eitaa logo
روایت ها و حکایت ها
1.7هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
226 ویدیو
24 فایل
فیش های منبر و یادداشت های روایی و تفسیری و نکات تربیتی و اخلاقی،آمیخته با مطالب روز و اشعار ناب و تاریخ ... ارتباط با ما https://eitaa.com/MA1371 طلبه حقیر محمد جواد جنگی لینک کانال @revayathavahekayatha1
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت الله حائری شیرازی رحمه الله علیه 🔸یک غواصی کوتاه!!! زندگی‎ ما یک غواصی کوتاه است تا ته دریای وجود. هر دُرّ و گوهری که بخواهی آنجاست. موقعی که نطفه انسان منعقد می‎شود، مثل آن است که غواص داخل آب می‎پرد. وقتی می‎رسد به کف دریا و دُرّ و مروارید کف دریا را می‎بیند، همان پانزده سالگی و فصل بلوغ است و البته اول امتحان. موقع مرگ، وقتی است که جمع کرده یا نکرده، دیگر باید برود بالا، روی دریا. این بدن همچون قطعه سنگی است که به غواص وصل می‎کنند تا برود به زیر آب، بعد که رفت زیر آب این قطعه سنگ را از او جدا می‎کنند تا سریع بیاید بالا. می‎گوییم: «انّاللّه و انا الیه راجعون»؛ یعنی: برگشت، قطعی است. کسی که از دنیا می رود، مثل غواصی است که به روی آب برگشته. نگاه کن ببین مروارید دارد یا نه؟ اگر مروارید همراهش بود جشن بگیر، اگر دست خالی بود، عزا بگیر.
سهـــم صلوات امروز را فــــراموش نکنیم!!! سهــــــــم شــــــــــما حداقل ۱۴ صلـــوات.... . "ثواب ذکر صلوات امروز هدیه به امام حســـین «علیه السلام» جهت پیروزی✌️ جبهه انقلاب🇮🇷 درانتخابات " اَللّهمَّ صلِّ علی محـــــمدٍ وآلِ محمــــدٍ وعجِّل فرجَهم.🤲 | روایت ها وحکایت ها |
اثر صله ارحام و احترام والدین! "مَن أحَبَّ أن يُخَفِّفَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ عَنه سَكَراتِ المَوتِ ، فلْيَكُنْ لقَرابَتِهِ وَصُولاً و بوالِدَيهِ بارّا ، فإذا كانَ كذلكَ هَوَّنَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ علَيهِ سَكَراتِ المَوتِ و لَم يُصِبْهُ في حياتِهِ فَقرٌ أبَدا" امالی طوسی امام صادق عليه السلام :  هركه دوست دارد خداوند عزّ و جلّ سكرات مرگ را بر او سبك گرداند، بايد به خويشانش رسيدگى و به پدر و مادرش نيكى كند. اگر چنين كند، خداوند عزّ و جلّ سختى هاى مرگ را بر او آسان گرداند و در زندگيش هرگز به نادارى نيفتد.
تفسیر روایی اهل البیت هدیه یکی از دوستان به این روسیاه❤️
قیاس قرآنی: قرآن قیاسی تشکیل داده است: «انْ زَعَمْتُمْ أنَّکمْ اوْلیاءُ للَّهِ مِنْ دونِ النّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ» شما اگر اولیاءالله هستید باید آرزوی مرگ داشته باشید «وَلایتَمَنَّوْنَهُ ابَداً بِما قَدَّمَتْ ایدیهِمْ» ولی هرگز آرزوی مرگ ندارید، پس شما اولیاءالله نیستید. سؤالی که در اینجا مطرح است در ملازمه میان مقدم و تالی است. در قیاس استثنایی عمده این است که این ملازمه محرز و ثابت باشد. مثلًا آنجا که طبیب می‌گوید اگر این بیماری حصبه باشد باید فلان علامت را داشته باشد، باید حتماً تأیید شده باشد که بیماری حصبه آن علامت را دارد. ما در اینجا از آیه چنین ‏استنباط می‌کنیم که لازمه اینکه یک شخص از اولیاء الله باشد، آرزوی مرگ داشتن است. حال آیا اینکه «لازمه ولی الله بودن آرزوی مرگ داشتن است» درست است یا درست نیست؟ این مطلب صددرصد درست است ولی در اینجا توضیحی باید بدهیم تا ریشه این دوست‏ داشتن و نحوه این دوست‏ داشتن به ‏دست بیاید. ادامه دارد..... شهید مطهری رحمه الله علیه
