eitaa logo
روایت اصفهان
180 دنبال‌کننده
29 عکس
3 ویدیو
2 فایل
تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسأله های آن | ضمیمه روزنامه اصفهان زیبا
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📔شهر شیخ بهایی یا شهر زاکربرگ؟ 🔹مجلد دوم فصلنامه روایت اصفهان منتشر شد. 🔹پی‌دی‌اف کامل این مجلد را در لینک زیر بخوانید: 🆔esfahanzibaonline.ir/27238 💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن: 🆔 @revayatisfahan
🔺 شماره سوم و چهارم «روایت اصفهان» منتشر شد 📕 شماره سوم و چهارم فصلنامه «روایت اصفهان» با موضوع تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مساله های آن منتشر شد. این فصلنامه در این مجلد به بررسی سمت و سوی هوشمندسازی در اصفهان پرداخته است. 🔸در بخش اول این فصلنامه محمد حیدری، نریمان محمدی، منصوره مهره کش و نیلوفر راست قلم نتایج «پیمایش گفتمان شهر زندگی» در اصفهان را مورد بررسی قرار داده اند. 🔸 در بخش دوم روایت اصفهان مسأله فرونشست در اصفهان مورد بررسی کارشناسان قرار گرفته و در مصاحبه با مسئولین و کارشناسان، وضعیت این پدیده در اصفهان تشریح شده است. 🔸 «بلدیه» عنوان بخش سوم فصلنامه روایت اصفهان است که در آن وضعیت هوشمندسازی در اصفهان مورد بررسی قرار گرفته و به حرکت شهرداری به سمت شهر هوشمند از منظری جامعه شناسانه نگاه شده است. 🔸در این بخش اصغر طاهرزاده، استاد برجسته فلسفه و حکمت در مصاحبه‌ای، امکان های پیش ِ روی شهرداری در حرکت به سمت هوشمندسازی را بررسی نموده و علی ربانی خوراسگانی «قصه شهر هوشمند» را در نسبت با نظام سرمایه داری تشریح کرده است. همایون یزدان پناه و سعید فردانی نیز تجربه شهرداری اصفهان در هوشمندسازی را روایت کرده اند. 📘 مصاحبه با سیدمحمد بهشتی شیرازی و حسن بلخاری، بخش چهارم فصلنامه روایت اصفهان را تشکیل داده است. در این فصل نسبت ظاهر و باطن در شهر اسلامی مورد توجه قرار گرفته و تجربه توسعه اصفهان در دوره صفوی بررسی شده است. 🖌فصلنامه روایت اصفهان: تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن 🔗 https://eitaa.com/revayatisfahan
Revayat isfahan 3-4.pdf
21.31M
🔺 پی دی اف کامل شماره سوم و چهارم فصلنامه روایت اصفهان 💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن: 🆔 @revayatisfahan
🔺 صفویه به مشکل توسعه اصفهان چه پاسخی داد؟ سیدمحمد بهشتی شیرازی، رئیس سابق پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفت‌وگو با روایت اصفهان: 🔹در دوره صفوی، جمعیت اصفهان ده برابر شد و این جمعیت انبوه برای تامین آب، مشکل پیدا می کرد. با این حال در شهر کسانی بودند که در سایه داشتند فکر می‌کردند و راه‌حلش را پیدا کردند که چگونه بدون اینکه آب منتقل شود، مشکل آب اصفهان را حل کنند. 🔹در آن دوره انتقال آب از کوهرنگ هم مطرح بود. همین الان آثار کندن کوه در آن زمان در تونل کوهرنگ مشخص است.شاه عباس سه‌بار شخصا از این پروژه بازدید کرده بود. 🔹حاکمان صفویه در نهایت پی بردند زیر اصفهان یک آب‌انبار بزرگ هست. آب این آب‌انبار از کف زاینده‌رود (در واقع آبخوان) تأمین می‌شود. این آب نفوذ می‌کند به سفره زیرزمینی. به این نتیجه می‌رسند که اگر بتوانند بندهای کوتاهی در مسیر زاینده‌رود بگذارند، سرعت آب را کند کنند که این آب نفوذ کند به این سفره زیرزمینی، در واقع آب‌انبارشان را پر کردند؛ بنابراین کسی نمی‌تواند تهدید کند و این آب را در تابستان هم می‌توانند استفاده کنند. 