دانه را نشو و نمای ریشه رسوا میکند
گر زبان در کام باشد راز دل پوشیده است
#شعر
یک تکه تاریخ و یک تحلیل جالب!!!
مسعودی در مروج الذهب مینویسد:
مردی از اهل کوفه پس از جنگ صفین با شتر خود وارد دمشق شد. یکی از مردم شام ادعا نمود که این شتر مال من بوده که در جنگ صفّین از من غارت شده و به دست تو افتاده است. سرانجام این محاکمه و
مرافعه به نزد معاویه کشیده شد. مرد شامی پنجاه شاهد آورد که این ماده شتر مال من است. معاویه حکم نمود ماده شتر را به شامی تحویل دهند. مرد کوفی به معاویه گفت: این شتر نر است و ماده نیست. معاویه گفت: حکمی داده شد و چاره ای نیست. پس از رفتن مردم، معاویه مرد کوفی را نزد خود حاضر نمود و دو برابر ارزش شتر را به وی داد و در حق او احسان نمود. آن گاه به او گفت: به علی بگو معاویه میگوید، من با صد هزار مرد جنگی که فرقی میان شتر نر و ماده نمی گذارند با تو جنگ خواهم نمود.
مرحوم آیت الله صفایی حائری گوید:
به نظر من، خود معاویه این دعوا را طرح ریزی کرده و دستور داده بود که چنین ادعایی کنند تا مقدمه ای برای آن پیغام به امیرالمؤمنین علیه السلام فراهم شود، و گر نه، چگونه باید این دعوا پیش معاویه برده شود و نزد قاضی او در دمشق برده نشود، و برای چه پنجاه شاهد حاضر گردد در حالی که دو شاهد کفایت میکرد. از طرف دیگر، باور کردنی نیست که پنجاه و یک نفر از اهل شام فرقی میان شتر ماده با نر نگذارند.
پس معاویه میخواست نمایشی ترتیب دهد و اعلام کند که مردم شام با یکدیگر متحد هستند، و از کمک به همدیگر مضایقه ندارند و نه فقط از دین میگذرند که از محسوسات نیز چشم میپوشند، و شتر نر را ماده میخوانند.
----------
#حکایت_داستان
#تاریخ
یک تکه تاریخ و یک تحلیل!!!
مسعودی مینویسد:
معاویه به اندازه ای در میان مردم شام اطاعت میشد که وقتی به سمت صفین برای جنگ با علی علیه السلام میرفت نماز جمعه
را در روز چهارشنبه خواند، و تمامی لشکریان به او اقتدا کردند.
مرحوم آیت الله صفایی حائری:
معاویه برای چه در آن موقع که به جنگ علی علیه السلام میرود به چنین عملی - عمل غیر مشروعی - مبادرت میورزد؟ آیا چهارشنبه را با جمعه اشتباه نموده؟! آیا میتوان باور کرد که تمامی لشکر او چنین اشتباهی کردند؟! خیر چنین نیست، منظور معاویه این بود که موقعیّت و محبوبیّت خود را در قلوب لشکریانش به علی علیه السلام واهل کوفه نشان دهد. او خواست ثابت کند که لشکریان من در برابر فرمان من تسلیم هستند، و هر چه بگویم اطاعت میکنند، دین آنان نیز در ید قدرت من است، منظور او همین بود نه چیز دیگر.
----------
#حکایت_داستان
#تاریخ
چرا کسی پیگیر ادامه مرور شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید نیست!!!..
آیا مفید نبود؟!
https://eitaa.com/MA1371
حضرت امیر علیه السلام:
علَيكُم بالصَّفيقِ مِن الثِّيابِ ؛ فإنّ مَن رَقَّ ثَوبُهُ رَقَّ دِينُهُ.
بر شما باد پوشيدن لباسهاى ضخيم؛ زيرا كسى كه جامه اش نازك باشد، دينش نازك شود.
😳😳😳😔😔😔😔😔😔
دستور العمل امام صادق
عليه السلام در مورد گناهکاران!!!
یَا ابْنَ جُنْدَبٍ لَا تَقُلْ فِی الْمُذْنِبِینَ- مِنْ أَهْلِ دَعْوَتِکُمْ إِلَّا خَیْراً- وَ اسْتَکِینُوا إِلَى اللَّهِ فِی تَوْفِیقِهِمْ وَ سَلُوا التَّوْبَةَ لَهُمْ- فَکُلُّ مَنْ قَصَدَنَا وَ تَوَلَّانَا- وَ لَمْ یُوَالِ عَدُوَّنَا وَ قَالَ مَا یَعْلَمُ- وَ سَکَتَ عَمَّا لَا یَعْلَمُ أَوْ أَشْکَلَ عَلَیْهِ فَهُوَ فِی الْجَنَّةِ.
