🔸مرگ، بزرگترین داغ زندگی!!!
اگر بچهای را از انسان بگیرند، انسان بیتاب میشود. وقتیکه خود انسان میخواهد از دنیا برود، «همهچیزش» را از او میگیرند. پدر، مادر، بستگان و آشنایانش را از وی میگیرند، و او داغ همۀ اینها را میبیند. کسی که میمیرد، داغ همۀ کسانش را با هم در یک لحظه میبیند! داغ دوستان و اهل شهر را میبیند؛ داغ همۀ اعضای خود و همۀ اموالش را هم میبیند؛ چون وقتی انسان از دنیا میرود، چشم و زبانش از او گرفته میشود.
کسی که دستش یا پایش فلج میشود یا چشمش نابینا میشود، چقدر ناراحت میشود؟ وقتیکه کسی از دنیا میرود، همۀ اینها از او گرفته میشود. کسی که جیبش را میزنند، چقدر ناراحت میشود؟ وقتیکه انسان از دنیا میرود، همۀ پولش را میبرند و همۀ لباسهایش را بهزور از تنش درمیآورند! پس انسان باید حساب کارش را بکند.
بالاترین داغ انسان در حین مرگ، داغ فرصت است؛ یعنی میگوید: «من یک فرصت توبه، استغفار و انابه داشتم، و این فرصت نیز از من گرفته شد!» و این داغ از همۀ داغها تلختر است.
#مرگ
🔹آیت الله حائری شیرازی رحمه الله
رهبرتان مستجاب الدعوه است!
رهبرتان هم مثل امام، مستجاب الدعوه است. من رفته بودم! [در آستانۀ مرگ بودم]. اینکه الان حال من خوب شده است به خاطر قندِ دعا خوانده ی رهبر است. شخصی را فرستادم نزد ایشان و گفتم برای شفا، بر نبات دعایی بخوانید. نبات نداشتند. در عوض یک قندان قند آنجا بود و ایشان هم بر آن دعا خواندند. یک مقداری از آن قند را خوردم و بهبود پیدا کردم. خیلی اثر داشت! هنوز هم آن قندها را دارم. هر وقت به من فشار می آید، [برای شفا] مصرف می کنم.
#حکایت_داستان
روایت ها و حکایت ها
https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
💢 چرا اکثر ما از مرگ میترسیم؟👆
چه کسانی در ادعای خود صادقاند که از مرگ نمیترسند؟👇
🔸 یکی از مظاهر کمال انسان طرز مواجهه او با مرگ است، چون ترس از مرگ یک نقطه ضعف بزرگ در انسان است و بسیاری از بدبختیهای بشر ناشی از ترس از مرگ است، مانند تن به پستیها و دنائتها دادن و هزاران بدبختی دیگر.
🔹 اگر کسی از مرگ نترسد، سراسر زندگیاش عوض میشود و انسانهای خیلی بزرگ آن انسانهایی هستند که در مواجهه با مرگ، در نهایت شهامت و بلکه بالاتر از شهامت با لبخند و خوشرویی به سراغ مرگ رفتهاند.
🔸مواجهه با مرگ به این شکل را کسی نمیتواند ادعا کند جز اولیای حق؛ آنها که مرگ برایشان جز انتقال از خانهای به خانه دیگر و یا به تعبیر امام حسین علیهالسلام جز عبور از روی یک پل چیز دیگری نیست.
📗 استاد مطهری، انسان کامل، ص۲-۱۲۱
#مرگ
پیامدهای «یک» رأی اشتباه.pdf
2.94M
«امام علی علیهالسلام خطاب به عبدالرحمن: چون عثمان با رای تو به حکومت رسید پس تو هم در کارهای خلاف او شریک هستی...»
در مقاله « پیامدهای «یک» رأی اشتباه » به بررسی پیامد های یک رای نادرست در صدر اسلام پرداخته شده است که تامل در آن، نیاز شدید زمان ماست.
#معرفی_مقاله
آیت الله حائری شیرازی رحمه الله علیه
🔸یک غواصی کوتاه!!!
زندگی ما یک غواصی کوتاه است تا ته دریای وجود. هر دُرّ و گوهری که بخواهی آنجاست. موقعی که نطفه انسان منعقد میشود، مثل آن است که غواص داخل آب میپرد. وقتی میرسد به کف دریا و دُرّ و مروارید کف دریا را میبیند، همان پانزده سالگی و فصل بلوغ است و البته اول امتحان.
