eitaa logo
روایت ها و حکایت ها
1.9هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
333 ویدیو
29 فایل
فیش های منبر و یادداشت های روایی و تفسیری و نکات تربیتی و اخلاقی،آمیخته با مطالب روز و اشعار ناب و تاریخ ... ارتباط با ما https://eitaa.com/MA1371 طلبه حقیر محمد جواد جنگی لینک کانال @revayathavahekayatha1
مشاهده در ایتا
دانلود
(۲) آیت الله صافی گلپایگانی: «از شیخ محمود شلتوت در رسالة الاسلام چاپ دارالتقریب قاهره در تفسیر آیه شریفه «و أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلامِ» نقل شده که از اقسام استقسام به ازلام (نوعی قمار در عصر جاهلیت) استخاره به قرآن کریم و دانه‌های تسبیح می‌باشد و گمان ایشان این است که استخاره با مراجعه انسان به عقل خویش، منافات دارد و به واسطه استخاره گرفتن با قرآن، این کتاب شریف از وسایل شعوذه (فال بینی و سحر) می‌شود». اما به هیچ وجه نمی توان استخاره به قرآن را به «استقسام به ازلام» تشبیه کرد؛ چرا که حقیقت استقسام بنابر معنای اول، شرک است ؛ ثانیاً خبر گرفتن از آینده است؛ یعنی تفأل است و ثالثاً طلب خیر یا شرّ از بت هاست و حال آن که حقیقت استخاره، دعا و طلب حاجت و شناخت خیر و مصلحت بنده از خداوند متعال که دانای به غیب است، می‌باشد. بنابراین، فرق میان این دو، در حقیقت فرق میان شرک و توحید است. روایت ها وحکایت ها☜(عضویت)
(۳) آیا استخاره قرعه است؟! آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ این سؤال که «آیا استخاره از انواع قرعه است» می‌فرماید: ظاهر این است که استخارۀ رقاع و حصی و بندقه و سبحه و امثال آن -که در روایات مختلفه وارد شده- نوعی قرعه به حساب می‌آید و این که وقتی کار بر انسان مشکل شد آن را به خداوند متعال تفویض می‌کند؛ سپس دعاهای مأثوره را می‌خواند سپس «سهم» یا «رقعه» یا «بندقه» یا غیر آن را که روی آن، انجام یا ترک کاری نوشته شده یا علامت گذاری شده را بیرون می‌آورد و بر طبق آن عمل می‌کند؛ الا این که این کار با قرعۀ معروفه فرق دارد چون قرعه در مواردی است که به خاطر اشتباه موضوع، حکم شرعی جزئی آن معلوم نیست و در غالب موارد درجایی از قرعه استفاده می‌شود که حقوق، در آن تزاحم کرده است؛ درحالی که موارد استخاره جایی است که علم به جواز فعل آن داریم ولی شک داریم که کار موردنظر، مصلحت دارد یا مفسده؛ درنتیجه، متوسل می‌شویم به استخاره برای رفع تحیر و کشف آنچه صلاح است. ادامه دارد....👇👇👇
(۴) آیا استخاره قرعه است؟! آیت الله مکارم شیرازی: از مواردی که دلالت می‌کند استخاره، نوعی قرعه محسوب می‌شود روایت عبدالرحمن بن سیابه است که می‌گوید خارج شدم به سوی مکه و با من کالای بسیاری بود [و بازار کاسبی] کساد شد بعضی از دوستان گفتند [مال التجاره را] بفرست به سوی یمن؛ این مطلب را با امام صادق علیه السلام در میان گذاشتم امام به من فرمود بین مصر و یمن قرعه بی انداز سپس کارت را به خدا تفویض کن پس هر یک از دو شهر در قرعه نامش بیرون آمد کالا و مال التجاره را به سوی آن بفرست. به امام عرض کردم چگونه قرعه بی اندازم؟ فرمود: در یک قطعه کاغذ بنویس «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ اللَّهُمَّ إِنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهَادَةِ أَنْتَ الْعَالِمُ وَ أَنَا الْمُتَعَلِّمُ فَانْظُرْ فِي أَيِّ الْأَمْرَيْنِ خَيْراً لِي حَتَّى أَتَوَكَّلَ عَلَيْكَ فِيهِ وَ أَعْمَلَ بِهِ» سپس روی آن بنویس «مصر إن شاء الله» سپس در رقعه دیگر همین را بنویس و در پایان بنویس «یمن إن شاء الله تعالی» سپس روی کاغذ دیگر همین را بنویس و در پایان بنویس «[کالا] حبس شود إن شاء الله تعالی» و به هیچ یک از این دو شهر ارسال نشود. سپس رقعه‌ها را جمع کن و بده به کسی که آن را از تو مخفی کند سپس دستت را داخل کن [در کیسه قرعه] و یکی از سه [رقعۀ] قرعه را بگیر [و بیرون بیاور] هرکدام [از این سه رقعه] در دستت واقع شد توکل به خدا کن و عمل کن به آنچه در آن است.... ادامه دارد.... 👇👇👇
