هدایت شده از روزنامه اصفهان زیبا
🔺فضای حیات طیبه شهر آرمانی اسلام
🔹نظریه «حیات طیبه؛ شهر آرمانی اسلام» از جمله نظریههای مطرح در حوزه شهر اسلامی است. نظریه حیات طیبه در پی پاسخ به این پرسشهاست: شهر آرمانی اسلام چیست؟ چه الگویی را میتوان برای آن برگزید؟ چه اصول و راهبردهایی را میتوان برای طراحی و برنامهریزی و ادارۀ آن معرفی کرد؟
🔹اصلیترین فرضیه نظریه این است که از میان منابع دانش و علم بشری (که عبارتاند از: محسوسات، علوم طبیعی، علوم عقلی، شهود و وحی) با تکیه اصلی بر «وحی»، میتوان ویژگیهای اصلی هر پدیدهای و ازجمله شهر و بهخصوص شهر آرمانی اسلام را استنتاج و تعیین کرد.
🔹شهر اسلامی در عالیترین صورت، شهری است که انسان کامل بتوانند مطابق ارتباطات که از چشمه وحی اخذ و تدوین شده است، به خلق محیط و کالبدی بپردازند که آن محیط شایستگی ظرف حیات طیبه بودن را دارا باشد.
#روایت_اصفهان
💡مشروح نظریه «حیات طیبه» برای شهر اسلامی را در لینک زیر بخوانید👇👇
🔗isfahanziba.ir/8305
☑️ اصفهان زیبا، رسانه آگاهی بخش:
🔗@esfzibanews
هدایت شده از روزنامه اصفهان زیبا
🔺وظیفه خود را انجام میدهیم ولی کلید مسئله جای دیگری است
🔹بر اثر تدابیر نادرست اقتصادی در سالهای متمادی در کشور، عدهای از مردم یا درآمد پایینی دارند یا اصلاً شغلی ندارند و با یارانه زندگی میکنند و این باعث شده شاهد اختلاف سطح درآمدی و اقتصادی بین مردم باشیم.
🔹حل این مشکل قطعاً باید در نظام کلان اقتصاد کشور صورت بگیرد و سیاستهای کلان اقتصادی باید به سمتی برود که هرچه بیشتر اشتغال مولد و پایدار و درآمد مناسب را تأمین کند.
🔹یکی از معضلات بهویژه در جهشهای اخیر قیمتها، بحث مسکن و اجارهبهاست. ایده ما این است که در بافتهای فرسوده و اراضی حاشیه شهر و اراضی بایر درونشهر، مسکن انبوه ساخته شود تا تعداد مسکن در شهر افزایش یابد و قیمتها کاهش پیدا کند.
#روایت_اصفهان
💡گفتوگو با محمد نورصالحی، رییس شورای شهر اصفهان در ارتباط با معضلات شهری را در لینک زیر بخوانید👇👇
🔗isfahanziba.ir/8083
☑️ اصفهان زیبا، رسانه آگاهی بخش:
🔗@esfzibanews
🔺شهرداری ناچار است خلاف قانون عمل کند
🔹شهرداری اصفهان از ابتدا به خاطر نگاه چارچوبداری که در آن حاکم بوده، مشکلات و معضلاتش نسبت به سایر کلانشهرها خیلی کمتر است. این را هنگامی که از اصفهان رفتم متوجه شدم.
🔹اولین مسئله ما در همه شهرداریها این است که قانون مشخصی در زمینه منابع انسانی نداریم. بهطوری که امروز به قانون استخدام کشوری رسیدهایم که در زمان قبل از انقلاب تصویب شده و تقریباً در همه ادارات دولتی منسوخ است.
🔹در شهرداری بعضی از شهرها فردی را داریم که بیش از ۱۰ الی ۲۰ نفر را در سیستم آورده است، افرادی که خیلی کارآمد هم نیستند و از لحاظ پروندههای حراستی افراد سالمی هم نبودهاند. در اصفهان چنین مواردی نداشتیم.
🔹بهخاطر بههمریختگی و خلأ قانونی حوزه منابع انسانی در شهرداریها که مکرر ذکر کردم اگر الان شما کتاب قانون را باز کنید، همین الان صدتا کار خلاف قانون انجام میشود که چارهای نداری.
