eitaa logo
روایت ها و حکایت ها
1.9هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
300 ویدیو
29 فایل
فیش های منبر و یادداشت های روایی و تفسیری و نکات تربیتی و اخلاقی،آمیخته با مطالب روز و اشعار ناب و تاریخ ... ارتباط با ما https://eitaa.com/MA1371 طلبه حقیر محمد جواد جنگی لینک کانال @revayathavahekayatha1
مشاهده در ایتا
دانلود
سه خصلت منافق ساز پیامبر اکرم (ص) فرمودند: سه خصلت است كه در هر كه باشند منافق است، هرچند اهل روزه و نماز باشد و خودش را مسلمان بداند : ۱- كسى كه هرگاه به او اعتماد شود خيانت ورزد ۲- و هرگاه سخن گويد دروغ گويد ۳- و هرگاه وعده دهد خُلفِ وعده كند. ثَلاثٌ مَن كُنَّ فيهِ كانَ مُنافِقا و إن صامَ و صلّى و زَعَمَ أنّهُ مُسلِمٌ : مَن إذا ائتُمِنَ خانَ ، و إذا حَدَّثَ كَذَبَ ، و إذا وَعَدَ أخلَفَ. كافي ج2 ص 290
بنواخت نور مصطفی آن اُستن حنانه را کمتر ز چوبی نیستی حنانه شو حنانه شو روسینه را چون سینه‌ها هفت آب شو از کینه‌ها وآنگه شراب عشق را پیمانه شو پیمانه شو.
علم ائمه به تمامی زبان ها!! محدّث خبیر و کم نظیر، علامه مجلسی قدّس سرّه، یک باب از کتاب ارزشمند بحارالانوار را به این موضوع اختصاص داده، که ائمه اطهار علیهم السلام تمام زبان‌ها را می‌دانند و به آن زبان‌ها سخن می‌گویند. و در پایان آن می‌نویسد: « این حقیقت که ائمه اطهار علیهم السلام، به زبان‌های مختلف دانا هستند، مطلبی است روشن، که اخبار در آن موضوع، نزدیک به حدّ تواتر است. و هنگامی که با اخبار عامّه ضمیمه شود، مجالی برای تردید در مورد آنها باقی نمی ماند. به این حکایت زیبا توجه بفرمایید!! « اسماعیل سندی گوید: در هند شنیدم که حجّت خدا در میان عرب است. در طلب وی بیرون آمدم. مرا به حضرت رضا علیه السلام راهنمایی کردند. نزد ایشان رفتم، در حالی که یک کلمه عربی نمی دانستم. لذا به زبان محلی خودمان سلام کردم. ایشان به همان زبان پاسخ مرا دادند، و ما مشغول گفتگو به همین زبان شدیم. به ایشان عرض کردم: من در هند شنیدم که حجّت خدا در میان عرب است، و لذا در طلب وی بیرون آمدم. ایشان به همان زبان پاسخ دادند: آری من همان حجّت خدا هستم پس آنچه می‌خواهی بپرس. من نیز آنچه می‌خواستم، پرسیدم. وقتی برخاستم، عرض کردم: من عربی نمی دانم. از خدا بخواهید که آن را به من الهام فرماید، تا بتوانم با عرب‌ها به وسیله آن زبان صحبت کنم. آن بزرگوار، دستشان را برروی لب‌های من کشیدند. پس از آن زمان، من به راحتی می‌توانم به عربی سخن بگویم ». ---------- بحارالانوار، ج ۴۹، ص ۵۰ https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
قصیده دعبل خزاعی را که بر امام رضا علیه السلام خواند سه تن از بزرگان شرح کرده اند: سید نعمت الله جزائری کمال الدین محمد بن محمد شیرازی حاج میرزا علی تبریزی. یک بیت از آن قصیده : مَدارِسُ آياتٍ خَلَت مِن تِلاوَةٍ وَمَنزِلُ وَحيٍ مُقفِرُ العَرَصاتِ. آنجا محل درس گرفتن آیات قرآن است که از تلاوت خالى شد و محلّ فرود آمدن وحى که عرصه هاى آن خالى از سکنه شد. جریان مفصل و شیرینی دارد که امام چه جایزه ای به دعبل داد و در راه برگشت دزد ها به قافله دعبل زدند وووووو... اگر فرصت شد تقدیم میکنم. اگرم کسی از دوستان آماده دارند داستان را لطف بفرمایند تقدیم کنیم.
