روایت ها و حکایت ها
آیا قبول دارید که از زمان غیبت امام عصر عج تا الان در هیچ دوره ای مثل این زمان بر علیه دین و روحانیت
بله درسته
البته در هیچ دوره ای هم دین و روحانیت این قدر فعالیت گسترده ای نداشته و تشکیل حکومت نداده بود...
ای باعث شده بیشتر در معرض توجه قرار بگیره و خب طبیعتا بیشتر هم مورد هجمه باشه..
یکی از اعضای کانال👆
#پیامبر_اکرم
#سیره
امام صادق
«اِنّی لاََکْرَهُ لِلرَّجُلِ اَنْ یَمُوتَ وَقَدْ بَقِیَتْ عَلَیْهِ خَلَّةٌ مِنْ خِلالِ رَسُولِ اللّه ِ لَمْ یَأْتِها»
دوست ندارم مسلمانی بمیرد، مگر اینکه تمام آداب و سنتهای رسول خدا (ص)، را [اگر چه یکبار]انجام دهد.
حکمت نامه پیامبر اعظم
ج ۵ ص ۵۱
https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
روایت ها و حکایت ها
آیا قبول دارید که از زمان غیبت امام عصر عج تا الان در هیچ دوره ای مثل این زمان بر علیه دین و روحانیت
سلام و احترام، حاجی جان خود روحانیت هم خیلی تقصیرات داشته،
امام بارهای فرمودند دنبال تجملات و... نروید،
بنده که این حرفو میزنم با روحانیت بیگانه نیستم نسل پدری تا به کنون روحانی بودن، الان اکثرشون درگیر دنیا شدن ویلا سازی و خانه های آنچنانی و باغ های کذایی ،
حرفم نمیشه بهشون زد چون خودشون از همه بالاتر میدونن.
طوری شده دیگه جوانهای طایفه دیگه ارادتی ندارن.
خلاصه اینکه نمیشه همه چیز گردن دشمن انداخت خودمونم با رفتار و کردارمون مقصر اوضاع کنونی هستیم
نظر یکی از دوستان کانال👆
#شعر
ستون عرش خدا قائم از قیام محمّد
ببین که سر به کجا می کشد مقام محمّد
گسیخت هر چه زمان و گریخت هر چه مکان بود
که عرش و فرش به هم دوخت زیر گام محمّد
علی که کون و مکانش غلام حلقه به گوشند
مگر نه فخرکنان گفت، من غلام محمّد
بلی همان شه مردان و قرن اوّل اسلام
مگر نه شیر خدا گشته در کُنام محمّد
حریم حرمتش این بس که در شفاعت محشر
بمیرد آتش دوزخ به احترام محمّد
گرت هوای بهشت است و حوض کوثر و طوبا
بیا به سایه ممدود مستدام محمّد
پیام پیک الهی چگونه بشنود آن قوم
که پنبه کرده به گوش دل از پیام محمّد
#پیامبر_اکرم
بسم الله
آیه اول :
لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ
"۱۲۸توبه"
یقیناً پیامبری از جنس خودتان به سویتان آمد که به رنج و مشقت افتادنتان بر او دشوار است، اشتیاق شدیدی به [هدایتِ] شما دارد، و نسبت به مؤمنان رؤوف و مهربان است.
نکات استاد قرائتی:
1⃣خداوند جز بر پيامبر اسلام، بر هيچ يك از پيامبران دو نام از نامهاى خويش را اطلاق نكرده است. «رَؤُفٌ، رَحِيمٌ»
2⃣رهبر اسلامى تنها بر مؤمنان رئوف و رحيم است، نه بر همه كس، بلكه بر دشمن شديد و غليظ است. «بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُفٌ رَحِيمٌ»
نکاتی از سایر مفسیرین👇👇
#پیامبر_اکرم
لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ.
مقام معظم رهبری:
1⃣من روی این مسئلهی «عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم» میخواهم تکیه بکنم. [میفرماید:] برای او رنجهای شما دردآور است، سخت است؛ شما که رنج میکشید، پیغمبر از رنج شما رنج میبرد. بلاشک این مخصوص به مسلمان معاصر پیغمبر نیست، خطاب به عموم مؤمنین در طول تاریخ است؛ یعنی امروز اگر شما در فلسطین رنج میکشید، در میانمار، در نقاط گوناگون دیگر مسلمانها رنج میکشند، بدانند این رنج، روح مطهّر پیغمبر را به رنج و زحمت درمیآورد؛ این خیلی مهم است. پیغمبر ما این جوری است. این حالت پیغمبر اکرم که در این آیهی شریفه بیان شده، نقطهی مقابل وضع دشمنان است که آن هم در این آیهی شریفه است: یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا لا تَتَّخِذوا بِطانَةً مِن دونِکُم لا یَألونَکُم خَبالًا وَدّوا ما عَنِتُّم».