موضع اولیاء الله در برابر مرگ‏: حال که مرگ برای اولیاءالله یک آرزوست، آیا آنها در صدد تحقق بخشیدن به این آرزو هستند یا در عین اینکه مرگ برای آنها یک امر آرزویی است با آن مبارزه هم می‌کنند؟ نکته این است که هم آرزویش را دارند و هم با آن مبارزه می‌کنند (مگر در دو صورت که خواهیم گفت)، چرا؟ برای اینکه مثَل آنان همان مثَل دانشجوست: دانشجویی که در خارج از کشور است، تا آن آخرین لحظه‌ای که هنوز فرصت کار کردن و پیشرفت دارد با بیرون رفتن از این محل مبارزه می‌کند با اینکه آرزوی آن را دارد، مگر آن ساعتی که احساس کند که دیگر در اینجا کاری برایش نمانده است یعنی آنچه باید انجام می‌داده، انجام داده است. این است مضمون این فراز از دعای مکارم ‏الاخلاق که زین‏ العابدین سلام الله علیه به خداوند عرض می‌کند: «الهی وَ عَمِّرْنی مادامَ عُمْری بَذْلَةً فی طاعَتِک، فَاذا کانَ مَرْتَعاً لِلشَّیطانِ فَاقْبِضْنی الَیک» خدایا به من طول عمر بده ولی نه همیشه.اولیاءالله در عین اینکه مرگ برایشان آرزوست همیشه از خدا طول عمر می‌خواهند زیرا برای اولیاءالله و غیر اولیاءالله در همین فرصت عمر است که انسان مراتب قرب به حق را طی می‌کند. می‌دانند از اینجا که رفتند، دیگر در آنجا درجه‌‏شان همان است که هنگام رفتن از این عالم داشته‌اند و لهذا خودکشی هیچ‌ ‏وقت حتی برای اولیاءالله مجاز نیست، چرا؟ زیرا خودکشی یعنی فرصت عمل را به دست خود ازبین بردن، فرصت انجام تکلیف و مسؤولیت را به دست خود از بین بردن. امام زین‏ العابدین سلامالله علیه به خداوند عرض می‌کند که خدایا به من طول عمر بده مادامی که عمر من مبذول در راه توست و سرمایه‌ای است که در راه تو بذل می‌شود؛ از آن ساعت که این سرمایه چراگاه شیطان است آن را نمی‌خواهم. اگر بناست من زنده بمانم ولی آن زندگی برای من مایه خیر و برکت یعنی خدمت در راه تو نباشد، بذله در راه تو نباشد- که دیگر در آن صورت زندگی برای من تکامل نیست، نقص است- خدایا اینچنین زندگی را نمی‌خواهم. پس در این مکتب، مرگ برای همه مردم یک امر آرزویی نیست. برای بعضی از مردم منفور است و باید هم منفور باشد، چون مرگ درواقع ورود بر خود و بر حقیقت خود است، و برای بعضی از مردم امری آرزویی است. ولی باید توجه داشت که برای آنها که مرگ یک امر آرزویی است این‏طور نیست که بخواهند این فرصت را از دست بدهند، چرا که عمر برای آنها فرصت است، می‌خواهند در این فرصت حداکثر تقرب به حق و تکامل را حاصل کنند. ادامه دارد...
دانه را نشو و نمای ریشه رسوا می‌کند گر زبان در کام باشد راز دل پوشیده است
یک تکه تاریخ و یک تحلیل جالب!!! مسعودی در مروج الذهب می‌نویسد: مردی از اهل کوفه پس از جنگ صفین با شتر خود وارد دمشق شد. یکی از مردم شام ادعا نمود که این شتر مال من بوده که در جنگ صفّین از من غارت شده و به دست تو افتاده است. سرانجام این محاکمه و مرافعه به نزد معاویه کشیده شد. مرد شامی پنجاه شاهد آورد که این ماده شتر مال من است. معاویه حکم نمود ماده شتر را به شامی تحویل دهند. مرد کوفی به معاویه گفت: این شتر نر است و ماده نیست. معاویه گفت: حکمی داده شد و چاره ای نیست. پس از رفتن مردم، معاویه مرد کوفی را نزد خود حاضر نمود و دو برابر ارزش شتر را به وی داد و در حق او احسان نمود. آن گاه به او گفت: به علی بگو معاویه می‌گوید، من با صد هزار مرد جنگی که فرقی میان شتر نر و ماده نمی گذارند با تو جنگ خواهم نمود. مرحوم آیت الله صفایی حائری گوید: به نظر من، خود معاویه این دعوا را طرح ریزی کرده و دستور داده بود که چنین ادعایی کنند تا مقدمه ای برای آن پیغام به امیرالمؤمنین علیه السلام فراهم شود، و گر نه، چگونه باید این دعوا پیش معاویه برده شود و نزد قاضی او در دمشق برده نشود، و برای چه پنجاه شاهد حاضر گردد در حالی که دو شاهد کفایت می‌کرد. از طرف دیگر، باور کردنی نیست که پنجاه و یک نفر از اهل شام فرقی میان شتر ماده با نر نگذارند. پس معاویه می‌خواست نمایشی ترتیب دهد و اعلام کند که مردم شام با یکدیگر متحد هستند، و از کمک به همدیگر مضایقه ندارند و نه فقط از دین می‌گذرند که از محسوسات نیز چشم می‌پوشند، و شتر نر را ماده می‌خوانند. ----------