هدایت شده از اَحْمَدْیاسرِ وافی
خلاصه اش اینه که جوانان قمی پیراهنی را که امام رضا به دعبل هدیه کرده بودند از او ربودند!
روایت داستانی پنج فرمان ابو الصّلت هروىّ گويد: از امام رضا عليه السّلام شنيدم كه فرمود: خداوند- عزّ و جلّ- به يكى از انبيايش وحى فرمود كه: فردا صبح، اوّلين چيزى را كه ديدى، بخور، و دومى را پنهان كن، و سوّمى را قبول كن، و چهارمى را نااميد نكن و از پنجمى فرار كن. فردا صبح، حركت كرد و در راه به كوهى سياه و بزرگ برخورد كرد، ايستاد و گفت: پروردگارم- عزّ و جلّ- مرا امر فرموده كه اين را بخورم و (از اين فرمان) متحيّر ماند، سپس با خود گفت: پروردگارم جلّ جلاله مرا به چيزى امر ميكند كه توان آن را داشته باشم. آنگاه بطرف آن حركت كرد كه آن را بخورد، و هر قدر كه به آن نزديك مى‌شد، كوه كوچكتر ميگرديد تا به آن رسيد و آن را به اندازه يك لقمه يافت، آن را خورد و از هر غذايى لذيذتر يافت. سپس حركت كرد و تشتى از طلا يافت و گفت: پروردگارم مرا امر فرموده كه اين را پنهان كنم، حفره‌اى حفر كرد و تشت را درون آن قرار داد و خاك بر آن ريخت و حركت كرد، پشت سر خود را نگاه كرد و متوجّه شد كه تشت نمايان شده است، با خود گفت: من، كارى را كه پروردگارم دستور داده بود، انجام دادم، آنگاه براه خود ادامه داد و پرنده‌اى ديد كه عقابى در پى اوست، پرنده اطراف آن پيامبر مى‌چرخيد، پيامبر با خود گفت: پروردگارم- عزّ و جلّ- مرا امر فرموده كه اين را بپذيرم، پس آستين خود را باز كرد و پرنده داخل آن شد، عقاب گفت: صيدم را كه چند روز است در پى آن هستم گرفتى؟! گفت: پروردگارم- عزّ و جلّ- مرا امر كرده است كه اين را نااميد نكنم، پس قطعه‌اى از ران خود را كند و سوى او انداخت و براه خود ادامه داد، در بين راه به گوشت مردارى بدبو كه كرم گذاشته بود برخورد، گفت: پروردگارم- عزّ و جلّ- مرا امر كرده كه از آن بگريزم و فرار كرد و بازگشت . آنگاه در خواب چنين ديد كه گويا به او مى‌گويند: تو كارى كه بدان مأمور بودى انجام دادى، آيا ميدانى آنها چه بودند؟ گفت: نه، گفته شد، و امّا كوه، سمبل غضب بود، انسان وقتى غضبناك شود، خود را نمى‌بيند و از شدّت و بزرگى غضب، قدر و ارزش خود را فراموش مى‌كند، و وقتى كه خود را حفظ نمايد و ارزش خود را بشناسد و غضبش آرام گيرد، عاقبتش همچون يك لقمه گوارائى است كه آن را بخورد، و امّا تشت طلا، سمبل عمل صالح باشد كه وقتى انسان آن را پنهان كند، خداوند مى‌خواهد آن را آشكار كند تا علاوه بر ثواب آخرتى كه خدا برايش ذخيره مى‌كند، او را با آن عمل زينت دهد، و امّا پرنده سمبل كسى بود كه تو را نصيحت مى‌كند، او و نصيحتش را بپذير، و امّا عقاب سمبل حاجتمندى بود كه نزد تو مى‌آيد، هيچ وقت چنين كسى را نااميد نكن، و امّا گوشت بدبو سمبل غيبت بود، هميشه از آن فرار كن. تکه ای از متن عربی برای پیدا کردن 👇 ..فَأَوَّلُ شَیْ ءٍ یَسْتَقْبِلُکَ فَکُلْهُ وَ الثَّانِی فَاکْتُمْهُ وَ الثَّالِثُ فَاقْبَلْهُ... خصال باب پنج گانه. روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
یاخدا😔 امام صادق عليه السّلام فرمود: هر مؤمنى كه ميان او و مؤمن ديگر حجاب و پرده باشد( يعنى خود را از مومن پنهان كند،)خداوند ميان او و بهشت هفتاد هزار ديوار قرار دهد كه فاصلۀ هر كدام با ديگرى هزار سال راه مسافت باشد. أَيُّمَا مُؤْمِنٍ كَانَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ مُؤْمِنٍ حِجَابٌ ضَرَبَ اَللَّهُ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَلْجَنَّةِ سَبْعِينَ أَلْفَ سُورٍ مَسِيرَةُ أَلْفِ عَامٍ مَا بَيْنَ اَلسُّورِ إِلَى اَلسُّورِ. کافی ج ۲ باب من حجب اخاه المومن.