(۵) آیا استخاره قرعه است؟! دلیل دیگر بر این که استخاره نوعی قرعه است اتحاد دعا و کیفیت عمل در استخاره و قرعه است؛ مثل روایتی که ابن طاووس در کتاب استخارات دربارۀ مساهمه روایت کرده که فرمودند: عمربن ابی مقدام از یکی از دو امام دربارۀ مساهمه آورده که: نوشته می‌شود: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ- اللَّهُمَّ فاطِرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ عالِمَ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ- أَنْتَ تَحْكُمُ بَيْنَ عِبادِكَ فِي ما كانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ أَسْأَلُكَ به حق مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تُخْرِجَ لِي خَيْرَ السَّهْمَيْنِ فِي دِينِي وَ دُنْيَايَ وَ عَاقِبَةِ أَمْرِي وَ عَاجِلِهِ إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْ ءٍ قَدِيرٌ مَا شَاءَ اللَّهُ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ» سپس آنچه را که می‌خواهی در دو رقعه بنویس و رقعه سوم غفل باشد [بدون علامت باشد و چیزی روی آن نوشته نشود]. سپس سهام را مخلوط و قاطی می‌کنی و هرکدام بیرون آمد به آن عمل می‌کنی؛ و مخالفت نکن پس هر کس مخالفت کند آنچه خیر اوست برایش مقدر نمی شود و اگر غفل آمد کنار می‌اندازی -حکم خاصی ندارد- [و رقعۀ دیگری را بیرون می‌آوری]. این روایت اطلاقش شامل موارد قرعه نیز می‌شود و [موضوع قرعه] جایی است که در حکم شرعی جزئی شک داریم و راهی برای اثبات آن نیست؛ و موارد استخاره جایی است که علم به جواز فعل آن داریم ولی شک داریم که انجام دادن آن مصلحت دارد یا مفسده. همان طور که علامۀ مجلسی نیز از آن تعبیر به «القرعة بالسبحة» کرده است و این روایت نیز با اطلاقش دلالت بر این دارد که استخاره نوعی قرعه است؛ و به نظر می‌رسد که او [مجلسی] برای اثبات مشروعیت استخارۀ رقاع و شبه آن، تمسک به اطلاقات قرعه کرده است و این که قرعه برای هر امر مشکل است. البته این ایراد به استدلال علامۀ مجلسی هست که مورد اجرای قرعه، جایی است که شک در حکم شرعی جزئی چیزی داریم از جهت اشتباه موضوع و حداقل این است که بگوییم به چنین مواردی انصراف دارد. درهرصورت دربارۀ این که استخاره نوعی از قرعه است جای شکی نیست. القواعد الفقهية، ج ۱، ص ۳۷۵ تا ۳۷۹. روایت ها وحکایت ها☜(عضویت)
(۶) مشهور است که مرحوم مقدس اردبیلی در تفسیر شریف «زبدة البیان» ذیل آیه سوم سورۀ مائده، استخاره را از مصادیق «استقسام بالازلام» دانسته و فتوا به حرمت آن داده است. مختصر وجه استدلال ایشان: 👇 ایشان دربارۀ تفسیر «و ان تستقسموا بالازلام» می‌فرماید: بنا بر اولین تفسیر، سبب تحریم این کار، همان دخول در علم غیب و دخول در ضلالت و گمراهی و اعتقاد به این که این کار وسیله ای به سوی علم غیب است و اعتقاد به این که «استقسام به ازلام»، راهی است به سوی علم غیب خداوند، افترا بر خداست. [با توجه به این معنا که مراد از «استقسام به الازلام»، «طلب معرفة ما قسم لهم» باشد]، و حرمت استخاره ای که میان اکثر [مردم] مشهور شده و اکثر [علما] قائل به جواز بلکه قائل به استحباب آن هستند و روایات بر آن دلالت می‌کند نیز فهمیده می‌شود.
(۷) استخاره آیت الله احمدی میانجی برای عصبانی شدن! حجت الاسلام مهدی میانجی می‌گوید: پدرم زیاد عصبانی نمی‌شدند یک بار استخاره گرفت که عصبانی شود[بخاطر کاری که از فردی صادر شده بود] استخاره خوب آمد؛ به شدت اظهار عصبانیت کرد به گونه ای که طرف که یک بازاری بود گفت: حاج آقا غلط کردم. ---------- جشن نامه استاد سید علی خراسانی، ص ۱۷۸.
