سه اشکال به یک اعلامیه ختم 👇
یکی از اساتید بزرگوار نقل میکند :
روزی خدمت علامه حسن زاده آملی بودم که شخصی اطلاعیه مجلس ترحیمی را آورد و به آقا داد. .
در آن اطلاعیه نوشته بود: « با نهایت تاثر و تاسف! فوت نا بهنگام فلانی را تسلیت عرض می کنیم».
آقا فرمودند: «با نهایت تاسف»! آخه شما را چه که این کلام را میگویی؟! تو چه کاره هستی که اینطور ابراز نارضایتی میکنی! نه خیر، با کمال رضا به قضای الهی، با کمال تسلیم.
«مرگ نابهنگام»! تو چه خبر داری که هنگامش کی بود، که حالا نا بهنگام است؟! شاید که آن همین الان بوده باشد، ناگهان چرا؟ گاه وقتش همین بود و تو خبر نداری..
«فوت»! فوت چرا، فوت یعنی چه؟ فوت نابودی(از دست رفته) است. .
توفی(تحویل گرفته شده) درست است. أخذ الشیء بتمامه است، وفات صحیح است.
#مرگ
#حکایت_داستان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان آیت الله جوادی آملی
در مورد
سردار سلیمانی
عزیزان این جمله آن عالم عمیق و دقیق را در نظر داشته باشند👇👇
«لا ینتشر الهدی الاّ من حیث انتشر الضلال»
یعنی از همان جا که گمراهی انتشار یافته است، باید هدایت انتشار یابد.
سهـــم صلوات امروز را فــــراموش نکنیم!!!
برای حل مـشکلات ومسائل پیش رو کشور بخصوص انتخابات وپیروزی گفتمان انقلاب، هدیه کنیم ثواب ذکر صلوات امروز را به محضر نازنین مادر امام زمان، حضرت نرجس خاتون.
سهــــــــم شــــــــــما حداقل ۱۴ صلـــوات.... .
اَللّهمَّ صلِّ علی محـــــمدٍ وآلِ محمــــدٍ وعجِّل فرجَهم.
روایت ها وحکایت ها.
روزی که زیر خاک تن ما نهان شود
وانها که کردهایم یکایک عیان شود
یارب به فضل خویش ببخشای بنده را
آن دم که عازم سفر آن جهان شود
مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام:
وَاللهُ اِنَّهُ لَیَمنَعُنی مِنَ اللَعِبِ ذِكرُالمَوتِ.
به خدا سوگند یاد و خاطرة مرگ است که مرا از سرگرمیها و بازیهای دنیا باز میدارد.
(نهج البلاغه، خطبة ٨٣)
#مرگ
#شعر
🔸مرگ، بزرگترین داغ زندگی!!!
اگر بچهای را از انسان بگیرند، انسان بیتاب میشود. وقتیکه خود انسان میخواهد از دنیا برود، «همهچیزش» را از او میگیرند. پدر، مادر، بستگان و آشنایانش را از وی میگیرند، و او داغ همۀ اینها را میبیند. کسی که میمیرد، داغ همۀ کسانش را با هم در یک لحظه میبیند! داغ دوستان و اهل شهر را میبیند؛ داغ همۀ اعضای خود و همۀ اموالش را هم میبیند؛ چون وقتی انسان از دنیا میرود، چشم و زبانش از او گرفته میشود.
کسی که دستش یا پایش فلج میشود یا چشمش نابینا میشود، چقدر ناراحت میشود؟ وقتیکه کسی از دنیا میرود، همۀ اینها از او گرفته میشود. کسی که جیبش را میزنند، چقدر ناراحت میشود؟ وقتیکه انسان از دنیا میرود، همۀ پولش را میبرند و همۀ لباسهایش را بهزور از تنش درمیآورند! پس انسان باید حساب کارش را بکند.
بالاترین داغ انسان در حین مرگ، داغ فرصت است؛ یعنی میگوید: «من یک فرصت توبه، استغفار و انابه داشتم، و این فرصت نیز از من گرفته شد!» و این داغ از همۀ داغها تلختر است.
#مرگ
🔹آیت الله حائری شیرازی رحمه الله
رهبرتان مستجاب الدعوه است!
رهبرتان هم مثل امام، مستجاب الدعوه است. من رفته بودم! [در آستانۀ مرگ بودم]. اینکه الان حال من خوب شده است به خاطر قندِ دعا خوانده ی رهبر است. شخصی را فرستادم نزد ایشان و گفتم برای شفا، بر نبات دعایی بخوانید. نبات نداشتند. در عوض یک قندان قند آنجا بود و ایشان هم بر آن دعا خواندند. یک مقداری از آن قند را خوردم و بهبود پیدا کردم. خیلی اثر داشت! هنوز هم آن قندها را دارم. هر وقت به من فشار می آید، [برای شفا] مصرف می کنم.
