُّ ذَلِكَ حَقٌّ قُلْتُ فَمَا مَعْنَى هَذِهِ الْوُجُوهِ عَلَى اخْتِلَافِهَا فَقَالَ يَا أَبَا الصَّلْتِ إِنَّ شَجَرَةَ الْجَنَّةِ تَحْمِلُ أَنْوَاعاً فَكَانَتْ شَجَرَةُ الْحِنْطَةِ وَ فِيهَا عِنَبٌ وَ لَيْسَتْ كَشَجَرَةِ الدُّنْيَا ...» (عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج1، ص306)
هدایت شده از احمدرضا اخوان
🌹باسلام محضر شما 🔹زلف او دام است و خالش دانه آن دام و من 🔹بر امید دانه‌ای افتاده‌ام در دام دوست ◾️درجایی چنین خواندم که: ◾️هر بار که پدرم برنج جدیدی می خرید ، مادرم پیمانه را کمتر از همیشه می گرفت . می گفت طریقه ی طبخِ برنج ها ، با هم فرق دارد ، همه شان یک جور ، دم نمی کشند ، نمی شود طبقِ یک اصل و برنامه ، پیش رفت ! برای همین بود که بارِ اول ، مقدارِ کمتری می پخت تا به قولی برایِ دفعاتِ بعدی پیمانه "دستش بیاید" ، یا اگر خراب می شد ، اسراف نکرده باشد ! آدم ها هم دقیقا همینند . قبل از اعتماد و بذلِ محبت ، آن ها را خوب بشناسید ، از تنهاییِ تان ، به هرکس و ناکس پناه نبرید ! نه هر آدمی لایقِ همنشینی است ، نه می شود با تمامِ آدم ها ، یک جور تا کرد ! بعضی ها جنسشان از همان اولش خراب است و با هیچ اصل و منطقی اندازه ی باورهای شما قد نخواهند کشید ... حواستان باشد ؛ مبادا محبت و توجهِ خودتان را اسراف کنید ! 🔸ﺗﺎ ﺗﻮﺍﻧﻰ ﺑﻪ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﺎﻫﻤﻪ ﻛﺲ ﻳﺎﺭﻣﺸﻮ ! 🔸ﺧﻮﻳﺶ ﺭﺍ ﺧﺎﺭ ﻣﻜﻦ ﻟﻮﺗﻰ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﺸﻮ ! 🔸ﺗﻜﻴﻪ ﺑﺮ ﺧﻠﻖ ﻣﺰﻥ ﻋﺎﺯﻡ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﻣﺸﻮ ! 🔸ﺑﺎ ﺑﺸﺮ ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﺟﺎ ﻣﺤﺮﻡ ﺍﺳﺮﺍﺭ ﻣﺸﻮ ! 🔸تکیه ﺑﺮ ﻫﺮ ﮐﻪ ﺯﺩﻡ ﻋﺎﻗﺒﺘﺶ ﺭﺳﻮﺍ ﺑﻮﺩ ! 🔸ﮐﻮﻩ ﺑﺎ ﺁﻥ ﻋﻈﻤﺖ ﭘﺸﺘﻪ ﺳﺮﺵ ﺻﺤﺮﺍ ﺑﻮﺩ ! 🔸ﺍﻳﻦ ﺭﻓﻴﻘﺎﻥ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﻣﺎﻳﻞ ﺩﻳﺪﺍﺭ ﺗﻮﺍﻧﺪ؛ 🔸ﺑﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺟﻬﺎﻥ ﻣﺎﻳﻞ ﺩﻳﻨﺎﺭ ﺗﻮﺍﻧﺪ ! 🔸ﺑﺎ ﭼﻨﻴﻦ ﻃﺎﻳﻔﻪ ﺍﻯ ﻣﻮﻧﺲ ﻭ ﻏﻤﺨﻮﺍﺭ ﻣﺸﻮ ! 🔸ﻣﺎ ﻛﻪ ﺭﻓﺘﻴﻢ ﻭ ﻧﺪﻳﺪﻳﻢ ﻭﻓﺎ ﺍﺯ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ! 🔸ﻧﻴﺴﺖ یک ﺭﻧﮓ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺷﻬﺮ ﺗﻮ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﻣﺸﻮ ...
حضرت رضا علیه السلام فرمودند: أوحَی الله عَزَّ و َجَلَّ إلَی نَّبی مِنَ الأنبیاءِ إذا أُطِعتُ رَضیتُ وَ إذا رَضیتُ بَارَکتُ وَ لَیسَ لِبَرَکَتِی نِهَایَةٌ وَ إذا عُصیتُ غَضِبتُ و إذا غَضِبتُ لَعَنتُ وَ لَعنَتی تَبلُغُ السَّابعَ مِنَ الوَرَی. خدای عزوجل به یکی از پیغمبران وحی فرستاد که چون اطاعت شوم، راضی گردم،و چون راضی گردم برکت دهم و برای برکت من پایانی نیست. و هر گاه عصیان شوم، به خشم آیم و چون به خشم آیم لعنت کنم و لعنت من به هفت پشت برسد. کافی ج ۲ ص ۲۷۵ شرح علامه مجلسی رحمه الله: و يستشكل بأنه أي تقصير لأولاد الأولاد حتى تبلغ اللعنة إليهم إلى البطن السابع، فمنهم من حمله على أنه قد يبلغهم و هو إذا رضوا بفعل آبائهم كما ورد أن القائم عليه السلام يقتل أولاد قتلة الحسين عليه السلام لرضاهم بفعل آبائهم. و أقول: يمكن أن يكون المراد به الآثار الدنيوية. https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیام امام رضا به شیعیان 👆 به همین یک پیام حضرتش عمل کنیم بسه!!! روایت ها و حکایت ها https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
هدایت شده از منبر نهج البلاغه ای
بهترین شرح نهج البلاغه از نگاه رهبری معظم انقلاب : پیش از انقلاب - من نهج البلاغه را در بین جوانها و طلاب علوم دینی و دانشگاهیها تدریس می‌کردم. به مراجعه می‌کردم. آن وقت به نظرم اینطور می‌رسید که در بین همه‌ی شرحهایی که بر نهج البلاغه نوشته شده است،👈«» 👉از جهت تبیین مراد امیرالمؤمنین و کلمات آن بزرگوار بهترین شرح است. 🔸جا دارد که این شخصیت عظیم‌القدر علمی از طرف همه‌ی مسلمانها تجلیل شود؛ چون نهج البلاغه کتاب همه‌ی مسلمین است؛ لذا شما ملاحظه می‌کنید که از علمای شیعه و سنی در طول قرنهای متمادی، افراد بزرگ و نامداری این کتاب را شرح کرده‌اند - چه از علمای اهل سنت، چه از علمای شیعه - در همین دورانهای اخیر شیخ محمد عبده این کتاب را شرح کرده و از این کتاب تجلیل کرده است. ۱۳۸۵/۱۰/۲۵ بیانات در تاریخ👉
آیت الله مجتهدی تهرانی : نقل است شاه عباس با شیخ بهایی آمدند حرم امام رضا علیه‌السلام. آن زمان برای روشنایی حرم از شمع های بلند و ضخیم استفاده می‌کردند شاه عباس قیچی برداشت سر و کله شمع ها را قیچی بزند تا بهتر روشنایی بدهند. همین که این کار را شروع کرد شیخ بهایی این دو بیت را سرود: هر شام و سحر ملائک علیین آیند به طرف حرم خلد برین مقراض به احتیاط زن، ای خادم ترسم ببری، شهپر جبریل امین https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c