هدایت شده از ریحانة النبی
📌 پاسخ به برخی انتقادات دربارۀ «ضرورت تبلیغ عدالتخواهی»
💠دوران «تبلیغ برای عدالتخواهی» گذشته؛ اما مطالبهگری و اجرای عدالت همیشگی است
🔹 دربارۀ موضوع عدالت و عدالتخواهی، در جلسه قبل، مطلبی را عرض کردم و برای بعضیها که نسبت به عدالت، تعصب ویژهای دارند، سوءتفاهم ایجاد شد.
🔸میگویند: «فلانی گفته است دوران عدالتخواهی، مطلقاً تمام شده است!» بعضیها یک کلمه پس و پیشِ صحبت بنده را نمیشنوند و دنبال بهانه برای فحشدادن میگردند.
🔹 دیشب عرض کردم، قبل از سخنرانی کسی پرسید «نمیخواهی دربارۀ عدالتخواهی سخنرانی کنی؟» گفتم «نه؛ دوران عدالتخواهی گذشته» یعنی دوران «سخنرانی و تبلیغ دربارۀ عدالتخواهی» گذشته است. البته باید یک کلمه اضافه میکردم که بعضیها بهانه به دستشان نیاید؛ باید میگفتم «دوران سخنرانیکردن دربارۀ عدالتخواهی گذشته است»
🔸 اگر کسی کمی انصاف داشته باشد میفهمد که بنده در مقام اینکه موضوع سخنرانی خودم را عدالتخواهی بگذارم میگویم دورانش گذشته است، یعنی الان ما نیاز به تبلیغ اینکه «عدالتخواهی مهم است» نداریم.
🔹 اما همیشه دوران عدالتخواهی هست؛ مطالبهگری در عدالتخواهی که تمام نمیشود! ولی الان نیاز به تبلیغ و سخنرانی دربارۀ اهمیت عدالتخواهی نیست، بلکه الان موقع اجرای عدالت است، کمااینکه قوۀ قضائیه بخشی از آن را الان دارد اجرا میکند.
🔸 ما تا پارسال به قوۀ قضائیه میگفتیم «آن کسی که جنایت میکند شما دستگیرش میکنی، ولی آن کسی که کار نمیکند چی؟ حتی مطالبهگری میکردیم نسبت به قوۀ قضائیه. حالا رئیس محترم قوۀ قضائیه گفته: ما دیگر بهخاطر «ترک فعل» هم یقۀ فرد مسئول را میگیریم، اگر کسی کار نکند محاکمهاش میکنیم. این خوب است و ما منتظر محاکمۀ خیلیها هستیم.
🔹 حرف ما این نیست که «دیگر عدالت نمیخواهیم یا به عدالتخواهی نیاز نداریم!» اصلاً کدام آدم نادانی این حرف را میزند؟! ولی امروز عدالتخواهی یک امر تثبتشده در جامعه است و توجیه مردم نسبت به اصل عدالتخواهی بسیار بالا است، الان موتور عدالتخواهی روشن شده، چیزی که موتورش روشن است دیگر چرا باید آن را هُل بدهیم و برایش تبلیغ کنیم؟
🔸 اگر من بالای منبر، به جوانان بگویم: «وقتی دیدید کسی عدالت نمیکند و ظلم میکند فریاد بزنید!» میگویند: ما نسبت به این مسئله توجیه هستیم، حرف جدیدی نداری که بگویی؟!
🔹 بنده بهعنوان مبلّغ، موضوعی که ضرورتش را بیشتر از تبلیغ عدالتخواهی میدانم موضوع مواسات و آمادگی برای گذشتن از داراییها است. این موضوعی است که در مقام سخنرانی و تبلیغ، اولویت دارد.
🔸 بعضیها مواسات را در حد صدقه تنزل میدهند؛ مواسات فراتر از صدقه است؛ یک سبک زندگی است. فرهنگ مواسات، سبک زندگی را برای مسئولینِ جامعه، بیشتر از بقیۀ افراد جامعه، تغییر خواهد داد.
🔹 ما رهبر انقلاب را بالاتر از اسوۀ اجرای عدالت میدانیم؛ ایشان را اسوۀ اجرای مواسات میدانیم. پرهیز کردنِ ایشان از خوردن خیلی از میوهجات گرانقیمت-حتی قبل از انقلاب که مسئول نبودند- چیزی فراتر از عدالت است؛ این یعنی اهل مواسات بودن.