#حکایت_داستان
روایت ها و حکایت ها
https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
💢 چرا اکثر ما از مرگ میترسیم؟👆
چه کسانی در ادعای خود صادقاند که از مرگ نمیترسند؟👇
🔸 یکی از مظاهر کمال انسان طرز مواجهه او با مرگ است، چون ترس از مرگ یک نقطه ضعف بزرگ در انسان است و بسیاری از بدبختیهای بشر ناشی از ترس از مرگ است، مانند تن به پستیها و دنائتها دادن و هزاران بدبختی دیگر.
🔹 اگر کسی از مرگ نترسد، سراسر زندگیاش عوض میشود و انسانهای خیلی بزرگ آن انسانهایی هستند که در مواجهه با مرگ، در نهایت شهامت و بلکه بالاتر از شهامت با لبخند و خوشرویی به سراغ مرگ رفتهاند.
🔸مواجهه با مرگ به این شکل را کسی نمیتواند ادعا کند جز اولیای حق؛ آنها که مرگ برایشان جز انتقال از خانهای به خانه دیگر و یا به تعبیر امام حسین علیهالسلام جز عبور از روی یک پل چیز دیگری نیست.
📗 استاد مطهری، انسان کامل، ص۲-۱۲۱
#مرگ
پیامدهای «یک» رأی اشتباه.pdf
2.94M
«امام علی علیهالسلام خطاب به عبدالرحمن: چون عثمان با رای تو به حکومت رسید پس تو هم در کارهای خلاف او شریک هستی...»
در مقاله « پیامدهای «یک» رأی اشتباه » به بررسی پیامد های یک رای نادرست در صدر اسلام پرداخته شده است که تامل در آن، نیاز شدید زمان ماست.
#معرفی_مقاله
آیت الله حائری شیرازی رحمه الله علیه
🔸یک غواصی کوتاه!!!
زندگی ما یک غواصی کوتاه است تا ته دریای وجود. هر دُرّ و گوهری که بخواهی آنجاست. موقعی که نطفه انسان منعقد میشود، مثل آن است که غواص داخل آب میپرد. وقتی میرسد به کف دریا و دُرّ و مروارید کف دریا را میبیند، همان پانزده سالگی و فصل بلوغ است و البته اول امتحان.
موقع مرگ، وقتی است که جمع کرده یا نکرده، دیگر باید برود بالا، روی دریا.
این بدن همچون قطعه سنگی است که به غواص وصل میکنند تا برود به زیر آب، بعد که رفت زیر آب این قطعه سنگ را از او جدا میکنند تا سریع بیاید بالا.
میگوییم: «انّاللّه و انا الیه راجعون»؛ یعنی: برگشت، قطعی است. کسی که از دنیا می رود، مثل غواصی است که به روی آب برگشته. نگاه کن ببین مروارید دارد یا نه؟ اگر مروارید همراهش بود جشن بگیر، اگر دست خالی بود، عزا بگیر.
#مرگ
سهـــم صلوات امروز را فــــراموش نکنیم!!!
سهــــــــم شــــــــــما حداقل ۱۴ صلـــوات.... .
"ثواب ذکر صلوات امروز هدیه به امام حســـین «علیه السلام» جهت پیروزی✌️ جبهه انقلاب🇮🇷 درانتخابات "
اَللّهمَّ صلِّ علی محـــــمدٍ وآلِ محمــــدٍ وعجِّل فرجَهم.🤲
| روایت ها وحکایت ها |
اثر صله ارحام و احترام والدین!
"مَن أحَبَّ أن يُخَفِّفَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ عَنه سَكَراتِ المَوتِ ، فلْيَكُنْ لقَرابَتِهِ وَصُولاً و بوالِدَيهِ بارّا ، فإذا كانَ كذلكَ هَوَّنَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ علَيهِ سَكَراتِ المَوتِ و لَم يُصِبْهُ في حياتِهِ فَقرٌ أبَدا"
امالی طوسی
امام صادق عليه السلام :
هركه دوست دارد خداوند عزّ و جلّ سكرات مرگ را بر او سبك گرداند، بايد به خويشانش رسيدگى و به پدر و مادرش نيكى كند. اگر چنين كند، خداوند عزّ و جلّ سختى هاى مرگ را بر او آسان گرداند و در زندگيش هرگز به نادارى نيفتد.