سلام خدا بر شما خوبان دوستان کثرت مطالب بخاطر ایام مناسبتی است از تحمل شما ممنونم. در روزهای عادی مزاحمت را کمتر میکنیم روزی ۳ الی ۴ مطلب تقدیم میکنیم.
دردا که ما ز مقصد خود دورتر شدیم نزدیک‌تر هر آنچه نهادیم گام را ------ دیگری گوید: آنچه ما کردیم با خود هیچ بیگانه نکرد در میان خانه گم کردیم صاحب خانه را...
ابو الصلت هَرَوی» نقل می کند که گفت: به امام رضا (علیه السلام) عرض کردم: برایم درباره درختی که آدم و حوّاء (علیهما السلام) از آن خوردند، بفرمایید؛ که چه درختی بود. مردم در مورد آن اختلاف دارند؛ برخی روایت می کنند که «درخت گندم» بوده است، برخی روایت می کنند که «درخت انگور» بوده است و برخی نیز روایت می کنند «درخت حسد» بوده است. حضرت فرمودند: «همه این روایات درست است.» عرض کردم: پس معنای این چند وجه چیست، با این اختلافاتی که دارند؟! حضرت فرمودند: «ای ابا صلت! درخت های بهشتی چند نوع (میوه) بار می آورند. پس آن درخت، درخت گندم بود و انگور نیز داشت و مانند درخت های دنیا نبود. «قُلْتُ لِلرِّضَا ع يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَخْبِرْنِي عَنِ الشَّجَرَةِ الَّتِي أَكَلَ مِنْهَا آدَمُ وَ حَوَّاءُ مَا كَانَتْ فَقَدِ اخْتَلَفَ النَّاسُ فِيهَا فَمِنْهُمْ مَنْ يَرْوِي أَنَّهَا الْحِنْطَةُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَرْوِي أَنَّهَا الْعِنَبُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَرْوِي أَنَّهَا شَجَرَةُ الْحَسَدِ فَقَالَ ع كُلُّ ذَلِكَ حَقٌّ قُلْتُ فَمَا مَعْنَى هَذِهِ الْوُجُوهِ عَلَى اخْتِلَافِهَا فَقَالَ يَا أَبَا الصَّلْتِ إِنَّ شَجَرَةَ الْجَنَّةِ تَحْمِلُ أَنْوَاعاً فَكَانَتْ شَجَرَةُ الْحِنْطَةِ وَ فِيهَا عِنَبٌ وَ لَيْسَتْ كَشَجَرَةِ الدُّنْيَا ...» (عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج1، ص306)
هدایت شده از احمدرضا اخوان
🌹باسلام محضر شما 🔹زلف او دام است و خالش دانه آن دام و من 🔹بر امید دانه‌ای افتاده‌ام در دام دوست ◾️درجایی چنین خواندم که: ◾️هر بار که پدرم برنج جدیدی می خرید ، مادرم پیمانه را کمتر از همیشه می گرفت . می گفت طریقه ی طبخِ برنج ها ، با هم فرق دارد ، همه شان یک جور ، دم نمی کشند ، نمی شود طبقِ یک اصل و برنامه ، پیش رفت ! برای همین بود که بارِ اول ، مقدارِ کمتری می پخت تا به قولی برایِ دفعاتِ بعدی پیمانه "دستش بیاید" ، یا اگر خراب می شد ، اسراف نکرده باشد ! آدم ها هم دقیقا همینند . قبل از اعتماد و بذلِ محبت ، آن ها را خوب بشناسید ، از تنهاییِ تان ، به هرکس و ناکس پناه نبرید ! نه هر آدمی لایقِ همنشینی است ، نه می شود با تمامِ آدم ها ، یک جور تا کرد ! بعضی ها جنسشان از همان اولش خراب است و با هیچ اصل و منطقی اندازه ی باورهای شما قد نخواهند کشید ... حواستان باشد ؛ مبادا محبت و توجهِ خودتان را اسراف کنید ! 