مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ؛ وَ مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ
هر كه رابطه ميان خود و خدا را نيكو سازد، خداوند نيز، رابطه او را با مردم نيكو سازد. و هر كه كار آخرت خود را به صلاح آورد، خداوند، كار دنيايش را به صلاح آورد.
امام علی علیه السلام
اَلا اِنَّ اَولِیاءَ اللهِ لا خَوفٌ عَلَیهِمْ
وَ لا هُـــم یَحْــزَنون (یونس۶۲)
دوستـــان خـــدا نه میترسنــد
نه غمگیـــن میشــوند👌🏻
❞میگفت: دوست داشتنِ خدا
یعـنی اینـکه دلمـون بـرای خـدا
پَر بزنــــــــــــــــه🫀🕊❝
#پیام_ خدا
🔸نکاتی از جزء ۱۲🔸
۱-♦️ این آیه ارزش هر انسانی را به حسن و نیکویی عمل او مربوط می داند و نه به کثرت و فراوانی عمل. اسلام در همه جا روی کیفیت عمل تکیه دارد و نه روی کمیت آن(هود ۷).
۲-♦️جوهره عبادت، همان اطاعتِ بی چون و چرای خداوند است و این امر تنها شامل احکام عبادی نبوده و موارد زیادی را در بر میگیرد(هود ۱۰).
۳-♦️انسان نه تنها در برابر تلخی ها، بلکه در برابر رویکرد نعمتها نیز باید صبر کند و از طغیان و نعمت زدگی بپرهیزد(هود ۱۱).
۴-♦️قوم نوح اعتراف نمی کردند که قادر نیستند با او بحث کنند بلکه از او می خواستند همانند فردی عمل کند که از شنوایی و اطاعت مردم نومید شده است و این نهایت عناد و لجبازی قوم نوح را می رساند(هود ۳۲).
۵-♦️تذکرات باید با حفظ مقام و شخصیت افراد همراه باشد(هود ۷۵).
۶-♦️"وَدود" از نامهای خداوند است. به معنای کسی که شخصی یا چیزی را دوست دارد و این دوست داشتن را با آثار و پیامدهایش آشکار می کند. خداوند ودود است، یعنی مخلوقات و بندگان خود را دوست دارد و با نعمت هایی که به آنها ارزانی می دارد آثار محبتش آشکار میشود(هود ۹۰).
۷-♦️ حضرت شعیب ع بخاطر بیان رسا و قدرت خطابه،"خطیب الانبیاء" لقب گرفته است(هود ۹۱).
۸-♦️نیاکان، در اعمال و رفتار آیندگان نقش دارند. خداوند حتی نسبت به کفار نیز ظلم نمی کند(هود ۱۰۹).
۹-♦️استقامت در تبلیغ و مبارزه و انجام وظایف و اجرای حدود تعلیماتِ قرآن باید سرلوحه کار زندگی پیامبر ص و همه کسانی که با او همراه شده اند باشد.(هود ۱۱۲).
۱۰-♦️تکیه بر ظالم، ترویج و تقویت ستمگری است تا آنجا که گفته شده حتی حق خود را از طریق قاضی ظالم نگیرید(هود ۱۱۳).
۱۱-♦️در همه زمان ها، افراد بی تفاوت نسبت به مفاسد اجتماعی، محکوم و مورد انتقادند. نتیجه دلسوزی مصلحین و اصلاح جامعه، نجات از قهر الهی است(هود ۱۱۶).
۱۲-♦️ تنها صالح بودن کافی نیست بلکه صالحان باید برای اصلاح جامعه گام بردارند. آن روز که نه صالحی باشد و نه مصلحی، نوبت سقوط آن ملت فرا خواهد رسید.(هود ۱۱۷).
۱۳-♦️هدف اصلی سوره یوسف، روشن کردن این مطلب است که بنده ای که ایمانش را برای خدا خالص کرده و جانش از محبت خدا لبریز شده و جز خدا به چیزی دیگر توجه نمی کند، خداوند خودش سرپرستی امور او را به عهده می گیرد و او را به بهترین شیوه پرورش میدهد و برای خودش پاک و خالص می گرداند اگرچه تمام اسباب ظاهری دست به دست هم داده باشند تا او را نابود کنند و او را سربلند و عزیز می گرداند؛ هرچند حوادث بخواهند او را خوار و ذلیل کنند.
۱۴-♦️فرزندان را با مهربانی مورد خطاب قرار دهید(یوسف ۵).
۱۵-♦️آنچه انسان را رشد می دهد کیفیت و نیت سالم و اخلاص در عمل است. عمل خالص عملی است که انتظار نداشته باشی به جز خدا، کسی تو را بخاطر آن عمل تکریم و ستایش کند(یوسف ۷).
۱۶-♦️ وقتی نعمتی به دیگری می رسد شخصی که محروم مانده ممکن است ۴ عکس العمل نشان دهد:
۱- آرزو کند آن شخص هم مثل خودش از نعمت محروم ماند و برای از بین رفتن نعمت او دست به هر تلاشی بزند. این حالت "حسد" است.
۲- آرزو کند مانند آن شخص، خودش هم از آن نعمت برخوردار شود. این حالت "غبطه" است و پسندیده است.
۳- آرزو کند فقط خودش از آن نعمت بهره مند باشد و بقیه محروم باشند.این حالت " بخل" است و مذموم است.
۴- دوست دارد دیگران از آن برخوردار باشند، هر چند خودش محروم باشد و حتی حاضر است آنچه دارد به دیگران بدهد. این حالت "ایثار" و بسیار پسندیده است (یوسف ۱۰).