موقع مرگ، وقتی است که جمع کرده یا نکرده، دیگر باید برود بالا، روی دریا.
این بدن همچون قطعه سنگی است که به غواص وصل میکنند تا برود به زیر آب، بعد که رفت زیر آب این قطعه سنگ را از او جدا میکنند تا سریع بیاید بالا.
میگوییم: «انّاللّه و انا الیه راجعون»؛ یعنی: برگشت، قطعی است. کسی که از دنیا می رود، مثل غواصی است که به روی آب برگشته. نگاه کن ببین مروارید دارد یا نه؟ اگر مروارید همراهش بود جشن بگیر، اگر دست خالی بود، عزا بگیر.
#مرگ
سهـــم صلوات امروز را فــــراموش نکنیم!!!
سهــــــــم شــــــــــما حداقل ۱۴ صلـــوات.... .
"ثواب ذکر صلوات امروز هدیه به امام حســـین «علیه السلام» جهت پیروزی✌️ جبهه انقلاب🇮🇷 درانتخابات "
اَللّهمَّ صلِّ علی محـــــمدٍ وآلِ محمــــدٍ وعجِّل فرجَهم.🤲
| روایت ها وحکایت ها |
اثر صله ارحام و احترام والدین!
"مَن أحَبَّ أن يُخَفِّفَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ عَنه سَكَراتِ المَوتِ ، فلْيَكُنْ لقَرابَتِهِ وَصُولاً و بوالِدَيهِ بارّا ، فإذا كانَ كذلكَ هَوَّنَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ علَيهِ سَكَراتِ المَوتِ و لَم يُصِبْهُ في حياتِهِ فَقرٌ أبَدا"
امالی طوسی
امام صادق عليه السلام :
هركه دوست دارد خداوند عزّ و جلّ سكرات مرگ را بر او سبك گرداند، بايد به خويشانش رسيدگى و به پدر و مادرش نيكى كند. اگر چنين كند، خداوند عزّ و جلّ سختى هاى مرگ را بر او آسان گرداند و در زندگيش هرگز به نادارى نيفتد.
#مرگ
قیاس قرآنی:
قرآن قیاسی تشکیل داده است:
«انْ زَعَمْتُمْ أنَّکمْ اوْلیاءُ للَّهِ مِنْ دونِ النّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ»
شما اگر اولیاءالله هستید باید آرزوی مرگ داشته باشید «وَلایتَمَنَّوْنَهُ ابَداً بِما قَدَّمَتْ ایدیهِمْ» ولی هرگز آرزوی مرگ ندارید، پس شما اولیاءالله نیستید.
سؤالی که در اینجا مطرح است در ملازمه میان مقدم و تالی است. در قیاس استثنایی عمده این است که این ملازمه محرز و ثابت باشد. مثلًا آنجا که طبیب میگوید اگر این بیماری حصبه باشد باید فلان علامت را داشته باشد، باید حتماً تأیید شده باشد که بیماری حصبه آن علامت را دارد. ما در اینجا از آیه چنین استنباط میکنیم که لازمه اینکه یک شخص از اولیاء الله باشد، آرزوی مرگ داشتن است. حال آیا اینکه «لازمه ولی الله بودن آرزوی مرگ داشتن است» درست است یا درست نیست؟ این مطلب صددرصد درست است ولی در اینجا توضیحی باید بدهیم تا ریشه این دوست داشتن و نحوه این دوست داشتن به دست بیاید.
ادامه دارد.....
#مرگ
شهید مطهری رحمه الله علیه
موضع اولیاء الله در برابر مرگ:
حال که مرگ برای اولیاءالله یک آرزوست، آیا آنها در صدد تحقق بخشیدن به این آرزو هستند یا در عین اینکه مرگ برای آنها یک امر آرزویی است با آن مبارزه هم میکنند؟ نکته این است که هم آرزویش را دارند و هم با آن مبارزه میکنند (مگر در دو صورت که خواهیم گفت)، چرا؟ برای اینکه مثَل آنان همان مثَل دانشجوست: دانشجویی که در خارج از کشور است، تا آن آخرین لحظهای که هنوز فرصت کار کردن و پیشرفت دارد با بیرون رفتن از این محل مبارزه میکند با اینکه آرزوی آن را دارد، مگر آن ساعتی که احساس کند که دیگر در اینجا کاری برایش نمانده است یعنی آنچه باید انجام میداده، انجام داده است.