(۱۱۸ آل عمران )
آنجا [برای] پیغمبر اکرم «عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم»، اینجا [برای دشمنان] «وَدّوا ما عَنِتُّم»؛ رنج شما آنها را خوشحال میکند. ما الان این جوری هستیم؛ توجّه کنید که موقعیّت خودمان را در دنیای کنونی بشناسید.
روایت ها و حکایت ها
چند آیه در مورد رسول معظم پیامبر اکرم مرور کنیم 👇
بسم الله
آیه دوم :
وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا.
"۷سوره حشر"
آنچه را رسول خدا برای شما آورده بگیرید (و اجرا کنید)، و از آنچه نهی کرده خودداری نمایید.
نکات استاد قرائتی :
1⃣لازم نيست تمام دستورات در قرآن آمده باشد، بلكه هر امر و نهى كه در سخنان پيامبر آمده باشد بايد اطاعت شود. «ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا»
2⃣ در انجام فرمان پيامبر، سرعت به خرج دهيم. فَخُذُوهُ ... فَانْتَهُوا (حرف فاء براى سرعت است).
این روایت در تفسیر آیه
خیلی جالب است:
إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی أَدَّبَ نَبِیَّهُ (صلی الله علیه و آله) فَأَحْسَنَ أَدَبَهُ فَقَالَ خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلِینَ فَلَمَّا عَلِمَ أَنَّهُ قَدْ قَبِلَ أَدَبَهُ قَالَ وَ إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ فَلَمَّا اسْتَحْکَمَ لَهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) مَا أَحَبَّ قَالَ وَ ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا.
امام علی (علیه السلام)- خداوند سبحان پیامبرش (صلی الله علیه و آله) را با این سخنش ادب آموخت:
[به هر حال] با آنها مدارا کن
و عذرشان را بپذیر،
و به نیکیها دعوت نما،
و از جاهلان روی بگردان [و با آنان ستیزه مکن]!.
(اعراف/۱۱۹)
🌱هنگامیکه دانست که او ادب آموخته، به او فرمود: و تو اخلاق عظیم و برجستهای داری. (قلم/۴)
و هنگامیکه آنچه از رسولش دوست میداشت برای او ثابت و استوار شد، فرمود:
وَ ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا.
مجموعه ورام، ج۲، ص۲۷
هدایت شده از منبر نهج البلاغه ای
🔵امام جماعت گمراه کننده:
حضرت امیر می فرماید:
وَ صَلُّوا بِهِمْ صَلَاةَ أَضْعَفِهِمْ وَ لَا تَكُونُوا فَتَّانِين (#نامه_52)
مانند ضعیفترینشان برای آنها نماز [جماعت] بخوانید و گمراه کنندهی [آنها] نشوید.
📢نکات:
1️⃣درباره اینکه امامان جماعت، نماز جماعت را زیاد طول ندهند (و نمازهای طولانی را برای تهجد شخصی خودشان وانهند) سفارشهای زیادی شده است اما آنچه این عبارت نهج البلاغه را متفاوت میکند این است که؛
امام جماعتی که نماز را طول بدهد و حال مأمومان ضعیفش را رعایت نکند، از منظر امام علی علیه السلام گمراه کننده مردم (فتّان) است و گمراه کنندگی مردم، مستند به او است!!😢
2️⃣چگونه نماز طولانی #امام_جماعت موجب گمراه شدن مأمومان میشود؟
به نظر میرسد نتیجه مستقیم طولانی شدن نماز، این است که مردم از مسجد و جماعت مؤمنان دور میشوند سپس "دوری از مسجد و جماعت مؤمنان" نیز موجب گمراهی میشود.
با توجه به این نکته، مسئولیت مسجدداران و مسجدبانان به مراتب سنگین میشود! واقعا آیا مساجد به گونهای هستند که پیوستن به آنها موجب هدایت و گسستن از آنها موجب گمراهی شود؟
3️⃣بر این اساس، #مسجد_تراز_اسلامی از منظر امیرالمومنین علیه السلام، مسجدی است که موجب #هدایت مسجدیان بشود آن هم به گونهای که این کارکرد هدایتگرانه در هیچ جای دیگری غیر از مسجد قابل جبران نباشد به طوریکه اگر کسی از مسجد برید دیگر هدایت نشود.
4⃣استاد قرائتی فرمودند:
سخنرانی در بین دو نماز گروگان گیری است و موجب فرار مردم از جماعات است. هر سخنی دارید بعد اتمام دو نماز بگویید تا مردم با اختیار خود بنشینند.