#روایت_اصفهان
💡مشروح گفتوگو با مهدی آذربایجانی را در لینک زیر بخوانید👇👇
🔗isfahanziba.ir/8409
💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن:
🔗 @revayatisfahan
🔺مروری بر سه مؤلفه واگرایی در شهرداری اصفهان
🔹صورتمسئله واگرایی در شهرداری با سه مؤلفه قابل ردیابی و تحلیل است. مؤلفه اول، ساختار است که منظور از آن نوع روابط و جریان تعامل میان سیستم هدایتگر و سیستم عملیاتی میباشد.
🔹مؤلفه دوم، وجود تنوع شدید حوزههای فعالیت شهرداری است و این تنوع فعالیت ایجاب میکند که شهرداری همزمان خودش را در همه این حوزهها با اقتضائات روز هماهنگ کند.
🔹مؤلفه سوم واگرایی، مسئله ضعف فرهنگ کار جمعی است. در کشور ما وقتی قرار میشود افراد مختلف با تخصصهای مختلف دور یک میز جمع شوند و یک هدف را دنبال کنند، عموماً اتفاق مثبت و مستمری شکل نمیگیرد.
#روایت_اصفهان
💡برای مطالعه یادداشت امیر پرچمی درباره مولفههای واگرایی شهرداری، به لینک زیر مراجعه کنید👇👇
🔗isfahanziba.ir/8630
💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن:
🔗 @revayatisfahan
🔺مؤمنِ دستگاه ظلالسطان
🔹میرزا سلیمانخان رکنالملک شیرازی، فرزند میرزا محمدکاظم، منشیباشی ظلالسلطان در فارس و اصفهان، نایبالحکومه اصفهان، ادیب، خوشنویس و سراینده محبوب مردم اصفهان بود. او را میتوان «امیرکبیر اصفهان» نامید.
🔹رکنالملک علمای اصفهان از جمله حاجآقانوراللهنجفی و تجار شهر را به منزل خود فراخواند و ادارهای به نام «دعوتخانه اسلامی» در محله مسیحینشین جلفای اصفهان و مکانی بهنام «صفاخانه» تشکیل دادند که در آن نماینده مسیحیان و مسلمانان به گفتوگو میپرداختند و این مناظرات، مکتوب و در ماهنامه «الاسلام» منتشر میشد.
🔹از دیگر اقدامات اساسی مرحوم رکنالملک، تأسیس شرکتی است با حضور جمع زیادی از بازرگانان و اعیان و علما به قصد ترویج تجارت و ارتقای کیفیت محصولات در صنایع داخلی.
♦️#روایت_اصفهان
💡برای آشنایی با این شخصیت تاریخی موثر در تاریخ اصفهان، یادداشت محمدحسین غفوری را در لینک زیر بخوانید👇👇
🔗http://isfahanziba.ir/8783
💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن:
🔗 @revayatisfahan
🔺کسب نام نیک را هدف نکنیم!
🔹فطرت ما به آشکارگرایی و حرکت از باطن به ظاهر گرایش دارد. ظاهر در ابتدا مهمتر است. به نظر میرسد اگر ظاهر امر حاصل نشود، باطن خراب شود. لذا به ظاهر حتماً باید توجه کرد و یکی از نکات مهم ظاهر ما، شأن در جامعه است. یعنی باید در اجتماع، شریف زندگی کنیم و به ما از دید تحقیر نگاه نشود.
🔹حد اعتدال این است که نباید هدفمان را خوشنامی بدانیم. اینها پلکان ترقی است و نه خود ترقی. اگر آن پلکان به خود هدف تبدیل شود، ما را از اهداف عالی باز میدارد.
♦️#روایت_اصفهان
💡مصاحبه دکتر تقی اژهای در مورد نام نیک را در لینک زیر بخوانید👇👇
🔗http://isfahanziba.ir/8961
💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن:
🔗 @revayatisfahan
🔺پاسخهای متفاوت برای یک مسئله واحد
🔹نخستین پاسخها به مسئله ترافیک، توسعه شبکه حملونقل عمومی است که شهرداری اصفهان تلاشهای زیادی در این راستا انجام داده است که از این میان، اتوبوس، مترو و خطوط BRT در اصفهان جلوه بیشتری دارد.
🔹اضافه بر این، سیاست توسعه شبکههای بزرگراهی و احداث تقاطعهای غیرهمسطح نیز در دستورکار قرار گرفت که منجر به احداث رینگ دوم و رینگ سوم و دو طبقهکردن خیابان امامخمینی(ره) شده است.