🔸ﺗﺎ ﺗﻮﺍﻧﻰ ﺑﻪ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﺎﻫﻤﻪ ﻛﺲ ﻳﺎﺭﻣﺸﻮ ! 🔸ﺧﻮﻳﺶ ﺭﺍ ﺧﺎﺭ ﻣﻜﻦ ﻟﻮﺗﻰ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﺸﻮ ! 🔸ﺗﻜﻴﻪ ﺑﺮ ﺧﻠﻖ ﻣﺰﻥ ﻋﺎﺯﻡ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﻣﺸﻮ ! 🔸ﺑﺎ ﺑﺸﺮ ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﺟﺎ ﻣﺤﺮﻡ ﺍﺳﺮﺍﺭ ﻣﺸﻮ ! 🔸تکیه ﺑﺮ ﻫﺮ ﮐﻪ ﺯﺩﻡ ﻋﺎﻗﺒﺘﺶ ﺭﺳﻮﺍ ﺑﻮﺩ ! 🔸ﮐﻮﻩ ﺑﺎ ﺁﻥ ﻋﻈﻤﺖ ﭘﺸﺘﻪ ﺳﺮﺵ ﺻﺤﺮﺍ ﺑﻮﺩ ! 🔸ﺍﻳﻦ ﺭﻓﻴﻘﺎﻥ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﻣﺎﻳﻞ ﺩﻳﺪﺍﺭ ﺗﻮﺍﻧﺪ؛ 🔸ﺑﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺟﻬﺎﻥ ﻣﺎﻳﻞ ﺩﻳﻨﺎﺭ ﺗﻮﺍﻧﺪ ! 🔸ﺑﺎ ﭼﻨﻴﻦ ﻃﺎﻳﻔﻪ ﺍﻯ ﻣﻮﻧﺲ ﻭ ﻏﻤﺨﻮﺍﺭ ﻣﺸﻮ ! 🔸ﻣﺎ ﻛﻪ ﺭﻓﺘﻴﻢ ﻭ ﻧﺪﻳﺪﻳﻢ ﻭﻓﺎ ﺍﺯ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ! 🔸ﻧﻴﺴﺖ یک ﺭﻧﮓ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺷﻬﺮ ﺗﻮ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﻣﺸﻮ ...
حضرت رضا علیه السلام فرمودند: أوحَی الله عَزَّ و َجَلَّ إلَی نَّبی مِنَ الأنبیاءِ إذا أُطِعتُ رَضیتُ وَ إذا رَضیتُ بَارَکتُ وَ لَیسَ لِبَرَکَتِی نِهَایَةٌ وَ إذا عُصیتُ غَضِبتُ و إذا غَضِبتُ لَعَنتُ وَ لَعنَتی تَبلُغُ السَّابعَ مِنَ الوَرَی. خدای عزوجل به یکی از پیغمبران وحی فرستاد که چون اطاعت شوم، راضی گردم،و چون راضی گردم برکت دهم و برای برکت من پایانی نیست. و هر گاه عصیان شوم، به خشم آیم و چون به خشم آیم لعنت کنم و لعنت من به هفت پشت برسد. کافی ج ۲ ص ۲۷۵ شرح علامه مجلسی رحمه الله: و يستشكل بأنه أي تقصير لأولاد الأولاد حتى تبلغ اللعنة إليهم إلى البطن السابع، فمنهم من حمله على أنه قد يبلغهم و هو إذا رضوا بفعل آبائهم كما ورد أن القائم عليه السلام يقتل أولاد قتلة الحسين عليه السلام لرضاهم بفعل آبائهم. و أقول: يمكن أن يكون المراد به الآثار الدنيوية. https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیام امام رضا به شیعیان 👆 به همین یک پیام حضرتش عمل کنیم بسه!!! روایت ها و حکایت ها https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
هدایت شده از منبر نهج البلاغه ای