#حکایت_داستان
سوء برداشت ممنوع!!
استاد قرائتی:
سوء برداشت خيلى مهم است. براساس سوء برداشت زندگى ها تلخ مى شود. در مسجدالحرام نشسته بودم. دستم روى زانويم بود. يك كسى آمد كنارم صحبت كند من سرگرم حرف زدن با اين بودم. يك بنده ى خدايى آمد دست من را همينطور كه روى زانويم بود بوسيد و رفت. من نفهميدم. چون آخر گاز كه نگرفت. بوس كرد نفهميدم. سرگرم بوديم اين بوسيد و رفت. يكى آمد گفت: حاجآقا!(قرائتی) گفتم: بله! گفت: دعا كن خدا تكبرت را بگيرد. گفتم: خدايا تكبر ما را بگير. حالا چه از ما ديدى كه تكبر بود؟ گفت: اين پيرمرد آمد دستت را ببوسد خوب بايد دستت را پيش گيرى. خوب اين سنش از تو بيشتر بود. حيا كن. گفتم: به خدا نفهميدم. حالا انشالله حواسم را جمع مىكنم. متشكرم. رفت. ديگر حواسم را جمع كردم كه اگر كسى آمد دستمان را ببوسد بايد پيش گيرم. باز به حرف ادامه داديم. همينطور كه باز حرفهايمان را ادمه داديم، باز يك كسى آمد دستمان را ببوسد، دستم را کشیدم . دومرتبه كسى آمد گفت: حاج آقا دعا كن خدا تكبرت را بگيرد. گفتم: خدايا تكبرمان را بگير. حالا شما چه از ما ديدى؟ گفت: يك پيرمرد با عشق آمد دستت را بگيرد ببوسد، چرا دستت را پيش گرفتى؟ گفتم: چه خاكى بر سرم كنم؟ به من بگو: من چه خاكى بر سرم كنم؟ يعنى هر كارى مىكنم يك كسى مى گويد: تكبر دارى.
https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
#شعر
ماه فروماند از جمال محمد
سرو نباشد به اعتدال محمد
قدر فلک را کمال و منزلتی نیست
در نظر قدر با کمال محمد
وعدهٔ دیدار هر کسی به قیامت
لیلهٔ اسری شب وصال محمد
آدم و نوح و خلیل و موسی و عیسی
آمده مجموع در ظلال محمد
عرصهٔ گیتی مجال همت او نیست
روز قیامت نگر مجال محمد
وآنهمه پیرایه بسته جنت فردوس
بو که قبولش کند بلال محمد
همچو زمین خواهد آسمان که بیفتد
تا بدهد بوسه بر نعال محمد
شمس و قمر در زمین حشر نتابد
نور نتابد مگر جمال محمد
شاید اگر آفتاب و ماه نتابند
پیش دو ابروی چون هلال محمد
چشم مرا تا به خواب دید جمالش
خواب نمیگیرد از خیال محمد
سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی
عشق محمد بس است و آل محمد
#پیامبر_اکرم
#سیره
با پیامبر اکرم بیعت کنیم!
از عوف بن مالک اشجعی روایت است که می گويد: نه يا هشت يا هفت نفر نزد رسول الله صلى الله عليه وسلم بوديم که فرمود:
«أَلاَ تُبَايِعُونَ رَسُولَ اللَّه؟»:
«آيا با رسول الله بيعت نمی کنيد؟»
درحالی که ما تازه بيعت کرده بوديم؛ از اين رو گفتيم: ای رسول خدا، ما با شما بيعت کرده ايم.
باز فرمود:
«أَلاَ تُبَايِعُونَ رَسُولَ اللَّه؟»:
«آيا با رسول الله بيعت نمی کنيد؟»
ما دستان مان را دراز کرديم و گفتيم: ما با شما پيمان بسته ايم؛ اينک بر سر چه چيزی با شما بيعت کنيم؟
فرمود:
«على أَنْ تَعْبُدُوا اللَّه ولا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا، والصَّلَوَاتِ الخَمْس وَتُطِيعُوا اللَّهَ»:
«بر اينکه الله را عبادت کنيد و هيچ چيز و هيچکس را شريکش نسازيد
و نمازهای پنجگانه را به جای آوريد
و از الله تبارک و تعالی اطاعت نماييد».
و سخنی را به آرامی زمزمه کرد:
«وَلاَ تَسْأَلُوا النَّاسَ شَيْئًا»:
«و اينکه از مردم چيزی نخواهيد».
پس از آن، برخی از اين افراد را ديدم که وقتی تازيانه ی يکی از آنها به زمين می افتاد، از کسی نمی خواست آن را بردارد و به او بدهد.
مجموعه ورام جلد اول ص ۲۳۰