eitaa logo
روایت ها و حکایت ها
1.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
275 ویدیو
24 فایل
فیش های منبر و یادداشت های روایی و تفسیری و نکات تربیتی و اخلاقی،آمیخته با مطالب روز و اشعار ناب و تاریخ ... ارتباط با ما https://eitaa.com/MA1371 طلبه حقیر محمد جواد جنگی لینک کانال @revayathavahekayatha1
مشاهده در ایتا
دانلود
یک نکته بگم بنده دیپلم ریاضی و فیزیک ولیسانس اقتصاد نظری و الان دانشجو گیاه پزشکی هستم و حداقل شش هزار جلسه تفسیر قرآن کریم صوتی و تصویری علامه جوادی آملی گوش دادم و سی بار کل قرآن کریم با ترجمه ختم کردم و علاقه به نظام جمهوری اسلامی ایران دارم
یکی از اعضای محترم کانال ☝️ با این وصف ایشان یک کشاورز ساده هستند در مغان اردبیل
🔸شهادت کوبهٔ در... یکی از شاگردان آیت الله کوهستانی(ره)که سالی در بازدید ایشان از اهل محل وی را همراهی: می کرد خاطره جالبی را این چنین بازگو می کند پس از تعطیلات نوروز آقاجان به من فرمودند: بیا با هم برای صله ارحام به منازل اهل محل برویم و در ضمن فرمودند که یک دستمال بردار تا تخم مرغ های آب پز شده و رنگ زده سر سفرهٔ عید را داخل دستمال قرار داده و برای دیگر طلبه ها ببریم به اتفاق آقا جان حرکت کردیم 🔸هر خانه ای که صاحب خانه بود وارد می شدیم و مدتی می نشستیم، ولی اگر درِ خانه ای را می زدیم و اهل منزل در خانه نبودند آقا جان با عصای خویش به کوبهٔ در می زدند و میفرمودند: ای کوبهٔ در فردای قیامت شهادت بده که محمد آمد برای صله ارحام ! روایت ها و حکایت ها https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
شخصی به حاج آقا قرائتی گفته بود استاد دعا کن یه داماد خر پول گیرم بیاد!!! بعد مدتی حاج آقا رو دیده بود و گفته بود: استاد دعای شما نصفه قبول شده دامادی گیرم اومد که خر هست ولی پول نداره😂😂😂
آیت الله عاملی: بر پدر و مادر لازم است سنت های الهی را بر فرزندان خود یاد بدهند. باید به آنان بگویند که این عالم چموش است هر کس با صاحب عالم دربیفتد کل عالم با او در خواهند افتاد. بایستی این آیه را روزی چند بار بر خود بخوانیم!👇👇 "وَلَا يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ" نتيجه حيله و حقه بازی به خود انسان برمى‌گردد.
🌹باسلام محضر شما 🟡علی عليه السلام: 🔹إنَّ أهنَأَ النّاسِ عَیشاً مَن كانَ بِما قَسَمَ اللهُ لَهُ راضِیاً. 🔸گواراترین زندگی از آنِ کسی است که به آنچه خدا برایش مقدر کرده راضی باشد. ▪️خُنُک آن کَس که چُو ما شد همه تسلیم و رضا شد ▪️گِرو عشق و جُنون شد گُهر بحرِ صفا شد ▪️به سفر چون مَه گَردون به شب چارده پُر شد ▪️به نظرهای الهی به یکی لحظه کجا شد؟
اعتدال(۱) إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ. (از تجاوز، دست بردارید که) او(خداوند) متجاوزان را دوست نمی‌دارد! ۵۵ اعراف وَلَا تَعْتَدُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ بقره ۱۹۰ - مائده ۸۷ از حدّ تجاوز نکنید، که خدا تعدّی‌کنندگان را دوست نمی‌دارد!