بهترین شرح نهج البلاغه از نگاه رهبری معظم انقلاب : پیش از انقلاب - من نهج البلاغه را در بین جوانها و طلاب علوم دینی و دانشگاهیها تدریس می‌کردم. به مراجعه می‌کردم. آن وقت به نظرم اینطور می‌رسید که در بین همه‌ی شرحهایی که بر نهج البلاغه نوشته شده است،👈«» 👉از جهت تبیین مراد امیرالمؤمنین و کلمات آن بزرگوار بهترین شرح است. 🔸جا دارد که این شخصیت عظیم‌القدر علمی از طرف همه‌ی مسلمانها تجلیل شود؛ چون نهج البلاغه کتاب همه‌ی مسلمین است؛ لذا شما ملاحظه می‌کنید که از علمای شیعه و سنی در طول قرنهای متمادی، افراد بزرگ و نامداری این کتاب را شرح کرده‌اند - چه از علمای اهل سنت، چه از علمای شیعه - در همین دورانهای اخیر شیخ محمد عبده این کتاب را شرح کرده و از این کتاب تجلیل کرده است. ۱۳۸۵/۱۰/۲۵ بیانات در تاریخ👉
آیت الله مجتهدی تهرانی : نقل است شاه عباس با شیخ بهایی آمدند حرم امام رضا علیه‌السلام. آن زمان برای روشنایی حرم از شمع های بلند و ضخیم استفاده می‌کردند شاه عباس قیچی برداشت سر و کله شمع ها را قیچی بزند تا بهتر روشنایی بدهند. همین که این کار را شروع کرد شیخ بهایی این دو بیت را سرود: هر شام و سحر ملائک علیین آیند به طرف حرم خلد برین مقراض به احتیاط زن، ای خادم ترسم ببری، شهپر جبریل امین https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙حاج شیخ حسین انصاریان 🎁هدیه عجیب علامه امینی به امام رضا علیه‌السلام😢😢 التماس دعا روایت ها و حکایت ها https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
15.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
😢😢منقلب شدن حال آیت الله امامی کاشانی هنگام توصیف امام عصر عج https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
پیشِ تو ، غم ز فتنه ی دوران نداشتیم حتی به خواب ، خوابِ پریشان نداشتیم در شوره زار قلبِ خود ، ای ابر مرحمت بی تو امیدِ بارشِ باران نداشتیم از کودکی به ملک خراسان رعیّتیم شکر خدا که غیر تو سلطان نداشتیم جودِ اَباالجوادی ات ، آقا اگر نبود حتی میانِ سفره ی مان ، نان نداشتیم از آن زمان که ریزه خورِ سفره ات شدیم دیگر طمع به ملک سلیمان نداشتیم گر پرچمِ تو ، سایه بر این مملکت نداشت یک جایِ امن ، در همه ایران نداشتیم در کشتیِ ولای شما چون نشسته ایم بیمی به دل ز ورطه ی طوفان نداشتیم ما را به راه راست ، شما رهنمون شُدید ورنه امان ز حیله ی شیطان نداشتیم عضو گروه ناجیه ، هرگز نمی شدیم بر هشتمین امام گر ایمان نداشتیم ما گفته ایم با همه مولایمان رضاست کاری به فرقه های فراوان نداشتیم هرگز قبول دوست نمی شد نماز ما گر قبله ای به نام خراسان نداشتیم تا بوده صحن و پنجره فولاد حضرتت جایی امیدِ دارو و درمان نداشتیم گفتند آهوان که به یُمنِ ضمانتت خوفی ز سیرِ کوه و بیابان نداشتیم من فکر می کنم که در این کشورِ کهن محبوبتر ز شخصِ تو ، مهمان نداشتیم مهمانِ ما شدی که شَوی میزبانِ ما ما پیش از این چنین سر و سامان نداشتیم این مرز و بوم ، از قدمت یافت آبرو ورنه به دهر ، این همه عنوان نداشتیم ما بنده بر خدا و پناهنده بر توییم ما را مران که بی تو به تن ، جان نداشتیم ما جز به دست پاک تو ، ای دست کردگار بر دست خلق ، دیده ی احسان نداشتیم