این است مضمون این فراز از دعای مکارم الاخلاق که زین العابدین سلام الله علیه به خداوند عرض میکند: «الهی وَ عَمِّرْنی مادامَ عُمْری بَذْلَةً فی طاعَتِک، فَاذا کانَ مَرْتَعاً لِلشَّیطانِ فَاقْبِضْنی الَیک»
خدایا به من طول عمر بده ولی نه همیشه.اولیاءالله در عین اینکه مرگ برایشان آرزوست همیشه از خدا طول عمر میخواهند زیرا برای اولیاءالله و غیر اولیاءالله در همین فرصت عمر است که انسان مراتب قرب به حق را طی میکند. میدانند از اینجا که رفتند، دیگر در آنجا درجهشان همان است که هنگام رفتن از این عالم داشتهاند و لهذا خودکشی هیچ وقت حتی برای اولیاءالله مجاز نیست، چرا؟ زیرا خودکشی یعنی فرصت عمل را به دست خود ازبین بردن، فرصت انجام تکلیف و مسؤولیت را به دست خود از بین بردن. امام زین العابدین سلامالله علیه به خداوند عرض میکند که خدایا به من طول عمر بده مادامی که عمر من مبذول در راه توست و سرمایهای است که در راه تو بذل میشود؛ از آن ساعت که این سرمایه چراگاه شیطان است آن را نمیخواهم. اگر بناست من زنده بمانم ولی آن زندگی برای من مایه خیر و برکت یعنی خدمت در راه تو نباشد، بذله در راه تو نباشد- که دیگر در آن صورت زندگی برای من تکامل نیست، نقص است- خدایا اینچنین زندگی را نمیخواهم.
پس در این مکتب، مرگ برای همه مردم یک امر آرزویی نیست. برای بعضی از مردم منفور است و باید هم منفور باشد، چون مرگ درواقع ورود بر خود و بر حقیقت خود است، و برای بعضی از مردم امری آرزویی است. ولی باید توجه داشت که برای آنها که مرگ یک امر آرزویی است اینطور نیست که بخواهند این فرصت را از دست بدهند، چرا که عمر برای آنها فرصت است، میخواهند در این فرصت حداکثر تقرب به حق و تکامل را حاصل کنند.
#مرگ
ادامه دارد...
دانه را نشو و نمای ریشه رسوا میکند
گر زبان در کام باشد راز دل پوشیده است
#شعر
یک تکه تاریخ و یک تحلیل جالب!!!
مسعودی در مروج الذهب مینویسد:
مردی از اهل کوفه پس از جنگ صفین با شتر خود وارد دمشق شد. یکی از مردم شام ادعا نمود که این شتر مال من بوده که در جنگ صفّین از من غارت شده و به دست تو افتاده است. سرانجام این محاکمه و
مرافعه به نزد معاویه کشیده شد. مرد شامی پنجاه شاهد آورد که این ماده شتر مال من است. معاویه حکم نمود ماده شتر را به شامی تحویل دهند. مرد کوفی به معاویه گفت: این شتر نر است و ماده نیست. معاویه گفت: حکمی داده شد و چاره ای نیست. پس از رفتن مردم، معاویه مرد کوفی را نزد خود حاضر نمود و دو برابر ارزش شتر را به وی داد و در حق او احسان نمود. آن گاه به او گفت: به علی بگو معاویه میگوید، من با صد هزار مرد جنگی که فرقی میان شتر نر و ماده نمی گذارند با تو جنگ خواهم نمود.
مرحوم آیت الله صفایی حائری گوید:
به نظر من، خود معاویه این دعوا را طرح ریزی کرده و دستور داده بود که چنین ادعایی کنند تا مقدمه ای برای آن پیغام به امیرالمؤمنین علیه السلام فراهم شود، و گر نه، چگونه باید این دعوا پیش معاویه برده شود و نزد قاضی او در دمشق برده نشود، و برای چه پنجاه شاهد حاضر گردد در حالی که دو شاهد کفایت میکرد. از طرف دیگر، باور کردنی نیست که پنجاه و یک نفر از اهل شام فرقی میان شتر ماده با نر نگذارند.