حدیث احتجاج حره در نزد حجاج را خواندید!!!! https://eitaa.com/MA1371
یک تکه تاریخ و یک تحلیل!!! مسعودی می‌نویسد: معاویه به اندازه ای در میان مردم شام اطاعت می‌شد که وقتی به سمت صفین برای جنگ با علی علیه السلام می‌رفت نماز جمعه را در روز چهارشنبه خواند، و تمامی لشکریان به او اقتدا کردند. مرحوم آیت الله صفایی حائری: معاویه برای چه در آن موقع که به جنگ علی علیه السلام می‌رود به چنین عملی - عمل غیر مشروعی - مبادرت می‌ورزد؟ آیا چهارشنبه را با جمعه اشتباه نموده؟! آیا می‌توان باور کرد که تمامی لشکر او چنین اشتباهی کردند؟! خیر چنین نیست، منظور معاویه این بود که موقعیّت و محبوبیّت خود را در قلوب لشکریانش به علی علیه السلام واهل کوفه نشان دهد. او خواست ثابت کند که لشکریان من در برابر فرمان من تسلیم هستند، و هر چه بگویم اطاعت می‌کنند، دین آنان نیز در ید قدرت من است، منظور او همین بود نه چیز دیگر. ----------
چرا کسی پیگیر ادامه مرور شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید نیست!!!.. آیا مفید نبود؟! https://eitaa.com/MA1371
حضرت امیر علیه السلام: علَيكُم بالصَّفيقِ مِن الثِّيابِ ؛ فإنّ مَن رَقَّ ثَوبُهُ رَقَّ دِينُهُ. بر شما باد پوشيدن لباسهاى ضخيم؛ زيرا كسى كه جامه اش نازك باشد، دينش نازك شود. 😳😳😳😔😔😔😔😔😔
سلام وصـــــــبح بخیر خـــــدمت بـــــزرگواران. ثواب ذکــــــر صلوات امروز هدیه به حضرت زهرا سلام الله علیها. به نیت انتخابات پرشور روز جمــــعه و پیروزی جبهه انقلاب. 🤲سهــــــم شما حـــــــد أقــــــــــــــل"۱۴" صلــــــــــوات.
دستور العمل امام صادق عليه السلام در مورد گناهکاران!!! یَا ابْنَ جُنْدَبٍ لَا تَقُلْ فِی الْمُذْنِبِینَ- مِنْ أَهْلِ دَعْوَتِکُمْ إِلَّا خَیْراً- وَ اسْتَکِینُوا إِلَى اللَّهِ فِی تَوْفِیقِهِمْ وَ سَلُوا التَّوْبَةَ لَهُمْ- فَکُلُّ مَنْ قَصَدَنَا وَ تَوَلَّانَا- وَ لَمْ یُوَالِ عَدُوَّنَا وَ قَالَ مَا یَعْلَمُ- وَ سَکَتَ عَمَّا لَا یَعْلَمُ أَوْ أَشْکَلَ عَلَیْهِ فَهُوَ فِی الْجَنَّةِ. ای پسر جندب، درباره گناهکاران از هم‌ مذهب های خود جز سخن نیک مگو. از خدا براى آن‌ها توفیق بخواه؛ و توبه تقاضا نما؛ هرکس به ما توجه کند و ما را دوست بدارد و با دشمنان ما رابطه دوستى نداشته باشد و آنچه می‌داند بگوید و از آنچه نمی‌داند یا چیزى که بر او مشتبه است ساکت باشد اهل بهشت است. تحف العقول
یکی امروز بهم گفت : این جریان انتخابات یه نفع بزرگی هم داشت! آن هم اینکه من تازه فهمیدم که طلبه ها و روحانیت هم اصلاح طلب و اصول گرا دارند!!! و من قبلا یک نگاه داشتم بهشون! ولی الان دیدم برخی ها در یک جبهه تبلیغ می‌کنند و برخی در یک جبهه دیگر!!!! https://eitaa.com/MA1371
15.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تحلیل عمیق و دقیق و مودبانه استاد میر باقری☝️
اصلاح نگاه به مرگ، شرط همراهی با سیدالشهداء علیه السلام. یکی از موضوعات بسیار مهم ماه محرم☝️
این بیت شاید موضوع بحث ما باشد👇 تکلّف گر نباشد خوش توان زیست تعلّق گر نباشد خوش توان مُرد.
