eitaa logo
روایت اصفهان
193 دنبال‌کننده
33 عکس
6 ویدیو
3 فایل
تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسأله های آن | ضمیمه روزنامه اصفهان زیبا
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺 انتشار شماره پنجم و ششم «روایت‌اصفهان» 📕 شماره پنجم و ششم فصلنامه «روایت‌اصفهان» با موضوع تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مساله‌های آن منتشر شد. 🔸در بخش اول این فصلنامه با عنوان «انعکاس» مطالب مجلد قبل پیرامون هوشمندسازی و حمل‌و‌نقل عمومی در گفت‌و‌گو با محمدحسین‌رامشت، استادتمام دانشگاه‌اصفهان و ابوالفضل‌قربانی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان مورد بررسی قرار‌گرفته‌است. مسعود مرسلی، استاد زمین‌شناسی دانشگاه اصفهان نیز از منظر جدیدی به موضوع فرونشست شهر نگاه‌کرده‌است. 🔸در بخش دوم روایت اصفهان، علیرضا شفاه در یادداشتی نسبت به یکی از خطراتی که می‌تواند اصفهان را تهدید کند، هشدار‌‌می‌دهد. همچنین منصوره‌مهره‌کش و نیلوفر‌راست‌قلم نتایج پیمایش گفتمان «شهر زندگی» در اصفهان را مورد بررسی قرار‌داده‌اند. 🔸 «شهر در برابر مردمان» عنوان بخش سوم روایت‌اصفهان است که در آن تعارضات میان مردم و شهرداری‌ها با دو نمونه آزادسازی املاک و جرائم کمیسیون ماده‌صد تشریح می‌شود. در این فصل منصور‌باقرصاد مسئول آزادسازی املاک برج جهان‌نما و عدنان زادهوش عضو سابق شورای شهر، تعارضات میان مردم و شهرداری‌ها را روایت‌کرده‌اند. 🔸 مجلد سوم روایت اصفهان در بخش آخر، مسائل و مشکلات میدان عتیق را در گفتگو با کارشناسان بررسی‌کرده و تلاش نموده به این پرسش پاسخ‌دهد: طرح احیای میدان عتیق چگونه به وضعیت امروز رسید و برای نجات آن باید چه‌کار‌ کرد؟ 🖌فصلنامه روایت اصفهان: تاملاتی پیرامون شهر‌زندگی و مسائل آن 🔗 https://eitaa.com/revayatisfahan
هدایت شده از روزنامه اصفهان زیبا
11.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 روایت جهان‌نما 🔺 شماره پنجم و ششم فصلنامه «روایت اصفهان» با موضوع تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مساله های آن منتشر شد. 🟥 در بخش سوم این فصلنامه با عنوان «شهر در برابر مردمان» فرآیند آزادسازی برج جهان‌نما به عنوان یکی از نمونه‌های تعارضات میان شهرداری و مردم بررسی شده‌است. ➕ گروه رسانه‌ای 🖌فصلنامه روایت اصفهان: تاملاتی پیرامون شهر‌زندگی و مسائل آن 🔗 https://eitaa.com/revayatisfahan
21.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 همه راضی بودند! 🎙 روایت جهان‌نما | راوی: مسئول وقت آزادسازی ▫️احداث برج جهان‌نما از جمله پروژه‌های بحث برانگیز در اصفهان بوده و نحوه آزادسازی املاک این برج همواره از سوی مردم و بخشی از مسئولین مورد انتقاد قرار گرفته است. از طرف دیگر برخی از مسئولین شهرداری اعتقاد دارند در فرآیند آزادسازی املاک این پروژه، شرایط قانونی رعایت، و رضایت مردم نیز کسب شده است. در فصلنامه روایت اصفهان در گفتگو با مسئولین از زوایای مختلف به این موضوع پرداخته شده و در گزارش‌هایی، نارضایتی مالکین سابق این املاک، روایت شده است. 🔺 منصور باقرصاد، مسئول آزادسازی املاک برج‌جهان‌نما در گفت‌و‌گو با فصلنامه «روایت اصفهان» از فرآیند آزادسازی آن دفاع می‌کند. ➕ گروه رسانه‌ای 💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن: 🆔 @revayatisfahan