🔹جایگزینی حملونقل شخصی مثل دوچرخهسواری نیز، از جمله پاسخها بود. همچنین راهبردهای مدیریت تقاضا روشی برای اعمال محدودیت بر تردد خودروها در شهر است که ایجاد پیادهراه و طرح زوج و فرد از جمله آنهاست.
🔹هریک از این پاسخها با تبعات و اقتضائاتی روبرو شد که در این گزارش به آن پرداخته شده است.
♦️#روایت_اصفهان
💡مشروح گزارش لیلا مقیمی درباره معضل حمل و نقل و ترافیک و پاسخهای داده شده به آن را در لینک زیر بخوانید👇👇
🔗http://isfahanziba.ir/9152
💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن:
🔗 @revayatisfahan
🔺فیروزهای کمرنگ
🔹نیمهشب ۲۶ اردیبهشتماه ۱۳۹۸ در اصفهان تصادفی سهمگین میان پورشه و پراید رخ داد که با خود یک جریان اجتماعی به راه انداخت و شکافهای اجتماعی زیر پوست جامعه را از لایههای زیرین دوباره به سطح جامعه و عرصه عمومی کشاند.
🔹نتایج بررسیها نشان میدهد، دولتها در ایران موضوع شکاف طبقاتی را جدی نگرفتهاند، به همین دلیل همه تلاشهایی که آنها در قالب کمکها و حمایتهای اجتماعی برای فقرزدایی و کاهش شکاف طبقاتی تاکنون انجام دادهاند، خنثی و عقیم مانده است.
🔹هرچه ضریب جینی بالاتر رود، به معنای ناعادلانهترشدن توزیع درآمد در کشور است. یعنی سهم پولدارها از اقتصاد، بیشتر و سهم فقرا کمتر میشود.
🔹نتایج پژوهشها همچنین نشان میدهد که چهار عامل تورم، رکود و افزایش بیکاری، رشد جمعیت و رانتخواری و فساد عوامل اصلی افزایش شکاف طبقاتی و گسترش فقر در ایران هستند.
♦️#روایت_اصفهان
💡مشروح گزارش امان الله باطنی، جامعه شناس در ارتباط با شکاف طبقاتی را در لینک زیر بخوانید👇👇
🔗http://isfahanziba.ir/9386
💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن:
🔗 @revayatisfahan
🔺برای چهارباغ باید چه کار کرد؟
🔹در مواجهه با مسئله چهارباغ شاهد نوعی گسست اجتماعی و نوعی واگرایی سیستمی هستیم. گروههای مختلف میخواهند سهم تأثیر خود را در این گذر افزایش دهند و دستگاههای مختلف با سوگیریهای متفاوت درباره چهارباغ سیاستگذاری میکنند. در بعضی از نهادها «پرونده چهارباغ» فعال شده است.
🔹درباره چهارباغِ مطلوب، بین نخبگان، مسئولین و گروه های مختلف هیچ اجماعی وجود ندارد. بعضی اعتقاد دارند چهارباغ مطلوب، چهارباغ صفوی است. برای مثال در این نگاه، احیای طبیعت چهارباغ مثل باغها، جویها و… پررنگ میشود. عدهای دیگر به دنبال چهارباغ پهلوی هستند.
🔹هر یک از این چهارباغ ها، اقتضای خودش را دارد. مثلا ممکن است عدهای چهارباغ پهلوی را صرفا با گالریهایش توصیف کنند و آرزوی آن را داشته باشند. اما واقعیتی که توجه نمی کنند این است که چهارباغ پهلوی، کاباره و تماشاخانه هم دارد...
🔹باید توجه داشت که در کشف و بازنمایی روایتهای چهارباغ با هویت چندوجهی روبهرو خواهیم بود. در مرحله کشف باید همه روایتها گردآوری شود؛ اما در مرحله بازنمایی طبیعتاً یک سری از روایتها باید پررنگ شود.
♦️#روایت_اصفهان
💡یادداشت دکتر احمد مهرشاد را در ارتباط با بررسی تحلیلی مسائل چهارباغ در لینک زیر بخوانید👇👇
🔗http://isfahanziba.ir/9547
💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن:
🔗 @revayatisfahan
🔺شهرها را میتوان ارزانتر اداره کرد
حناچی، استاد دانشگاه و شهردار سابق تهران:
🔹دولت از اواسط دهه شصت گفت شهرداریها باید خودشان منابعشان را تأمین کنند. شهرداریها به حال خود رها شدند و در اوایل دهه هفتاد برای تأمین درآمدهای شهرداری، باب فروش تراکم باز شد.