پس معاویه میخواست نمایشی ترتیب دهد و اعلام کند که مردم شام با یکدیگر متحد هستند، و از کمک به همدیگر مضایقه ندارند و نه فقط از دین میگذرند که از محسوسات نیز چشم میپوشند، و شتر نر را ماده میخوانند.
----------
#حکایت_داستان
#تاریخ
یک تکه تاریخ و یک تحلیل!!!
مسعودی مینویسد:
معاویه به اندازه ای در میان مردم شام اطاعت میشد که وقتی به سمت صفین برای جنگ با علی علیه السلام میرفت نماز جمعه
را در روز چهارشنبه خواند، و تمامی لشکریان به او اقتدا کردند.
مرحوم آیت الله صفایی حائری:
معاویه برای چه در آن موقع که به جنگ علی علیه السلام میرود به چنین عملی - عمل غیر مشروعی - مبادرت میورزد؟ آیا چهارشنبه را با جمعه اشتباه نموده؟! آیا میتوان باور کرد که تمامی لشکر او چنین اشتباهی کردند؟! خیر چنین نیست، منظور معاویه این بود که موقعیّت و محبوبیّت خود را در قلوب لشکریانش به علی علیه السلام واهل کوفه نشان دهد. او خواست ثابت کند که لشکریان من در برابر فرمان من تسلیم هستند، و هر چه بگویم اطاعت میکنند، دین آنان نیز در ید قدرت من است، منظور او همین بود نه چیز دیگر.
----------
#حکایت_داستان
#تاریخ
چرا کسی پیگیر ادامه مرور شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید نیست!!!..
آیا مفید نبود؟!
https://eitaa.com/MA1371
حضرت امیر علیه السلام:
علَيكُم بالصَّفيقِ مِن الثِّيابِ ؛ فإنّ مَن رَقَّ ثَوبُهُ رَقَّ دِينُهُ.
بر شما باد پوشيدن لباسهاى ضخيم؛ زيرا كسى كه جامه اش نازك باشد، دينش نازك شود.
😳😳😳😔😔😔😔😔😔
دستور العمل امام صادق
عليه السلام در مورد گناهکاران!!!
یَا ابْنَ جُنْدَبٍ لَا تَقُلْ فِی الْمُذْنِبِینَ- مِنْ أَهْلِ دَعْوَتِکُمْ إِلَّا خَیْراً- وَ اسْتَکِینُوا إِلَى اللَّهِ فِی تَوْفِیقِهِمْ وَ سَلُوا التَّوْبَةَ لَهُمْ- فَکُلُّ مَنْ قَصَدَنَا وَ تَوَلَّانَا- وَ لَمْ یُوَالِ عَدُوَّنَا وَ قَالَ مَا یَعْلَمُ- وَ سَکَتَ عَمَّا لَا یَعْلَمُ أَوْ أَشْکَلَ عَلَیْهِ فَهُوَ فِی الْجَنَّةِ.
ای پسر جندب، درباره گناهکاران از هم مذهب های خود جز سخن نیک مگو.
از خدا براى آنها توفیق بخواه؛ و توبه تقاضا نما؛ هرکس به ما توجه کند و ما را دوست بدارد و با دشمنان ما رابطه دوستى نداشته باشد و آنچه میداند بگوید و از آنچه نمیداند یا چیزى که بر او مشتبه است ساکت باشد اهل بهشت است.
تحف العقول
#روایت
یکی امروز بهم گفت :
این جریان انتخابات یه نفع بزرگی هم داشت!
آن هم اینکه من تازه فهمیدم که طلبه ها و روحانیت هم اصلاح طلب و اصول گرا دارند!!!
و من قبلا یک نگاه داشتم بهشون!
ولی الان دیدم برخی ها در یک جبهه تبلیغ میکنند و برخی در یک جبهه دیگر!!!!
https://eitaa.com/MA1371
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحلیل عمیق و دقیق و مودبانه
استاد میر باقری☝️
اصلاح نگاه به مرگ، شرط همراهی با سیدالشهداء علیه السلام.
یکی از موضوعات بسیار مهم ماه محرم☝️
#موضوع_منبر