🔻وجه غالب خلقیات مردم اصفهان چیست و چه نسبتی با توسعه دارد؟ حامد نصیری، روانشناس: 🔹مشخصه اصلی هیجان اصفهانی‌ها «ترس» است. برای مثال یک اصفهانی تمام تلاش خود را می‌کند که از بیرون و از جانب سایرین کمتر به او آسیب وارد شود. حتی کمال‌گرایی که در اصفهانی‌ها وجود دارد برآمده از ترس و اضطراب است. طبق همین قاعده در منطق اصفهانی‌ها آن مدیری که کمتر کار می‌کند، کمتر مورد سرزنش واقع می‌شود. محمود فروزبخش، نویسنده: 🔹توسعه تا به امروز در اصفهان بر صفت «قویم» بوده‌است. یعنی انگار دستی وجود داشته که این شهر را توسعه داده و این قویم بودن را در آن می‌بینیم. ویژگی دیگر توسعه اصفهانی‌ها این است که همه می‌دانند که اگر بخواهند کاری روبه‌جلو در اصفهان انجام بدهند باید کارشان حساب‌وکتابی داشته‌باشد. احمد مهرشاد، جامعه شناس: 🔹اصفهان به نسبت خیلی از شهرهای دیگر با «توسعه»، «مزمزه کننده» مواجه می‌شود. برخلاف آقای نصیری که «ترس» را ریشه این مسئله دانستند، من «فرهنگ» را ریشه آن می‌دانم. فرهنگ اصفهانی با پدیده خیلی سریع، نسبت خوبی برقرار نمی‌کند و وقتی‌که با پدیده‌های جدید روبه‌رو می‌شود در عین‌حال که نمی‌تواند صرف‌نظر کند و لقمه را پس بزند اما تندتند هم نمی‌خورد. من به‌جای «ترس» از واژه «احتیاط» استفاده می‌کنم. 💡مشروح میزگرد «روایت اصفهان» درباره خلقیات مردم اصفهان را در لینک زیر بخوانید: 🆔 isfahanziba.ir/61033 💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن: 🆔 @revayatisfahan
Revayat isfahan 5-6.pdf
19.7M
🔺 پی دی اف کامل شماره پنجم و ششم فصلنامه روایت اصفهان 💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن: 🆔 @revayatisfahan
14.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 فرونشست مسأله اصفهان نیست! 🎙 دکتر محمدحسین رامشت، استادتمام دانشگاه اصفهان ▫️مشکلات مهم و فوری اصفهان نظیر خشکسالی، فرونشست و آلودگی هوا فرصت‌های پیش روی این شهر را به حاشیه برده است. 🔺 محمدحسین رامشت، رئیس سابق دانشگاه اصفهان از جمله چهره‌های برجسته دانشگاهی در حوزه جغرافیای طبیعی است که اعتقاد دارد مشکلات اصفهان فضای ذهنی مسئولین این شهر را از مسائل واقعی آن دور کرده است. رامشت در گفت‌وگو با «روایت اصفهان» می‌گوید در عصر متاورس، اصفهان در معرض فرصت‌های بین‌المللی قرار دارد و باید با هدف‌گذاری صحیح به خوبی از آنها استفاده کند. ➕ گروه رسانه‌ای 💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن: 🆔 @revayatisfahan