🔹پل خواجو در واقع یک بند است. نه بندی که روی زمین می‌بینید. اینجا یک صخره شکاف برداشته و رودخانه از آن عبور کرده. این‌ها این شکاف را پر کردند. در واقع یک سد زیرزمینی است که روی آن پل خواجو را احداث کرده‌اند. 💡مشروح گفت‌وگو با سیدمحمد بهشتی شیرازی را در لینک زیر بخوانید: 🆔 esfahanzibaonline.ir/43506/beheshti 💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن: 🆔 @revayatisfahan
🔺 شهرهای مذهبی لزوما شهر اسلامی نیستند حسین مطیع، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان: 🔹فلاسفه مسلمان، ماده و معنی را جدای از هم نمی‌دانند بلکه می‌گویند با هم تناظر دارند. 🔹خدا چگونه هم ظاهر است هم باطن؟ چرا خداوند ظاهر است ولی ما باز هم متوجه نمی‌شویم؟ چون از شدت ظهور در خفا افتاده است. 🔹ائمه علیهم‌السلام محل بروز خدا در جهان هستی هستند. چه چیزهای دیگری محل بروز و تجلی خدا هستند؟ طبیعت، انسان کامل، قرآن و مصنوعات خلیفةالله. 🔹مصنوعات خلیفة‌الله می‌تواند یکی از مظاهر خداوند باشد اما این در یک سِیر اتفاق می‌افتد. در قلبِ شهرساز یا معمار نباید زنگار وجود داشته باشد. پاک‌بودن و درست دریافت‌کردن و درست منعکس‌کردن شرط لازم در معماری اسلامی است. 🔹بزرگانی در موسیقی سنتی خودمان واقعاً بی‌وضو دست به تار نمی‌زدند؛ چون اعتقاد داشتند که با وضو بهتر می‌توانند باطن را در ظاهر متجلی کنند. 🔹شهری که به‌شدت کثیف است و به‌شدت آشغال دارد یا آلودگی صوتی و بصری دارد، نمی‌تواند اسلامی باشد. به همین دلیل به بعضی از شهرهای مذهبی دنیا مثل نجف یا کربلا می‌توان ایراد گرفت. اگر این شهرها تمیز نباشند نمی‌توانیم آن‌ها را اسلامی بدانیم. 🔹وظیفه شهرداری برنامه برگزارکردن است یا فضاساختن؟ پیشینیان ما درست فهمیده بودند که باید فضا درست کنند. اگر فرد در فضا قرار بگیرد، فضا آهسته‌آهسته خودش را به فرد می‌باوراند. 💡مشروح یادداشت حسین مطیع را در لینک زیر بخوانید: 🆔esfahanzibaonline.ir/43502/revayat24 💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن: 🆔 @revayatisfahan
🔺 شخصیت اصفهانی چه خصلت‌هایی دارد ؟ جبار رحمانی، نویسنده و مردم‌شناس در گفت‌وگو با روایت اصفهان: 🔹سه مؤلفه بنیادین ِشخصیت اصفهانی را می‌توان «نظم»، «ترتیب» و «آداب‌مندی» دانست. 🔹یکی از مهم‌ترین خصلت‌های اصفهانی‌ها «نظم» است که به انسان ذهن ریاضی می‌دهد و جهان را در سیستمی هندسی ترسیم می‌کند و باعث حسابگری مداوم می‌شود. 🔹عنصر دوم، «ترتیب امور» است به این معنا که امور در یک سلسه‌مراتب یا اهم و مهم قرار می‌گیرند. ترتیب امور در ذهن حسابگر، باعث شده است که اصفهانی‌ها همه چیز را بتوانند در طبقه‌بندی‌های مراتبی که مبتنی بر نوعی قضاوت و ارزش داوری است، جای دهند و بدانند که با امور خود چگونه برخورد کنند. 🔹عنصر «آداب‌مندی» در اصفهانی‌ها به خاطر تاریخی‌بودن و سابقه مرکز امپراطوری اصفهان است که مهم‌ترین ویژگی آن تشریفات است. تشریفات یعنی آنچه از لحاظ فرهنگی و هنری و ادبی نسبت امور را با هم تعیین می‌کند و بار معنایی و اخلاقی و زیباشناختی به آن می‌دهد. 💡مشروح گفت‌وگو با جبار رحمانی را در لینک زیر بخوانید: 🆔 esfahanzibaonline.ir/43510/27 💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن: 🆔 @revayatisfahan