۱۷-♦️ اگر انسان در کارهایش خلوص کامل را جاری سازد، به او صفای باطن و معنویت داده می شود و خلوص در عمل، موجب می شود که خدا به وی تنفر از معصیت عطا کند و این رمز "عصمت" است (یوسف ۲۱).
۱۸-♦️دیگران را ملامت نکنید که خود گرفتار می شوید (یوسف ۳۲).
۱۹-♦️ خداوند به بندگان خود وعده داده است که هر کس در محاصره گناهی قرار گرفت و از من خلاصی از آن منجلاب را خواستار شد، برایش راه نجات و فرار قرار می دهم (یوسف ۳۳).
۲۰-♦️مردم را با محبت و عاطفه صدا بزنید (یوسف ۳۹).
🔸نکاتی از جزء ۱۳🔸
۱-♦️هر بنده ای که با اختیار خودش شایستگی هدایت را کسب کرد، خدا او را مشمولِ جذبه های هدایت و رحمت خود می کند و این فعل از خدا حکیمانه است(یوسف ۵۶).
۲-♦️گریه و غم، منافاتی با کظم غیظ و صبر ندارد(یوسف ۸۴).
۳-♦️یکی از درس های سوره یوسف، غلبه خواست خدا بر خواست مخلوقات است( یوسف ۹۳).
۴-♦️در هر مقامی هستید والدین را بر خود برتر بدانید(یوسف ۱۰۰).
۵-♦️هر مسلمانی که پیرو پیامبر اسلام است، تکلیف دارد به نوبه خود دیگران را به عمل و زبان به سوی خدا دعوت کند و لازمه آن داشتن اطلاعات و بصیرت از دین و قرآن است (یوسف ۱۰۸).
۶-♦️ اگر معادی نباشد، خلقت فاقد هدف خواهد شد(رعد ۲).
۷-♦️ برای خدا یکسان است اگر کسی سخن خود را نهان دارد و آهسته گوید. او همه را می داند و تفاوتی نمی کند (رعد ۱۰).
۸-♦️خداوند نعمتی را که عطا فرماید پس نمی گیرد، مگر آنکه مردم، آن نعمت را ناسپاسی کنند (رعد ۱۱).
۹-♦️تمام ذرات این جهان برای خود سهمی از عقل و شعور دارند و تسبیح و حمد آنها از روی عقل و شعور و درک است (رعد ۱۳).
۱۰♦️ در کریمه ۱۷ سوره رعد، خداوند برای تمییزِ حق و باطل مثالی میزند از اینکه چطور کفِ روی آب یا فلزات از بین می رود و آب و فلزات خالصِ زیر آن باقی می ماند تا مردم بهره ببرند. از آیه معلوم می شود:
۱- حق همیشه مفید است در حالی که باطل بیهوده است، همانطور که آب مفید است و کفها بی خاصیت.
۲- باطل همواره متکبر و بالا نشین، پر سر و صدا و تو خالی است اما حق پر محتوی و متواضع است.
۳- حق همیشه متکی به خود است اما باطل خود را به لباس او در می آورد.
۴- حق همیشه ماندنی است، اما باطل مانند کف از بین می رود.
۵- همانطور که کف منحصر به آب نیست، باطل نیز در لباسهای مختلف ظاهر می شود.
۶- باطل نیز مانند کف دنبال بازار آشفته است تا اظهار وجود کند و جایی که آرامش حاکم است و ضوابط برقرار است باطل به سرعت کنار می رود.
۱۱-♦️ خصوصیات حق گرایان:
* صاحبان خرد و اندیشه
* دائما به اجرای پیمان ها و احکام الهی قیام می کنند و به آن ها به صورت مصلحتی و با قطع و وصل عمل نمی کنند.
* کسانی که از پروردگارشان خشیت دارند و از بدی حساب در روز قیامت می ترسند.
* صبر بر اطاعت، مصیبت و معصیت دارند.
* به وسیله حسنات، سیئات را از بین می برند(علاوه بر پشیمانی از گناه جای آن را با اعمال صالح پر می کنند)(رعد ۲۲).
۱۲-♦️انسان، بی نهایت طلب است و کمال مطلق می خواهد، ولی چون هر چیزی غیر از خداوند محدود است، دل را آرام نمی گرداند (رعد ۲۸).
۱۳-♦️حوادث جهان دو مرحله دارد: یکی، مرحله قطعیت که هیچگونه دگرگونی در آن را ندارد و در این آیه از آن به "ام الکتاب" تعبیر شده است؛ دیگری، مرحله غیر قطعی و مشروط که در آن دگرگونی راه دارد و به آن مرحله" محو و اثبات" میگویند. سعادت و شقاوت یک حتمی و اجتناب ناپذیر نیست، اگر کسی در صف شقی ترین انسان ها باشد، می تواند با تغییر رفتار خود و روی آوردن به نیکی ها و به ویژه کمک و خدمت به خلق خدا، سرنوشت خد را دگرگون کند؛ چرا که جای این امور، لوح محو و اثبات است و نه ام الکتاب (رعد ۳۹).
۱۴-♦️"بلا" یعنی آزمون، که پدیدار کننده باطن ها، استعدادها، خواسته ها و اراده ها می باشد (ابراهیم ۶).
۱۵-♦️با شکر، نه تنها نعمتهای خداوند بر ما زیاد می شود، بلکه خود ما نیز رشد پیدا میکنیم، زیاد می شویم و بالا میرویم (ابراهیم۷).
۱۶-♦️لازمه پیمودن راه خدا، تحمل سختی هاست (ابراهیم ۱۲).
۱۷-♦️ آنچه نزد خدا ارزشمند است نسبت های ظاهری نیست؛ بلکه ملاک ارزشمندی نسبتهای معنوی و شباهت های روحی با پیامبران و امامان است (ابراهیم ۳۶).