🔻 با جابجایی برداشت آب، بخشی از فرونشست را می‌توان کنترل کرد مسعود مرسلی، عضو هیات علمی گروه زمین‌شناسی دانشگاه اصفهان: 🔹بدنه علمی در ایران، به فرونشست همچنان در حد همان مسئله پایش نگاه می‌کند؛ یعنی وقتی از فرونشست صحبت می‌کنیم، منظورمان این است كه كجا فرونشست دارد و چه میزان! هنوز در همین فاز هستیم؛ بعد هم چند پیشنهاد تئوری می‌دهیم كه مثلا مصرف و بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی باید كم شود كه این را همه می‌دانند! 🔹در اصفهان هرچه به سمت جنوب و غرب می‌رویم، دانه‌های خاک درشت‌تر شده و حساسیت فرونشست كمتر می‌شود؛ اما هرچه به سمت شمال و شرق می‌رویم، دانه‌ها ‌ریزتر می‌شود؛ مثلاً شاهین‌شهر و حبیب‌آباد در شمال. این مناطق ازنظر ظرفیت فرونشست، خطرناک‌تر است. 🔹درست است كه باید به سمت كاهش برداشت برویم، اما با جابه‌جایی همین برداشت فعلی آب در اصفهان خیلی از فرونشست‌ها را می‌توان كنترل کرد. امروز به دلیل تأمین آب شرب و كشاورزی بالاخره باید حجمی از آب زیرزمینی را برداشت كرد اما می‌شود این برداشت‌ها را در جاهایی تغییر مکان داد؛ یعنی از مكان‌هایی كه ظرفیت فرونشست بیشتری دارند، كمتر برداشت كنیم و درعوض، در مکان‌های با استعداد فرونشست كمتر، برداشت را بالا ببریم. 💡مشروح گفت‌و‌گوی «روایت اصفهان» درباره راهکارهای فرونشست را در لینک زیر بخوانید: 🆔 isfahanziba.ir/61043 💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن: 🆔 @revayatisfahan
🔻 «جمعیت» معیار صحیحی برای تعریف شهر نیست! محمدحسین رامشت، استاد تمام جغرافیای طبیعی دانشگاه اصفهان: 🔹در کشور ما معمولا «جمعیت» مبنای تعریف شهر است درحالی‌که از دیدگاه جغرافیا و علوم اجتماعی، شهر یک نقطه و کریستال زیست است و باید یک هاگ حیاتی وجود داشته باشد تا شهر شکل بگیرد. 🔹شهرهای باسابقه یک پشتوانه مفهومی دارند که اصطلاحاً به آن «هویت مکانی» گفته می‌شود. هر نقطه‌ای که در آن آب‌وخاک مناسب وجود داشت، نمی‌تواند ظرفیت سکونت هم ایجاد کند. بلکه هویتی باید داشته باشد که بتواند سکونت را تعریف کند. مفهوم شهر، مفهومی اعتباری نیست که ما به آن اعتبار داده‌باشیم؛ بلکه یک اثر وجودی از یک مکان است. 🔹به‌عبارت‌دیگر، مکان باید هویتی داشته باشد تا به شهر تبدیل شود. اگر مکان هویت دیگری داشته باشد، می‌تواند روستا شود. این‌گونه نیست که یک عده دورهم جمع شوند و بگویند ما می‌خواهیم یک روستا درست کنیم و آنجا هم تبدیل به روستا شود. 💡مشروح گفت‌و‌گوی «روایت اصفهان» با دکتر رامشت را در لینک زیر بخوانید: 🆔isfahanziba.ir/63847 💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن: 🆔 @revayatisfahan
🔻 «جی» به معنای «آبرفت‌شده» است/ اصفهان یک ابرسیلاب را تجربه کرده‌است محمدحسین رامشت، استاد تمام جغرافیای طبیعی دانشگاه اصفهان: 🔹در سمت بیمارستان شهید چمران، بعد از پل شهرستان، آثار یک دریاچه و رسوبات آن وجود دارد و بعدازآن، رسوبات یک سیلاب بزرگ نمایان می‌شود. درون آن سیلاب جسد خاصی پیدا کردیم که دانشگاه علوم‌پزشکی با مطالعه استخوان‌های آن متوجه شد مربوط به پسری 11ساله است. نتیجه می‌گیریم مدنیتی که در این نقطه اصفهان تشکیل شده بود، به‌وسیله یک ابرسیلاب از بین می‌رود. 