آیت الله بهجت در مشهد مقدس
خواهشا بخوان✍👇 سالمندی میگفت: من چهار فرزندم را در تنها اتاق منزل کوچکم، بزرگ کردم، اما حالا آنها در چهار منزل بزرگ خود برای من ، یک اتاق کوچک ندارند... 👇مشكل اصلي اين است كه ما فقط فرزندانمان را بزرگ مي كنيم بدون آنكه بزرگي كردن يادشان بدهيم. درست مثل حاكماني كه به بركت رسانه ها و تبليغات، بزرگ و مشهور مي شوند اما به تعبير شهيد مطهري بزرگوار نمي شوند. بقول محقق و نويسنده معاصر : "خرده اي فضيلت از خرواري فضل بهتر است" 👇خلاصه اگر فرزندانمان را خوب بزرگ كرديم اما خوبي و بزرگي يادشان نداديم نبايد از آنان توقع خوبي كردن و بزرگي نمودن داشته باشيم. https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
عبرت میخوای بگیری خب بفرما👇 دعبل خزائی گوید : قَبْرَانِ فِي طُوسَ خَيْرُ اَلنَّاسِ كُلِّهِمْ وَ قَبْرُ شَرِّهِمْ هَذَا مِنَ اَلْعِبَرِ مَا يَنْفَعُ اَلرِّجْسُ مِنْ قُرْبِ اَلزَّكِي ِّ وَ لاَ عَلَى اَلزَّكِيِّ بِقُرْبِ اَلرِّجْسِ مِنْ ضَرَرٍ هَيْهَاتَ كُلُّ اِمْرِئٍ رَهْنٌ بِمَا كَسَبَتْ لَهُ يَدَاهُ فَخُذْ مَا شِئْتَ أَوْ فَذَرْ. -دو قبر در طوس است،يكى قبر بهترين خلق،خداوند(علىّ‌ بن- موسى)و ديگرى گور شريرترين مردم جهان(هارون الرّشيد)، و اين بسيار موجب تعجب و عبرت است. -فائده و نفعى براى شخص پليد نخواهد داشت اينكه گورش در قرب قبر پاك و پاكيزه‌ترين خلق باشد،و همچنين ضرر و زيانى براى فرد پاك و مطهر ندارد كه مدفنش در كنار گور شخص پليد و ناپاكى باشد. -هيهات!بدون شكّ‌ و ترديد هر كس در گرو عمل خويش خواهد بود، پس تو اگر ميخواهى اين را بپذير و اگر ميخواهى واگذار و رها كن. روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
لیله المبیت👇 در ماجرای ایثار بی نظیر امام علی(ع) در لیله المبیت، هنگامی که در آن شب خطیر، پیامبر(ص) از مکه به سوی مدینه هجرت کرد،. حضرت علی(ع) با خوابیدن در رختخواب او جانش را فدای آن حضرت نمود، کفار قریش اطراف بستر را محاصره نمودند، وقتی که علی(ع) را در آنجا یافتند ابوجهل نسبت جهل به علی (ع) داد، و گفت: رهایش کنید او عقل ندارد، محمد او را جای خود گذاشته و فرار کرده، حضرت امیر در ضمن گفتاری به او فرمود: «یا اَبا جَهلُ بَلِ اللّهُ قَد اَعطانی مِنَ العَقلِ ما لَو قُتیم عَلی جَمیع حُمَقاءِ الدُّنیا وَ مَجانِینها لَصارُوا بِهِ عُقَلاءً؛ ای ابوجهل! بلکه خداوند از مقام عقل به قدری به من عنایت فرموده که اگر آن را بر همه احمق ها و دیوانگان دنیا تقسیم کنند، همه آنها از عاقلان و خردمندان خواهند شد.● بحار الانوار.