اعتدال (۲) حضرت امیر درباره حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و آله و روش زندگى او مى فرمايد: «سيرتُهُ القَصدُ» راه و روش او ميانه روى و اعتدال است. در نكوهش از مردم كوفه نيز از اينكه رشد و خير را نمى پذيرند و در راه «قصد» (اعتدال) گام برنمى دارند، ملامتشان مى كند. - ما بالُكُم لا سُدِّدتُم لِرُشْدٍ وَلاهُدِيتُم لِقَصدٍ. در جای دیگر نهج می فرماید: «لاتَرَى الجاهِلَ اِلاّ مُفرِطاً أو مُفرِّطاً». جاهل را نمى بينى مگر اهل افراط يا تفريط. ---------- نهج البلاغه، خطبه ۹۴. نهج البلاغه، خطبه ۱۱۹. نهج البلاغه، حكمت ۷۰.
🌼به روزگار جوانی بیازمای کسان ببین فرشته خصالند یا که دیو و ددند 🌼برای خویش رفیق شفیق گلچین کن ز مردمی که هنرپیشه اند و با خردند 🌼ملامتت نکنند ار بدند خویشانت به اختیار برای تو منتخب نشدند 🌼ولی به نیک و بد همنشین تو مسئولی  به همنشینی، مردم به اختیار خودند 🌼معاشران تو گر چند ز خوبانند غمت مباد که ابنای روزگار بدند
همین یک نکته از تمام کتاب کیمیای محبت، ما را بس: طلبه ای پارچه قبایی را برای دوخت نزد جناب شیخ آورد و پرسید: اجرت دوختش چقدر می شود؟ شیخ گفت: دو روز کار می بَرَد؛ چهل تومان. روزی که طلبه برای دریافت لباس آمد، شیخ گفت: اجرتش بیست تومان می شود. طلبه با تعجب پرسید: چرا نصف شد؟!؟ شیخ پاسخ داد: فکر می کردم دو روز کار می بَرَد ولی سرم خلوت بود و یک روز بیشتر کار نبُرد.
سیره روش جالب امام سجاد (علیه السلام) در عیادت مریض «كان[علیُّ بنُ الحسینِ علیهما السلام] إذا رَأى المریضَ قد بَرِئَ قالَ لَهُ: لِیَهنِئْكَ الطُّهرُ ـ أی مِنَ الذُّنوبِ ـ فَاستَأْنِفِ العَمَلَ. على بن الحسین علیه السلام هر گاه بیمارى را مى دید كه بهبود یافته است، به او مى فرمود: پاكى از گناهان مباركت باد! عمل [شایسته] را از نو آغاز كن». امالی طوسی
از ما عجیب نیست دعایی نمی رسد از تحبس الدعا که صدایی نمی رسد  ما تحبس الدعا شده ی نان شبهه ایم  آنجا که شبهه است عطایی نمی رسد 
ازآب زندگی نکشم منت حیات چون خضر،سبزم از سخن جانفزای خویش رد و قبول خلق به یک سو نهاده ام یکروی ویک جهت شده ام با خدای خویش.