🔹یک اندیشمند فرانسوی که مطالعات رسوب‌شناسی داشت، به تپه‌های اشرف اصفهان آمد و با کمک او توانستیم سفال‌ها و شیشه‌هایی پیدا کنیم. این دانشمند فرانسوی ‌گفت که این شیشه‌ها متعلق به مصر است. چون در آن زمان در اصفهان نمی‌توانستند شیشه تولید کنند، آن را از مصر می‌آوردند. همین شیشه‌ها را در کرمان هم پیدا کردیم و این نشان می‌دهد در آن زمان، بین تمدن سند و دلتای نیل در مصر با مرکز ایران، ارتباط وجود داشته است. 🔹«ولیکوفسکی» در کتابش با عنوان «و جهان واژگون شد» از کلمه «جی» استفاده می‌کند و آن را به معنی «آبرفت‌شده» به‌کار می‌برد که می‌دانیم «جی» نام دیگر اصفهان است؛ بنابراین تمدن بسیار عظیمی که در این منطقه بوده به‌وسیله یک ابرسیلاب از بین رفته است. آثار آن سیلاب‌ها اکنون به‌صورت تراس‌های آبرفتی وجود دارد که به شکل پلکانی هستند. 💡مشروح گفت‌و‌گوی «روایت اصفهان» با دکتر رامشت را در لینک زیر بخوانید: 🆔isfahanziba.ir/63847 💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن: 🆔 @revayatisfahan
🔻 «اسطوره» برخاسته از فرهنگ دینی و طینت الهی بشر است 🔹چه نسبتی بین اسطوره و دین برقرار‌ است؟ اگر بخواهیم براساس نگاه اگوست‌ کنت پیش برویم، ادیان الهی صورت تکامل‌یافته اسطوره در مرحله ربانی عقل بشر هستند. اگوست‌ کنت سه مرحله برای اندیشه بشر قائل بود: ربانی، متافیزیکی و اثباتی. شاید منشأ بسیاری از ناسازگاری‌ها بین مسئله اسطوره و متدینان، همین نظریه اگوست‌کنت باشد. 🔹همان‌گونه که شهید مطهری به آن پرداخته، انبیا برخلاف فلاسفه، تنها با عقل انسان‌ها مواجه نبوده‌اند. انبیا با تمام ساحات وجودی انسان‌ها مواجه می‌شده‌اند و اگر بخواهیم تمام ساحات وجودی انسان را لحاظ کنیم، باید مقیم فرهنگ بشویم. به تعبیر قرآن کریم، انبیا با «لسان قوم» ارسال می‌شده‌اند و این لسان بیش از هرچیز با فرهنگ معنا می‌یابد. فرهنگ یعنی معنا و فضایی که زندگی انسان‌ها را دربرمی‌گیرد. 🔹می‌توان با مفهوم فطرت، به استقبال اسطوره‌ها رفت. برساخت‌های بشری، برآمده از طینت اوست. علاوه بر اینکه بر اساس نگاه دینی، اولین انسان هوشمند بر روی زمین، یک پیامبر بوده که با منبع وحی ارتباط داشته؛ بنابراین اسطوره نه‌تنها زبانی در مقابل زبان دین نیست؛ بلکه در عمده موارد، امری برخاسته از فرهنگ دینی و یا نهایتا طینت الهی بشری است. مسئله اینجاست که امر مقدس هنگامی که تنزل می‌یابد و می‌خواهد جنبه زمینی پیدا کند و به فرهنگ بدل شود، ناگزیر از اتخاذ زبانی استعاری و اسطوره‌ای است؛ درغیر‌این‌صورت، جنبه‌های فراتاریخی و رازآلود دین حذف می‌شوند. 🔹دین با استفاده از مناسک، انسان را به سمت حقیقت عالم راهبری می‌کند؛ ولی درعین‌حال نگاه کالبدی به مناسک می‌تواند مانع ظهور حق در ورای آن باشد و اسطوره‌ها هم،‌ چنین‌اند. اسطوره‌ها می‌توانند دالان ارتباط ظاهر و باطن عالم باشند. بسیاری از انسان‌ها ارتباط خود با خدا را مدیون همین قصه‌ها و نمادها هستند؛ به‌خصوص در مذهب تشیع که ساحات قدسی و تاریخی بسیار درهم‌تنیده شده‌اند. روز دهم عاشورای سال 61 قمری در کنار آنکه مناسبت تقویمی است؛ انگار لنگر آسمان و زمین نیز است. 