۱۸-♦️ ابراهیم ع هر جا از خدا چیزی خواسته، سلامت دین و ایمانِ ذریّه (نسل) را فراموش نکرده است. هر مسلمانی مکلف به تربیت دینی و قرآنی خانواده و فرزندان خود است (ابراهیم ۳۹).
۱۹-♦️برای اقامه نماز خود و فرزندانتان، از خداوند استمداد کنید. نماز محور دعاهای حضرت ابراهیم است (ابراهیم ۴۱).
۲۰-♦️ خداوند در آیات قبل منظور از ارسال پیامبران را نجاتِ مردم ازظلمات و دعوت به سوی نور بیان کرد و ظالمان را وعده عذاب داد. پس چرا خداوند ظالمین راگرفتار نمی سازد؟ خداوند با این آیه رفع اشکال میکند؛ خدا بر تمام کارها و نقشه های آنها آگاه است و قدرت انتقام هم دارد. ولی به آنها مهلت می دهد تا روزجزا به حساب کاملشان برساند(ابراهیم ۴۲).
✍استاد مسعود عالی
آدم عجیبه، وقتی آدم گرگ بشه هیچ گرگی به پاش نمیرسه... وقتی آدم درّنده بشه هیچ حیوان وحشی ای به پای آدمی که درنده بشه نمیرسه...
خیلی از ماها فرعونی درونمان وجود دارد ولی هنوز مصرمان کوچک است، خیلی این حرف حکیمانه است، یعنی اگر یک مصری به اندازه همان فرعون گیر ما بیاید فرعونیتش را داریم ولی فعلا الان مصرمان کوچک است... بعبارتی همان ضرب المثل خودمان که آب گیر نیاورده است و الّا شنا گر قابلی است. مصر بعضی ها در حد خانه خودشون است، آنجا فرعونیت دارند، خانه را جهنم می کنند ...
🔸نکاتی از جزء ۱۴🔸
۱-♦️این آیه یکی از دلایل خاتمیت محمدبن عبدالله(ص) است. یکی از جهات ارسال پیامبران، ترمیم تحریف کتاب های پیامبر قبلی بوده است و چون طبق این آیه، قرآن تا ابد از تحریف مصون است، لذا نیاز به ارسال پیامبر دیگری نخواهد بود (حجر ۹).
۲-♦️نوع انسان از خاک خشکیده ای که از گل تیره و متعفن است آفریده شده و نوع جن از آتش است. «جان» در میان اجنه مانند "آدم" است در میان انسانهاست. جنیان موجودات باشعور و مکلفی هستند که قادرند کارهای عجیب و غریب کنند اما از حواس ما پنهانند (حجر ۲۷-۲۶).
۳-♦️دستور به سجده پس از دمیده شدن روح خدا صادر شد و نه پس از تکمیل خلقت بدن انسان (حجر ۲۹).
۴-♦️ابلیس از جنیان بود ولی بخاطر اطاعت و عبادت بیش از حد در صف فرشتگان بود (حجر ۳۰).
۵-♦️عبادتی که نتواند تکبر و رذایل را زایل کند، عبادت نیست. عبد واقعی کسی است که عبودیتش برای خدا خالص باشد. شیطان در عبادت خود خلوص نداشت. طبیعت اخلاص، چیزی است که آسیب نمی پذیرد. شیطان کسی را که این ویژگی را داشته باشد، از توانایی بر اغوایش استنثنا کرده است. (حجر ۳۹-۳۲)
۶-♦️بدتر از گناه کردن، توجیه گناه است. شیطان گناه خود را توجیه کرد. متکبر همواره مورد لعنت الهی است (حجر ۳۵-۳۳).
۷-♦️سجده بر آدم ع، سجده بر نوع بشر بود. یعنی ملائک باید برای نوع بشر خاضع باشند و برای سعادت انسان کار کرده و به او یاری رسانند. سجده نکردن ابلیس نیز بخاطر آدم ع نبود بلکه نمی خواست در راه سعادت انسانها گام بردارد و کمکی به آنها بکند (حجر ۳۶).
۸-♦️ با عنایت به کریمه ۳۷ سوره حجر، مهلت دادن خداوند به شیطان به معنای ظلم به انسان نیست زیرا خدا به ملائک نیز مهلت می دهد. زیرا در جواب ابلیس نمی گوید تو مهلت داده شدی. بلکه می گوید تو از مهلت داده شدگانی. بعلاوه اینکه عقل و رسولان را هم به یاری انسان می فرستد.
۹-♦️انسان ها آزادی اراده دارند و ابلیس و ذریه اش هرگز نمی توانند کسی را اجبارا به راه فساد بکشانند (حجر ۴۱).
۱۰-♦️کریمه ۴۹ سوره حجر، بر سر غفور و رحیم و عذاب «ال» گذاشته تا بفهماند که هر سه اینها در آخرین درجه خود است پس نه از مغفرت و رحمت او باید نومید شد و نه عذاب و مکر او را باید سبک گرفت.
۱۱-♦️اگر گناه، عمومی شد و توبه ای در کار نبود، قهر الهی حتمی است (حجر ۵۸).
۱۲-♦️استکبار حالت بدی است که نمی گذارد انسان حق را بپذیرد. حتی وقتی حق برایش روشن می گردد (نحل ۲۲).
۱۳-♦️خداوند قول داده است هرکسی که در پی اصلاح نفس باشد، وسایل آن را فراهم سازد. کسی را که نمی خواهد بیاید، به جبر هدایت نمی کند و او را در رفتن به سوی ضلالت آزاد می گذارد و این به مفهوم گمراه کردن خداوند است (نحل ۳۶).