ای پسر جندب، درباره گناهکاران از هم مذهب های خود جز سخن نیک مگو.
از خدا براى آنها توفیق بخواه؛ و توبه تقاضا نما؛ هرکس به ما توجه کند و ما را دوست بدارد و با دشمنان ما رابطه دوستى نداشته باشد و آنچه میداند بگوید و از آنچه نمیداند یا چیزى که بر او مشتبه است ساکت باشد اهل بهشت است.
تحف العقول
#روایت
یکی امروز بهم گفت :
این جریان انتخابات یه نفع بزرگی هم داشت!
آن هم اینکه من تازه فهمیدم که طلبه ها و روحانیت هم اصلاح طلب و اصول گرا دارند!!!
و من قبلا یک نگاه داشتم بهشون!
ولی الان دیدم برخی ها در یک جبهه تبلیغ میکنند و برخی در یک جبهه دیگر!!!!
https://eitaa.com/MA1371
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحلیل عمیق و دقیق و مودبانه
استاد میر باقری☝️
اصلاح نگاه به مرگ، شرط همراهی با سیدالشهداء علیه السلام.
یکی از موضوعات بسیار مهم ماه محرم☝️
#موضوع_منبر
این بیت شاید موضوع بحث ما باشد👇
تکلّف گر نباشد خوش توان زیست
تعلّق گر نباشد خوش توان مُرد.
#منبر
تعلقات و مرگ!
حجت الاسلام محسن قرائتی مثال زیبایی بیان می کند و می گوید اگر بخواهیم چسب زخمی را که به دستمان بسته ایم، باز کنیم، درصورتی این کار را به سادگی می توانیم انجام دهیم که هیچ مویی به چسب زخم نچسبیده باشد در غیر اینصورت به سختی می توانیم چسب را جدا کنیم.
به اعتقاد وی هر یک از موهایی که سبب می شود تا به سختی بتوانیم چسب را جدا کنیم همان تعلقاتی است که به دنیا داریم که هنگام مرگ با آن روبرو می شویم. پس هر قدر از میزان آنها بکاهیم راحت تر با مساله مرگ مواجه می شویم.
#منبر
#مرگ
تعلقات و مرگ!
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
اوصيكُمْ بِالشُّبّانِ خَيْرا فَاِنَّهُمْ اَرَقُّ اَفـْئِدَةً اِنَّ اللّه َ بَعَثَنى بَشيرا وَ نَذيرافَحالَـفَنِى الشُّبّانُ وَ خالَفَنِى الشُّيوخُ، ثُمَّ قَرَاَ «فَطالَ عَلَيْهِمُ الاَْمَدُ فَقَسَتْ قُلوبُهُمْ»؛
شما را به نيكى با جوانان سفارش مى كنم، چرا كه آنان، دل هاى رقيق ترى دارند، به راستى كه خداوند، مرا بشارت دهنده و هشدار دهنده برانگيخت، جوانان با من هم پيمان شدند و پيران با من به مخالفت برخاستند.[یکی از دلایل مخالفت پیران تعلقات آنان به مادیات بود]
آن گاه اين آيه را خواندند: «و عمر آنان به درازا كشيد و دل هايشان سخت گرديد».
در دوران دفاع مقدس بیشترین داوطلبین میادین جنگ را نیروهای جوان تشکیل می دادند که یکی از دلایل مهم آن این بود که جوانان علاوه بر ایمان قلبی و رشادت، تعلقات مادی نداشتند و به همین دلیل راحت تر می توانستند آرزوی شهادت را در دل بپرورانند و با دشمن تا سرحد شهادت مبارزه کنند. البته در همان زمان رزمندگانی در جبهه های جنگ حضور داشتند که به رغم سن زیاد، از تمام وابستگی ها دل بریده و جان برکف آماده شهادت بودند.
آدمی پیر چو شد حرص جوان می گردد
خواب در وقت سحرگاه گران می گردد.
#منبر
#مرگ
تکیه گاه!!!
اگر به جام فلزی ضربه ای وارد شود، مدتها ارتعاش خواهد داشت، ولی اگر جام را با دست بگیریم و ضربه ای به آن وارد کنیم، دیگر ارتعاشی نخواهد داشت.
انسانی که تکیه گاهی ندارد و خدا او را نگرفته است، با یک ضربه آرامش خود را از دست داده و تا مدتها مضطرب، سردرگم و حیران خواهد ماند.
اما کسی که متکی به خداست و دلش به او آرام شده و خدا او را گرفته، در مقابل ضربات، مضطرب نخواهد شد و آرامش خود را حفظ خواهد کرد.