🔹تاریخ و امر تاریخی در عالم شیعی، تنگنای زمانی را درهم‌نوردیده است. از همین‌جا قصه‌هایی پدید‌می‌آید که انسان می‌تواند با آن‌ها عروج کند. می‌تواند به عمق عالم برود. در این فضا، اسطوره و قصه حتما سلوک معنوی انسان را فراهم می‌آورد. 💡مشروح یادداشت فرشاد توسلی در «روایت اصفهان» را در لینک زیر بخوانید: 🆔isfahanziba.ir/65037 💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن: 🆔 @revayatisfahan
🔻 ماجرای ساخت اردوگاه برای ساکنین اطراف مادی نیاصرم! 🔹یکی از پروژه‌هایی که شهرداری اصفهان برای سامان‌دهی چهارباغ و مناطق مسکونی اطراف آن در اواخر سال ۱۳۵۳ کلنگ زد، بهسازی و توسیع اطراف مادی نیاصرم بود. این پروژه به این‌خاطر که از میان بخشی از بافت مرغوب و مسکونی اصفهان می‌گذشت، با مخالفت‌هایی مواجه شد. 🔹مدیریت شهری تصمیم گرفت یک گذر ۲۶متری باز کند؛ یعنی یک خیابان ۲۶متری به طول ۵.۲کیلومتر در بافت مسکونی ایجاد شود. به همین خاطر باغ‌ها و مستغلات زیادی باید آزادسازی می‌شدند. 🔹خانه‌های شمالی نسبت به این آزادسازی راضی بودند و خانه‌های جنوبی ناراضی! چرا که آزادسازی باعث می شد بخش باغ و حیاط خانه‌های شمالی به مادی متصل شود و درِ کوچکی هم به سمت گذر کنار مادی باز می شد اما در خانه‌های جنوبی، اتاق و اعیان خانه به زیر لودر می رفت. پس صدای اعتراض مالکین این خانه ها بلند شد. 🔹آنها در سال ۱۳۵۳ در نامه ای به استاندار اصفهان از او خواستند که با توجه به تخریب حدود هزار خانه، دستور دهد تا شهرداری برای آنها یک اردوگاه بسازد! 💡مشروح گزارش «روایت اصفهان» درباره تعارضات مردم با مدیریت شهری در جریان توسیع مادی نیاصرم به قلم عبدالمهدی رجایی: 🆔isfahanziba.ir/65584 💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن: 🆔 @revayatisfahan
🔻 ۹۹ درصد آزادسازی پروژه جهان‌نما با توافق انجام شد منصور باقرصاد، مسئول آزادسازی املاک برج‌جهان‌نما: 🔹بینی و بین‌الله در ماجرای جهان‌نما تلاش شد که رضایت مردم در آزادسازی به دست بیاید و قضاوت سازمان بازرسی هم همین را تصدیق می‌کند. به خاطر دارم ۹۹ درصد آزادسازی پروژه جهان‌نما با توافق انجام شد و یک‌درصد هم از لایحه تملک استفاده نشد. 🔹همه نوع معوضی می‌دادیم؛ ملک، ریال و امتیاز. تمام توافقات موجود است. دوطرف با حضور چندنفر دیگر صورت‌جلسه را امضا می‌کردند؛ این توافق هم که در یک جلسه اتفاق نمی‌افتاد. قیمت‌گذاری ملک را که به مالک می‌گفتیم می‌رفت و خودش ارزیابی می‌کرد. بعد آنچه را که قرار بود در مقابل ملکش به او بدهیم، بررسی و ارزیابی می‌کرد. 💡مشروح گفت‌و‌گوی «روایت اصفهان» با منصور باقرصاد را در لینک زیر بخوانید: 🆔isfahanziba.ir/65388 💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن: 🆔 @revayatisfahan