۱۴-♦️مسلمان اجازه ندارد بدون دلیل در بلاد کفر زندگی کند. چرا که فرزندان در معرض آسیب های دین زدایی خواهند بود. فرق است میان اینکه مسلمانان به جایی سفر کنند و حضور سازنده ای در آنجا داشته باشند یا اینکه برای خوش گذرانی به جایی بروند و با پذیرش عضویت یک جامعه کافر در آن هضم شوند(نحل ۴۱).
۱۵-♦️تشکر از هر نعمت، بکار گیری صحیح آن است (نحل ۷۸).
۱۶-♦️ "عدل" پرداختِ حقِ غیر است. «احسان» مقدم داشتن دیگران و گذشت از حق خود برای رفع نیاز دیگران است. نیکی به نزدیکان، بخشی از احسان است (نحل ۹۰).
۱۷-♦️وقتی شدائد به تو روی می آورد و چاره ای جز شکیبایی نیست برای مقابله با شدائد به عبودیت و ذکر روی آور ( نحل ۹۷).
۱۸-♦️از خطر نفوذ شیطان در بهترین افراد و مقدس ترین کار غافل نباشید(نحل ۹۹).
۱۹-♦️ این آیه از آیات تکان دهنده در زمینه زشتی دروغ است. دروغ گویان را در مرز کافران قرار می دهد. دروغ با ایمان سازگار نیست زیرا دروغ از نشانه های نفاق است و نفاق با ایمان سازگاری ندارد (نحل ۱۰۵).
۲۰-♦️هر گونه اسراف و تبذیر و تضییع نعمت ها در پیشگاه خدا جریمه دارد و کمترین مجازات آن، گرفتن این مواهب و نعمتها است (نحل ۱۱۲).
۲۱♦️ در پاسخ به این شبهه که چرا در دین یهود، برخی از احکام وجود داشته که منطبق با طبیعت انسان نبوده و در اسلام نسخ شده است، قرآن می فرماید که این ابتدا از سوی خدا بر یهود مقرر نشد؛ بلکه به خاطر گنهکاری، بر آنها الزام شد و جنبه مجازات داشت(نحل ۱۲۴).
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دو کلام حرف حساب استاد قرائتی با کسایی که در سطح جامعه عمدا روزه خوری میکنند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ حضور پسربچه نقاش در برنامه محفل پس از بازدید میلیونی ویدیو خواندن اسماءالحسنی در فضای مجازی
@pedarefetneh
علی علیه السلام فرمود: من پیشی نمی گیرم
از رسول رحمت بر اسم گذاری فرزند.
و رسول خدا صلوات الله علیه و آله فرمود: من از خدا
و این شد که خدا تو را نامید
حسن !
بانو !
مبارکت باشد🌺🌿
🗝✨ جوانی نزد شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی آمد و گفت ؛ سه قفل در زندگی ام وجود دارد و سه کلید از شما می خواهم.
- قفل اول اینست که دوست دارم یک ازدواج سالم داشته باشم.
- قفل دوم اینکه دوست دارم کارم برکت داشته باشد
- قفل سوم اینکه دوست دارم عاقبت بخیر شوم.
شیخ نخودکی فرمود برای قفل اول، نمازت را اول وقت بخوان.
برای قفل دوم نمازت را اول وقت بخوان.
و برای قفل سوم نمازت را اول وقت بخوان.
جوان عرض کرد: سه قفل با یک کلید؟؟!
🗝✨شیخ نخودکی فرمود نماز اول وقت ''شاه کلید'' است!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 اگر مکر خدا مکر است خواهی دید ای شیطان!
یهودا میشود مصلوب و عیسی زنده میماند
فرو میپاشد آری هیبت پوشالی صهیون
کماکان غیرت طوفان الاقصی زنده میماند
شهادت را نمی فهمند کورند و نمی بینند
فلسطین دم به دم میمیرد اما زنده میماند
به قعر گور خواهد برد ابلیس آرزویش را
بر اوج قلهها «انا فتحنا» زنده میماند
📹 لحظاتی از شعرخوانی شاعران در دیدار امشب
شعرخوانی آقای علی سلیمیان
✏️ رهبر انقلاب: باید یک نهضتی برای ترجمه انجام بگیرد. اگر همین غزل در غزه ترجمه شود یک غوغایی بر پا خواهد کرد. این لحن و بیان و احساس منتقل شود. آن مردم و مبارزین به این طور قوت قلب دادنها احتیاج دارند.
💻 Farsi.Khamenei.ir
🔸نکاتی از جزء ۱۵🔸
۱-♦️تعبیر "عبد" در کریمه ۱ نشان می دهد که بالاترین مقام ها، مقام عبودیت و بندگی خالص است و بعلاوه نشان می دهد که هم جسم و هم روح پیامبر ص در معراج شرکت داشته، در بیداری بوده و در مدت یک شب صورت گرفته است. جبرئیل ایشان را از مسجدالحرام تا مسجد الاقصی پیش از نماز مغرب سیر داد. سپس از آنجا به آسمانها سیر کردند و در پایان همان شب به مسجدالحرام بازگشتند و نمازصبح را خوانده اند.(اسراء ۱)
۲-♦️وکیل گرفتنِ غیر خدا شرک است چون وکیل کسی است که به رفع نیازهای موکل خود اقدام و کارهای او را اصلاح کند، تنها کسی که این قدرت را دارد خداست(اسراء ۲).
۳-♦️همه انسانها از نسل حضرت نوح ع و همراهانشان در کشتی هستند(اسراء ۳).
۴-♦️"عذابِ الیم" تمام کیفرهای مادی و معنوی را در بر می گیرد(اسراء ۱۰).