معروف است معاویه مبلغ چهارصد هزار درهم به «سمرة بن جندب» (یکى از حدیث سازان) داد، تا اعلام کند که این دو آیه درباره على(علیه السلام) نازل شده است: «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یُعْجِبُکَ قَوْلُهُ فِى الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَیُشْهِدُ اللهَ عَلَى مَا فِى قَلْبِهِ وَهُوَ أَلَدُّ الْخِصَامِ* وَإِذَا تَوَلَّى سَعَى فِى الارْضِ لِیُفْسِدَ فِیهَا وَیُهْلِکَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ وَاللهُ لاَ یُحِبُّ الْفَسَادَ» (و از مردم کسانى هستند که گفتار آنان در زندگى دنیا مایه اعجاب تو مى شود، و خدا را بر آنچه در دل دارند، گواه مى گیرند، در حالى که آنان سرسخت ترین دشمنانند. آنان هنگامى که روى بر مى گردانند (و از نزد تو خارج مى شوند) در راه فساد در زمین مى کوشند و زراعت ها و چهارپایان را نابود مى سازند; (با این که مى دانند) خدا فساد را دوست نمى دارد.) در حالى که این آیه مطابق سخن مفسّران درباره «اخنس بن شریق» منافق نازل شده است، که در عصر رسول خدا(صلى الله علیه وآله) دست به جنایاتى زد. وى همچنین اعلام کرد آیه 207 سوره بقره که مى فرماید:  «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللّهِ»؛ (برخى از مردم جان خویش را به خاطر خشنودى خدا مى فروشند). در وصف ابن ملجم (قاتل امیرمؤمنان(علیه السلام)) نازل شده است، (در حالى که این آیه درباره على(علیه السلام) در ماجراى لیله المبیت نازل شده بود). سمره بن جندب و اخنث بن شریق هر دو در تاریخ حکایات عبرآموز زیادی دارند. انشالله بخشی از آن را تقدیم میکنم. https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
"بسم الله الرحمن الرحیم" دو سه روز مطالبی راجع به "سوره فلق و سوره ناس" تقدیم میداریم.... و همچنین 👇 موضوع : ... را عنوان میکنیم به عنوان یک موضوع اخلاقی منبری و مطالبی راجع به آن تقدیم میکنیم. شما دوستان اگر مطلبی راجع به دارین بفرمایید ارائه کنیم. https://eitaa.com/MA1371
موضوع: ...(۱) کلام فیض کاشانی در مورد زبان: ✍زبان از نعمتهای بزرگ و صنایع ظریف و عجیب خداست، زیرا حجم آن کوچک و بندگی و گناهش بزرگ است، و کفر و ایمان جز به گواهی زبان آشکار نمی شود، و کفر و ایمان آخرین حدّ بندگی و سرکشی است. هر کس رشته و افسار زبان را رها سازد شیطان او را به هر میدانی ببرد، و بر لب سیلگاهی فروریختنی براند تا او را به نابودی ناگزیر سازد.❗️ در این مورد به این روایت بسیار عجیب دقت بفرمایید: 👇👇 مردى به رسول خدا گفت: «به من سفارشى كن، فرمود: زبانت را نگه‌دار، سپس گفت: يا رسول اللَّه به من سفارش كن، فرمود: واى بر تو آيا جز اين نيست كه مردم براى آنچه با زبان درو مى‌كنند در دوزخ سرنگون مى‌شوند». ✨ قالَ لَهُ رجُلٌ: أَوْصني، فقال صلى الله عليه و آله: احْفَظْ لِسانَكَ، ثُمَّ قال: يا رسولَ اللَّهِ أوْصِني، فقال: وَيْحَكَ وَهَلْ يُكِبُّ النّاسَ على‌ مَناخِرِهِمْ في النّارِ إلّا حَصَائِدُ أَلْسِنَتِهِمْ؟». تحف العقول 🚫 خلاصه زبان در گمراه ساختن انسان بزرگترین ابزار شیطان است. ✅ دو جمله جالب از متن عربی جناب فیض کاشانی: [اللسان]صغیر جِرمه کبیر جُرمه و طاعته. ان اللسان اعظم آله الشیطان فی استغوا الانسان. محجه البیضاء ج ۵ ص ۱۹۰ 🔷🔸🔷🔸🔷🔸🔷🔸🔷🔸🔷 با ما همراه باشید📝 https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c 🔶🔹🔶🔹🔶🔹🔶🔹🔶🔹🔶