🔺 با تغییر کالبد شهر، ذهن مردم هم تغییر می کند حسن بلخاری، عضو پیوسته فرهنگستان هنر ایران در گفت‌وگو با روایت اصفهان: 🔹در فرهنگ ما «کالبد» یک ظرف فیزیکی بی‌معنا نسبت به حقیقت نیست؛ بلکه نسبتی جدی با آن دارد. اگر این قاعده را بپذیریم نگاهمان به مسائل، تصحیح می‌شود. 🔹مثلاً خانه یا مفهومی که قرآن تحت عنوان «مسکن» از آن یاد می‌کند، بیشتر از آنکه جایگاه سکونت باشد جایگاه آرامش است. مسکن، سکونت روحی ایجاد می‌کند و نه صرفاً سکونت فیزیکی! 🔹یکی از گروه‌های میسیونری وارد یک قبیله آفریقایی می‌شوند و هر چه تلاش می‌کنند تا در اذهان مردم قبیله نفوذ کنند، موفق نمی‌شوند. با بررسی بیشتر متوجه می‌شوند که نظام جغرافیایی این قبیله دقیقاً خورشیدی است و به واسطه این نظام، نسبت و تجانسی میان افراد وجود دارد که الفت و مهربانی را بین آن‌ها پایدار می‌کند. میسیونرها برای نفوذ در این قبیله، نظام جغرافیایی آن را تغییر می‌دهند. بعد از مدتی چون کالبد این قبیله و نظام جغرافیایی آن تغییر می‌کند، نظام هویتی و ارزشی قبیله هم از بین می‌رود. 🔹باید تصمیم‌گیران حکیم معمار باشند که نه فرم را فدای محتوا کنند و نه محتوا را فدای فرم! اینکه یک وجه سنت‌گرایِ صِرف، بگوید «گور پدر توسعه!» غلط است. این هم که هویت بخواهد به خاطر ساخت‌و‌ساز از بین برود اشتباه است. بعضی از نهادها که به ماجرا نگاه می‌کنند نگاهشان فقط فنی است بعضی دیگر فقط فرهنگی! 💡مشروح گفت‌وگو با حسن بلخاری را در لینک زیر بخوانید: 🆔 esfahanzibaonline.ir/43498/1-2 💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن: 🆔 @revayatisfahan
🔻شهر هوشمند یک «قصه» است دکتر علی ربانی خوراسگانی، استاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان در گفت‌و‌گو با روایت‌اصفهان: 🔹خیلی‌ها فکر می‌کنند که وقتی می‌گویید شهر هوشمند، پدیده کاملاً روشنی است که این خدمت‌ها را به ما می‌دهد و ما استفاده می‌کنیم. معمولا هم اپلیکیشن‌ها را مثال می‌زنند. اما این تعبیر مورد استفاده دانشمندان مشهور است که این فناوری‌ها یک متن مشهود دارند و یک متن نامشهود! 🔹خانم نیکول اشاف در کتاب «جامعه گوشی هوشمند» می‌گوید ما قصه‌های تعیین‌کننده‌ای داریم که نظام سرمایه‌داری برای حفظ خودش آن‌ها را بیان می‌کند. جمله دقیق اشاف این است: «وعده‌هایی از قبیل ساختن شهرها بر اساس رؤیاهای مردم را می‌دهند و مردم نیز به گوش دادن این وعده‌ها علاقه‌مندند.» 🔹به‌نظر او ابرشرکت‌هایی که می‌خواهند شهرهای هوشمند نو را بسازند قدرت غیرقابل کنترلی دارند. او می‌گوید: «آن‌ها می‌خواهند شهرهای خودشان را از نو بسازند برای اعمال قدرت.» 🔹اینکه استفاده از فناوری‌های نو را جزئی از خدماتی ببینیم که در شهرهای ما مورد استفاده قرار می‌گیرند قابل پذیرش است. اما اگر بخواهیم تمام ویژگی‌های «شهر هوشمند» را داشته‌باشیم، خسارتش زیاد است. 🔹راه‌حل این است: جمعی از صاحبان تخصص و فناوری و جمعی از حکما که فرهنگ ما را می‌شناسند نحوه مواجهه با پدیده‌هایی مثل شهر هوشمند را مشخص کنند. متاسفانه معمولا این مباحث به قول کسانی که در فضای IT هستند Ignore می‌شود. یعنی نادیده گرفته می‌شود. 💡مشروح گفت‌وگو: 🆔 isfahanziba.ir/43494 💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن: 🆔 @revayatisfahan