🔶حجت الاسلام موسوی همدانی بیان می‌کند: «از خصوصیات مرحوم علامه طباطبایی بود که در طی ۳۵ سال ارتباط با ایشان، جز بدگویی از دربار و رژیم طاغوت، هیچ گاه از کسی بدگویی نمی‌کردند. حجت‌الاسلام سید احمد فاطمی نقل می‌کنند که مرحوم علامه هرگاه می‌خواست از کسی مدح کند،[در یکی از تعابیر خویش] می‌فرمود: «او کسی است که می‌توان گفت اگر به اروپا برود، سالم باز خواهد گشت». روایت ها و حکایت ها https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
یکی از صفات عاقلان و متقین : ( وَ يَدْرَؤُنَ بِالْحَسَنَةِ اَلسَّيِّئَةَ ) این آیه در سوره رعد و قصص با همین عبارت آمده است. ✍به اين معنى كه به هنگام ارتكاب يك گناه و لغزش، تنها به پشيمان شدن و ندامت و استغفار قناعت نمى كنند، بلكه عملا در مقام جبران بر مى آيند، و هر اندازه گناه و لغزش آنها بزرگتر باشد به همان اندازه حسنات بيشترى انجام مى دهند، تا وجود خود و جامعه را از لوث گناه با آب حسنات بشويند. يدرءون از ماده درأ (بر وزن زرع) به معنى دفع كردن است. اين احتمال نيز در تفسير آيه وجود دارد كه آنها بدى را با بدى تلافى نميكنند، بلكه سعى دارند اگر از كسى نسبت به آنها بدى برسد، با انجام نيكى در حق وى، او را شرمنده و وادار به تجديد نظر كنند، همانگونه كه در آيه ۳۵ سوره فصلت مى خوانيم: اِدْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا اَلَّذِي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَدٰاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ : بدى را به آنچه نكوتر است از خود دور ساز كه در اين هنگام كسى كه ميان تو و او دشمنى و عداوت است تغيير چهره مى دهد گويى دوست صميمى تو است ! در عين حال هيچ مانعى ندارد كه آيه در صدد بيان هر دو معنى باشد در احاديث اسلامى نيز احاديثى به مضمون هر دو تفسير وارد شده است. در حديثى از پيامبر ص مى خوانيم كه به معاذ بن جبل فرمود: اذا عملت سيئة فاعمل بجنبها حسنة. تمحها: هنگامى كه كار بدى كردى در كنار آن كار خوبى انجام ده كه آن را محو كند و در نهج البلاغه مى خوانيم كه امير مؤمنان على ع فرمود: عاتب اخاك بالاحسان اليه و اردد شره بالانعام عليه: برادرت را در برابر كار خلافى كه انجام داده است بوسيله نيكى سرزنش كن، و شر او را از طريق انعام و احسان به او برگردان. فرمایش علامه هم همین است در تفسير آيه: هذا أعم من أن يكون ذلك في سيئة صدرت من أنفسهم فدفعوها بحسنة جاءوا بها فإن الحسنات يذهبن السيئات أو دفعوها بتوبة إلى ربهم فإن التائب من الذنب كمن لا ذنب له أو في سيئة أتى بها غيرهم بالنسبة إليهم كمن ظلمهم فدفعوه بالعفو أو بالإحسان إليه أو من جفاهم فقابلوه بحسن الخلق و البشر كما إذا خاطبهم الجاهلون فقالوا. سلاما أو أتى بمنكر فنهوا عنه أو ترك معروف فأمروا به. فذلك كله من درء السيئة بالحسنة و لا دليل من جانب اللفظ يدل على التخصيص ببعض هذه الوجوه البتة.
با خوبی بدی را دفع کنید نه بد را!! آیت الله جوادی آملی: ✍انسان يك دشمن بيروني دارد كه مهاجم است اين دشمن را بايد سركوب كند از مرز خود بيرون كند بيان نوراني حضرت امير(سلام الله عليه) هم اين است كه «رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَيْثُ جَاءَ فَإِنَّ الشَّرَّ لاَ يَدْفَعُهُ إِلاَّ الشَّرُّ» سنگي اگر از بيرون به داخل كشور شما عالماً عامداً پرت شد اين سنگ را به جايش برگردانيد ظلم‌پذير نباشيد. اينجاست كه ﴿جَزاءُ سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِثْلُهَا﴾. اما نسبت به داخل در جامعه اسلامي به اين صورت نباشيد كه بگوييد ﴿جَزاءُ سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِثْلُهَا﴾ در مسائل خانوادگي در مسائل اجتماعي در مسائل همسايگي در مسائل همشهري و رفاقتی اگر كسي نسبت به شما بد كرد فوراً درصدد انتقام برنياييد نگوييد ﴿جَزاءُ سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِثْلُهَا﴾ بلكه ﴿وَيَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ﴾ با خوبي, بدي را برداريد نه بد را. در جريان اول فرمود بد را از سر راهتان برداريد اما اينجا فرمود بدي را برداريد نه بد را, آن هم بدي را با خوبي برداريد نه با بدي ﴿وَيَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ﴾ آن وقت اين مي‌شود جامعه عقلي اين جامعه مي‌شود الهي اين مي‌شود جامعه منتظر آن وقتي كه حضرت(سلام الله عليه) ظهور كرد اين ﴿يَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ﴾ ظهور مي‌كند اگر جامعه اين‌چنين باشد اداره اين چند ميليارد بشري كه روي كُره زمين است خيلي سهل است. صفات متقین تقوا. عقل.