تعلقات و مرگ! حجت الاسلام محسن قرائتی مثال زیبایی بیان می کند و می گوید اگر بخواهیم چسب زخمی را که به دستمان بسته ایم، باز کنیم، درصورتی این کار را به سادگی می توانیم انجام دهیم که هیچ مویی به چسب زخم نچسبیده باشد در غیر اینصورت به سختی می توانیم چسب را جدا کنیم. به اعتقاد وی هر یک از موهایی که سبب می شود تا به سختی بتوانیم چسب را جدا کنیم همان تعلقاتی است که به دنیا داریم که هنگام مرگ با آن روبرو می شویم. پس هر قدر از میزان آنها بکاهیم راحت تر با مساله مرگ مواجه می شویم.
تعلقات و مرگ! پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: اوصيكُمْ بِالشُّبّانِ خَيْرا فَاِنَّهُمْ اَرَقُّ اَفـْئِدَةً اِنَّ اللّه َ بَعَثَنى بَشيرا وَ نَذيرافَحالَـفَنِى الشُّبّانُ وَ خالَفَنِى الشُّيوخُ، ثُمَّ قَرَاَ «فَطالَ عَلَيْهِمُ الاَْمَدُ فَقَسَتْ قُلوبُهُمْ»؛ شما را به نيكى با جوانان سفارش مى كنم، چرا كه آنان، دل هاى رقيق ترى دارند، به راستى كه خداوند، مرا بشارت دهنده و هشدار دهنده برانگيخت، جوانان با من هم پيمان شدند و پيران با من به مخالفت برخاستند.[یکی از دلایل مخالفت پیران تعلقات آنان به مادیات بود] آن گاه اين آيه را خواندند: «و عمر آنان به درازا كشيد و دل هايشان سخت گرديد». در دوران دفاع مقدس بیشترین داوطلبین میادین جنگ را نیروهای جوان تشکیل می دادند که یکی از دلایل مهم آن این بود که جوانان علاوه بر ایمان قلبی و رشادت، تعلقات مادی نداشتند و به همین دلیل راحت تر می توانستند آرزوی شهادت را در دل بپرورانند و با دشمن تا سرحد شهادت مبارزه کنند. البته در همان زمان رزمندگانی در جبهه های جنگ حضور داشتند که به رغم سن زیاد، از تمام وابستگی ها دل بریده و جان برکف آماده شهادت بودند. آدمی پیر چو شد حرص جوان می گردد خواب در وقت سحرگاه گران می گردد.
تکیه گاه!!! اگر به جام فلزی ضربه ای وارد شود، مدتها ارتعاش خواهد داشت، ولی اگر جام را با دست بگیریم و ضربه ای به آن وارد کنیم، دیگر ارتعاشی نخواهد داشت. انسانی که تکیه گاهی ندارد و خدا او را نگرفته است، با یک ضربه آرامش خود را از دست داده و تا مدت‌ها مضطرب، سردرگم و حیران خواهد ماند. اما کسی که متکی به خداست و دلش به او آرام شده و خدا او را گرفته، در مقابل ضربات، مضطرب نخواهد شد و آرامش خود را حفظ خواهد کرد.
إِنَّ اللَّهَ يَأمُرُكُم أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلىٰ أَهلِها «نساء ۵۸»
👆دعا 👇  مقام معظم رهبری درمورد دعا میفرمایند: ... با دعا و تضرّع و توجّه و مسئلت از خداوند متعال به معنای واقعی کلمه گره‌گشایی کنید. اگر فضل الهی و لطف الهی نباشد، کوشش‌های ما، و زحماتی که میکشید و میکشیم، به جایی نمیرسد. در دعای شریف کمیل [عرض میکند:] «لا یُنالُ‌ ذلِکَ‌ اِلّا بِفَضلِک‌»؛ یعنی همه‌ی وظایف را انجام میدهیم، [امّا] آنچه به این تلاشهای ما و وظایف ما روح میدهد، جان میدهد، لطف الهی و فضل الهی و توجّه الهی است. البتّه در همه‌ی آنات میشود با خدا ارتباط گرفت؛ رابطه گرفتن با خدا آسان است... ❗️درکنار همه تلاش هایی که انجام دادیم دعا وتضرّع را امشب فــــرامـــــــــوش نکنیم. |روایت ها وحکایت ها|