(۸) علامه طباطبایی (رحمه الله علیه) هیچ مانع و محذور دینی در استخاره و مشورت نیست، چون استخاره، کاری جز تعیین یکی از دو طرف تردید را انجام نمی دهد، نه غیر واجبی را واجب؛ نه حلالی را حرام؛ و نه حکمی از احکام خدا را تغییر می‌دهد و نه آدمی را ازآنچه در پس پرده غیب است، باخبر می‌کند، تنها و تنها می‌گوید: خیر صاحب استخاره در فعل است یا در ترک و بدین وسیلۀ او را از حیرت و تردید نجات می‌دهد، ولی این که اثر فعل و ترک در آینده چه خواهد بود و چه حوادثی را به بار خواهد آورد از عهدۀ استخاره بیرون است و استخاره از تعیین این جهت، ساکت است و آینده صاحب استخاره از خیر و شرّ، عیناً مانند آینده کسی است که استخاره نکرده و کار خود را با فکر و مشورت، انجام داده است... ممکن است کسی در استخاره با قرآن توهم کند که استخاره با قرآن، به دست آوردن علم غیب است، چه نفس صاحب استخاره از استخاره با قرآن و تفأل به آن و امثال آن، نحوست و میمنتی احساس می‌کند و اگر استخاره اش خوب بود انتظار خیر و نفعی را می‌کشد و اگر بد بود، مترصد شرّ و ضرری می‌شود. این اشکال نیز، توهمی بیش نیست، زیرا به طریق صحیح - هم از شیعه و هم از اهل سنت - روایاتی داریم که پیغمبر صلی الله علیه واله خودش تفأل به خیر می‌زد و مردم را هم به این عمل، توصیه می‌فرمود و از فال بد زدن، نهی می‌نمود و می‌فرمود: «هر جا که فال بد زده شد، توکل به خدا کنید و در پی کار خود روید»؛ بنابراین، هیچ مانعی از تفأل زدن با قرآن کریم و امثال آن به نظر نمی رسد، چه استخاره خوب بود، صاحب استخاره، عمل را با طیب نفس و دل پاک، انجام می‌دهد و اگر بد بود، توکل به خدا کرده و در پی کار خود می‌رود. پس استخاره با قرآن، جز همان طیب نفس و رفع تردید و سرگردانی و امید به نفع و سعادت، اثر دیگری ندارد. تفسیر المیزان، ج ۶، ص ۱۱۹؛ ذیل آیه ۹۰ سوره مائده.
(۹) استدلال سیدبن طاووس بر بطلان عقل و مشورت: سید بن طاووس عقل را مشاور و راهنمای خوبی برای شناخت مصلحت امور نمی داند ایشان معتقد است اگر عقل می‌توانست برای بشر راهنما و مشاور شایسته باشد این همه فرقه‌های باطل در دنیا به وجود نمی آمد. از طرفی مشاوره با دیگران هم راهگشا نیست چون اولاً بیشتر انسان‌ها صفات لازم را برای رایزنی ندارند و چه بسا مشاوره ای که بجای راهنمایی، بیش ازپیش انسان را دام گمراهی بی افکند؛ ابن طاووس معتقد است تمام صفات مشاور خوب فقط در خداوند جمع است ازنظر او لازمۀ مشاوره جویی، تلاش برای به دست آوردن دل هاست و مشاوره، عامل ایجاد رابطۀ عاطفی میان دو فرد است و چنین کاری در برابر غیر خدا جایز نیست پس بهترین راه، مشورت با خداوند است. درنتیجه، استخاره یگانه راه مشورت با خداوند است. ---------- مجله تاریخ و فرهنگ، ص ۶۰ – ۶۱.
اون قرآن ها که مجلس ختم پخش میکنن، یکی از اونارو گرفتم قرائت کردم و دادم.... آقای عزیزی که بغل ما نشسته، گفت حاج آقا چقدر سریع خوندین شما!!!! گفتم خب منم قریب به حفظم😂 روی منبر یه قرآن کامل بود بلند شد اونو آورد.... گفت اتفاقی باز میکنم تا شما بخونی😳 باز کرد، نگاه کرد یک صفحه خوندم براش.... یک هفته بعد دیدم یه دفتر یادداشت و یه کارت هدیه فرستاده بهم😂💪 یکی هم اتفاقی چند تا عکس گرفته بود❤️
این چنین زیر و زبر عالم نمی ماند مدام می نشاند چرخ هر کس را به جای خویشتن.
🍀 مراقبت از چشم 🍀 🔹 آیت الله جاودان : مرحوم شیخ محمدرضا تنکابنی پدر مرحوم آقای فلسفی دفتر ازدواج داشت. وقتی شناسنامه‌ها را برای ثبت ازدواج پیش ایشان می‌آوردند، اگر طرف خانم بود، ایشان انگشت شست را می‌گذاشت روی عکس خانم تا چشمش به عکس خانم نیفتد. این تقوا و خداترسی اینها بود.
1.38M
بیانات آیت الله عاملی: در خصوص هشت قلعه امنیت که از طرف رسول خدا(ص) برای امت معرفی شده است 🔹این دعاها دافع بلاست و بسیاری از گرفتاری ها و شرور را از انسان دفع می کند. روایتها وحکایتها☜(عضویت)