(۱) بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِیمِ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ اَلْفَلَقِ (۱) مِنْ شَرِّ مٰا خَلَقَ (۲) وَ مِنْ شَرِّ غٰاسِقٍ إِذٰا وَقَبَ (۳) وَ مِنْ شَرِّ اَلنَّفّٰاثٰاتِ فِی اَلْعُقَدِ (۴) وَ مِنْ شَرِّ حٰاسِدٍ إِذٰا حَسَدَ (۵)
(۲) شان نزول سوره: ✍درباره شان نزول سوره روایاتی در غالب کتب تفسیر نقل شده که مطابق آنها پیغمبر اکرم ص به وسیله بعضی از یهود مورد سحر قرار گرفته، و بیمار شده بود، جبرئیل نازل شد و محل ابزار سحر را که در چاهی پنهان کرده بودند نشان داد، آن را بیرون آوردند، سپس این سوره را خواندند، و حال پیغمبر اکرم ص بهبود یافت. ولی مرحوم طبرسی و بعضی دیگر از محققان اینگونه روایات را که سند آن فقط به دو نفر"ابن عباس"و"عایشه"منتهی می‌شود زیرا سؤال قرار دادند، زیرا: اولا سوره طبق مشهور مکی است و لحن آن نیز لحن سوره‌های مکی را دارد، در حالی که درگیری پیامبر ص با یهود در مدینه بوده است و این خود دلیلی است بر عدم اصالت اینگونه روایات. از سوی دیگر اگر پیغمبر اکرم ص به این آسانی مورد سحر ساحران قرار گیرد تا آنجا که بیمار شود و در بستر بیفتد، به آسانی ممکن است او را از مقاصد بزرگش بازدارند، مسلما خداوندی که او را برای چنان ماموریت و رسالت عظیمی فرستاده از نفوذ سحر ساحران حفظ خواهد کرد، تا مقام والای نبوت بازیچه دست آنها نشود. از سوی سوم اگر بنا شود سحر در جسم پیغمبر ص اثر بگذارد ممکن است این توهم در مردم پیدا شود که سحر در روح او نیز مؤثر است، و ممکن است افکارش دستخوش سحر ساحران گردد، و این معنی اصل اعتماد به پیامبر ص را در افکار عمومی متزلزل می‌سازد. و لذا قرآن مجید این معنی را نفی می‌کند که پیغمبر"مسحور"شده باشد می‌فرماید: وَ قٰالَ الظّٰالِمُونَ إِنْ تَتَّبِعُونَ إِلاّٰ رَجُلاً مَسْحُوراً اُنْظُرْ کَیْفَ ضَرَبُوا لَکَ الْأَمْثٰالَ فَضَلُّوا فَلاٰ یَسْتَطِیعُونَ سَبِیلاً: " ظالمان گفتند شما از یک انسان سحره شده ای پیروی می‌کنید، ببین چگونه برای تو مثلها زدند و گمراه شدند؟ آن چنان که نمی توانند راه را پیدا کنند"! (فرقان ۸ و ۹). "مسحور"در اینجا خواه به معنی کسی باشد که از نظر عقلی سحر شده یا در جسمش، در هر صورت گواه بر مقصود ما است. آیت الله مکارم شیرازی تفسیر نمونه.👆 علامه طباطبایی و آیت الله جوادی مخالف با این نظر هستند ذیلا تقدیم می شود.
از امام باقر يا امام صادق(عليه السّلام)فرمود: دو مرد به مسجد رفتند،يكى عابد بود و يكى فاسق،از مسجد بدر آمدند،آن فاسق مقام صدّيق داشت و آن عابد،فاسق بود؛و اين براى آن است كه عابد به مسجد رود و به عبادتِ‌ خود مى‌نازد و همۀ انديشه‌اش در اين است و فكر فاسق و بدكار دنبال پشيمانى از كارِ بد و توبه است و از خدا عز و جل در بارۀ هر چه گناه كرده است آمرزش مى‌خواهد. دَخَلَ رَجُلَانِ الْمَسْجِدَ أَحَدُهُمَا عَابِدٌ وَ الْ‏آخَرُ فَاسِقٌ فَخَرَجَا مِنَ الْمَسْجِدِ وَ الْفَاسِقُ صِدِّیقٌ وَ الْعَابِدُ فَاسِقٌ وَ ذَلِكَ أَنَّهُ يَدْخُلُ الْعَابِدُ الْمَسْجِدَ مُدِلًّا بِعِبَادَتِهِ يُدِلُّ بِهَا فَتَكُونُ فِكْرَتُهُ فِى ذَلِكَ وَ تَكُونُ فِكْرَةُ الْفَاسِقِ فِى التَّنَدُّمِ عَلَى فِسْقِهِ وَ يَسْتَغْفِرُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مِمَّا صَنَعَ مِنَ الذُّنُوبِ. اصول کافی ج ۳ ص۴۲۸. https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
اینست پند من که ز خوب و بد جهان نه غره شو، نه رنجه، که هرچیز بگذرد...