۵-♦️ دلیل اینکه کریمه ۱۰ از میانِ تمام اوصاف کفار فقط روی انکار معاد دست می گذارد این است که تکذیب قیامت، بی اعتقادی به نبوت و دین را به همراه می آورد و ریشه تمام مفاسد است.
۶-♦️کریمه ۱۹ نمی فرماید به آنها بهشت می دهیم بلکه می گوید مورد تشکرِ قرار می گیرند که بسیار جامعتر و والاتر از بهشت است زیرا تشکر هر کس به اندازه سعه وجودی اوست و تشکر خدا متناسب با ذاتِ بی پایانِ اوست و انواع نعمتهای مادی و معنوی را در بر می گیرد.
۷-♦️نیکی به پدر و مادر را بی واسطه و به دست خود انجام دهیم. همانند پرنده ای که بال می گشاید، پدر و مادرت را در آغوش رحمت خود بگیرو در دعا ایشان را فراموش مکن. دعای فرزند در حق پدر و مادرش که از دنیا رفته اند مستجاب است.
۸-♦️اگرچه نیکی به پدر و مادر در همه زمانها واجب است، در سنین کهولت آنان لازم تر می شود. حتی جهاد با همه اهمیتش تا وجوب عینی پیدا نکند و داوطلب به قدر کافی باشد، بودن در خدمت پدر و مادر از آن مهم تر است و اگر رفتن به جهاد موجب ناراحتی آنها شود جایز نیست (اسراء۲۵-۲۳).
۹-♦️"اَوّاب" به کسی گفته می شود که هر لحظه خطایی از او صادر شد، فورا بسوی خدا بازگشت کرده و توبه نماید(اسراء ۲۵).
۱۰-♦️مظلوم، هر که باشد باید مورد حمایت قرار گیرد(اسراء ۳۳).
۱۱-♦️به چیزی که برایت یقین نشده معتقد نشو، چیزی را که به صحت آن علم نداری بازگو مکن، کاری را که به درست بودن آن مطمئن نیستی انجام مده.(اسراء ۳۶).
۱۲-♦️سخن خود را بر کافران غلیظ و خشن نکنید و نگویید شما اهل دوزخید و ما اهل بهشت. عاقبت کار را به خدا بسپارید. بدون تصحیح ایمان و عمل صالح و تنها باپذیرفتن ظاهریِ آیین پیامبر ص، بر نجات خود یقین نداشته باشید در گفتگو با مخالفان، سخنی بگویید که از نظر محتوا، شیوه بیان، همراه بودن با فضایل اخلاقی و روش های اسلامی، بهترین باشد(اسراء ۵۴).
۱۳-♦️آفرینش دو بخش دارد: عالم خَلق(طبیعت) و عالم اَمر(فوق ماده)، و روح از این عالم است. به نَفسِ انسان، فرشتگان، جبرئیل و موجود ملکوتی که برتر از فرشتگان است، روح اطلاق می شود. لذت، رنج، غم و شادی، درک و فهم و اداره جسم با روح است و پس از جدایی از بدن به زندگی خود در عوالم فوق مادی ادامه میدهد. روح انسانی حقیقت ثابت شماست و او در قیامت پاسخگو خواهد بود با هر بدنی که باشد تفاوتی نمی کند(اسراء ۸۵).
۱۴-♦️ایمان همراه با عمل صالح کارساز است. عمل صالح باید استمرار داشته باشد(کهف ۲).
۱۵-♦️در آنچه نمیدانیم، اظهار نظر نکنیم(کهف ۱۹).
۱۶-♦️سخن بی دلیل نگوییم و به تخمین و حدس تکیه نکنیم. در موارد غیر لازم باید از بحث و جدل چشم پوشید(کهف ۲۲).
۱۷-♦️گفتن"ان شاالله" در مورد اخبار آینده و هنگام اخذ تصمیم برای انجام کار ها، امری لازم است. برای اینکه ثابت کنیم خواست و قدرت ما وابسته به خواست و قدرت خداست باید ان شاالله را به سخنان خود اضافه کنیم. همچنین خبر دادن قطعی برای انسانی که قدرتش محدود است صحیح و منطقی نیست(کهف ۲۴).
۱۸-♦️ خداوند می فرماید ما سپاسگزار مؤمنان هستیم و دقت زیادی در اَعمال و نیات آنها می کنیم که چیزی از حق آنها را کم نگذاریم. این نشان دهنده عنایت و توجه زیاد خدا به مؤمنان است(کهف ۳۰).
۱۹-♦️به معاونت گرفتنِ افرادِ بی دین، گمراه و مشهور به فسق و بی تفاوتی، خلاف قرآن است. نداشتنِ یار و یاور بهتر از این است که انسان از افراد آلوده کمک بگیرد(کهف ۵۱).
۲۰-♦️مراد از استهزاء، استهزاء لفظی نیست؛ بلکه هر کس احکام و عقاید دین را بشناسد و حکمی از دین را بفهمد و به آن عمل نکند، در ردیف کسانی است که قرآن و دین خدا را به مسخره و بازی گرفته اند(کهف۵۶).
۲۱-♦️معصوم بودن پیامبران از شیطان به این معناست که شیطان نمی تواند ایشان را به گناه بکشد؛ اما دلیلی نداریم که شیطان نتواند پیامبران را اذیت کند و مثلاً چیزی را از یاد آنها ببرد(کهف ۶۳).
۲۲-♦️آنچه هر انسانی را محبوب خدا می کند عبودیت و تسلیم است. هر پیامبری نخست عَبد است وانگهی پیامبر. تنها راه قرب به پیشگاه الهی، عنصر بندگی است(کهف ۶۵).