4_5958418347467999840.mp3
15.83M
سخنرانی شهید مطهری (ره) حضرت خدیجه سلام الله علیها
وقتي كه دیدگان بشر ناسپاس بود تنها خديجه بود كه گوهرشناس بود تا سر نهد به پای رسول امين ز شوق در بارگاه عشق، پُر از التماس بود گنجينه‌ی معارف ايمان و منزلت آئينه‌ی کرامت پُر انعكاس بود مال و منال را به فقيران مكه داد كی در كمند نفْس و طعام و لباس بود خوف و رجای او به ره دين حق گذشت از جاهلان مكه كجا در هراس بود؟! غفلت نكرد لحظه‌ای از حق، خدا گواست تا آخرين نَفَس به جهان حق‌شناس بود روز وداع خويش «وفایی » از اين جهان آزرده دل، به خاطر احوالِ "ياس" بود.
نامگذاری به اسم عثمان بن مظعون! عثمان بن علی از فرزندان «ام البنین» است که دو سال از برادرش «عبدالله» کوچکتر است. او در زمان شهادت امیرالمؤمنین چهار ساله بود و در روز عاشورا بیست و سه سال داشت. اما اینکه چرا امام على(علیه السلام) اسمش را عثمان نامید مى گویند به سبب علاقه آن حضرت به عثمان بن مظعون، صحابى بزرگوار رسول الله بوده است. از آن حضرت نقل شده است که فرمود: «إِنَّما سَمَّیْتُهُ بِإِسْمِ أخی عُثْمانَ بْنِ مَظْعُونَ». ابصار العین روایت ها و حکایت ها https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
چندین آیه و روایت در این بیت جمع شده👇 از آن سرد آمد این کاخ دل‌آویز که چون جا گرم کردی گویدت خیز. کاخ منظور دنیا و امکانات آن
آیت الله احمدی میانجی: تماس با خدا: در زمان شاه شنیدم كه يك نفر خیلی مقروض بوده و دستش به جایی نمی رسید که بدهی هایش را ادا کند. همین طور نشسته بود و با تلفن بازی میکرد. یک مرتبه يك شماره گرفت و کسی برداشت و گفت آقا کجا را می خواهی؟ این شخص گفت: خدا را می خواهم پرسید به خدا چه میخواستی بگویی؟ گفت: از خدا پول می خواهم پرسید: کجا هستی؟ جواب داد: فلان جا گفت: بایست تا من بیایم. نگو کسی که تلفن را برداشته بوده پدرش مرده بوده و می خواسته به پدرش يك خیر و احسانی برساند. در نتیجه آمد آنجا و قرض آن شخص را داد و رفت. روایت ها و حکایت ها https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
زن و شوهری اینگونه:👇 در زمانی که قرار بود نطفه حضرت زهرا سلام الله علیها منعقد شود روایت دارد که جبرئیل به حضرت نازل شد و عرضه داشت: اى محمّد!خداوند بلند مرتبه تو را سلام مى‌رساند و امر مى‌كند كه چهل روز از خديجه دورى نمايى. و اين كار براى پيامبر بسيار دشوار بود زيرا خديجه را بسيار دوست مى‌داشت و به وى دلبستگى فراوان داشت. يَا مُحَمَّدُ اَلْعَلِيُّ اَلْأَعْلَى يَقْرَأُ عَلَيْكَ اَلسَّلاَمَ وَ هُوَ يَأْمُرُكَ أَنْ تَعْتَزِلَ عَنْ خَدِيجَةَ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً فَشَقَّ ذَلِكَ عَلَى اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ كَانَ لَهَا مُحِبّاً وَ بِهَا وَامِقاً. بحار الأنوار ج ۱۶ ص ۷۳ خانواده https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