🔸 مواسات یعنی «تو حق نداری بهتر از برادر دینیات زندگی کنی، حتی در خلوت خودت» البته این کار سختی است. شما ببینید چند نفر از مسئولین کشور، در مواسات، به رهبر انقلاب تأسی میکنند؟
👈 حجتالاسلام استاد علیرضا #پناهیان
هدایت شده از ریحانة النبی
🏴 چه چیزی باعث شد افسر سپاه #علی (ع) قاتل حسین(ع) شود؟
🏴 برخى از اينها كه امام حسين(ع )را كشتند ودر اردوگاه #يزيد بودند، قبلا
جزء اصحاب اميرالمؤمنين(ع ) بودنـد. بعـضى، از رفقـاى سـابق خـود امـام حسين(ع ) بودند. يكى از آنها، شمربن ذی الجوشن است. #شمر، جزء افـسران على بن ابیطالب(ع )در جنگ #صفّين بود كه در كنار #حسن(ع )و حسين(ع ) با معاويه جنگيده بودند. اما اينك شمر، افسر نيروهاى يزيد در كربلا شده كـه سرحسين(ع )را میبرد. فقط اين يكى هم نبود. دست كـم ده -بيـست اسـم دارم كه بايد آنها را لو بدهم كه اينها قبلا جزء اصحاب اميرالمـؤمنين واز
رفقاى سابق حسن(ع )و #حسين(ع)و همرزم آنها بودند و در #كربلا حـضور يافتند و دستشان به خون حسين(ع)، آلوده شد. براى چه؟ براى اينكه كمكـم بعد از رحلت #پيغمبر(ص) ، اولويتهايشان در حكومت و ميان نخبگان، علما،
روشنفكران و مردم عوض شد و از ايـن رو در مـواردى كـه میبایست
قاطعيت نشان میدادند، وا میدادند و مدارا میکردند و جايى كه میبایست
مدارا میکردند، مدارا نمیکردند و درگير میشدند و حتـى بـا دشـمنان ديروزشان -يعنى با كسانى كه در بدرواحد و حنين با اينان جنگيده بودنـد
- كم كم كنار آمدند و با آنها ائتلاف كردند. برويد آنهايى را كه با امـام حسن(ع)وبا امام حسين(ع) درگير شـدند وائـتلافهـاى سياسـى آنـان را
بررسى كنيد؛ ائتلافهاى سياهى كه پنهانى و سپس علنى صـورت گرفـت.
آنان خودشان با يكديگر دشمن بودند و گاه حتى قبلا با هم جنگيده بودنـد؛
ولى همه در برابر خط اهل بيت (ع) كه خط اصيل پيغمبر اكـرم(ص) اسـت،
ايستادند.
🔶بخشی از کتاب حسین(ع) عقل سرخ ، نوشته استاد رحیم پور
@shahidhasanikaregar1
🔰 یک لحظه تفکر :
ده دقیقه بری توی عطاری، بوی عطر میگیری..
ده دقیقه بری توی قصابی، بوی گوشت میگیری..
میری هیات امام حسین، چقدر بوی خدا میگیری؟! اگه بوی خدا نگرفتیم به نیت و عملمون باید شک کنیم ..... 😔
مبادا رفته باشیم برای خودنمایی..خدای نکرده برای چشم چرونی.. برای سرگرمی.. برای........!!!!!!
#ما_ملت_امام_حسینیم
#محرم
@reyhanesarogh
#سلام_آقا✋💚
رنگ رخساره نشان است و گواه
که منم بندهی عاصی ز گناه
توبه کردم ، دلم آرام گرفت
با سلامی به اباعبدالله . . .
🌷 #صلی_الله_علیک_یا_اباعبدالله
🌷 #شب_جمعه
@reyhanesarogh
ریحانه های بهشتی
#حکمت_17_نهج_البلاغه تغییر حکم با تغییر شرایط متن نهج البلاغه وَ سُئِلَ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ
#حکمت_18_نهج_البلاغه
نکوهش ياری نکردن حق
متن نهج البلاغه
وَ قَالَ (علیه السلام) فِي الَّذِينَ اعْتَزَلُوا الْقِتَالَ مَعَهُ: خَذَلُوا الْحَقَّ، وَ لَمْ يَنْصُرُوا الْبَاطِلَ.
ترجمه
در باره كسانى كه از پيكار در كنار او، كناره گرفته بودند، چنين فرمود: حق را واگذاشتند و باطل را يارى نكردند.
@reyhanesarogh
هدایت شده از ریحانة النبی
🔴امام خمینی(ره)
♦️این طور نیست که حالا که ما منتظر ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) هستیم، پس دیگر بنشینیم در خانه هایمان، تسبیح را دست بگیریم و بگوییم عجل علی فرجه. عجل، با کار شما باید تعجیل بشود، شما باید زمینه را فراهم کنید برای آمدن او. و فراهم کردن اینکه مسلمین را با هم مجتمع کنید، همه با هم بشوید، إنشاءالله ظهور می کند ایشان.
📚صحیفه امام خمینی ره جلد18ص190
ریحانه های بهشتی
#حکمت_18_نهج_البلاغه نکوهش ياری نکردن حق متن نهج البلاغه وَ قَالَ (علیه السلام) فِي الَّذِينَ اعْت
#حکمت_19_نهج_البلاغه
نكوهش آرزوهاى دراز
متن نهج البلاغه
وَ قَالَ (علیه السلام): مَنْ جَرَى فِي عِنَان أَمَلِهِ، عَثَرَ بِأَجَلِهِ.
فرهنگ لغت
الْعِنان: زمام، افسار.
عَثَرَ بِاَجَلِهِ: در كام مرگ افتاد، (قبل از آنكه به آرزويش برسد).