💠بیماری آیت الله میلانی( و مسلمان شدن پروفسور برلون
✍️مرحوم آیت الله سید محمدهادی میلانی (ره) دچار بیماری معده شدند و پروفسور برلون را از اروپا برای جراحی ایشان آوردند و پس از یک عمل سه ساعته و زمانی که ایشان در حال به هوش آمدن بودند، به مترجم دستور داد تمام کلماتی که ایشان در حین به هوش آمدن میگویند را برایش ترجمه کند، مرحوم میلانی در آن لحظات فرازهایی از دعای ابوحمزه ثمالی را قرائت میکردند و پس از این مساله پروفسور برلون، گفت؛ کلمه شهادتین را به من بیاموزید؛ زیرا از این لحظه میخواهم روی به اسلام بیاورم و پیرو مکتب این روحانی باشم؛
وقتی دلیل این کار را جویا شدند، پروفسور برلون گفت؛ تنها زمانی که انسان شاکله وجودی خود را بدون این که بتواند برای دیگران نقش بازی کند، نشان میدهد، در حالت به هوش آمدن است و بنده دیدم که این آقا، تمام وجودش محو خدا بود، در آن لحظه به یاد اسقف کلیسای کانتربری افتادم که چندی پیش در همین حالت و پس از عمل در کنارش ایستاده بودم و دیدم که او ترانههای کوچه بازاری جوانان آن روزگار را زمزمه میکند، در آن لحظه بود که فهمیدم حقیقت، نزد کدام مکتب است و بعد از آن هم وصیت کرد که وی را در شهری که مرحوم میلانی را در آن دفن کرده اند به خاک بسپارند که هم این که قبر این پروفسور مسلمان شده در خواجه ربیع، محل مراجعه مردم و افرادی است که حقیقت اسلام را باور کردهاند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 اگر ظهور به مشیت الهی است، چرا باید برای ظهور دعا کنیم؟!
#استاد_جعفری
🌱🌱🌱🌱🌱
#امام_زمانم
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🍀🍀🌷🍀🍀
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دستور برای نزدیک شدن به حضرت؟
هرروز یکساعت با حضرت خلوت کند
زیارت آل یاسین بخواند
زیاد بگوید یا صاحب الزمان ادرکنی
المستعان بک یابن الحسن»، زیاد بگوید
توسل کند
آیت الله#کشمیری
🔸نکاتی از جزء 16🔸
۱-♦️درس هایی از داستان حضرت خضر و موسی ع :
۱- پیدا کردن عالم ربانی اهمیت دارد.
۲- علم اصیل از بندگی خدا و عبودیت سرچشمه می گیرد.
۳- علم را باید برای رشد و کسب خیر و صلاح آموخت.
۴- برای شکیبایی لازم است احاطه علمی پیدا کرد و حوادث را از روی ظاهر آنها تحلیل نکرد.
۵- بایدحقیقت را پذیرفت، هر چند که ناگوار باشد. همانطور که موسی ع در جدایی از خضر ع انجام داد.
۶- فرزند در پرتو ایمان و امانتِ پدر صالح می تواند سعادتمند شود.
۷- فرزند بخاطر طغیان و کفران و آزار والدین عمرش کوتاه می شود.
۸- شاگرد و استاد متقابلا باید ادب را رعایت کنند.
( کهف ۸۲-۶۶ ).
۲-♦️ هرچند نظریات مختلفی وجود دارد، اما نظری که با آیات قرآن و شواهد تاریخی مطابقت بیشتری دارد، این است که ذوالقرنین همان کوروش پادشاه هخامنشی است(کهف ۸۴).
۳-♦️به احتمال زیاد یأجوج و مأجوج گروهی از طایفه مغول بودند که برای مردم قفقاز مزاحمت شدید ایجاد کرده بودند و با درخواست آنها کوروش اقدام به احداث سد معروف ذوالقرنین کرد(کهف ۹۴).
۴-♦️خداوند، عقل و درایت کافی، مدیریت صحیح، قدرت و قوت، لشکر و امکانات مادی در اختیار ذوالقرنین قرار داده بود، او هم از این اسباب به بهترین شکل استفاده میکرد(کهف ۸۴).
۵-♦️درس هایی از داستان ذو القرنین:
۱- در جهان هیچ کاری بدون بهره گیری صحیح از اسبابش پیشرفت نمی کند.
۲- هیچ حکومتی نمی تواند بدونِ کیفرِ خطاکاران و تشویقِ خادمانِ خود دوام یابد.
۳-برنامه های یک حکومت باید سهل و آسان باشد تا میل و رغبت افراد را تحریک کند.
۴- یک حکومت فراگیر نمی تواند نسبت به تفاوت زندگی مردم و تنوع آن بی اعتناء باشد.
۵- امنیت بقدری اهمیت دارد که برای تامین آن حتی از پرزحمت ترین کارها نباید دریغ کرد.
۶- باید از صاحبان اصلی درد در رفع مشکلشان یاری گرفت (کهف ۹۷-۸۳ ).
۶-♦️خدمت به محرومان یک ارزش است، با فرهنگ باشند یا بی فرهنگ(کهف ۹۳).
۷-♦️مسلمانان باید مسائل دینی و عقیدتی و اجرایی اسلام را به صورت برهانی و روشن فرا بگیرند و به یقین برسند و مطابق قرآن و سنت و احادیث صحیح عمل کنند نه حدس و گمان(کهف ۱۰۵).
۸-♦️مستحب است دعا بطور مخفی (به معنی پنهان و در خلوت) باشد (مریم ۳).
۹-♦️خداوند برای عقل و بصیرت سن و سال قائل نشده و یحیی و عیسی را بعنوان نمونه ذکر کرده است(مریم ۱۲).