🔹فروش تراکم توسط شهرداری، منجر به افزایش قیمت مسکن و سوددهی نامعقول در صنعت ساختمان شد.
🔹بعضی از مدیران به قانون میگویند: ضوابط دستوپاگیر! شهرداری داشتیم که میگفت من کلانشهر تهران را با ۲۵ سرمایهگذار اداره میکنم! شهری که با ۲۵ سرمایهگذار اداره شود، یعنی بود و نبود ساکنانش تأثیری در شهر نخواهد داشت...
🔹اصفهان در میان شهرهای کیفی ما، پرچمدار است. البته کارهایی هم انجام شده که به آنها انتقاد وارد است، مثل میدان امام علی (ع).
🔹این نشان میدهد که اگر ما با نگاه اجتماعی به پروژهها و فعالیتهایمان نگاه نکنیم، میتواند به عکس خودش تبدیل شود.
♦️#روایت_اصفهان
💡مشروح گفتوگو با دکتر پیروز حناچی، شهردار سابق تهران را در لینک زیر بخوانید👇👇
🆔http://esfahanzibaonline.ir/9697
💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن:
🆔 @revayatisfahan
🔺مخالفت حداکثری
🔹احیای بدنه شرقی چهارباغ، پروژهای که قرار بود به سرزندگی این گذر تاریخی کمک کند، خود به یکی از معضلات اساسی این گذر تبدیل شده است.
🔹طراحی بدنه شرقی چهارباغ که توسط دکتر عبدالله جبلعاملی انجام شد، مورد تایید کارشناسان معماری قرار نگرفت.
🔹دکتر نقیزاده،مدرس دانشگاه: این بنا هیچ تناسبی با ایران و اصفهان و محور چهارباغ و با میراث تمدن و فرهنگ ایران ندارد.
🔹مهندس فریور صدری، کارشناس معماری و شهرسازی: طرح تهیه شده برای این محدوده همراه با اطلاعات لازم و دلایل توجیهی آن در هیچ مرجع علمی و حرفهای ذیصلاح مطرح نشده است.
🔹دکتر قانعی، کارشناس معماری و شهرسازی: ضخامت بدنه رو به باغ زیاد است و دو عنصر چهارباغ و هشت بهشت را به سه عنصر باغ، بازار و خیابان تبدیل کرده است که این، برهمزدن ترکیب سازمان فضایی محور تاریخی و ارزشمند چهارباغ است.
♦️#روایت_اصفهان
💡مشروح گزارش هدیه شیرانی راد درباره معضل باز طراحی بدنه شرقی را در لینک زیر بخوانید👇👇
🆔isfahanziba.ir/9932
💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن:
🆔 @revayatisfahan
🔺نیکنامی و قدرت، از کوفه تا مصر
🔹در طول تاریخ کارگزارانی بودهاند که نام نیکشان جاودان مانده است. در یک دستهبندی کلی میتوان این بزرگان را به دو دسته تقسیم کرد.
🔹دسته اول کارگزارانی هستند که حاکم و مسلط بر امورند و سعی در تغییر و اصلاح ساختار دارند و در جهت استقرار عدل در تمامی شئون حکمرانی تلاش میکنند مثل امام علی(ع).
🔹دسته دوم کارگزارانی هستند که همه اختیارات را ندارند ولی سعی میکنند در حد توان خود بخشهایی از حاکمیت را اصلاح و برای برقراری عدالت راهگشایی کنند مثل یوسف نبی(ع).
🔹گاه برای جاودانکردن نامی نیک، نیاز به اصلاحات ریشهای و دگرگونی کلی داریم و باید سراغ برقراری حکومت اسلامی رفت.
🔹گاه به سبب شرایط، ظلم و ظلمت بر امور مستولی شده و حضور کارگزار ولو به صورت حداقلی در نقاطی که میتواند سبب خیر و برکت شود، لازم است و موجب نام نیک برای او و نزد آیندگان میشود.
♦️#روایت_اصفهان
💡مشروح یادداشت محمود فروزبخش درباره نیکنامی و قدرت را در لینک زیر بخوانید👇👇
🆔isfahanziba.ir/10129
💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن:
🆔 @revayatisfahan