عِنان: لجام
أمَل: آرزو
عَثَرَ: لغزيد
ترجمه
و فرمود (ع): هر كه عنان مركب آرزو را رها كند و در پى آن بشتابد مرگش بلغزاند و بر زمين زند.
@reyhanesarogh
ریحانه های بهشتی
#حکمت_19_نهج_البلاغه نكوهش آرزوهاى دراز متن نهج البلاغه وَ قَالَ (علیه السلام): مَنْ جَرَى فِي عِن
#حکمت_20_نهج_البلاغه
چشم پوشی از خطای جوانمردان
متن نهج البلاغه
وَ قَالَ (علیه السلام): أَقِيلُوا ذَوِي الْمُرُوءَاتِ عَثَرَاتِهِمْ، فَمَا يَعْثُرُ مِنْهُمْ عَاثِرٌ إِلَّا وَ [يَدُهُ بِيَدِ اللَّهِ] يَدُ اللَّهِ بِيَدِهِ يَرْفَعُهُ.
فرهنگ لغت
عَثَرَات: لغزشها.
أقِيلُوا عَثَراتِهِمْ: لغزشهايشان را اغماض كنيد.
ترجمه
و فرمود (ع): از لغزشهاى جوانمردان درگذريد، كه هيچيك از آنان نلغزد، مگر آنكه دست او در دست خدا باشد و برداردش.
@reyhanesarogh
ریحانه های بهشتی
#حکمت_20_نهج_البلاغه چشم پوشی از خطای جوانمردان متن نهج البلاغه وَ قَالَ (علیه السلام): أَقِيلُوا
#حکمت_21_نهج_البلاغه
نکوهش ترس و حیای بیجا
متن نهج البلاغه
وَ قَالَ (علیه السلام): قُرِنَتِ الْهَيْبَةُ بِالْخَيْبَةِ، وَ الْحَيَاءُ بِالْحِرْمَانِ؛ وَ الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ، فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْرِ.
فرهنگ لغت
قُرِنَتِ الْهَيْبَةُ بِالْخَيْبَة: ترس با نااميدى مقرون شد، يعنى كسى كه از چيزى بترسد از رسيدن به آن مأيوس خواهد شد.
الْحَيَاءُ بِالْحِرْمان: شرم با محروميت (مقرون شد)، يعنى كسى كه در بدست آوردن چيزى بيش از حد خجالت بكشد، از آن محروم ميشود.
هَيبَة: ترسيدن
خَيبَة: بهدف نرسيدن
حِرمان: محروم و دست خالى بودن
إانتَهِزوا: غنيمت بشماريد
ترجمه
و فرمود (ع): ترس قرين نوميدى است و شرم، موجب محرومى است و فرصت مى گذرد، چونان كه ابرها مى گذرند. فرصتهاى نيكو را غنيمت شمريد.
@reyhanesarogh
••{🕊}••
•{ #شهید_زنده 🦋}•
.
.
حسم اینست
شدی خیره به احوال دلم ...
مندلم تنگ ترین است
خودت می دانی...!
#مخلصیم_سردار
.
.
•{😇}• ما، ملتِامامحسینایم
@reyhanesarogh
|••🥀••|
|•• #قرارعاشقے🕗 ••|
.
.
به کارم گیر افتاده خودت مشگل گشایی کن
در این دریای طوفانی دوباره ناخدایی کن
اجابت با دعای توست، عنایت در عطای توست
کرامت با خدای توست،خدایی کن خدایی کن
.
.
|•🕊•| پنجره فولادِ رضا،
براٺِ ڪــــــــــربلا میدھ
@reyhanesarogh
ریحانه های بهشتی
#حکمت_21_نهج_البلاغه نکوهش ترس و حیای بیجا متن نهج البلاغه وَ قَالَ (علیه السلام): قُرِنَتِ الْهَي
#حکمت_22_نهج_البلاغه
نظر امیرالمؤمنین درباره خلافت
متن نهج البلاغه
وَ قَالَ (علیه السلام): لَنَا حَقٌّ، فَإِنْ أُعْطِينَاهُ، وَ إِلَّا رَكِبْنَا أَعْجَازَ الْإِبِلِ وَ إِنْ طَالَ السُّرَى.
(قال الرضي [رحمه الله تعالى] و هذا [القول] من لطيف الكلام و فصيحه، و معناه أنا إن لم نعط حقنا كنا أذلّاء و ذلك أن الرديف يركب عجز البعير كالعبد و الأسير و من يجري مجراهما).
فرهنگ لغت
أعجاز: جمع عجز: طرف دم
سُرَى: در شب و تاريكى رفتن
ترجمه
و فرمود (ع): ما را حقى است كه اگر آن را به ما دادند، بگيريم و اگر ندادند، بر ترك شتر سوار مى شويم، هر چند، سير در شب باشد و به دراز كشد.
[سید رضى گويد: اين سخن، سخنى لطيف و فصيح است. يعنى اگر حق ما را ندهند، ما در زمره خوارشدگان باشيم زيرا بنده و اسير و امثال آنها را بر سرين شتر مى نشانند يعنى پشت سر آنكه شتر را مى راند].
@reyhanesarogh