این روایت رو دل بدین 👇👇
روايت شده است سالى كه على عليه السلام متولد شده همان سالى است كه پيامبرى رسول خدا (ص) در آن آغاز شد و آن حضرت نداى سروشهايى را از سنگها و درختان مى شنيد و پرده از برابر چشمش برداشته شد و اشخاص و پرتوهايى را مى ديد. هر چند در آن سال چيزى به ايشان خطاب نمى شد و همان سال، سالى است كه پيامبر عبادت و كناره گيرى از مردم و رفتن به كوه حرا را آغاز كرد و همچنان آن كار را ادامه داد تا آنكه وحى بر او نازل شد و پيامبرى او آشكار گرديد. پيامبر (ص) به همين سبب و به مناسبت تولد على عليه السلام در آن سال، آن را فرخنده و مبارك مى دانست و آن را سال خير و بركت ناميده بود و چون در شب ولادت على (ع)، پيامبر (ص) كراماتى از قدرت خداوند را مشاهده كرد. وَ قَدْ رُوِیَ أَنَّ السَّنَةَ الَّتِی وُلِدَ فِیهَا عَلِیٌّ (ع) هِیَ السَّنَةُ الَّتِی بُدِئَ فِیهَا بِرِسَالَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص فَأُسْمِعَ الْهُتَافَ مِنَ الْأَحْجَارِ وَ الْأَشْجَارِ وَ کُشِفَ عَنْ بَصَرِهِ فَشَاهَدَ أَنْوَاراً وَ أَشْخَاصاً وَ لَمْ یُخَاطِبْ فِیهَا [۱] بِشَیْءٍ وَ هَذِهِ السَّنَةُ هِیَ السَّنَةُ الَّتِی ابْتَدَأَ فِیهَا بِالتَّبَتُّلِ وَ الاِنْقِطَاعِ وَ الْعُزْلَةِ فِی جَبَلِ حِرَاءَ فَلَمْ یَزَلْ بِهِ حَتَّی کُوشِفَ بِالرِّسَالَةِ وَ أُنْزِلَ عَلَیْهِ الْوَحْیُ وَ کَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص یَتَیَمَّنُ بِتِلْکَ السَّنَةِ وَ بِوِلاَدَةِ عَلِیٍّ ع فِیهَا وَ یُسَمِّیهَا سَنَةَ الْخَیْرِ وَ سَنَةَ الْبَرَکَةِ. نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج ۴ ص ۱۱۳
دروغ (۱) شیخ صدوق رحمه الله یک روز از جائی می‌گذشت، دوستی داشت، دید رفیقش علف در دستش گرفته و دارد بُزی را دنبال خودش می‌کشاند - دیدید گاهی اوقات توی خیابان این‌هایی که گوسفند می‌کشند علف دستشان می‌گیرند و گوسفند را دنبالش می‌کشانند - شیخ صدوق رحمه الله به او فرمود: فلانی من دیگر با تو رفاقت نمی کنم، گفت: چرا؟ گفت: انسانی که به حیوانی دروغ بگوید، قابل اعتماد و رفاقت نیست، تو داری به این حیوان دروغ می‌گویی، می‌گویی بیا علف به تو بدهم و به او نمی دهی، انسانی که به یک حیوان دروغ بگوید قابل اعتماد نیست، رشته رفاقتش را باید برید.