۱۰-♦️در کریمه ۱۷ معنای تمثل و تجسمِ جبرئیل بصورت بشر این است که در حواس بینایی مریم به این صورت محسوس شود وگرنه در واقع باز همان روح است و نه بشر.
۱۱-♦️کریمه ۳۵، ابطال گفته مسیحیان که عیسی ع پسر خداست می باشد. فرزند داشتن ایجاب می کند که خدا جسم، محدودیت و نیاز داشته باشد، زیرا فرزند هم جزئی از اجزاء والد خود است و هم مانند والد است و هم رفع کننده حوائج والد و این هر سه یعنی جسم داشتن، محدودیت و نیازمندی که با مقام خدایی که هر چه اراده کند همانطور که خواسته و بدون تاخیر تحقق می یابد منافات دارد.
۱۲-♦️سعی کنیم آتش خشم دیگران را با سخنان زیبا و آرام بخش، خاموش کنیم(مریم ۴۷).
۱۳-♦️ ادریس ع، جد پدر نوح است. او اولین کسی بود که با قلم خط نوشت و به علم نجوم و حساب و هیئت احاطه داشت و نخستین کسی بود که طرز دوختن لباس را به انسانها آموخت(مریم ۵۶).
۱۴-♦️گریه در سجده آنقدر ارزشمند است که خداوند از اهل آن تجلیل کرده است(مریم ۵۸).
۱۵-♦️مراد از ضایع کردن نماز، عمل نکردن به اقتضای آن که بازداشتنِ از فحشا و منکر است، می باشد. پس نمازی که این خاصیت را نداشته باشد کامل نیست( مریم ۵۹).
۱۶-♦️زندگی بهشتیان یکنواخت نیست؛ هرصبح و شام لطف تازه شامل حالشان میشود. آنها با مرکبی که از اعتقادات و اعمال صالحشان در دنیا فراهم کردهاند، سیر تکاملی خویش را در آنجا ادامه خواهند داد(مریم ۶۲).
۱۷-♦️همان کسانی که انسان به جای خدا به آنان دل بسته، بر ضد او قیام خواهند کرد(مریم ۸۲).
۱۸-♦️مرد، متکفل تامین رفاه خانواده است(طه ۱۰).
۱۹-♦️دین از سیاست جدا نیست، موسی برای اصلاح حکومت حرکت کرد(طه ۲۴).
۲۰-♦️رضایت مادر، جایگاه ویژهای نزد خدا دارد(طه ۴۰).
۲۱-♦️ برای نفوذ در دل های مردم، هر چند گمراه و آلوده باشند، وحتی با دشمنان، نخستین دستور قرآن برخورد ملایم و همراه با مهر و عواطف انسانی است(طه۴۴).
۲۲-♦️ این آیه نزول دفعی قرآن را تایید میکند.قرآن دوبار بر پیامبر نازل شده؛ یکبار به صورت دفعی در شب قدر، و یک بار به صورت تدریجی و در طول ۲۳ سال رسالت ایشان و بر اساس مصالح (طه۱۱۴).
۲۳-♦️خانواده خود را به نماز فرمان ده و بر آن مقاومت و صبوری کن که برکات آن تنها متوجه خود شماست نه خدا، ما از تو روزی و بهره و سود نمی خواهیم بلکه مائیم که به تو روزی و بهره می دهیم( طه ۱۳۲).
۲۴-♦️جوهر اصلی هر عبادتی، حصول معرفت و خضوع در برابر خدا و مهار نفس از خلافهاست( طه ۱۳۲).
⭕️شاید باورتون نشه ولی همونهای که فریاد میزنن چرا رفتین تو ورزشگاه، آزادی افطاری دادین؟ باید پولشو میدادین فقرا!
برای سگاشون مراسم عروسی گرفتن و از طرف سگها به همدیگه طلا کادو دادن! 🙂
🆔 @pedarefetneh 🔜 #پدرفتنه
یک سال از عمر چوب میگذرد شکوفه و بار میدهد
کو بار من؟
کو بار من؟
نکنه از چوب کمتر باشیم....
🗒استاد علی صفائی حائری
🔸نکاتی از جزء ۱۷🔸
۱-♦️آنها که با حق سر جنگ دارند دلهایشان بطور کلی درسرگرمی و غفلت غرق شده؛ لذا مسائل جدی را شوخی میگیرند(انبیاء ۳).
۲-♦️اگر قدرتی بر تغییر جامعه فاسد ندارید، به فکر نجات خود از آنجا باشید. زندگی در جامعه کفرآلود بلایی بزرگ است(انبیاء ۷).
۳-♦️خداوند می فرماید: ما عالم را برای هدفی آفریدیم. و نه برای سرگرمی و اگر به فرض محال می خواستیم وسیله ای برای سرگرمی خود انتخاب کنیم، چیزی انتخاب میکردیم که متناسب ما باشد(انبیاء ۱۷).
۴-♦️ این کریمه از شتاب زدگی انسان سخن می گوید آنقدر که گویی از عجله آفریده شده است؛ عجله و شتابزدگی از صفات نکوهیده است. البته عجله را با "سرعت" نباید اشتباه کرد. "سرعت" آن است که برنامه کاملاً تنظیم گشته و تمام مسائل محاسبه شده باشد، پس بدون فوت وقت پیاده شود؛ ولی عجله این است که برنامه هنوز کاملاً آماده نباشد و نیاز به بررسی داشته باشد. پس سرعت مطلوب است و عجله نامطلوب(انبیاء ۳۷).
۵-♦️انسان عاقل نباید خود را پایبند سنن خرافی و غلط کند هر چند اکثریت پیرو اوهام باشند(انبیاء ۵۴).