🔻برای تحقق شهر هوشمند نیازمند علوم انسانی هستیم همایون یزدان‌پناه، مدیرعامل اسبق سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان: 🔹در دهه هشتاد اولین سازمانی که در شهرداری برنامه استراتژیک داشت، سازمان فاوا بود. در اجرای این برنامه ابتدا کار خوب پیش می‌رفت؛ اما هرچه جلوتر می‌رفتیم کار سخت‌تر می‌شد. بعد از پنج سال که برنامه ما تمام شد، پیشرفت ما 54 درصد بود. 🔹یک بخش از برنامه، مدیریتی و بخش دیگر فنی بود. در آسیب‌شناسی متوجه‌شدیم ما مهندس‌ها به بخش فنی بها می‌دادیم. اما به بخش مدیریتی که از جنس علوم انسانی بود توجه نمی‌کردیم. 🔹باید توجه داشت 70 درصد رشد شهر به سمت هوشمند شدن، مرهون حرکت‌های غیرفناورانه است. وقتی می گویند smart city یعنی شهر باید زرنگ باشد! به خاطر همین مفاهیمی چون «مشتری‌مداری»، «ساده‌سازی فرایندها» و… مطرح می‌شود. 🔹میزان بهره‌وری ما از تجهیزاتی که خریده‌ایم نسبت به دنیا بسیار پایین‌تر است. وقتی که تازه ال‌سی‌دی در بازار جهان آمده بود در ادارات، ال‌سی‌دی خریده‌بودیم اما در آلمان هنوز تلویزیون لامپی استفاده می‌کردند! بعد هم در دلمان می‌گفتیم «چقدر از این‌ها جلوتریم!» جهان‌سوم یعنی همین! 🔹نباید کارها را متوقف کنیم؛ اما موازی با کار کردن، باید بر مباحث نظری کار کنیم. مدل مفهومی باید تکمیل و مدل عملیاتی ایجاد شود. مشکلی ما این است که مباحث نظری را در اولویت قرار نمی‌دهیم. مدیران معمولاً می‌گویند «عمل‌گرا باشید!» این حرف خطرناکی است. 💡مشروح گفت‌وگو: 🆔 isfahanziba.ir/46401 💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن: 🆔 @revayatisfahan
🔻در شهر هوشمند نباید دچار عدم توازن شویم سعید فردانی، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان: 🔹در دو دهه اخیر در کشور ما حرکت شتابان به سمت الکترونیکی‌شدن شکل گرفته است ولی عمدتاً مبتنی بر نقشه راه مشخص و شفافی نیست که همه ذی‌نفعان آن را درک کنند. 🔹وقتی می‌گوییم هوشمند یعنی صد درصد درست! یعنی اگر داده‌ای ثبت می‌شود همان داده درستی باشد که در جای دیگر از آن استفاده می‌شود و تصمیم‌گیری بر اساس آن انجام می‌شود. 🔹ما در شهر هوشمند نباید دچار عدم توازن شویم. نباید این‌طور بشود که بر خدمات متمرکز شویم اما از امنیت، فرایند، گردش اطلاعات و … غافل شویم. 💡مشروح گفت‌وگوی «روایت اصفهان» با سعید فردانی را در لینک زیر بخوانید: 🆔 isfahanziba.ir/46621 💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن: 🆔 @revayatisfahan
🔻 فرونشست در اصفهان همچنان در حال پیشروی است بهرام نادی، عضو کارگروه تخصصی فرونشست استان اصفهان در گفت‌و‌گو با روایت اصفهان: 🔹مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که فرونشست زمین در اصفهان همچنان در حال پیشروی است. 🔹در یکی از خیابان های اصفهان، یک ساختمان‌ چرخیده و تقریباً ماهی دو میلیمتر نشست نامتقارن دارد و در عرض ۲۲ ماه تقریباً در این منطقه حدود ۱۳ سانتیمتر نشست زمین اتفاق افتاده است. 🔹بازگشایی‌های موقت زاینده‌رود شرایط فرونشست زمین را ایده‌آل نمی‌کند البته اگر جریان آب زاینده‌رود ادامه داشته باشد و مدیریت برداشت آب انجام شود، امید به اصلاح وجود دارد. 🔹اگر زاینده‌رود جریان دائمی نداشته باشد و برداشت‌ها ادامه یابد آبخوان دشت اصفهان تا سال ۱۴۱۳ خالی خواهد شد. 💡مشروح گفت‌و‌گوی روایت اصفهان با دکتر نادی را در لینک زیر بخوانید: 🆔isfahanziba.ir/46322 💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن: 🆔 @revayatisfahan