إِنَّ اللَّهَ يَأمُرُكُم أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلىٰ أَهلِها
«نساء ۵۸»
#انتـــــــــخابات
👆دعا
👇
مقام معظم رهبری درمورد دعا میفرمایند:
... با دعا و تضرّع و توجّه و مسئلت از خداوند متعال به معنای واقعی کلمه گرهگشایی کنید. اگر فضل الهی و لطف الهی نباشد، کوششهای ما، و زحماتی که میکشید و میکشیم، به جایی نمیرسد. در دعای شریف کمیل [عرض میکند:] «لا یُنالُ ذلِکَ اِلّا بِفَضلِک»؛ یعنی همهی وظایف را انجام میدهیم، [امّا] آنچه به این تلاشهای ما و وظایف ما روح میدهد، جان میدهد، لطف الهی و فضل الهی و توجّه الهی است. البتّه در همهی آنات میشود با خدا ارتباط گرفت؛ رابطه گرفتن با خدا آسان است...
❗️درکنار همه تلاش هایی که انجام دادیم دعا وتضرّع را امشب فــــرامـــــــــوش نکنیم.
|روایت ها وحکایت ها|
باسلام وعرض ادب خدمت همراهان همیشگی روایت ها وحکایت ها. ✋
از خداوند متعال با دعا وتضرّع میخواهیم که فردا انتخابات پرشور با شرکت بسیار بالای مردم را شاهد باشیم.
بخصوص جبهه انقلاب در این مرحله نیز سرافراز شود و #دکتر_سعید_جلیلی که پرچمدار گفتمان انقلاب اسلامی است با آرای بالا پیروز این انتخابات بشوند.
#انتخابات
#دکتر_جلیلی
امروز منبری داشتم این روایت را عنوان کردیم با یک مقدماتی وارد بحث انتخابات شدیم!!!
قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لِأَصْحَابِهِ لاَ تَتَمَنَّوُا اَلْمُسْتَحِيلَ قَالُوا وَ مَنْ يَتَمَنَّى اَلْمُسْتَحِيلَ فَقَالَ أَنْتُمْ أَ لَسْتُمْ تَمَنَّوْنَ اَلرَّاحَةَ فِي اَلدُّنْيَا قَالُوا بَلَى فَقَالَ اَلرَّاحَةُ لِلْمُؤْمِنِ فِي اَلدُّنْيَا مُسْتَحِيلَةٌ .
امام صادق (علیه السلام): خطاب به اصحاب: آرزوی محال نکنید!
عرض کردند: مگر چه کسی آرزوی محال میکند؟ فرمود: شما؛ مگر نه این که آرزومند آسایش و راحت مطلق در دنیا هستید؟
عرض کردند: چرا.
فرمود: آسایش و راحتی مطلق برای مؤمن در دنیا محال است.
این روایت را که تقدیم خواهم کرد
👇
یکبار رفتم خدمت حاج آقا حسن رمضانی از شاگردان علامه حسن زاده و خواستم این روایت رو توضیح بدن و ایشون را حوصله بیش از یک ربع توضیح فرمودن
و همچنین خدمت یکی از اساتید حوزه و دانشگاه در تهران تماس گرفتم.
ایشان هم توضیح خوبی دادند.
👇👇👇👇👇
جابر جعفی گويد:
خدمت امام باقر (عليه السّلام) بوديم، صحبت از حكومت و سلطنت بنى اميه به
ميان آمد.
امام باقر عليه السّلام فرمود:
«هيچ كس بر ضدّ هشام (بن عبد الملك) قيام نكند جز آنكه هشام او را بكشد و مدت حكومت هشام را آن حضرت بيست سال ذكر فرمود.
جابر گوید ما بي تابى كرديم.[که بیست سال چگونه تحمل خواهیم کرد حکومت او را]
حضرت فرمود چيست شما را؟
هر گاه خداى عز و جل بخواهد سلطنت و قدرت قوم و ملتى را از بين ببرد به فرشته (موكل بر فلك) دستور دهد تا در گردش فلك شتاب كند و بهمان اندازه كه ميخواهد اندازه گيرد.
جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: كُنَّا عِنْدَهُ وَ ذَكَرُوا سُلْطَانَ بَنِي أُمَيَّةَ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لاَ يَخْرُجُ عَلَى هِشَامٍ أَحَدٌ إِلاَّ قَتَلَهُ قَالَ وَ ذَكَرَ مُلْكَهُ عِشْرِينَ سَنَةً قَالَ فَجَزِعْنَا فَقَالَ مَا لَكُمْ إِذَا أَرَادَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يُهْلِكَ سُلْطَانَ قَوْمٍ أَمَرَ اَلْمَلَكَ فَأَسْرَعَ بِسَيْرِ اَلْفَلَكِ فَقَدَّرَ عَلَى مَا يُرِيدُ.
روایت در روضه کافی است
علامه مجلسی گوید که صحیح السند است.
#روایت