۶-♦️ یکی از مواهب الهی به انسان داشتنِ فرزندِ صالح و نسلی شایسته است(انبیاء ۷۲)
۷-♦️" نبی انسان را به سوی اعتقادات حقه و اعمال صالح راهنمایی می کند، اما " امام" انسانهای لایق را بسوی مقامهای بالاتر می رساند(انبیاء ۷۳).
۸-♦️امام صادق ع فرمودند: بلایی که بر ایوب ع وارد شد، به خاطر کفران نعمت نبود بلکه به خاطر شکر نعمت بود. ابلیس بر او حسد برد و به پیشگاه خدا عرضه کرد که شاکر بودن ایوب بخاطر زندگی وسیع و مرفهی است که به او داده ای، مرا بر دنیای او مسلط کن تا معلوم شود. خداوند برای اینکه این ماجرا سندی برای همه رهروان راه حق باشد، این اجازه را به شیطان داد. شیطان اموال و فرزندان ایوب را یکی پس از دیگری از میان برداشت، ولی این حوادث بر شکر او افزود. بعد زراعت و گوسفندان او را از بین برد، باز هم حمد و شکر ایوب افزون شد. سرانجام بر بدن ایوب مسلط شد و باعث بیماری شدید او شد که از شدت جراحت قادر به حرکت نبود. خلاصه نعمت ها یکی پس از دیگری از ایوب گرفته می شد ولی به موازات آن مقام شکر او بالا می رفت. تا اینکه جمعی از رهبانان گفتند بگو ببینیم تو چه گناه بزرگی کرده ای که چنین گرفتار شدهای و به شماتت او پرداختند. ایوب که از عهده تمامی امتحانات در مقام شکیبایی و شکرگزاری برآمده بود، زبان به مناجات و دعا گشود و حل مشکلات خود را با تعبیری بسیار مودبانه و خالی از هرگونه شکایت از خدا خواست. در این هنگام درهای رحمت الهی گشوده شد. مشکلات به سرعت برطرف گشت و نعمتهای الهی افزون تر از آنچه بود به او روی آورد. خداوند فرزندان او را زنده کرد و به او فرزندان دیگری نیز داد(انبیاء ۸۳).
۹-♦️نحوه درخواستِ ایوب ع از خداوند به ما این پیام را می دهد که وقتی از خدا حاجتی می خواهیم طلبکارانه نباشد.(انبیاء ۸۴).
۱۰-♦️وقتی بخاطرِ گناهانتان گرفتارِ مصیبتی شدید و آنگاه به زشتی آن اظهارِ شرمندگی کردید و به خدا روی آوردید ما شما را از مهلکه های غیر ممکن نجات می دهیم(انبیاء ۸۷).
۱۱-♦️در آموزش و تربیت و هدایتِ بندگان ِخداوند، متوجه تدریجی بودنِ حصول تربیت و انقلابِ درونی انسانها باشید و در این باره عجله نکنید(انبیاء ۸۷).
۱۲-♦️طبق معمولِ فرهنگِ قرآن، ایمان و عمل صالح دو رکن اساسی نجات است (انبیاء ۹۴).
۱۳-♦️در قیامت، فرشتگان با انسانها سخن می گویند(انبیاء ۱۰۳).
۱۴-♦️"مجوس" قوم معروفی هستند که به زرتشت گرویدند و کتاب مقدس شان اوستا نام دارد. تاریخ حیات زرتشت و زمان ظهور او بسیار مبهم است این قوم کتاب مقدس خود را در ماجرای تسلط اسکندر بر ایران به کلی از دست دادند، تا آنکه در زمان پادشاهان ساسانی باز به رشته تحریر درآمد به همین جهت ممکن نیست که بر واقعیت مذهبشان وقوف یابیم. این مسلم است که مجوسیان معتقد هستند برای تدبیر عالم دو مبدا وجود دارد؛ یکی مبدا خیر و دیگری مبدا شر(حج ۱۷).
۱۵-♦️مقدس ترین کارها، در مقدس ترین مکان و در مقدس ترین ایام، اگر با اخلاص همراه نباشد، عاقبتش سقوط است نه رشد(حج ۳۱).
۱۶-♦️ اصل در تقوا، تقوای دل است. وقتی دل و نیت پاک شد، بقیه اعمال از آن نشأت می گیرد. آنچه از انفاق و قربانی به خدا میرسد و عمل انسان را آخرتی می کند، نیت و اخلاص است(حج ۳۲ و ۳۷).
۱۷-♦️امداد و نصرت الهی، بعد از حرکت و تلاش ماست(حج ۴۰).
۱۸-♦️ خداوند برای امتحان بندگان حاکمیت ظاهری خود را در این دنیا به جریان نمی اندازد و مردم را به حال خود گذاشته تا امتحان شوند(حج ۵۶).
۱۹-♦️برای هر امتی عبادتی مخصوص به خودشان قرار دادیم که چون امتهای بعدی کاملتر از امتهای قبلی بودند، در ادیان بعدی عبادات کاملتر را مقرر کردیم(حج ۶۷).
۲۰-♦️با افراد لجوج و اهل جدل درگیر نشوید(حج ۶۹).
سلام صبح بخیر
سلامتی وتعجیل درفرج امام زمان عج ۵صلوات
🌻🌻🌾🌻🌻🌾🌻🌻🌾🌻🌻🌾🌻🌻🌾🌻🌻
امام صادق(علیه السلام):
مَن عَرَفَ فاطِمَةَ حَقَّ مَعرِفَتِها فَقَد أدرَکَ لَیلَةَ القَدرِ
هر که فاطمه را ، آن گونه که سزاوار است ، بشناسد ، بیتردید شب قدر را درک کرده است.
📚 بحار الأنوار، ج 43