#مرگ
قیاس قرآنی:
قرآن قیاسی تشکیل داده است:
«انْ زَعَمْتُمْ أنَّکمْ اوْلیاءُ للَّهِ مِنْ دونِ النّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ»
شما اگر اولیاءالله هستید باید آرزوی مرگ داشته باشید «وَلایتَمَنَّوْنَهُ ابَداً بِما قَدَّمَتْ ایدیهِمْ» ولی هرگز آرزوی مرگ ندارید، پس شما اولیاءالله نیستید.
سؤالی که در اینجا مطرح است در ملازمه میان مقدم و تالی است. در قیاس استثنایی عمده این است که این ملازمه محرز و ثابت باشد. مثلًا آنجا که طبیب میگوید اگر این بیماری حصبه باشد باید فلان علامت را داشته باشد، باید حتماً تأیید شده باشد که بیماری حصبه آن علامت را دارد. ما در اینجا از آیه چنین استنباط میکنیم که لازمه اینکه یک شخص از اولیاء الله باشد، آرزوی مرگ داشتن است. حال آیا اینکه «لازمه ولی الله بودن آرزوی مرگ داشتن است» درست است یا درست نیست؟ این مطلب صددرصد درست است ولی در اینجا توضیحی باید بدهیم تا ریشه این دوست داشتن و نحوه این دوست داشتن به دست بیاید.
ادامه دارد.....
#مرگ
شهید مطهری رحمه الله علیه
موضع اولیاء الله در برابر مرگ:
حال که مرگ برای اولیاءالله یک آرزوست، آیا آنها در صدد تحقق بخشیدن به این آرزو هستند یا در عین اینکه مرگ برای آنها یک امر آرزویی است با آن مبارزه هم میکنند؟ نکته این است که هم آرزویش را دارند و هم با آن مبارزه میکنند (مگر در دو صورت که خواهیم گفت)، چرا؟ برای اینکه مثَل آنان همان مثَل دانشجوست: دانشجویی که در خارج از کشور است، تا آن آخرین لحظهای که هنوز فرصت کار کردن و پیشرفت دارد با بیرون رفتن از این محل مبارزه میکند با اینکه آرزوی آن را دارد، مگر آن ساعتی که احساس کند که دیگر در اینجا کاری برایش نمانده است یعنی آنچه باید انجام میداده، انجام داده است.
این است مضمون این فراز از دعای مکارم الاخلاق که زین العابدین سلام الله علیه به خداوند عرض میکند: «الهی وَ عَمِّرْنی مادامَ عُمْری بَذْلَةً فی طاعَتِک، فَاذا کانَ مَرْتَعاً لِلشَّیطانِ فَاقْبِضْنی الَیک»
خدایا به من طول عمر بده ولی نه همیشه.اولیاءالله در عین اینکه مرگ برایشان آرزوست همیشه از خدا طول عمر میخواهند زیرا برای اولیاءالله و غیر اولیاءالله در همین فرصت عمر است که انسان مراتب قرب به حق را طی میکند. میدانند از اینجا که رفتند، دیگر در آنجا درجهشان همان است که هنگام رفتن از این عالم داشتهاند و لهذا خودکشی هیچ وقت حتی برای اولیاءالله مجاز نیست، چرا؟ زیرا خودکشی یعنی فرصت عمل را به دست خود ازبین بردن، فرصت انجام تکلیف و مسؤولیت را به دست خود از بین بردن. امام زین العابدین سلامالله علیه به خداوند عرض میکند که خدایا به من طول عمر بده مادامی که عمر من مبذول در راه توست و سرمایهای است که در راه تو بذل میشود؛ از آن ساعت که این سرمایه چراگاه شیطان است آن را نمیخواهم. اگر بناست من زنده بمانم ولی آن زندگی برای من مایه خیر و برکت یعنی خدمت در راه تو نباشد، بذله در راه تو نباشد- که دیگر در آن صورت زندگی برای من تکامل نیست، نقص است- خدایا اینچنین زندگی را نمیخواهم.
پس در این مکتب، مرگ برای همه مردم یک امر آرزویی نیست. برای بعضی از مردم منفور است و باید هم منفور باشد، چون مرگ درواقع ورود بر خود و بر حقیقت خود است، و برای بعضی از مردم امری آرزویی است. ولی باید توجه داشت که برای آنها که مرگ یک امر آرزویی است اینطور نیست که بخواهند این فرصت را از دست بدهند، چرا که عمر برای آنها فرصت است، میخواهند در این فرصت حداکثر تقرب به حق و تکامل را حاصل کنند.
#مرگ
ادامه دارد...
دانه را نشو و نمای ریشه رسوا میکند
گر زبان در کام باشد راز دل پوشیده است
#شعر